198

Az egyetem éveket rabol el a hallgatók életéből?

Ellenőrző , 2010.03.26. 08:00

Egy friss diplomás levélírónk meglepő adatot oszt meg velünk, a felvett hallgatók csupán töredéke szerez diplomát, az ő konkrét példájából kiindulva az évfolyama 16%-a  jutott el a diplomáig. Ennek több oka is van, az egyik nyilván a sokat szidott finanszírozás, sokkal több hallgatót vesznek fel a felsőoktatási intézmények, mint amennyit képezni tudnak. Hasznosnak gondolja, hogy a Felvételi Tájékoztató azt az adatot is közölje, hogy hány fő végzett az adott szakon az előző tanév végén.

 

Kedves Ellenőrző!

Egy olyan problémáról szeretnék írni, ami sok hazai felsőoktatási intézményben jelen van, de érdekes módon senki sem beszél róla.
Hogy világos legyen, rögtön egy konkrét esettel kezdem: én most végeztem az Óbudai Egyetemen (régi BMF), Mérnök Informatikus szakon. Erre a szakra minden évben úgy 500 hallgatót vesznek fel, és minden évben nagyjából 60-80 hallgató diplomázik. A konkrét számadatról a záróvizsgán dicsekedett az egyik vizsgáztató tanár a külsős elnöknek, de a diplomaosztón is látszott a létszám.

Tehát a hallgatóknak csupán a 16%-a jut el a diplomához. Vagyis minden felvételt nyert hallgatónak úgy 16% esélye van arra, hogy teljesíti az egyetemet.

Sok barátom van, akik jelenleg is egyetemre járnak és jelentősen el vannak csúszva a tanulmányaikkal. Három barátom már ki is bukott. A fennt vázolt arányok ugyanis sok más budapesti egyetemi szakot jellemeznek. Például: ELTE Prog. Inf., BME Info, BME Építész, stb. Főleg népszerű reál szakok.

A húszmillió forintos kérdés: Ez miért nincs benne a felvételi tájékoztatóban? Ha ilyen brutális arányok vannak, azt nyilván tudni szeretnék a felvételizők és azok szülei is. Én például nem engedném a gyerekemnek, hogy arra a szakra felvételizzen, amin én végeztem. Ugyanis a legszörnyűbb az, hogy a hallgatók csak 2-3 év után esnek ki az egyetemről, vagy hagyják ott. Éveket rabolnak el tőlük.

Én úgy gondolom, hogy az anyaintézmények sokkal nagyobb arányban felelősek ezért a jelenségért, mint a diákok. Sok helyről hallottam ezt az infót, jópár tanártól is: Ezek a népszerű szakok fejőstehénként funkcionálnak. Sokkal több hallgatót vesznek fel rájuk, mint amennyinek a képzését biztosítani tudják a felsőbb évfolyamokban. Az államtól fejkvótát kapnak a hallgatók után.

A helyes eljárás az objektív és kemény felviteli lenne, amiben nincsenek középiskolából visszamaradt "hozott pontok", és csupán annyi hallgatót vennének fel, amennyit képezni is tudnak.
A szűrés javarészt a felvételi legyen és ne 3 évig tarson, hanem 3 óráig. Ugyanis nem csupán a hallgatóktól rabolnak éveket, de az államtól is pénzt.

Az állam szakemberek képzésére szánja a pénzt. Ismerjük a helyzetet: már most is hiány van mérnökökből, informatikusokból és ez a hiány növekedni fog. Ezért népszerűek ezek a szakok, de a fennt vázolt intézményeknek nem szakemberek képzése a célja, hanem az ügyeskedés és a financiális hiányok kipótlása.

De ne menjünk túl messzire, csak egyetlen célt fogalmazok meg: A felvételi tájékoztatóba kerüljön bele az is, hogy melyik szakon, mikor, hányan diplomáztak.

Köszönettel,

egy friss diplomás

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr711860318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

V8 2010.03.26. 11:54:50

@eladopatron: A veszprémi helyzetet nem ismerem, BME VIK-ről beszéltem, arra van rálátásom.

@Szeptim: Az ötszörös elég túlzás. Valamint egyetértek, hogy nem mindenki alkalmas pl mérnök-informatikusnak. Ugyanúgy, ahogy nem mindenki alkalmas hegedűművésznek. Utóbbiból csak néhányat vesznek fel, és ez a néhány végez.

Szeptim 2010.03.26. 11:57:13

@Zsola777: A pasim az orvosin (SOTE) végzett. Náluk a felvettek 95%-a diplomát szerzett. A világ legelitebb műszaki egyetemén az MIT-n a hallgatók 75-80%-a diplomát szerez, és általában a kiesők sem tanulmányi hanem családi/pénzügyi, egyéb okokból lépnek le.

Haibane 2010.03.26. 11:57:20

milyen sok BME infós tanyázik itt :)

Haibane 2010.03.26. 12:00:20

@Szeptim: januárban voltam az MIT-n, azért azt nem hasonlítgassuk semmihez, teljesen más világ. Lehet szídni a fizetős oktatást, de ott az emberek jóval motiváltabbak, el akarják végezni, mert minden plusz félév egy vagyonba kerül. Valaki korábban említette, hogy a fizetős hallgatok komolyabban veszik: erről beszéltem. Az MIT-n én kétféle embert láttam, vagy zsírgazdag volt és egyben penge is nagyon, vagy ösztöndíjas és tekert ezerrel, hogy ne essen ki. Nálunk meg minden ingyen, meg lehet nézni az eredményt.

[c] 2010.03.26. 12:02:31

@StavrosMenace: A multiknál jórészt nem zsenik dolgoznak. Nem lehet mindenki Linus Torvalds, ellenben lehet megbízható, erős tudással rendelkező munkavállaló.
Cartmannel értek egyet. Ezt a szintet a felsőoktatásban való részvétel nélkül is el lehet érni.

[c] 2010.03.26. 12:04:34

@Cartman (ex Cartman): "Ez egy munkáltatói ostobaság. Különösen, ha informatikai területen történik."

Egyetértek.

V8 2010.03.26. 12:04:34

@Haibane: Én Törökországban voltam konferencián egy olyan egyetemen, ahol szinte mindent a MIT-ról vettek át. Ott mesélték a helyiek, hogy vannak a Ferrarival egyetemre járó diákok, akik kifizetik, és vannak az ösztöndíjasok, akik nagyon jók, máskülönben megnézhetik magukat.

Az meg vicc, hogy BME VIK-en sokszor 2.0 átlagra már lehet kapni ösztöndíjat...

Zsola777 2010.03.26. 12:05:17

@Szeptim: Írtam, hogy a fejkvóta-rendszer nem faja, de attól függetlenül el lehetne végezni az iskolát. Szerintem inkább a középfokú oktatásban van probléma, és ebben néhány tanár-barátom is igazol, pl. az új hallgatók százalékot sem tudnak számítani, pedig az inkább elemi szint.
A középfokkal senki nem foglalkozik, mert a "legyen mindenkinek diplomája" olyan szépen hangzik egy politikus számából.

Neolith 2010.03.26. 12:05:32

@Mayday: BME infó alatt a BME ménökinfót érted? Haverom jár oda épp. Hát... "Bazzzzeeeeeeeeeg" Komolyan mondom orvosi szintjét is megüti lassan, a jog meg "baba" hozzá képest :) De ettől jó a BME. A BMF meg bocsi, meg ne verjen érte egy BMF-es, de mintha a butított változata lenne.

xstranger 2010.03.26. 12:05:54

@Mayday: Pongort persze eltiltottak a vizsgaztatastol meg a te idod elott a HKsok egy 100%os vizsgaztatas utan, ugyhogy hagyjuk a melledumat.

Mindfield 2010.03.26. 12:06:14

Nyehehehe! Végre valaki leírta! Köszönöm! Ugyan is az egyetemen TANULNI kell! Így, nagybötűvel! És van szivatás, és van elmebaj, de azt az átlag paraszt nem látja, mert csak kívülről látott egyetemet! Na erre varjatok gombot!

Dzsok 2010.03.26. 12:06:54

@bolcsi: Igen a két szak témakörében én nem hallottam semmit a Debreceni Egyetemről. noname hely, persze helyben biztosan ismerik.

V8 2010.03.26. 12:09:48

@N3O: Mostani, BSc képzésben??? Minden tárgyból, amikkel kapcsolatban állok, jelentősen könnyebb és kevesebb az anyag (vagy a számonkérés) az öt éveshez képest.

WB_Tom 2010.03.26. 12:10:07

@Cartman (ex Cartman): Szerintem azért nem ostobaság, mert egyszerűen nem lehet 150 vagy több jelentkezőt leültetni a gép mellé egy próbanapra. Valami alapján meg kell szűrni a jelentkezőket. A munkaadók ezt sokszor rábízzák az egyetemre, hiszen amellett, hogy tényleges tudást is adnak (néhány), ki is választják, hogy kik a jók, így a cégeknek iránymutatásul szolgálhat a diploma. Lehet, hogy van egy-egy zseni "magánzó", de valószínűbb, hogy mellette van 10 ezer hozzánemértő, akiket nincs idő, erőforrás kiszűrni egyenként. Szóval így működik a dolog.
A linuxos példád különleges eset, mert speciális terület, gondolom relatív kevés számú jelenkező volt.
Képzeld el, ha úgy írnának ki egy munkakört, hogy "számítógéphez értő jelentkezőket várunk." 5 millió ember felvételizne. Ha C++ re írnák csak ki akkor is lenne több tízezer ember. Ezért szokás szűrni, diploma alapján.

Neolith 2010.03.26. 12:11:11

@V8: Hát akkor régebben elég kemény lehetett, mert amit a "Mérés" nevű tantárgyról hallottam az azért ütős így is :)

Haibane 2010.03.26. 12:11:55

@V8: 2.0ra? Az tényleg ösztönöz :) BME is szépen csúszik a Dunába (ezt mondta mindig egyik régi tanárom)

Mi most együtt dolgozunk pár MIT-s proffal, hát tény, hogy nagyon képben vannak és nagyon jól tudják prezentálni is a gondolataikat. Azt tapasztalom, hogy rengeteg helyen ez is komoly problémákat vet fel.

Neolith 2010.03.26. 12:12:34

@Mindfield: Teljes mértékben egyetértek Veled. Viszont a cikkíró mindezeket kibírta, így jogában áll kritizálni is.. én így látom :D

Neolith 2010.03.26. 12:13:35

@Haibane: Szerintem BME-n pont részben ez a tanári kar, aki "bűnös".

V8 2010.03.26. 12:15:02

@Haibane: Most éppen 2.37 :) Ráadásul alanyi jogon... Aki nem hiszi, itt megnézheti:
vik-hk.bme.hu/tanulmanyi-osztondijtablak-20092010-tavaszi-felev

PointeDuLac (törölt) 2010.03.26. 12:15:58

@bolcsi: Nyilván nem.nem becsmérelni akartam,csak kifejezni,hogy egy az előző generációk által is elismert és a fősiskoláknál sokkal szigorúbbnak tartott intézményben nekünk sikerült.akkor máshol másnak miért nem?

Mayday 2010.03.26. 12:18:13

@xstranger: Senki sem mondta hogy Pongor volt. És a 70% bevezetése után is elég sokan belőtték a bukottakat 70% - 1 főre. Gondolom a Viola, Kapufa, Szirmay, Lantos és hasonló nevek mondanak valamit :)

Haibane 2010.03.26. 12:18:29

@Demotivation postah: gondolom, még kommentelni sincs időd :) Szemét hely ez az egyetem

Haibane 2010.03.26. 12:19:26

@V8: azért ha jól látom MSc-n kicsit máshol van a mérce.

xstranger 2010.03.26. 12:19:35

@Mayday: lol :) hangosan felnevettem a lista lattan,

regi "kedves" emlekeket ideztek fel bennem, orulok hogy regen hallottam feloluk :)

Mayday 2010.03.26. 12:19:46

@N3O: bme villanykar, informatika szak. @xstranger: ja és ZH-t mondtam, nem vizsgát.

tudom hogy nagy arcod van mint minden ott végzettnek, de van aki olvasni is tud közölünk meg szöveget értelmezni :D

Mayday 2010.03.26. 12:21:06

@xstranger: nem volt az rossz. jobb volt ott szopni mint aztán az életben. van 1-2 fiatal programozó (ifjú titán), akik jobb lett volna ha nem kapnak diplomát és ez nem az ő hibájuk.
túl könnyű szerintem diplomát kapni ma.

Circus 2010.03.26. 12:26:15

@Mindfield:
Egy volt majdnem-kedvesem azért sem lett a kedvesem, mert inkább bulizott éjjel-nappal. Aztán meg csodálkozott. Tehát nem sajátkézből, de láttam, éreztem, tapasztaltam.

Sőt. Dolgoztam is egyetemen, pár évet, volt szerencsém látni pár dolgot.

Mayday 2010.03.26. 12:29:07

@Circus: Nem gond ez ha mellette kellő IQ van. Ismerek olyat aki egy időben kevesebbet volt józan, mint amennyit nem és most meg elég elismert tekintély. Igaz,ha jól tudom 6 év alatt szerzett diplomát, de ez nem biztos.

loláb 2010.03.26. 12:31:41

Leginkább tanulni kellene, és akkor nem 16% végezne.

Én két diplomát szereztem, az egyik közülük mérnöki, és azt munka mellett teljesítettem, szóval az, hogy a felvett hallgatók 16%-a végez az adott egyetemen, a csak a hallgatók hibája.

Az más kérdés, hogy majd mennyit ér az eygetemi, főiskolai tanulmány, de elvégezni AKÁRKI AKÁRMIT el képes, és ha valaki erre képtelen, az CSAK a saját hibája.

cuppa 2010.03.26. 12:31:57

@V8: 2.37-re ösztöndíj jár alanyi jogon?

Nem egészen, az emberek 40%-ának jár tanulmányi ösztöndíj alanyi jogon, tehát az emberek több mint a fele nem tudja teljesíteni a kettes átlagot. Itt látszik a színvonal.

Nem a vizsgák nehézségével van a baj, hanem hogy tömegképzés lett.
Az oktatók nem tudnak ennyi embert kezelni, kevés a minőségien oktatott tárgy/előadás. A gyakorlatokat MÁSODÉVES BSC HALLGATÓK tarhatják (és itt nem elit diákokra/egyedi esetekre gondolok), így nem csoda, hogy a tantárgyakon ennyien elhasalnak.

U.I.: Vannak tantárgyak amik viszont irigylésre méltó minőségben vannak leadva.

Murderface 2010.03.26. 12:37:19

@Sátán meg a Jocó: "Egy kiváló(!) képességű CNC-marós jelenleg ~400k-t visz haza nettóban(!)."

Urban legend. Nem egy, és nem kettő kiváló képességű, évtizedes tapasztalattal rendelkező CNC-st ismerek személyesen, egyik se viszi haza még bruttóban sem az általad (és még sokak által) emlegetett összegeket. Ja, de. Egy igen. De ő Németországban dolgozik.

A kedves poszt-írónak meg üzenem, hogy az a 16% nem is olyan rossz arány. Én még a bsc-msc kavarás előtt végeztem, az én évfolyamomból kb. 7-10% volt, aki időre végezte el a szakot, és már akkor is fogták a professzorok a fejüket, hogy minden hülyét átengednek. Érdekes adalék, hogy azok közül akik időre végezték el a szakot, kevesebb, mint a felük maradt meg a szakmában, a többi nem értett hozzá, csak végigpuskázta/magolta az 5 évet, egy hangzatos nevű diploma kipipálva, aztán ment haza apuci vállalkozásába betársulni.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.26. 12:38:22

@WB_Tom:
A Linux azért már akkor se volt annyira különleges dolog. Nehéz volt hozzáértőt találni, de messze nem lehetetlen. Azt nem írtam, miért kerestünk (sürgősen) embert. A korábbi - magasan kvalifikált - rendszergazdánk vagy 10 órája izzadt már egy problémán, miközben az egész üzem állt. Aztán felállt és közölte, hogy "kevés ehhez".

És van sokkal hatékonyabb, mégis egyszerű szűrő a végzettségnél, ez pedig a munkatapasztalat.

xstranger 2010.03.26. 12:39:29

@Mayday: elvegeztem ot ev alatt, utana phd alatt meg par kreditet le is tanitottam, hagy legyen mar egy kicsit nagy arcom.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.26. 12:46:45

@Murderface:
Arról nem is beszélve, hogy a relatíve alacsonyabb kvalifikációt igénylő szakmákban a piac elég gyorsan korrigál. Volt olyan kollégám, aki egyszer mutatott nekem egy 280ezres havi nettó bérről szóló fizetési nyugtát (szakmunkásként). Ha ez nem is tűnne olyan soknak, talán más megvilágításba kerül, ha leírom a dátumot is mellé: 1997!
Azóta örülne, ha a felét megkapná. Jelenleg ugyanis munkanélküli...

Mayday 2010.03.26. 12:53:21

@xstranger: ez mind nem zárja ki hogy tudj olvasni :)

[c] 2010.03.26. 12:56:07

@WB_Tom: "Lehet, hogy van egy-egy zseni "magánzó", de valószínűbb, hogy mellette van 10 ezer hozzánemértő, akiket nincs idő, erőforrás kiszűrni egyenként. Szóval így működik a dolog."

Ez sajnos az egyetemet végzettekre is igaz.
Ajánlott olvasmány: hup.hu/node/79916 (hozzászólások)
Nincs benne semmi túlzás.

Csore60 2010.03.26. 12:57:21

20 éve azon ment a pampogás, hogy a jelentkezők kb 20%-a kerülhetett csak be a felsőoktatásba, tehát sérült a tanuláshoz való alkotmányos jog. Igaz, éppen a kemény felvételi rendszernek köszönhetően a bekerültek ritka kivételektől eltekintve diplomát szereztek. ( És utána állást kaptak. )
Ma már olyanokat is felvesznek a felsőoktatásba, akiknek 20 éve egy jobb középiskolába sem sikerült volna bekerülniük.
Tény, hogy ez pazarlás. Nemcsak a közpénzek pazarlása ez, hanem azok idejét is pazarolja a rendszer, akik kihullanak a felsőoktatásból. Elhitetik velük, hogy esélyük van, hiszen felvették őket, aztán jön a szembesülés a realitással. Ha ez korábban megtörtént volna, már tisztességes szakmája, kenyérkereső foglalkozása lehetne addigra a fiatalnak, mire a felsőoktatásban kiderül, hogy nem fog menni semmire.

Tökös Veréb 2010.03.26. 13:00:45

tanulni kell, nem diplomagyárba járni. hol él ez az ember? ilyennek diplomát?

V8 2010.03.26. 13:08:10

@alippai: "Nem egészen, az emberek 40%-ának jár tanulmányi ösztöndíj alanyi jogon,"

Nyilván, most az alanyi jogot úgy értettem, hogy nem kell pályázni az ösztöndíjra. Az adat két részről szomorú: egyrészt, hogy 2.xx átlaggal már a felső 40%-ban lehet lenni, másrészt, hogy mi ebben az ÖSZTÖNdíj.

@Haibane: Igen, oda már normális felvételi van.

Egyébként az ösztöndíjosztás elveiről: régen nem volt differenciált az ösztöndíjosztás alap/szakirány között. Feltűnt a HK-soknak és egyebeknek, hogy a szakirány sokkal könnyebb, ott minden milyen jó, szedjük hát külön a két dolgot (nem szumma hallgató*0.4, hanem szumma alap*0.4 + szumma szakirány*0.4 kapjon). Azt persze elfelejtették, hogy szakirányhoz kellett három szigorlat és egy csomó tárgy teljesítése, így szakirány előtt lazán el lehetett lenni 5-6 évet.

loláb 2010.03.26. 13:08:41

@Sátán meg a Jocó:

"Egy kiváló(!) képességű CNC-marós jelenleg ~400k-t visz haza nettóban(!)."

A kiváló képességü CNC marós tanul 3 évet, és dolgozik kb 10 éve a szakmába, és képes a legkorszerübb gépeken dolgozni, és akkor, de csak akkor tud normálisan keresni. Nem 400 nettót, mert annyit nem, de mondjuk 200-250-et megkap, ha három műszakban tolja, akkor esetleg többet valamivel.
Persze ehhez normálsi munkáltató kell, a GEnél például jól keresnek a marósok, de a Cucu Bt jászkarafaszajenői gépműhelyében örülnek, hogyha 80-100 ezret kapnak, azt is zsebbe, minimálbérre bejelentve.

Terézágyú 2010.03.26. 13:26:05

Mondjuk eleve a cím is hülyeség: mi az, hogy "elrabol" az egyetem éveket???

Tanultál ott valamit? Ha igen, akkor azok nem elrabolt, még csak nem is elvesztegetett évek!

Nem tanultál semmit? Az a te hibád. Ha más nem, akkor azért, mert nem vetted észre előbb a szitut, és nem váltottál hamarabb.

Jó Estét 2010.03.26. 13:35:03

Csak annyit a magyar felsooktatas szinvonalarol, hogy en Gazdasagi informatika teruleten dolgozok, egy kulkereskedelmi cegnel, na most van nehany kulkeres, gazdinfosbol is akad, de az emberek durvan 2/3-anak, vagy nincs, vagy teljesen irrelevans diplomaja van (bolcseszek foleg, mert azok kozul sokan beszelnek nyelveket), fizetesben sem jelentkezik a kulonbseg, na most akkor szerintetek mennyit er egy diploma? Multiknal nem nezik szinte semmibe, max bankoknal, illetve kozhivataloknal... Bevallom osiznten nekem sincs diplomam, mert nem lattam ertelmet egy ido utan, mivel legtobbszor arra ment ki a jatek, hogy megalazzak az embert. az nonszensz, hogy akinek volt erzeke hozza, meg szorgalma is annak is imadkoznia kellett a 2-esert egy matek ZH-n, en pl matekversenyeket nyertem es ertem el helyezeseket, tanultam is, de ez kozel sem szamitott annyit mint kellene. Nagyon sokszor a szerencsesek mentek at, akik puskaztak, vagy akik csokosok voltak vmejk tanarsegednel aki sugott nekik... Ilyen diploma nekem nem kell, es igazabol nincs is ra szuksegem, halistennek a diplomas minimalber sokszorosat keresem diploma nelkul is, mig diploma sismeroseim szenvednek a munkakeresessel...

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.03.26. 13:36:25

@V8: Biztos van ilyen is. De ebből nem következik, hogy 95 %-os buktatási arány korrekt. És nem a mostani elsősökről van szó, hanem egy tényleg normális ponthatárral felvett korábbi évfolyamról.
Az meg végképp nem következik semmiből, hogy faszkalapnak nevezheti a prof a diákokat.

Jó Estét 2010.03.26. 13:37:53

@Terézágyú: en szvsz a 2*2 ev alatt amit 2 egyetemen eltoltottem sokmindent tanultam, durvan 80%-a a tanultaknak hasznosithatatlan tudas ezt bizton allitom. Azt a tudast amit megszerez valaki 3-4-5-x ev alatt azt kb fel ev szakmai tapasztalat es intenziv tanulassal siman tul lehet szarnyalni, tisztelet a kiveteleknek.

en csak azt tudom javasolni a most erettsegizoknek, hogy vegezzenek el valami garazsfoiskolat, legyen egy diplomajuk, aztan ha van eszuk ugyis boldogulnak, ha meg nincs akkor baszhatjak a Corvinusos diplomaval is...

kvadrillio 2010.03.26. 13:39:10

Ez így lett kikalkulálva !!! :O)

Így mindenki jól jár, kivéve a kieső diákokat !

A rektorok fizetése viszont duplájára havi 5-6 millióra lett megemelve Hiller atyus által, volt miből !!!

Rohadt egy világ, de az "oktatás színvonalát" emelni köllött ugye ! :DDDDD

undorító ország....

Jó Estét 2010.03.26. 13:41:39

@bm613: Pszf masodik evfolyam matek vizsgan ha jol emlekszem a 200 koruli emberbol 18an mentek at... Ugy volt a pontozaas, hogy ne is nagyon tudjanak tobben atmenni, vesszohibaert (!!!) vontak le pontokat a bizonyitasnal. Egyszer konkretan kimasoltam a konyvbol es arra sem kaptam pontot, sot volt akitol kulalakert vontak le pontot. vannak minden szakon szorotargyak, amivel kiszorjak az emberek javareszet, de utana ugyanugy kapjak a tamogatast utana, pl asszem meg nekemis megvan a jogviszonyom, ugy hogy 3 eve be nem tettem a foiskolara a labam...

Haibane 2010.03.26. 13:44:21

@Jó Estét: meg ugye a TB és az összes diákkedvezmény, csak gratulálni tudok hozzá...

Grafithuszar 2010.03.26. 13:44:22

Nos, én 2007-ben végeztem a BME-VIK-en. Nekem is 6 évbe tellet 5 helyett, de egy percig sem érzem hogy elvett volna bármit is az életemből. Ezért szerintem _nem_ a tanárok a felelősek. Tudomásul kell venni hogy attól hogy középsuliban ötöst kaptál matekból az semmit sem jelent.
Igen nekem is volt olyan tárgyam ahol a tanár sz@r volt, a könyve szintén egy használhatatlan sz@r, de az hogy mégis elvégeztem a tárgyat az annak volt köszönhető hogy kerestem olyan könyvet a könyvtárban ami jó volt, vagy a neten olyan leírást tutorialt, ami értelmes emberi nyelven elmagyarázta a dolgokat. Véleményem szerint ez nem extra elvárás. Ha elkezdesz dolgozni ugyanez lesz a helyzet. Milliószor kapsz olyan feladatot, amit még nem csináltál, csak elképzelésed van róla hogy hogyan kell megcsinálni, és neked kel rájönni/megtalálni a konkrét megvalósítás lehetőségét.

Almatlan Jozsi 2010.03.26. 13:51:37

Szerintem a vizsga legyen kemeny es huzzak meg azt aki nem teljesiti a felteteleket. Ez nem altalanos iskola, hogy erofeszites nelkul el leheseen vegezni.

Amugy az en eletembol az altalanos iskola + szakkozep 12 evet rabolt el. Ezt ki fogja visszaadni? A szaraz adatok bemagolasara forditott idomert ki fog karpotolni? Ezekbol ugyanis semmit nem hasznalok az eletben!!!!!!!!!!

Dogoljon meg aki ezt az oktatasi rendszert kitalalta (ja mar biztos halott) akkor viszont forogjon a sirjaban.

bontottcsirke 2010.03.26. 13:56:02

A szűrőkön olyanok buknak meg akik nem tudják miről beszélnek. Az, hogy hazamegyek és bemagolom az maximum középiskolai színvonal.

Erről ennyit. Aztán hallgattam vizsga után melyik tanár milyen szemét, olyanoktól akik még beszélni sem tudtak normálisan.

catus 2010.03.26. 14:00:13

a legnagyobb baj hogy a felsőoktatásba bekerül emberek 90% szart sem ér. te vagyok szakdolgozó diákokkal, még MSc képzésről, de akkora gyökér mind hogyha elülteném tuti hogy ki is hajtana . és ezek kerülnek ki a munkaerő piacra. Azt nem értem hogy hogyan jutnak el idáig? Ha valamit csinálniuk kell akkor meg vannak lepődve, tanulni nem hajlandóak, én meg nem könyörgök egy 23-25 éves embernek....

Ainult Mina 2010.03.26. 14:06:09

Én csak azt mondom erre, amit annak idején az apám, amikor panaszkodtam, hogy nehéz az egyetem, szemetek a tanárok stb. Hogy mégis van, aki elvégzi.

És elvégeztem én is. Meg lám, a posztíró is.

A hallgatóim közül azért nem mindenki...

madware 2010.03.26. 14:07:31

A magyar felsőoktatási rendszer úgy ahogy van szar...tele felesleges diplomagyárakkal, de még a minőségibb egyetemeken is úgy látom túl képzés van..nálunk is már első évfolyamban van 200 marketinges meg ugyanennyi menedzsmentes kb...de minek azt nem értem.

plüss_Teknős 2010.03.26. 14:08:57

Nem egy, nem két olya vizsgáról tudok, ahol nyílt titok volt, hogy a hallagtóknak hány százalékát KELL megbuktatni, mert a felsőbb évfolyamos tárgyhoz laborgyakorlat kell és a laborban X db hely van, annál több ember NEM LÉPHET felsőbb évfolyamba.
Akkor minek vesznek fel 150 elsőévest, ha a másodéves laborokban 20 hely van? Vagy 40..?

Teng-Hsziao Gerzson 2010.03.26. 14:09:30

Nem azzal van a baj, hogy tanulni kell - hiszen azért megyek oda - hanem a fontossági sorrenddel. Ti. folyton azt látom, hogy szakmai szmpontból jelentéktelen dolgok vannak túlhangsúlyozva, megírhatatlan ZH-kkal, letehetetlen vizsgákkal, miközben a valóban fontos, szakmailag releváns infókat néha elböffentik egy-egy előadáson, kívánatos esetben.
Hogy kicsit konkretizáljam: BME, VIK, Elektromágneses terek. Az übermumus tárgy. Katasztrofális eredmények, szemeszterről szemeszterre. Ha szóvá teszed, hogy ez így nem jó, a válasz az, hogy csak látná a kolléga, hogy az én időmben milyeneket írtunk, ez ahhoz képest lófasz. Na most, azért elég sokat változott a világ, és azt is biztosra veszem, hogy a magyarázatok jellege is más volt akkoriban. Mindenesetre érthetetlennek tűnik számomra, hogyha egyszer a többség minden más tárgyat képes 1. max 2. nekifutásra letenni (már aki tesz is érte, bejár, készül), mégis ezt a tárgyat 3-adszorra, 4edszerre sem képesek elvégezni az emberek. Az indoklás értelme, miszerint ez egy alapozó tárgy, ami nélkül a további anyagok megértése elképzelhetetlen, valójában már rég elsikkadt. Amikor a diploma megszerzésétől egy rohadt alapozótárgy választ el, aminek a befolyása minimális a többi, szakirányú képzettséghez képest, amik viszont mennek is, na akkor hadd jelentsem már ki, hogy ez kurvára nincs rendben. VALAMIT kurvára rosszul csinálnak - igen, az OKTATÓK. Mert lehet, hogy esett a színvonal, de gyanús, hogy minden más megy az embereknek, mégis ez a szar a szűk keresztmetszet abban, hogy hány szakember kerül ki a piacra egységnyi idő alatt. És aki azt mondja nekem, hogy attól leszek jó szakember, hogy lehetetlenül rövid idő alatt írok meg egy ZH-t, aminek a kérdéseit jószerivel meg sem említik se előadáson, se gyakorlaton (mert bizony konkrétan előfordult, hogy megfeledkeztek arról, hogy egyes helyeken el sem hangzott anyagokat kértek számon), az szarjon sünt.

sanyix 2010.03.26. 14:12:13

tőlem csak fél évet rabolt el az akkor még bmf :D, mert inkább elmentem dolgozni (informatikusként), ahelyett hogy szakmához köze nincs dolgokat, vagy hasznos dolgokat csigatempóban tanuljak mérnök infon... aki gyorsan szeretne egy informatikus képzést, az okj-ra megy, ott nincs rizsa, lényeg van töményen(legalább is ahova én mentem programozást tanulni).

geri415 2010.03.26. 14:14:39

Jé, ráébredünk, hogy az egyetemen nem árt teljesíteni. Vicces.

Jó Estét 2010.03.26. 14:29:39

@Haibane: en nem vettem igenybe azota semmilyen diakkedvezmenyt, munkaadom nem is tudja, hogy van hallgatoi jogviszonyom, mindent fizet utanam, vagy nemtom mire gondoltal

bonebear · http://cinca.blog.hu 2010.03.26. 14:35:56

Az egész probléma gyökere a fejkvóta. Ezért van 70 egyetem, ezért vesznek fel fűt fát, mivel nem írnak elő még középszintű éretségit sem egyébként fontos tárgyakból (biosz érettségivel is mehetsz mérnöknek). És ez az igénytelenség legyűrűzik a középiskolákba is.

webmestar 2010.03.26. 14:40:17

én is benne voltam egy ilyen 16%-ban (más szakon). Mondhatnám, hogy akkor nyertem. De munkám nincs. OJEJEJE, éljen a bsc:D

Günsergebirge 2010.03.26. 14:47:17

@smartdrive: 2010.03.26. 11:49:47
"a filozófus lányoknak könnyebb, ők elmehetnek kurvának "

Akkor Te még nem láttál olyan filozófus fiatalembert, aki abból él, hogy lop-csal-hazudik. Elfelejti a rezsiszámláját kiegyenlíteni, a kölcsönkért pénzeket nem adja meg még a saját rokonának sem, és így tervezi leélni az egész életét, ugyanis semmi hajlandóságot nem mutat arra, hogy adósságait (bank,szolgáltatók, magánkölcsön, rezsi) valaha lerendezze. Ja, és a legszebb, hogy hajléktalan, ill. albérletben lakik, mert a lakását eltapsolta, és most ő a szegény kiszolgáltatott kétdiplomás filozófus....:(

Ezért henyélt 5 évig az adófizetők pénzén...

Flúgatlan 2010.03.26. 14:54:57

Sok baj van a felsőoktatással. A legfontosabb, amit sokan írtak előttem, az a fejkvótarendszer: boldog-boldogtalant fel kell venni egy egyetemnek, hogy talpon maradhasson.

A cikkbeli problémához (kis arányban végeznek) csatlakozva:

1) Az arány pár év múlva nem lesz ilyen rossz, mert a nem mintatanterv szerint haladók egy része előbb-utóbb eljut a diplomáig. Most még ez a nemrég indult bolognai képzés miatt nincs így.

2) Az 1)-ben írt javulás ellenére sem várom, hogy 50%-ot el fog érni a végzettek aránya, legfőképp azért, mert nincs ennyi, felsőfokú képzést elvégezni képes és akaró diák. Egy egyetemhez-főiskolához egyfajta gondolkozás kell. Ebbe beletartozik az elméletibb tárgyalásmód nem utálása, a bulldogszerű kitartás akkor is, ha hülye az oktató, és sok más. Ezt szerintem mindig is a fiatal generáció 1/4-1/5 része tudja, míg a 18 évesek 45-50%-a bekerül a felsőoktatásba.

Az alapvető hiba ott van, hogy a fiatalok 40-50%-át a felsőoktatásba irányítják. (Így van kialakítva a finanszírozási rendszer, a propaganda, ...) Nem is kell ennyi diplomás, nem is érzi ennyi fiatal jól magát az egyetemi követelményektől, az oktatók szívnak a tömegekkel: csak a hülye politikusok képzelik, hogy ezzel megoldottak bármit is. (Elodázták a munkanélkülivé válást, meg eldicsekedhetnek a diplomások javuló arányával.)

Kevesebb diák kellene a felsőoktatásba, a kimaradókat inkább kreatívabb szakmákba kellene irányítani. Ott ők is jobban éreznék magukat. A kevsébé agyonterhelt oktatók meg esetleg emberibben bánnának a diákokkal meg tudnának szakmailag is fejlődni.

Legalábbis szerintem.

papamaci1 2010.03.26. 14:55:40

Az egyetem nem kisdedóvó. Ha általánosban a tanár nem buktathat, miért meglepő a 16%-os végzési arány?
(N. B. Én is csak a harmadik menetre tudtam végezni, mert buta vagyok ugyan , de szorgalmas....)
Kérem szépen , az egyetemen MINDENT TUDNI KELL. Hogy honnan tanulod meg, az nem érdekes. Egy mérnöki, orvosi diplomával rendelkező ember kezében emberéletek vannak. Egy tanáréban is. Ez persze nem mondható el egy kommunikáció- média-könyvtár szakosról. :-D Ott elmegy a gyengébb teljesítmény. A reál tudományokban nem...

L.E. 2010.03.26. 15:04:13

Szerintem kettőn áll a vásár. A BMF-ről nekem sincs jó véleményem, tapasztalat, ugyan nem gazdinfo, másik kar/szak... Tömegével kerülnek ki a diplomások, akik nem értenek semmihez.. és nem feltétlen azért mert nem tanulnak és csak a buli (4 év alatt 3x ha voltam bulin) Az a diploma nem ér jóformán semmit, szakmai tudást nem adnak, és egy kezemen meg tudom számolni azoknak a tanároknak a számát, akik adtak át valami hasznosat is. Csak megy a rizsa, mindenből egy picit effektus..
De a másik oldal is ugyanennyire hibás, a cikkíró által közölt 16% kb igaz.. Elhelyezkedési esélyek szintén minimálisak, csoporttársaim többsége inkább maradt msc-n (ingyen van, nem kell dolgozni, heti 3x buli, kap még egy papírfecnit és kb 2-es átlaggal is van ösztöndíj stb...) Gondolom máshol is hasonlóan mennek dolgok, de a bmf és a mai felsőoktatás kb erről szól... aztán meg itt állunk munka nélkül diplomával a kezünkben..

Ungabunga · http://hatter24.hu 2010.03.26. 15:07:12

Igazat adok a postolónak és ott is lenne, ha nem lenne mögötte az a bizonyos pénzkérdés.

tbb 2010.03.26. 15:12:47

Az évek elrablása egy hülyeség. De a minimumköveteleményeddel egyetértek. A lemorzsolódás arányának szerintem is publikusnak kéne lennie.

papamaci1 2010.03.26. 15:13:23

Igen. Az egyetem éveket vesz el az élettől. És? Az élet kockázatos dolog. Meg kell tanulni dönteni. Felmérni az esélyeket. Emberismeretet/önismeretet szerezni Ha hibáztunk korrigálni. Felnőni......

Ja és a lényeg. A világ nem azért van hogy nekünk jó legyen.....

hááááát 2010.03.26. 15:38:12

És akkor ezek szerint 84%-nak felelslegesen fizetünk diákhitelt.Nagyon sok fiatal jelentkezik akiknek nem kéne.Én is azt szeretném ha sikerülne nekik, de valljuk meg 30%-uk totál felelslegesen indul neki.

axaic 2010.03.26. 15:41:10

Lehet, hogy nem alkalmas az összes felvett hallgató arra, hogy mérnök legyen?

Messze bologna és nyelvvizsgakövetelmények előtt nálunk (mérnök-informatika)már az első évben elvérzett az évfolyam kb. 50%-a.

Ha valaki 2-3 év után sem megy át analízis vizsgán, keressen más pályát.

Tény, hogy a kreditrendszer nem fél-, hanem 3 év után szembesíti az embert a képességeinek határaival.

BKV - Önnek megyünk 2010.03.26. 15:55:06

Sziasztok

en a legnagyobb problemat a puskazasban latom. nagyon durvan muvelik a fiatalok. ez a szinvonal esesehez vezet

Pig_Bodine 2010.03.26. 15:56:43

@Günsergebirge:
Én is szörnyű dolgokat hallok ezekről a filozófusokról. Megrontják az ifjúságot, kétségbe vonják az istenek törvényeit és a társadalmi szokásokat. Bürökpoharat nekik!

Francekellregisztralni 2010.03.26. 15:57:45

Kedves posztoló:

Ezt nagyon is lehet előre tudni, nem hiányzik a tájékoztatóból, hogy 20% végez és nem feltétlen kell felemelni az elvárásokat sem.
Ha nem vennének fel 500at az elején akkor a végző 60nak nem jutna pénz a talárra...se.

Ha felemelnék a határokat akkor a későn érőknek,kis falvakban lakóknak esélyük sem lenne. Bizonyos szakokra már így sem lehet bejutni 2 nyelvvizsga nélkül. Ahogy evés közben jön meg az étvágy úgy tanulás közben a tehetség.
(Engem már gimibe se vettek fel a két tannyelvűbe, mondván gyenge vagyok ...ma 3 nyelven tudok és két diplomám van)

Sokan járnak egy egyetemre évekig mire rádöbbennek, hogy nem is ez hanem valami más érdekli őket. Rengeteget alakul az ember személyisége az egyetem évei alatt.
Én is rengeteg dologra közben jöttem rá ... azt hittem úgy az félúton hogy elpazarolom az időmet meg hasonló hülyeségek, de ha közben is élsz akkor ugyan nem elpazarolt idő, akkor se ha közben megváltoztatod a céljaidat...

SnowFighter 2010.03.26. 16:01:03

@Cartman (ex Cartman): GDF-en mérnök informatikus képzés van. Az nem rendszergazda. Egy mérnökinformatikusnak kevesebb elméleti tudás kell, mint egy proginfósnak, az tény, de programoznia tudni kell. Legalábbis a BME-s mérnökinfós ismerőseim tudnak.

SnowFighter 2010.03.26. 16:05:10

@Alal
@xstranger
Nem műszaki munkakörben voltak alkalmazva, akikről beszéltem. Valószínűleg ahhoz sem értettek :-D Egy programozással foglalkozó osztályon dolgoztak, de igazából ők végezték a tesztelést. Ahhoz viszont nem kell diploma.

És ne értsetek félre, nem azt mondom, hogy nem kell rendszergazda, rendszerménök, hálózatüzemeltető, stb. Dehogynem. De egy mérnök infós képzésnek igenis kell programozási ismereteket adnia, mert nem csak hardverrel dolgoznak.

2010.03.26. 16:23:46

write-only
1) nincs benne a tájékoztatóban, de akit érdekel megnézi a neten. ha lenne lenne, akkor sem biztos, hogy megnéznéd, ha nem érdekel..

2) akár kibukik a gyerek 2-3 év után, akár nem, semmiképp sem nevezném fölöslegesnek az egyetemi éveket. szerezhet a hallgató olyan emberi kapcsolatokat amik a későbbiekben sokat segíthetnek. élhet át olyan dolgokat, akár a tananyaghoz kötődő, akár szórakoztató legyen ez, ami befolyásolhatja az életét. ezt nem lehet tudni..

3) olykor a kölök jön rá, hogy mást akarna tanulni inkább.. erre mi a megfejtés?

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2010.03.26. 16:34:53

basszátok meg és kurva sokan elvégzik. azért nincs benne, mert feltételezik, hogy azért mész oda, mert érdekel, fejlődni akarsz, azaz tanulsz és nem a faszodat vered. bme-ről pl. kurva gyorsan ki tudod magad rúgatni magad, ha nem tanulsz. ha viszont igen, akkor kapsz egy versenyképes diplomát az államtól ingyé.

nem rabol el senki éveket. a hülye hallgató magától rabolja el az éveket, mert baszik tanulni. ez nem a karok, az egyetem, vagy bármi egyéb hibája, hanem a hallgatóé. van olyan volt gimnáziumi társam, akit felvettek első évben hozzánk bme-re, első év után gyakorlatilag 5 kredittel baszták ki (30 kéne egy félévben, 60 egy évben), majd most újra jelentkezik.

nem az egyetemek gecik, gonoszak, vagy évrablók, hanem az a diák, aki tudván, hogy lusta/hülye/hozzá nem értő, vagy ezek tetszőleges kombinációja ott marad az egyetemen.

tundrazuzmo (törölt) 2010.03.26. 16:51:28

A műszaki oktatásban az a baj, hogy a tanárok szerelmesek a képleteikbe - pedig l*sz*rt se érdeklik a képletek a szakmában. Az elveket, rendszereket, látásmódot kellene elsajátítani, amire csak a legjobbak képesek megtanítani. Csakhát az egyetemeken nem a legjobbak maradnak tanítani. Tisztelet a kivételnek, de a mai egyetemeken 45 év felett szinte mindenki a pártállami rendszerben szocializálódott, és onnan meg nehéz kijönni. Mindenki szerelmes a saját "kutatási területébe", holott az senkit nem érdekel, és a piac is túllépett rajta már vagy ötször.

Megoldás? Nem könnyű. Mondjuk olyan képzéseket indítani (ha lehet, egyetemi keretben, ha nem, akkor magánkezdeményezésre), ahol van:
- konkrét pénzes munkák szakmai feladatmegoldás, csapatmunkában
- ipari kapcsolat, nyári gyakorlatok
- és valódi nyelvtudás (!)

Vannak pozitív jelek Magyarországon, én látok a fent említett kritériumoknak megfelelő karokat/szakokat Veszprémben, Miskolcon, de pl. a BMF és a BME az kissé gyengén muzsikál ezen a területen.

Ja igen, és a diákhit(l)ert el kell felejteni - helyette inkább vállalati ösztöndíjprogramoknakra kell jelentkezni, vannak szép számmal! Ja, hogy akkor 3 v. 5 évig ott kell dolgoznod? Sebaj, legalább megtanulod a cégnél az alapokat, amit az egyetemen úgysem lehet.

tundrazuzmo (törölt) 2010.03.26. 16:55:25

@Teng-Hsziao Gerzson: az üregrezonátort azt fogod használni a nagybetűs életben, a többi felejthető. Az említett eszköz egyik megvalósítása ugyanis a mikrohullámú sütő... hehe

mafos 2010.03.26. 17:15:04

Hát, először is kéne egy normális középiskolai oktatás, egy komolyabb érettségi-felvételi rendszer, ahol tényleg lecsekkoálják a diákok képességeit, felkészültségét.
Nagyon sokan azért mennek fősikolára/egyetemre mert mekkora buli, minden nap piálás, félév végén kéne tanulni, de minek, amikor folyamatosan ihatnak/drogozhatnak helyette. A felsőoktatás ma már inkább életmód, mint közoktatás. Először ezen kéne változtatni. Másfelől pedig persze az intézmények oldaláról amit már páran elmondtak, hogy a diák ne pénzforrás legyen, ne számok legyenek a kasszában, hanem emberként kezeljék. Mert első évben kb mint a birkák úgy kezelik. A tanerőről ne is beszéljünk, de ezt is leírták már mások.
Nagyon sok meló lenne vele, hogy legyen egy normális felsőoktatás, de hát ettől a kormánytól ennyi tellett. Lehet kevés lesz négy év gatyába rázni ezt az egészet. A 8 év elég volt ahhoz, hogy megváltozzon az emberek gondolkodásmódja, ez a legnagyobb baj, és ezt sokkal nehezebb normális mederbe terelni, mint néhány(tucat) hibás, rossz, hátrányos...döntést visszacsinálni.

Celtic 2010.03.26. 17:25:31

@lúzer_: Akkor inkabb ez: hup.hu/node/76455
Es itt vagyok en. Harminc evesen jottem ra, hogy semmi humorom vasuti teherkocsik alatt kalapacsolni, szoval suli.
Aztan Pecs (m int a legkozelebbi fosuli), hat csak tavoktatas van. Amugy heti ketszer, de fizetek. Masfel ev mulva idekoltozhettem, gyonyoru fovarosunkba. Na, itt vegre az orszagban egyetlen helyen volt allamilag tamogatott kepzes is, a BMF-NIK-en (arrol en nem tehetek, hogy a BME-n nicns esti...hiaba szerettem volna inkabb odamenni) Most mar negyedik eve szorakozok, van elsos targyam is (VEP), meg utolsoeves is (Archi 3), szoval majd vegzek. A szoftszigo uszott, mert nem tudtam bemenni (egy cegnel lehalt a szerver, az midnennel fontosabb volt) es a "Nem jelent meg" != "1", tehat a potalkalomra se mehettem. Aranyos...Amugyis, szoftszigon kb. 15% az atjutasi arany. Tenyleg ennyi toketlen alak jar ide?

Cartman (ex Cartman) 2010.03.26. 19:06:35

@SnowFighter:
Persze, szigorlat is van belőle. De azért nem ugyanaz a szint programozásból (sem) egy Bsc mérnök-informatikus, mint egy Msc programozó.

(Zárójelben jegyzem meg: sokkal inkább differenciálni kellene az informatikus-képzést. Mivel ma már szinte minden számítógépen történik, olyan speciális területek jöttek létre, amik közül nagyon sokra nem tud felkészíteni a jelenlegi oktatási rendszer.)

matkó 2010.03.26. 19:29:16

Ez súlyos csúsztatás: "Vagyis minden felvételt nyert hallgatónak úgy 16% esélye van arra, hogy teljesíti az egyetemet." Igazából a felvett hallgatók közül a legjobb 16 (20)%-nak van esélye. Hála istennek. Mert mikor mindenit felvesznek, akkor ne feledkezzünk meg a Pareto-elvről, a 80/20-as szabályról itt se (hu.wikipedia.org/wiki/Pareto-elv). A 20% értelmes diplomát szerez, a 80% hülye kihullik. Ennyi. A kihulló 80% jobb lenne, ha végiggondolná, van-e olyan terület, ahol az értelmes 20%-hoz tartozna, és odamenne eleve. De az egyetemisták többsége még az egyetemi kudarcok okán se gondokozik el rajta, hogy esetleg alkalmatlan lenne a választott szakra, csak az egyetem lehet hibás. Érdekes, 15-20-30 éve ez nem jelentett ekkora gondokat, eleve kevesebbet vettek föl (ma is helyeselhetően), és azokat, akik a felvételin átmentek.

klasztika 2010.03.26. 22:52:01

szerintem attól rabolnak el éveket, aki elvégzi, de aztán állása nem lesz..és többet, mint a képzési idő.

Marr 2010.03.27. 21:53:53

Sokáig próbáltam magammal elhitetni, hogy lehet értékes munkaerő, akinek friss, ropogós BMF-es diplomája van. Már feladtam. A névváltással jöhetne valami minőségbeli javulás is arrafelé, mert így tényleg csak elveszik a hallgatók éveit és az egyéb első diplomával járó kiváltságaikat.
A poszt szerzője legalább tud fogalmazni, ennyivel biztosan jobb, mint az a 15-20 diplomás, akihez onnan szerencsém volt.

2010.03.28. 03:35:32

Annyiban egyetértek a posztolóval, hogy objektívabb, keményebb felvételi kellene, mert a pontszámítás nem működik ( harmadéves pszichológia szakos hallgató - magyarból felvételizett - megkérdezte gyakorlaton, hogy " de ki az a Freud?" - esküszöm, így volt).
Viszont az is igaz, hogy nagyon sokaknak életforma az egyetem minél tovább húzása : kell a diákigazolvány, olcsó koli, olcsó net, diákhitel, stb.
Kis hazugság, nagy hazugság, statisztika.
A számokból mindenki azt olvas ki, amit akar...

sorstárs 2010.03.28. 19:26:42

@Marr: Megköszönném, ha leírnád,a BMF melyik szakáról írsz. Vagy mindegy? A fiam ugyanis odajelentkezett, a gépészmérnökire.Még van lehetőség mást megjelölni első helyen, de a gépészmérnökihez ragaszkodna. Tud valaki jobbat?

Cartman (ex Cartman) 2010.03.29. 10:24:43

Felejtsük el a színvonalas felsőoktatást! (Legalábbis a régi, szűkkörű, elitoktatás-értelemben.)

index.hu/gazdasag/vilag/2010/03/29/tobb_sebbol_verzik_a_tizeves_eu-program/
"a fiatalok minimum 40 százaléka végezzen főiskolát vagy egyetemet" - ez az öt kiemelt cél egyike az EU Európa 2020 programjában.

záporjózsi 2010.03.29. 14:13:04

@sorstárs: BME GEK. :) Ha nem veszik fel még mindig ott van a BMF.

"Én úgy gondolom, hogy az anyaintézmények sokkal nagyobb arányban felelősek ezért a jelenségért, mint a diákok."
A középiskolából teljesen mást hoznak, mint a kreditrendszer előtt. Olyan szinten nem tudnak semmit, hogy riasztó. Az intézmények - legalább is egyes szakokon - azon izzadnak, hogy ne menjen lejjebb a végzettek színvonala, de elvégezni se legyen reménytelen. És ebbe a (felsőbb éves) diákokat is bevonják.

záporjózsi 2010.03.29. 14:14:14

@BKV - Önnek megyünk: ...és aki úgy sem tudja megírni?!

záporjózsi 2010.03.29. 14:15:16

@V8: Próbáld meg elvégezni és megérted...

záporjózsi 2010.03.29. 14:16:57

@tbb: www.bmeforum.info/index.php pl. itt tájékozódhatsz testközelből...

záporjózsi 2010.03.29. 14:20:33

@Flúgatlan: Egyetértek. De sem az általános- sem pedig a középiskolát nem kívánják tovább terhelni, sőt, folyamatosan csökkentik, rontják.

záporjózsi 2010.03.29. 14:45:20

@Dzsok: a gyakorlat erősítése a közvetlen céges finanszírozás felé hat. Erre viszont egyik cég vagy egyik egyetem sincs felkészülve.
A kreditrendszer Bologna része, kvázi kötelező.
Mivel a közoktatás nem igazán válogat, a felsőoktatásnak kell. Ez az 500-ból 400 embernek elrontja a kedvét.

V8 2010.03.29. 18:11:17

@záporjózsi: Köszönöm, már elvégeztem, még az 5 éves képzésben, most BSc-s BME info- és villanyosokat tanítok.

záporjózsi 2010.03.30. 09:26:26

@V8: Ez abból, hogy vizsgáztatsz már lejött. Viszont nem a most felkínált alapokra építkezve végezted el. El lehet úgy is végezni, de sokkal nehezebb.

Marr 2010.03.31. 20:27:34

@sorstárs: Csak az infósokról derült ki számomra egyértelműen, hogy semmi értelem nincs a fejükben, a többiek megítélése nem megy. Lehet, hogy a gépészmérnöki rendben van.
De ha az informatikusokból indulok ki: inkább várjon 1-2 évet a BME-re, minthogy elpazarolja az olcsó/ingyenes felsőoktatási lehetőségét másra.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.01. 09:05:13

@Marr:
Ezzel a leegyszerűsítő általánosítással csak magadat minősíted. Ne akard a 10-20-30 évvel ezelőtti mércével mérni az egyetemeket / főiskolákat és az onnan kikerülő a diplomásokat. Olvastad a kicsit feljebb belinkelt hírt? "a fiatalok minimum 40 százaléka végezzen főiskolát vagy egyetemet" - ez az öt kiemelt cél egyike az EU Európa 2020 programjában. (Szerintem ha más nem is, ez összejön nekünk, az itthoni tendenciákat figyelembe véve.)

Régen sem jelentett garanciát egy (akár jobb hírű) egyetem elvégzése arra, hogy az illető intelligens, jó problémamegoldó, vagy épp csak jó szakember, de ha az a cél, hogy a populáció 40%-ának diplomája legyen, akkor végképp nem beszélhetünk garanciákról (olyan magas színvonal azért nem volt nálunk korábban se, sehol - ez inkább csak illúzió). Még a legjobb egyetemek diplomáinak értéke is szükségszerűen devalválódik ilyen törekvések mellett. Gondolj bele; ugyan nincsenek erről adataim, de biztos vagyok benne, hogy 20-30 éve a 18-25 éves korosztályban 40%-ot még az érettségizettek aránya se érte el, nemhogy a diplomásoké.

Ettől függetlenül találhatsz jó fejű fiatalt, akár a BMF-ről (vagy akár - ne adj' Isten - diploma nélkül is). Egyszerűen el kell fogadni, hogy a főiskolai / egyetemi végzettség, mint egyedüli szűrő, már nem működik.

I. P. S. 2010.06.03. 00:12:49

"De ne menjünk túl messzire, csak egyetlen célt fogalmazok meg: A felvételi tájékoztatóba kerüljön bele az is, hogy melyik szakon, mikor, hányan diplomáztak."

Lobbi, lobbi, lobbi...

El_Chupacabra 2012.06.15. 04:29:58

Aztán az ember aki úgy dönt, hogy megcsinálja. Legyen egy RFID kártyával reggel 8-tól este 7-ig bekényszerítve az egyetemre és nézze ahogy elmebeteg előadók 20 másodpercenként teleírnak neki egy táblát. És két előadásonként elhadarnak neki kb. annyi anyagot mint egy középiskolai évben.

Ezek után még menjen haza, aztán tanuljon meg éjfélig minden szart, csinájon feladatokat, olvasson könyveket. Keljen fel 6-kor, hogy megint kezdődjön előről az egész.

Első vizsgákon meg jöjjön rá, hogy sok helyen köze nem volt az anyagnak amit leadtak, ahhoz amit számonkértek, és ha még lett is volna, akkor is halálra szivatják az embert. Mert bárki taníthat, sőt tanítania is kell. (Olyan tanárom is volt, hogy ötből egy feladatot tudott megcsinálni. 35 évesen, doktorival. Másik meg állt a táblánál, mint egy fasz és csak írkált rá valamit, amit a nyitott könyvében látott, 50 évesen, doktorival.)

Meg kunyeráljon az ember nyalizással pontokat, amíg tükörbe tud nézni.

Csak mert ki van adva, hogy 16% kaphat diplomát.

Eközben meg a csodaokos honfitársai helyeseljék az egészet, hogy mennyire jó és csodálatos az egész, hogy ez egy oroszrulett, amit vagy nem láttak még soha (szerencsére nem itt), vagy pedig megnyertek.

A fiatalok meg természetesen mind alkoholista, narkós, lusta, bulizós kis férgek.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása