32

Mi alapján válasszunk iskolát a gyerekünknek?

Ellenőrző , 2009.11.30. 08:00

Lassan közeledik az iskolaválasztás és nem könnyű eldönteni, hogy gyermekünk melyik iskolában töltse a következő 8 (6,4) évet. Mi alapján döntsünk? Az iskola felszereltsége, hangulata, külön foglalkozásai alapján, vagy válasszuk a legközelebb eső iskolát? A tanító néni személye a garancia arra, hogy a gyermekünk jó kezekben lesz, vagy az iskola eredményei?

A kislányom nagycsoportos és mivel nem tartattam még egy évig oviba az új módi szerint, 7 évesen elkezdi az általános iskolát. Nem aggódtam eddig túl a dolgot, kézenfekvőnek tűnt, hogy a legközelebbi iskolába íratjuk, hiszen nagyon fontos, hogy a gyerek a megszokott környezetében maradjon. Azt hittem, hogy a csoporttársai is odamennek majd, így könnyebb lesz a megszokni az iskolát is. Szeptemberben elkezdődött a folyosói pusmogás, "te hová viszed?", "de itt nincs angol/tesi/ének/néptánc/bármi!" Olyan dimenziói bukkantak elő az iskolakeresésnek, amire sosem gondoltam volna. Nekem szempont volt a kedves tanító néni, jóhangulatú iskola, tiszta termek és folyósók, de bevallom, nem néztem meg, hogy hány matek óra van egy héten és milyen könyvből tanulnak majd. Ha megnéztem volna, sem mondott volna nekem semmit, hiszen nem vagyok tanítónő. Azt sem tartottam fontosnak, hogy az iskola jazz balett csapata hányadik lett tavaly és focizhatnak-e a lányok is. A szorongásom egyre nő, tényleg fontos, hogy hányadiktól tanulnak idegen nyelvet?! Mi a fontosabb, egy kedves, hozzáértő tanító néni, vagy, hogy minél több plusz óra legyen egy héten?!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr241544785

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.11.30. 08:30:52

Semmi nem számít,csak a tanítónő személye-személyisége.
Az a Kánaán, ha mindkettő szimpatikus.
Mi választottunk egy tanító nénit( a választás alapja szerintem az,hogy, nagyjából azt gondolja a világról és a gyerekekről,amit te) a másik az úgy jött vele. A kedvenc egy év után elment Gyes-re. Jött egy másik, kedves gyerekközpontú,év végén elment Gyes-re.A harmadikra már nem is emlékszem, de én már alig vártam a felső tagozatot,hogy sok tanára legyen,sokféle ember értékelje,és osztályozzák rendes teljesítmény alapján,ne úgy ,mint 4 éven át a standard tanító néni, pofára.Ráadásul,ő minket,szülőket nem szeretett,ami nem olyan nagy baj, de simán kivetetítette a gyerekre,4 éven át.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.11.30. 08:44:06

Pedagógusként mondom: Nem kell alsóban tagozat, külön-izé,hagyd békén tanulni a gyereket. Menjen oda különórára, ahova ő szeretne. Egy normál 6-7 éves gyerek egyébként ebben a korban éppen a testi-lelki átváltozással van elfoglalva, plusz még a környezetváltás is, ez még felnőttként is megterhelő.
Direkt nem írattam sport-tagozatos iskolába a gyerekem,mert úgy gondoltam,az már egyfajta kényszer lenne, döntsön ő.
Dzsúdó,duatlon, triatlon,foci, kosárlabda,íjászat, atlétika, ezt sikerült neki összehozni 5.-ig. A választott sportágában sokszoros országos bajnok,de ha elsőtől fogva ezt erőltettem volna, nem biztos,hogy itt maradt volna.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.11.30. 08:59:55

Én azt nem értem, hogy miért kezdik az angolt akkor, amikor még magyarul sem tudnak a gyerekek írni-olvasni. Nsocsinak abban is igaza van, hogy alsó tagozatban a tanító néni kb. az egyetlen szempont, ami alapján dönteni érdemes. Én egy pocsék iskolában (87-ben még nem lehetett válogatni) kifogtam a világ legjobb tanító nénijét. Az a 4 év nagyjából jó is volt, leszámítva azt, hogy az osztály egyes tagjai jobb lett volna, ha nem születnek meg, de ez nem az iskola bűne. Utána húzni kellett volna a francba, de sajnos még két évet ki kellett bírnom velük, és egy jelentős részben alkalmatlan tanári gárdával.

kukko 2009.11.30. 09:47:15

@bm613: Azért, mert fiatalon a legfogékonyabbak a gyermekek a nyelvtanulásra. Biztosan vannak hátrányai is annak, ha valaki nagyon korán kezd el második/harmadik nyelvet tanulni, de én nem tudom eldönteni, hogy negatívum vagy a pozitívum a több, és meg tudom érteni azokat, akik minél előbb nyelvtanulásra akarják sarkalni gyermeküket.

Szerintem is a tanítónő személyisége a döntő. Ha valamiben tehetséges a gyermek, akkor érdemes lesz különórákra járatni, mert tehetséggondozásra szerintem már egyre kevesebb iskolában tudnak energiát/pénzt áldozni.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.11.30. 10:47:16

Kis korban,kétnyelvű szülőkkel,igen fogékonyak,és megtanulják az igegen nyelvet. Egyébként felesleges. Minden kutatás azt igazolja,hogy 10-12 éves korban egy év alatt behozzák az addig nem ilyenre trenírozott gyerekek a "lemaradásukat",sokkal kevesebb vérrek-verítékkel,mint az életkori sajátosságoknak nem megfelelő módon addig csesztetett gyerekek.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.11.30. 10:59:32

@kukko: Tudod,hol látok megfelelő,kis korban elkezdett angol tanítást? Indiában,minden utcán megszólaltatott kisgyerek (utcagyerek)folyékonyan beszél angolul. Algériában meg franciául.
Nekünk nem jött be az orosz megszállás sem.:-)

céerem 2009.11.30. 13:29:09

Azért ezt így leírni elég meredek: "Ha megnéztem volna, sem mondott volna nekem semmit, hiszen nem vagyok tanítónő."

Szülő azért vagy, nem? Legyen jó az iskola tanulmányi eredménye, legyen kiváló az idegennyelv-oktatás, legyen kultúrált környezetben, ne legyen a világvégén és kész.

Afi 2009.11.30. 13:35:08

nsocsi: Azt elfelejted hogy azok gyarmatok voltak. Jóformán az india nyelv kihalt. Anno volt egy india kollégám és mondta, hogy ő nem igazán tudja az India nyelvet.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.30. 13:41:23

@kukko: Szerintem is felesleges ilyen kisgyereknek nyelvet oktatni. Általánosban 5 évig tanínottak németet. Nem érdekelt, nem is emlékszem belőle semmire. Gimiben 4 évig olaszt. Dettó. Angol kell, tanították, érdekelt, használom. Elvagyok vele.

Gabiiiiii 2009.11.30. 13:42:49

nagyon fontos a tanitono,elismerem.De nem szabad,hogy az o syzemelye legyen a legfotsosabb..A kivalasztott tanito elmehet szulni,kinevezik igazgatohelyettesenke es nem viszi tovabb az osztalyt,st,stb..nem szabad mindent err az egy lapra feltenni.
Tavaly en is vegigjatszottam ezt a dilemmat,most elsos a lanyom egy "mezei" altalanos iskolaban es remekul erzio magat.Pedig az ovibol senki nem jott ide vele,teljesen idegenek kozott kezdte

Dragonlady (Bp, Hun) 2009.11.30. 13:43:34

India nyelvet? Gratulálok. Indiában többszáz nyelvet beszélnek (pl. hindi mond valamit?), az angol közvetítő / közös nyelv.
A statisztikák szerint Európában a magyarok beszélnek legkevésbé idegen nyelveket. Csak így tovább, hajrá.... nem minden korai angolóra értelmetlen. Esetleg olyan iskolát kell keresni, ahol jól csinálják....

Hó Kusz Pók 2009.11.30. 13:46:26

Szerintem egyszerű. Normál gyereknek normál iskola. Ha valamiben nagyon tehetséges és szívesen is csinálja, akkor olyan suli talán jobb, ahol azon az irányon van a hangsúly.
Azért a tanárokról szereznék információt...bár a pletykákkal vigyázni kell.
A minél több plusz óra nem feltétlen termel ki tökokos gyerekeket, ez is egyénfüggő.

johevi 2009.11.30. 13:47:55

Elsőben tanárt kell választani, nem iskolát,azon múlik minden, nem a sulin.

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2009.11.30. 13:48:39

Mindegy, csak kéttannyelvű legyen!

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.11.30. 14:01:59

@hamlet79: Kéttannyelvű lesz a gimi, ahova felvételizik a gyerek.Egy évig szintrehozás van azoknak a gyerekeknek, akik 3.osztálytól emelt szinten tanulják az angolt,heti 5 órában.
Ugyan,minek?
Valamelyik része felesleges,vagy az eddigi tanulás,vagy az egy év szintrehozás. Most 5 évig szórakozunk a gimiben,a két tannyelv miatt.

Mezőbándi 2009.11.30. 14:14:47

"még egy évig oviba"

Remélem a gyereket legalább megtanítják helyesen írni.

Igen, tudom, hejjesírásnáci vagyok, jól van... Csak tudnám mi olyan rohadt nehéz a ba-be-ban-ben használatában, hogy ennyire nem megy a zembereknek. Nem n.-ik függőszabály, nem kötőjel, semmi ilyesmi, csak egy nyamvadt ba-be-ban-ben.

Edömér 2009.11.30. 14:37:09

A tanítónő a legfontosabb.

Teljesen mindegy, hogy tanul-e idegen nyelvet alsóban. Gyakorlatilag dalocskákat, játékokat, szavakat tanulnak ilyenkor. Szerintem még fél év sem kell, csak 1-2 hónap, hogy megtanulja ezeket a szavakat később.

A szakkörök, meg egyéb különfoglalkozások hasznosak lehetnek, de a legfontosabb, hogy megtanuljon írni, olvasni, számolni. És erre a tanítónő személye a garancia.

raczeti 2009.11.30. 14:37:10

Helló!

Szerintem nem szabad abba a hibába esni, hogy kizárólag az elsős tanítónénit választjuk, nézzük meg magunknak.A gyerkőc lehet, hogy további 4 évig jár oda, amikor már nem az tanítja. Ahol én élek, az egyik iskolában az alsós tanítónéni és az igazgatónő közti konfliktust az egész osztálya szívja. 4. évvégén elküldték a tanítónőt, kikiáltották az iskola szennyének az osztályt. A felsős tanárok a kisujjával is alig érnek fel, mert képtelenek a nem átlagos gyerekekkel mit kezdeni.
Igen is, beszélni kell olyan szülővel, akinek már a gyermeke elhagyta a sulit. Az összegezheti a dolgot, felvették-e abba a középiskolába a gyermeket, ahová szeretett volna menni, hogyan bántak vele a tanárai... Mert nem csak írni-olvasni tanítják meg az embert, fontos az is, hogy a későbbiekben milyenek a tanárok.

qakar 2009.11.30. 14:38:42

Mezőbándi: ez nem helyesírás, ez nyelvhelyesség...

Szerintem is a tanító néni a legfontosabb. Nyelvet ráér harmadiktól, esetleg ötödiktől tanulni, ez meg már minden iskolában elérhető. Ha meg sportolni szeretne válasszon ő maga később, teljesen elég az általános testnevelés. Szerintem a "hobbitevékenység", mint tánc, zene nem az iskolák dolga, kivéve, ha már korán megmutatkozik a tehetség, akkor eleve szakáltalánosba célszerű iratni, ha a gyermek is akarja.
Ha rendesen foglalkozol a gyermekeddel: figyelsz rá és szereted, akkor meg fogja tanulni az életkorának megfelelő tananyagot és te észreveszed miben tehetséges és merre célszerű terelgetni.

gooseberry · http://www.piszke.blogspot.com 2009.11.30. 14:44:33

Csak a tanítónéni számít.Örök életre elvehetik a kedvét a tanulástól/iskolától az első négy osztályban. Vagy épp ellenkezőleg, ha mázlisták vagytok.Igen, van olyan, hogy a gyerek 4 éven keresztül egyetlen nap sem kel fel úgy, hogy nem akar iskolába menni.Szerencsére személyes tapasztalat. Az iskola pedig nem volt csili-vili, (sőt) nem voltak különórák, számítógép, csak odafigyelés, szeretet, biztatás, motiváció, jó személyes példa, értelmes tanítónénik.Ja és iskolaotthonos, amibe belefért, hogy nem kellett agyonhajszolni a gyerekeket, de mentek játszótérre, múzeumba, könyvtárba.

bölcsésztanár 2009.11.30. 14:50:40

Őszintén szólva én most kicsit örülök, hogy a fiam még csak 4 éves, mert gondban lennék. Azt hiszem, én is a legközelebbi suliba fogom vinni, mert egy csomó dolgot nem lehet előre látni, és mások pedig úgyis csak akkor derülnek ki, mikor már több hónapja oda jár.
Igaza van annak, aki tanítónénit választ, de tényleg az a gyakorlat, hogy ha fiatal, előbb-utóbb elmegy szülni, és ez így van rendjén. És akkor jönnek az olyan szempontok, hogy milyen az iskola vezetése, milyen szellemiséget képvisel (szerintem nem mindegy, hogy a "karácsonyra már írnak a gyerekek"-jellegű nyomásgyakorlós a szemlélet, vagy hagynak időt ilyen fontos folyamatokra).
Nemrég államvizsgáztam angol szakon, olvasgattam egész friss módszertanokat, és egyértelműen mind azt következteti a kutatásokból, hogy ha a gyerek egynyelvű környezetben él (mint mi, Budapesten), akkor semmi-de-semmi értelme annál előbb idegen nyelvre oktatni, mint hogy megtanul az anyanyelvén írni-olvasni. Mikor ezeket stabilan tudja, akkor érdemes egy új nyelvvel kezdeni, de persze azt se heti 3 órában, mert annak sok értelme nincs...
Szvsz. ha valaki a szívén viseli a gyereke nyelvtanulását, a gyerek 6 éves korában elkezd félretenni, hogy 14 évesen el tudja küldeni nyáron anyanyelvi környezetbe.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.11.30. 14:55:52

@bölcsésztanár:Mindkét tanító nénink 33-35 éves volt,mikor elment szülni.Hiába,nem lehet megbízni senkiben :-)

Edömér 2009.11.30. 14:58:56

@raczeti: természetesen az az ideális, amikor jó a tanító néni, közel van az iskola, színvonalas a felsős oktatás, kulturált a környezet...
De ha később valami nagyon nem tetszik, lehet változtatni rajta, legdrasztikusabb módon úgy, hogy másik iskolába íratjuk a gyereket.

Ha viszont már az elsőt úgy kezdi a gyerek, hogy utál iskolába menni és nem megfelelően tanítják, akkor nagyon nehéz dolga lesz később.

Bambano 2009.11.30. 15:08:59

Az én lányomnak két kiváló tanítónője volt 1-2-ben, azok meg elmentek nyugdíjba, na?:)

A gyerek azért megy iskolába, hogy tanuljon, nem azért, hogy jól érezze magát. Legalábbis az elsődleges cél ne a havaj legyen már... Herótom van attól, hogy egyre kevesebbet tanítanak a gyereknek, egyre alacsonyabb a követelmény és mégis úgy csinálnak, mintha a gyerek túl lenne terhelve.

Nem, nincs túlterhelve. Csak látja, hogy ezt az indokot elfogadják tőle, tehát azonnal túlterhelt lesz. Mi anno ennél sokkal többet is elbírtunk, semmi bajunk nem lett tőle. Igaz, mifelénk még valamivel jobb volt a fegyelem és nem hordták pszichológushoz a gyereket, hanem megnevelte a tanár meg a szülő.

Kamu ez a mostani oktatás, teljesen.

MagyarZizzi (törölt) 2009.11.30. 15:56:48

Szerintem is a tanár az elsődleges szempont. De nem csak az az egy tanár, aki elsőben osztályfőnök lesz, hanem a napközis tanító, a tornatantár, a későbbi felsős tanárok, az igazgató, urambocsá' még a konyhásnéni is! Olyanokkal beszélgessen a kedves szülő, akiknek már van több éves tapasztalatuk az iskolával. Itt elsősorban a diákokra gondolok, egy 7-8 éves gyerek már meg tudja mondani, szereti-e az iskolát, és miért. És nem kell bedőlni a "mi vagyunk a város legjobb iskolája" kezdetű tirádáknak.

A nyelvtanulásról meg annyit, hogy tökfölösleges nyelvtannal nyúzni kisiskolásokat, akik még írni sem tudnak. Ha a nyelvórákon eleinte csak mondókáznak, szavakat tanulnak, szituációs játékot játszanak, az is bőven elég. 13 éves kor körül lesznek ismét igazán fogéjonyak az idegen nyelvekre, akkor lehet kezdeni a komoly tanulást.

Betteli 2009.11.30. 17:30:39

A lányom kéttannyelvűbe jár, elsős. Mindennap van angolórája, tesin, rajzon és éneken is angolul beszélnek hozzájuk. Ez a legtöbb, amit tehetnek ennyi idős korban, szerintem. Megpróbálnak élethelyzeteket teremteni, ahol idegen nyelvet használhatnak, használnak. Nem írnak és nem olvasnak angolul. Nem gondolom, hogy ez ártalmas.
Nem is feltétlenül szükséges.

Eddig kb. 8-10 betűt tanultak. Színházba járnak, volt szüret, tökfesztivál, most Mikulás lesz, nagyon jól érzik magukat a suliban. Ez alapvető.

Talán ha utálja az ember a munkahelyét, akkor jobban teljesít? Igenis nagyon fontos, hogy jól érezze magát.

Az iskolájuk mindezek "ellenére" nagyon jó eredményeket ért el a legutóbbi tanulmányi felméréseken országos szinten.

A hétévesek beszédszervei még fejlődésben vannak. Ha most tanul meg néhány mondókát, éneket, jobban elsajátítja a megfelelő hangképzést. Nekünk ezt tanították az egyetemen angol szakon :)

Squazee 2009.11.30. 22:02:03

Természetesen a jó környezet a legfontosabb, az ember biztos kézben akarja tudni a gyermekét. Másrészt nem árt, ha a gyereknek vannak lehetőségei választani, hogy mit csináljon: táncoljon vagy sportoljon. Én ha annak idején láttam volna, biztos több dolgot is kipróbáltam volna, de az iskolánkban még tornaterem sem volt sokáig, nem hogy lehetőség.

A nyelvtanulással kapcsolatban Bettelivel értek egyet, *integet, mint angol szakos tanár :)* semmi értelme nyelvtant, írást tanítani kisgyerekeknek. Lehetni lehet persze, de aki "rendesen" negyedik osztálytól tanul idegennyelvű(itt konkrétan a szokásos angol, német francia trióra gondolok) írást, olvasást az semmivel sem marad le attól, mint aki elsőben kezdte.

harpagon 2009.11.30. 22:33:44

Persze, nagyon fontos az iskola, tanítónéni, szakkör, stb. választás, de senki ne felejtse el az "iskolaválasztás" hivatalos menetét! Ugyanis a lakóhely szerinti körzetes iskolát jelölték ki arra, hogy befogadja a gyereket. Ha ezt bármilyen okból elveted - ld. iskola, tanítónéni, szakkör, stb. választás - akkor valószínűleg szembekerülsz a hogyan juttatom be a csemetét a kiszemelt (egyébként zsákbamacska) intézménybe. Ez vonatkozhat arra az esetre, ha csak a lovaglás tanár személyét találod vonzónak, de arra az esetre is, ha a gyereked szimplán tehetséges (pl. ének), de nem körzetes a kiszemelt suli.

s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.12.01. 16:07:45

Minden kompletten!
Fontos a tanítónéni személye is, hiszen vele tölti a gyerek a nap felét, fontos az iskola felszereltsége, különórák, csoportos tevékenységek szervezése, fontosak a különórák, hogy a gyerek érdeklődése szerint lehessen választani elfoglaltságot. Angolt már lehetőleg elsőtől kezdve tanuljon, mert az is nagyon fontos.
A távolság nem hiszem, hogy annyira lényeges lenne, megéri távolabbra vinni a gyereket, ha jó az iskola, mint egy rosszba a környéken beíratni!

beste 2009.12.02. 10:04:17

@nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu:
sváb oviba jár a csemete. Sokat "tanulnak" németül - persze ez nem klasszikus tanulás, hanem játék, énekek - mondókák, számok, guten morgen, danke schön. Abszolút a gyerekekhez mérik a tanulnivalót, és csak az ő szintjükön, az ő igényeikhez igazodva. Viszont ezzel elérik, hogy a suliban azt mondják, hogy az oviból nagyon jó nyelvi alapokkal jönnek a kicsik az első osztályba. Ez viszont fontos. Muszáj megtanulnunk itt Európa szívében valamilyen idegen nyelven beszélni, mert Európa nem fog megtanulni a mi kedvünkért magyarul. Később lesz ez a csemete számára behozhatatlan előny. Testvérem a második diplomája után sem tudott még rendesen megtanulni angolul - bár kiváló műszaki szakember és remek kvalitásokkal rendelkező vezető, mégsem harcolnak érte a cégek... én pedig 2 nyelven beszélek (diploma nélkül), és nincs állásproblémám....

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.12.02. 10:17:37

@beste: A sváb ovi is rendben van,ugyanúgy,mint más nemzetiségi ovi.Szakképzett,anyanyelvi szinten beszélő óvónők tanítják őket.
A külön órákról,a nem napi szinten jelen lévő nyelvtanulásról és a korai,elhibázott dolgokról volt szó.
Ha azonos környezetből jöttél a testvéreddel, hogy lehet,hogy te beszélsz idegen nyelvet, ő meg nem? Ráadásul azt mondják, hogy a másodikat már sokkal könnyebb megtanulni.

Ysu 2009.12.21. 16:13:52

Mi tavaly mentünk ezen keresztül, és ami engem megnézett, az nem a tanító néni személye volt, hanem az általa tanított 4.-eseké, akiket ő tanított. Szerencsére ott volt a fél osztály, segíteni a nyílt napon. Lelkesek voltak, segítőkészek, udvariasak, őszintén látszott, hogy szívesen járnak iskolába és szeretik a tanító nénijüket. Összetartás látszott köztük, és odafordulás a kicsik felé. Most ötödikesek, és visszajárnak a tanító nénihez.

Szóval igen, fontos a tanító néni. De azért ne legyen ez az egyetlen lap. A mi tanító nénink már nem fog szülni, de még nyugdíjtól messzebb van. Erre október végén eltörte a kezét, és már két hónapja helyettesítik. Gyerekek nagyon várják már vissza. Ilyenkor jó, ha a tantestület általában is jó, ha a helyettes tanítónők is jók, ha az iskolavazetés is jó, stb. Persze ennek nagy részét néhány nyílt órán nem lehet megnézni, de talán odajáró gyerekekkel és szüleikkel lehet beszélni erről.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása