15

Elégedett hallgatók

Ellenőrző , 2009.12.05. 08:00 · 1 trackback

Leslie jóvoltából olvashatjuk az MTI hírét, miszerint a felsőoktatásban tanuló hallgatók elégedettek a viszonyokkal, az oktatók ennél sokkal kritikusabban szemlélik a helyzetet.

 

MTI 

A hallgatók elégedettek a felsőoktatás színvonalával, az oktatók már jóval kevésbé. Ezért is lehet, hogy a diákok többsége ellenzi, míg az oktatók többsége támogatja a tandíj bevezetését - derül ki a Medián kutatásából, amelyet a cég a Népszabadság megbízásából készített, és a lap a szombati számában közölt. A reprezentatív felmérés szerint a diákok sokkal jobb véleménnyel vannak a felsőoktatási képzésről, mint az oktatóik. A képzés szakmai színvonalát 42 százalékuk jónak, további 28 százalékuk nagyon jónak minősítette. Az oktatók kritikusabbak, ők a képzés általános színvonalát 17 ponttal ítélték rosszabbnak, mint a hallgatók, sőt még a tanárok hozzáállásáról is kedvezőtlenebb volt a véleményük.

Az oktatók a magyar felsőoktatás és a saját intézményük legfontosabb problémáinak az alulfinanszírozást (71 százalék), a tömegképzés általánossá válását (46 százalék) és sokszor a hallgatók felkészületlenségét és motiválatlanságát (52 százalék) említették.

A katedra mindkét oldalán állók elég szkeptikusak abban a kérdésben, hogy a bolognai folyamat javít-e a felsőoktatás helyzetén. A hallgatók valamivel nagyobb arányban (36 százalék) mondták azt, hogy ennek hatására romlik, mint hogy javul (31 százalék) a képzés színvonala. Az oktatók körében ennél is általánosabb a pesszimista vélemény (55 százalék szerint ettől romlik a képzés általános színvonala), sőt vannak (6 százalék), akik a magyar felsőoktatás legnagyobb problémájának épp a bolognai folyamatot tartják, ami sokak számára nem differenciált képzési rendszert jelent, hanem éppen a tömegoktatás szinonimája.

Az érettségizett vagy érettségi előtt álló, de továbbtanulást nem tervező fiatalok bő egyötöde elsősorban a tandíjjal magyarázta azt, hogy miért nem akar egyetemre, főiskolára menni. Az oktatók csaknem fele is tart attól, hogy a tandíj bevezetése növelné a képzésbe kerülők közötti egyenlőtlenséget, ám sokan pozitív változásokat várnának attól, ha a hallgatók is hozzájárulnának a képzésük költségeihez.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr651569128

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Csökkenő férőhelyek az egyetemen és vár a Fidelitas! 2009.12.08. 23:42:48

A Fidelitasnál próbálják megfejteni mi bassza a csőrüket a középiskolásoknak, és akkor azt kell nekik mondani. Erre azért van szükség, mert a közigazgatásba készül távozni a Fidelitasosok zöme. Azokat pótolni kell. Az Egyenlítő tv hangfelvétel szerint ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.12.05. 09:17:40

Ide vezet a humánképzés: a szakértelem csak egy trükk, a hozzáértés varázslat.

Jön a gyerek a gimnáziumból, gépésznek akar tanulni, de életében nem látott előtte egy tengelyt, vagy egy rotamétert.

A villamosmérnök-jelölt meg még rosszabb, szintén gimnáziumból, szintén pontok alapján bejutva, nem tudja kiszámolni az eredő ellenállását egy egyszerű soros-párhuzamos rendszernek.

Ilyeneket kérdeznek, azoknak tutira erős a képzés, mert fogalma sincs semmiről, és nem is lesz soha, mert egyszerűen nem hajlandó belátni, hogy _tanulnia_ kellene meg _gondolkodni_ kellene megtanulni és elfelejteni azt, amit a gimnáziumban összefilozofálgattak a véleményekről, a tények hiányáról, meg leszokni arról, hogy bemagolom az anyagot és visszaböfögöm.

elod72 2009.12.05. 11:03:45

"A képzés szakmai színvonalát 42 százalékuk jónak, további 28 százalékuk nagyon jónak minősítette."

Mihez kepest? Van osszehasonlitasi alapja egy diaknak? Sejtese van arrol, hogy a felsooktatasbol kikerulok hany szazaleka tud a kepzesenek megfeleloen elhelyezkedni (mondjuk 5 even belul)? Lenne nagy megdobbenes... :-/

"A katedra mindkét oldalán állók elég szkeptikusak abban a kérdésben, hogy a bolognai folyamat javít-e a felsőoktatás helyzetén."

Eloszor azt kellene felmerni, hogy ki mit tud a Bolognai folyamatrol. Aztan a legtobbet tudo 20%-ot (mindket oldalon) megkerdezni, hogy ez jo-e. Mernek fogadni, hogy ez is alaposan megvaltoztatna a felmeres vegeredmenyet.

Loop · http://www.autostat.hu/ujdonsagok 2009.12.05. 14:54:39

a tandíj már most is be van vezetve.

shaman87 · http://mediagezd.shamanoldala.hu 2009.12.05. 16:55:05

a motiválatlanság általában nem csak a hallgatók hibája...

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.12.05. 18:02:38

Ha a tanárok alacsonynak találják a színvonalat,nem nekik kéne följebb emelni a mércét? A felét kirúgni,aztán kész. A másik fele meg majd tanulna ezután.
Persze a bevétel,állami támogatás,tandíj a sok ostobából jön.Mi változtatna ezen a rendszeren?

irrelevant 2009.12.06. 23:17:14

A tömegoktatás nem a(z egyébként tényleg tragikus) bolognai folyamatnak köszönhető, már előtte is tömegoktatás folyt a kredites, valamint a tanegységes képzésben is. A bolognai viszont valóban ront a helyzeten - szerintem például teljesen abszurd dolog, hogy harmadév végére már szakdolgozatot kell írni. Én, amikor bekerültem az egyetemre, egy évig azt sem tudtam mi van, küzdöttem az adminisztrációs zsákutcák és a bunkó TO-sok ellen, próbáltam kitanulni a bugos Neptun trükkjeit. Nem tudom mit csináltam volna, ha másodév elején, amikor még jóformán alig kezdtük el a képzést, már szakdolgozati témát kellett volna választanom... Ez egész egyszerűen abszurd. Természetesen meredeken zuhan a szakdolgozatoknak nemcsak a terjedelmi követelménye, hanem az általános színvonala is.

Bors Világfiak 2009.12.07. 12:28:36

gratulálok, ez pont egy másfél éves hír index.hu/belfold/tandij9265/, értem én hogy meg kell lenni a napi bejegyzésnek, de ez már nevetséges, ennyivel lefedni az oktatási tematikát, szégyen

Valaki2 2009.12.11. 14:25:44

@kolbászoszsömle: BME infón végeztem (villanykar) úgy, hogy gimiből jöttem. Az arány kb. 50-50% volt a szakközép és gimi tekintetében. A szakközepesek a matekkal illetve a programozással!!!! szívtak nagyon komolyan, a gimisek meg a digitális technika, elektronika témával.

De erre nem az a megoldás, hogy milyen gyopár már a gimis, bizos megártott neki a sok olvasás, hogy nem képes egy eredő ellenállást kiszámolni, hanem segíteni kellene nekik felzárkózni ebből a témából (az összes többi tanszék meg tudta oldani, hogy legyen külön foglalkozás, talán a villanynak is menne... :D ) Mert azért lássuk be, ennek az elmondása kb. 10 percbe telik, utána meg lehet számonkérni.

Valaki2 2009.12.11. 14:31:15

Gépész témára dettó: na és ha ő gépész akar lenni? Esetleg meddig tartana megmutatni azt a tengelyt, meg a rotamétert, hogy az mi a szösz, és hogy kell használni?

Itt én megint a tanszék hozzáállását látom problémának, meg kell szerettetni a diákokkal a szakmát, lásd fizika tanszék lézer kiállítása, meg kísérletei, vagy a BME reaktor látogatáskor elhangzó előadás, vagy az infósok 24 órás programozási versenye. Lehet ezt így is csinálni...

Marr 2009.12.13. 13:09:51

@Bors Világfiak: :D

Az egyetemek így is tucatnyi címen szednek be vagyonokat az egyébként állami finanszírozású diákoktól is -- ha lenne tandíj, legalább egyértelmű lenne a helyzet.

harcihippi 2009.12.13. 14:27:13

@nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu:

mintha eleg lenne egy jo tanar a jo kepzeshez.
A szakiranyfelelosom meglehetost regota kuzd (nem tul sikeresen) azert, hogy lehessen beleszolasa abba, mit tanulunk. Ugyanis rengeteg felesleges informaciot vernek a fejunkbe, egy-egy temakort ket ev alatt 5(!!) targybol kellett megtanulnunk, es a szakomon senki nincs, aki ugy erezne, tud kezdeni valamit ezzel a diplomaval.
Biztosan a tanar hibaja az, ha a Bsc miatt egy felev alatt kell megtanulnunk azt, amit az elozo rendszerben 2-3 felevig tanultak a hallgatok. Biztosan a tanar hibaja, ha a hierarchiaban felette allo olyan tanmenetet es tananyagot ad ki, ami mar reg nem aktualis, de neki azt _kell_ oktatnia, maskulonben mi nem megyunk at a masik tanarnal a vizsgan, ot pedig meg le is cseszik erte. Es az is biztosan a tanar hibaja, ha olyan hallgatok kerulnek be az egyetemre/foiskolara, akiknek semmi keresnivalojuk ott, de a hatranyos helyzetukbol adodoan kapott n+1 pluszpont miatt felvettek, koltsegteritesesrol athelyeztek allamilag finanszirozott kepzesre, majd pedig csak azert maradt bent, mert 2 evig, ha semmit nem tanul, akkor is marad. Mert csak a masodik ev vegen van kreditminimum. Hja kerem, minden a tanar hibaja.

Egyebkent a Bsc kepzes a vilag leghulyebb otlete. En inkabb ulnek ot evig egyetemen, de utana tenyleg ertsek ahhoz, amibol lediplomaztam. Bsc-n csak belekostolunk mindenbe egy kicsit, aztan rossz szajizzel (mert nem sokkal vagyunk elorebb, mint a kozepiskola vegen) menjunk el Msc-re, ahol (ismerosok tapasztalata alapjan) ugyanazt tanitjak, ugyanolyan szinvonalon csak meg fizetni is kell erte.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.12.13. 19:36:44

@Valaki2: Miért is az egyetem feladata az, hogy tengelyt mutasson, vagy eredő ellenállást számíttasson?

Hogy kapott érettségit, ÉS 4-es 5-öst fizikából az, aki nem tudja kiszámolni az eredő ellenállását egy egyszerű öt-hattagú rendszernek, vagy nem tud vektorokkal számolni, még elméletben sem?
Mit keres villamosmérnök-képzésen az az ember, amelyik U/I című összefüggésről még csak nem is hallott?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.12.13. 23:38:41

@Valaki2: Ha egy képlet volna csak, amit nem tudnak, akkor igazad lenne. De szinte az egész középiskolai anyagot újra kell tanítani gyorstalpalóként a reáltárgyakból a TTK-s és műszaki szakokon, mert SEMMIT nem tud a nagy többség. Felzárkóztató kurzusok futnak, amik egy betűvel nem lépnek túl azon, amit eleve tudni kellene minden az adott szakra érkezőnek, és a hallgatók kicsiny törtrésze tud csak az elején olyan tesztet írni, amivel ez alól mentesülhet. Nem pár embernek kell a kurzus, hanem mindössze pár ember van, akinek NEM kell. Ez gyalázat. Az egyetlen megoldás az volna, ha a két emelt szintű érettségit kötelezővé tennék bármiféle felsőoktatási felvételhez. Semmivel nem volna vészesebb, mint előtte a klasszikus felvételi rendszer.
Középpel max. OKJ-s felsőfokú szakképzésbe lehessen bekerülni.

Binary_ 2009.12.15. 13:15:37

MSc-s BME-s villamosmérnök-hallgató vagyok, egyenes ágon haladok tanulmányaimmal, soha nem buktam meg semmiből. Elvileg a felsőoktatás elitje vagyok, hangsúlyozom, elvileg.
Gimiből jöttem, nem kellett erőfeszítés ahhoz, hogy tudjak vektorokkal számolni, eredő ellenállást számítani, valamiért nekem ezt megtanították. Két emelt szintűvel kéne szűrni a diákokat, ebben egyetértek, de elvárható a közoktatástól (aminek helyzete borzalmas), hogy ezt egy középszinten jól teljesítő diák is tudja.

Akárhogy is, visszatérve, nehéz képzés az enyém, igen, a felvettek 30%-a szerezte meg BSc-s diplomáját időben. De ami a legrosszabb, hogy a suli mellett 1,5 éve dolgozom mérnöki munkakörben (részmunkaidő), és sajnálattal kellett konstatálnom, hogy a képzés gyakorlati haszna gyakorlatilag nulla. Igen, még a híres-neves BME-n is.
Még nagyobb sajnálattal konstatáltam később, hogy ez a másfél év gyakorlat több, mint a szakirányomat vezető tanszék összes előadójának együttvéve. Hogy merészelnek ezek a "tanárok" ezek után elégedettek lenni? Mi vagyunk elégedetlenek velük, mert soha nem mentek el dolgozni, nem tudják, mit kéne tanítani, nem tudják, mire van szüksége a munkaerőpiacnak. Akkor én honnan tanulnám meg a suliban?
Na ezért vagyok én elégedetlen a felsőoktatással...

És akkor mi van még egy ELTE BTK-n, egek...

Ouaid (törölt) 2009.12.19. 13:43:57

Olyan felmérés van, hogy az 5 évvel ezelőtt végzettek mennyire elégedettek, így visszatekintve, az oktatás színvonalával?

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása