Mit dolgozik a Felsőoktatási és Tudományos Szakállamtitkár?!
Kedves levélírónk elküldte nekünk a, blogunkban korábban már felvázolt problémára kapott levelét. A felsőoktatási intézmények tanulmányi osztályaitól már megszokott lekezelő, bunkó stílust úgy látszik, a Felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár oktatja, levele mindenesetre mintapéldánya annak a "de fontos dolgom van, ne zavarjon, nem látja, hogy ebédelek/sminkelek/telefonálok/beszélgetek stílusnak", amit a To-k részéről naponta tapasztalhatunk. Tényleg, egy adófizető állampolgár ne levelezgessen, dolgozzon! (Kiemelés tőlem)
FELSŐOKTATÁSI ÉS TUDOMÁNYOS SZAKÁLLAMTITKÁR
FELSŐOKTATÁSI FŐOSZTÁLY
Iktatószám: 26.212-1/2009.
Ügyintéző: Soósné dr. Faragó Magdolna
Tel.: 473-7121
Hiv. szám:
Melléklet:
Tárgy:
Kedves .....................!
Levelében tájékoztatást kér arról, hogy miként tudja érvényesíteni korábbi tanulmányait a tanári mesterszakon, és állásfoglalásunkat kéri az Ön szerint „méltánytalan helyzetben”. Sajnáljuk, hogy - noha csak hallomások és nem a jogszabályok ismerete alapján vonta le következtetéseit – nem várta meg információinkat, hanem felháborodott levelét párhuzamosan megküldte a Miniszterelnöki Hivatalba és Miniszterelnök úrnak külön is.
A leírt helyzet ugyanis nem méltánytalan.
Ön egyetemi szintű tanári szakon végzett, és jelenleg egy második tanári szakképzettséget nyújtó képzésre nyert felvételt a tanári mesterszakon.
A 15/ 2006. (IV. 3.) OM rendelet tanári mesterképzési szakjának képzési és kimeneti követelményei külön nevesítik a követelményeket az Ön sajátos előtanulmányai szerinti esetekre, s pontosan meghatározzák a korábbi tanári diplomája alapján kötelezően csökkentett tanulmányi időt és követelményeket is.
A tanári mesterszakon az újabb, oklevelet adó tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben egyetemi szintű tanári szakképzettség birtokában a képzési idő 2 félév, 60 kredit lett. Ennek belső tartalmi arányai a következők: a szakterületi képzési elem 40 kredit (ez nem változik a korábbi oklevele alapján, tekintettel arra, hogy új szakképzettségről van szó); a pedagógiai, pszichológia képzési elem az első tanári oklevelet szerzők 40 kreditjéhez képest 10 kreditre csökkent (és az ennek részét jelentő szakdolgozat sem követelmény); a féléves 30 kredites összefüggő külső iskolai gyakorlat pedig szintén a korábbi tanári oklevelére való tekintettel csökkent 30 kreditről 10 kreditre (lásd a fenti rendelet 4. mellékletének 4., 5. és 6. pontját).
Vagyis az Ön levelében „tanárszakos tárgyaknak” nevezett tárgyak alóli felmentés kérdésében nem mindegy, hogy melyikre értette, hogy azt mondták: nem kaphatnak felmentést a már végzett tanárok, hiszen ezek a tanárszakos tárgyak a fenti módon differenciálódnak, és a háromból két területen összesen 50 kreditértékű a csökkenés a korábbi tanári oklevelére való tekintettel. A „felmentést kaphat/nem kaphat” kérdésfelvetés sem pontos, hiszen nem a korábbi kreditek összevetésével határozzák meg, hogy mi alól járhatna a felmentés, és mi alól nem, hanem a képző intézmény határozza meg a két elemben a 10-10 kreditnyi tantárgyak vagy tevékenységek tartalmát.
Még egy megjegyzést fűzök az Ön által bemutatott helyzetleíráshoz: A fent idézett rendelet azt is meghatározza, hogy az újabb tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben milyen szakterületi előismeretek megszerzése szükséges a belépéshez. A tanári szakképzettségek közismereti csoportjában (ahová az Ön leendő angoltanári szakképzettsége is tartozik) nem követelmény a teljes alapképzési szak elvégzése, elegendő a szóbanforgó szakon 50 kreditértékű szakterületi ismeret megszerzése is. Ön tehát ezt a követelményt „túlteljesítette” – holott itt is lett volna kedvezmény az első tanári oklevelére való tekintettel.
Remélem, sikerült megindokolnunk, hogy miért tarthatnánk inkább mi „méltánytalannak”, hogy kérdések helyett a helyzet félreértelmezéséből fakadó negatív következtetésekre jutva egyszerre többféle szervezetet is foglalkoztatott levele megválaszolásával.
Budapest, 2009. november 10.
Üdvözlettel:
Szövényi Zsolt s.k.
főosztályvezető