112

Tanácsok tanároknak

Ellenőrző , 2010.04.01. 08:00

Monchini a korábbi posztokban fevetett problémák megoldására tesz konkrét javaslatokat nevelési aszisztensként. Sok jó ötlet ad, érdemes elgondolkozni rajta.

 

Kedves blog, hozzászólók és mindenki más!

A "Tévhitek az oktatásról" című bejegyzés kommentjeit végigolvasva egyre csak azt éreztem, muszáj közbeszólnom. Sok kérdés merült fel, amelyek egy részére próbálok most "tanácsot adni".
Ezek a következők:
- mit csináljon a tanár, ha nem tud fegyelmezni
- hogyan legyen tekintélye az "otthonról neveletlenül bejáró" diákok között
- hogyan kezelhetné a tanár az osztálytermi - mindenki számára- negatív helyzeteket
- megoldást jelenthet-e az oktatás-finanszírozás megváltoztatása, a társadalmi megbecsültség visszaállítására
- stb.

Tekintély

Először is a tekintélyről írnék pár keresetlen mondatot. Elliot Aronson igen neves, USA beli szociálpszichológus, nemrég hazánkban is előadást tartott egyik könyvével kapcsolatban. Ez a könyv, egy nálunk is nemrégiben felbukkant problémával foglalkozik, címe; Columbine után. Gondolom érthető, hogy miért említem.
(Azért tartom fontosnak megjegyezni, hogy az Amerikai Egyesült Államokban élő kutató, mivel az ottani populációra alapozza vizsgálatait is. Közhelynek számít a különböző kultúrák "olvasztó tégelye" kifejezés is az USA-val kapcsolatban. A kulturális különbségekből adódó feszültség, hazánkban csak a rendszerváltás - még inkább az ezredforduló - idején vált nyilvánvalóvá a társadalom számára.)
Aronson, "A társas lény" című könyvében ír arról, hogy hogyan működik a befolyásolás, társas közegben. Ezt itt most kifejteném pár sorban, pusztán azért, hogy érthető legyen a "hogyan fegyelmezzünk" kérdéskör fontossága.

Aronson a társas közegben történő befolyásolás három módját különbözteti meg; behódolás, azonosulás és internalizáció.
A behódolás során viselkedésünket két tényező befolyásolja; a jutalom elnyerése vagy a büntetés elkerülése. Mindaddig fennáll az adott viselkedés, ameddig kilátásban van a jutalom vagy a büntetés.
Az azonosulás során, egy kedvelt személy nézeteit, tulajdonságait, viselkedését stb. próbáljuk bensővé tenni, azonban ennek motivációja pusztán az, hogy hasonlítani kívánunk valamiben az adott személyhez. Az azonosulás némileg hosszabb ideig tarthat, mint a behódolás, azonban ez sem okoz valóban beépülő mintát.
Az internalizációs folyamatban a legtartósabb eredmény érhető el az egyén viselkedésében, mivel maga a cselekvés, belülről jutalmazottá válik. Amennyiben beépül egy minta, úgy függetlenedik forrásától és általános érvényűvé válik cselekedeteink motivációja során, önálló értékrendünk részévé lesz. (Aronson, Elliot: A társas lény, Akadémiai kiadó, 2008. 52-54. p.)

Konfliktuskezelés

Benbe nevű hozzászóló, belinkelt két képet, "így is lehet tanítani a VIII. kerületben" címmel. Ne köntörfalazzunk, aki tudja, az tudja, ne fedje el. Deák Diák Általános Iskola. Az igazgatónő kiváló pedagógus, külföldi tanítási gyakorlattal, olyan konfliktuskezelési módszerekkel, melyeket oktat is, főiskolán. De erről egy kicsit később.
Ebben az iskolában tényleg magas azoknak az aránya, akik valamilyen vallási, etnikai kisebbséghez tartozónak vallják magukat. Sok a problémás család gyereke, rossz szociális háttérrel rendelkező diák, olyan aki sajátos nevelési igényű (SNI), stb. Ha valaki egyszer kigondolja "fent", hogy példát kellene venni akkor javaslom megtekinteni az adott iskola gyakorlatát.
Miskolc, Avas, lakótelep, szintén általános iskola és olyan feszültségek, amelyek a különböző egyéni, kisebbségi, szociális stb. különbségekből adódnak. Megoldották. Hogyan?

Nevelési és oktatási asszisztens

Nem, ez nem egy zabhegyező képzés. A következőkben felhívnám a figyelmet a szakma miben létére, hasznosíthatóságára és arra, hogy mégis akkor miért nincsenek ilyen szakemberek az iskolában.
http://oktatas.origo.hu/20090520/nem_kapnak_allas_a_pedagogiai_asszisztensek

Végezetül szeretném elmondani, hogy ez csupán egy lehetséges alternatíva, amely más országokban és hazánk egyes iskoláiban már bevált. Igen, akkor is, amikor a hozzászólók által vázolt helyzetben például, a gyerek nem veszi ki az mp3-at a füléből vagy magasról tesz a "15 fekvőtámasz"-ra.
Mi, nevelési asszisztensek se vagyunk varázslók. Három éven keresztül azt tanultuk, hogyan oldjunk meg helyzeteket az iskolában, mit kezdhetünk a tanulási zavarral, hogyan hozzuk össze az oktatás-nevelés szereplőit. (iskola-gyerek-szülő-szakszolgálatok-és bárki akire szüksége lehet a gyermeknek az optimális fejlődéshez)
Oktatási asszisztens kollégáink azzal a tudással felvértezve mennének az oktatási intézményekbe, hogy segítsenek tantervet fejleszteni, strukturát átalakítani, rendszerszemléletűvé tenni az oktatást stb.

Ez csupán egy felületes ismertetés volt, abból a szemszögből, amellyel talán még nem találkoztak a pedagógusok, az iskola, a gyerekek szülők és senki más sem. Egy éve végeztek az elsők, most a második "csapat".
Aki változást szeretne, annak gondolnia kellene arra, hogy "drága pénzen taníttatott", a témában szakszerűen képzett segítők várják, hogy beinduljon a szakmában a változás szele. "Teremtődjön" igény arra a munkára, amelyről talán még nem is tudnak, de érzik a szükségét. Felülről pedig támogassák a szakma elhelyezkedését, ha már "kiképeztek" minket.


Üdvözlettel:

Monchini

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr941880882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csore60 2010.04.01. 10:21:15

Azon kívül, hogy valóban nincs az írásban konkrétum, sejteti, hogy majd jönnek a 3 év alatt kiképzett ifjú titánok, akik megoldják azt, amit én 27 évi tanári gyakorlattal, 2 diplomával, és eddig sikeres tanári múlttal nem tudok megoldani. Alig várom.:)
Hajrá fiatalok!

Lángharcos 2010.04.01. 10:23:29

Összeszedetlen, és tartalmilag nulla.

Mint egy MLM-es hirdetés, kecsegtet, de nem mond el semmit, amíg el nem mész az első nagygyűlésre, ahol beavatást kaphatsz a szekta 0. szintjére, és elmondják, milyen szépen süt a nap a piramis tetején.

anarch 2010.04.01. 10:31:31

Akkor esett le, amikor a naptárra néztem. Április elseje van :).

bontottcsirke 2010.04.01. 10:32:20

Kedves blogbejegyző,

Mi a búbánatos frász van?

Ez egy összefüggéstelen baromság.

devadel 2010.04.01. 11:15:38

akinek nem sikerült megértenie: a posztoló azt szerette volna leírni, hogy a pedagógia egy szakma, vannak olyan korszerű fogásai és eljárásai, amelyekkel a közismert problémák igazoltan, széles körben kipróbáltan orvosolhatók, úgy, hogy ezek a módszerek nem a gyerekek terrorizálásán alapulnak.

mivel ezeket a korszerű módszereket a jelenleg tanító tanárok nagy része nem ismeri, igénybe vehetnék a nevelési asszisztensek segítségét, akiket kifejezetten erre képeztek ki.

ehelyett a tanárok csak picsognak, hogy nincs eszköz a kezükben, pedig lenne, csak meg kéne tanulni és alkalmazni.

röviden

devadel 2010.04.01. 11:22:42

@Csore60: ha eddig nem tudtad megoldani, akkor vajon mitől sikeres a tanári múltad?

az orosz erdőben a favágók főnöke hallja, hogy amerikában feltalálták a motoros fűrészt, amivel napi 25 köbméter fát lehet kivágni, mikor eddig ők sima fűrésszel maximum 5-öt tudtak. meg is rendel egyet, és odaadja a legjobb favágónak, hogy na szergej, lássuk a huszonöt köbmétert. szergej melózik mint állat, első nap 10 köbméter. nem jó. na mégjobban melózik, második nap 15 köbméter. még mindig nem jó. már nagyon bosszantja, harmadik nap 20 köbméter. levél amerikába, hazudtatok, nem lehet 25 köbmétert. jön is amerikai csóka, megnézni mi a baj. na add ide szergej azt a fűrészt. berántja, brrrrrmmm, brrrrmmmm. ja, mondja szergej, ha csak úgy nem....

devadel 2010.04.01. 11:24:05

@Tassadar: igen, ezt mondják kiváló tanáraink is, és követelik hogy verhessék a gyerekedet. te meg ennek örülsz. grat.

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2010.04.01. 11:26:31

azt hittem, gyakorló szülőként olvashatok valami okosságot, amit otthon hasznosíthatok. hát...
szerintem ebből a tanárok sem tudnak leszűrni semmi konkrétumot.
ha az a cél, hogy a tanár nevelési asszisztens segítségét vegye igénybe (gondolom, nem ingyen), akkor az miért nem reklámsávban szerepel? és a tanítás mellett a gyerekkezelést miért nem tanítják meg neki az iskolában, amikor tanárnak tanul?
nem értem én ezt...
de valószínűleg én vagyok hozzá túl buta...

Cartman (ex Cartman) 2010.04.01. 11:28:15

@devadel:
Hát ha Te ennyit szűrtél le ezidáig a blogot olvasva, akkor Neked tényleg lehet okod panaszra. A tanáraid ugyanis - ezek szerint - nem tanítottak meg olvasni...

_Molly 2010.04.01. 11:29:35

Szerintem ez a lényeg:

"Ez csupán egy felületes ismertetés volt, abból a szemszögből, amellyel talán még nem találkoztak a pedagógusok, az iskola, a gyerekek szülők és senki más sem. Egy éve végeztek az elsők, most a második "csapat".
Aki változást szeretne, annak gondolnia kellene arra, hogy "drága pénzen taníttatott", a témában szakszerűen képzett segítők várják, hogy beinduljon a szakmában a változás szele. "

A posztíró arra buzdítja a pedagógusokat, hogy a problémás osztályokhoz vegyenek igénybe "nevelési és oktatási asszisztenst". Merthogy ő most ezt tanulta. Persze hogy hol és mennyi ideig (3 hónapos OKJ képzésen vagy 5 évig egyetemen), tanulta a szakmát, azt nem ártott volna közölni. Meg mondjuk az árat sem...

Amúgy nekem tetszik a kezdeményezés. A pedagógusoknak nem azon kéne siránkozni, hogy miért baj, ha megütik a gyereket. Hanem mindenféle tréningeken kéne részt venniük, ahol módszerek tanulhatnak, no meg ahol a saját lelküket is karban tarthatják. Szerintem.

_Molly 2010.04.01. 11:30:46

@devadel: Megelőztél :)

Egyetértek veled!

Terézágyú 2010.04.01. 11:55:12

Én se értettem semmit ebből a levélből.
Biztos az én hibám.

Mária 2010.04.01. 12:05:57

@blacklord:

Azt akarja mondani, hogy nevelési asszisztensként keres állást és szeretné, ha az érdeklődők felvennék vele a kapcsolatot.

Csak az a baj, hogy a fenntartó önkormányzatoknak, és rajtuk keresztül az iskoláknak már a tanárok bérére sincs pénzük, nem hogy olyan személyzetére, aminek a munkája túlmutat a törvényekben kötelezően bennefoglalt minimumon.

matkó 2010.04.01. 12:16:04

"Ez csupán egy felületes ismertetés volt" -- a kicsi pöckömet! Bár lett volna legalább "egy felületes ismertetés", te kis agyas hülyegyerek. Megint az megy, hogy a baromira kiképzett szakemebrek majd megoldják a kérdést, csak a pedagógiai továbbképzések segítenek. Tele az ország pedagógus pedagógusokkal, akik semmihez sem értenek, de nyomulnak a problémamegoldásaikkal, ez egyetemi tanárképzés már 10-15 éve a pedagógiai tanszékek kezében van, és ennek megfelelő mélységben. Az bolognai képzés pedig végképp kiszolgáltatta a tanárképzést ennek a dilettáns bandának. Nem kell a maszlag, meg a továbbképzésekről böfögés. Normális tanárok kellenek, akikből pár mindig kerül, de a jelenleg kontraszelektált oktatási rendszerben és országban a tanárnak valók nem mennek tanárnak, mert senki sem akar paraszt diákok és bunkó szülők köpőcsészéje lenni. Mivel nincs lehetősége arra, hogy taníthasson az iskolában (mert maga az iskola nem biztosítja ezt a lehetőséget, holmi gyerekjogok hasonló fszságok miatt), hát nem próbálkozik. Maradnak, mint Moldovának mondták anna idején a vasútnál, a hülyék és a megszállottak. És lehet, hogy az igazi tanárok azt kérdezik egymástól, hogy "te melyik csoportba tartozol?", de valójában már rég nem kérdeznek, mert a hülyék túlnyomó többségben vannak.

Gukker 2010.04.01. 12:27:46

A nevelési asszisztens az, aki a tanár helyett veri a gyereket? :)

DarthVader 2010.04.01. 12:31:58

Szeretnék nem csak l'art pour l'art fikázni, (a kommentelők nagyrészétől eltérően :)

"Aronson a társas közegben történő befolyásolás három módját különbözteti meg; behódolás, azonosulás és internalizáció.
A behódolás során viselkedésünket két tényező befolyásolja; a jutalom elnyerése vagy a büntetés elkerülése. Mindaddig fennáll az adott viselkedés, ameddig kilátásban van a jutalom vagy a büntetés."

Pompás. Egy a bibi. A büntetés elkerülése kis hazánkban szóba sem jöhet, hiszen milyen büntetés késztetné ennek elkerülésre az "SNI" gyereket? Leszidás? Beírás az ellenőrzőbe? Mert más büntetés meg nincs. A jutalom elnyerése meg sokkal nehezebb tevékenység, mint az SNI fenntartása.

"Az azonosulás során, egy kedvelt személy nézeteit, tulajdonságait, viselkedését stb. próbáljuk bensővé tenni, azonban ennek motivációja pusztán az, hogy hasonlítani kívánunk valamiben az adott személyhez. Az azonosulás némileg hosszabb ideig tarthat, mint a behódolás, azonban ez sem okoz valóban beépülő mintát."

Stimmel. Általában az SNI egyik jellemzője, hogy a "kedvelt személy" a legnagyobb SNI igényű az osztályban. (Általános emberi tulajdonság, hogy mindig azt csodáljuk, aki megteszi azt, amit mi csak szeretnénk, de nem merünk) Ezzel fognak azonosulni érzelmileg.

"Az internalizációs folyamatban a legtartósabb eredmény érhető el az egyén viselkedésében, mivel maga a cselekvés, belülről jutalmazottá válik. Amennyiben beépül egy minta, úgy függetlenedik forrásától és általános érvényűvé válik cselekedeteink motivációja során, önálló értékrendünk részévé lesz."

Ez is stimmel. Csakhogy ezt valahol 6 hónapos életkor táján kell kezdeni, hogy a cselekvés belülről jutalmazottá váljon. Aki 6 éves korban nem érzi "belülről" egy elvégzett feladat után a megelégedettséget, (amit csecsemőkortól gondos szülői munka árán lehet elérni) az a büdös életben nem fogja. Annak a munka mindig csak nyűg marad.

Csókoltatom Aronsont.

(Amúgy a nevelési aszisztensek alkalmazásával maximálisan egyetértek )

Suppiluliumas 2010.04.01. 12:32:11

@Gukker: nem, csak a botot - baseball ütőt stb. adja oda, valamint megtörli a verésben megizzadt tanár homlokát:)))

2010.04.01. 12:38:50

Ez most vagy valami, vagy megy valahová...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.04.01. 12:44:30

@devadel: Tényleg? A pedagógia egy szakma? Ezt egy olyan tanárnak mondod aki 30 éve pályán van? Lehet, hogy xy szerzőnek szép Phd-je van, de talán kimentne "terepre" és alkalmazza az eméletei tudást környezetspecifikusan aztán átgnodolná a szép elveket és rájönne egy két dologra...

alumi 2010.04.01. 12:45:24

Érdeklődve vágtam neki ennek a posztnak, hogy talán végre valami értékelhető, kézzel fogható, okos gondolatokkal teletűzdelt irományt olvasok.
Ehelyett, egy "adjatok munkát" kampányszöveget kaptam, néhány nesze semmi jellegű amerikai könyvekből kiollózott idézettel megspékelve.

gpetersz 2010.04.01. 12:45:29

Bizony, ha már a "tanárok" itt tartanak, akkor mit várjunk a gyerektől? Tragédia...

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2010.04.01. 12:49:06

most volt 'szerencsénk' tanárt váltani ugyanabban az iskolában (a gyerek 2.-ból 3.-ba ment, és a régi tanára új első osztályt kapott).
a régi tudott fegyelmet tartani az osztályban, és a gyerekek imádták. a mostani nem tud fegyelmet tartani, és a gyerekek (bár nem utálják) nem szeretik különösebben.
a két tanár nagyjából egyidős, és ugyanazok az eszközök vannak a kezükben. a gyerekek is ugyanazok.
vajon mi változott meg?

Gukker 2010.04.01. 12:58:33

@Suppiluliumas: Belém villant egy jelenet, amiben a tanár szigorú arccal ül az asztal előtt, jobb könyökénél lezser, de mégis katonásan áll az asszisztens.
A békésen, az óra alatt késelési gyakorlatot folytató nebulók láttán lassan felemelkedik a tanár jobb szemöldöke. Ezt látván az asszisztens csillogó szemmel szinkronban vadászkutya pózba helyezi magát, majd a pedagógus kurta biccentésére kilő a neveletlen gyerekek közé és rendet csap. :)

alumi 2010.04.01. 12:58:53

Egy dolog örök igazság a tanári szakmában:

Ha az osztályteremben szeretnek, a tanáriban tuti, hogy utálnak, és fordítva.

Elveszett Angyal 2010.04.01. 12:59:29

A poszt próbál felvillantani más megoldásokat. Aronson remek értője és kutatója a témának, a megoldásai gyökeresen más rendszerben mozognak, mint a büntetés-fegyelmezés-és társai.

A Columbine után egy kutatás az iskolai lövöldözésekkel kapcsolatban és egy módszer leírása, amivel ezek megelőzhetőek. Nagyjából azt mondja, hogy a kiközösített, introvertált, megalázott gyerekekből egyfelől kitörhet az agresszió a társaik és/vagy önmaguk ellen, illetve képességeik dacára nem lesznek sikeresek. (US-ban pl a latin-ameriakai bevándorlók)

Erre egy úgynevezett mozaikmódszer megoldást javasol.Vegyes tanulócsoportokat kell létrehozni, ahol a gyerekek csak úgy érhetnek el jó eredményt, ha csoportban levő minden gyerek segíti egymást. Közös munkára és egymás segítésére vannak kényszerülve, különben senki nem ér el jó eredményt.

Ahol a módszert alkalmazzák, rohamosan javultak a gyerekek között a személyközi kapcsolatok, segítő és támogató légkör fejlődött ki, az eredmények szignifikánsan javultak, csökkent a frusztráció és az agresszió.

Bár a poszt valóban nem volt részletesen kifejtve, a kommentek agressziója, támadó hangvétele, a megértésre törekvés hiánya példázza, hogy milyen légkörben hogyan lehet a mozaikmódszert alkalmazni.
Ha egy mozaikcsoportban egy ilyen hozzászólásra a csoporttársak alázással, kritikával válaszolnak, a vezető (tanár) azt mondja: nyugodtan cikizheted, de ha nem tudod megtudni tőle az információt, a te jegyed is rossz lesz. Próbálj inkább kérdéseket feltenni neki, hogy megtudhasd a megfelelő válaszokat, amikre a dolgozatnál szükséged lesz.

A magyar pedagógusképzésből valóban hiányzik minden alternatív módszer (pl Gordon, Rogers, Aronson)ismertetése.

Asszem 2010.04.01. 13:00:35

@Bogoj: összehasonlítási alapod: 2 tanár. tanárok összehasonlítási alapja: évek száma x tanított gyerekek száma

wwolf 2010.04.01. 13:00:41

Ennek se eleje, se vége, se veleje. Hogyan tud olyan ember iskolai konfliktuskezelésben segíteni, aki néhány épkézláb mondatot nem képes leírni úgy, hogy abból kiderüljön hogy mit akar. Akkor sem, amikor a szakmája (és személye) megbecsülése a tét...

Asszem 2010.04.01. 13:04:05

@Elveszett Angyal: gyönyörű válasz, tényleg minden elismerésem! én már tegnap jeleztem az illetőnek, hogy túl elméleti, talán kioktató a stílusa, de abba én sem gondoltam bele, hogy jobban is lehetne segíteni a véleménye elmondásában, hiszen láthatóan segíteni akart.

számomra ez a kommented sokáig elég tanulságos lesz.

Suppiluliumas 2010.04.01. 13:06:13

@Gukker: nagyon alternatív pedagógia...:)

bryan 2010.04.01. 13:10:38

Végre valami pozitív. Kár, hogy a poszt írója nem szánt több időt a tanácsok kifejtésére, erre el lehetne indulni.

alumi 2010.04.01. 13:13:43

@Elveszett Angyal: ez a mozaik módszer nem rossz, de tartok tőle, hogy tekintve a magyar oktatásügy általános állapotát, a tanárok javadalmazását, és a rendelkezésre álló erőforrásokat, nem igazán kivitelezhető.
persze ettől Amerikában, egy támogatottabb iskolában ez simán működhet.

shenk 2010.04.01. 13:14:23

@_Molly: "Mi, nevelési asszisztensek se vagyunk varázslók. Három éven keresztül azt tanultuk,"

Gondolom bsc. Két kérdésem lenne ezzel kapcsolatban:
1: miért nem tanulják meg ezeket a dolgokat a tanárok is egy 5 éves, osztatlan képzésben, a bsc-s bohóckodás helyett?
2: ha már az 1. pont nem teljesül, akkor miért nem alkalmazzák a kiképzett nevelési asszisztenseket?

Suppiluliumas 2010.04.01. 13:20:02

@shenk:

1. a kérdés jogos

2. nincs rá pénz.

Elveszett Angyal 2010.04.01. 13:28:09

@primu: Javaslom, hogy olvasd el a könyvet.
A módszer semmilyen beruházást, befektetést, erőforrást nem igényel. A tanárokat kellene rá képezni, de ez talán még önképzésben is lehetséges. Az Aronson által kidolgozott módszerek lényege, hogy személyközi kapcsolatokra épít. Nem eszközöket igényel, hanem a kérdésfeltevés módjának megváltoztatását, figyelmet, törődést, odafordulást.

Nem akarom az egész könyvet leírni, tényleg érdemes elolvasni, magyarul is hozzáférhető, és leírja azt is, hogy pl. a beléptetőkapuk, megfigyelések, eszközök szigorítása miért nem hatékony az iskolai lövöldözések megelőzésében.

Egy kicsit nem értem a dolgot, ha ismered a módszert, miért gondolod, hogy nem alkalmazható itthon, ha nem ismered, akkor pedig miért kételkedsz előre?

Figyeljük meg itt is a hozzáállás változtatásában a dolgok kulcsát. NEM HISZED, hogy itt működne. Miért? Miért ne működhetne? Kipróbálta itthon valaki? Vannak már erről tapasztalatok? Vizsgálták már itthon ezt a módszert? A poszt is arra utal, hogy vannak sikeres megoldások a nyóckerben.Erre utal, hogy van olyan képzés, ahol már ezeket a módszereket el lehet sajátítani. a maga suta módján példákat is hoz erre.

Jó szándékú, és próbál más törésvonalakat találni, nem a büntetés-fegyelmezést.

És a mozaikcsoport vezetője most valami ilyesmit mondana: vitasd meg vele a kételyeidet, tett fel a kérdéseidet, megkapod a válaszokat.

Várnagy József 2010.04.01. 13:29:39

Szia!
Tanulj meg pókerezni, beszélgess más játékosokkal és a barátaiddal, vágj bele kockázatmentesen a pókeres karriered építésébe az 50$ ingyenes kezdőtőkével.

HighPoker.try.hu

Turboanyu 2010.04.01. 13:30:56

@wwolf: "Ennek se eleje, se vége, se veleje. Hogyan tud olyan ember iskolai konfliktuskezelésben segíteni, aki néhány épkézláb mondatot nem képes leírni úgy, hogy abból kiderüljön hogy mit akar. "

Pontosan!!!! Ez egy értelmetlen zagyvaság.
Milyen tanácsokat akar adni egy olyan "szakember" aki képtelen normálisan kifejezni magát?
A legszarabb poszt amit itt olvastam...

bölcsésztanár 2010.04.01. 13:34:56

Én sem értem, hogy miért nem kaptam ilyen jellegű képzést 5 év alatt, és miért kell egy külön szakemberhez folyamodnom, ha osztálytermi konfliktusokat kell kezelnem. És ahhoz tényleg alaposan meg kell változnia az egész magyar oktatás struktúrájának, hogy ilyen kollégákat alkalmazzanak, meg persze pénz kell bele, ahogy Pokorni is mondta volt...

szépmező 2010.04.01. 13:36:25

gáz gáz gáz ultra gáz az egész.

redriot77 2010.04.01. 13:43:02

Monchini, ez csak maszlag volt. Elégtelen, menj a helyedre.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.04.01. 13:56:02

@Elveszett Angyal: Kedves Angyal, abban ugye egyetértünk, hogy a poszt önmagában egy se füle-se farka értékelhetetlen maszlag volt.

És ma már ilyenkor a világ nem azt kérdi, hogy miért lett ilyen gyenge kettesalá a dolgozat, hanem nézik, hogy ki a következő, aki valami elsőre is értelmeset tud letenni az asztalra.

Persze ennek mentén kiválóan be tudtad mutatni a mozaikmódszert - javaslom, hogy a fenti cím alapján fejtsd ki a gondolataidat egy külön posztban. Engem érdekelne. Tényleg, komolyan.

Mária 2010.04.01. 13:56:26

@Elveszett Angyal:

"Vegyes tanulócsoportokat kell létrehozni, ahol a gyerekek csak úgy érhetnek el jó eredményt, ha csoportban levő minden gyerek segíti egymást. Közös munkára és egymás segítésére vannak kényszerülve, különben senki nem ér el jó eredményt."

És mihez kezdesz azokkal, akik NEM AKARNAK jó eredményeket elérni? Vagy mert eleve esélytelennek tudják magukat a tehetségesebbekkel szemben, vagy mert tényleg esélytelenebbek is egy vegyes közegben, vagy mert bármilyen más ok miatt a jó eredmény elérése nem szerepel az egyéni fejlődési tervükben?

Valószínűleg jó elméleti szakember vagy.

Láttál már iskolás gyereket, netán "tanulócsoportot" közelről? Gondolod, hogy az az erőltetett menet, ami szerint egy adott évfolyam bármelyik tantárgyból kénytelen végigvenni az arra a tanévre rájuk mért tananyagot, enged bármennyi időt egy osztályban az általad lehetőségként vázolt "csoportmunkára" meg az egymás segítésére?

Ez az elmélet elment Aronson idejében, valamikor a hatvanas években, amikor töredék információ zúdult az emberekre adott időegység alatt és gyakorlatilag bárkinek, bármire korlátlan mennyiségű ideje volt.

alumi 2010.04.01. 14:04:23

@Elveszett Angyal: Meglehet így van, de nekem így, ebben a formában az egész valahol a hitgyülis és az ámerikai tucatmarketinges fellengzés között van félúton. Bocs.

Biztos a sok rossz tapasztalat, a sok megmondóember, akik végül semmire nem jutottak okozza nálam ezt.:)

alumi 2010.04.01. 14:16:14

@primu: Mindenesetre továbbra is fenntartom, hogy a magyar oktatás jelenlegi keretei közé sem a sokszor emlegetett amerikai gyakorlat, sem egy főállású nevelési tanácsadó a pedagógusok mellé, nem jelent előremutató megoldást.
Az esetleg működhet, hogy tanári karonként, iskolánként alkalmaznak egy nevelési tanácsadót (persze megfelelő támogatás mellett). Ennél több főt egy iskolában pazarlásnak és feleslegesnek tartok.
Másfelől: ami működött az Usában, az nem biztos, hogy itt is ugyanúgy életképes. Megfelelő átdolgozással, harmonizációval talán.

Ha ennyire látványos eredményt mutatott a módszer abban a bizonyos józsefvárosi suliban, akkor miért nem volt nagyon hírverés körülötte.

devadel 2010.04.01. 14:17:05

@Mária: kifelejtetted az olvasásból azt a részt, hogy ezeket a módszereket a gyakorlatban széles körben kipróbálták, sikerrel. harlemben, és hasonló helyeken. ha ez neked mond valamit. ha valaki azt gondolja, hogy ott puhább gyerekek vannak, mint a mi cigóink, az egy kicsit már olvasson utána.

devadel 2010.04.01. 14:19:57

@primu: azért, mert a magyar szülők nagy részét pofonnal nevelték, más nevelési móddal életükben nem találkoztak, ezért az egyetlen lehetséges nevelési módszernek tartják. és bármilyen kifinomultabb módszert zsigerből lehurrognak, lásd fenn az eddigi kommentek nagy részét.

nagyon komoly szakirodalma van az ilyen fajta szocializációnak.

Mária 2010.04.01. 14:27:37

@devadel:

Engem csak az győzne meg, hogy alkalmazzam a poszt íróját, ha éppen ped. asszisztensre lene szükségem, ha a poszt írója nem a "nagy nevekre" hivatkozna, hanem saját esettanulmányokat írna le dióhéjban.

Vagy akár bővebben is, mondjuk egy saját blogon.

Nagy nevekre csak az hivatkozik, akinek NINCS saját tapasztalata.

Harlemnekem csak annyit mond, mint amenyit neked is mond, ha volt szerencséd megnézni pár, az amerikai állami iskolákról valamennyire hiteles képet adó filmet.

Ellenben éveken át sikeresen dolgoztam 100% hátrányos helyzetű, 100% kisebbséget oktató és nevelő intézményben.

Art Mooney 2010.04.01. 14:39:26

a tanacs a problemas gyerekek leszerelesere az lenne, h fogjunk kezen egy agyhalott bolcseszt, a meki pultja mogul vezessuk a gyerekek ele, es beszeltessuk a hamozott pokfingrol addig, amig azoknak leall az agymukodese?

not bad

Asszem 2010.04.01. 14:41:57

@Mária: pár szóban össze tudnád foglalni a tapasztalataidat? tanárként dolgoztál? hogyan határozod meg a sikerest? lehet mérni valahogy a tanári teljesítményt? mitől lettél sikeres? a siker okát mennyire tulajdonítod belső és mennyire külső körülményeknek? mennyire gondolod taníthatónak a fegyelmezést? miért vagy miért nem?

szerintem ez egy remek alkalom, hogy megoszd a tudásod, végre értelmes vita lesz a fórumon.

kicsibuta 2010.04.01. 14:42:07

Az én időmben (80-as évek közepe) annak* javasolták, hogy menjen át pedagógiai asszisztens szakra, aki az elméleti tárgyakból ugyan kiválóan teljesített, viszont nem tudott mit kezdeni még két gyerekkel sem, nemhogy egy egész osztálynyival. Ehhez képest most tőlük várnák a csodát? Hm, ééérdekes...
---
* Egészen konkrétan: nekem. (Megnyugtatásul közlöm: nem mentem át, hanem félbehagytam a fősulit, és elmentem dolgozni teljesen más területre.)

Asszem 2010.04.01. 14:49:43

Én laikusként azért tartanám jó ötletnek a pedagógiai asszisztensek alkalmazását, mert elválasztaná a szerepeket: a tanár csak bizonyos fokig fegyelmezzen, de ha ez már az óra rovására megy, akkor gyors és hatékony megoldást jelentene a pedasz, aki átkísérné a gyereket a büntetőszobába és felügyelne is rá.

szépmező 2010.04.01. 14:56:32

@Elveszett Angyal:

helló Angyal

Az Aronson jó könyv, de nem a bölcsek köve :)

a büntetés jutalmazás pedig olyan kategóriák amiket nem lehet megkerülni.

Mária 2010.04.01. 15:07:31

@Asszem:

Sikeres :)

Amikor odakerültem, a tízéves gyerekek körbeálltak és a hangadójuk közölte, hogy ők olyanok lesznek, hogy záros határidőn belül fel fogok mondani, olyan gyorsan, ahogy a többiek is szoktak :)

Négy év múlva együtt sírtunk a ballagásukon, bár én még maradtam... Felmondani végül nem a gyerekek miatt, hanem a tanári kar miatt mondtam fel.

Utána egy évig hagyományos, "vegyes" osztályokkal működő iskolában voltam, (Harlem, hehehe...) ahol a móka a tanárok részéről nem a hitelességről, a személyes példaadásról és az elfogadásról szólt, hanem főként a mindenféle típusú verbális agresszióról. Megszokhatatlan volt.

Akkor már tanultam az új szakmámat, ezért az után az egy év után abbahagytam a tanári munkát.

A tapasztalatom viszont az, hogy a gyerekek, ha nincsenek lelki terror alatt tartva (sok, magát sikeresnek gondoló tanár dolgozik gyalázatos módszerekkel) akkor nem azt fogadják el, aki jól hangzó pedagógiai elméleteket ültet át rájuk a gyakorlatba, hanem azt, aki nem fél attól, hogy saját magát adja.

Ezért fogadták el például a 14-16 éves "keményfiúk" a 22 éves, tapasztalatlan pályakezdő kolléganőmet és ezért köpték vissza a több évtizedes szakmai múltat maga mögött tudó másik tanárt.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.01. 15:38:37

@Elveszett Angyal: "Bár a poszt valóban nem volt részletesen kifejtve, a kommentek agressziója, támadó hangvétele, a megértésre törekvés hiánya példázza, hogy milyen légkörben hogyan lehet a mozaikmódszert alkalmazni."

Nem érdekel az az ember, aki nem tudja elmondani, hogy mit akar, de titokzatosokdik, és úgy állítja be magát, mintha éppen kiszarta volna a bölcsek kövét.

Halálba idegesít az, amikor valaki a perifériás meggyőzésnek azt az útját választja, hogy egy tekintélytől idéz valami irrelevánsat.
A megértésre való törekvés hiánya nonszensz.

Ebben az írásban nem volt mit megérteni.

Viszont, ami valójában történt, az elgondolkodtató:
Jött egy pedagógiai asszisztens, aki elővillantott valamit, amivel szerinte kezelni lehet a kezelhetetlent, és ennek az elővillantásnak az eredménye egy olyan agresszió, ami ha egy osztály részéről, a kinti világban éri, egészen biztosan eltemeti.
Ezek után el lehet gondolkozni azon, hogy kell-e egy ilyen válságmenedzser, vagy nem...

AutosVilli 2010.04.01. 15:48:21

Intelingens emberrel állunk szembe az tény,mert így megfogalmazni a "nesze neked itt a semmi fogd meg jól-t" elég nagy inteligencia kell.
Szóval akkor most,ez egy reklám poszt?

isti77 2010.04.01. 15:57:34

Ehhez a témához a következőt fűzném hozzá: akinek nincs meg hozzá az (elsősorban pszichológiai) alkata, karizmája, személyisége ahhoz, hogy a gyerekek előtt tekintélyt és tiszteletet tudjon magának elérni, az bármennyire is szereti a pályát, válasszon más hivatást magának, mert csak kínszenvedés, frusztráció lesz belőle.

Emlékszem, amikor én jártam suliba, volt olyan tanár, akinél mindenki azt csinált, amit akart, még az éltanuló mintagyerekek is, és volt olyan tanár is, akinek az óráján olyan méla kuss volt, hogy a légyfingást is meg lehetett volna hallani, még sz osztály hangadói sem mertek megmukkanni-megmoccanni.

És az osztály ugyanaz volt, tehát csak a tanáron múlhatott a dolog. Ja, és a szigorú tanár nem egyszer nő volt, a nyámnyilák között pedig volt férfi is, tehát még a nem sem perdöntő, ahogy a kor sem.

Van, akinek nem való ez a pálya, az, hogy gyerekekkel/kamaszokkal foglalkozzon, bármennyire is szereti (vagy szerette egykor). Általánosban a gyerekeket tanítás mellett valamilyen szinten nevelni is kellene, annál is inkább, mert heti 5 napban, naponta elég jelentős mennyiségű időt töltenek az iskolában, van, aki szinte többet látja a tanárokat hétközben, mint a szüleit.
Ezért egy introvertált, halk szavú, félénk valaki eleve esélytelen, bármennyire tudja is a "szakmát", az adott tantárgyat.

bryan 2010.04.01. 15:59:30

@kolbászoszsömle:
Jól emlékszem, hogy tanár vagy? Nem lenne jó egy olyan ember, aki a fegyelmezés egy részét levenné a válladról? Tegyük fel, hogy egy silány képzettségű és hozzáállású tansegget kapnál, nem lenne az is jobb, mintha minden órán fegyelmezgetni kéne hosszan?
A mindenkit vonjunk be a munkába nem rossz módszer, a legtöbb fiatallal akivel találkozom, az egyik legfőbb probléma, hogy nem akarnak részt venni semmiben, ha tudják is az anyagot, inkább meghúzódnak, mert beszélni ciki. A kortárs csoport nevelési hatása néha sokkal hatékonyabb, mint a tanár felülről jövő próbálkozásai. Ebben azért vannak lehetőségek. Van persze, aki nem oda való és nem lehet bevonni semmibe, na azoknak meg azért jó a ped.assz., mert legalább próbálkozni lehet a hagyományos tanári módszereken kívül mással is.
A sima tanárképzésben mintha inkább az átlagra helyeznék a hangsúlyt és nem a problémamegoldásra (nem vagyok tanár, sem ped.assz. itt csak tippelek), míg a ped.assz. talán más szemléletmóddal működik, mások a preferenciák, emellett, ha hagyományos tanárképzést is kapna az ilyen ember, akkor előbb-utóbb a helyettesítő tanár pozíciójában találná magát. Szerintem, bár ismétlem, kívülről nézem az ügyet, nagyon jól használható lenne egy ilyen ember.

órarugógerincű (törölt) 2010.04.01. 16:05:09

Monchini, láttál te már problémás diákot? Úgy értem élőben. Tovább megyek: kerültél már (pedagógus szerepben) olyan szituációba, amikről beszélsz (írsz)? Nem hiszem.

Én is tanultam ezt a sok szép és okos dolgot (meg még többet is) az egyetemen, de ennek ellenére NEM lettem gyakorló pedagógus, mert már a tanítási gyakorlat közben rájöttem, hogy az elmélet és a gyakorlat köszönő viszonyban sincsenek egymással.

Részemről nem a kétlábon járó lexikonokra nézek fel, akik elméletben betűről-betűre tudják mit kéne tenni, hanem azokra, akik - olykor az elmélettől idegen - megoldásokkal eredményt érnek el egy konfliktus megoldásában. Minden más kamu.

Mária 2010.04.01. 16:18:52

@bryan:

"Nem lenne jó egy olyan ember, aki a fegyelmezés egy részét levenné a válladról?"

Ha ezt átírom más szakmákra, akkor a bolti eladó mellé is állíthatnál egy asszisztenst, aki a nyűgös vevőkkel külön foglalkozik, a kocsmában a pultoslány mellé is, aki leszereli helyette az agresszívabb részegeket, vagy a buszsofőr mellé is, aki foglalkozik a hátsó üléseket rongálókkal, a békésebb utastársakat molesztálókkal meg azokkal, akik rá kívánnak gyújtani az utastérben mondjuk, a Mucsa - Bivalybürgözd útvonalon.

Semmi mást nem kellene hozzá tenni, csak keresni pár szaktekintélyt meg néhány releváns kutatási adatot az USA-ban :)

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2010.04.01. 16:30:23

Végre egy értelmes poszt ezen a blogon.
Aki nem tudja értelmezni az inkább ne foglalkozzon a témával...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.01. 16:31:31

@bryan: kibic vagyok, nem tanár.
A fegyelmezés terhének levétele, az olyan furcsa dolog.
Ha leveszi valaki a fegyelmezés terhét a tanárról, akkor onnantól kezdve mi a dolga a tanárnak?
Elmondani az anyagot?
Azt a tévé jobban tudja. Az biztos nem fog centrumjelet rajzolni, amikor a szén vegyértékeiről van szó, nem téveszti el, hogy a Mala Fatra az az alacsony, vagy a magas Fátra stb. <-- vicc.

Ez az egész pedagógiai asszisztens dolog nekem inkább olyannak tűnik, mintha tanári szupervízió szeretne lenni.
De lehet, hogy tévedek, és tényleg csak egy túlképzett szertáros-kísérletelőkészítő.

bryan 2010.04.01. 16:34:37

@Mária:
Boltban: vevőszolgálatos, biztonsági őr, pultosoknak kidobó. A buszsofőröknél régen a kalauz lehetett ilyen, most ez már csak a vonaton működik.

2010.04.01. 16:39:42

"Mi, nevelési asszisztensek se vagyunk varázslók. Három éven keresztül azt tanultuk, hogyan oldjunk meg helyzeteket az iskolában, mit kezdhetünk a tanulási zavarral, hogyan hozzuk össze az oktatás-nevelés szereplőit. (iskola-gyerek-szülő-szakszolgálatok-és bárki akire szüksége lehet a gyermeknek az optimális fejlődéshez)"

ezt 3 évig kell tanulni? EZT? :DDD

Mária 2010.04.01. 16:39:58

@bryan:

Vevőszolgálat csak a multiknál van, biztonsági őr is csak egy bizonyos boltméret fölött. Kocsmába nem járok, de nem hinném, hogy lenne kidobó.

Rántott máj (törölt) 2010.04.01. 16:49:19

@shenk: En harom eve vegeztem meg a hagyomanyos, osztatlan kepzesben ot eves tanarszakot a DE-n.
Gordon, Rogers, Aronson modszereit, a cikkben idezett elmeletet is tanultuk pszichologiabol, kotelezo evfolyameloadas keretein belul, szigorlatoztunk is belole.
De hangsulyozom, hogy szigoruan elmeletben. Gyereket viszont szembol (tehat a kotelezo negy-ot ora hospitalas kivetelevel) otodev elott nem lattunk. Szerintem inkabb ez a problema.

bryan 2010.04.01. 16:53:54

@kolbászoszsömle:
Nem a teljes fegyelmezést, hanem csak ahol olyan problémák vannak, amit a tanár egyedül nem tud megoldani. Szerintem egy ilyen ped. assz. sok szempontból hasznosabb lenne mint az iskolai pszichológus. Lehetne használni, mint közvetítőt tanár és szülő között például. Olyan főleg kommunikációs problémáknál is, amit most nagyon sok tanár (ahogy ez az itteni kommentekből is kiderül) nem tud megoldani. Esetleg lehetnek olyan módszerei, amit a tanár fel tud használni egy különleges helyzetű osztályban, amilyennel nem találkozott még. Persze, biztos a tapasztaltabb kollégáknak is vannak ötleteik, de azok gyakran nem illeszkednek a helyzethez.Illetve a nehezen kezelhető diákot nem egyből az igazgatóhoz kellene vinni, hanem lenne egy köztes lépcsőfok.

bryan 2010.04.01. 16:57:14

@Mária:
Szerintem a ped. assz.-nak sem a tanyasi iskolák lennének a fő álláslehetőségei, hanem inkább nagyobb létszámú iskolák, ahol mondjuk több száz gyerek jár. Az már inkább "multi", ahol bizonyos fokú specializáció hasznos lenne.

Rebca 2010.04.01. 16:59:08

Jól van látom nem csak én nem értettem...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.01. 17:05:20

@bryan: A pedagógiai asszisztenst nem kellene egoprotézisé degradálni, mert eszkalálódhat tőle a probléma.
Vannak szakmák, ahol kötelező a szupervízió. A tanároknak se ártana.

Mária 2010.04.01. 17:25:34

@bryan:

Alapvetően nem az zavar, hogy van-e rájuk szükség, vagy nincs. Az zavar, hogy ezt a stílust, ami a posztból átjön, valószínűleg a képzésük alatt nevelik bele ezekbe az emberekbe.

"Tanácsok tanároknak" - Mégis milyen háttérrel, mekkora gyakorlattal, tapasztalattal?

"Muszáj közbeszólnom." - Senki nem dőlt volna a kardjába, ha ez a bejegyzés kimarad.

"felhívnám a figyelmet a szakma miben létére" - nevessek, vagy sírjak..?

"Felülről pedig támogassák a szakma elhelyezkedését, ha már "kiképeztek" minket." - Olyasmit kellett volna tanulni, amivel reálisan el lehet helyezkedni valahol. Mégis mit vár a posztoló? Hogy majd a minisztériumból "leszólnak" a helyi pártbizottságra, hoyg melyik fenntartó hány ilyen lánykát köteles alkalmazni?

A saját gondolatok helyett a tankönyvekből kimásolt idézetekre meg inkább nem is vesztegetném a szót.

Droidfigyelő (törölt) 2010.04.01. 17:34:53

Bocs, de ez a poszt nagy katyvasz. Semmilyen struktúrát nem fedeztem fel benne. Ennek következtében, bocs, de lövésem sincs, mit akartál mondani.

Asszisztens = 2 sz volt, amikor utoljára helyesírással foglalkoztam.

Annyit kívánok hozzátenni az általam nem ismert topikhoz (mivel nem tudom, miről szól a cikk, csak tippelek; lásd mint fent), hogy nagyon sok múlik azon, mit és hogyan művel a gyerekek-diákok-felnőttek-akárkik elé kiállított delikvens (lásd még tanár).

Engem senki nem próbált megverni, lelőni, vagy megskalpolni. Viszont amikor egy 13 éves srác megkérdezte, hogy szerintem is jó segge van a Csirkének (így, segg és Csirke), azt válaszoltam, abszolút egyetértek.

U.i.: Csirke egy tanárnő volt.

Csore60 2010.04.01. 17:49:52

@devadel:
Attól, hogy 5-10 éve még nem kellett szembenéznem olyan mértékű érdektelenséggel, fegyelmezetlenséggel, és tiszteletlenséggel amilyennel mostanában. Az időm és energiám jelentős hányadát akkoriban a tanításra tudtam fordítani. Az akkori tanítványaim 90%-a tisztelettel és szeretettel viszonozta a munkámat. Hidd el, nem lettem sem felkészületlenebb, sem ostobább. És hidd el, hogy van olyan magatartási színvonal, amihez már nem lehet alkalmazkodni, sem türelemmel, sem megértéssel, sem emberi szép szóval. Márpedig nekem mindig is ezek voltak a legfőbb eszközeim. No és jó adag humorérzék. Ezt pedig nagyon is méltányolták a tanítványaim.

bryan 2010.04.01. 18:33:10

@Mária:
Persze, a posztoló stílusa nekem sem tetszik, de maga az ötlet jó, csak a szokásos SzDSz-es oktatásügyi elképzelések stílusában valósították meg: átgondolatlanul jó és rossz ötletek vegyesen ömlesztve. De legalább nulla előkészítéssel az érintettek megkérdezése nélkül.
@kolbászoszsömle:
A tanárok felügyeletével egyetértek. Az egoprotézises dolgot nem értem.

Elveszett Angyal 2010.04.01. 20:03:59

Szépmező, üdvözöllek:-)

olle_janos 2010.04.01. 20:26:26

Monchini, mindenesetre bátor írás volt, majd keressen meg, ha van kedve, hogy élőben is tudjunk róla beszélgetni. Megjegyzem, a képzést érdemes lenne részletesen is bemutatni.

Az orosz favágós vicc nagyon jó volt, modellezte a válaszokat is, használni fogom :-)

Elmélet - gyakorlat viszonyhoz egy kérdés: kételkedik valaki abban, hogy egy leendő orvosnak kell pl. anatómiát tanulnia? Ha nem, akkor érdemes lenne felhagyni az elmélet és gyakorlat ellentétének látszólagos és egyébként teljesen felesleges kiélezésével. A legtöbb pedagógia elmélet megfigyelések, nem egyszer jó gyakorlatok összegzése. Attól, hogy valaki nem látta az összes ilyen jó gyakorlatot, ami alapján az elmélet készült, még hihetne abban, hogy mások látták és megpróbálták leírni neki...

Az elméletektől meg nem kellene recepteket várni. Persze jó lenne recepteket kapni, mert rögtön lehetne mondani, hogy miért nem működik :-) hiszen a recept "írója" nem is ismeri a helyi valóságot. Megvan ennek a kialakult algoritmusa.... Ha elmegy az orvoshoz és azt a tanácsot kapja, hogy éljen egészségesebben, pl. fusson esténként, akkor az orvos elméleti vagy gyakorlati tanácsot ad? Elméleti mert nem mondja meg, hogy merre fussunk és mikor induljuk?! :-) Aronsonnak vagy a nevelési asszisztensnek el kellene mennie egy konkrét osztályba és megmutatni, hogyan kell?

A leendő asszisztenseknek láthatóan nem lesz könnyű dolga. Monchini, mint ahogy tanulta is, a reakciók hasonlóak lesznek és gyakori, hogy te elméleti szakember vagy, te úgysem tudod és akkor gyere csináld, ha olyan nagy arcod van. Persze nagy lenne a riadalom, ha menne és tényleg csinálná, mert még az is lehet, hogy működne :-)

A pedagógusok általában 2-3 iskolában tanítanak, ennyit ismernek, többet nem nagyon és ezen keresztül látják a közoktatást. Ha asszisztensként megnéz ennél többet, akár 10-15 jó példát, emlékezzen rá, hogy a tanárok ezt nem látták. A tapasztalat amire hivatkoznak igen szűk térben mozog. A pedagógus tapasztalata kevés iskolában sok, az asszisztens tapasztalata meg sokféle iskolában kevés. A kettő ennyire kizárná egymást? :-)

Monchini 2010.04.01. 20:49:11

Kedves Mindenki!

Nem válaszolnék most az összes felmerült kérdésre, de párat kiragadnék:

Miért nem írtam le "mindent"?
Ez nem egy elméleti, leíró jellegű poszt volt. Figyelemfelhívásnak indult egy olyan szakmára, amely még ismeretlen, viszont súlyos problémák megoldásában segíthet. A két elte-s link arra lett volna hivatott, hogy leírja a két szakma alapjait.

Elmélet
Aronsont jónak tartom, ezért hoztam ide. Erről a témáról ment a vita az előző poszt kommentjeiben. Ha saját, tapasztalati példákat hoztam volna, akkor mindenki a "messziről jött ember..." dologgal jött volna, teljesen jogosan.

Tapasztalatok
A három évből, öt féléven át voltak gyakorlataink. Az én első gyakorlati helyem egy kőbányai általános iskola volt. Itt a legelső napon közölte az igazgató, hogy leköphetnek, megrúghatnak, büdösek, tetvesek a gyerekek. Ennek ellenére nem történt semmilyen atrocitás felém. Valaki említette, hogy mennyire fontos az, hogy hiteles legyen a pedagógus. (Ezt úgy fogalmazta meg talán, hogy "magát adja".) Én is ebben látom a lényeget, enélkül tényleg semmit nem ér a legjobb elmélet sem. Viszont hiába adom magam, ha nincs semmilyen alapozó jellegű elméleti rész a fejemben.
A másik ilyen gyakorlat egy 3H-s gyerekeknek szervezett, két hetes tábor volt. Itt is ugyanígy sikerült kezelni a különböző helyzeteket. Tényleg elhihetitek, hogy nem egy leányálom volt a dolog első ránézésre.
Ezen kívül pedagógus család gyermeke lévén, tapasztaltam már egyéb eseteket is.

Soha nem állítottam, hogy mindenre megoldás a nev.asszisztens. Ez egy alternatíva, amelyet lehetne alkalmazni, hiszen ahol rettentő nagy szükség van ránk, ott ki tudná gazdálkodni az önkormányzat, vagy pályázhatna rá az intézmény. Nem, nem csak az iskola, hanem nevelőotthon, gyermekotthon stb.

Ha valaki szeretne kérdezni, akkor nyugodtan, bármiről. Ha építő jellegű, konstruktív, akkor szívesen válaszolok, ahogy időm engedi.

Tényleg a diskurzus elindítása volt a célom és nem holmi "munkát, kenyeret" kampányszöveg.

olle_janos 2010.04.01. 20:55:29

@Monchini: Szerintem érdemes lenne mégegyszer nekiugrani és írni egy külön bejegyzést, akár részletesebben is, ellenben ott indulatos kommentek helyett lehet érvelni, vitázni.

Monchini 2010.04.01. 21:08:02

@olle_janos: Azt hiszem, hogy az ön nevét már láttam egy-két helyen, de javítson ki, ha tévedek. :)
Amennyiben valóban van igény, úgy szívesen írok arról a nevelési asszisztens képzésről, amelyben részt vettem. Abban az esetben viszont, ha az alapállás a "nekünk erre nincs szükségünk", akkor kétlem, hogy bármilyen konstruktív vitafórum jöhetne létre.
Egyelőre várom a további visszajelzéseket.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.01. 22:52:03

@Monchini: Te nem nem mindent írtál le, hanem semmit sem írtál le.
Ez elég nagy különbség!

A poszthoz hozzászólók legnagyobb része legalábbis így érezte, ezt mondta.
Szóval vagy mindenki szerencsétlen és nem ért Téged, vagy Te nem tudtad elmondani azt, amit akartál.

Elmélet:
Aronsont idéztél, de csak definíciós szinten. Ezek után most a saját magad által elméletként címzett bekezdésnél arról beszélsz, hogy azért nem saját tapasztalataidat írod, mert messziről jött emberkednének a kedves kommentelők.
Noh, a saját tapasztalat, az nem elmélet, hanem gyakorlat. Vagy, ha van saját különbejáratú, Aronsonétól különböző elméleted, akkor azt nyugodtan le szabad írni, főleg, hogy azt valószínűleg jobbnak tartod Aronsonénál. Ez hitelességi kérdés. Már, hogy ne egy olyan elméletet propagálj, ami híres, hanem egy olyat, amit igaznak, igazabbnak hiszel.
Ha nincs különbejáratú elméleted, akkor a saját kereteidet próbáld meg tartani, ha lehet, mert nem biztos, hogy csak bölcsészek olvasnak és azok bizony észreveszik az efféle dolgokat (saját rendszer felrúgása, csapongás) és következtetnek is.
Szóval, ha azt a címet adod egy bekezdésnek, hogy elmélet, akkor ne kezdj el benne a tapasztalati példáidról beszélni, mert az nem elmélet.

Tapasztalatok:
Gyakorlatilag leírod, hogy elmentél Kőbányán egy iskolába, ahol köpködnek a tetves purdék, de Téged nem.
Meg leírod, hogy egy táborban a Hátrányos Helyzetű Hülyék (továbbiakban 3H) között is helytálltál.
Meg leírod, hogy nem volt leányálom.
Elhiszem.
Viszont ez kb. még annyi sincs, mintha azt mondanám, hogy amikor neveletlenkednek a gyerekek, akkor bekapcsolom a A tétahullámgenerátoromat és lenyugszanak tőle, mert eme fenti közlésben van állítás.
A Tiedben nincs. Csak azt mondod, hogy megoldottad a problémát. (Ezt egyébként nem kétlem, de hiányzik a hogyan. Valami kis morzsa a konkrétum háza tájáról. Valami leírás arról, hogy mit tettél akkor, amikor észlelted a probléma születését és hogyan terelted az eseményeket olyan irányba, aminek nem a leköpésed lett a vége, hanem az, hogy mindenki boldog elégedett.)

Ha a diskurzus elindítása volt a célod, akkor ahhoz az eszköz nem volt megfelelő.
Az oktatás az kb olyan, mint a foci, vagy a nemzetgazdaság: mindenki ért hozzá és ha valaki izomból akarja megmondani a tutit, azt elküldik a fenébe.
Főleg, ha csak annyit mond, hogy nála a Bölcsek Köve és a Bölcsek köve mindent megold, mert a Lapis philosophorum arra van kitalálva, hogy mindent megoldjon, hiszen a cipőfűzőt is háromféle módon lehet megoldani Heliodórosz szerint.

bontottcsirke 2010.04.01. 23:03:00

@Monchini: Kedvesem a segítség mindig elkel főleg egy ilyen szakmában.

A kommentelőknek nem a konstruktív hozzáállással van baja, hanem azzal, hogy a blogbejegyzés egy kohézió nélküli félinformációkat tartalmazó valami.

Azt javaslom, ugorj neki még egyszer

olle_janos 2010.04.01. 23:12:54

Szerintem a nevelés és oktatási asszisztenseknek együtt kellene egy portál létrehozniuk, amin keresztül részletesen bemutatják, hogy mit szeretnének, mit tanultak, mire képesek. Lehetne ott vita is, ha szükséges.

Az alapállás bizonyos helyeken mindig az lesz, hogy "erre nincs szükségünk". Persze ez is vitatéma lehet, hiszen azt írják, hogy rossz a helyzet, nehéz az iskolai élet, sok a probléma. Ehhez képest legalábbis ellentmondásos, hogy nincs szükség segítségre, amit nem is nagyon ismernek, de indulatosan kritizálnak.

Szerintem csináljanak önálló portált, érdemes lenne. A képzés jó, bárki bármit mond.

A név eredeti amúgy :-)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.01. 23:21:36

@olle_janos: Mit csinál egy nevelési asszisztens és mitől jó az a képzés, amelyiknek az egyik végzősének a szakmájáról adott bemutatója alapján a tanarak nagy részében egy olyan vélemény alakul ki a szakmáról, hogy vagy a szakma vagy a végzős semmire se jó?

Cartman (ex Cartman) 2010.04.02. 00:44:59

@Monchini:
bontottcsirkéhez és kolbászoszsömléhez csatlakozva:
Szerintem is fuss neki még egyszer. Ha elfogadsz egy tanácsot, ne akard egy posztban megírni minden mondanivalódat. Én valami ilyesmi felosztást tudok pl. elképzelni:
1. Az oktatási / nevelési asszisztens képzés bemutatása. Nem nagy általánosságokban, nem abban a marketingízű stílusban, ahogy az egyetem honlapján olvashatunk róla, hanem személyes tapasztalatokkal gazdagítva mutasd be a konkrét témákat / tárgyakat.
2. Lehet, hogy ebben a kérdésben egyedül maradok, de szerintem igenis írhatnál egy posztot a Te pedagógiai szemléletedet leginkább meghatározó didaktikai / pszichológiai elméletekről, kutatásokról is. De fontos, hogy ne egy tankönyvszagú idézetgyűjtemény legyen ez a poszt. Írd meg azt is, miért pont voltak Rád olyan nagy hatással ezek az emberek, illetve a tanaik. Tehát ez is személyes indíttatású legyen. (Nem egy dolgozat... :) )
3. Gyakorlati tapasztalataid. Az nem egy értkelhető tapasztalat, hogy "tavaly nyáron Balatonszepezden eltöltöttem egy hétvégét 200 fő 9H-s, SSNI-s gyerekkel, akik szombaton mindahányan leköptek, belémrúgtak, leanyáztak, de vasárnap már egymás vállára borulva, sírva búcsúztunk el egymástól". Konkrétan. Helyzet - megoldás. Miért volt jó megoldás? Vagy: ugyan nem volt jó megoldás, de ezért és ezért nem láttam más lehetőséget. Stb.
4. Pontosan milyen feladatokat tudnál elvégezni egy iskolában? Részletesen kifejtve. Az, hogy "tananyagfejlesztés" kevés. Mit takar ez? Mert ha arról van szó, hogy bent maradsz délután megírni helyettem a tanmeneteimet, vagy a másnapi óravázlataimat, míg én a hideg sörömet kortyolom a házam teraszán... Hát, legyen. Ez esetben egy híved már biztosan van... :)

Végezetül: kaptál itt most hideget-meleget, de nehogy magadra vedd. Olvasd vissza a korábbi posztokat (gondolom, eddig is követted, de most már garantáltan más szemmel nézed majd :) ), más is megkapta a magáét. (Én - többek között - ezért nem írok ide posztot. De Neked sok szerencsét hozzá! ;) )

Hidd el, a legtöbb tanár igenis örülne egy szakember segítségének. De nem rajtunk múlik a dolog, hanem a fenntartón.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.02. 00:49:31

"miért pont voltak Rád" Na, asszem jobb, ha megyek aludni. Reggel jövök, megnézem, hányan húztátok rám a vizes lepedőt emiatt... :)

Cartman (ex Cartman) 2010.04.02. 01:03:42

Az nagyon gyenge védekezés, ha azt mondom, ez egy lebegőpontos mondat volt? Mindenki oda helyezheti gondolatban a "pont"-ot, ahova akarja... Hmmm?

zizizuzu 2010.04.02. 01:28:40

Hello mindenkinek!

Végigolvastam mindkét bejegyzést, kommentekkel együtt. A válaszok tipikusak, 70% analfabéta barom, a maradék 30% meg tanár :D

A lényeg:
- nincs pénz az oktatásban a megfelelő helyen. Mindenhez pénz kell. Ez az alap.
- nincs ellenőrzés. Ez nehéz, de szintén megoldható.
- túl sok az elméleti hülye. És sajnos általában ezek képzik a tanárokat, akik szintén hülyék lesznek. Aztán bedobva őket a mélyvízbe, talán megjön az eszük. Pedagógiai asszisztens, meg Aronson féle mozaikmódszer mi?
Drágám, eriggyé má' be Észak-Borsodban egy közepesen erős szakiskolába, ahol a versenyzők értelmi színvonala átlagolva 70 körül alakul. Ott aztán használhatsz minden, elméletben olyan szépen kialakított technikát.

Aztán még az is lehetséges, hogy működnének ezek a csodavarázslatok, csak egyet felejt el mindenki. ÉRETTSÉGI!!!

Nekünk úgy kell felkészíteni a gyereket, hogy megfeleljen legalább elégséges szinten egy olyan idióta érettséginek, ahol még mindig a lexikális tudást mérik, nem a logikát, alkalmazó-készséget. A tanulócsoport, ami a Aronson féle modellben szerepel, szerinted átmenne egy Magyarországi érettségin? Ugye erről már nem szól a varázskódex? Ha a követelmény annyi lenne, mint Amerikában, az állami iskolákban, akkor mi is ráérnénk Váradi Renátó, Berki Alehandro, és Lakatos Rozalinda személyiségfejlesztését kooperatív technikákkal, konstruktív pedagógiai elvek alapján fejleszteni.......

A legszebb emlékem az ELTE-ről, mikor pedagógia előadásra, projektmunkába bevállaltuk egy Szabolcsban dolgozó kollégával, hogy akkor most mi filmet fogunk forgatni aktívan dolgozó kollégákról/val, főleg a fent említett iskolákból. Ezt levetítettük a csoportnak + tanárnőnek, aki csak sápítozott, hogy ilyenek még vannak? Hát mondom, nem hogy vannak, de felkötheti a gyatyeszt, mert nem kellenek évszázadok, és itt is lesznek. Nalhalka sem szeretett igazán, mert mindig belekötöttem az elméletébe :).

Monchini 2010.04.02. 09:12:31

Szép jó reggelt mindenkinek!
Azt hiszem a poszt nagyjából elérte a célját, felkeltette a figyelmet.

A hétvége során, szívesen megírom pl. Cartman kérdéseire a választ. Nem erre a blogra fogom beküldeni, majd belinkelek egy saját blogot, ehhez a poszthoz. Akit érdekel, talán majd elolvassa ott is.

Addig is nyugodtan írhattok még kérdéseket stb.

Szép napot,

Monchini

Elveszett Angyal 2010.04.02. 09:23:17

Óriási tévedés, hogy mindenhez pénz kell.
A személyközi kapcsolatokhoz éppen nem. Hozzáállás, odafigyelés, értő figyelem. Egyik sem kerül semmibe.
Csak nehéz magunkba nézni, hogy eddig nem csináltuk jól és változni kell, mi?
A fikázó posztok nagy részének a nyelvi kifejezése is árulkodó, és ezek gyerekeiről van szó.
Ha előremutató módon akarna valaki fogalmazni, valahogy így kezdené:
Én nem értem, amit mondasz, kérlek fejtsd ki bővebben
Én nem tapasztaltam még ilyesmit, kérlek mondd el hogyan
Nekem nincs olyan ismerősöm, aki erről hallott volna, hol tudok meg róla többet?
Vegyük észre: a posztok nagyrésze mások minősítgetése volt, nem úgynevezett énközlés. Az énközlés lényege, hogy magamról mondok valamit, amire a másik reagálhat.
És pontosan 0 forintba kerül.

Elveszett Angyal 2010.04.02. 09:27:43

Posztok, már. KOmmentek akartam írni, de belegondolva, a posztok java része is fikázó.
Na ezért lenne jó az oktatásba új szemléletet vinni:-)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.04.02. 09:29:37

@zizizuzu: Az a baj, hogy a két halmazod igen nagyrészt fedi egymást.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.04.02. 09:41:21

@Elveszett Angyal: Tudod Angyal, volt itt jópár poszt, ami megállt a saját lábán, és nem azzal kellett kezdeni, hogy kibontsuk, vajon mire gondolt a posz-toló.

Persze Monchini figyelemfelkeltésnek szánta, és ez sikerült is. A negatív reklám is reklám, valóban. De van-e olyan helyzetben ez a néhány tucat lelkes asszisztens, hogy megengedje magának a negatív reklámot? (Ehhez képest erősen vicces, hogy ma reggel azt kommenteli, hogy nem "munkát-kenyeret" kampányszöveg akart lenni.)

Ez a poszt egy nagyon halovány, hevenyészett, összeollózott, összedobott fogalmazmány volt, és a kommentelők ezt kifogásolták, nem pedig a nevelési asszisztensek létjogosultságát kérdőjelezték meg. Mégis, akik a nevelési asszisztensekhez közel állónak érzik magukat, magas lóról leszólva fitymálták a hangos és értetlen, faragatlan plebszet, akik csak fikázni tudnak. Ez a visszás.

A címadás talán nem Monchini műve volt, de akárki is adta, megérdemelne egy masszív elfenekelést egy fél hónapnyi BLIKK-kel, mert kb. annak a stílusában sikerült címet találni ennek a posztnak.

olle_janos 2010.04.02. 10:02:05

@kolbászoszsömle

* Mit csinál egy nevelési asszisztens és mitől jó az a képzés

Ezt majd bemutatják ők online, de ha gondolja, akkor jöjjön el, minden évben van nyiltnap a képzéssel kapcsolatban, ahol a hallgatók élőben bemutatják mit tudnak és leendő munkaadóikkal is találkoznak. Ha nem haragszik meg, most nem írok rövid összefoglalót. Ha érdeklődése komoly, jöjjön el a PPK-ra.

* amelyiknek az egyik végzősének a szakmájáról adott bemutatója alapján a tanarak nagy részében egy olyan vélemény alakul ki a szakmáról, hogy vagy a szakma vagy a végzős semmire se jó?

:-) a végzős bemutatóját joggal kritizálták, köztük talán maga is. Kritizál egy bemutatót, amiben lát formai és tartalmi hibákat, majd ezt veszi alapul amikor ismeretlenül megítél egy képzést és annak egyetlen végzősét? A tanarak nagy részét pedig aligha ennek a blognak az olvasói-írói adják. Szerintem még csak nem is reprezentálják. Eddig még nem volt olyan nevelőtestületi értekezlet, vagy továbbképzés, vagy képzés, vagy bármilyen olyan helyzet, amikor ezekről az asszisztens képzésekről beszéltem és ne mondták volna, hogy ha lenne pénzügyi keret, akkor holnap már kezdhetne is az illető. Ez egy elméleti szakember nem reprezentatív gyakorlati tapasztalata :-)

Én annyiban elégedett vagyok, hogy a blogon is nagyjából megállja a helyét a végzős. Azon már túlléphetünk, hogy a bemutató nem volt jó, de ahhoz képest, amit kapott, egészen jól bírja, látszik a képzés hatékonysága, illetve a végzős egyénisége is. A képzésnek én is oktatója vagyok. Felkészítjük őket arra is, hogy ha iskolába kerülnek, akkor sokan lesznek, akik támadják majd őket. Akár úgyis mint itt a blogon, akár személyeskedésekkel, sértésekkel igyekeznek a lényegről elterelni a szót. Ez már persze egy másik történet, másik blogbejegyzés, stb.

"kolbászoszsömle" és mások, jöjjenek el a legközelebbi nyiltnapra és ismerjék meg a képzést élőben. Hely van, beszélgetni lehet offline is.

Monchini 2010.04.02. 10:20:32

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
A legtöbb hozzászóló kommentárja arról árulkodott, hogy tulajdonképpen végig sem olvasták. Volt aki azt kérdezte, hogy ez most okj vagy Ba képzés...
A poszt, a belinkelt dolgokkal együtt alkothatna koherens egészet, azzal a céllal, hogy "jéé, hát ez meg mi? írjál már róla, hogy hogyan is van ez!"
Elveszett angyal írta le, hogy kb. mire számítottam itt, mint reakcióra. Nyilván tudtam, hogy a kutyafuttában, fél óra alatt megírt figyelem-felhívásomban lesznek hibák. Na de, hogy csak ezen lovagolni...
Annyi értelmes kérdést lehetne feltenni még. Érdekes módon, akik az első 20-30 hozzászólást írták, most valahogy nincsenek itt...
Akit tényleg érdekel, majd nézzen ide vasárnap környékén. Csinálok egy blogot és megírom benne részletesen a kérdéseket.

Egyébként, még mindig nem gondolom, hogy ez egy negatív reklám volt. Nyilván olvassák még sokan ezt a blogot, akik nem szólnak hozzá. Ha csak egy ember is átjön a blogra majd és utána azt mondja, hogy próbáljuk ki a módszereket, akkor jól járt mindenki. Legfőképpen az adott gyerekcsapat és ez talán itt a cél...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.04.02. 11:18:51

Szétcsesz az ideg!

Írtam egy hosszú választ, közben rágugliztam valamire új fülön, majd az egész böngészőt bezártam... a komment meg elúszott... pedig már majdnem kész volt, és hosszú volt és jó volt...

:(

Röviden: várjuk a bővebb blogot. És Ollé úr meg fejezze be a tanarak-ozást, mert fasság. A nev. asszisztens meg szép és jó, de inkább a tanárképzésnek kellene ezzel foglalkoznia. Ráadásul a nevasszisztens addig foglalkozik a problémával, míg ott van, a pedagógus meg mindig ott marad. És ez magától értetődő ellenállást szül, vö: „A helyi lakosságot arról meggyőzni, hogy a helyi gerillák helyett minket támogasson, pszichológiai szempontból azért problematikus, mert nekünk van egy szép országunk az óceán túlsó partján, ahová hazamehetünk, ők viszont nem tudnak máshová menni.” (Steve Sailer a Katpol blogon idézve.)

Monchini 2010.04.02. 13:40:49

Szeretettel várok mindenkit, kérdéseivel, véleményével, kritikájával együtt! :)
nevelesiasszisztens.blog.hu/

Marr 2010.04.02. 18:26:28

OFF
mintha ritkábban lennének posztok. sokkal jobb így!

olle_janos 2010.04.02. 19:27:57

OFFTOPIC

Csak a pontosság kedvéért, Ollé Úr a "tanarak" kifejezést kolbászoszsömlétől idézte szó szerint. Lehet, hogy nála is csak egy véletlen elírás volt, mint ruhaszárítókötélnél a "fasság".

ONOPIC

A tanárképzés MA szintjén számos olyan tantárgy van, amiben az itt felmerült kérdésekkel foglalkoznak, talán erről is érdemes lenne egyszer indítani egy portált.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása