Kell-e a házi feladat?
Hányszor hallhattuk akár mi magunk is iskolás éveink alatt, hogy "ha nem tudtok csendben maradni, a ....... feladat házi lesz!" Ilyenkor az eredetileg tervezett és átlagosnak mondható 2 feladat helyett kapott az egész osztály büntetésként 5 feladatot. Általános iskolában a házi feladat nem csak a gyereknek szól, hanem szülőt is az asztalhoz ülteti, ő kénytelen a gyerekét az egész napos iskola után még rávenni arra, hogy elkészítse a háziját. Ez ellen tiltakoznak Kanadában a szülők, sokallva a házi feladatok mennyiségét. Gondolatébresztő cikket küldött nekünk Neofin -köszönet érte és várjuk a további leveleket és linkeket!-, amely nyomán vizsgáljuk meg a hazai házi feladat helyzetet!
A kiinduló pontunk legyen az, hogy a házi feladat az órán vett tananyag otthoni begyakorlására való. A tanár az órai anyaghoz kapcsolódó feladatokat ad fel, ezt a gyerek otthon egyedül elkészíti, ebből kiderülnek a tanagyértési és feladat megoldási problémák. Ellenőrzés során egyénileg el lehet újra magyarázni az anyagot, hangsúlyt fektetve az egyéni igényekre. Egyszóval, nem büntetés, hanem segítség.
A gyakorlatban azonban más a helyzet. Megírjuk év elején a tanmenetet -a legújabb őrületnek megfelelően, pontosan ugyanazt írom a naplóba, nem törődve a diákok képességeivel-, és ahhoz tartom magam egész évben. Ez gyakran vezet ahhoz, hogy ami nem fért bele az órába, az bizony házi feladat. Így azonban nem az egyéni gyakorlást segíti, hanem a tanórát egészíti ki, gyakran olyan feladatokkal, amiket az órán nem sikerült venni, de mondjuk a tankönyv alapján megoldhatóak. A gyerek frusztrált, sokat kell az iskolában tanulni, sok marad otthonra is. A szülő különösen frusztrált, hiszen a gyerek hozzá fordul segítségért és ő esetleg nem tudja megoldani a feladatot, hiszen nem volt ott a tanórán és ő maga már régen tanulta. A tanár sem jár jól, hiszen a házi feladat megoldás során felmerült problémákat órán kell elmagyaráznia, nem nyert vele időt, ráadásul mindenki elégedetlen.
Különösen kegyetlen módja a házinak az olvasónapló készítése. Gyakran szembesülünk azzal, hogy a szülő a munkahelyén olvassa a kötelező könyvet és írja az olvasónaplót, amivel aztán tényleg értelmét vesztette az egész. Mennyivel jobb lenne, ha a kedvenc könyvét mesélhetné el a diák, az elavult értékrendet súlykoló , nehezen olvasható, egyébként nagyszerű kötelező olvasmányok helyett.
www.theglobeandmail.com/life/family-and-relationships/more-homework-rebels-speak-out/article1368986/