Így telne egy nap, ha a tanár is ember lenne
A "portásország" fogalmán elgondolkozva írta meg nekünk Louise a levelét. Részletesen leírja, órákra lebontva, hogy hogyan is nézne ki egy napja, ha nem tanárként viselkedne, hanem egy hétköznapi emberként, aki kimondhatja, amit gondol és nem próbálná csillapítani a konfliktusokat minden szituációban.
Kedves Ellenőrző!
Sokan tartották elfogadhatónak a -szerintem példanélkülien arrogáns- Felsőoktatási és Tudományos Szakállamtitkár irodájától érkezett választ. Ezen a nyomon indulva elgondolkoztam, hogy mi is lenne, ha mondjuk én is így viselkednék. Megmondanám szemtől-szembe diáknak, szülőnek, hogy mekkora egy szerencsétlen hülye. Nem próbálnám számára is fogyasztható formába csomagolni a mondanivalómat.
Így nézne ki egy nap:
8-9: Késik a 30 diákból 10, mert késett a vonat, busz, metró, troli-modják ők. Erre én nem azt válaszolnám, hogy rendben, üljetek le gyorsan, kapcsolódjatok be az órai munkába, hanem: Tudod kit nézel hülyének! Tudom, hogy lent cigiztél a metróaluljáróban, beszélgettél a portással, sorban álltál a büfében. Takarodj ki az órámról, ne zavard a többieket a pakolászásoddal, igazolatlan óra. Legközelebb majd korábban indulsz, én is ideérek minden reggel.
9-10:Nincsen készen a házija, nem tudta, hogy felelünk-írunk, nincsen felszerelése. Erre én nem azt mondanám, hogy rendben, nézd a szomszédodét, írd egy lapra és másold be, felelsz-írsz legközelebb, hanem: semmi gond, 1-es. Nincs vita, szádat befogtad, kötelességed felkészülten jönni az iskolába, mi más dolgod van?! Ha ennyire hülye vagy, hogy nem tudsz a saját felszerelésedre vigyázni, akkor nem itt a helyed!
10-11:Fogadó óra
Nem tud a gyerek tanulni otthon, mert a szülők válnak. Apuka bejön, hogy már pedig ő elválik, mert 2 éve nincsen szexuális életük, ő meg ezt aztán nem bírja, és a felesége egy idióta, a gyereknek meg megvan mindene otthon, úgyhogy mit panaszkodik itt, majd otthon elbeszélget vele. Erre én nem azt mondanám, hogy megértem, biztosan neki is nehéz, de annyira okos a gyereke, hogy most még tanulás nélkül is hozza az elvárt szintet, de le fog maradni és nem tudja majd behozni, hanem: ki a faszt érdekel, hogy veled mi van?! Ha nem rohadnának a fogaid és nem lennél ennyire büdös, talán a feleséged is lefeküdt volna veled. A szerencsétlen gyerek rámegy az idióta viselkedésedre és legszívesebben itt verném a fejed a falba a felelőtlen, nemtörődöm viselkedésed miatt!
11-12:"Tanárnő, miért nem beszélget velem? Nem szeret? Hadd üljek ide a tanári asztalhoz! Jól van, látom utál. Nem baj, engem úgyis mindenki utál." Erre én nem azt mondanám, hogy most óra van, nézzük a feladatot, ha marad idő, szívesen beszélgetek veled, hanem: Egész szünetben veled beszélgettem, ezt a történetet, már 10x hallottam. Nem én vagyok az osztályfőnököd, fordulj hozzá a problémáddal.
12-13:"Jaj, minek már ez a hülye feladat?! Ettől úgysem fogom jobban érteni/tudni! Tanárnő is tudja, hogy hülyeség az egész!" Erre nem azt mondanám, hogy dehogy nem, ez a feladat nagyon jó ...................-re, hasznos lesz, hiszen majd később is tudod használni az így begyakorolt tudást, hanem: ki a franc kérdezte, hogy mi a véleményed?! Csak azért kötsz bele mindenbe, hogy addig se tanuljunk és zavard az órát. Azért értelemetlen a feladat számodra, mert fogalmad sincsen semmiről.
13-14:"Tanárnő nem unja még a tanítást? Miért nem megyünk inkább haza?" Erre nem azt mondanám, hogy ha dolgozunk gyorsabban telik az óra, már úgyis csak ez az egy óránk van, igazán kibírjuk, hanem, hogy: de, kurvára unom és téged is kurvára unlak. Legszívesebben otthon lennék és a saját okos, értelmes, kedves gyerekemmel foglalkoznék, nem ezt a nyávogást hallgatnám.
Ez csak a pénteki napom volt, általában ennél rosszabb a helyzet, mégis képes vagyok minden órán, normális hangnemben elsimítani a konfliktusokat. Talán a fentebb említett ügyintéző/osztályvezető is vehette volna magának a fáradtságot és még egyszer átgondolja, hogy mit ír. Persze biztosan intelligencia kérdése is.