298

Miért hagyják el a tanárok a pályát?

Ellenőrző , 2010.01.06. 08:00

A tanárokat naponta érő megaláztatás miatt kénytelen levélírónk pályát módosítani. Az alacsony fizetés, kellemetlen kollégák és a társadalmi megbecsülés hiánya vette el viszonylag gyorsan a kedvét, törte meg a lelkesedését. Sajnos, egyre több jó tanár hagyja ott ugyanezek okok miatt a pályát.

Kedves Ellenörző Blog!

 A 2010. 01.03-án megjelent, Rohadó Oktatás? Című bejegyzésre szeretnék reagálni. Remélem, érdemesnek találod a megjelentetésre. Kérlek, a nevem semmiképp se tedd közzé.

Nem tudtam szó nélkül elmenni amellett a megjegyzés mellett, hogy –idézem- „ […] az a tyúk meg, aki kellően ronda és hülye ahhoz, hogy se orvosira, se jogra ne menjen, pedagógus lesz.”

Mondhatnám, hogy kikérem magamnak a fenti kijelentést, de feleslegesnek tartom. Inkább csak végtelenül elszomorít. Leírom, hogy hogyan alakult az életem, hogyan lettem egy ezek szerint ronda, hülye pedagógus, és hogyan leszek nemsokára nem az.

 Elit gimnáziumban végeztem kitűnő eredménnyel, két felsőfokú és egy középfokú nyelvvizsgával, bárhová felvettek volna. Osztálytársaim egytől egyik közgazdásznak, mérnöknek, orvosnak, stb.-nek mentek. Az iskolában és a családomban is megrökönyödést váltott ki, mikor bejelentettem, hogy én tanár szeretnék lenni. Édesapám úgy gondolta, hogy ahelyett, hogy megugranám a lécet, átbújok alatta. Édesanyám az általa nekem megálmodott orvosi pályámat siratta. Ám én hajthatatlan voltam, hisz éreztem, én a jövő nemzedékét szeretném tanítni, nevelni.

Így kerültem maximum pontszámmal az ELTE-re, és így lett belőlem nyelvtanár. Már a 2. évtől tanítottam egy magángimnáziumban, tanáraim és feletteseim tehetségesnek tartottak. Állításuk szerint olyan dolgok, praktikák, tanítási módszerek voltak meg bennem ösztönösen, amiket másoknak kemény munkával kellett megtanítani. A diploma megszerzése után egy elitgimnázium tanára lettem, ahova nem könnyű bejutni, de nekem könnyedén sikerült. Tántoríthatatlan lelkesedéssel vetettem magam az oktatás világába, estig készítettem a kiegészítő anyagokat, készültem az óráimra, vittem a laptopom, programokat szerveztem, és rendületlenül hittem, hogy, amit csinálok, az a társadalomnak hasznos.

 Azonban 1 hónap után jöttek a problémák:

  1. Kolléganőim nagy része, a fiatalabb generáció (25-35 év között) rendületlenül utál. Ott tesznek nekem keresztbe, ahol tudnak. Minden nap kapok egy csípős megjegyzést, nem egyszer a gyerekek előtt sem fogják vissza magukat. Nyílván nem tetszik nekik, hogy szívem-lelkem beleadom, hogy a szünetekben is fénymásolatokkal és magnóval rohangálok, míg ők épp azt beszélik ki, hogy mennyit kér el a másik kozmetikusa, és hogy mit fognak sütni délután.
  2. Több férfi kollégám rendületlenül udvarol, nyomasztó módon, tolakodva, ízléstelen megjegyzéseket téve. Hiába részemről az elutasító, rendre utasító magatartás és távolságtartás, nem adják fel. Ma már ott tartok, hogy menekülök a tanáriból, és lyukas órámban inkább a büfében ülve készülök az órámra, vagy javítok dolgozatokat. A vezetés felé tett jelzésemre pedig csak egy mosoly és egy legyintés volt a reakció.
  3. Egyre kevesebb pénzt kap az iskola. Nem hogy interaktív tábla nincsen, de még csak filctollas sem. Régi, ütött-kopott zöld táblák vannak, amikről a festék annyira lepergett, hogy a gyerekek sokszor nem látják, hogy mit írok. Krétát és krétafogót (hogy a krétapor ne tegye tönkre a kezem) magam vettem, a színes papírokat, tollakat, bluetechet és minden egyéb –amúgy elengedhetetlen- kiegészítőt szintén a saját zsebemből finanszíroztam. Az osztálytermekben olyan hideg van, hogy 3 réteg ruha van rajtam, hogy ne fagyjak meg, ám így folyamatosan meg vagyok fázva.
  4. Pontosan tudtam, hogy a tanári fizetés nagyon kevés, ezt vállalva fogtam neki. Nem érdekelt a nagy karrier, a luxus élet, de azt nem gondoltam volna, hogy a mindennapi élet megoldása is lehetetlen lesz. Olyan kevés pénzt kapok, hogy nem tudom magam fenntartani. Este 8-9-ig tanítok még, persze feketén, hogy kenyeret tudjak magamnak venni a számlák és az albérlet kifizetése után. Ennek következtében egyre fáradtabb, fásultabb vagyok, és nincs már meg bennem az a lelkesedés és erő, amivel valami különlegeset és érdekeset tudtam lopni az óráimba. Ha hazaérek, örülök, hogy le tudok egy kicsi ülni, tudok egy picit olvasni, de nincs mese, készülni kell a másnapra. Azonban nincs már annyi kiegészítő anyag, nincs már annyi csoportmunka, mert bizony kifulladok és nincs erőm kitalálni, összerakni.
  5. Az osztálytalálkozón a sok jól kereső társam lesajnáló mosollyal konstatálta, hogy egy „hülye” pedagógus lettem. Itt telt be a pohár.

 Hát igen, ez lett belőlem. Lehettem volna orvos, lehettem volna mérnök, vagy akár közgazdász is. Kereshetnék havonta több százezret, de én voltam olyan hülye, hogy hittem abban, hogy ha én a jövő generációja nevelésének és oktatásának szentelem az életem, azt az állam és a társadalom megbecsüli. Azt hittem, hogy ha hazaérek, a délutánomat azzal tölthetem, hogy felkészüljek, hogy kitaláljak valamit, hogy a gyerekek másnap is mosolyogva, elégedetten jöjjenek ki az órámról, és hogy az általam oktatott nyelvek segítségével majdan az Európai Unió megbecsült, egyenrangú, a többiekkel könnyedén kommunikáló állampolgárai legyenek.

 Úgy tűnik, hatalmas hibát követtem el. Egy végletekig lenézett, lehülyézett, lerondázott rabszolga lettem, aki éhbérért is képes magából nap, mint nap hülyét csinálni. Úgy tűnik, igaza volt édesanyámnak, édesapámnak, és mindenkinek, aki óva intett attól, hogy pedagógus legyek.

Nem baj. Szeptembertől megyek a Corvinusra közgazdaságtant tanulni, és majd belőlem is lesz több százezerért az irodában tipegő-topogó, törtető maca, nem pedig egy mosolygós, közvetlen és elhivatott nyelvtanár, aki, bizton állíthatom, idáig voltam, és akit Karácsony előtt, az ajándék átadása után az osztály állva tapsolt.

 Köszönöm drága kollégáimnak, hogy kiutáltak, köszönöm az államnak, hogy így biztosítja a nyugodt munkámat, és köszönöm embertársaimnak, hogy így értékelik hivatásomat.

 Egy hülye, ronda tanárnő

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr851642851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bozdurgán 2010.01.06. 13:19:04

@Mezőbándi:

statika tantárgynál, vagy gépelemek tantárgynál igazad is lenne, és a többiek?:) aki középiskolában tanít annak fel kellene mutatni 10 év geológusi gyakorlatot?:)vagy hogy?:)

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2010.01.06. 13:22:54

@szakértőbb: nem a jövőről, hanem a jelenről beszélek. Nálunk már 6 napja 2010 van. De tudom, ez az emelés nem repít a fellegekbe senkit. De legalább adják. Aki minimálra van bejelentve, a többit meg zsebbe kapja, ő például nem kap egy fillérrel se többet. Vegyük ezt is figyelembe.

anarch 2010.01.06. 13:25:43

@Bozdurgán: Amugy van egy szabály BÁRKIT megkérdezel, hogy ő szerinte mennyi az a reális pénz amennyivel boldoggá lehetne tenni havonta, akkor ő kivétel nélkül 30%os fizetésemelést mondana, függetlenül attól hogy 100e ftot vagy 5M forintot keres.
A pénz csak 1 a sok motiváció közül.

A szöveghez hozzá tartozik az is, hogy ha szar a meló és csak plusz pénz jön akkor ugyanerre a kérdésre jövőre és utána is ugyanazt fogja mondani: még 30% már boldoggá tenne. De nem fog...

Van jópár ismerősöm akik ingáznak: leszerződnek 2-3 évre valami szar melóra sok pénzért, utána egy-két év lazulás - 40 órás könnyebb meló vidéken, foglalkozás a gyerekkel, stb. Aztán mikor elfogy a pénz, ismét nekivágnak a lapátolásnak.

Cinnouse 2010.01.06. 13:34:28

@Mezőbándi: minek a mérnöki diploma egy magyartanárnak? :D azt értem, hogy egy szakközépben, ahol ilyen tantárgyakat oktatnak, ennek lehet értelme, de a szakképzésről nincs infóm, nem tudom, hogy ott mi kell a szaktárgyak oktatásához.

Ami pedig az első diplomát illeti: nem elég egy diploma egy tanárnak. el kell végezni egy BA/Bsc-t, utána felvételiznie kell, és el kell végeznie egy MA/MSc-t. Ez most már két diploma. De nem a diploma számától függ, uis eddig is uezt tanulta egy "valami és tanár" diplomát szerző, és ó, minő hihetetlenség, eddig sem csak tanárképző dolgokat tanult (sőt, leginkább azt nem). Tudom, hogy sokak számára elképzelhetetlen, de a btkn és a ttkn is tanulnak a hallgatók, kultúrát, irodalmat, nyelvészetet, fizikát, matekot stb. Ha úgy vesszük emellé a tudás mellé kéne hogy jönnie a "tanártudásnak", már eddig sem egy diplomának kellett volna "hívni", hanem kettőnek. Nem véletlenül kell tantárgypedagógia szakdolgozatot is írni, abból is államvizsgázni a normál szakdolgozat mellé. Én eddig szereztem egy MA tanár és bölcsész (úgy hogy ebből 50 kreditnyi ttks kredit), meg egy BA bölcsész diplomát minorral együtt, írtam 3 szakdolgozatot, és idén írom a negyediket. összesen 480 kreditem lesz, mire befejezem az egészet, ez csak 180-nal több, mint egy normál ötéves képzés kreditje, (annyi mintha elvégeztem volna egy 3 éves képzést pluszban), és merem állítani hogy ennyivel többet is tanultam, mint amennyit kellett volna, mert nem volt ezek közül egy sem "ált. műves kredit". tudom, hogy az én esetem extrém (megszívtam az átállást a bolognai képzésbe rendesen), de ne állítsuk már azt, hogy a tanárdiploma nem kellene, hogy elég legyen, mert ez nem igaz.

vyctoor 2010.01.06. 13:42:01

melyik elit gimiben nincs interaktiv tábla? Tanitottam néhányban kötelező iskolai gyakon, és még azok is kaptak egy raklappal, akik nem kértek... :). Az más, ha a pincében áll, m nem tudja senki használni... a kistanárokon kivül :).
... na nem kötekedni szeretnék.

akakukk 2010.01.06. 13:43:42

@anarch: Igazad lehet. De van egy also hatar is, amikor olyan keves a penz, hogy az mar nem elviselheto.

Mezőbándi 2010.01.06. 13:47:00

@Cinnouse:
@Bozdurgán:

Megint csak nem a papírról van szó, hanem arról, hogy ne meheseen senki elsődiplomás tanárként, egyéb élet- és munkatapasztalatok híján, tanítani. (Középfokon.) Egy másmilyen első diploma feltételez pár éves munkatapasztalatot más téren. Ha többet nem is, akkor jó eséllyel legalább azokban az években, amíg a második diplomájára tanul.

De nem kell komolyan venni a javaslatomat, mert tudom, hogy nem reális. Csak egy gondolatkísérlet.

fkorbi 2010.01.06. 13:48:00

@Bozdurgán: jaja, magyaroktatásban, sőt, minden tárgy oktatásában vannak hülyeségek. Tanárfüggő a dolog. A jó bérezés, és a versenyhelyzet segíthetne ezen.

Amúgy arról, hogy hogy lehetne érdekesen tanítani, sokat beszéltem a szüleimmel. Én mindig azt mondtam, hogy a kölkök kreativitását kellene kihozni. Ezzel a pedagógus szülők is egyetértettek, szerintük is fontosabb a lexikális tudásnál az, hogy összefüggéseket és szemléletet, gondolkodásmódot tanítsanak - mert ez marad meg hosszabb távon, nem a "mikorvoltamohácsicsata", illetve a "monnyad fejből mennyiaboltzmanállandó" - de sok múlik a diákon is, illetve nem is az egynénen, hanem a közösségen. Egy elutasítóbb közösségből nehezebb kihozni a kreativitást, és a gondolkodást, nem lehetetlen, de komoly pedagógiai munkát igényel. Ezt én gyerekekkel soha nem foglalkozó nempedagógusként nem tudom megítélni, hogy működik a való életben, lehet nem hőbörögnék annyit egyes oktatási módszerek ellen, ha látnám, milyen a rögvalóság.

Blackrock (törölt) 2010.01.06. 13:48:53

A Corvinusnak igen borsos az éves tandíja...erre mégis futja a tanári fizuból? Ha meg egy elit gimibe vették fel dolgozni, akkor az mitől elit, ha rohad az egész iskola? Egyébként az írás többi része jó, sőt elgondolkodtató.

Erre a "az a tyúk meg, aki kellően ronda és hülye ahhoz, hogy se orvosira, se jogra ne menjen, pedagógus lesz" meg azt tudom mondani, hogy amikor a t. kommentelő iskolába viszi a seggfasz purdéját, akkor rögtön nem lesz mindegy, ki tanítja azt a hülyegyereket.

Balance Of Power 2010.01.06. 13:52:39

@Mezőbándi: Ezen az elven akkor a mernoki, jogi diploma se jogositson fel arra, hogy elmenj mernoki, ugyvedi irodaba dolgozni. Abban mondjuk van valami, hogy a tanitasi gyakorlat lehetne egy felev, urambocsa egy egesz tanev...

@anarch: Ezt hogyan? Elmegy hajora vagy mi? Milyen meloval lehet annyi penzt keresni, hogy 1-2 evig otthon uljek?

Cinnouse 2010.01.06. 13:55:16

@Mezőbándi: itt azt nem értem, hogy miért gondolod azt, hogy egy "másmilyen munkatapasztalat" magasabbrendű, mint a tanári munkatapasztalat. Mert nekem a hzsedből ez jön le: a tanári munka nem olyan mint az "igazi életben" a munka. Holott munka és munka mind a kettő. Az igazi életben. :) Ha ezt megmagyarázod, akkor egyetértek veled. De akkor is csak teoretikus marad ez a dolog, egyáltalán nem megvalósítható.

Vad.Korte (törölt) 2010.01.06. 13:55:30

Nem olvastam el egyetlen kommentet sem. Nem vitatkozom senkivel. Csak elfacsarodik a szívem. Én valami hasonlót éltem meg évekkel ezelőtt. A különbség az, hogy férfi vagyok, családfenntartó, vagy mi. Hát én is hamar léptem. Ennek 12 éve, de még minden szeptemberben iskolával álmodom...

Elfacsarodik a szívem, mert még olvasni is rossz, megélni meg rosszabb volt. Eljönni és látni, kire maradnak a gyerekek, akiket szívvel-lélekkel tanítottam. 2-3 lelkesre, és a többiekre...

Hogy is van a mondás az istenekkel, meg a pedagógusokkal?

fkorbi 2010.01.06. 13:56:58

@Bozdurgán: emlékszem ilyen juttatásokra, otthon mindig beszámoltak róla, hogy most akkor jobb lesz, mert kapnak ilyen olyan pótlékot.

Nekem akkoriban annyi jött le ebből, hogy a pótlék ellenére sem lett új bicajom, max kicsit visszatörlesztettek a nagyszülőknek való tartozásunkból :)

Szal annyit akarok kihozni ebből, hogy a sok hangzatos cucc/pótlék sok esetben fillérbaszás, érdemben nem változtat a helyzeten. Ellenben a szülők elmondása szerint a jó arc kollegák/kolelginák jól össze tudnak veszni a kb 5-6000 HUF-os pluszjuttatásokon, ami még az én kb. közepesen tejelő, ámde gazdaggá nem tevő állásomból nézve is röhejes.

Szal a tanárok alulfizetettsége nem ilyen 5-6, illetve 15-20 ezer forintos kérdés.

Cinnouse 2010.01.06. 13:58:31

@Balance Of Power: az MA/Msc képzésen van a tanítási gyakorlat, ami ugyanolyan mint eddig volt,(15 óra + 50 óra hospitálás), + egy egész féléven át tartó összefüggő pedagógiai gyakorlat! pont az, amit hiányolsz
eddig még ilyen nem volt, most vezetik be, még senki nem tudja, hogy valójában mit takar (az sem aki bevezette, és megvalósítja), az iskolák nem is tudják, hogy lesz ilyen, de ha minden igaz a jövő félévben ezt meg kell csináljam, szval majd akkor beszámolok a sikerességéről :D

Rókakígyó 2010.01.06. 13:59:55

Ennek a történetnek egy tanulsága van: hallgatni kell a szülőkre.

Bozdurgán 2010.01.06. 14:04:26

@fkorbi:

azt, hogy mi a hatékony és mi nem, a pedagógusok saját szakmai szervezeteinek kellene kitalalni, biztosan működik ilyen műhelymunka, de nincs nagydobra verve.
Én nem látok olyan erőt ami mondjuk a mindenkori állam felé kommunikálná, hogy a pedagógusok szerint mit kellene csinálni azon kívül ,hogy kevés pénz.

Még sosem láttam demonstrálni pedagógusokat az ellen a helyzet ellen, hogy kb 5x annyi gimnázium vagy mint amennyi kellene, vagy hogy túl kevés a szakképző intézet, vagy hogy minden félhülye esélyt kap valamelyik felsőoktatási intézményben.
Vagy hogy még mindig egymás mögött meg előtt ülnek a gyerek az iskolában ahelyett, hogy csapatokban kooperativan fejlődnének,hogy amikor kiesik egy droid az iskolából akkor ne az legyen a default beállított érték, hogy mindenki magányos harcos akinek mindenben jobbnak kell lenni a másiknál, a csapat mint olyan csak arra való, hogy legyen akit lenyomjon nemtelen eszközökkel.

Amikor egy fiatalt 1 évig csak arra kell nevelni az első munkahelyén hogy a munkatársak nem ellenségek, és attól, hogy egy ötlet nem tőle származik, még lehet rajta doldogzni.

szakértőbb 2010.01.06. 14:04:31

OFF!

@nyomasek_bobo: es kaptal mar az emelt fizetesbol? vagy akkor megiscsak a jovo?
jelzem: ez adovaltozas, nem a pedagogusok fizetesenek emelese a celja:-)

R2D2 & C3PO 2010.01.06. 14:07:13

@Non est volentis

Ha elkezded az aláírásgyűjtést, én csatlakozom! (T.i. az adó 1%-át fel lehessen ajánlani a jó tanároknak.)

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.01.06. 14:10:50

Ha a hozzászólásokat egy statisztikai mintának veszem, akkor ebben az országban mindenki a téma szakértője.
Mégis, hány pozitívum hangzik el az oktatásról kishazánkban napjainkban?
Tény, hogy az oktatással kapcsolatban minden személy érintett. Mert iskolába jár(t), mert a gyermeke oda jár(t), mert együtt érez vagy éppenséggel megveti a "nem produktív" közalkalmazott réteget. Ez azonban nem ok arra a naivitásra, hogy azt gondolja, hogy az ő álláspontja a tuti. Miért nem foglalkozik mindenki érdemben a saját dolgával? A tanárok a tanítással, a diákok a tanulással, a szülők a NEVELÉSSEL, az oktatáspolitika pedig azzal, hogy ne érje többé hátrányos megkülönböztetés ezt a nagy arányban "hitvalló" réteget? Ez esetben nem lenne semmi gond. De jelenleg a tanárok valóban olyanok, mint egy a végsőkig elszánt kutya egy grizzly medve ellen, a szülők a legtöbb esetben rosszul nevelik a gyermekeiket és mondjuk ki, a legostobább és legtahóbb módon veszik fel álláspontjukat a nevelési intézménnyel szemben, a politika pedig kihasználja, megalázza a tanárokat, nem képes valódi minőségjavító mentorálásra. Mit tehet a gyermek, aki nincs korlátok, szabályok közé szorítva és mindenhonnan rossz példát lát: szarik az egészre. Teszem hozzá, minden szinten tisztelet a kevés kivételnek. Köszönettel, egy 2-szer mérnök, mérnöktanár.

fkorbi 2010.01.06. 14:11:24

@Bozdurgán: amúgy persze nehéz belőni azt, hogy mennyi a magyar illetve földrajz oktatás piaci értéke. Nyilván annak nincs piaci értéke, hogy mikor jelent meg xy költő verseskötete, illetve hogy - bizonyos szakmáktól eltekintve - most akkor az Andok lánchegység-e vagy sem. És elég egybites az a tanár, aki erre hegyezi ki a tananyagot.

Annak viszont, hogy jól tudd kifejezni magad, választékosan beszélj, tudd értékelni, elemezni és megismerni az embereket, helyzeteket, nagy szerepe lehet az olvasottságnak, illetve az olvasott anyagok értelmezésének. Ha jól van oktatva a dolog, akkor ebből igenis lehet profitálni. Ha nincs jól oktatva, akkor marad a "faszság az irodalom, sosem fogom használni, sok hülye magolás". Szerintem nem mindegy. (Sőt, az irodalomnak lehet direkt piaci értéke is, ha pl. az ifjú palánta jogi egyetemre pályázik, akkor felvételi tárgyként vehet magánórát)

A földrajz is hasznos, az unalmas alapokon túl (a már említett röghegység-lánchegység dilemma :)) ad egy áttekintést, alapismeretet a világról, sőt, valamennyire a gazdaság működésének az alapjait is lefekteti, amikor bemutatja a tájegységekhez kötődő ipart, mezőgazdaságot, stb, ezekre később rengeteg egyéb ismeret épülhet (vagy sok új ismeret megfelelő elhelyezésében segíthet) egy rakat szakmában. Persze csak ha jól oktatták. Tizensok éve tanultam utoljára földrajzot, geológus sem vagyok, szal nem nagyon foglalkozom a témával, de nekem így maradt meg, illetve így hasznosult.

tehát megintcsak azt tudom mondani, hogy nem járnánk rosszul a minőségi közoktatással.

Bozdurgán 2010.01.06. 14:12:08

@fkorbi:

tudom én, csak ez már nem pedagógus kérdés.Az ő helyzetüket sajnos a mindenkori magyar helyzethez kell viszonyítani.
Ebben az országban a jegybankelnökön kívül regionális összehasonlításban mindenki durván alulfizetett, ami ugye egy vicc.

szakértőbb 2010.01.06. 14:12:45

@anarch: en is csak ugy viccesen kerdezem, es mi a sz@r lesz a nyugdijukkal? Sot - bar nem tartozik ide - de ugye vilagos , hogy a mostani, kicsit tartosabb munkanelkulieknek sem lesz... Erdekes vilag lesz itt 15-20 ev mulva:-((

szakértőbb 2010.01.06. 14:15:18

@fkorbi: ezt lehetne hangsulyosabban is, ezert engedelmeddel meg ismetelnem:-)

"tehát megintcsak azt tudom mondani, hogy NEM JÁRNÁNK ROSSZUL A MINŐSÉGI KÖZOKTATÁSSAL"

(a netikett megsertesetol ezuttal tekintsunk el...)

Cinnouse 2010.01.06. 14:15:57

@Bozdurgán: amit itt leírsz, az teljesen igaz. de tudod mi itt a gond? hogy már százszor leírták, és pontosan tudják is a minisztériumban, hogy az oktatás nagy részben azért szar ma Mo-on, mert a társadalmi folyamatok is szarok. Uis nálunk a társadalmi egyenlőtlenségeket termeli újra az oktatatás, ha nem lenne ekkora különbség a rétegek között, nem lenne ekkora gond sem. De nem ezen változtatnak fölülről, hanem az oktatáson, hiszen azon jobban lehet, ezért van ennyi átlalakítás, és ezért vajmi kevés az eredmény is. Mert sajnos nem az oktatás határozza meg a társadalmi folyamatokat (pedig milyen szép is lenne), hanem fordítva. (Ld. finnek)

akakukk 2010.01.06. 14:24:51

@Bozdurgán: Hat hogy pontosan mikor mi ellen tiltakoztak vagy nem tiltakoztak azt talan a tanarok a forumon jobban tudjak. De emlekeim szerint tiltakoztak a NAT ellen, valami remlik a tankonyvekkel kapcsolatban is, meg valami felvonulas is volt. Tobbszor elmondtak a velemenyuket az oktatasi torvenyrol, a Bolognai rendszerrol, az egyetemi fejkvota rendszerrol, meg meg egy csomo dologrol. Csak sok nyilvanossagot nem kapott, ha az szembe ment a kormanyzati allasponttal.

xstranger 2010.01.06. 14:27:50

@fkorbi: egy csomo tantargynak a szerepe az atlagember szamar inkabb az hogy megtanuljon tanulni. Ezeknek a roghegyseges informacioknak a nagyreszet elfelejted de a munkamodszer amivel megtanultad oket megmarad, es hasznositani tudod a kesobbi tanulmanyaid soran.

Bozdurgán 2010.01.06. 14:28:40

@szakértőbb: @Cinnouse: @fkorbi:

Valaki mondja már meg mi az hogy minőségi közoktatás?:)
Ezzel a mondattal mindenki egyet ért, de a minőségi jelzőn túl én még sosem hallottam senkit arról beszélni, hogy mitől lesz minőségi, és hogy milyen módszerekkel lesz az.A kevés a pénz követelésen túl:)

pl. engem érdekelne, hogy milyen megoldást láttok arra, hogy a gyerekek gyakorlatilag fegyelmezhetetlenek, szép szólam, hogy a a nevelés a szülő dolga, de ha ő nem teszi akkor mi a megoldás?

A kooperáció igényének a hiánya a rendszer vagy a pedagógus hibája?

Amíg nincs zászló amit a pedagógus szakma vihetne, addig itt nem fog változni semmi, az államtól várni a megoldást hasztalan.

Bozdurgán 2010.01.06. 14:29:47

@akakukk:

és mit ajánlanátok helyette? azon kívül hogy az nem jó?

fkorbi 2010.01.06. 14:35:29

@Bozdurgán: sztem a minőségi közoktatás egy olyan állapot, amikor egy ehhez hasonló blogban a komment-orkokat leszámítva a tanárfikázó kommentek száma 13,42% alatti :D

Nem vagyok pedagógus, szal lehet szar ötlet, a nívó növelése érdekében lehet nem lenne rossz - sok egyéb más szakmához hasonlóan - önszerveződéseket alakítani, ahol ún. szakmai kódexeket dolgoznának ki, olyan standardokat lefektetve ezzel, ami az oktatási nevelési munka valós kihívásaira reagál.

Bazmeg, ez de bullshitszagú lett, szakmai ártalom :)

Mindegy, lényeg, dobhat a szinvonalon, ha van egy kis önkontroll, önszabályozás, tudásmegosztás (akár a kretén kölykök kezelésére, akár egyes tárgyak oktatására vonatkozóan), stb.

Mezőbándi 2010.01.06. 14:35:52

@Balance Of Power: "Ezen az elven akkor a mernoki, jogi diploma se jogositson fel arra, hogy elmenj mernoki, ugyvedi irodaba dolgozni."

Számomra a fő különbség a tanári pálya esetén a "képlékeny" fél-felnőttekkel való munka, amire nagyon ritkán készít fel bármilyen diploma, hanem csak az élettapasztalat. A más irányú tapasztalat se automatikus garancia, de _én_ eddig azt láttam - amit néhány kommentelő is -, hogy a máshonnanan pályára kerülők nagyobb hatású - mondhatjuk: jobb - tanárok, mint a fiatal diplomások. Nagy átlagban.

Ez a poszt is erről szól számomra. Tele tervekkel és naív elképzelésekkel jó alaposan feladja az első néhány akadály után, nagyrészt azért, mert nem képes kezelni a munkahelyi konfliktusokat. Egyszerűen éretlen ez a hozzáállás. Menjen tanítani az, aki már kipróbálta magát az élet más területein.

@Cinnouse: "miért gondolod azt, hogy egy "másmilyen munkatapasztalat" magasabbrendű, mint a tanári munkatapasztalat."

Nem magasabbrendű, hanem más. Nagy esély van rá, hogy behozzon a tanár-diák viszonyba valami olyan pluszt, ami jelentősen javítja ezt a kapcsolatot és elősegíti a tanuláshoz szükséges körülmények fenntartását. Ez így elég nyakatekerten lett megfogalmazva, de remélem érthető. (Más posztoknál már kifejtettem...)

Másrészt számos olyan munka van, ahol úgy lehet élettapasztalatot szerezni, hogy közben az ember nem tud nagy károkat okozni. A tanári pálya nem pont ilyen. Ami 3-4 év munkatapasztalat egy kezdő tanárnak, az egy szakközepesnek jó eséllyel az utolsó olyan életszakasza, amikor intézményes keretek között tanul valamit.

akakukk 2010.01.06. 14:36:22

@Bozdurgán: Nem vagyok tanar, es csak nagyjabol emlekszem. De az allitas az volt, hogy az uj rosszabb mint a regi. Es rendesen meg vol indokolva, nem "zsigeri elutasitas" volt. A fejkvotarendszer az egyetemeken (a direkt intezmenyfinanszirozassal szemben) be is valtotta a hozza fuzott negativ hatasokat.

Cinnouse 2010.01.06. 14:37:38

@Bozdurgán: sztem nincs ilyen h minőségi közoktatás. oktatás van, ami hatékony vagy nem hatékony. :) ha nagyobb általánosságban gondolkodom, akkor számomra a hatékony közoktatás azt jelenti, hogy a tanulók számára ugyanolyan esélyt ad bármilyen munka folytatására, egyenlően, a szociális helyzettől függetlenül (igen, tudom h ez végtelenül idealista, sőt, talán utópisztikus gondolat), és átad valami olyan tudást, amely az adott ország gazdasáságnak és kultúrájának fenntartásához elengedhetetlenül szükséges (a kultúrába itt most mindent beleértek attól kezdve, hogy "miért nem sósavazunk zománcos kádat?", addig hogy "volt egy költőnk, József Attila")

akakukk 2010.01.06. 14:41:21

@Mezőbándi: "Egyszerűen éretlen ez a hozzáállás. Menjen tanítani az, aki már kipróbálta magát az élet más területein." ... Es ott sikertelennek bizonyult. Mert maskent nehezen tudom elkepzelni. Szerintem talan batoritani, segiteni kellene a kollegat, aki lelkes, akar valamit, de tapasztalatlan.

szakértőbb 2010.01.06. 14:46:09

@Bozdurgán:
Figyi, probald meg mondjuk definialni, milyen szerinted a minosegi egeszsegugyi szolgaltatas - na, olyasmi lehet a minosegi oktatas is:-)))
Lehetne pl. olyasmi: ahova szivesen kuldened es szivesen menne a gyereked!

Viszont ezen mit ertesz:
>A kooperáció igényének a hiánya a rendszer vagy a pedagógus >hibája?

merthogy manapsag (szerintem nem teljesen helyesen) a csapbol is a kooperativ modszerek folynak... Hogy ugy mondjam, "at vagyunk esve az lonak az tulso oldalara" :-)))

szakértőbb 2010.01.06. 14:50:57

@Cinnouse: szerintem nem kene eroltetni a definialast:-))

>számomra a hatékony közoktatás azt jelenti, hogy a tanulók >számára ugyanolyan esélyt ad bármilyen munka folytatására,

miutan a szellemi, fizikai stb. kepessegek eloszlasa nem demokratikus, igy ez a definicio nem megfelelo...
esetleg ha kiegeszitened: "barmilyen - kepessegeinek, szorgalmanak, stb.-nek megfelelo - munka folytatasara"

Bozdurgán 2010.01.06. 14:55:06

@szakértőbb:

A minőségi oktatás számomra nem több a munkaadók feltétel nélküli kiszolgálásánál:)Az hogy az oktatási rendszerből kiesők minél hamarabb képesek legyenek hatékonyan értéket létrehozni.
persze az én látásmódom nagyon sarkított:)

Én nem vagyok pedegógus, én csak a rendszerből kiesőkkel találkozom, de ha így van ahogy mondod hogy ("a csapbol is a kooperativ modszerek folynak")végre eljutunk oda ahová 15 éve kellett volna.
Kb mennyit kell várni , hogy a kooperatív módszerekkel képzett gyerekek végezzenek?:)

céerem 2010.01.06. 14:56:37

1. Nem tudsz beilleszkedni? Legalább látszólagosan sem?
2. Mindig az a gyanús aki eltűnik, különcködik, és ha szinte senkivel sem vagy jóban, haveri vagy legalább kollegális viszonyban, persze, hogy Téged kezdenek ki.
3. Te választottad ezt.
4. Apukád valsz erre utalt korábban.
5. Te választottad ezt.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2010.01.06. 14:59:45

Egyetértek a posztíróval, meg persze azokkal a kommentelőkkel is, akik figyelmeztetik, hogy nem ő az átlag és sajnálkoznak a naivitásán. Az összekép egészen jó rajz a valóságról és persze arról is, hogy én miért nem lettem tanár. Még a paraméterek is stimmelnek, kitűnő érettségi, nyelvtudás, elhivatottság, miegyéb, aztán már a bölcsészkarra jártam, amikor a tanárképzési szaktárgyakba belekezdve eldöntöttem, hogy na nem, én nem végzek tanárképzést és ki van zárva, hogy elmenjek tanítani.
Az öcsém informatikát tanít, jó gimnáziumban, a diákjai imádják, a kollégákkal is jól kijön. Ő az, akiről azt szokták mondani, hogy az Isten is tanárnak teremtette: ért a tárgyhoz, tud motiválni, szereti csinálni, minden oké, csak közben tudja, hogy a kis infós diplomája mit ér a világpiacon, amikor épp NEM egy gimiben tanít vele. És valahogy itt a probléma; ezért a pénzért tényleg csak a két leges-legvéglet marad meg hosszasan a tanári pályán, azok, akiket SEMMI nem tántorít el az oktatás szeretetétől, meg azok, akiknek abszolút nincs más választásuk. Az öcsém azt mondja, hogy ő ezt holtig tudná csinálni, ha meg lehetne belőle élni, de így nem - és nagyon sokan vannak ilyenek.

céerem 2010.01.06. 14:59:45

@szakértőbb: "miutan a szellemi, fizikai stb. kepessegek eloszlasa nem demokratikus"

ezt hogy érted?

Cinnouse 2010.01.06. 15:00:08

@szakértőbb: de igazából azért nem annyira hülyeség amit leírtam, mert h a finn/svéd példánál maradjunk: ott azért annyira hatékony a közoktatás, mert tudtommal a differenciálódás a szintek között sokkal később történik meg, mint nálunk, és addig ugyanolyan, vagy nagyon hasonló képzésben részesülnek a gyerekek.
érthetően: nincsennek biosz, meg kémia, meg humán stb. szakos gimnáziumok, meg 4+8, 6+6-os változatok, hanem van egy iskola a lakóhelynél, meg egy középiskola, mindenki odajár, és csak 16 év fele mennek specializáltabb helyekre a tanulók. addig mindenki uazt tanulja, és az iskolák között nincs "elit" meg "presztízsdús", és a gyerekek szüleinek társadalmi "ranglétrán" elfoglalt helye teljesen változatos. ehhez képes nálunk már az ált. iskben "felvételi" van, meg tagozat, és hogy, hogy nem a "jó" iskolákba azoknak a gyerekei kerülnek be, akik orovosok, tanárok, mérnökök, jogászok. vagy most már van pénzük kifizetni a magániskolát stb. és ez így megy végig az egyetemig.

Balance Of Power 2010.01.06. 15:00:24

@Bozdurgán: A minosegi kozoktatas talan pont ott kezdodik, hogy visszacsabitjuk a talent pool-t a katedra melle. Sok multihoz elszegodott tanar nem feltetlenul erzi jol magat. De legalabb normalisabb penzt kap. Ilyeneket ismertem, volt olyan aki nem a penzert, hanem a tanitas miatt vallalt par magantanitvanyt estere. Ugyanez igaz az orvoslatogato-orvos relaciora. Itt ismerek olyat, aki konkretan visszament szarul keresni a jo fizu, ceges auto mellol es sokan hulyenek nezik (en speciel sot becsulom erte).

@Mezőbándi: Ld. akakuk kommentjet. Majd hulye lesz elmenni tanitani, aki mashol sikeres. Lasszoval sem lehetne ezeket a tanarhallgatokat visszahozni, miutan kinyilt a csipajuk.

KenSentMe 2010.01.06. 15:01:50

Imádom azokat, akik a való világban jönnek rá a dolgokra, csak akkor, ha helyzet van:).. ha egy kicsit is nyitott szemmel éltél volna a világban, tudnod kellett volna, hogy le fognak köpni.. egyszerűen nem értem azokat, akik csak X hónap tanítási gyakorlat után és Y év tanári munkában töltött év után jönnek rá, hogy a pedagógusokat szarba sem nézik.. kicsim, te átaludtad a középiskolát?

Cinnouse 2010.01.06. 15:06:23

@VRbagoly: kicsim, sztem más dolog vmit tudni, mint átélni.

Cartman (ex Cartman) 2010.01.06. 15:09:15

@Dubito: Most is van lehetőség valamiféle differenciálásra. Nálunk minden évben osztanak jutalmat. Szerinted kinek?
a. A jó tanárnak;
vagy
b. a "vezetőség felé jó" tanárnak?

A tanári munka nagyon nehezen minősíthető. Önmagában a módszerek, attitűd, tehát az első benyomások, egy-két óra alatt mérhető paraméterek nem sokat mondanak egy tanárról. Az én legjobb középiskolai tanárom egy öntörvényű, néha kegyetlenül igazságtalan, (látszólag) meglehetősen érzéketlen ember volt. De zseniális tanár!

Egy biztos: a mostani minősítő és premizáló rendszer (pontosabban, amit mostanság vezetnek be) rosszabb, mint ha nem csináltak volna semmit. A tanárokat a felettesük minősíti, ami miatt a bevezetésre kerülő minőségi bérpótlék valójában pofapénz.

szakértőbb 2010.01.06. 15:09:24

@céerem: mondjuk en nem nagyon leszek sulyemelo, viszont a mezony donto tobbsege pedig nem lesz atomfizikus:-)
Igy finom voltam?

Nagyon gyorsan ujra kellene szerveznia szakkepzest, a korabbinal magasabb es hasznosabb, ertelmesebb szinten. Igy aztan nem kene mindekinek feleslegesen diplomas munkanelkulinek lenni...

OFF
Gondolni pedig azt gondolom, hogy nem kell mindenkinek (80%) erettsegizni, es eleg keves (lasd elozo szisztema) diplomas lege lenne. De ebbe itt ne menjunk bele tenyleg, csak kerdezted, hogy gondolom...
/OFF

Mezőbándi 2010.01.06. 15:11:23

@akakukk: "kipróbálta magát az élet más területein." ... Es ott sikertelennek bizonyult. Mert maskent nehezen tudom elkepzelni."

Akiket én ismerek/ismertem ebből a "kategóriából", azok nem ezért mentek tanítani. Hanem jellemzően az élethelyzet változása miatt (család, költözés, külföldi munka utáni hazatérés, stb.). Sőt, olyan is van, hogy egy szakma - amiben egyébként sikeres vagy - már nem nyújt elégséges perspektívát és váltani kell.

szakértőbb 2010.01.06. 15:13:36

@Bozdurgán:
>A minőségi oktatás számomra nem több a munkaadók feltétel >nélküli kiszolgálásánál:

ez inkabb a ranszolgatarto tarsadalomra emlekeztet engem:-))

Ugye nem gondolod, hogy a kooperatív oktatas oldja meg a magyar kozoktatas problemait? Mar csak azert sem lehetne ilyen, mert az emberek kulonbozokeppen tanulnak, van amelyik igy, a masik amugy.
Van, aki remekul elpucskoreszik a kooperativ csapatban is, amig a tobbiek tesznek vesznek, netan idofelelos (ez a kedvencem:-))), van akinek viszont ezek a remek kooperativ feladatok az agyara mennek, es ahogy fentebb irta valaki: megnyomorithatjak a rakenyszeritett, am de nem nekivalo modszerek...
Inkabb lenne kivanatos a differencialt foglalkozas, es maximum 20 fos csoportok - ez mar az utopia kategoria...

céerem 2010.01.06. 15:14:40

@szakértőbb: Így már ok, de akkor nem a demokráciával van a baj, hanem azzal, hogy a munkahelyek és képzési lehetőségek Mo-n aránytalanok, nem követik a piaci szükségleteket.

szakértőbb 2010.01.06. 15:15:18

@Cartman (ex Cartman): ez bizony igaz, nagyon nehez jo modszert adni arra, hogyan lehet a tanari munkat elfogultsag nellkul ertekelni. A vezeto reszerol pedig szinte kizart:-))

szakértőbb 2010.01.06. 15:17:19

@céerem: bocs, akkor felrertheto voltam. Nem a demokracia hibajara gondoltam, hanem hogy nem egyenloen/(igazsagosan?!) oszlanak el a kepessegek az emberek kozott szuleteskor. Igy vilagos?

céerem 2010.01.06. 15:19:27

@szakértőbb:
book.hu/konyv/8830/Kivetelesek-A-siker-masik-oldala.html

Olvasd el, nagyon jó, éppen arról szól, hogy a sikernek mennyi összetevője van, függetlenül a tehetségtől, attól kezdve, hogy az ember milyen évtizedben született.... Nagyon jó könyv!

Cinnouse 2010.01.06. 15:20:56

@céerem: igen, ez így van. ma az oktatás csak önmaga fenntartását szolgálja (ld. büfészakok egyetemeken), nem pedig a valós igényt elégiti ki.

céerem 2010.01.06. 15:25:37

@Cinnouse: Arról nem is beszélve, hogy kis hazánk "kicsit" sok egyetemmel és fősulival rendelkezik...

Bozdurgán 2010.01.06. 15:31:36

@szakértőbb:
Szóltam, hogy az én látásmódom sarkított:)

Szerintem az oktatás csak egy eszköz, ami kizárólag azt a célt szolgálja, hogy a végzett emberek hatékonyan termeljenek.
Most mindegy , hogy melyik szinten esnek ki az oktatásból, de azon a szinten ahol kiesik ő legyen a legjobb.

Szerintem olyan mint "oktatás" önmagában értelmezhetetlen az csak egy eszköz.A megszerzett tudás csak arra való, hogy használják és az a tudás ami nem hasznos az csak elpazarolt potenciál.Sokszor több értelme lenne azt megtanítani valakinek , hogy hogy jut az információhoz, mint magát az információt.

A kooperáció meg lehet hogy nem fogja magát az oktatást megoldalni, de a munkáltatók szeretni fogják:)
A kooperáció nem a tudás megszerzésének egy hatékonyabb módja, hanem önmagában a kooperáció az érték, ha azt megtanulja valaki máris boldogabban fogják alkalmazni.

Cinnouse 2010.01.06. 15:35:43

@Bozdurgán: te ebből kihagyod, hogy egy kultúra nem csupán a javak termeléstől kultúra. sajnos néha azt veszem észre, hogy ezt lassan sokan elfelejtik. mert egy ország szvsz annál sokkal több, mint hogy mekkora a GDP-je.

gitáros 2010.01.06. 15:40:26

A posztolónak előbb-utóbb meg kéne tanulnia beilleszkedni és alkalmazkodni a munkatársakhoz.
Most szólok: jó eséllyel ugyanilyen munkatársaid és ugyanilyen problémáid lesznek bárhol máshol is.

Bozdurgán 2010.01.06. 15:44:17

@Cinnouse:

Nem azt követeltem, hogy szüntessék be az alapműveltség oktatását, hanem azt, hogy kezeljék a helyén:)
Én csak azt szeretném, hogy a legyenek meg az alapok, de a hangsúlyt azokra a tárgyakra -vagy a tárgyakon belül azokra a témákra - fektessék amik segíthetik az embert abban hogy a későbbi munkáját jobban végezze.

KenSentMe 2010.01.06. 16:00:25

@Cinnouse: Csak azért jegyeztem meg mindezt, mert nekem is volt olyan ismerősöm, aki lelkesen, vidáman, ELTE BTK-sként reményektől duzzadóan jelezte, hogy megy középiskolába tanítani, én meg mondtam neki, hogy készülj fel a legrosszabbra.. aztán csak nézett, hogy miért gondolkodom ilyen negatívan.. és kb. az első hét végéig tartott ki a csodálkozása. Nem, nem értem, egyesek miért hülyítik meg magukat saját maguk.. és szerintem nem más tudni a dolgokat, mint átélni, csak másmilyen.. nyilván a tapasztalat kiegészíti az elképzeléseinket, de nem mond egészen ellent annak.. aki rendelkezik egy megfelelő világnézettel, az ritkán szembesül annak tökéletesen ellentmondó tapasztalatokkal.

Cinnouse 2010.01.06. 16:10:23

@VRbagoly: de a posztíró szvsz nem mondta, hogy olyan tapasztalatok érték volna, amire egyáltalán nem is számított, sztem csak az elkeseredettsége jött át, ami azért érthető, ha tudja, hogy a szakmáját készül épp otthagyni. Elhiszem, hogy van olyan naív aki azt hiszi, hogy a tanítás milyen szuper lesz, de azért nem ez az átlag. És igenis más azt tudni, hogy nem becsülnek meg, mint nap mint nap szembesülni ezzel a saját bőrödön.

Panzer 2010.01.06. 16:15:35

Apro, de legalabb pontos adalek a tanari fizetesekhez: foiskolai docenskent, Ph.D.-val a netto berem 117.000 forint. (Nyelvpotlek nincs, merthogy a nyelvtudasunk munkaeszkoz - egyebkent alairom, tenyleg az). Ehhez jon meg havi kb. 8000 Ft cafeteria.

Ha csak ez az egy allasom lenne, en sem csinalnam, mert ebbol nem lehet megelni, csaladdal semmikepp. Viszont szerencses vagyok a masik munkammal, igy tenyleg az a helyzet, hogy megengedhetem (valoban ez a helyes szo) magamnak, hogy tanitsak. Panaszkodni igy tenyleges okom nincs, ezzel tisztaban vagyok - de a fizetes nagysagrendje, azt hiszem, ezzel egyutt elgondolkodtato...

Es ez foiskolai szint - az allami kozepiskolakban meg ennyit sem kapnak sokszor, aranytalanul magasabb oraterheles + olyan nevelesi feladatok mellett, amik egy foiskolan mar definicio szerint nem fordulnak elo.

gerarda 2010.01.06. 16:21:00

@szakértőbb: nincs pótlék, még más nyelvből tett vizsga esetén sem. Saját példámból tudom.

Balance Of Power 2010.01.06. 16:21:57

@Bozdurgán: "a hangsúlyt azokra a tárgyakra -vagy a tárgyakon belül azokra a témákra - fektessék amik segíthetik az embert abban hogy a későbbi munkáját jobban végezze."

Es ezt megis hogyan? 18 eves kor elott honnan a faszbol tudja, hogy milyen munkat fog vegezni? Ezen az alapon mindenkivel kulon-kulon kellene foglalkozni, nem pedig egyutt osztalyban.

KenSentMe 2010.01.06. 16:22:01

"Ám én hajthatatlan voltam, hisz éreztem, én a jövő nemzedékét szeretném tanítni, nevelni."

"Pontosan tudtam, hogy a tanári fizetés nagyon kevés, ezt vállalva fogtam neki. Nem érdekelt a nagy karrier, a luxus élet, de azt nem gondoltam volna, hogy a mindennapi élet megoldása is lehetetlen lesz. Olyan kevés pénzt kapok, hogy nem tudom magam fenntartani."

Hogy tudthatta volna pontosan, ha egyszerűen fogalma sem volt a fizetésről? Mit jelent az a szó itt, hogy pontosan tudtam? Akkor tudta volna pontosan, ha odament volna megkérdezni a kedvenc elitgimnáziumi tanárától, hogy "te, Béla bácsi, mégis, mennyit keresel?" "meg tudsz élni belőle?". Persze, ő mindent tudott, és a világ a hibás.. nekem nem az elkeseredés jött át a posztból, hanem pontosan ez az értelmieskedő világlenézés.

Persze, én tisztában vagyok vele, én pontosan tudom, de aztán jaj de meglepődöm, mert a tapaszalaton kicsorbul az, amit egyedül, a négy fal között megálmodtam.. ne haragudj, de ez pontosan az, amikor 18 évesen az ember nem hisz a saját szüleinek, és ez erősen átjött a posztból. Szerintem a világon mindenki megmondta ennek a csajnak, hogy ez lesz a vége, de senkinek sem hitt. Aztán persze a világ a hibás. Ja, és nem téged kicsimeztem le, hanem őt.

YessicaHard 2010.01.06. 16:31:24

Én is pedagógus voltam, 6 évig. 30 éves koromban megelégeltem az akkor nettó 38 ezer forintos fizetést, így elmentem a reklámszakmába. (Meglepően sok volt pedagógus dolgozik egyébként a reklámszakmában)Már 7. éve vagyok account manager. Mondanom sem kell, hogy sokkal-sokkal jobb a fizetésem, de persze jóval többet is kell dolgoznom érte, és a munkával járó felelőssség is más jellegű (inkább anyagi és nem emberi). Nagyon szerettem tanítani, de elnézve a mostani iskolai állapotokat (a tanárnak semmi becsülete nincs a gyerekek és a szülők előtt,verekedés, botrányok, a tanárok fásultak, irigyek egymásra és megkeseredettek - tisztelet a kivételnek)Akinek van egy kis maradék vér a pucájában, az mind otthagyja a pedagógus szakmát és maradnak a félbolondok, a hobbiból tanítók (gazdag férjjel) és a nyomorultak. És ezek a tanárok okítják majd mindannyiunk gyermekeit. Én belülről láttam az iskola világát, egy tanári szobánál nyomasztóbb hely nincs a világon, a frusztrációra és a keserűségre ott szinte kézzel tapintható.
Mi lesz a megoldás?

Bozdurgán 2010.01.06. 16:32:24

@Balance Of Power:

Nem vagyok tanár:)

oylasmire gondoltam, hogy ha már Adyt vagy lánchegységet tanulunk, akkor azt tegyük úgy hogy plusszban fejlesszük a kommunikációt vagy a vitakészséget, vagy bármit ami nem magolás:)
Bár kétségtelen, hogy a magolás, is fejlszt készségeket:)

akakukk 2010.01.06. 16:36:32

Pont azert nehez az oktatasban a teljesitmenyberezes bevezetese, mert nehez definialni a minoseg fogalmat. Nagyjabol mindenki tudja, sejti, de ugy megfogalmazni hogy az mukodjon meg nem hallottam. Problema ugye hogy honaprol honapra kene merni, de csak a vegeredmeny szamit. Mas az emberanyag itt es ott, es masok a lehetosegei az egyik onkormanyzatnak mint a masiknak.
Ertelmezhetetlen a "munkaadok kiszolgalasa" elkepzeles is, most az asztalosuzemre gondolsz vagy az atomeromure? Az elso munkahelyre gondolsz vagy a 13.-ra? En a problemat inkabb abban latom, hogy tul sok a human es tul keves a real anyag. A tananyag szerkezetet lehetne inkabb a valo eletben valo felhasznalas iranyaba valtoztatni. Valami ilyesmi igaz a tantargyak keretein belul oktatott anyag szerkezetere is.

A kozoktatasnak olyan altalanos normaknak kell megfelelnie ami egy alapot biztosit a specialis kepzesre.

A minoseg meresere muszaj lenne valami objektiv merce szerinti vizsgaztatast tartani, es a fejlodes ilyen modon torteno kovetese lehetne valami alap. De ezt sokan elutasitjak, mert a gyerekeknek meg plussz egy dolgozat lenne.

SZVSZ marad az, hogy jo embereket kell beereszteni az oktatasba.

Cinnouse 2010.01.06. 16:40:06

@VRbagoly: sztem inkább ne kicsimezz le senkit, nem áll jól. ;)

KenSentMe 2010.01.06. 16:41:58

@Cinnouse: Nem kell senkinek tetszenem a szavaimmal.:)

Bozdurgán 2010.01.06. 16:50:22

@akakukk:

Egy ideális világban nagy vonalakban megtervezné egy ország, hogy milyen irányban kíván létezni 20 év múlva, és ennek jegyében folyna a képzés.

Az én privát véleményem szerint elképesztő mennyiségben kellene ontani a mérnököket, és ennek jegyében kellene alsótagozattól kezdve irányítani a gyerekekt, természetesen meghagyni a lehetőséget, hogy ha végképp nem érdekli akkor lehessen belőle account manager:)
Persze képezhetünk könyvtárosokat is mint eddig, de ők nem termelik meg a nyugdíjadat az tuti.

Szerintem kiderült, hogy polihisztort kiképezni értelmetlen, hiábavaló energia, most mondhatjuk, hogy az érettségi egy olyan szint amikor még mindenki ért mindenhez, és tudja mikor szuletett 3. Béla , és hogy Ady írt verseket, de valójában ez azt jelenti, hogy 18 éves felnőttként nem ért semmihez, a feje meg meg tele van értelmetlen információkkal amit az élete során soha többet nem fog használni, gyakorlati tudás 0, majd jelentkezik a bölcsészkarra, ahol szintén 0 gyakorlati tudást szed magára, majd elmegy dolgozni és ír egy ilyen hülye posztot, arról hogy meg akarják dugni a kollégái:) most komolyan ennek mennyi értelme van?

öregkopasz0208 2010.01.06. 16:54:36

A hozzászólásokat olvasgatva ugyanarra a következtetésre jutottam, mint hosszú évek óta már minden alkalommal, amikor a tanári pályafutásomon gondolkoztam. Az évek során a körülmények változtak ugyan – 44 év munkaviszonnyal mentem nyugdíjba – a társadalom szemlélete azonban alapvetően nem. Hozzám képest – testnevelő tanár voltam, TF végzettséggel, ami egyszerre jelentette az egyszakosságot, s mint ma is, az egyetemi végzettséget - egy nyelvszakos tanár helyzete lényegesen egyszerűbb. A különbség oka a tantárgyak megítélésében keresendő. A humán elméleti tárgyakat a szakma minden fóruma elismeri, a humán gyakorlatiak – rajz, ének, testnevelés – megítélése azonban kissé leereszkedően felülről történik. Nézzük csak sorjában.
A tanár alapvetően abban a helyzetben van, hogy a regnáló hatalom eszméit, nevelési, pedagógiai célkitűzéseit kell kiszolgálnia. Ezeket felettes hatóságai – élén az OM-mel – tantervekben, utasításokban rögzítik, melyek lebontva területi, iskolai, tantárgyi dokumentumokként írják elő a teendőket, amelyeket a különböző iskolatípusokban tanító, különféle szakterületen, eltérően felkészített szaktanárok, a diákokkal együttműködve, azokkal elsajátíttatnak. Remélem, nem voltam bonyolult. A keret, az eszközök, a módszerek adottak, s szerencsés esetben a szaktanár feladata elvégzésére megfelelően felkészült. Ez az alaphelyzet. Nézzünk az ezt befolyásoló tényezőkből néhányat.
Iskolavezetések. Kezdő koromban az iskolavezetések alapvetően a fölöttük lévő szakmai politikai és egyéb politikai szervezetek, pártbizottságok irányítását kellett, hogy kövessék. Mint ahogy a fölöttes szakmai irányító szervek is. A politika mindent áthatott. Volt olyan szakmai vitám, melyet a politikai irányító szervezet vezetője – iskolai párttitkár – próbált eldönteni, s voltam olyan helyzetben, amikor a megyei pártbizottság biztosított arról, hogy további makacs ragaszkodásom szakmai elképzeléseimhez azt eredményezi majd, hogy a megyében nem lesz munkám. Fedje homály a megyét, szerintem mindenütt így volt. Az idő előre haladtával ez a politikai nyomás mit sem változott. Ma már az önkormányzatok jobb, vagy baloldalisága a meghatározó. A Kádár rendszerhez képest a helyzet annyit változott, hogy ha ki akarnak rúgni, nem kell a látszatra sem figyelni.
A tanárok helyzetében az iskolavezetések viszonylatában annyi változás azonban történt, hogy a rendszerváltás után a szakmai felügyeletek teljes hatásköre megszűnt! Míg a szakfelügyelői rendszer védőernyőt tudott adni egy politikailag nem teljesen jól szereplő, de szakmailag korrekt tanárnak, ma ez nem működik. A tanári munkát minden szakon! a szerencsés esetben jóindulatú, de szakmailag hozzá nem értő igazgató, igazgatóhelyettesek ítélik meg. Ez hátrányos azért is, mert a munka elismeréseként az igazgatók teljesen önhatalmúlag osztogatják a bérkiegészítéseket – nevezhetjük pofapénznek -, s adnak, vagy nem fizetés kiegészítéseket, túlórák formájában. Ma már a túlóra sem feltétlenül előny. Miután a heti elszámolásokban a ténylegesen megtartott órák számítanak, ünnepély, kirándulás stb. esetén a meg nem tartott órák, az össz óraszámot számolva nem biztos, hogy kiadják a kötelezőt. Akkor pedig egy fillér sincs! Nem beszélve arról, hogy az elmaradt órák fejében bármilyen – nem szakmai – munkára kötelezhetnek.
Valamikor, 1990 előtt, iskolatípusonként és tantárgyanként meghatározták azt a végzettséget, amivel abban az iskolatípusban tanítani lehetett. Gimnáziumban és Szakközépiskolában testnevelést csak egyetemi, tehát TF végzettséggel taníthattunk. Ennek egyik mosolyogtató esete volt, amikor egyetemi végzettségű feleségemet nem akarták általános iskolában alkalmazni, mert az iskolatípusnál magasabb szintű diplomája miatt erre nem találták alkalmasnak. A rendszerváltás után magániskolák sora nyílt, illetve az érvényesülés területeinek megszaporodása miatt nagyon sok TF végzettségű testnevelő tanár más, rokon szakmában, vagy magánvállalkozóként próbált karriert építeni. Nem hibáztatom ezeket a kollégákat, mert a fizetésünk a Medgyesi kormány béremeléséig gyalázatos volt. Hónap 20-a körül már elfogyott a pénzünk, félretenni soha nem tudtunk 2002-ig. A szakmai végzettség, mint előírás csendben meghalt. A pályát oda nem való tanárok – személyes tapasztalat – árasztották el, akik nem ismerték a tananyagot, a korosztályt, s akik munkáját szakmailag nem ellenőrizte le senki. Ez ma már olyan szinten van, hogy a testnevelők nagy része, s igen nagy tiszteletem a kivételeknek, ha lelkiismeretes, ott van az órán és ül.
Gyerekek. Amíg kezdő koromat, s a diákokét is, meghatározták a pártbizottságok, s drilljük, ma már jogaik vannak és nem tanították meg őket arra, hogy kötelességeik is. Alapvető viselkedési normáikkal is problémák vannak. De! És ezt merem állítani, hogy ugyanazok a gyerekek, akik voltak, akár 40 évvel ezelőtt! A körülményeik alapvetően megváltoztak, s a változás mindössze ennyi. Különbözőségüket a negyven évvel ezelőtti korosztálytól, ez okozza. A társadalom és az érvényesülés követelményei meg fogják követelni tőlük a megfelelő szintű alkalmazkodást. Kénytelenek lesznek tanulni, mert aki nem, az végzetesen lemarad. Hajléktalanként az élet igen nehéz.
Talán egy tanárnak a legnehezebb kezelni, a szülők, általuk rosszul értelmezett s nem mindig értelmes, gyermeküknek hasznos, viselkedés és jogrendszerét. A demokrácia adta véleménynyilvánítás lehetősége, a nagyfokú cselekvési szabadság nem mindig párosul a józan belátással.
Az én szakmámban nehézséget okoz az anyagi finanszírozási lehetőségek beszűkülése is. Míg 1990 előtt az iskolai sport az egyesületekkel együttműködve, azok segítségével – edzéslehetőségek, edzői bérek, felszerelés, versenyeztetés – adta azok utánpótlását, ma már nem működik. Az iskolai sport meghalt, s jelen helyzetben feltámadására belátható időn belül nem látok lehetőséget. Megszűnt az a tevékenység, ami egészségre nevelt, bizonyos gyerekrétegek délutáni, nyári, hétvégi tevékenységét szabályozta, helyes irányba terelte. Nem beszélve a mozgás napi tevékenységekbe beépülő pozitív szellemi és fizikai hatásairól. Ma ezt szülői zsebekből kénytelenek a családok fedezni. S ahol a szülői zseb üres?
A posztírónak azt mondanám, hogy igazi tanár is lehetett volna belőle. Ha a kvalitásairól leírtak valósak, akkor a szakma elveszített egy elhivatott nyelvszakos tanárt. Kétségtelen, a gyenge, máshová bekerülni nem tudó tanárként végző egyetemisták a szakma szintjének sokat ártanak, de van, s reményeim szerint lesz közöttük olyan, akiből ennek ellenére tanár lesz. Az bizonyos, hogy a jutalom ebben a szakmában nem mérhető pénzben. Jutalom lehet az, ha 40 év múlva az utcán valaki – s csak az arcra emlékezel, nem biztos, hogy a névre is – hangosan rád köszön: „Jó napot Tanár Nő! Tanár Úr!”

Balance Of Power 2010.01.06. 17:00:14

@VRbagoly:

@Bozdurgán: Ezzel egyetertek. Valami olyasmi van jelenleg, hogy ez a vitakultura stb. dolog atcsuszik a felsooktatasba. De mondjuk mi magyar meg toriorakon azert vitatkoztunk eleg sokat. Masok szerint meg ez a hulyeseg.

"elképesztő mennyiségben kellene ontani a mérnököket" Persze, amikor epult a Sztalin Vasmu, akkor meg vasmunkas kellett rengeteg. Ezek a dolgok sokkal gyorsabban valtoznak annal, mint az kozepiskolai/egyetemi kepzes idotartama. Elkezdesz ma tudatosan mernoknek keszulni a fentiek miatt, aztan mire vegzel, telitett a szakma. Ugyanez volt a jogasszal, amikor mi erettsegiztunk (97), akkor az volt a meno. Amugy meg nyilvan azert kell sok mernok, mert egyszeruen kevesebb ember jo a real targyakban, ergo kevesebben alkalmasok mernoknek. Es az sem mindegy, milyen mernok, mert az egyik valoban jol el tud helyezkedni normalis fizetessel, a masiknak pedig felkopik az alla, mert az a terulet nem annyira megy most.

akakukk 2010.01.06. 17:02:02

@Bozdurgán: Posztod elso fele nem all tavol gondolkodasomtol :) Mint irtam, keveslem a real targyak reszaranyat.
A masodik felevel azert vitatkoznek. A tortenelmet tudni jo dolog, es verset olvasni is jo dolog. A real tudomanyok miatt elunk, es a human tudomanyok miatt erdemes. Celozva ezzel arra, hogy a muveszetek, a filozofia jobba, szebbe teszik az eletet.
Ha viszont arra gondolsz, hogy az erettsegi anyag tartalma rossz osszetetelu, akkor megint csak kozel jarnak egymashoz a gondolataink. Ja, es persze hogy ne csak a levegobe beszeljen az ember, azer az is igaz, hogy neha konkretumokat is kell tudni, magolni is kell.

Bozdurgán 2010.01.06. 17:08:51

@Balance Of Power:

Most mondanám, hogy akkor legalább tudták mit akarnak 15 év múlva csinálni az országban:) Nem volt okos ötlet, de most meg csak sodródunk.
Azért mondtam a mérnököket, mert ők elég univerzális szakembrek egy villamosmérnök elég széles területen kompetens, mint ahogy egy gépészmérnök is.
Nem tudom elképzelni, hogy 10,20,30 év múlva itt mérnökök ezrei álljanak sorba a segélyért:)

Nekem ez a személyes meggyőződésem , ha kitalálja az ország, hogy logisztikai nagyhatalom akar lenni, akkor képezzünk logisztikusokat nekem mind1, csak ne polihisztrorokat.

Bozdurgán 2010.01.06. 17:18:03

@akakukk:

természetesen szükség van az általános műveltség elemeinek az ismeretére is, szükség van irodalmi tudásra, szükség van törtenelmi tudásra szükség van a társadalom szerkezetének a megismerésére, valahogy el kell helyezni magát mindeninek a térben,és mindenkinek tudnia kell miért utáljuk a szlovákokat:)
De szerintem ezt a tudást alá kellene rendelni a reál tárgyaknak.

És nem azért mert a reál tárgyak fontosabbak, vagy értékesebbek, hanem azért mert azok a tárgyak telmelnek a későbbiekben több GDP-t.

akakukk 2010.01.06. 17:19:30

@öregkopasz0208: Nagyon erdekes volt, koszonjuk Tanar Ur!
Javitana valamit a helyzeten a szakfelugyeloi rendszer visszaallitasa?

szanna 2010.01.06. 18:15:25

@Bozdurgán: "Kb mennyit kell várni , hogy a kooperatív módszerekkel képzett gyerekek végezzenek?:) " Kb. 5 évet. Most hetedikesek. Ha jól tudom...

szakértőbb 2010.01.06. 18:41:30

@Bozdurgán: Te, honnan veszed ezt a polihisztor dolgot? Az egyik utolso polihisztor eppen tegnap halt meg:-( (Vekerdi LAszlo - ha mond valamit a neve.) Az iskolakban semmihez sem erto emberek tanitasa tortenik, arra gondolsz:-))?

Tehat ezt a polihisztorozast szerintem hagyjuk, azzal egyetertek viszont, hogy ezerszer erosebb realoktatas kene, de tudod, azok, akik kozepiskolaba jarnak, nem birnák:-)) Az a 20% birna valoszinuleg, aki odavalo...

Bozdurgán 2010.01.06. 19:06:17

@szakértőbb:

Polihisztor, legalabbis ezt várja tőlük a rendszer, persze nem tudnak teljesíteni, ezért semmihez sem értő emberek lesznek belőlük:)De mivel elvárás az hogy mindenhez értsenek, ezért polihisztor képzés van:)

Kisiskolás szintről kezdeni kezdeni nem a középiskolában, és akkor bírná:)

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2010.01.06. 19:19:37

@Bukowszky: Ó te naív széplélek,hát te is tudtad,nem?

R2D2 & C3PO 2010.01.06. 21:23:54

@Cartman (ex Cartman):

Ez így van az üzleti világban is: a beosztottakat mindig a közvetlen főnök minősíti, ő javasolja a jutalmakat is, amit a felsőbb vezetők maximum csökkentenek.

öregkopasz0208 2010.01.06. 22:16:42

@akakukk:
-természetesen, javítana. Egyrészt a dolgozó, képzett tanárt védené,másrészt kényszer lenne az igazgató felé a szakszerű munka elismertetésére. A képzetlen lógós fölött mindig Damoklész kardjaként lebegne a szakfelügyelői látogatás réme. A látogatást előre sohasem jelentették be, egyszer csak ott volt a szakfelügyelő és bejelentette, hogy látogat. Láttam én ilyen esetben - elnézést a kifejezésért - betojni olyan szaktanárt, aki a szakfelügyelővel egy évfolyamra járt. Az igazgatók kénytelenek voltak respektálni. Én szerettem ezt a rendszert, s utáltam a jelen pillantbaqn uralkodó kuplerájt.

Roquentin 2010.01.06. 23:03:55

Nekem nagyon komoly kételyeim vannak a tekintetben, hogy fizetésemeléssel, anyagi juttatásokkal alapvetően lehetne javítani az oktatás minőségén, vagy a pedagógusok kvalitásain.

Ha már elhivatott tanárokról van szó, azt hiszem, pontosan ők azok, akiket (a társadalmi átlagnál legalább) jóval kevésbé foglalkoztat a pénz. Azt hiszem, pontosan ők azok, akik hisznek a tudás önmagában való (tehát pénzre nem váltható) értékében. Hiszen végső soron erre kéne nevelni mindegy egyes órájukon tanítványaikat is.

Tehát elképzelhető, hogy magasabb fizetésért többen választanák a tanári pályát, és így bizonyára többen is lennének a kiválóbbak közöttük - de nem hiszem, hogy túl sok olyan ember, aki igazán alkalmas pedagógusnak.

És persze nem szeretném megbántani a poszt íróját, de azért azt is a figyelmébe ajánlanám: pusztán attól, hogy valaki jó tanárnak gondolja magát, még nem feltétlenül következik, hogy ez így is van. Szerintem pl. az anyagiasság, a sértődékenység, az előítéletesség, a felületesség, a meggondolatlanság kizárja ezt - márpedig az írást olvasva olykor volt olyan érzésem, mintha ezen gyarlóságok némelyike talán nem lenne teljesen idegen a posztírótól...

Balance Of Power 2010.01.07. 09:23:42

@akakukk: "A real tudomanyok miatt elunk, es a human tudomanyok miatt erdemes." Ez tetszik!

@Bozdurgán: Pont a fentiek miatt, ha igazad is van, ilyen szaraz eletnek lenyegeben semmi ertelme. Felkelunk, szarunk, eszunk, GDP-t termelunk, alszunk.
Es mi van azokkal, akik hulyek a matekhoz? Ok mindig is tobben voltak, vannak, lesznek, mint azok akiknek van erzekuk a real targyakhoz...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.01.07. 09:38:57

@Balance Of Power: 2001-2002 óta folyamatosan mondják, hogy túl sok jogász, közgazdász képzés van. 2000 óta minden évben közlik, hogy keevés a mérnök - ennek csak a válság tett be egy kicsit - ennek ellenére a jelentkezők hova mennek? Hát nem műszaki irányba.

Most akkor kit sajnáljak? Tudom, hogy nem mindenki mérnök / műszaki beállítottságú, de hogy ennyire kevesen...

Azt is halottam már, hogy sok fiatal azért nem mert erre menni, mert tudja, hogy a középiskolai felkészítése miatt alkalmatlannak érzi magát a pályára. A középiskolai reál tárgy oktatást sikeresen szétverték...

Bozdurgán 2010.01.07. 10:25:15

@Balance Of Power:

Tudom, hogy szegényes vagyok de az élet váza az a sor amit te leírtál:)Eszünk alszunk termelünk szaporodunk.
Erre a vázra lehet aggatni mindenféle extrákat, mint általános műveltség,kultúra, és minél erősebb az a váz annál több sallangot képes elvinni.De az nem vezet sehova, ha eleve nem akarunk erős vázat készíteni.
Nem vagyok a hasonlatok embere, de talán érthető amit írni akartam:)

Jelenleg a "húlye a matekhoz" emberek nagy része azért viseli ezt a titulust mert az alapok nincsenek meg, ha 0 éves kortól erre menne rá az oktatás ezeknek az embreknek a száma jelentősen csökkenne.

A koncepciótlanság a legaggasztóbb, nekem az is jó ha kortárs festőket képzünk, ha azok hoznak pénzt, csak menjünk rá minimum 3 stratégiai irányra, amihez embereket képzünk.

Balance Of Power 2010.01.07. 10:37:02

@Bozdurgán: Igen, egyszeru vagy :)) Tipikus kocka gondolkodas :))
Igenis van "hulye a matekhoz/realhoz", pl. en ilyen vagyok. Es mivel rendelkezem nyelvtanar vegzettseggel, azt is kijelenthetem, hogy van aki "hulye a nyelvekhez" - ha beledoglik sem fog megtanulni idegen nyelvet. Mas meg ha beledoglik sem fog megtanulni vezetni. Van ilyen, nem is keves. De ettol meg lehet zsenialis mernok.

@molnibalage: Nem tudom, keszult-e valaha felmeres a fiatalok beallitottsagaval kapcsolatban (real vs. human). De en a sima gimi (igaz, human gimi) alapjan azt tudom mondani, hogy osztalytarsaim tobbsegevel egyutt hulyek voltunk a real targyakhoz. Pedig voltak jo matektanarjaink. Ok is lattak, hogy segghulyek vagyunk a matekhoz.

Bozdurgán 2010.01.07. 10:52:53

@Balance Of Power:

mondjuk a mérnöki létet ne sarkítsuk ki a matekra:),de én azért hiszek benne, hogy egy szintig mindent el lehet sajátítani, nyelvet, matekot, rajzot mindent.

Mondom ezt úgy, hogy egy pálcikaembert sem vagyok képes hiba nélkül lerajzolni, de tudom, hogy ha beletenném az energiát és képezném magam egy közepesnél alacsonyabb szintig el tudnék jutni,igaz 5x akkora energiával mint az aki tehetséges.
Viszont ha azt látnám, hogy a közepesnél alacsonyabb rajztudás szükséges ahhoz, hogy megéljek, vagy hogy mondjuk elvégezzek egy építész kart , és lehessen belőlem egy jó projektmanager (aki sosem rajzol) akkor beletenném az energiát.

Így van ez a matekkal is:)

Bozdurgán 2010.01.07. 11:06:56

@Bozdurgán:

És arra hivatkozva, hogy nem értünk a matekhoz éveken keresztül munkanélkülieket képezni a felsőoktatásban mondvacsinált szakokon az azért elég nagy luxus:(

Balance Of Power 2010.01.07. 12:30:06

@Bozdurgán: Sarkitas, nem sarkitas, eros, magabiztos matek nelkul nem lehetsz mernok akkor sem. En soha nem leszek mernok, ha 100 evig tanulok sem.

Viszont amit irsz, ott mar bejon az, hogy ki mennyire kitarto. Ez a kepesseg viszont szinten "nem demokratikusan oszlik el". Masfelol meg gondolj a dinasztikus foglalkozasokra, orvos, ugyved, de mernok is van, ahol eroltetik a gyereket, pedig utalja az egeszet. De orvosnak kell lennie, mert mar a dedapja is az volt. Ennek mi ertelme? Teljes tarsadalomra vetitsuk ki? "Marpedig a tovabbtanulok 70%-a mernoknek megy es kesz" vagy mi?

Cinnouse 2010.01.07. 12:41:45

@molnibalage: ezzel egyetértek, sokkal többen mennének pl. fizikusnak, ha nem olyan lenne a fizika oktatás, amilyen. és azzal sem értek egyet, hogy több embernek van érzéke a humán dolgokhoz, mint a reálhoz, sztem kb. uannyi lehet az arány. Viszont: sztem az is gond, hogy ugye tényleg több a női tanár, talán éppen abból a megfontolásból amit írtatok, a nők hamarabb elfogadják azt, hogy nem a pénz a legfontosabb dolog az életben, és ha a hivatásommal nem is keresek annyit, akkor is többet adok magamnak és a társadalomnak. Viszont a reál pályákon sokkal kevesebb a nő, és én ezért nagy részben az iskolát teszem felelőssé, ami már az ált. isk.ben azt közevtíti, hogy a jó tanuló "lányok szorgalmasak, meg magolnak", a jó tanuló fiúk meg "tehetségesek, okosak, jól gondolkodnak". Saját példámból tudom h ez így van, számos matek versenyen értem el jó helyezést, mégsem tartottam magam jónak a reál dolgokból, mert egész egyszerűen nem ez a kép élt bennem, nem így formálták az identitásom. Így pont azt a TTK-s szakot választottam ki, amiben nem volt meg a szükséges előképzettségem, és mivel frusztrált, hogy nem tudom behozni a lemaradásomat, ott is hagytam. Úgyh most én is a BTK-sok "buta és csúnya" tömegét növesztem. ;) Pedig lehet, hogy csak egy kis támogatás kellett volna, és most pl. csillagászattal foglalkoznék. Más kérdés, h nem biztos h jobban jártam volna. :)

Cartman (ex Cartman) 2010.01.07. 13:27:06

@R2D2 & C3PO: Persze, csak épp ez nem az üzleti világ. A vállalati struktúra logikája itt nem alkalmazható. Optimális esetben egy vállalat működése alapvetően a profitszerzésre épül. A tulajdonos pénzt akar, ezért megbízza a menedzsmentet, hogy működtesse a vállalatot, aki(k) azután különböző eszközökkel rábírják a beosztottjaikat a jó munkára. A motivációk, az elvárások, eszközök világosak, egyszerűek (persze, csak relatíve), és többé-kevésbé logikusan adódnak a célokból.

Ezzel szemben mi egy igazgató motivációja az iskola vezetésével kapcsolatban? Milyen egy sikeres oktatási intézmény? Pl.: magas színvonalú képzést nyújt? Ha ez szempont, akkor milyen mérce szerint? Vagy mondjuk olcsó a fenntartása? Esetleg fontosabb, hogy politikailag "korrekt" legyen a vezetése? ...

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.01.08. 10:16:53

@Cartman (ex Cartman): Igen, legalábbis vidéken, egyetlen dolog a legfontosabb, mindenben egyet kell érteni a polgármesterrel. Legjobb, ha ezt pártberkeken belül teszi az igazgató.
Szánalomhegyek!

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.01.08. 10:18:25

@molnibalage: Szerintem korábban csúszik meg a dolog. Alsóban még nagyon sok gyerek a matekot szereti, középiskolában már csak a megszállottak maradnak. Valahol felsőben történik valami.

bontottcsirke 2010.01.08. 18:00:45

@Roquentin: Azért komoly kélyeid ne legyenek az anyagi javadalmazással kapcsolatban, nekem 5 év alatt 8 kollégám hagyta ek az amúgy nyugodtnak számító állását pusztán anyagi okok miatt.

Szerintem pont fordítva van a dolog; először is meg kéne pályáztatni az állásokat reális összegekét (a mostani fizetések kétszerese)
majd a legjobb jelöltek közözz válogatni és egyben megfelelő fegyelmezési lehetőségekkel is biztosítani a tanári munkát.

Valamint egy hatékony ösztöndíj-tandíj rendszeren is el lehet gondolokodni.

Másképp ez nem megy.

Másképp nem megy

bontottcsirke 2010.01.08. 18:02:30

namost a fórummotor anyját, ezért a sok elírásért

én kérek elnézést és tengermély tiszteletem a többieknek

Veder1 2010.01.08. 18:30:30

Sajnos ez a valóság :(

A jog sem életbiztosítás ma már. Az évfolyamtársaim több mint fele nem jogász munkát végez, aki meg maradt, az vagy betagozódott az államgépezetbe, vagy (és ez az elenyésző) a magánszférában él máról holnapra. A bölcsészszakok után a következő lesajnált diploma a jogász lesz...

marcipán2 2010.01.14. 22:14:00

@öregkopasz0208: És tartottatok-e abban a rendszerben heti 28 órát hetente? + osztályfőnöki feladatok? + oktatási innovációk megvalósítása mindenféle előzetes képzés és tankönyv nélkül? (Mármint a gyereknek nincs tankönyve, te írod és fénymásolod a tananyagot, követned kellene, hogy ki nem kapta meg, stb. ) Fontos, abban, amit a posztoló írt, hogy a tanárok NEM KÉPESEK úgy dolgozni, ahogy szeretnének, mert egy kooperatív órára való felkészülés legalább 1,5-ször annyi idő, mint maga a tanóra. (Plusz a tanulók munkáinak javítása és értékelése.) Ha mindezt teljes osztályban csinálod ekkora óraszámban, előbb-utóbb meggebedsz, és nincs az a létező ember, aki ne tudna a munkád valamelyik fázisán fogást találni.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása