Modern rabszolgatartás?-alapítványi iskolák
Levélírónk segítségével bepillantást nyerhetünk az alapítványi iskolák fizetési szokásaiba, szomorúan konstatálva, hogy még a közalkalmazottak által is szerénynek gondolt juttatások és illetmények nélkül végeznek gyakran sokkal több munkát, mint a törvényben előírt, sokszor méltatlan körülmények között. Egyáltalán milyen törvény szabályozza az alapítványi iskolákban dolgozó pedagógusok juttatásait?
Kedves Ellenőrző!
A legtöbb pedagógus előtt, ha azt hallja, hogy kollégája alapítványi iskolában dolgozik megjelenik egy elitiskola, sok-sok extrával, válogatott , tovább tanulni vágyó diákokkal,- de elsősorban az áltag közalkalmazotti bérnél lényegesen magasabb fizetésekkel.
A valóság viszont egy kissé másabb…
Az alapítványi iskolák ma nagyrészt azokra az iskolába járásra kötelezett tanulókra összpontosítanak, akik az önkormányzati fenntartású intézményekben valamilyen ok miatt nem állják meg a helyüket, valamilyen magatartási, viselkedési, tanulási képességzavarral küszködnek, az esetek nagy részében egyéni foglalkozást, fejlesztést igényelnek.
A mai diákok tanuláshoz való viszonyáról, az iskolai hiányzás kezeléséről éppen elég szó esett a blogban,- és fog is, hiszen az oktatási törvény sok pontban betarthatatlan. Ezt csak annyiban érinteném, hogy a tanárnak komoly belső konfliktust okoz ez a betarthatatlanság. Tisztában van azzal, ha beírja az összes hiányzást,vagy ha nem igazolja az oktatási törvény szerint még elfogadható mértékben az órákat-mennyi 29 órás igazolatlannal találkozhatna az érdeklődő a naplókat lapozgatva!- bizony a polgármesteri hivatalok jegyzői mással sem foglalkoznának, mint a kiskorú szülője elleni eljárással,- viszont lényegileg nem változna semmi.
Nem elhanyagolandóak ezek a kérdések, de most inkább a furcsa státuszú pedagógusok miatt kesergek. Furcsa, ugyanis nem közalkalmazottak. A közalkalmazotti törvény bizonyos részei vonatkoz(ná)nak ugyan rájuk, ám ennek érvényesülését senki nem vizsgálja - a tanár pedig kiszolgáltatott. Nincs érdekképviselet, szakszervezet, nem működik az üzemi tanács, létezése abszolút formális az esetek nagy részében.
Feladat ellátás van, az oktatási-tanítási folyamat megvalósul, minősítenek, nyilvántartanak- de a juttatások, költségtérítések, kedvezmények, támogatások, pótlékok. de akár a kötelező óraszámok is sajátosan értelmezettek. Pótlékok? Maximum az osztályfőnöki –az is az adható minimum. Nyelvi, munkaközösség vezetői, vezetői, minőségi,címpótlék ismeretlenek! Étkezési hozzájárulás, utazási költségtámogatás úgyszintén hiányzik, ezek a Kollektív Szerződés által szabályozandó területek, az pedig ha van is, nem dolgozó centrikus, csak a kötelező elemeket tartalmazza, A 25 éve dolgozó kollégámat, amikor a jubileumi jutalomról érdeklődött, megmosolyogták. És mégis ragaszkodunk az állásunkhoz, a nehezen kezelhető, kevés sikerélménnyel biztató tanulóinkhoz valami megmagyarázhatatlan idealizmus jegyében.