23

A felsőoktatás átalakult napközi otthonná?

Ellenőrző , 2010.04.16. 08:00

Levélírónk egykori tanára, Laczkovich Miklós Bolognai-rendszerről szóló írását fedezte fel a Wikipédián, és osztotta meg velünk. Az írás kifogásolja -többek között-, a felsőoktatás értelmetlen és hirtelen átalakítását, az ifjúságot egy nyájként befogadó intézményhez hasonlítva az egyetemet.

 

Kedves Ellenőrző!

Pár hete fedeztem fel volt tanárom, Laczkovich Miklós
http://en.wikipedia.org/wiki/Miklos_Laczkovich) pár oldalas írását a
Bologna-rendszerről. Szerintem érdemes végigolvasni, mit gondol egy
Magyarországon oktató, nemzetközileg elismert tudós az felsőoktatásunk
(különösen a tanárképzés) helyzetéről. Érdekességképp itt van belőle egy
részlet:

"[...] De más dolog a felsőoktatás kapuját kitárni, és megint más az
ifjúságot egyetlen nyájként a kapun beterelni. Hogy _erre_ miért volt
szükség, hogy ez kinek vagy minek lenne jó, soha nem derült ki. Csak
egyetlen kézenfekvő sejtés fogalmazódott meg (amit a politikusok nem
erősítettek meg, de nem is cáfoltak, és nem helyettesítettek mással): a
cél talán a munkanélküliség visszaszorítása lehetett, vagyis
egyszerűbben fogalmazva: a felsőoktatás átalakítása napközi otthonná. Ez
meg is történt, és három év után immár láthatjuk az eredményt, ami csak
egyetlen szóval minősíthető: _katasztrófa_. Ezt mindenki tudja, aki a
felsőoktatásban oktat, de senki nem tudja, aki a felsőoktatáson kívül
van, ezért nem árt a helyzetet röviden vázolni. Engedtessék meg nekem,
hogy sarkosan fogalmazzak.
Az egyetemi oktatók idejének, energiájának és szellemi kapacitásának
túlnyomó részét egy tudatlan, motiválatlan, érdektelen, tanulásra és
munkára képtelen hallgatói tömeggel való vesződés köti le. (A
természettudományok oktatói azt látják, hogy a hallgatók nagy tömegei
nem tudnak törtekkel számolni, a bölcsészek pedig azt, hogy nem tudnak
írni és olvasni.) Emellett érdemi, magasabb szintű oktatásra, a
tehetséges, motivált, szorgalmas és elkötelezett hallgatókkal való
foglalkozásra már alig marad idő vagy energia. Az egyetemi oktatás
értelmetlen, idegőrlő és megalázó tevékenységgé züllött. [...]"

A teljes írás itt olvasható:
http://www.cs.elte.hu/~laczk/bol.pdf

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr661925433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marr 2010.04.16. 08:33:09

Én is azt tanultam az egyetemen, hogy a munkanélküliség csökkentése miatt vagyok ott...

misc · http://misc.blog.hu 2010.04.16. 09:03:22

ennek semmi köze nincs a bolognai rendszerhez.

a probléma annyi, hogy túl sok az államilag támogatott hely illetve a sok az akkreditált kétes színvonalú Valamilyen Királyról Elnevezett Főiskola/Egyetem.

Monchini 2010.04.16. 10:47:03

Elolvasva a tanulmányt, véleményem szerint, egy cseppet elfogult és elitista. Nyilván vannak rettentő dolgok a bolognai rendszer miatt és abban is igazat adok, hogy a tanárképzéshez ez nem éppen megfelelő képzési forma. Azonban, ha valóban ekkora a probléma, akkor ugyan miért nem "lázadt" jobban az akkori felsőoktatási elit, hogy ezt nem engedjük?
Régen az érettségivel kapcsolatban ment ugyanez a hercehurca; leértékelődés, szenvedő tanárok, parkolópálya, stb.
Ha azt vesszük, hogy a kilépő fiatal a diplomája alapján kap munkát, de a teljesítménye alapján tartják meg vagy rúgják ki, akkor...de ez csak egy felvetés.

Most tettem fel a blogomra egy szintén tömegesedéssel kapcsolatos, iskolai erőszakról szóló kis írást. Akinek van kedve, nézzen bele.

nevelesiasszisztens.blog.hu/2010/04/16/iskolai_eroszak_1

ppppalika 2010.04.16. 11:13:44

A létszámnövekedés nem kapcsolható össze a bolognai átalakulással, az már az előző évezred végén elkezdődött. A képzésből kilépők helyzetével nyilván >5 évvel később értesültünk. (De látni lehetett volna előre is!)

slaci89 2010.04.16. 11:29:57

Teljesen egyetértek Laczkovich Miklós írásával. Nagyon jól látja azokat a problémákat, amiket én is látok hallgatóként.

eladopatron 2010.04.16. 12:10:49

Azért jó lenne valamit megtudni Laczkovich úr oktatási és vizsgáztatási gyakorlatáról.

Saját tapasztalataim alapján pont a legnagyobb kritikusok nem végeznek minőségi munkát az oktatásban.

zozi56 · http://halozsak.hu/ 2010.04.16. 14:55:25

@eladopatron: Engem tanított. Az előadásait és a gyakorlatait is nagyon szerettem, a vizsgák is korrektek voltak.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.04.16. 15:55:54

@Monchini: Elolvastam egy bejegyzésedet, és lenne mit hozzátennem, viszont nem találtam helyet a hozzászólásnak.

Monchini 2010.04.16. 16:35:35

@miriamele: Elvileg hozzá lehet szólni bármelyik íráshoz. A bejegyzés végén van ilyen "szólj hozzá" opció.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.17. 07:25:48

@SCUMM:
Olvasd el a teljes cikket! Ez a két bekezdés tényleg csak figyelemfelkelő!

"a probléma annyi, hogy túl sok az államilag támogatott hely illetve a sok az akkreditált kétes színvonalú Valamilyen Királyról Elnevezett Főiskola/Egyetem."
Ebből csak az első a probléma, a második kérdés hamar megoldódna, ha az elsővel kezdenének valamit.
Egyébként téves megközelítés az oktatási színvonal zuhanásával kapcsolatban a Valamilyen Királyról Elnevezett Főiskolákat/Egyetemeket emlegetni. A gyenge képzést nyújtó intézmények között találsz ilyet is, de régi, "neves" egyetemet/főiskolát is. Nem ez a gond tehát, és nem is ilyen szellemben kellene hozzálátni a megoldásnak.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.17. 07:51:10

@Monchini:
Részben igazad van ("elfogult és elitista"), de abban meg Laczkovich Miklósnak van igaza, hogy a tanárképzést megosztani érthetetlen hülyeség. Bsc diplomával nem lehet (egyelőre inkább egyre kevésbé lehet) már tanítani. Mi értelme ennek akkor? Kb. annyi, hogy az amúgy is kontraszelektált tanári pályán továbbra is megvan egy negatív szűrő, aminek a hatása viszont (a gazdasági helyzet miatt) most minden eddiginél erősebb: az intézmény-fenntartó előnyben részesítheti felvételnél az "F" kategóriás jelentkezőt.

Akvyr 2010.04.18. 00:14:22

Hát én nem tudom melyik falusi ólban van olyan természettudományos oktatás, hogy nem tudnak törteket kezelni, de a BME-n már az elsőévesek fizikája ott kezdődik, hogy diffegyenletek. Ha nem alap, hogy deriválsz integrálsz bármit bármikor, akkor szevasz. Szóval ez a kijelentés így nagyon nagy hazugság. Pont. A többi részével viszont egyet kell értenem.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.18. 07:57:27

Meglehetősen unom már egyébként a felsőoktatás színvonaltalanságáról szóló bejegyzéseket. Nézzetek körül, kik kapnak jogosítványt! Egy kommunikáció szakos diplomával csak elég extrém körülmények között lehet embert ölni, de egy kéttonnás kerekekn guruló, akár több száz lóerős géppel könnyedén.

A héten kétszer kerültem amiatt zűrös helyzetbe, mert annyit nem tud egy-két ostoba csipa, hogy ha balra tekeri maga előtt azt az izét (szaknyelven kormányt), akkor az autó eleje jobbra tér majd ki. Az első eset hagyján, meghúzták a kocsimat, ez van. De a másodikban úgy játszotta el ezt egy buta tehén, hogy a feleségem a nyitott ajtóban állt (a gyereket rendezte), tehát majdnem rányomta az ajtót is. Pedig már akkora oldaltartással állok be mindenhova, hogy keresztben elférne közöttünk még egy lila suzuki, de van, aki még így is megoldja. Aztán bambán bámul... Esetleg még ő van felháborodva.

Mérnöki diplomához kötném a jogsit... :)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.18. 10:06:30

@Cartman (ex Cartman): "mert annyit nem tud egy-két ostoba csipa, hogy ha balra tekeri maga előtt azt az izét (szaknyelven kormányt), akkor az autó eleje jobbra tér majd ki."

he?

Cartman (ex Cartman) 2010.04.18. 10:53:35

@kolbászoszsömle:
Úgy értem, tolatásnál... :) Bocs, csak még túl friss az élmény. Az egyik - miután meghúzta a kocsimat - nagy nyugodtan tolat tovább. Észre sem vette! Utánamentem, kérdezem:
- Meghúzta az autómat, és észre sem veszi?
A válasz:
- Igen? MELYIKET?

Hát, erre teljesen kész voltam... :)

Cartman (ex Cartman) 2010.04.18. 10:59:57

@kolbászoszsömle:
Úgy értem, tolatásnál. Bocs, túl friss még az élmény... :) Az egyikük észre sem vette, mit csinált, nyugodtan tolat tovább. Megyek utána, kérdem:
- Meghúzza az autómat, és észre sem veszi?
Mire a válasz:
- Igen? MELYIKET?
Hát, ettől rögtön készen voltam... :)))

(Ha ez kétszer jelenik meg, akkor k**va blogmotor. Ha csak egyszer, akkor is, mert kétszer gépeltem be, miután elsőre nem jelent meg.)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.18. 11:10:19

@Cartman (ex Cartman): Melyiket... :D

Ez kb olyan, mintha csiklandoznának...

Cartman (ex Cartman) 2010.04.18. 11:22:31

@kolbászoszsömle:
Gondolhatod, köpni-nyelni nem tudtam. Majdnem elröhögtem magam. El is engedtem a nőt. Ez a poén megért annyit... :)

A másik eset sokkal dühítőbb volt. Szerintem az se vette észre, mit csinál, és tulajdonképpen az első csipának köszönhetem, hogy nem lett baj. Neki köszönhetően rögtön felfigyeltem az intő jelekre: lila suzukiba bekászálódó 120/120/120/120-as (mindene 120, magasság, testsúly, életkor és az összes körméret) rikító vörösre mázolt nő (nemcsak az arca, a haja, ruhája, kalapja, barátnője, mindene). Figyeltem, mit csinál, és időben szóltam (inkább üvöltöttem :) ) a feleségemnek.

Szeptim 2010.04.19. 00:29:52

Az csúsztatás, hogy a tömeges felvételhez köze van a bolognai rendszernek. Ez ugyanis szinte kizárólag magyar specialitás, és a korrupció egy formája.

Az a legnagyobb ostobaság ha egy specialista otthon érzi magát olyan témákban, amikhez gőze sincs.

Azt sejteti, hogy a hallgatók tömeges felvétele a munkanélküliségi statisztikák szépítését szolgálja, amit viszont igazából mindenki leszar, ezért elég eröltetett magyarázat.

Igazából két fő oka van:
-kétszer annyi felsőoktatási intézmény üzemel Magyarországon, mint amennyire szükség van. Ezeknek a számát visszafogni ugyanannyira nemzeti érdek, mint a köztisztviselők állományának csökkentése.
-a finanszírozási rendszer: fejkvótát kapnak a hallgatók után, és az állam nem szab felső korlátot a hallgatók számának. (ennek egy extrém megnyilvánulása a vérengzős szak, ahova felvesznek pl. 1000 hallgatót, és a végén csak 200 szerez diplomát)

noirp 2010.04.19. 11:37:35

Kövezzetek meg, de én biz egy fia találatot nem fogtam a google-n a Laczkovich által már elterjedt pszichológiai fogalomként említett "kreditneurózis"-ra. Ej, ej, de ciki.
A tanulmány egyébként a problémákat felveti, de a megoldásra (megint csak!) jól hangzó általánosságokat mond. Bocsássatok meg, ez így egy jogosan harcias publicisztika, de nem több.

Még egy a neurózisról. Az egyetemi orvos--mint háziorvosom-- egyszer megmondta nekem (mikor már diploma után azzal állítottam be hozzá, hogy szét vagyok idegileg), hogy a hallgatók egy részének simán írhatná föl az enyhe vagy középerős nyugtatót. Ezek azok, mondta, aki lelkiismeretesek, de rosszak az idegeik, pölö vizsga előtt fosnak-hánynak végzős korukig. [Vagy ritkán ugyan, de lehet rosszabb is (cianid, gyógyszer, kötél és egy viadukt is van kéznél ott, ahol egyetemre jártam). :(]
Az igazi VIII-XII. éves kredithuszároknak a világon semmi fejfájásuk nincs, ők meg vannak róla győződve, h mindig lesz egy újabb kiskapu.
Ez utóbbit én is láttam, ezek az arcok lazák voltak, mint a rigalánc, nulla munka, haverok-buli-fanta-höktagság--de hogy kreditneurózis???

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.04.22. 12:49:59

@Monsanto: Félreértetted a cikket. Pont azzal van a baj, hogy a hallgatók nagy többsége hatalmas tudásbeli hiányokkal próbálja bevenni a felsőoktatási intézmények kapuját. Ez két dolog keverékéből áll össze: az egyik a saját lustaságuk és világra sz*rásuk (amit otthonról hoznak), a másik pedig az, hogy a középfokú oktatás is ugyanúgy rohad... de az utóbbinak ne írjuk a számlájára, hogy max csak a kőkemény reál osztályokban meg egy-két nagyon elit középiskolában foglalkoznak magas matekkal, a műszaki (illetve gazdasági) felsőoktatásban pedig az oktatók alapból úgy tekintik, hogy ez az alapműveltség része, és nem hajlandók normálisan elmagyarázni azoknak, akik ezt nem hozták magukkal - de ettől függetlenül pont a szakmai-gyakorlati részben kimagasló a tudásuk és az érdeklődésük (gépész, villanyász és infós haver bőven akad példaként erre).

Épp ezért van túl sok "kredithuszár" ezeken a képzéseken, akik az alapozó képézésen szívnak, de a szakosodás után könnyedén vesznek mindent.

Otto von Bolschewich 2010.05.19. 12:09:53

Ah, Laczkovich tanár úr! 4 félévig élvezhettem az analízis-előadásait és imádtam őket. Hol vannak ma az ilyen tanárok, képezenek még ilyeneket egyáltalán?

I. P. S. 2010.06.03. 00:39:45

" Hogy _erre_ miért volt
szükség, hogy ez kinek vagy minek lenne jó, soha nem derült ki."

Tisztelt Tanár Úr

erre négymillió szülőnek volt szüksége. Meg a kormánynak, ami nem tudott munkahelyeket teremteni. Az ő igényük erősebb volt.

"A természettudományok oktatói azt látják, hogy a hallgatók nagy tömegei nem tudnak törtekkel számolni, a bölcsészek pedig azt, hogy nem tudnak írni és olvasni."

A hallgatók nagy tömegei pedig azt látják, hogy ezek a bizonyos tanulók, akik nem tudnak törtekkel számolni, ugyanolyan vagy majdnem ugyanolyan jó jegyet szereznek, mint azok, akik igen.

" Emellett érdemi, magasabb szintű oktatásra, a
tehetséges, motivált, szorgalmas és elkötelezett hallgatókkal való
foglalkozásra már alig marad idő vagy energia."

A legtöbb egyetemen úgy oldották ezt meg, hogy aki valóban tehetséges, motivált, szorgalmas és elkötelezett, az úgyis beiratkozik a doktori képzésre...

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása