Elégedett hallgatók
Leslie jóvoltából olvashatjuk az MTI hírét, miszerint a felsőoktatásban tanuló hallgatók elégedettek a viszonyokkal, az oktatók ennél sokkal kritikusabban szemlélik a helyzetet.
MTI
A hallgatók elégedettek a felsőoktatás színvonalával, az oktatók már jóval kevésbé. Ezért is lehet, hogy a diákok többsége ellenzi, míg az oktatók többsége támogatja a tandíj bevezetését - derül ki a Medián kutatásából, amelyet a cég a Népszabadság megbízásából készített, és a lap a szombati számában közölt. A reprezentatív felmérés szerint a diákok sokkal jobb véleménnyel vannak a felsőoktatási képzésről, mint az oktatóik. A képzés szakmai színvonalát 42 százalékuk jónak, további 28 százalékuk nagyon jónak minősítette. Az oktatók kritikusabbak, ők a képzés általános színvonalát 17 ponttal ítélték rosszabbnak, mint a hallgatók, sőt még a tanárok hozzáállásáról is kedvezőtlenebb volt a véleményük.
Az oktatók a magyar felsőoktatás és a saját intézményük legfontosabb problémáinak az alulfinanszírozást (71 százalék), a tömegképzés általánossá válását (46 százalék) és sokszor a hallgatók felkészületlenségét és motiválatlanságát (52 százalék) említették.
A katedra mindkét oldalán állók elég szkeptikusak abban a kérdésben, hogy a bolognai folyamat javít-e a felsőoktatás helyzetén. A hallgatók valamivel nagyobb arányban (36 százalék) mondták azt, hogy ennek hatására romlik, mint hogy javul (31 százalék) a képzés színvonala. Az oktatók körében ennél is általánosabb a pesszimista vélemény (55 százalék szerint ettől romlik a képzés általános színvonala), sőt vannak (6 százalék), akik a magyar felsőoktatás legnagyobb problémájának épp a bolognai folyamatot tartják, ami sokak számára nem differenciált képzési rendszert jelent, hanem éppen a tömegoktatás szinonimája.
Az érettségizett vagy érettségi előtt álló, de továbbtanulást nem tervező fiatalok bő egyötöde elsősorban a tandíjjal magyarázta azt, hogy miért nem akar egyetemre, főiskolára menni. Az oktatók csaknem fele is tart attól, hogy a tandíj bevezetése növelné a képzésbe kerülők közötti egyenlőtlenséget, ám sokan pozitív változásokat várnának attól, ha a hallgatók is hozzájárulnának a képzésük költségeihez.