220

Szubjektív gondolatok az oktatásról

Ellenőrző , 2010.02.28. 08:00

 

Viktoria levelét adjuk közre, amelyben megosztja velünk gondolatait a magyar oktatásról, valamint azt, hogy miért nem kíván a magyar közoktatásban elhelyezkedni.

 

Immár 10 éve tanítok, (sajnos) eddig szerencsém volt külföldi intézményekben kamatoztatni tudásom, így nagyon sok olyan dologgal nem szembesültem, ami a magyar oktatási rendszerre jellemző. Egyik állásomat sem úgy szereztem, hogy ismertem valakit, aki valahogyan beajánlott az igazgatónál, stb. Ezt elkezdeni hazatérve nem volt kedvem, így már eleve nem akartam semmiféle gimnáziumban elhelyezkedni. De nem is mindig a diákokkal lett volna a bajom… Láttam elég olyan tanárt, aki a magát mindenhatónak gondolván, több évtizede oktat és meg van győzödve arról, hogy a világ mit sem változott az elmúlt 20-30 évben, így mindenféle újítást, más megközelítést eleve gyanakvással és ellenségesen fogad, csak azért, mert túl sok fáradságba és munkába kerülne, hogy megkérdőjelezze saját magát, és más szemléletmódoknak is teret adjon. Igen, túl sok utánajárás, ami nem oldható meg a tanáriban szünetben vagy épp két cigaretta között az ebédszünetben. Meg aztán plusz fizetés sem járna érte…

Inkább magántanárként keresem a kenyerem, ahol a magam ura vagyok, és nem kell azon törni a fejem, hogy ki kinek a kije, és miért nem lehet megbuktatni, vagy kirúgni az állásából. Így is látok azért elég lehangoló dolgokat a diákság körében. A jellemző az, hogy a minimum szintet kell teljesíteni mindenben, és utána valahogy ügyeskedni az előrejutásban. És a legszomorúbb, hogy erre mi (tanárok, szülők) vagyunk a minta.

Még jobban el vagyok keseredve, ha belegondolok, hogy iskolába menvén a saját gyerekem is ennek a rendszernek a része lesz 1-2 év múlva. Miért van az, hogy nálunk még mindig működik, hogy „majd én bemegyek az igazgatóhoz, és megmondom neki” mentalitás, stb.?

Végezetül, néhány érdekesség, csak találomra kiragadott példák, hogy miket lehetne átvenni a sokat szidott amerikai oktatási rendszerből:

1/ Év elején a diákok és a szülők aláírnak egy kb. 100-150 oldalas dokumentumot arról, hogy mi az iskola szabályzata; ez még a buszban való viselkedést is részletesen leírja.

2/ Ha egy gyerekkel bármi gond van, arra van egy külön adminisztrációs részleg, aki csak az ilyen problémákra szakosodott, és akkor behívják a szülőket, diákot, stb. Ez nagy szégyen, mert hoppá, nem olyan mentalitás uralkodik nálunk, mint ott. A szülőnek el kell jönni a munkahelyéről, ami ugye nagyon kellemetlen, stb.

3/ Ha egy diákot kizárnak netán pár napra, szintén nagy szégyen, mert ott nem olyan nagy divat felügyelet nélkül hagyni a gyereket, így otthon kell gondoskodni róla, ami nagyon „ciki” mind a szülőnek, mind a diáknak.

4/ Ha valaki megsérti a szabályzatot, pontosan megmondják, melyik pontban vétkes az illető, és erre kidolgozott, nem ad-hoc szankciók vannak.

5/ A diákokat sikerre nevelik, és még a legrosszabb, legfegyelmezetlenebb, és leghátrányosabb tanuló is valamiben kiváló. És az a tanárnak a felelőssége, hogy rámutasson, hogy miben.

6/ A szülők úgy fogják fel az iskolát, hogy az a gyerek második otthona, tehát mindent megtesznek, hogy jól érezze magát a gyerek: olvasódélután a szülőkkel, jótékonysági rendezvények, sportvetélkedők együtt, stb. A szülők anyagiakat és idejüket is áldozzák az iskolára/iskolában.

Sajnos tisztában vagyok vele, hogy Magyarországon mindez nem lehetséges, és nem mindig a pénz miatt. Csoda-e ha az ember úgy érzi, hogy amint a gyereke ebbe az iskolarendszerbe bekerül, onnan szélmalomharcot kell vívna, és teljesen reménytelen, hogy ez a fajta mentalitás ne legyen rá hatással. Természetesen vannak kivételek is, hál’istennek, és ők ugyanígy nem érzik jól magukat ebben az oktatási rendszerben, hogy a többi tényezőt már ne is említsem… Tisztelem az olyan pedagógusokat, akik több évtized után sem vesztették el hitüket és lendületüket. Én sajnos ezt nem mondhatom el magamról. Fájdalom nézni, hogy az oviban még egyéniségekként kezelt gyerekeket az iskolában szép lassan „legyalulják” egy szintre és úgymond mindenki a „nulláról” indul. Mert tehetséggondozás az nincs. Azt a szülőnek kell megoldania, de akkor is az iskola negatív megjegyzéseitől kísérve (pl. ezt nem a tanulás rovására kellene, stb.).  Így aztán oda jutnak a diákok középiskolában, ahova. Mi meg csodálkozunk, hogy miért. De sajnos a példát tőlünk látják: szülőktől, tanároktól.

Üdv,

S. Viktoria


 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr501795426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ladyb 2010.02.28. 17:13:48

@Bambano: USA-ban oktat (mert ott megfizetik, na miért? mert a sok "idióta" kitermeli a bérét) és köpköd az USA rendszerre? Aha, értem. És ez az ember tükörbe tud nézni?

Ladyb 2010.02.28. 17:14:35

@Rwindx: ha ez volt a célod, akkor you failed. Try again. ;)

Ladyb 2010.02.28. 17:18:46

@krüger: ugyanolyan a manipulálhatóság itthon is, mint bárhol máshol.

Bambano 2010.02.28. 17:22:54

@Ladyb: és te?
Válasszuk szét azokat, akik kimennek az usába, tolonganak, hogy kapjanak egy állást, meg azokat, akiket meghívnak, mert kell nekik a tudásuk. Lovász ez utóbbi.

Ladyb 2010.02.28. 17:27:07

@Bambano: én sosem szidtam azt, aki a kenyeremet fizeti.
Ezt az embert az amerikaiak fizetik, az élete fenntartását ők adják és ő beleharap a kézbe, amely eteti. Ez az ember egy szánalmas idióta. Akkor is szánalmas idióta lenne, ha hollandok, németek, kínaiak, vagy pigmeusok, vagy akárki is fizetné és őket szidná.

Bambano 2010.02.28. 17:28:37

@Ladyb: nem tudom, minek pörögsz egy olyan megfogalmazáson, amit én írtam le... szerintem vedd le ezt a lemezt, sem igazad nincs, sem nem érdekes.

Rwindx 2010.02.28. 17:31:34

@Ladyb: Miért is? Meg tudod indokolni?

Mert én igen. Ugyanis csakis a gazdasági fejlődéssel megmagyarázni az oktatási rendszer minőségét az fals dolog. A gazdaságra valóban van hatása, de vannak vagy lehetnek ennél sokkal nagyobb mértékben befolyásoló tényezők. Főleg egy összehasonlítás esetében. Tehát a gazdasággal indokolni bármit is e témában nem reveláns. Részletesebben lásd a kérdéseimet.

A ti összehasonlításotok kb ahhoz mérhető amikor összeméritek egy súlyemelő versenyző és egy 5 éves gyerek közül melyik tudja meszebb hajítani a kavicsot, majd mikor az 5 éves gyerek gyengébbnek bizonyul azt mondjátok rá, hogy az anyja nevelési hibája. Na ez a failed.

De ha még ezek után is össze akarsz hasonlítani a gazdaságát egy 300 milliós lakossággal rendelkező országot ami 200 éve piacgazdaságban él, egy 10 milliós a 42 éves diktatúrából még ki sem lábaló országgal, és abból vonsz le egyéb dolgokra vonatkozó következtetéseket, hát lelked rajta.

Én csak annyit hogy a magyar oktatásnak tényleg vannak defektjei, de ezt enélkül is tudtam.

Ladyb 2010.02.28. 17:32:41

@Bambano: igazam van-e, vagy sem, nem ez a lényeg. Még a madarak sem szarnak a saját fészkükbe. Emberek ezexerint már annál inkább.
De végül is, igazad van, ez lényegtelen. :))

Bambano 2010.02.28. 17:35:47

@Ladyb: most azon rugózol, hogy amit ő több mondatban, rendesen körülírva, esetleg politikailag korrekten (megint egy ostoba amcsi kifejezés) elmondott, azt én tömörítve egy magyar szleng kifejezésben idéztem, pontosan fedi-e az ő véleményét.

Ha engem idiótáztál volna le, annak több köze lenne a valósághoz. De nem tetted, látatlanban leidiótáztál egy általad ismeretlen személyt, így magadra húztad ezt a jelzőt.

ppppalika 2010.02.28. 17:36:14

@Bambano: "Azt mondta, hogy ő le van döbbenve azon, hogy egy egyetemi matematika órán a diákok nem akarnak bizonyítást hallani. "

:)
Magyarországon is el lehet végezni úgy egyetemet informatikusként, hogy egyetlen bizonyítást nem kérnek tőlük számon. A kettes-hármas így is elérhető. (ez biztos)

Középiskolában - ahogy hallom - nem is kell bizonyítást tanítani. (ebben még kételkedem)

Ladyb 2010.02.28. 17:39:42

@Rwindx: Svájc, Japán, Hollandia sikere?
De tudom, biztos van valami világméretű összeesküvés, ami miatt mi magyarok olyan okosak és tehetségesek vagyunk, ráadásul még a szívcsakra is nálunk található és valahogy mégse jön össze, pedig...
:)

Azon (is) kell dolgoznunk, hogy az országnak jó legyen. Ehhez előbb a 2 fülünk között kell rendet tennünk, mert az összes problémánk ott van, sehol máshol.

Ladyb 2010.02.28. 17:42:25

@Bambano: magyarázkodhatsz, de szerintem először, első felindulásodban írtad le pontosan, hogy adta elő magát a prof. Ez van. :)

bandeirante 2010.02.28. 17:45:40

@ppppalika: Én még tanultam bizonyítást a középiskolában, nem matek szakon. Igaz, hogy nem mostanában volt, azóta változhatott. De ahogy a gyerekeim számtankönyveit nézem, elég magasak a követelmények (hogy abból aztán mi valósul meg a gyakorlatban, az egy más kérdés).

bandeirante 2010.02.28. 17:47:31

@Ladyb: Szerintem meg. Pl. az USA-ban egy sor olyan primitív filmet csinálnak, amit külföldön már nem lehet bemutatni, mert mindenki röhög rajta.
Vagy ott van a Professional Wrestling, amit az USA-ban sokan komolyan vesznek, itt meg mindenki kiröhögi. A politikusok dumáit is könnyebben beveszik az amcsik. Nekem egyértelműen az a tapasztalatom, hogy az amerikaiak sokkal inkább médiavezéreltek mint az európaiak. Egyelőre.

ebenbry (törölt) 2010.02.28. 17:48:31

Nekem a legmaradandóbb tapasztalatom az USA-ban az volt, hogy azok az emberek, akik nem kompetensek, képesek ezt elismerni, tudják azt mondani, hogy bocs, de ez nem az én asztalom, én ehhez nem értek (és a megfelelő helyre irányítanak). Mert ha valamit elvállal, és hibázik, akkor felelősségre vonható.
Magyarországon meg mindenki azt hiszi, hogy mindenhez ért, sok a kocsmafilozófus és politikus, akik életük végéig a gimnáziumi történelem, meg irodalom tananyagot szajkózzák. Mindenbe belepofáznak, felelősségük nincs. Nem tudják, hol a helyük, mindenki a másik munkáját tudja jobban (legalábbis szóban) és a sajátját leszarja.

Ladyb 2010.02.28. 17:48:43

Ha annyira jó a magyar matekoktatás, miért úszik mindenki nyakig a hitelben? Mert hogy az amcsik úsznak, rendben van, hiszen állítólag idióták.
De itthon, ahol annyira jó a matekoktatás, miért nem tudnak az emberek 2+2-t összeadni? Csak kérdem.

Ladyb 2010.02.28. 17:50:13

@krüger: milyen tapasztalatok alapján szűrted le?

Ladyb 2010.02.28. 17:53:44

Visszatérve az eredeti posztra:
hozzáteszem, mindkét oktatás (igen, az amerikai is) legnagyobb problémája, hogy főként droidokat képez. Mert a tanároknak így egyszerűbb. Nehéz úgy oktatni (konstansan, hosszú távon), hogy figyelemfelkeltő, elgondolkodtató, életre nevelő legyen.

Rwindx 2010.02.28. 17:54:23

@Ladyb: szerintem neked szövegértelmezési képességeid vannak.
Svájcban, Japánban, Hollandiában mikor volt utoljára olyan diktatúra mint a, kommunizmus, ahol nincs piacgazdaság, hanem tervgazdálkozás, és csak állami cégek? Gazdaságilag majdnem mintha 40 évig nem léteztünk volna. Nincs fejlődés csak csőd! Felfogod???? 40 év!
Érted hogy nem lehet ezeket az országokat összehasonlítani úgy ahogy szeretnéd?
Nem hiszem...

"De tudom, biztos van valami világméretű összeesküvés, ami miatt mi magyarok olyan okosak és tehetségesek vagyunk, ráadásul még a szívcsakra is nálunk található és valahogy mégse jön össze, pedig..."

Hol írtam olyat hogy melyik oktatás jobb szebb, vagy ki az okosabb, tehetségesebb akár egy szóval is??? Keresheted, ugyanis nem írtam sehol sem.

Részemről ennyi volt. Kár rád a karakter, azt sem fogtad fel mire irogatsz nekem...

Ladyb 2010.02.28. 17:56:14

@Rwindx: "szerintem neked szövegértelmezési képességeid vannak."

Köszönöm, I rest my case. :)

Bambano 2010.02.28. 17:56:17

@Ladyb: a hitel az nem matekóra, hanem közgáz.
de nyilvánvalóan komoly bajok vannak a magyar oktatással, ezt akár itt is le lehet szűrni pár hozzászóláson.

@krüger: az amerikai taxitól sírhatnékom van...

Bambano 2010.02.28. 17:57:03

@Rwindx: "@Ladyb: szerintem neked szövegértelmezési képességeid vannak." lol, sőt rotfl:)))

Csore60 2010.02.28. 17:58:04

@fizetekmegegysort:

Ezt még 40 évvel ezelőtt tudták. Emlékszem, a tanítónéni írólapra írta elő a betűket nagy méretben (egy betű, egy lap) és azt kellett nekünk vastag ceruzával sokszor átírni. De ezen kívül még rengeteg finom mozgást fejlesztő gyakorlat volt. Golyóstollat 6. osztálytól használhattunk. Tény, hogy egyre több a rondán író gyerek, de ez nem képesség, hanem az alkalmazott módszerek függvénye.

reccs 2010.02.28. 17:58:26

@Ladyb: Lovász az USA-ban főként nem tanított, hanem a Microsoft-nál dolgozott kutatóként.

Rwindx 2010.02.28. 17:59:21

@Bambano: Más lett volna csak belejavítottam :D
képességeid=problémáid

Ladyb 2010.02.28. 18:01:38

@Bambano: az nem matek, hogy van 150 000 Ft fizetésem, akkor nem veszek fel 100 000 Ft-os törlesztőrészletű hitelt, mert 150 000 - 100 000 = 50 000 és 50 000 Ft-ból igen nehezen fogok majd megélni?
Akkor mi a matek? A párizsis szendvics? :)

Mindegy, hagyjuk, mi ketten amúgy sem vergődünk zöldágra.

Rwindx 2010.02.28. 18:02:07

@Ladyb: akkor ennyit erről. Ebből is csak ennyit szűrtél le. Gratulálok.

Bambano 2010.02.28. 18:02:13

@Csore60: én azt mondom, ha egy követelménynek az adott generáció zöme meg tud felelni, akkor az a követelmény nem túlzó. Ha egy könyv szerint az, az életből vett tapasztalatoknak ellentmond, akkor a könyvet dobja ki.

Helen H. · http://szopizmus.blog.hu 2010.02.28. 18:02:30

Teljesen egyetértek Viktóriával. A magyar oktatás szar. Sztem egy bantu törzsben értelmesebb dolgokat tanulnak, mint nálunk az iskolapadban. Itt nincs olyan, hogy egyéniségnevelés, meg tehetséggondozás. Vki írta, hogy a tanárok 80%-a alkalmatlan a pályára. Még kevés is ez a százalék. Én úgy 130%-ra tippelek. Ha holnap az lenne a feladat, hogy söpörjük ki a pocsék tanárokat, én az első lennék a sorban a seprűmmel. Nem is tudom, mi a faszt képzelnek magukról azok, akik sorozatgyilkos kinézettel bevonulnak egy iskolába tanítani. Azt sem nagyon értem, miért van az, hogy egy idegen gyerek nálam a magánórán sziporkázik németből, bent tanórán a tanár előtt meg kettesre felel. Jah, mert ugye sorozatgyilkos kinézet és viselkedés. Hozzám jöhet az ilyen egy ingyenes fejbelövésre. Ígérem, nem fog fájni...

Bambano 2010.02.28. 18:04:56

@Ladyb: ez tényleg nem matek, hanem marhaság. hitelről nem úgy döntünk, hogy van x forint fizetésem, mennyi a törlesztő, mert ez csak a helyzet egyik fele. Dönteni a cash flow alapján kell, az se baj, ha a hitelt és egyéb dolgokat jelenértéken számolja, az pedig nem matek, hanem közgáz.

de felesleges egy olyan amerikamán (anglomán mintájára) valakivel vitatkozni arról, hogy jó-e amerika, aki nem tűri a blogján a negatív véleményeket...

Rwindx 2010.02.28. 18:07:17

@Ladyb: igazán nincs mit. Megérdemled.

bandeirante 2010.02.28. 18:07:50

@Ladyb:
- Több hónapos kinttartózkodás (több alkalommal)
- Több éves együttdolgozás amerikaiakkal Magyarországon
- Több évig tanítottam amerikai diákokat itthon
- Amerikai TV nézése, hírek, internet, fórumok, stb.
- Kint élő magyarokkal fenntartott kapcsolatok

Ladyb 2010.02.28. 18:15:37

@Bambano: ááá, Te voltál az egyik. :)) Értem most mán a nagy averziót.
Mi alapján döntenek az emberek, ha nem a fizetés alapján? Más néven (egy átlagembernél a fizetés a cash flow) az alapján, hogy mennyi havonta az annyi, hiszen annyiból gazdálkodik. Jó esetben, mert általában azt el szokták felejteni, hogy ez a cash flow összeg mozoghat lefele is, sőt, akár a 0-t is elérheti.

Ladyb 2010.02.28. 18:20:19

@krüger: nos, gratula, ez nagyon jó!
Miért gondolod, hogy a magyarok kevésbé manipulálhatóak a média által, mint az amerikaiak? Miben manipulálhatóak jobban az amerikaiak, mely területeken?
Én is dolgozom amerikaiakkal és tanultam kint is, sőt, tanítottam amerikaiakat is, az a meglátásom, hogy mivel az amerikaiakat már több, mint 50 éve "trenírozza" a média, jobban átlátnak az apró trükkökön. Persze, lehet, rosszul látom.

Bambano 2010.02.28. 18:20:38

@Ladyb: "egy átlagembernél a fizetés a cash flow": súlyos tévedés. A cashflow az a pénzforgalom, nem csak a bevétel, ráadásul nem is csak a fizetés, mint bevétel.

mert a felvett hitelt fordíthatják bevételt termelő dolgokra, vagy kiadást csökkentő, megtakarító dolgokra is. ergo a fizetés-részlet egyenleg hiányos.

például (kicsit sarkított esetben) ha hitelt vesz fel arra, hogy vegyen egy energiatakarékos tv-t a nagy komód méretű ócskaság helyett, az simán lehet jó döntés.

Ladyb 2010.02.28. 18:27:24

@Bambano: egy átlagembernek az össz bevétele a fizetése, keveseknek van másból is bevétele.
Nekem az nem tűnik túl jó üzletnek, hogy havonta spórolok mondjuk 1 000 Ft-ot egy TV-n, cserébe viszont egy évig havonta kivesznek a zsebemből mondjuk 15 000-t. Tehát a TV belekerült 180 000 Ft-ba - 12 000 Ft a spórolás, tehát 168 000 Ft-ba. 1 000 Ft-os havi spórolással nézve ez a befektetés 168 hónap alatt térül meg.
Jujj.
:)

közlekedési bűnöző (törölt) 2010.02.28. 18:35:21

@fizetekmegegysort: Ezt a hülyeséget honnan vetted? Én 5 évesen írtam, olvastam és nem hiszem, hogy egyedül lennék vele. Ezek szerint valami ALIEN vagyok ,mert az én kezem alkalmas volt az írásra 5 évesen. Miféle félig emésztett liberális könyvből visszabüfögött marhaság ez?

(esetleg ugyanonnan származik, mint annak az elméletnek az alapjai, hogy ha egyest adok a gyereknek, azzal frusztrálom?)

xstranger 2010.02.28. 18:40:22

lol, birom amikor az egysegsugaruaknal a matematika az a kamatoskamat szamitast jelenti.

Elmondhatom neked hogy a magyar kozepfoku matematikaoktatas fenyevekkel a vilag elott van (tehetseggondozasban is) talan par skandinav es tavolkeleti orszag jobb nala.

Az hogy valami PISA teszten milyen szazalekot ert el az orszag az tokeletesen erdektelen. Foleg hogy a magyar szamonkeres alapvetoen nem teszt alapu es a tesztet egyertelmuen nyugati oktatasi rendszerekre szabtak. Oket otthon ugyanezzel merik tehat diakjaik sokkal jobban ra vannak keszulve a dologra.

Hozzateszem pont ez a tesztes meres az o problemajuk mert erre valoban csak ratanulassal lehet rakeszulni. A magyar folyamatos dolgozatalapu szamonkeres sokkal de sokkal jobb.

BTW 40 diktatura utan ennyi penzbol csoda hogy meg egyaltalan versenyben vagyunk. Bar nem vagyok benne biztos hogy a diktatura sokat artott az oktatasnak, mivel az alapbol is poroszos diktatorikus volt, max a szinet csereltek le vorosre.

xstranger 2010.02.28. 18:42:07

@közlekedési bűnöző: az hogy te mit csinaltal az az atlag szempontjabol tokeletesen erdektelen. Mondjuk megneznem a kezirasodat, akik tul koran tanulnak meg azok vagy piszok rondan irnak vagy kesobb erovel kell megtanulniuk szepen irni.

bandeirante 2010.02.28. 18:51:54

@Ladyb: Egyszerűen ez a tapasztalatom. Most hosszas esetleírásokat kéne prezentálnom, de erre most sajnos nincs energiám. De talán elég,ha megnézed, hogy Amerikában milyen kultúrszemetet is megnéznek az emberek, vagy mondjuk a pankrációt, ami Európában már eladhatatlan.

Vagy mondjuk utalhatnék az OJ Simpson körüli totális hisztériára (éppen kint voltam, mikor történt, úgyhogy láttam közelről).

Talán az lehet az oka, hogy ott nem voltak különösebb rendszerváltások, az embereknek nincs olyan élményük, hogy akkor mától kezdve minden másképp volt, nem tudom.

soproni1 2010.02.28. 19:12:55

@Ladyb:

A "produktív talent" nyugaton sokkal fontosabb, mint nálunk.

Anyázhatjuk a "bunkó amerikát", de ők már interneteten teszik le a kresz vizsgát, és, ha megkérdezed, hogy nem ad esetleg visszaélésre okot, akkor csak mosolyognak, hogy : miért csalnának az ügyfelek ?

A többiről nem is beszélve. Nálunk kb 15 éve van fogkrém reklám. A magyarok fogazatát ne is ecseteljük.

Daihelyon 2010.02.28. 19:17:17

LadyB

Ilyen gerinctelen, felfújt hólyagot is ritkán látni. Összehasonlítani Svájcot Vagy USA-t Magyarországgal, és pampogni, hogy ott miért van több cég, aztán mikor felmerül a kérdés, hogy mégis hogy a lóf.szban lehetne Mo-on világ cég 40 év elnyomás után te csak vigyorogsz ki abból az értetlen 0 IQ-s hülye fejedből. De érdekes: arra a felvetésre NEM válaszoltál, NEM volt egy értelmes mondandód. Ez nem vita kultúra.

De azért azt is feltenném, hogy milyen svájci világcéget ismersz bankon KÍVÜL? Várom a felsorolást. Főleg úgy, hogy Svájcot az elmúlt 100 évben mindenki, még Hitler is békén hagyta.

Magyar feltalálók: te is csak Blikkből meg Nők lapjából tájékozódsz. Üvegbeton, vashab, 3d megjelenítő technika, Lustre, stb.

Az emberiségre való tekintettel kérlek lődd fejbe magad (ha már értelmesen reagálni nem tudsz).

bonebear · http://cinca.blog.hu 2010.02.28. 19:21:19

Amint az a posztból és a kommentekből is látszik,a közoktatásban főleg tartalmi és szervezeti problémák vannak. Ehhez képest az eddigi egyetlen jelentős kampányüzenet a témában az ingyenes tankönyv...

2010.02.28. 19:34:23

@Bambano: rendben van, akkor min kellene változtatni szerinted?
Mert egyszerűbb nemet mondani dolgokra, mint igent...
Mert ahhoz gondolkodni kellene, ötletelni, és nem fikázni... Ja, hogy az egyszerűbb?
Nem mondtam hogy cakk-pakk az egész rendszer jó / szép / vegyük át / üdvözítő, de igenis vannak benne jó dolgok.
De mindegy is, nem lehet mindenkivel zöldágra vergődni.

Bambano 2010.02.28. 19:36:31

@Humbino: ez egy szép hsz, annyi türelem sincs benne, hogy megvárd a választ... lol.

soproni1 2010.02.28. 19:44:30

@Daihelyon:

Van egy pár svájci óragyár, ami évente csak párszáz órát gyárt, de a világ elitje jobban ismeri, mint a leghíresebb magyar vállalatokat.

A fejlett országok nem attól fejlettek, mert oda nem csapódott be az Armageddon. Az ember állomány is kicsit más, mint nálunk. Nálunk nem nagyon volt mit elnyomni, mert szinte semmink sem volt ( a cseheknél, németeknél volt ipar, kultúra, nyersanyag ). A mezőgazdaságot meg nem kell bemutatni, minden évszak az ellenségünk.

Bambano 2010.02.28. 19:52:13

@soproni1: a mezőgazdaság a kiegyezés után ellátta fél európát és az egészet el bírta volna látni. a mezőgazdaságunk nem azért döglődik, mert vannak évszakok, hanem azért, mert más országokban is ebből akarnak megélni, akik az erősebb kutya kasztba tartoznak.

soproni1 2010.02.28. 19:58:31

@Bambano:

Valahogy nekünk mindig sikerül kifogást találnunk, hogy miért vagyunk sikertelenek. Lehet, hogy egyszer el kellene kezdeni dolgoznunk, odafigyelni mit és mennyit csinálunk és az miben jobb, mint az erős kutyáknál . Kényelmesebb az agrárminisztereket anyázni, meg bort, mézet hamisítanunk.

Bambano 2010.02.28. 20:03:28

@soproni1: nem tudom, miről beszélsz. a családi vállalkozásunk mezőgazdasággal foglalkozik, valahogy lett otthon szárító, john deere traktor, john deere kombájn, az alkalmazottak mindig kapnak fizetést, és még sorolhatnám. Ezen tételek egyike sem kettő péz, hidd el nekem látatlanban.

Szóval miért is vagyunk sikertelenek?

kukko 2010.02.28. 20:04:11

@Hirmondo Helen: Mint pedagógus köszönöm az építő kritikát! Jó gondolat, hogy az összes pedagógust ki kell rúgni, és még ezen kívül 30%-ot. Ez tényleg egy olyan ötlet, ami megoldást jelentene az oktatás összes problémájára!

soproni1 2010.02.28. 20:07:42

@Bambano:

Hálisten, ha a fölművelőknek van JohnDeere traktorjuk. Akkor rosszul ismerem a mezőgazdaság helyzetét. :D

Végre egy sikeres ágazat !

2010.02.28. 20:11:42

@Bambano: a válaszaidból ítélve nem, nincs kedvem megvárni a választ, annyi pont elég volt, amennyit írtál. No comment.

Bambano 2010.02.28. 20:14:15

@soproni1: azok a földművelők, akik ésszel csinálják, azoknak van. Akik meg tüntetni járnak a betakarítási vagy talajelőkészítési munkák idején, azoknak nincs. Ez van, srácok.

@Humbino: akkor minek kérdezel?

2010.02.28. 20:16:13

@Bambano: költői kérdés... de tényleg mindegy is.

soproni1 2010.02.28. 20:20:22

@Bambano:

Akkor nem lehetne csak az előbbieket helyzetbe hozni ?
A Magosz elnökét tisztelem, mert ő legalább traktoros kisérettel jött félredugni Pestre.

Bambano 2010.02.28. 20:41:29

szerintem ne kanyarodjunk el ennyire a tárgytól.

zsurzsenka 2010.02.28. 21:55:14

Váááááááááááááááááááááááááááááá!

Na, hogy akkor most elmondjam a lényeget: a magyar tanár-, tanítóképzés réges-rég elvesztette bizonyos szempontból azt a bizonyos naprakészségét (de szép szó:)).
Jelenleg gyakorló óvónéni vagyok, előtte pedig fejlesztő pedagógusként dolgoztam.
1. Egyre több a valamilyen defektussal -legyen az mentális, motorikus, kognitív stb. - rendelkező gyermek, akiket már az óvodában el kellene kezdeni fejleszteni, hogy érettek legyenek az iskolára.
2. A különböző pedagógus képző főiskolákon/egyetemeken nevetségesen alacsony a kötelező gyakorlati órák száma, a módszertani kurzusok közel sem készítenek fel egy 20-25 fős csoportra, osztályra. Tisztelet a kivételnek pl. Pető Intézet, ahol négy évfolyamon keresztül heti 16-20 órákat voltunk gyakorlaton.
3. A mindenható Nevelési Tanácsadó egy nagy nulla, elavult nézetekkel, és azokat valló pedagógusokkal, "szakemberekkel". De mivel monopolhelyzetben vannak, hát ez van.
4.A szülők valami képzeletbeli versenyre neveznek be onnantól kezdve, hogy gyermekük bekerül az óvoda-, iskolaköteles korba, és nem nézve csemetéjük igényeit, bedobják őket a képzeletbeli arénába. Képtelenek belátni, ha probléma van, akkor segítséget kell kérni a felismerés után, nem pedig hárítani. Pedig gyermekük további élete a tét!
5. Egy pedagógusnak már lassan nincs semmiféle eszköz a kezében, mondván a "gyerekek jogai", de annak a gyereknek vannak ám kötelezettségei is. Ld. ugyanott ahol a jogai le vannak írva!

Hát röviden ennyi. De amikor egy 25 fős óvodai csoportból kb. 20 gyereknek van valamilyen problémája, és nincs semmilyen feltétel biztosítva ahhoz, hogy felkészítsük őket a későbbi iskolai élet elvárásaihoz, akkor kicsit elszontyolodom. Pedig még előttem a pedagógusi "karrier" java. El sem tudom képzelni, hogy mihez fogok kezdeni a saját gyermekeimmel, mert a mutyizástól meg hányok.

Dekatlon 2010.02.28. 22:48:56

Már a cikket olvasva is érlelődött bennem a gyanú, hogy nemzeti öntudattól dagadó keblű olvasók majd jól megmondják, hogy Ámerikában meg fémdekektor, meg pisztolyok, meg ju-ju-jujj!

Megmondják jól! Meg, de minek? Nem azt akarja átvenni a kedves kolléga. Nem arra mondja, hogy jó! Mégis beindul a fikaágyú.
Édes istenem, ha a rosszindulatú, sötét barbárság pénzt érne, nagyhatalom lennénk.

KenSentMe 2010.03.01. 02:32:08

Egyébként imádom ezt az érvelést:)

"Hagyjuk meg az amerikai oktatási rendszert a hanyatló nyugat ópiumának.. majd ha ők összedőlnek, mi meg a szittya vérünktől és a pilisi szívcsakrától felemelkedünk, akkor majd úgyis mindenki minket fog másolni.. csak meg kell várni, amíg elérkezik a mi időnk."

kreola 2010.03.01. 03:38:42

Igaz, kicsit off, dmeg nem tudom allni, hogy meg ne jegyezzem: speciell a svajci gazdagsag forrasa egy iszonyat nagy szervezett lopas,ami szerintem messze nem kovetendo pelda,mar he gerinces emberekrol van szo.
Anno a masodik vilaghaboru elott sehun se voltak (gondoljatok csak a Johanna Spyri Heidieje, aki a svajci falubol a gazdag Frankfurtba kerul), aztan mikor Nemetorszagban bajuszos baratunk hatalomra kerult, egy csomo zsido meg egyeb uldozott oda menekitette a penzet, merthogy Svajc ugye semleges volt elvileg. Csak a svajciak meg nem engedtek be oket menekultkent a penzuk utan, a tuleloket (meg a rokonaikat) azzal semmiztek ki a haboru utan,hogy hozzanak mar halotti bizonyitvanyt.
Ennel mar csak az undoritobb, hog ma meg buszkek is erre.

Az oktatasi rendszeruk meg lehet, hogy "eletre nevel", de ez az eletre neveles kimerul a vallalkozashoz szukseges hitelek felvetelenek a modjaval, es iszonyat nagy hianyossagokkal parosul. A muveltsegnek igenis erteke van, mert foleg a foiskolasi oktatatasban es a jol fizetett fonokiposztokon ott is hemzsegnek a kulfoldiek, ott mar nem eleg a gyakorlatias minimalkepzettseg.

(u.i. sem zsido nem vagyok, sem Svajcban nem elek.)

közlekedési bűnöző (törölt) 2010.03.01. 08:13:24

@xstranger: a kézírásom mások szerint szép, én nem tudom és nem is akarom megítélni. Ha nem baj, ide nem linkelek be egy beszkennelt oldalt.

amize 2010.03.01. 08:24:28

Szerintem költözz vissza az imádott Amerikádba.
Ott minden olyan szuper, itt meg minden olyan szar szerinted.
Tehát már ma kezdjél el csomagolni.
Bye

akakukk 2010.03.01. 08:39:42

Az eredeti posztban foglaltakat szeretnem megerositeni. 6 evig eltem az USA-ban, mindket gyermekem jart ott iskolaba, a kisebbik ott kezdte a sulit. Naqyon pozitiv tapasztalatokkal tavoztunk. Igen, az amerikai kicsit sarkos rendszer, a szabaly az szabaly, de tapasztalatbol tudjak hogy ha vagjak a sarkokat, baj lesz. Baj lesz a kisebbsegekkel, a renitens gyerekekkel, a gyengebb tanarokkal, az eroszakos szulokkel. Soxor emlitettem mar kulonbozo forumokon, hogy SZVSZ a tanarnak nem feladata a fegyelmezes. A fegyelmezetlen gyerekek kezelesere az iskolanak mas valaszt kell adnia, a tanar csak kikuldi az orarol. Mert a fegyelmezes ido (sokszor eredmenytelen is), az ido penz, es mindez egy osztalyban sokszorosan is az.

Ladyb 2010.03.01. 08:40:15

@Daihelyon: :)))) mindig mondom, másban az idegesíti az embereket legjobban, amit saját magukban is utálnak. Vitakultúráról beszélni ilyen stílusban? :)
Akkor most a gyengébbek kedvéért: Svájc 40 év alatt lett Svájc? Nem kérem szépen, évszázadok alatt találták ki magukat, az egész ország egy hatalmas információs biznisz. Lehet, okosabbak nálunk?
Japán: csutkáig lebombázták, mégis felálltak, nem a padlóról, a pincéről. Pedig ők is a vesztesekhez tartoztak. Lehet, okosabbak nálunk?
Hollandia: kis ország, semmi extra, mégis, valami miatt a világkereskedelem egyik központja bírt/bír lenni. Lehet, okosabbak nálunk?

akakukk 2010.03.01. 08:42:33

@amize: Es mi majd kitalaljuk a magyar megoldast. Lesz magyar plazmatv, mobiltelefon, auto es holdutazas!

Tudod ilyen velemenyt azok mondanak, akik nem ertik a vilagot, nem akarnak tanulni, es ezert felnek.

Ladyb 2010.03.01. 08:43:25

@akakukk: pont pár hónapja tanítottam olyan tinit, aki az USA_ban járt iskolába sokáig. Imádott az angolóráimra járni, gyűlöli a magyar oktatást, percenként elmondta, mennyire hiányzik neki az USA. Igen, helyesen írni nem tudott annyira angolul, mint a többiek (ez egy felsőfokos csoport volt), DE a problémamegoldó képessége magasan verte a többiekét. Szerintem az életben ez utóbbi fontosabb.

akakukk 2010.03.01. 09:09:39

@Ladyb: Ez elegge termeszetes ha belegondolsz. Az angol nyelv nem fonetikus, ezert naluk a helyesiras a legkomolyabb tantargy, beszelni ugye tudnak. Ennek megfeleloen a magyar diakok, akik fonetikusan tanuljak meg a szavakat, a kiejtessel kuszkodnek.

blacklord 2010.03.01. 09:46:29

Egyetértek a posztolóval. A teljes magyar oktatási rendszer átalakításért kiált. A tanári pálya társadalmi megvetettsége (ami persze a fizetésekben is tükröződik), az újonnan bekerülők kontraszelektáltsága, a minőségellenőrzés szinte teljes hiánya, a "korral haladás" igen csekély módon való biztosítása, és a fegyelmezés kapcsán előkerülő egyre nagyobb problémák, hogy csak párat említsek. Magyarországnak kevésből kéne szinten maradnia, így a mezőgazdaság húzóágazattá tétele mellett az oktatásban kéne nagyot szakítanunk, és aztán erre építve még pár részterületen (biológia, szolgáltató egészségügy - fogászat, plasztikai sebészet, stb, informatika). Máshogy nem fog menni, úgyhogy ha nagyon gyorsan nem változik valami alapvetően a magyar oktatásban, akkor NAGYON nagy baj lesz 10-15 év múlva.

Shopping 2010.03.01. 09:54:38

Viktória!!!

Akkor a te gyereked járjon amerikai iskolába!!!
(fémdetektoros beengedő, teljes bekamerázottság, késelések és folyamatos agresszió, ami miatt rendszeres az öngyilkosság.

Látszik, hogy te is csak a magazinokból hallottál a témáról.

Beszélj inkább valakivel, AKI ténylegesen élt ott!!!!

Suta!

Shopping 2010.03.01. 09:58:59

Feltételezem, hogy erről sem hallotál Viktória, mielőtt megírtad remek kis cikkedet...

-----Bullying-------

Gyermekednek sok szeretettel...

De a problémamegoldó-képessége biztos jobb lesz...

ÁkiBáki (törölt) 2010.03.01. 10:21:25

@blacklord: A magyar oktatási rendszerben szerintem már most nagy bajok vannak.
Olyan bajok, melyeket csak látszat megoldásokkal próbálnak korrigálni, mert az érdekrendszerek, az ezen a területen is létező és érezhető mutyi nem engedi azt, hogy nagyobb változások történjenek.
Olyan ez is, mint az egészségügy. Mindenki tudja, hogy ebben a formátumban nem fenntartható, de érdemben senki nem mer lépni. Mi a vége? Elmennek. De rendeletet hozunk, hogy széfet minden ágy mellé. Most pedig koldulják a pénzt tőlünk, - gondolkozzunk okosan - hogy legyen minden mentőben defibrillátor. Mit mondjak erre?
Amerikai oktatás? Tudjátok mit? Le sem sz@rom, milyen az amerikai oktatási színvonal, s azt sem, mit tanulnak egy amerikai egyetemen. Engem az érdekel itthon mi történik, avagy történik-e valami már végre?
Minden oktatási rendszerben vannak jó, megvalósítható, átültethető, általunk is hasznosítható tematikák. Legyen az skandináv, amerikai, japán, vagy bármilyen. Ebben az országban is éltek olyan emberek, akik nehéz körülmények között, de mégis tettek le erre az asztalra valamit. Mindezekből nem lehet összeszedni azt, ami jó lenne? Nem világrengető dolgokra gondolok, csak arra, hogy ami máshol jó és működik, azt mi miért nem tudjuk alkalmazni???
Egy kisebb BKV tanácsadói díj összegéből ki tudnánk küldeni szakembereket bárhova, ahol csak az lenne a dolguk, hogy személyes tapasztalataik alapján, testre szabva álljanak elő megvalósítható elképzelésekkel, ötletekkel. Vagy csak a neten kellene körülnézni. Persze olyanoknak, akik beszélik a nyelvet, és láttak már tankönyvet, tehát nem olyan formán, mint ahogy Veres J. ápolta a kínai-magyar kereskedelmi kapcsolatokat Makaón.

Olyan nehéz lenne ez?

Kristl 2010.03.01. 10:34:04

1/ Év elején a diákok és a szülők aláírnak egy kb. 100-150 oldalas dokumentumot arról, hogy mi az iskola szabályzata; ez még a buszban való viselkedést is részletesen leírja."

te úristen. én nem akarnék ilyen helyre járni vagy ide küldeni a csöppségeket. :]

akakukk 2010.03.01. 10:50:29

@Kristl: Miert, mi a bajod ezzel? Az iskolaban fegyelem kell, az meg azt jelenti hogy tiszta sor, mit szabad es mit nem, es a kovetkezmenyek nem a tanar/igazgato kenye kedvetol fugg, hanem egz objektiv normatol. Hidd el, jobban mukodik mint az itteni "szabadsag".

akakukk 2010.03.01. 10:55:02

@Shopping: Az enyem jart, 6 evig. Es Viktoriaval ertek egyet. Magyarorszagon "szent tehen" a mi jo oktatasi rendszerunk, de a ma letezo oktatas eleg kevesse versenykepes.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.01. 10:55:40

@Ladyb:
Ne haragudj, de nem érzed, milyen ciki, ahogy átlépsz (többek között) 40 év kommunista diktatúrán!? Érvelj azzal, hogy bezzeg Csehország, meg Szlovákia, Szlovénia! Ja, hogy velük azért nem olyan nagy a kontraszt? Hát ezen meg akkor gondolkodj el egy kicsit...

(Tudom-tudom, sajnos ma már lehet példálózni pl. Szlovákiával, amivel mondjuk 10 éve még nem lehetett. És ez viszont tényleg a mi sarunk... És a bajok tényleg mélyen gyökereznek. Többek között - bár nem jellemzően, de - oktatási vetületük is van...)

Kristl 2010.03.01. 10:57:38

@akakukk: 100-150 oldal már nem szabályzat, és nem is szabályfüzet hanem btk. :]
ez. az a szabálygyüjtemény amihez nem elég 3-5 oldal gyanús.

Moosquibe 2010.03.01. 10:59:41

Nem tudom melyikőtök írta, hogy "Lovász már csak elvétve jár haza". Legalább a google-ig juss el, ha már alapból fogalmad sincsen arról amiről beszélsz. Lovász 2008ig az ELTE matekintézetének vezetője, folyamatosan tanít ott a mai napig (1983 óta!), néha vendégprofesszor más egyetemeken, de ez még jóval kevésbé híres emberekkel is így van. Na ez az EPIC Fail.

Szerintem a poszt jó, lehet példálózni a humán műveltségünk magas fokával, csak a baj az, hogy ez egy nagy illúzió. Az átlag magyar ugyanolyan kőbunkó, mint amilyen amerikaiakon röhögünk. Szerintem az emberek jó része elköveti azt a hibát, hogy a saját szociális miliője alapján ítéli meg, hogy milyen itt a helyzet, pedig ez borzasztó csalóka. Még értelmiségi társaságokban is kegyetlen sok baromságot lehet hallani humán területekről, azzal a kivétellel, hogy ezek általában jóval erőteljesebb arroganciával előadott baromságok. Lehet azt mondani, hogy Petőfi születési éve (1823), anyja neve (Hrúz Mária), stb. hozzátartoznak az alapműveltséghez, de egyrészt nem, másrészt Petőfi életében sem ez a lényeg. Egy szónak is száz a vége, amit mi magyarok meglévő értéknek hiszünk az oktatásunkban az egy illúzió. Beszélgessetek érettségi után nem irodalmárnak ment emberekkel a tananyagról (és erre nem kifogás, hogy én ismerem a Pistit meg a Bélát is akik rengeteget olvasnak) és rá fogtok jönni, hogy az ismereteik 80%át az iskola kapuján kilépve behelyezték a szemetesbe. Ugyanis a nem praktikus lexikális ismereteknek egy praktikus világban tetszik nem tetszik ez a sorsuk. Talán más lenne a helyzet, ha az irodalom szeretetére tanítanának, azt értetnék meg a gyerekkel, hogy miért fontos olvasni, mit profitálhatnak belőle, akkor talán óraszám is kevesebb kéne hozzá, és többet raktároznának el magukban. Félreértés ne essék, a természettudományos ismeretekkel ugyanez történik, de ott meg van az az eltérés, hogy a szakmabelieknek az egyetemen muszáj építkezni valamire, középiskolai matekot egyetemen már nem lehet megtanítani, és aki megfelelő képzés nélkül érkezik, azok eleve a pincéből kezdik az egyetemet és a nagy részükből ritkán lesz értékelhető szakember. Rájuk viszont az országnak szüksége van. Irodalmárok tömegére viszont sajnos csak a köztévé éjjeli beszélgetős műsorainak. Fájdalmas igazság, de attól még így van. Ettől még persze lehetne matekot, fizikát, stb. is sokkal sokkal értelmesebben/érdekesebben, gyakorlatorientáltan tanítani.

A világ sajnos/nem sajnos megváltozott. Ragaszkodhatunk a már nem létező értékeink illúziójához, vagy szembe lehet nézni az évszámmal és végre fel lehet ismerni mekkora nonszensz, hogy a média-, gazdasági-, adóügyi, stb. ismeretek marginálisan szerepelnek a mai magyar középiskolákban, illetve, hogy a természettudományos tárgyak is milyen szinten nem gyakorlatorientáltak. Talán kevesebb embernek lehetne eladni lábvizes méregtelenítőt, kevesebb embert tudnának lehúzni mindenféle Tutibbnál tutibb MLM-es borzalommal, egy politikusnak kétszer is meg kéne gondolnia, hogy hány százalékot mondd a tévében, stb.

Az amerikai rendszerről közvetlen tapasztalataim nincsenek, nekem pedig alapelvem, hogy akkor nem pofázom róla csak azért mert már sok helyen hallottam róla valamit, persze ettől még ötleteket szabad, sőt kötelező is megszívlelni (ahogyan mindenhonnan).

Sobrijóska 2010.03.01. 11:03:24

Ez megint egy olyan írás, amely egy jólszituált amerikai környék mintaiskoláját vetíti le, nem csoda, ha üti a magyar átlagot. De kérem szépen, Amerikában egyszerre jelen van a csillogás és a nyomor legnagyobb bugyra is, lehetett volna akár egy bronxi iskolát is kiemelni, ahol a gyerek golyóállómellényben megy be, ha egyáltalán bemegy.
Ha van pénz, akkor nyugodtság, jókedv és szorgalom van, ha nincs pénz, akkor a gond felüti a fejét valahol. Szerintem a magyar oktatási rendszer egységnyi pénzt sokkal jobban hasznosít mint egy amerikai, és ez a tanárok áldozatvállalásán is nagyon múlik.

Hátezmármi (törölt) 2010.03.01. 11:53:00

@krüger: ja, krüger. Az amerikai nem tudja, hogy hívják Kenya fővárosát, de azt tudja, hogy hívják a szomszédját, akivel 10 éve együtt él. A tiédet hogy hívják?

A másik: a magyarok ki vannak akadva, hogy az amik nem tudják, hol van Mo és összekeverik Bukarestet Budapesttel. Ekkor megkérem, mondják el, hol van Delaware állam az USÁ-ban és mi a fővárosa. Aztán megkérem, soroljanak fel pár államot a világ legjelentősebb országában. A profibbak eljutnak 15 államig az ötvenből. Aztán megkérdem, mi a fővárosaik. Erre aztán mindig teljes a csend.

Egy kis porfészek vagyunk Európa peremén, már az nagy szó, hogy egy amerikai hallott arról, hogy létezik Magyarország.

Marr 2010.03.01. 12:29:55

(Remélem, észrevettétek, hogy fényévekkel jobb a helyesírása a levélírónak, mint az itt publikált átlag.

Mondjuk ezt a perjeles felsorolást nem értem.)

I_Isti 2010.03.01. 12:59:48

@Sobrijóska: "Amerikában egyszerre jelen van a csillogás és a nyomor legnagyobb bugyra is"

Ez beleillene a Colbert show-ba, annyira vicces.

(Fogadjunk, nem mernél Bp-en bemenni az Erdélyi utcai ált. iskolába?)

Merretovább 2010.03.01. 13:09:05

A társadalmi hozzáállás és a központi ráfordítás egyaránt befolyásolja az itteni színvonalat, ill. ez a kettő sok szinten összekapcsolódik:
faszfejek.blog.hu/2010/02/16/koltsegvetesi_hiany_1

És minden rendszernek vannak hibái meg előnyös tulajdonságai. Az amerikainak is és a magyarnak is. Ebből következik, hogy nem árt beismerni az itteni hibákat, és onnan (meg más országból is) átvenni az előnyös jellemzőket.

Mille38 2010.03.01. 13:11:49

Sajnos Viktória írásából is kicsendül, hogy az alapvető probléma a mai iskolában: mindenki utál mindenkit: a tanár a diákot, a diák a tanárt, a szülő a valahai tanárát és emiatt a gyereke mostani okítóját, a tanár továbbá utálja a tanítást (ez jutott neki), valamint utálja és féli az igazgatót, aki a határozott idejű munkaszerződéssel zsarolja.
A tanulás alapvetően lehetetlen egy gyülölködő, stresszelő, a versenyt élet-halálharcnak tekintő közegben. Az ember normális működése a kíváncsiság, a felfedezési vágy, a saját kicsi világunk kiterjesztésére törekvés. De tanulni csak szeretetben, szerető és szerethető emberek között lehet olyan célok érdekében, amelyekben értelmet, fantáziát látunk.
Washingtonban nagyon megérintett, amikor a vietnami háború emlékművénél láttam iskolás csoportokat (többszáz gyereket egy koratavaszi napon). Volt olyan osztály, amelyikben mindenki írt egy elesett személynek egy levelet - pár sort, rajzot - és letette az emléktáblához. Felvettem néhányat és elolvastam. Ezek a kis írások iskolai feladatként készültek el, de mégis benne volt a személyesség, a szeretet valamilyen megnyilvánulása. Ott és akkor megtudtam, egyrészt mi a hazaszeretet, másrészt hogyan lehet erre az iskolában nevelni. És teljesen mindegy, hogy mi a tanulás tartalma (az ország történelme vagy a táplálkozási piramis), semmit nem lehet személyes bevonódás (inklózió) és ebből következően érzelmi viszonyulás nélkül tanítani. A magyar iskolában a fő érzelem a gyűlölet, utálkozás, kirekesztés, kritizálás. Ezen kellene változtatni. Viktóriának is.

Mille38 2010.03.01. 13:20:12

@Bambano: A terméket el is kellene tudni adni. Sőt eleve azt termel(tet)ni, amire van kereslet. Ez is egyfajta tudás, amit nem tisztel a földművelő, miközben a földműves tudását pedig nem tiszteli a kereskedő. Mo. népe nem ismeri a win-win üzlet fogalmát, mindenki nyerni akar, amitől a nagy többség veszít (mint a lottón).

Mille38 2010.03.01. 13:26:24

@Ladyb: Hollandia (meg Anglia és Dánia) évszázadokig rabszolgakereskedelemből, kábítószerekből és gyarmatárukból gazdagodott. Még van némi félretett vagyonuk.

Sobrijóska 2010.03.01. 13:27:52

@I_Isti: persze, biztosan nem mernék bemenni. Itt is van gáz, de átlagban szerintem elfogadhatóak az oktatási körülmények, főleg a ráfordítások tükrében.

Tjuca 2010.03.01. 14:01:34

ma lesz szmk gyűlés az oviban, ahol állítólag egyéniségeket nevelnek. khm. lehet 30 évvel ezelőtt így volt. most inkább a gyermekmegőrző szót mondanám erre. hála a roppant nagyfokú előrelépésnek a vegyescsoportnak, és a naphosszat tartó szabad játéknak... 0.

r7zw48 2010.03.01. 14:22:40

@Daihelyon
"gerinctelen, felfújt hólyag ... pampogni ... hogy a lóf.szban ... vigyorogsz ki abból az értetlen 0 IQ-s hülye fejedből ... lődd fejbe magad"

"Ez nem vita kultúra."

Kedves Daihelyon. (Na jó ezt még lefordítom: Te rohadt geczy)
Először is: az nem „vita kultúra”, hanem vitakultúra.
Másodszor: „…csak rendesen szépen, …”, nem lehet sem összevissza, sem fordítva. Először kell a kultúra, és akkor már van mire alapozni a vitakultúrát. De az interneten ne is próbálkozz egyik megszerzésével sem, mert az tele van olyanokkal, mint te, akiknek a puszta tömeges jelenléte ellehetetlenít minden erre irányuló kísérletet.
Egyébként ne izgulj, semmi különös nincs veled, pont olyan vagy mint az internetes vitákhoz hozzászólók túlnyomó többsége: földműves (másképpen gyalog). Igen, ezt így mondják azok, akik még akkor sem mennek egy bizonyos szint alá, ha nevén kell nevezni egy teljesen egyértelmű dolgot.
Elvileg persze ennek még nem biztos, hogy meg kéne határoznia mondanivalód igazságtartalmát, de sajnos nem véletelen a szólás: a stílus maga az ember. Bunkó stílus, …

bontottcsirke 2010.03.01. 14:55:16

@Hirmondo Helen: Helénke beleesett a kerékbe?

Ezek szerint akkor ki kell rúgni mindenkit és akkor fasza lesz az oktatás.
Mi hülyék meg itt a fórumon keressük a megoldást már egy ideje.

De jó lenne ha kijönnél magányodból és tartanál egy gimnáziumban órát te felfuvalkodott....

Horvie 2010.03.01. 15:06:51

Jó gondolatok, de én ált.isk-ban meg utána is néha a fél karomat odaadtam volna, hogy aznap pont ne kelljen bemenni/bentmaradni, szóval ezért megérte volna felrúgni valakit... márhogy a 14-15éves Nekemnek azt mondják, hogyha felrugod az Ödönkét, otthon KELL maradj... gondolkodásnélkül! :) Arra próbálok rámutatni, hogy ha úgy lett volna nevelve a szülő, hogy a gyermeke majd úgy legyen nevelve, hogy a kölök ne lásson lehetőséget "happytime"-ra, hanem büntetésnek fogja fel, hogy nem kell hallgatnia az idióta öregasszonyt, amikor arról beszél, hogy két szén atom hogy kapcsolódik a hidrogénatomhoz... na akkor lehetne ilyeneket bevezetni!

akakukk 2010.03.01. 15:22:16

@Horvie: Igen, ilyen volt velem is. De ha anyameknak emiatt szabadsagot kellett volna kivenni, akkor kaptam volna verest fakanallal. Kiskorut ugyanis egyedul otthon hagyni buntetendo, es bilincsben visz el a rendor. Gyerek otthon=szabadsag, esetleg nagymama.
Nem jar rogton teljes felfuggesztes (hazakuldes) amerikaban sem, elobb jon az ISS (In School Suspension). Ennek lenyege hogy a diakot egy feladatasorral ellatva a tanar lekuldi az elkulonito terembe, ahol egy 2m-es tornatar ugyel arra, hogy csond legyen, es a feladatsor kitoltessek. Es ha masnap nincs hazi, automatikus egyes, nincs lehetoseg merlegelesre. Megkerdeztem egyszer, ez hogy alakult ki. Elmagyaraztak, hogy egyszer a jo tanulok szulei pereltek be az iskolat azzal, hogy nem tanit megfeleloen, minden ido a fegyelmezesre megy el. Nyertek.

I_Isti 2010.03.07. 22:28:49

@Mille38: Ez nem csak azt jelenti, hogy mindenki nyerni akar, hanem azt is, hogy nem tudják elképzelni, hogy ha valaki nyer, akkor a többek lehet, hogy nem veszítenek. Ha valaki valamilyen bizniszben jól jár, akkor nem biztos, hogy a többiek rosszul járnak, az is lehet, hogy nem járnak olyan jól. Valamint a magyar gondolkodás szerint, jobb az, ha csak én járok jól és a többiek rosszul, mintha én csak kicsit járnék jól, és a többiek esetleg nálam jobban járnának.

amerea 2010.03.07. 23:28:17

@Moosquibe: minden szavaddal egyetertek. a magyar oktatas elvont, semmifele kapcsolatot nem kinal, hogy atultetheto legyen a gyakorlatba, csapatmunkara neveles, problemamegoldasra neveles 0.
arrol nem is beszelve, hogy a csalas (=puskazas) semmifele konzekvenciat nem von maga utan (mig pl Amerikaban mivel a moduszhoz kepest osztalyoznak, ezert mindenki igyekszik a legjobb lenni)..
egyetertek a sokoldalas hazirend kialakitasaval is, amit valaki emlitett, mert igy csak ad-hoc modon reagalnak minden elteresre, kivetelre.

pl mar nem jarok a foiskolara (=nem tudok minden napi hirrol) de rosszul toltottek ki az elozo evi adopapiromat, amit egy hete (!) kaptam meg, es en fizessek szerintuk 4 rugot, hogy javitsak.. telefonon a no orditva kioktat, mekkora *** vagyok, hogy mast szeretnek a papiron latni (tavos voltam=mi tartottuk fent az iskolat, ez egy szolgaltatas felem ebbol a szempontbol, a *** ki kene nyalniuk ... es meg finom voltam es noies.)

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása