Az egyetem éveket rabol el a hallgatók életéből?
Egy friss diplomás levélírónk meglepő adatot oszt meg velünk, a felvett hallgatók csupán töredéke szerez diplomát, az ő konkrét példájából kiindulva az évfolyama 16%-a jutott el a diplomáig. Ennek több oka is van, az egyik nyilván a sokat szidott finanszírozás, sokkal több hallgatót vesznek fel a felsőoktatási intézmények, mint amennyit képezni tudnak. Hasznosnak gondolja, hogy a Felvételi Tájékoztató azt az adatot is közölje, hogy hány fő végzett az adott szakon az előző tanév végén.
Kedves Ellenőrző!
Egy olyan problémáról szeretnék írni, ami sok hazai felsőoktatási intézményben jelen van, de érdekes módon senki sem beszél róla.
Hogy világos legyen, rögtön egy konkrét esettel kezdem: én most végeztem az Óbudai Egyetemen (régi BMF), Mérnök Informatikus szakon. Erre a szakra minden évben úgy 500 hallgatót vesznek fel, és minden évben nagyjából 60-80 hallgató diplomázik. A konkrét számadatról a záróvizsgán dicsekedett az egyik vizsgáztató tanár a külsős elnöknek, de a diplomaosztón is látszott a létszám.
Tehát a hallgatóknak csupán a 16%-a jut el a diplomához. Vagyis minden felvételt nyert hallgatónak úgy 16% esélye van arra, hogy teljesíti az egyetemet.
Sok barátom van, akik jelenleg is egyetemre járnak és jelentősen el vannak csúszva a tanulmányaikkal. Három barátom már ki is bukott. A fennt vázolt arányok ugyanis sok más budapesti egyetemi szakot jellemeznek. Például: ELTE Prog. Inf., BME Info, BME Építész, stb. Főleg népszerű reál szakok.
A húszmillió forintos kérdés: Ez miért nincs benne a felvételi tájékoztatóban? Ha ilyen brutális arányok vannak, azt nyilván tudni szeretnék a felvételizők és azok szülei is. Én például nem engedném a gyerekemnek, hogy arra a szakra felvételizzen, amin én végeztem. Ugyanis a legszörnyűbb az, hogy a hallgatók csak 2-3 év után esnek ki az egyetemről, vagy hagyják ott. Éveket rabolnak el tőlük.
Én úgy gondolom, hogy az anyaintézmények sokkal nagyobb arányban felelősek ezért a jelenségért, mint a diákok. Sok helyről hallottam ezt az infót, jópár tanártól is: Ezek a népszerű szakok fejőstehénként funkcionálnak. Sokkal több hallgatót vesznek fel rájuk, mint amennyinek a képzését biztosítani tudják a felsőbb évfolyamokban. Az államtól fejkvótát kapnak a hallgatók után.
A helyes eljárás az objektív és kemény felviteli lenne, amiben nincsenek középiskolából visszamaradt "hozott pontok", és csupán annyi hallgatót vennének fel, amennyit képezni is tudnak.
A szűrés javarészt a felvételi legyen és ne 3 évig tarson, hanem 3 óráig. Ugyanis nem csupán a hallgatóktól rabolnak éveket, de az államtól is pénzt.
Az állam szakemberek képzésére szánja a pénzt. Ismerjük a helyzetet: már most is hiány van mérnökökből, informatikusokból és ez a hiány növekedni fog. Ezért népszerűek ezek a szakok, de a fennt vázolt intézményeknek nem szakemberek képzése a célja, hanem az ügyeskedés és a financiális hiányok kipótlása.
De ne menjünk túl messzire, csak egyetlen célt fogalmazok meg: A felvételi tájékoztatóba kerüljön bele az is, hogy melyik szakon, mikor, hányan diplomáztak.
Köszönettel,
egy friss diplomás