15

A logika elveszlik a bürokráciában?

Ellenőrző , 2010.07.24. 08:00

Levélírónk egy véletlen folytán került át költségtérítéses képzésbe, levelező tagozatra, ami ugyan azt jelentette, hogy a tandíjon felül elesett a támogatásoktól is, de végeredményben jó döntésnek bizonyult utólag a váltás. A diplomaszerzéskor már 2 1/2 év szakirányú tapasztalattal rendelkezett, így jóval versenyképesebb a munkaerő piacon, mint frissen diplomázott, tapasztalattal nem rendelkező társai.

Kedves Ellenőrző blog!


2007-ben érettségiztem, és egyben felvételiztem is az egyik hazai egyetem nem sláger szakára, amely ugyanakkor hiányszakma is. Céltudatos voltam, tudtam mit tanítanak, mit ad a tudás, mit ér a diploma, stb. Ezt akartam tanulni, ebben a szakmában akartam dolgozni. A felvételim sikerült is, államilag finanszírozott képzésre.
Az első félév vége felé tartottam, amikor a városban, ahol laktam, sok, a leendő szakmámban jártas emberre volt szükség, többre, mint amennyi rendelkezésre állt. Beadtam a pályázatom, és a szakember hiánynak köszönhetően el is nyertem az egyik állást. Értelemszerűen teljes munkaidős állásról van szó, tehát át kellett jelentkezzek levelező tagozatra. Az új állásban a fizetés alacsony volt, nettó 70 körül kaptam havonta, de ez nem bántott, egy befektetének tekintettem a dolgot, ráadásul ez 70 ezerrel többet jelentett a havi költségvetésemben, mint előtte volt. Elfogadtam tehát az állásajánlatot, besétáltam a Tanulmányi Osztályra, elmondtam szépen, hogy szeretnék átjelentkezni levelező tagozatra. Na ekkor jött a hideg zuhany: levelező tagozaton nincs államilag finanaszírozott hely, tehát egy hét múlva várhatom a csekket a következő féléves tandíjról, valamint bérletre, tanulmányi ösztöndíjra, jegyzettámogatásra stb. ezentúl nem leszek jogosult. Elfogadtam, mert ahogy átszámoltam a dolgokat, még így sem jártam rosszul, körübelül havi lebontásban akkora összegtől estem el, amennyit megkerestem (ha mindent összeszámolok), ráadásul már elfogadtam az állást, nem tartottam volna sem korrekt, sem okos dolognak, ha az utolsó utáni pillanatban visszatáncolok.
Nem bántam meg a döntésemet, mert idővel a váltás valóban jó befektetésnek bizonyult. Idén lediplomáztam és a csoporttársaimhoz képest 2 és fél év szakmai tapasztalattal többet tudok felmutatni és ez természetesen előnyt jelent nekem.
Ugyanakkor úgy gondolom, hogy az államilag finanszírozott képzés egy fajta befektetés kellene hogy legyen az állam (illetőleg közvetve az adófizetők pénzéből), így számomra értelmezhetetlen, hogy attól, hogy elmentem korábban dologozni (adót és járulékot fizetni), miért lettem rosszabb befeketetés?
Persze ha tényleg befektetésként lenne kezelve a felsőoktatási finanszírozás, akkor nem képeznének tömegesen állami pénzből olyan szakokon embereket, amely olyan végzettséget ad, amelyből 10 évente egyre van szükség.
Ez nem panasz volt, csak azért írtam le a történetet, mert véleményem szerint ez megint egy olyan dolog, amely bebizonyítja, hogyan tud a logika elveszni a bürokráciában. Valamint szerintem azokon a szakokon, ahol a tudás kevéssé gyakorlatias (ezt úgy értem, hogy pl. nem egy orvosi, vagy mérnöki, ahol a megértéshez szükséges a test, vagy műszer felett állni) ott kötelezni kellene a felsőoktatási intézményeket arra, hogy a levelező tagozat ponthatár szempontjából egységesen legyen kezelve a nappali tagozattal, azaz ugyanazzal a ponthatárral, ugyanolyan finanszírozási formát kelljen nyújtani a tagozattól függetlenül (ez szerintem megszüntetné azt a nevettséges helyzetet is, hogy pl. ugyanazon egyetem ugyanazon szakának levelező tagozatra akár 20-40 ponttal kevesebb pontszámmal is be lehet jutni. A diplomában a tagozat nincs feltüntetve.)

Üdv: egyetlenke

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr992171218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szeptim 2010.07.24. 11:30:58

Azért csak a nappali képzés a támogatott, mert az állam nem befektetésként, hanem segélyként tekint a költségtérítésre. Tehát azt feltételezi, hogy, aki levelezőn van az dolgozik, és aki dolgozik, annak nincs szüksége segélyre, mert van fizetése.

Ezzel problémák:

-Nem veszik figyelembe a fizetést. Például a fenti példában lévő 70e forint még önmagában sem elég a megéléshez, simán kaphatna mellette támogatást.

-A levelező képzés tized annyi költséggel jár, mint a nappali tagozatos, de ez sehol sem tükröződik a költségtérítési díjakban.

-Abból hogy valaki nappali vagy levelező tagozatos, egyáltalán nem következik, hogy dolgozik-e vagy sem. Ha tényleg segélyként tekintenek a költségtérítésre, akkor ugyanolyan procedúrának kéne alávetni a rá jelentkezőket, mint bármilyen más támogatásnál: anyagi helyzet felmérése, kikkel él közös háztartásban, stb.

hebab 2010.07.24. 13:26:11

ennek viszonylag kevés köze van az államhoz. az állam csak keretszámokatat ad meg, a kereten belül az intézmény csoportosítgat. a felsőoktatási intézmény dönti el, hogy milyen képzést indít, vagyis milyen szakokat levelezőn, milyeneket nappalin. azt is ő dönti el, hogy államilag támogatott formában indítja vagy költségtérítésesben. az intézméynek arra is lehetősége lenne jogilag, hogy államilag támogatott képzést egyáltalán ne indítson, ha nincs hozzá kedve.

a költségtérítéses képzés pedig a felsőoktatási intézmény gazdálkodó tevékenységének keretei közé tartozik. ha van kereslet, akkor tud belőle profitot termelni. akkora költségtérítést állapít meg, amekkorát csak akar, az állam nem szól bele.

kvadrillio 2010.07.24. 13:43:49

Tulajdonképpen végzettség nélkül vettek fel ??? 2,5 év nappalin.......végzettséggel ?????!

Szerencsés embörke vagy !

...ez nagyon-nagyon érdekes........

Levelezőre általában olyanok mennek, akik dolgoznak, pénzt keresnek főállásban és mellette folytatnak tanulmányokat.

bontottcsirke 2010.07.24. 14:02:56

Én nem akarok nosztalgiázni, mert a szocializmus egy nagyon képmutató rendszer volt, de a tervgazdálkodás azon része, hogy meghatározták, milyen szakmába mennyi szakember képzése szükséges az egy kifejezetten jó dolog volt. MOst mi lesz a sok turizmus meg kommunikáció szakossal?

Oké, hogy pár éven belül lelépnek aztán csinálnak gyereket, meg életük végéig háztartásbeliek maradnak, de akkor meg minek képezzük a diplomás háziasszonyokat?

daniferi 2010.07.24. 15:25:31

Íme egy jelen példa. Levelező állami támogatással 286 pont. Nappali állami támogatással 254 pont. Levelező költségtérítéses 200 pont.

Lecsúsztam a levelező államiról, a nappalira nem tudok járni, mert ha nem dolgozom, éhen halok, a levelező költségét pedig nem tudom fizetni a netto 70ezer pénzből. Az érettségim miatt a munkaügyi központ se támogatott szakma megszerzésében, mondván ez már szakma. Levelező vagy esti szakmunkás képzések pedig nincsenek, pedig befizetnék rá talán. Így dolgozhatok úgy, mintha csak 8 általánosom lenne, mert ahova elég lenne az érettségi, oda is diplomát kérnek.

thehandsomest (törölt) 2010.07.24. 15:28:36

jegyzettámogatás???? Valószínűleg 2006-ban már egyeteimsta lehettél, annak ellenére hogy 2007-ben érettségiztél, mert a Gyurcsány-kormány akkor törölte el.

Másrészt nekem még egyetemistaként az is furcsa, hogy az nem tudatosult benned, egyetemen sem, hogy levelező=fizető hallgató.

Ha tényleg akkora hiányszakma, miért csak 70et kaptál? Akkor az évi fizud kb 840 volt, hol tudsz nekem olyan egytemet mondani ahol a Bachelor félévi 250? A maradék 340 a szombati odavisszaút, kaja stb-nek vettem, és akkor télleg nullába jössz ki. (Mert valljuk meg az össztöndíj akkorát nem dob max havi 15, de akkor abból bulizol is).

Ez az írás homályos ezzel a nagy rá a kereslet és mégis csak 70et kapok, diploma nélkül diplomás állással dumával. A legjobb esetben is csúsztat.

@Szeptim:-el egyetértek:)

Iridium 2010.07.24. 16:07:24

Az lenne a legjobb, ha mindenki kifizetné a saját taníttatását. Ha úgy ítéli meg, hogy nincs rá elég pénze, akkor jelentkezhetne támogatásra/hitelre, ahol az anyagi helyzetének egyedi vizsgálata alapján ítélnék meg a szükséges pénzt az igénylőnek. Így kevesebb buktacukrozó-médiafenegyerek "szakos" léhűtő lenne és tényleg jutna pénz azokra, akik produktívan járulnak majd hozzá a társadalomhoz. Nem zárná ki a lehetőségét persze a tanulásnak (sőt, egy pl. 90%-10% ösztöndíjas rendszerrel öszönözném is a tanulást), csak piaci alapokra helyezné azt a jelenlegi zagyvaság helyett. Hamarabb meggondolná mindenki, hogy tényleg megéri-e kifizetni X ezer forintot egy kóla-sültkrumpli szakért vagy inkább jelentkezne egy nívósabbra (vagy egyáltalán nem jelentkezne, és gyarapítaná a sokkal inkább hiánycikk technikusok stb. létszámát). Ezzel ismét versenyezniük kellene egymással, ami elengedhetetlen a jobb teljesítmény és a főiskola/egyetem hatékonysága érdekében.
Szerintem nagyon jól tette a beküldő, hogy elment tapsztalatot szerezni, sejtésem szerint hamarabb megtalálja majd számításait, mint társai, akik még mindig csak a suli-buli-alvás háromszögben dedóznak.

Ákibard! 2010.07.24. 16:29:11

@thehandsomest:
Csendben jegyzem meg, hogy most is van jegyzettámogatás.
Igaz kemény 1600 ft-tal szúrják ki a szemünket azzal a megkötéssel, hogy csak a könyv 50%- fizethető vele. Tehát alsó hangon ha az 1600-at e akarom vásárolni akkor 1600-al meg kell pótolni.
Nomeg egyetlen jegyzet 3-4000 ft...
Nem is vettem soha jegyzetet, csak a jegyzettámogatást használtam el. (Eddig nem volt az 50%-os megkötés)
És csodálkoznak, hogy a diákok kéz alatt adják-veszik a "használt" jegyzetet, meg hogy ipari mennyiségben keresik szarrá magukat a fénymásolósok...

Ákibard! 2010.07.24. 16:30:26

Jah, ilyen hogy bérlet térítés meg nálunk nem ismert fogalom...
Pedig jobban örülnék, ha hozzásegítenének a havi 9600 ft-os bérletemhez, de mindegy, ez van :(

Cartman (ex Cartman) 2010.07.28. 10:37:32

Ha már a felsőoktatásban tapasztalható furcsaságoknál tartunk: idén újabb mesterképzésre tervezem jelentkezni. Nálam már csak költségtérítéses képzés jöhet szóba. A kinézett mesterképzés ára nappali tagozaton 180.000 Ft/félév, míg levelezőn 200.000 Ft/félév. Ez hogy lehet? Kapnak netán valami finanszírozást a költségtérítéses nappali képzésre, míg a levelezőre nem, vagy csak kevesebbet?

Rabyn 2010.08.04. 13:18:53

Simán el tudom képzelni, hogy féldiplomával hogyan kapott állást a szakmájában a posztíró. Több olyan lányt is ismerek a szakunkon, aki már jár napközibe tanítónak vagy oviba délutános "kisegítő" óvónőnek, pedig még csak a fél diplomája van meg.

A jegyzettámot beépítették a szoctámba.

Azt viszont én is megszűrném, hogy ki lehet államilag finanszírozott, ahogy a szoctámot is szűrik, hogy ki kaphat és ki nem. Persze lehet vele trükközni is... (van olyan akinek az apja polgármester, mégis a legnagyobb szoctámot kapja és aztán telefontokot vesz belőle, míg akinek tényleg szüksége lenne rá, mert különben nem tud normálisan enni az 1-2 ezer forinttal túllogja a keretet és nem kap semmit.)

Ameddig kishazánkban a gyerek nem "befektetés" addig az oktatás egyetlen területe sem lesz az...

egyetlenke 2010.08.22. 23:42:02

Bocsánat, be voltam havazva, csak most jutottam el odáig, hogy reagáljak.
@thehandsomest: Pontatlan voltam, nem csúsztattam. Amíg a képzés végére értem, ugyan a szakmámban dolgoztam, de nem önállóan. Gyakorlatilag a végzettek, tapasztaltak "keze alá" dolgoztam. Ezért volt a fizetésem is alacsonyabb, hiszen kevesebb felelősséget vállaltam, stb. stb. Azért egy fél diploma nem ér annyit mint egy egész. Ez változott a diploma után.
2007-ben kaptam első félévves nappalis államisként egy félévre 5000 ft jegyzettámogatást, amit csak az egyetem jegyzetboltjában lehetett levásárolni.
@Iridium: maximálisan egyetértek
@kvadrillio: szerintem Te valamit nagyon félreértettél..
@hebab: ezért írtam azt, hogy kötelezném az egyetemeket arra hogy ahol nincs hasznossági különbség a levelező és a nappali között ott legyenek rákényszerítve az azonos feltételekre.

Szalacsi_Dezső 2010.11.11. 08:00:34

elveszlik?
ez milyen kifejezés már?
talán elvész!

dett 2012.06.11. 20:51:23

@Szeptim:
Levelező képzés ugyanúgy van támogatott, mint nappalis.
Én államilag támogatott levelező tagozatra járok.

(Ugyanannyi volt az államis ponthatár, mint a nappalin.
Nem a nappalis és levelezős ponthatár közt van különbség, hanem az állami és költségtérítéses képzés között. A nappali/levelező szó megjelenik a diplomában, az nem jelenik meg, hogy államis, vagy költségtérítes formában végezte valaki.)

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása