286

Tévhitek az oktatásról

Ellenőrző , 2010.03.30. 08:00

Egy tanár kollégánk reagál a blogon eddig megjelent posztokban felmerült "vádakra". Véleménye szerint hamis képet fest a tanárokról a posztok nagy része, akaratgyenge, dilletáns, máshová nem való embereknek állítja be a tanárokat.

Kedves Ellenőrző!

A blogot olvasva az embernek az a benyomása támad, hogy pedagógusnak az akaratgyenge, dilettáns, máshová nem való emberek mennek. Nem elsősorban a posztokból szűrhető le ez a vélemény, hanem a kommentek tömkelege nyilatkozik így a pedagógusokról, hiszen értenek hozzá, mert jártak iskolába. Arra a kérdésre, hogy ha ennyivel jobban tudná csinálni, miért nem megy tanárnak, az a válasz, hogy nem hülye,  hogy ennyi pénzért a hülyegyerekek között tegye tönkre az idegrenszerét. Akkor most ki is hibás? A diákok hülyék, vagy a tanárok, vagy úgy mindenki az iskolában?

Véleményem szerint senki sem hülye, vannak alkalmatlan tanárok -mindenhol vannak alkalmatlan emberek-, vannak nehezen kezelhető diákok, de ezt a lenézést, ami a társadalom oldaláról a tanárok felé árad, semmi nem indokolja. Érdekes módon, ha konkrét kérdések merülnek fel, "milyen a gyerek tanító nénije?", "szeret-e iskolába járni?" nagyon sok pozitív történetet hallhatunk. Sokan vagyunk jó tanárok, sokan szeretünk tanárként dolgozni és nem azért, mert minden másra alkalmatlanok lennénk, hanem azért, mert ez a hivatásunk. Kontraszelektált a tanári pálya, de már szinte minden az. Mondjuk azt az orvosra, hogy szerencsétlen, dilettáns, mert itt maradt Magyarországon és nem ment el 5-6szoros fizetésért máshová? Azt gondoljuk, hogy rosszabb orvos, mert nem a magánrendelésére mentünk? Szerintem nem.

A tanárok valahogy mindenki pofonfájává váltak, a társadalmi feszültségek élesen lecsapódnak az iskola falai között, a tanárok pedig tehetetlenek. Mit is tehetnénk, amikor minden eszközt elvettek tőlünk, fegyelmezni nem lehet, ha nem használ a szép szó, akkor már csak az isteni gondviselésben bízhatunk. Elvárja a szülő, hogy a lusta, szemtelen gyerekéből a tanév végére neveljünk kedves, szorgalmas, tiszelettudó csemetét, de azt, hogy ezt hogyan is kellene megvalósítanunk, azt ő sem tudja. Egyrészről nagyon magasak az elvárások -szinte varázslónak kellene lennünk-, másrészről azt éreztetik velünk, hogy a mi munkánk aztán semmit nem ér. Természetesen a személyes találkozások során a legnagyobb tisztelettel beszélnek velünk, de a diákok magatartásából egyértelműen kiolvasható, hogy mi is a szülő véleménye.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr381835192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.03.30. 17:38:46

@zoldborso: Nem mondja senki hogy a fenyítés megoldana mindent, de valamit segítene.
Persze az sem lenne rossz, ha pl. egy tanárverésért fiatalkorúak börtöne járna ám! Vagy valami rendes büntetés - főleg otthon a szülőktől, és nem még a szülők mennének hisztizni hogy miért csapják ki a tahó fiacskájukat.

@Cartman (ex Cartman): És pl. amíg hozzá sem érhetsz egy gyerekhez, mert magától nem megy ki sem, addig ez elég nehéz.

szumurri 2010.03.30. 17:49:18

@zoldborso: "És visszakérdeznék. Ha viszaállítanák a fizikai fegyelmezést, akkor valóban könnyebb lenne? Vajon akkor az ötvenkilós tanárnéni érvényesíteni tudná az akaratát hetven kilós kamaszfiúkkal szemben?"
Mit szólnál a testi fenyítés helyet a következőhöz:
1) Az 50 kg tömegű tanárnéni megkéri (rendkívül udvariasan) a 70 kg tömegű kamaszfiút, hogy legyen olyan jó, és keresse fel az A(rizona) termet. Amennyiben ezt a tanuló nem teszi meg, akkor a portás bácsi (tömege 120 kg, hobbija a ketrecharc) kíséri oda, feltűnően gyengéden és udvariasan.
2) Az A teremben egy másik szakember (tömege 49 kg, nem feltétlenül pedagógus) udvariasan elbeszélget vele az élet ügyes-bajos dolgairól, majd dokumentálja a beszélgetés tényét.
3) Az A terem 3. meglátogatása után behívják a szülőt, természetesen a munkanap kellős közepén egy jó kis beszélgetésre.
4) A 6. látogatás után a lakóhely szerinti illetékes önkormányzat tisztviselője (tömege nem haladja meg a 48 kg-ot) is részt vesz a megbeszélésen.
5) Amennyiben a megbeszélések nem vezetnek eredményre, az illetőt az állami oktatásból elbocsátják, megszűnik a szülők számára folyósított családi pótlék, az adókedvezmény, az állam által fizetett TB, az állami/önkormányzati támogatások/ösztöndíjak lehetősége.
6) Amennyiben a szülők megtagadják az együttműködést az iskolával, a tanulót az állami...lásd 5. pont.
Hangsúlyozom, hogy az eljárás során senki sem emeli fel a hangját, mindenki halk és udvarias. Nincs körmös, nincs erőszak, nincs kényszer.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.30. 18:04:23

@ColT:
Írtam a megoldást: rendőri jelenlét. Az semmiképp sem jó, ha a tanár testi kényszert alkalmaz.

Mizantrop 2010.03.30. 18:21:40

@kolbászoszsömle: Szóval én terelek. Oké, megértettem; neked a posztíró irodalmi igényességével van bajod. Arról a szellemi magaslatról, amit az általad a neved mellett linkelt limerik-blog tükröz, valóban nehéz megérteni, hogy nem minden tanár mozog az Arany János-i nyelvi igényesség szintjén. De törődj bele. No, akkor fejtsd ki bővebben, mi az az eget s földet rengető probléma a posztíró által használt nyelvezettel, amely számodra az önreflexió teljes hiányát sugallta.

zoldborso 2010.03.30. 18:35:22

@Asszem: Elnézést, ha astílusomat bántónak találtad. Nem tagadom, hogy arrogáns volt. Nyilván rám is hatással van az általános hangvétel.
De ha egyszer azt írod, hogy a tanároktól elvették a büntetés lehetőségét (ami EBBEN A FORMÁBAN egyszerűen nem igaz) és arról írsz hosszan, hogy az lenne a megoldás, ha megint lenne testi fenyítés (ami szakmailag KÍNOS vélemény), akkor egyszerűen eszembe sem jut, hogy Te is szakmabeli vagy, mert ezek tipikusan hozzá-nem-értést tükröző vélemények.
El tudom képzelni mindazonáltal, hogy nem vagy rossz tanár, de arról is meg vagyok győződve, hogy súlyos hiányosságaid vannak ezen a téren.
Bocsánat, ha ezt bántónak találod, de ez van.

(Megnyugtatásodra: magamat sem hiszem tökéletesnek. Ha most elkezdhetnék tanítani, alighanem sok hónapba telne, mire megütném a magamtól elvárt MINIMÁLIS szinvonalat. És a munkádat sem nézem le -- tudom milyen nehéz, még ha született tehetségnek is tartom magam, vagyis nekem mindig könnyebb volt, már gyerekként is le tudtam kötni a többieket, jó előadó és kreatív ember vagyok. Lehet, hogy Te is nagyon jó előadó vagy, és jól tudod motiválni a kölyköket, de mindketten tudjuk, hogy ennél mennyivel több kell ahhoz, hogy jó tanár legyen az ember.)

zoldborso 2010.03.30. 18:38:54

@szumurri: Köztünk nincs vita, Szumurri! Én kb. ugyanerről beszélek!
Én azokkal vitatkozom, akik a testi fenyítés visszaállításában látnák a megoldást. Voltak itt is egypáran, ez egy rendszeresen felbukkanó, erőteljes vélemény ezen a blogon!

bontottcsirke 2010.03.30. 18:43:59

@kolbászoszsömle:

Mi az az eszköz, ami ahhoz kellene, hogy abbahagyd a tanárok degradálását? Miért hiszi azt egy kritikán aluli költő magáról, hogy tud írni, ha mégsem tud?

Értem én, hogy tanárfóbiád van, de mi inkább konstruktív megoldásokat keresünk, nem pedig állandó lehúzó véleményeket.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.30. 18:44:29

@zoldborso:

"De ha egyszer azt írod, hogy a tanároktól elvették a büntetés lehetőségét (ami EBBEN A FORMÁBAN egyszerűen nem igaz)"
OK, akkor "játsszuk le" :). Te tartod az órát, és én vagyok a diák. A blog keretei miatt most nem túráztatlak mindenféle beszélgetéssel, egyéb kisebb órai fegyelmezetlenségekkel, hanem rögtön magas lapot húzok, és mondjuk simán lekurvázlak. (Nálunk egyébként történt ilyen.) Te mit lépsz?

tanmedve 2010.03.30. 18:46:06

@szumurri: Az 5. pontban megfogalmaztál néhány olyan eszközt ami hiányzik! Ugyanis amit ebben a pontban összegyűjtöttél, abból ma semmit sem engednek a törvények

szumurri 2010.03.30. 18:59:57

@tanmedve: Pontosan. A törvényeket meg kellene változtatni. Mégpedig úgy, hogy a fentebb vázoltak beleférjenek a jogi keretekbe. Ehhez viszont az iskoláknak (tanároknak,...) nem sok köze van...

tanmedve 2010.03.30. 19:05:05

@szumurri:
Ezen túl miközben egyetlen percig sem tagadom dilettánsok jelenlétét, az elfogadható szabályozást elég nehéz a sugárzó személyiség varázsával pótolni.

szumurri 2010.03.30. 19:06:12

@tanmedve: S persze az előbb említett általában nem az 5. pontban buknak el. Sokkal előbb, már az elsőben. :-))) Ti. kell, hogy legyen szabad terem. Azután a 2. pontban: kell, hogy legyen szabad szakember. Ezekre - jobbára - nincs pénz. A fenntartót ti. nem érdekli, hogy az általa finanszírozott intézményekben milyen munka folyik. (Érdeklődése (?) akkor "támad fel", ha valami botrány tör ki.) Az érdekli, hogy a rálőcsölt feladatokat (pl. közoktatási intézmények fenntartása) a lehető legkisebb költséggel lássa el.

tanmedve 2010.03.30. 19:18:24

@Cartman (ex Cartman): Valahogy nem látom a hozzáértő kommentek tömegét a konkrét felvetésedre! Nahát!!!!! Lehet hogy mégsem annyira egyértelmű a probléma??? Roppant érdekes!!! Lehet hogy a sok tájékozott, önjelölt szakértő keresi a megoldást a szakirodalomban?

tanmedve 2010.03.30. 19:20:52

@szumurri: Persze ezek sem izgalmas kérdések, lényeg hogy a "köcsög" tanárokat ( bocsánat csak idéztem egy korábbi kommentet)tovább lehet mocsklni. Bizonyára ez a megoldás!

tanmedve 2010.03.30. 19:22:46

@tanmedve: ...mocskolni... bocsánat időnként sztrájkol a billentyűzetem egyik-másik gombja!

Cartman (ex Cartman) 2010.03.30. 19:27:40

@ColT:
Igen. Nem minden iskolában, de néhány helyre nem ártana... Nem viccelek. Tanítottam olyan helyen, ahonnan elvittek néha egy-egy diákot a rendőrök.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.30. 19:34:09

@tanmedve:
Várjunk még. Szerintem Zoldborso válaszolni fog... Fürdeti a gyerekeket, viszi őket aludni, azután jön. Vagy csak gondolkodik a válaszon... :)

tanmedve 2010.03.30. 19:38:08

@Cartman (ex Cartman): Természetesen! Senkit nem akartam megbántani. Amúgy tényleg kíváncsi vagyok az ötletekre.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.03.30. 20:10:47

@Mizantrop:

Noh figy:

"Nem elsősorban a posztokból szűrhető le ez a vélemény, hanem a kommentek tömkelege nyilatkozik így a pedagógusokról, hiszen értenek hozzá, mert jártak iskolába."

A kommentek nyilatkoznak, a kommentek jártak iskolába?
Faszom.
Elolvastad, amit ez a szerencsétlen leírt?
És _minden_ mondata ilyen. Minden egyes kurva mondat, amit leírt.
Ez olyan hülye, hogy arról beszél, hogy a tanárok a pofonfává váltak.
Faszomba, ha nem tudja, hogy mit jelent egy szó, akkor ne használja!

Meg, ha már a terelésről és ennek kapcsán az én "művészetemről" van szó: abból, mert az én limerikjeim olyanok, amilyenek, még nem következik az, hogy a poszt írója tud írni, sőt, továbbmegyek, az sem, hogy nincs igazam sőt mi több, azt sem, hogy igazam van.
Az egyszerűen nem ehhez a témához kapcsolódik, nem az a kérdés, hogy ÉN tudok-e fogalmazni, hanem az, hogy a POSZT ÍRÓJA tud-e (ez lehet, hogy bonyolult dolog, de az irodalmi "munkásságomnak" semmi köze ahhoz, hogy Béla hogyan ír, vagy hogy a Józsi hogyan szánt).
Ez a fajta érvelési hiba az "argomentum ad personam", ami _konkrétan_ alátámasztja abbéli állításomat, mi szerint a ködösítés, meg a kifogáskeresés, az nagyon megy valamint saját tapasztalatom szerint (igaz, ez nem reprezentatív), de a személyeskedők pont az önreflexió elkerülése végett folyamodnak efféle technikákhoz.

Szóval, ha nem jelent nagy nehézséget, akkor ha lehet, ne limerikjeimról, alkaioszi strófáimról, hexameterjeimről, jambikus szimultánjaimról beszélgessünk, mert ezeknek vajmi kevés köze van ahhoz, ha egy tanár nem tud írni.

@bontottcsirke: "Miért hiszi azt egy kritikán aluli költő magáról, hogy tud írni, ha mégsem tud?"

Hol írtam olyat, hogy én tudok írni? Én azt írtam, hogy a POSZT ÍRÓJA nem tud.
Ez nem jelenti azt, hogy én tudok. Ez azt jelenti, hogy ő nem tud.
Ennél jobban nem tudom ezt elmagyarázni.
Azaz el tudnám, de nincs kedvem.

bontottcsirke 2010.03.30. 20:32:35

@kolbászoszsömle:

Én meg lehet, hogy érteném, de nincs kedvem.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.03.30. 20:51:17

@bontottcsirke: Mert be vagy fásulva, ki vagy égve és képtelen vagy az öniróniára. :D ;) :P

Monchini 2010.03.30. 21:49:07

@tanmedve:
Kedves medve!
Ha az ellenőrző blog lesz oly kegyes, akkor valamikor majd olvashatsz egy megoldási javaslatot a főoldalon.
Ha nem lesznek kegyesek, akkor majd bemásolom ide, csak akkor már lesz újabb gumicsont, amin rágódhat mindenki. :)
Remélem, hogy azért lesz, aki elolvassa, hiszen tényleg egy alternatíváról van szó.

tanmedve 2010.03.30. 21:57:06

@Monchini: Tényleg kíváncsian várom, nem gúnyolódtam. Évtizedes gyakorlatom van olyan iskolában, ahol az ilyen esetek halmozottan fordulnak elő. Elég sok mindennel próbálkoztam, változó sikerrel. Minden értelmes hozzászólás, tapasztalat érdekel, de az ostoba fröcsögésből már elég volt. Mint említettem nem vonom kétségbe a dilettánsok jelenlétét a pályán, de hol nincsenek ilyenek?

ErA 2010.03.30. 22:23:16

@zoldborso: épp erről beszélek; nem a karikásostorral kellene foglalkozni. A projekt-baromságokról meg csak annyit, hogy az első-második elkészülte után már csak nyűg az egész mindenkinek. A gyerekek utálják, a nagyját a szülők csinálják meg, mert sajnálják elvenni a gyerekek hétvégéjét, estéjét, és úgy általában a szabadidejét. A "közösségfejlesztés" egy amerikai gyökerű marhaság, itt, Európa ezen részén ezt másként éli meg úgy a gyerek, mint a szülő. (Az már csak hab a tortán, hogy a hozzávalók alkalmasint igen sokba kerülnek.) Nem látom az emlegetett fejlődést, csak azt, hogy többórás munka az elbszott módszerek miatt lényegesen kevesebb eredményt nyújt, mint korábban.

leone13 2010.03.30. 22:24:30

@Én is akarok kommentelni: Tudom miről beszélsz. És ez megy az ország nagy részében.

egyenlito 2010.03.30. 23:22:05

@Cartman (ex Cartman): "rögtön magas lapot húzok, és mondjuk simán lekurvázlak. (Nálunk egyébként történt ilyen.) Te mit lépsz?"

Ekkor már nem nagyon van jó lépés. A diák nem húz rögtön magas lapot. El kell jutnia eddig a szintig, ahhoz pedig a környezetének hosszú és kitartó munkája szükséges. Én egyébként (ha elmúlt 14 éves) feljelenteném. Vagy nem.

A körmösben egyébként egy jó dolog volt: a forró kályha effektus. A hibát azonnal követte a megtorlás, törvényszerűen, kiszámíthatóan. Ez nagyon fontos a nevelésben.

tanmedve 2010.03.31. 05:25:02

@egyenlito: Rossz hírem van! A diák egyre gyakrabban húz rögtön magas lapot!

sony 2010.03.31. 08:02:16

@Asszem: "Csinálj 15 fekvőtámaszt".
"Nem csinálok."

Esetleg egyre komolyodó büntetés?

"Ha nem csinálsz, akkor kapsz egy egyest."
"Egyest kapok? Nekem mindegy. Úgysem buktatsz meg köcsög."
"Szemtelenkedésért intő jár. Holnapra írasd alá a szüleiddel."

Mondjuk szerintem minden iskolába kellene egy büntető terem. Ha egy gyerek zavarja az órát, a tanár mobilon hívja a pedellust, aki átkíséri oda a gyereket. Ott egy tanár vigyáz rá (rájuk) nem magyaráz, de lehetőséget ad arra, hogy a gyerek tanulmányozza a tankönyvet. Másnap pedig a gyerkőcnek röpdolgozatot kell írnia kihagyott tananyagból. Én -laikusként - teljesen egyetértek azzal, hogy a tanárok kezébe fegyelmezési eszközt kell adni. A fizikai bántalmazás túlzás, de a kiküldés lehetősége fontos lenne. Ebben az esetben a helyes sorrend ez lenne: Helyi, nyomot nem hagyó büntetés. Kiküldés a büntető terembe. Ha ott is helytelenkedik, intő. Másnap dolgozat.

Azzal is egyetértek, hogy szigorú és rendszeres alkalmassági vizsgálatok mellett több fizetést kellene a tanároknak kapni, mert nem szeretném, ha a gyerekeimet frusztrált, alig-alig megélő tanárok oktatnák.

A másik oldalról viszont megértem a szülőket. Az oviban látom, hogy nagyon sok olyan gyerek készül az iskolába, akit otthon nem kényeztettek, udvarias, tisztelettudó, de becsületesen felkészítették az iskolára, okos, érdeklődő. És ezután olyan osztályba kerül, ahol a tanár nem tudja kézben tartani az eseményeket, és ez a tehetséges (de legalábbis jóravaló) gyerek elsikkad. Megutálja az iskolát, a tanulást. Ebben az esetben bizony lehet ideges a szülő, és bár valószínűleg egy ilyen szülő nem verekedni megy be az iskolába, de mi jót mondjon a gyerekének? Sok anyukán látom az oviban, hogy kínok-kínját éli át, hogy helyesen válasszon, mert a gyerek későbbi lehetőségeit nagymértékben befolyásolja, hova kerül. Pedig a természetes az lenne, hogy minden gyereknek lehetősége legyen rendes oktatást kapni a saját, körzeti iskolájában.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.03.31. 08:14:26

@tanmedve: Tehát azt állítod, hogy szeptember elsején, az első órában már az ajtón belépő tanárt úgy fogadják, hogy "a kurva anyádat"?

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.03.31. 08:20:39

@ErA: Akik tényleg alkalmazzák ezeket a módszereket (és nem a TámOP pluszpénz miatt a ún. "komptenecia alapú tanítás", egyébként minden szakember által marhaságnak tartott anyagaiból dolgoznak), azoknak nem ez a tapasztalata.

Volt olyan vezetőtanárom, aki konkrétan megtiltotta, hogy a konstruktivista didaktika szerint tanítsak, mert ő nem hiszi el. Ma a tanárok 80%-a két dolgot vall (igaz, egy napon sose hozza elő mindkettőt):
1. "Jól bevált módszerem van, nem kell nekem ilyen humbug."
2. "Teljesen haszontalan, bármit csinálok, neveletlen csürhe, és nincsenek eszközeim fegyelmezni."

Remélem, érezhető az ellentmondás.

Most pedig tegye szépen föl a kezét, aki tudja, hogy mik a projektfeladat kiadásának feltételei! Azok is föltehetik, akik tudnak mondani legalább egy dolgot, ami csoportmunka célja lehet. De azok is, akik tudják, hogy mi az a mastery learning, és azok is, akik meg tudják mondani, hogy miért ártalmas a digitális tábla a jelelegi magyar közoktatásban.

Föltételezem, kevés jelentkező lesz. Ez itt a probléma. Olyan dolgokról értekeznek nagy hévvel a sok éve praktizáló pedagógusok, amikről fogalmuk sincs.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.03.31. 08:27:08

@egyenlito: óóóóóóóó, mire eljut az iskoláig kb. itt tart...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.03.31. 08:29:19

@sony: Akkor a szülő a kezelhetetlen gyerek szülőjéhez menjen oda, mert a tanár nem csodatevő. Eszemfaszom megáll, hogy sok szülő csak a tanárt képes hibáztatni, pedig csak a tülör elé kéne állni és beleznézi, hogy a felelőst meglássa...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.03.31. 08:37:38

@Benbe: Nem. Lehet, hogy várnak még két napot. Hétvégén bringáztam és láttam olyan 8-9 éves forma teljesen normálisnak kinéző gyerekekekt (lányok-fiúk vegyesen) játszani és rohangálni. Aztán mikor közel értem, már hallottam, hogy milyen szavakat használtak. Minden második szó káromkodás volt és olyan kemény szavak, hogy ehaj...

Ez a mai szint...

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 08:47:49

@egyenlito:
@Benbe:
Igen, igazatok van! A gyerek valószínűleg nem azzal kezdi szeptember 1-jén a napot, hogy lekurvázza a tanárnőt. Ehhez hosszú, rögös, rossz (vagy épp csak tehetetlen) tanárokkal és szülőnek nem nevezhető, semmirevaló felmenőkkel kikövezett út vezet.
De a kérdés változatlan: mit tegyen a magasan képzett, jólfelkészült tanerő, ha lekurvázzák? Szerintetek mégis milyen eszközök állnak rendelkezésére?

Az a baj, hogy a többség nem tudja ebbe a helyzetbe beleképzelni magát, mert nem tanított olyan iskolában, ahol ilyen előfordulhat (akár következmények nélkül). És az is baj, hogy feltételezitek, hogy Ti ott is a kivételek közé tartoznátok, mert Ti jó tanárok vagytok. Óriásit tévedtek! Egy ilyen iskolában Veletek is előfordulhatna, és ott nem lenne több órás gondolkodási idő arra, hogy eldöntsétek, mit lépjetek erre. Ott állnátok megalázva, és garantáltan a legrosszabb lehetőségek közül választanátok: vérmérséklettől függően sírva fakadtok, vagy épp lekevertek a gyereknek egy óriásit, esetleg elkéritek az ellenőrzőjét és remegő kézzel firkáltok bele valamit, amivel csak tovább súlyosbítjátok a helyzeteteket.

szumurri 2010.03.31. 09:05:36

@Benbe: "mastery learning": Csapó Benőnél szigorlatoztam belőle (ha úgy tetszik, ezt húztam), pont azután, hogy visszajött az USA-ból. Már ha mond Neked ez a név valamit...

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 09:06:03

@ErA:
"Nem látom az emlegetett fejlődést, csak azt, hogy többórás munka az elbszott módszerek miatt lényegesen kevesebb eredményt nyújt, mint korábban."
Attól függ, mit tekintesz eredménynek. A projektmódszer lényege, hogy a gyerekek motiváltabbak a tanulási folyamatban (tényleg így van, nálunk legalábbis működik), és nagyon sok eredmény közvetett, nem az elsajátított tananyagra vonatkozik. A legtipikusabb példák erre a csapatmunka, az együttműködés, a "szociális kompetenciák" fejlesztése.
Az meg régen rossz, ha a szülők dolgoznak a gyerekek helyett. Amiket írsz, abból nyilvánvaló, hogy rosszul csináljátok a dolgot. Így viszont ne is várjatok semmilyen eredményt.

szumurri 2010.03.31. 09:21:09

@Benbe: "...hogy miért ártalmas a digitális tábla a jelelegi magyar közoktatásban."
Kedves Benbe!
Lehet egy oktatástechnikai eszköz - a felhasználás módjától függetlenül - ártalmas?

OFarkas 2010.03.31. 09:38:25

A szűrés hiányát nem tudom honnan vettétek, aki nem ismeri a részleteket teljesen feleslegesen szól hozzá a témához.

Egy pályakezdő pedagógus először is mentori programban vesz részt, 3 év után vizsgázik az intézményben. Hetente látogatja a mentor tanár az óráit, folyamatosan konzultálnak. Havonta megnézi a munkaközösség vezetője és egy évben kétszer az igazgató és az igazgatóhelyettes is. Ellenőrzik az adminisztrációt, az ügyeletet, iskolán kívüli tevékenységeket és jegyzőkönyvet készítenek (minőségbiztosítás). Még azt is figyelik, hogy ott van-e a szallagavatón, még ha semmi köze sincs hozzá. Sok esetben az iskola csak júlisus 1-ig köt szerződést, tehát nincs nyári szünet, illetve van, csak nem fizetik. Kezdő fizetése 90.000 Forint és cafetériát sem kap.
Nagyobb jövedelem nem a megbecsülés miatt kellene akinek eddig nem lett volna világos, hanem a versenyszférából az emberek átcsábítására, a szakma elfogadhatóvá tételére. Lehetne válogatni. A főváros környékén nem az a gond, hogy alkalmatlan emberek jelentkeznek, egyáltalán nem jelentkezik senki. A nyugdíjasokat kell visszahívni (ez főleg a reál szakokra igaz).

A tények ismeretében mondjunk véleményt. Egyébként ebből írtam a szakdolgozatomat, sok iskolát végigjártam és nagyon felkészült tanárokat ismertem meg.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 09:41:52

@szumurri:
Lehet. Pl. egy jó nagy sugárzású CRT monitor... :)

(Bár - ha meggondolom - ez se feltétlenül igaz. Ha mondjuk virágokat ültetnek a készülékházba biológia órán, akkor ez is lehet ártalmatlan.)

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 09:46:08

@OFarkas:
"Egy pályakezdő pedagógus először is mentori programban vesz részt, 3 év után vizsgázik az intézményben. Hetente látogatja a mentor tanár az óráit, folyamatosan konzultálnak. Havonta megnézi a munkaközösség vezetője és egy évben kétszer az igazgató és az igazgatóhelyettes is. Ellenőrzik az adminisztrációt, az ügyeletet, iskolán kívüli tevékenységeket és jegyzőkönyvet készítenek (minőségbiztosítás)."
Hat éve tanítok, és ebből egy sem történt meg soha velem. Nem volt mentorom, így nyilván konzultálni sem tudtam vele. És soha nem jött be az órámra ellenőrizni se munkaközösség-vezető, se igazgató, se a helyettese, se senki...

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 09:49:07

"Egy pályakezdő pedagógus először is mentori programban vesz részt, 3 év után vizsgázik az intézményben. Hetente látogatja a mentor tanár az óráit, folyamatosan konzultálnak. Havonta megnézi a munkaközösség vezetője és egy évben kétszer az igazgató és az igazgatóhelyettes is. Ellenőrzik az adminisztrációt, az ügyeletet, iskolán kívüli tevékenységeket és jegyzőkönyvet készítenek (minőségbiztosítás)."

Hat éve tanítok, és soha, egyik se történt meg velem a felsoroltak közül. Nem volt mentorom, így nyilván nem is konzultáltam vele. Az óráimat hat év alatt soha nem látogatta se munkaközösség-vezető, se igazgató, se a helyettese, se senki más...

tanmedve 2010.03.31. 09:58:09

@Benbe: A következő idézet a tanévnyitó napján hangzott el amikor a tanár először lépett a terembe, mégpedig egy olyan tanár, aki először találkozott az adott osztállyal:
" Vigyázzatok má mer bejött a faszszopó! "

OFarkas 2010.03.31. 10:03:46

@Cartman (ex Cartman): Akkor nálatok nem tartják be a törvényt. Könnyen le lehetne cserélni a vezetőséget. Mindnek nyoma kell, hogy maradjon valahol. Minden évben jön ellenőr, egyszer valaki felhívja ezekre a dolgokra a figyelmét, még az iskolát is bezárják.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 10:08:55

@OFarkas:
Nem egy iskoláról van (közvetve vagy közvetlenül) tapasztalatom, de ezeket most, Tőled hallom először...

@tanmedve:
Ha jól értem, nem kurvázott le senki senkit. Akkor viszont nem áll meg a tétel! :)))

plüss_Teknős 2010.03.31. 10:16:40

@OFarkas:

Tavaly és tavalyelőtt végzett csoporttársaim egyike sem számolt be ilyesmiről.
Már a gyakorlótanításaink egy részét(!!) is csináltuk a mentortanár felügyelete nélkül.Aki tanítani ment a főiskola után, egyből kapott 3-4 osztályt. Van olyan csoporttársam, aki egyből osztályfőnök lett.

OFarkas 2010.03.31. 10:17:11

@Cartman (ex Cartman): A mentor tanár értékelést készít a pályakezdő pedagógusról (kb. 30 oldal minden dokumentációval együtt) és a naplóban is folyamatosan vezetni kell. A munkaközösség vezetője, az igazgató és a helyettes óralátogatási tervet készít, melyet le kell adnia a fenntartónak. Ha egy ellenőrzésen megbuknak, az milliós büntetés. Sok esetben a fenntartó önkormányzat egy ilyen incidens után nem finanszírozza tovább az iskolát.

OFarkas 2010.03.31. 10:20:19

@plüss_Teknős: Persze, kaphatsz osztályt, de akkor is kell legyen egy mentorod és heti egy órádat látogatnia kell. Valamint havonta egyszer a mentorod egy óráját is meg kell nézned. 3 év után pedig vizsga.

sony 2010.03.31. 10:30:17

@molnibalage: A másik szülő joggal mondaná nekem, hogy mi közöm az ő gyerekéhez. Ha az iskolai rendetlenkedést olyan szülők próbálják igazságosan megbeszélni, akik nem is látták az esetet, félelmetes perpatvarok keletkeznének. A tanár dolga, hogy beszéljen a rendetlenkedő szülő gyerekével, ha szükséges. A tanár dolga az is, hogy megfegyelmezze a gyereket, még az órán. Ehhez eszközöket kell a kezébe adni, amivel teljesen egyetértek, amíg ez az eszköz nem a testi bántalmazással egyenlő. Az iskola oktató és nevelő intézmény. Én mint szülő készséggel támogatom az iskolai nevelést, ha van mit. Az a benyomásom, hogy kiforgattad a szavaimat :)

Hmm, ha már a szavaknál tartunk:
A következő hozzászólásod (mocskos szájú 8-9 évesek) fényében nagyon vicces a nekem írt hozzászólásodban az "eszemfaszom megáll" kifejezés. Ez is csúnya, ugye tudod? :)

tanmedve 2010.03.31. 10:32:16

@Cartman (ex Cartman): Kérlek ne lovagolj a szavakon és ne mérd stopperrel, hogy hanyadik percben következik be a kurvázá. A lényeg az hogy olyan diák aki reggel találkozva a társaival " Na mi van geci!" köszöntést alkalmaz, akinél a kurva kötő szó, és akinek több az ilyen szava mint a normális, az első megszólításodra is úgy reagál hogy elküld valamerre. Vagy úgy gondolod ha nem kurváz le, csak azt mondja " haggyá má gecis szájú" az rendben van? Nem kurvázott le ugyebár!

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 10:41:37

@tanmedve:
:))) - ez nem volt épp véletlen! Vicceltem, hahó!

sony 2010.03.31. 10:44:29

@Cartman (ex Cartman): Vagy a tanár felkészül az ilyen esetekre, és hűvös hangon vissza kérdez: "Megismételnéd?" "Csakugyan így gondolod?" "Miért gondolod így?" "Ugye tudod, hogy ez szemtelenség, és ha nem kérsz elnézést, következményei lesznek?"

Szerintem minden tanár számíthat rá, hogy előbb-utóbb belefut egy szemtelen diákba. Kellő határozottsággal olyan szépen le lehet kezelni az ilyeneket. És egykét ilyen próbálkozás után le fognak állni a kölykök, ha a tanár nem hisztisen, felindultan (tehát mókásan) reagál. Lehet gyakorolni is rá, hogy rutinossá váljon a helyzet lekezelése. Gondoljátok végig, mi lehet a legdurvább dolog, amit egy diák mondhat. Tegyetek rá egy lapáttal. Kérjetek meg egy barátot, hogy mondja el nektek. Utána gondoljatok arra: Igaz ez? Hát nem. Ez kellő tartást ad arra, hogy megfelelő módon tudjatok reagálni. Arról a bizonyos magas lóról, ami egy ilyen esetben talán nem árt. :)

szumurri 2010.03.31. 10:46:35

@OFarkas:
Kedves OFarkas!
A szomorú valóság az - mint azt már próbáltam jelezni -, hogy az állami iskolák iskolafenntartóit
a) nem érdekli az iskolában folyó szakmai munka (A kimondott szavak szintjén természetesen igen.)
b) nem érdekli az iskola törvényes működése (A kimondott...).
Mindez természetesen csak akkor és addig igaz, amíg büntetés és botrány nélkül meg lehet úszni a törvényszegéseket. Ahogy kipattan a botrány, rögtön keresni kezdi a felelőst (értsd: bűnbakot), majd lázas semmittevés után folytatódik minden, ahogy addig volt.
Csak és kizárólag egy dologra összpontosítanak: minél olcsóbb legyen a dolog. (Figyelem! Nem hatékonyabb. Olcsóbb.)

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 10:53:13

@sony:
""Megismételnéd?" "Csakugyan így gondolod?" "Miért gondolod így?" "Ugye tudod, hogy ez szemtelenség, és ha nem kérsz elnézést, következményei lesznek?""
Ne haragudj, de ez semmi. Ha csak ennyit tudsz reagálni, eláshatod magad. És az a baj, hogy valójában tényleg csak ennyit tudsz reagálni...

szumurri 2010.03.31. 10:57:06

@OFarkas:
S még annyit:
Ez a mentalitás ("ússzuk meg botrány nélkül") azután továbbgyűrűzik az iskolák vezetésére is.
Egy iskolaigazgató nem attól fél, hogy bejön egy ellenőr/szakfelügyelő/... és azt mondja: "Természettudományos tárgyak, informatika. Az órarendeket és a diplomamásolatokat kérem." S ha valahol nem stimmel, bírságol.
Attól fél, hogy jön egy önkormányzati revizor és megkérdezi, hogy miért kerül X.Y. tanerő többe, mint a törvény által előírt minimális összeg. S erre a kérdésre nincs elfogadható válasz, hiszen a revizort nem érdekli (ti. a megbízóját sem érdekli), hogy X.Y.-on kívül csak alkalmatlan/nem megfelelő végzettségű/... alakok vannak a piacon.

Neolith 2010.03.31. 11:04:15

@zoldborso: lényegében leírtad azt a pár példát amin keresztül igen is lehet fegyelmezni. Aki úgy gondolja a fizikai erőszak lenne csupán a megoldás, az ne menjen tanárnak. Komolyan nem értem, felnőtt emberek, akik komoly iskolát végeztek, és tanítani mennek, hogy-hogy nem tudnak fegyelmezni? Jaaa.. hogy az iskola meg az oktatási rendszer így megy úgy szabályoz, stb. Oké. Erre lehet fogni sok mindent, de "szar" munkahelyek mindenhol vannak, nem szabad általánosítani. Egy jó tanár igen is tud fegyelmezni, akármilyen körülmények is legyenek. Aki erre képtelen, annak érdemes elgondolkoznia rajta jó pályát választott-e.

Neolith 2010.03.31. 11:05:40

@Cartman (ex Cartman): Nyilván a leírtaknál jobb megoldások is vannak.

sony 2010.03.31. 11:08:13

@Cartman (ex Cartman): Szerintem ha a tanár kellőképp hűvösen és határozottan reagál, nem lesz a dolognak folytatása. De egyetértek, a kiküldés nélkül ezek üres szavak, vagy beválnak, vagy nem. De még mindig jobb, mintha a tanár behergelné magát egy sírásos jelenetbe, vagy egy reszketős intőbeírós helyzetbe. Elárulod nekem, mert én nem éltem át ilyen helyzetet (hiszen nem vagyok tanár) hogy lehet egy ilyen beszóláson egyáltalán fennakadni? Van tanár, aki komolyan veszi, hogy ez egy igazi vád? Ha valaki tudja, hogy bosszantani akarják, akkor reagálhat rá hűvösen, ami a gyereket valószínűleg megriasztja, mert érzi, hogy nem ő az erősebb. Vagy reagálhat viccesen is, ehhez persze már igazi tehetség kell, de ha ki tudja figurázni a gyereket, megszégyeníti vele. Ha egy ilyen gyerek beszól, jó pontokat akar szerezni a diáktársainál. Ha nem jön össze, végső soron ő szégyenül meg. Ők a gyerekek, mi vagyunk a felnőttek, mégpedig fontos feladattal: meg kell nekik mutatni, hogy működik a felnőttek világa. Ebbe beletartozik az is, hogy megtanulják, ne kössenek bele náluk erősebbe. És egy tanárnak bizony erősebbnek kell lennie.

Asszem 2010.03.31. 11:11:40

@sony:
"Megismételnéd?"
"A kurva anyád"
"Csakugyan így gondolod"
"csakugyan a kurva anyád, hehehe" (közben már az osztály is röhög)
"Miért gondolod így?"
"kurvanyádkurvanyád mert anyád kurva" (mert itt már érzi, hogy úgyis vissza fogsz kérdezni és két kurva anyád után sem történt semmi, az osztály pedig látja, hogy vesztettél)
"Ugye tudod, hogy ez szemtelenség és ha nem kérsz elnézést következményei lesznek"
"kurvanyádkurvanyádkurvanyád" (ezzel a diák azt üzeni, hogy kb. magasról leszarja a következményeket).

azt hiszem lesznek, akik egyet fognak érteni velem, hogy a fenti szituáció sajnos egyáltalán nem életszerűtlen, sőt.

Neolith 2010.03.31. 11:13:47

@Asszem: hát aki ilyen életképtelen, azon én is nevetnék. Vagyis ez a "megismételnéd" nagyon gyengeeeee.... :):)

Asszem 2010.03.31. 11:16:01

@zoldborso: az alapvető félreértés közöttünk ott van, hogy te valamiért egyenlőségjelet teszel a büntetés és a fizikai bántalmazás közé.

Amikor azt mondom, hogy elvették a tanároktól a büntetés lehetőségét, akkor ezalatt nem azt értem, hogy a tanár nem pofozhat, más viszont nincs, hanem azt, hogy nincs olyan eszköz a tanár kezében, amelyet a gyerek valóban büntetésnek él meg.

Mert a büntetésnek a viselkedésmódosító hatása a megbüntetett szubjektív értelmezésétől függ. Egy jó családi háttérrel rendelkező diáknál ezért működik tökéletesen az intő is, mert tudja, hogy ennek otthon negatív következményei lesznek.

A büntetés anticipációja szintén nagyon erős eszköz, így nem is kell azt alkalmazni, elegendő a tudat, hogy bizonyos cselekedetek negatív következményekkel járnak.

Amire én gondolok, az az, hogy ez az anticipáció szűnik meg - főleg a problémásabb gyerekeknél, akik a határok feszegetésével hamar felismerik, hogy ez a szitu - és ezért kiszolgáltatott és eszköztelen a tanár.

Nevelés pedig nincs büntetés nélkül. Az iskola pedig (elvileg) nemcsak tanít, hanem nevel is. Elvileg.

Neolith 2010.03.31. 11:16:20

Már az első találkozáskor meg kell alapozni egyfajta hierarchiát, tekintély a diáksággal szemben. Aki ezt elmulasztja utána magára vessen.

szumurri 2010.03.31. 11:17:06

@Cartman (ex Cartman):
A probléma nem ezért megoldhatatlan, hanem a Föld forgása miatt. :-)))
Ti. a törekvő tanerő az általad említett szituációban (sem) tudja megállítani az időt. Döntenie kell.
1) Megpróbálja megbeszélni az esetet a kissé mosdatlan beszédű Pistikével. Tfh, minden tudással fel van vértezve, a probléma megoldására jó esélye van. Csakhogy közben telik az idő, s ezért új probléma keletkezik. A Pisti előtt két padsorral ülő Dezső szülei azt mondják, hogy Dezsőkét a kérdéses intézménybe azért íratták be, hogy tanuljon, s nem azért, hogy az órákon pl. Newton II. törvénye helyett Pistike viselkedéskultúrájának csiszolását élvezhesse. (Függetlenül attól,, hogy a tanerő milyen módszertannal próbálkozik Pistikénél).
2) Két percnél nem szán többet Pistike meggyőzésére, megkísérli kielégíteni Dezső (és szülei) (jogos) igényeit. Amennyiben Pisti a teremben marad (és folytatja a műsort) erre (ti. a Dezső-féle igény kielégítésére) nincs túl sok esélye.
Szerintem ezért az ilyen szituációt a tantermen belül nem lehet megoldani. Az iskolán belül van esély rá. (Lásd fentebb.)

Neolith 2010.03.31. 11:24:34

@Asszem:

- felfestesz neki egy jövőképet mi lesz, ha...
- dolgozatot íratsz mindenkivel, csak miatta, így a közösség majd picit formálja...
- kiküldöd a teremből, az első megjegyzése után
- felelteted, beírsz neki egyest, és már az évvégi bukás lehetőségét is meglebegteted előtte
- hosszú távon ki is lehet rúgatni, persze ehhez is határozottság kellene, és tekintély a munkahelyen
- óra után behívatod magadhoz és hegyi beszédet tartasz neki, ha jól csinálod akármi lehet, ehhez is persze "tehetség" kell, és nem csak sablonos közhelyek pufogtatása
- táblamosás, takarítás
- cinikus megjegyzések, de nevelő célzattal, gondolok itt arra, hogy érezze a dolgok súlyát, mert leginkább ennek hiánya a probléma
- kölcsönös tisztelet, gimiben pl magázódás oda-vissza akár

Nem kell megalázni, megverni a gyereket, egyszerűen mindenkinek van gyenge pontja (a tanárnak is). Ezt kell minél előbb kitapasztalni, de mondom, a legfontosabb az első találkozás, akkor dől el majd' minden. Aki ekkor bakizik, utána nagyon nehéz helyzetbe kerül.

szumurri 2010.03.31. 11:32:18

@N3O:
"egyszerűen mindenkinek van gyenge pontja"
Így van. A szülők pénztárcája ti.

sony 2010.03.31. 11:36:15

@N3O, Asszem: Nahát, milyen jó, hogy végre konstruktív megoldásokat írtatok! :) Így azért mindjárt más, mint sírni, hogy nincs megoldás ;) Nem voltak jó kérdések, tudom, talán azért, mert három percet töltöttem el a problémával, nem egy napot, utánaolvasva a lehetőségeknek. Nem jártam végig egy tanárképzőt sem. De egy tanár megtehetné, mert igencsak naív, ha azt hiszi, hogy nem lesz a pályafutása alatt egyszer sem ilyen helyzetben.

tanmedve 2010.03.31. 11:36:46

@N3O: Csak néhány a megoldásaid közül:
" felfestesz egy jövőképet...": az emlegetett diáktípus jövőképe a következő csengetésig tart, szemberöhög ha próbálkozol
"kiküldöd..." vagy közli hogy nem megy ki, vagy épp ezt akarja, majd amikor kiment végig "látogatja" a többi osztályt, és nem csak az én órám megy gallyra hanem a többi is
" beírsz...": Akár a wc papír tekercsre is írhatod, az eredmény ugyanaz
"ki lehet rúgni...": Nem lehet. 18 éves koráig tanköteles, addig nem lehet
"Behívod..." :nem megy .
"Táblamosás...": Ezt viccnek szántad? A saját szemetért az orrod előtt dobja el, és a képedbe vágja hogy azért van a takarító...
Az utólsó kettőben van valami, működik is időnként

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 11:36:57

@N3O:
Ne haragudj, de nem érted a lényeget. A diák bepróbálkozik. A legkeményebb(nek látszó) tanárral szemben is. Ez természetes. Ilyenkor Te "lenyomod", erőből, arroganciával. De valójában nincs mögötted igazi erő, nincs hatalmad. És ha erre a csemete is rájön (nyugodj meg, rá fog jönni), akkor a továbbiakban csak az ő önkéntes szabálykövetési hajlandóságára számíthatsz. Kifejtsem, hogy ez kb. mit jelent a jórészt HHH-s gyermekek oktatására szakosodott (vagy inkább csak felügyeletére létrejött, és arra is csak többé-kevésbé alkalmas) XY Szakképző Iskolában?

@szumurri:
Az Arizona Program nagyon tetszik, de egyelőre irreális a széleskörű bevezetése után még vágyakozni is. Ahogy írtad is: minél olcsóbban...

Asszem 2010.03.31. 11:41:41

@N3O:

"- felfestesz neki egy jövőképet mi lesz, ha..."
Ez működhet, de akkor, ha olyan a viszonyod a diákkal, hogy elfogadja azt, hogy az általad vázolt jövőkép reális alternatíva. Sok diák úgy viszonyul hozzád, hogy te egy lúzer vagy, töredékét sem keresed pl.a szülei vagy példaképeinek, ő úgyis tudja, hogy miből fog megélni és ahhoz rohadtul nem szükséges az, amit mondasz, tehát kb. leszarja a negatív jövőképed. Plusz egy ilyen érzelmileg kihívó szituban (lekurvaanyáznak) higgadtan jövőképről beszélgetni eléggé hiteltelen, mert ilyenkor a normális emberi reakció a düh. És a tanárnak ezt a reakciót (persze megfelelő keretek között) ki is kellene tudnia fejezni.

"- dolgozatot íratsz mindenkivel, csak miatta, így a közösség majd picit formálja..."
Megnézném azt a közösséget, amelyik a nála három ével idősebb bandavezér domináns egyént megpróbálja formálni, de még ez sem kell ehhez, ha egy népszerű, szociometriailag központi helyen lévő diák miatt kap büntetést az osztály, a gyerek mártír lesz a tanár meg szemét. Periférián lévő, népszerűtlen gyereknél pedig az történt, hogy az osztály megírta a dolgozatot, a gyerek ezáltal még népszerűtlenebb lett, de neki már amúgy is "minden-mindegy" volt, sőt, a minél rosszabb-annál jobb elven működött, tehát direkt tett keresztbe az osztálynak ott, ahol tudott...

"- kiküldöd a teremből, az első megjegyzése után"
Nem küldheted ki (elvileg). Gyakorlatilag igen, de ezzel akár fegyelmit is kockáztathatsz. Pont ezért írják a tanárok, hogy elvették a büntetés eszközeit a kezükből...

"- felelteted, beírsz neki egyest, és már az évvégi bukás lehetőségét is meglebegteted előtte"
Annál működik, aki nem akar megbukni. Aki pont leszarja, vagy aki pontosan tudja, hogy át fogják engedni, mert nem akarják 3x is megbuktatni, hogy végre húzzon már el az iskolából, annál ez nem fog működni. Aki a tanárnak azt meri mondani, hogy kurva anyád,az valszeg ilyen...

"- hosszú távon ki is lehet rúgatni, persze ehhez is határozottság kellene, és tekintély a munkahelyen"
Az igazgató azt mondja, hogy nem lehet kirúgni, pont. Nem te vagy az igazgató, now what?

"- óra után behívatod magadhoz és hegyi beszédet tartasz neki, ha jól csinálod akármi lehet, ehhez is persze "tehetség" kell, és nem csak sablonos közhelyek pufogtatása"
Egyébként ez a legjobb, persze nem hegyi beszéddel, de itt lehet kapcsolatot építeni, bizalmat kialakítani, meghallgatni a gyereket, és talán ezzel tudsz a legtöbbet segíteni. Persze tedd hozzá, hogy van mondjuk 6 osztályod, amiben tanítasz, osztályonként 3-4 ilyen renitens ember,szóval fizikailag mikor is szakítasz időt arra, hogy minden szünetben, minden óra után még lelkibeszédeket tarts? De egyébként ez tényleg jó.

"- táblamosás, takarítás"
Nem csinálja meg. Rád néz, belenéz a szemedbe és azt mondja: "Nem". Now what?

"- cinikus megjegyzések, de nevelő célzattal, gondolok itt arra, hogy érezze a dolgok súlyát, mert leginkább ennek hiánya a probléma"
A cinizmus akkor hat, ha magára veszi az illető. Ahhoz, hogy igazán meg tudj bántani egy téged lekurvaanyázó gyereket, majdnem olyan mélyre kéne süllyedj, mert valszeg hallott ő már cifrább dolgokat is otthon és barátaitól.

"- kölcsönös tisztelet, gimiben pl magázódás oda-vissza akár"
Ez már egy következménye lenne annak, ha működik a jó értelemben vett (szakmai és emberi) tekintélyviszonyulás a tanárhoz, és természetesen ugyanez megjelenik a diák felé. A kiinduló szitu ettől még messze van.

Neolith 2010.03.31. 11:44:04

@tanmedve: hát ezt is diákja válogatja. Nyilván amiket felvázoltam, annak a 90%-a nem válik be egy olyan gyereknél, aki szarik (már elnézést) mindenféle szabályra. Viszont őket is meg lehet és meg is kell nevelni, amit szintén leírtam, éreztetni kell velük a dolgok súlyát. "Beírsz egy egyest". Ez így úgy tűnhet, mintha a szarnak adtál volna egy pofont. Ellenben, ha érezteted vele ebből neki milyen KOMOLY hátránya származhat, lehet elérhetsz nála valamit.

Ami a kirúgatást illeti azokra a "csemetékre" gondoltam akik nem a lakóhelyükhöz legközelebbi intézményt választották :) Középsulinál ez pl elég gyakori. És akkor már bye-bye...

Neolith 2010.03.31. 11:49:53

@Asszem: mindannyian tudjuk (remélhetőleg), hogy nincs olyan egységes, általános nevelési elv, ami minden diáknál beválna. Módszerek-lehetőségek vannak, szépen sorba is lehet őket állítani enyhébbtől a keményebb szigorig. Nyilván ehhez kell A., szerencse B., határozottság C., az intézmény támogatása. + egy fajta aura. Ami misztikusan hangzik, és a "jajj ne, már megint itt van"-hoz hasonló kiáltásokat szülhet, de a cél tényleg a tisztelet "lenne"... persze nem vagyok naiv, és rózsaszínködben sem élek, de a helyzet közel sem olyan lehetetlen, mint egyesek azt látják.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 11:50:24

@sony:
Egyik kedvenc filmemből idézve: "Na azért még ne kezdjük egymás f..." (A többit kisípoltam :) ). Csak Te látod úgy, hogy bármiféle MEGOLDÁS született itt.

sony 2010.03.31. 12:00:02

@Cartman (ex Cartman): Szerintem már ezek jobbak, mint a sírva fakadás, vagy a reszkető kezes beírás. Neked van a megoldásra javaslatod?

tanmedve 2010.03.31. 12:00:11

@N3O: Ha már szakmázunk: Soha nem adok egyest fegyelmezési céllal! Egyest akkor kap ha nem produkál. A komoly hátrány egyrészt értelmezhetetlen nekik, másrészt mire gondolsz? Az őket körülvevő iskolán kívűli környezetben tökéletesen értéktelen minden, amit az iskolától kaphatnak.
Tizenkét éve dolgozom olyan intézményben ami többségében ilyen diákokkal foglalkozik. Nem adtam fel, és nem is áll szándékomban.Többször leírtam már hogy én is érzem a dilettánsok jelenlétét, de ettől még hidd el hogy nagyon sok összetevő miatt érezzük sokan úgy, hogy ár ellen úszunk. Beszéltem olyan kollégával aki London egyik legsötétebb kerületében dolgozik igazán nehéz diákokkal. Egy fontos különbség van: ott a rendszerben van egy végső megoldás: aki kezelhetetlen kiemelik a csoportból, pl az iskola rendőre, vagy biztonsági személyzete. Mivel ezt minden diák tudja, és azt is hogy egy ilyen kiemelésnek milyen következményei vannak, egyikük sem akarja az megkockáztatni. Én leginkább ilyen végső megoldásokat hiányolok.
Rosszul tudod nem lehet tanköteles tanulót kirúgni, csak úgy ha az elbocsátó iskola keres fogadó iskolát.Szerinted mekkora a fogadó készség ilyen diákokiránt?

Neolith 2010.03.31. 12:01:10

@Asszem:
"- kiküldöd a teremből, az első megjegyzése után"
Nem küldheted ki (elvileg). Gyakorlatilag igen, de ezzel akár fegyelmit is kockáztathatsz.

--> itt jön az intézmény támogatása. Nem én vagyok az igazgató persze, hogy efelett ítélkezzek, de efelett azért jobb helyeken nem kockáztat az ember semmit. Nyilván óráról órára nem lehet kiküldeni a diákot, de nem is ez a cél.

Tanmedve írta:

"kiküldöd..." vagy közli hogy nem megy ki, vagy épp ezt akarja, majd amikor kiment végig "látogatja" a többi osztályt, és nem csak az én órám megy gallyra hanem a többi is

--> ez is benne van a pakliban, ezért nem lehet egységes ez a fegyelmezési módszer sem, csupán egy a sok közül.. mert így is sok van. Amúgy ha közlöm vele, hogy menj ki, és nem megy ki... ott már súlyos gondok vannak. Akkor "elvileg" jön a többi szankció... igen, ez nehéz, de kapásból 3-4 fegyelmezési módszert itt is alkalmazhatunk, amire szintén lehet az a válasz, hogy fabatkát sem ér, de azért nézzük:

- Szüleiddel elbeszélgetek, és majd ők...
(igen, lehet otthon is 0 a fegyelem, és nem rémíti meg)
- Eltűnsz X időre, majd visszajössz azzal, hogy ez az utolsó hete az iskolában (nem biztos hogy elhiszi, akár..)
- Órai munka egyes + cinikus megjegyzések (így kombóban)-> ha kellőképpen kreatív az ember, az egész osztály rajta fog nevetni
- Dolgozatot íratsz vele. Addig is időt nyerhetsz, amíg a papírral van el. Lehet tök üresen adja be... de ha szerencséd van csendben volt ez idő alatt.

Stb. Próbálkozni kell. Persze nehéz. Tudom.

Asszem 2010.03.31. 12:01:47

@N3O: az a baj, hogy nagyon sokan eljutnak az elkeseredésnek arra a fokára, amikor sajnos azt mondják, hogy de, ez a helyzet így ebben a formában már lehetetlen. Én meg tudom érteni őket.

Neolith 2010.03.31. 12:05:33

@tanmedve: igen, a végső megoldások hiánya valóban égető, de itt is ugye nem mindegy, hogy gimnazistákat, általános iskolát, hány éveseket tanít az ember. Meg persze az se mindegy, hogy épp érettségi tárgyat, vagy készségtárgyat.

Neolith 2010.03.31. 12:09:54

@Asszem: Sajnos hosszútávon ha nap mint nap a fentebb említett problémákkal találkozik, akkor mindenképp. Akik 20 évet lehúztak már a magyar oktatásban, azokat talán nem is féltem, leginkább akkor lehet gond, ha még csak 2-3 éve csinálja az ember és magára marad. Fontos, és kimaradt! Munkatársaktól is lehet néha segítséget kérni. Pl: "Tomika már megint kitett magáért, te hogy tudtad megfegyelmezni? Hihetetlen ez a gyerek.." És jobb esetben jön egy kielégítő válasz, vagy legalább valami tipp... rosszabb esetben ott vagyunk ahol a part szakad. Ez is egy lehetőség csupán.

Neolith 2010.03.31. 12:15:51

Egyébként ne feledjük, hogy a diákság azon csoportjáról beszélünk ami azért már különösen ritka állatfaj. Legalábbis sokan vannak, akiket nehéz fegyelmezni, de az, hogy a felsorolt módszerek egyike se váljon be (teszem azt akár csak ideiglenesen is) azért ahhoz szintén nagyon bénázni kell, mert szerencsére a többség még tudja, miért jár iskolába. Persze vannak ellenpéldák, amik azért riasztóak tudnak lenni.

tanmedve 2010.03.31. 12:35:42

@N3O: Azt hogy a többség vagy a kisebbség tudja-e hogy miért jár iskolába én nem tudom eldönteni, félek a tapasztalataimból következtetni. Ami a próbálkozást illeti, valóban soha nem szabad feladni, de arra azért had hívjam fel a figyelmet, hogy kevés dolog lehett rombolóbb hatású, mint egy megkezdett és be nem fejezett akció. Pl Menj ki a teremből! Nem megyek! Na most hogyan tovább? Ha abban maradunk hogy nem ment ki , abban az osztályban nagyon nehéz lessz bármit is keresztül vinni.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 13:06:34

@sony:
Nyilván egy kicsit túloztam. Gondolom (remélem) nem sokan vannak, akik tényleg sírva fakadnának. És épp azért vetettem fel az a kérdést, mert szerintem nincs egy ilyen helyzetre törvényes és pedagógiailag előremutató megoldás.

@N3O:
"Itt jön az intézmény támogatása" Ami = 0. Legalábbis az esetek többségében. Ahogy Szmurri is írta, az intézmény vezetésének elsődleges szempontja, hogy megfeleljen a fenntartó elvárásainak. A képlet nagyon egyszerű: több gyerek = több pénz. És nehogy már úgy mutassunk a gyerekeknek példát, hogy már a nevelésük során is törvénytelen eszközöket alkalmazunk. (Bár ezzel legalább tényleg a magyar valóságra készítenénk fel őket... :) )
A többi példád is mind olyan, hogy arra alapoz, a gyerek "beveszi" a trükköt. Holott többnyire nem veszik be...

sony 2010.03.31. 13:43:36

@Cartman (ex Cartman): A fő kérdés az, hogy a gyereket azért nem szabad kiküldeni, mert joga van az órát végighallgatni, vagy azért nem, mert felügyelet nélkül marad? Ha ez utóbbiról van szó, a tanári kar összefoghatna, hogy a problémás diákokat mégiscsak el lehessen távolítani a teremből.

Visszatérve kicsit a cikkre, az is lehet a mai oktatás baja, hogy azoknak a szülőknek, akiknek most a gyereke iskolás korú, már eleve nem túl jó tanáraik voltak. Ha visszagondolok a tanáraimra (egy vidéki megyeszékhely egyik legjobb iskolájába jártam), kevés jóra emlékszem. Sokan voltak közülük kifejezetten buták (a gyerekek számára is nyilvánvalóan buták...), igazságtalanok, érdektelenek, alkoholisták és persze nagyon szerettek kivételezni is. Ilyen háttér mellett nem biztos, hogy jószívvel igazat adnék a tanárnak minden kérdéses esetben, hiszen én annak idején szívesen vettem volna, ha a szüleim megvédnek. Az a minimum, hogy utána fogok kérdezni, ha valami gond felmerül, de attól tartok, néhány érzékenyebb tanár már ezt piszkálódásnak fogja fel.

Monchini 2010.03.31. 14:11:24

Kedves mindenki!
Tegnap írtam tanmedvének, hogy küldtem az ellenőrzőnek egy kis szösszenetet a témában. A helyzet az, hogy mivel ma nem rakták ki, legközelebb szerintem már más témát szeretnének. Azonban nem szeretném ha ezek, amiket írtam, elvesznének pont eme beszélgetés kapcsán.
Bemásolom ide nektek, sikerül ahogy sikerül.

A "Tévhitek az oktatásról" című bejegyzés kommentjeit végigolvasva egyre csak azt éreztem, muszáj közbeszólnom. Sok kérdés merült fel, amelyek egy részére próbálok most "tanácsot adni".
Ezek a következők:
- mit csináljon a tanár, ha nem tud fegyelmezni
- hogyan legyen tekintélye az "otthonról neveletlenül bejáró" diákok között
- hogyan kezelhetné a tanár az osztálytermi - mindenki számára- negatív helyzeteket
- megoldást jelenthet-e az oktatás-finanszírozás megváltoztatása, a társadalmi megbecsültség visszaállítására
- stb.

Tekintély

Először is a tekintélyről írnék pár keresetlen mondatot. Elliot Aronson igen neves, USA beli szociálpszichológus, nemrég hazánkban is előadást tartott egyik könyvével kapcsolatban. Ez a könyv, egy nálunk is nemrégiben felbukkant problémával foglalkozik, címe; Columbine után. Gondolom érthető, hogy miért említem.
(Azért tartom fontosnak megjegyezni, hogy az Amerikai Egyesült Államokban élő kutató, mivel az ottani populációra alapozza vizsgálatait is. Közhelynek számít a különböző kultúrák "olvasztó tégelye" kifejezés is az USA-val kapcsolatban. A kulturális különbségekből adódó feszültség, hazánkban csak a rendszerváltás - még inkább az ezredforduló - idején vált nyilvánvalóvá a társadalom számára.)
Aronson, "A társas lény" című könyvében ír arról, hogy hogyan működik a befolyásolás, társas közegben. Ezt itt most kifejteném pár sorban, pusztán azért, hogy érthető legyen a "hogyan fegyelmezzünk" kérdéskör fontossága.

Aronson a társas közegben történő befolyásolás három módját különbözteti meg; behódolás, azonosulás és internalizáció.
A behódolás során viselkedésünket két tényező befolyásolja; a jutalom elnyerése vagy a büntetés elkerülése. Mindaddig fennáll az adott viselkedés, ameddig kilátásban van a jutalom vagy a büntetés.
Az azonosulás során, egy kedvelt személy nézeteit, tulajdonságait, viselkedését stb. próbáljuk bensővé tenni, azonban ennek motivációja pusztán az, hogy hasonlítani kívánunk valamiben az adott személyhez. Az azonosulás némileg hosszabb ideig tarthat, mint a behódolás, azonban ez sem okoz valóban beépülő mintát.
Az internalizációs folyamatban a legtartósabb eredmény érhető el az egyén viselkedésében, mivel maga a cselekvés, belülről jutalmazottá válik. Amennyiben beépül egy minta, úgy függetlenedik forrásától és általános érvényűvé válik cselekedeteink motivációja során, önálló értékrendünk részévé lesz. (Aronson, Elliot: A társas lény, Akadémiai kiadó, 2008. 52-54. p.)

Konfliktuskezelés
Az egyik hozzászóló belinkelt két képet, "így is lehet tanítani a VIII. kerületben" címmel. Ne köntörfalazzunk, aki tudja, az tudja, ne fedje el. Deák Diák Általános Iskola. Az igazgatónő kiváló pedagógus, külföldi tanítási gyakorlattal, olyan konfliktuskezelési módszerekkel, melyeket oktat is, főiskolán. De erről egy kicsit később.
Ebben az iskolában tényleg magas azoknak az aránya, akik valamilyen vallási, etnikai kisebbséghez tartozónak vallják magukat. Sok a problémás család gyereke, rossz szociális háttérrel rendelkező diák, olyan aki sajátos nevelési igényű (SNI), stb. Ha valaki egyszer kigondolja "fent", hogy példát kellene venni akkor javaslom megtekinteni az adott iskola gyakorlatát.
Miskolc, Avas, lakótelep, szintén általános iskola és olyan feszültségek, amelyek a különböző egyéni, kisebbségi, szociális stb. különbségekből adódnak. Megoldották. Hogyan?

Nevelési és oktatási asszisztens

Nem, ez nem egy zabhegyező képzés. A következőkben felhívnám a figyelmet a szakma miben létére, hasznosíthatóságára és arra, hogy mégis akkor miért nincsenek ilyen szakemberek az iskolában.
oktatas.origo.hu/20090520/nem_kapnak_allas_a_pedagogiai_asszisztensek

Végezetül szeretném elmondani, hogy ez csupán egy lehetséges alternatíva, amely más országokban és hazánk egyes iskoláiban már bevált. Igen, akkor is, amikor a hozzászólók által vázolt helyzetben például, a gyerek nem veszi ki az mp3-at a füléből vagy magasról tesz a "15 fekvőtámasz"-ra, netán megalázza a tanárt.

Mi, nevelési asszisztensek se vagyunk varázslók. Három éven keresztül azt tanultuk, hogyan oldjunk meg helyzeteket az iskolában, mit kezdhetünk a tanulási zavarral, hogyan hozzuk össze az oktatás-nevelés szereplőit. (iskola-gyerek-szülő-szakszolgálatok-és bárki akire szüksége lehet a gyermeknek az optimális fejlődéshez)
Oktatási asszisztens kollégáink azzal a tudással felvértezve mennének az oktatási intézményekbe, hogy segítsenek tantervet fejleszteni, struktúrát átalakítani, rendszerszemléletűvé tenni az oktatást stb.

Ez csupán egy felületes ismertetés volt, abból a szemszögből, amellyel talán még nem találkoztak a pedagógusok, az iskola, a gyerekek szülők és senki más sem. Egy éve végeztek az elsők, most a második "csapat".
Aki változást szeretne, annak gondolnia kellene arra, hogy "drága pénzen taníttatott", a témában szakszerűen képzett segítők várják, hogy beinduljon a szakmában a változás szele. "Teremtődjön" igény arra a munkára, amelyről talán még nem is tudnak, de érzik a szükségét. Felülről pedig támogassák a szakma elhelyezkedését, ha már "kiképeztek" minket.

Üdvözlettel:

Monchini

Asszem 2010.03.31. 14:21:37

@Monchini: érdekes, amit írsz, kicsit bővebben is írhatnál az asszisztensi munka gyakorlatáról, viszont ha javasolhatom, az elméleti ismertetőket nyugodtan hagyd el, mert akár ismeri vki, akár nem, sokkal kevesebbre megyünk bármilyen szépen hangzó elmélettel, mint konkrét példákkal.

a pedagógiai asszisztens olyasmi, mint a pedellus? aki akár a fizikai konfliktust is felvállalhatja, ha arról van szó? vagy csak megvan hozzá a megfelelő kiállása, hogy a diák ne érezze úgy, hogy megtehet bármit? vagy mondjuk jogában áll-e a diákot kényszeríteni arra, hogy elhagyja az osztálytermet és a büntetőterembe menjen?

mert szerintem ezek még egyáltalán nem ördögtől való dolgok lennének, sőt, néhány ilyen egyszerű "diákjogfosztással" csomó feleslegesen generált problémát meg lehetne szűntetni.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.31. 14:36:12

@sony:
"A fő kérdés az, hogy a gyereket azért nem szabad kiküldeni, mert joga van az órát végighallgatni, vagy azért nem, mert felügyelet nélkül marad? Ha ez utóbbiról van szó, a tanári kar összefoghatna, hogy a problémás diákokat mégiscsak el lehessen távolítani a teremből."
Ez jó kérdés, de talán az Arizona program törvényes megoldás, ezért tippelek a 2. verzióra. De ehhez egy tanári kar összefogása nem elég, finanszírozói nyitottság is kéne. Ami nem jellemző...

"Ha visszagondolok a tanáraimra (egy vidéki megyeszékhely egyik legjobb iskolájába jártam), kevés jóra emlékszem."
Ez elég bonyolult kérdés. Nem hiszem, hogy a tanári hivatás kevésbé lenne terhelt hülyéktől, mint a többi, de azt sem, hogy jobban. Talán csak jobban látszik. Ha elmész egy rossz ügyvédhez, és ő eltolja az adásvételi szerződésed, akkor még ráadásként nagyon rosszul kell összejönnie a körülményeknek is ahhoz, hogy bajod legyen belőle (egyáltalán, hogy kiderüljön). Ha egy fűtésszerelő rosszul szereli össze a 30 évre tervezett fűtési rendszered, és 20 év múlva tönkremegy, akkor már lehet, hogy arra sem emlékszel, ki csinálta, stb.

Még számtalan példát tudnék felhozni, de a tanári munkához hasonlót nem: huszadjára, ötvenedjére is izgalmasnak kell találd az anyagot, amit leadsz (ha nem találod izgalmasnak, nem is tudod "eladni" annak), új és új módszereket kell bevetned, mindig érdekesnek kell maradnod, és nem lehetnek hullámvölgyek a munkádban. Abban a munkában, amiben ráadásul gyakran rövid reakcióidejű reflektív döntéseket kell hoznod (ld. a mostani témát). Ez persze nem sokaknak sikerül.
Akit Te jó tanárként minősítesz, és 10-20-30 év után is úgy gondolsz rá, mint TANÁRra, az valójában kiemelkedően jó tanár. Aki 10-20-30 éve, frontális oktatással igazán jó tudott lenni, az művésze ennek a szakmának, nem egyszerűen "jó tanár". Ezért kellene fejleszteni a tanárok módszertani repertoárját, és motiválni őket, hogy éljenek is az innovatív pedagógiai technikákkal (ezek valójában - ahogy már valaki itt is utalt rá - nem is annyira innovatív módszerek). Szélesebb repertoárral sok jó tanárból lehetne kiváló, és sok "középszerűből" jó...

tanmedve 2010.03.31. 14:38:43

@Monchini: Amit leírtál nem csak hogy érdekes , hanem tényleges lehetőség ... lenne.
A mi iskolánkban minden kolléga másfélszeres óraszámmal dolgozik. Magyarán annyian sem vagyunk ahányan az órákat megtarthatjuk. Teremről, vagy bármilyen helyiségről már ne is beszéljünk. A gyógypedagógusunk a takarítószer tárolóból átalakított helyíségben dolgozik.
Nem folytatom a panaszáradatot. Látod én ezekre a dolgokra gondolok amikor azt mondom hogy összekötözött lábbal kell táncolnunk.

Monchini 2010.03.31. 14:48:13

@Asszem:
Kedves "Asszem",
a helyzet az, hogy főiskolán, hálistennek' nem képeznek pedellust. :)

A pedagógiai asszisztens egy gyűjtőfogalom. Két szakmát fed le, az egyik a nevelési a másik az oktatási asszisztens.(Van még neveléskutatási is, de az nem éppen gyakorlati munka.)
Nem kívánok kiselőadást tartani erről, az elte ppk alábbi honlapján megtalálható, hogy "mire" képeztek ki minket.
Nevelési asszisztens:
www.ppk.elte.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=489&Itemid=707

Oktatási asszisztens:
www.ppk.elte.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=491&Itemid=709

Az, hogy ezen kívül mi az, amit megtehetünk a jog kérdéskörébe tartozik. Kevesen tudják, de 2002 környékén azt hiszem, változott a gyermekvédelmi törvény. Ennek értelmében, amennyiben egy szülő (!!!!), tanár, stb. akár verbálisan is agresszív megnyilvánulásokkal él egy gyerekkel szemben, úgy felelősségre vonható. Magyarán, ha egy tanár beveszi az eszköztárába a cinikus visszaszólásokat, netán a megszégyenítést stb., akkor a gyermek bejelentheti ezt a területileg illetékes gyermekvédelmi hatóságnál. Nyilván nem mindegyik gyerek fog élni ezzel, hiszen nem is tudnak róla, azonban a tanárok sem ismerik feltétlenül ezt a korlátozó intézkedést.

Bűntetőszoba...jogilag elképzelhetetlen, és annyi erővel, amennyivel felvesznek egész napra egy embert a "szoba" felügyeletére, alkalmazhatnának minket is, akik mondjuk konstruktív módszerekkel dolgozunk...vagyis dolgoznánk.

Kiküldés az óráról: Soha. 18 éves korig tilos. Sérül a gyermek oktatáshoz való joga. Fel lehet jelenteni aki csinálja. Plusz még, ha netán a gyerek elhagyja közben az iskola épületét, valamilyen kárt okoz magában vagy másban (tárgyi, emberi értékek) akkor, az abban az időben érte felelős pedagógus is felelősségre vonható.

Fizikai konfliktus nem lehet az iskolában. Legalábbis az intézményi dolgozók részéről nem. Törvény mondja ki.

Megfelelő kiállása pedig annak van, aki hiteles személy. Véleményem és tapasztalataim szerint ez nem mindig a kopasz, kigyúrt biztonsági. Talán, ha mégis beleolvastok a tekintély-hitelesség kérdéskörébe az előző hozzászólásomban, akkor kijön, hogy miért fontos a "jó" tekintély. Hogy hogyan lehet elérni? Például, ha szakmailag hiteles vagyok. A pedagógus szakmailag hiteles, ha alapvető nevelési és magas szintű oktatási feladatokat lát el. Ahhoz, hogy ne az osztálytermi, óra közbeni "megneveléssel" foglalkozzon, szüksége van segítőkre. Kooperatívan, reflektíven, őszintén közreműködve.

Hiába beszélünk nevelésről a tanító vagy a tanár kapcsán, ha egyszerűen annyira megszaporodtak a "neveletlen" diákok, hogy az oktatás kárára megy. Ha az osztálytermi-órai munka keretein belül kettéválasztjuk a két folyamatot azért, hogy a problémás helyzeteket ne a többi diák rovására oldja meg a pedagógus (hanem bízza a nev. asszisztensre), akkor a későbbiekben hatékonyabb lehetne az egész munkafolyamat.

Az oktatási asszisztensek pedig eközben fejleszthetnék a csudijó tanterveket, értékelési rendszereket, tantárgyi struktúrákat, hogy ne szégyenkezzünk már az összes PISA, IEA, stb. méréseken.
A tanár pedig taníthatna legjobb tudása szerint...

tanmedve 2010.03.31. 15:26:16

@Monchini: Ámen. Remélem a prófét szól Belőled!

tanmedve 2010.03.31. 15:28:16

@tanmedve: Mondom próféta, bocsánat mármegint a billentyű

Asszem 2010.03.31. 15:53:05

@Monchini: a büntetőszoba és a kiküldés a legfájóbb pont az egészben, én érteni vélem a jogalkotó szándékát, de szerintem ezzel sokkal több kárt okoz, mint amit megold. Mérlegelni kellene, hogy az oktatáshoz való jog mikor sérül jobban: ha egy osztály nem képes haladni néhány egyén viselkedése miatt, vagy ha ez a néhány egyén nem vehet részt az órákon.

Hogy ez nem ördögtől való gondolat: az USA-ban van olyan büntetési forma, hogy egy hetes felfüggesztés. A legdurvább. Amikor először meghallottam, azt hittem, aki kapja örülni fog neki, mert kapott egy hét igazolt hiányzást. Csakhogy ebben az is benne van, hogy a diáknak magának kell gondoskodnia a kimaradt anyagok pótlásából, tehát ha a következő héten tesztet írnak, akkor az nem kifogás, hogy ő éppen fel volt függesztve. Ugyanígy a házi feladatokat is számon kérik, szóval sokkal több baj van vele, mint haszon.

Az amerikai szemléletet kellene a magyar jogalkotónak is átvenni: az oktatásban való részvétel nem jog, hanem privilégium, amely bizonyos esetekben igenis legyen megvonható.

És természetesen ha a szülő jogtalannak érzi a büntetést, akkor mehessen reklamálni a gyerekjólétishez, vagy az önkormányzathoz, de ha a tanár be tudja bizonyítani, hogy miért kapta a gyerek az adott büntetést, akkor ez legyen elfogadott forma.

Sőt, bizonyos helyzetekben én pl. a segélyek folyosítását is ettől függővé tenném. Vagy az ingyenes tankönyvekét. Hamár magától, erkölcsileg nem érdekelt a szülő a gyerek nevelésében, legyen anyagilag az.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.03.31. 16:15:06

@Asszem: A segélyekhez nyúlni nem butaság, azt legalább mindenki érti.

A kötelező tanulószobával és a felfüggesztéssel viszont komoly problémáim vannak.

Ezek közül az egyik szakmai: a "cukor és korbács" nevelési módszerből csak a cukrot és a korbácsot nem szeretem. L. Monchini idézeteit (és még sok mást). Maga a cukor és korbács módszer pszichológiailag is gyenge lábakon áll, hiszen a tanulás klasszikus, feltételes reflexekre alapuló elméletéből indul ki, amit ma már nemhogy kiegészítendőnek, de sokan egyenesen elvetendőnek tartanak. A konstruktivista tanuláselméletből például nem vezethető le, hogy egy kényszer (előnyi irányti vágy vagy hátrány elkerülése iránti vágy) alatt végzett tevékenység használható tudás kialakulásához vezetne.

A másik problémám hasonló a digitális táblák inváziójával kapcsolatos problémámhoz: az is egy olyan eszköz, ami jó módszertannal és korszerű pedagógiával is csak korlátozottan használható, a jelenlegi átlagos iskolai környezetben viszont kimondottan ártalmas a bevezetése.

Én magam előtt látom, hogy a felfüggesztés bevezetését követő hónapban már az osztály fele föl van függesztve. Az USÁ-ban nem ilyenek az arányok, ott tényleg végső eszköznek számít (és ott tulajdonképpen társadalmi súlya is van).

Nálunk - látszik a kommentekből - még bőven lehetne mit kipróbálniuk a iskoláknak, tanároknak, önkormányzatoknak. Persze, amíg nem elvárás, addig nem is fogják kipróbálni. Amíg nem zongoráztuk végig a fejlesztő pedagógusokban és oktatási- és nevelési asszisztensekben, a konstruktivista didaktikában, a konfliktuskezelési technikákban rejlő lehetőségeket, addig ilyen erőteljes büntetések bedobása olyan, mintha kinyitnánk Pandóra szelencéjét.

Olyan egyszerű, praktikus meggondolásokról már nem is beszélek, hogy Amerikában a felfüggesztett diák reggel hét és délután öt között házi őrizetben levőnek minősül, amit a járőrnek minden nap kötelessége ellnőrizni. Ha a lakásán/házán kívül kapják el (akár a háza kertjében), akkor ő és/vagy szülei bűncselekményt követnek el. Nálunk meg nemhogy a felfüggesztett diákot, de a házi őrizetes felnőtt bűnözőt nem látták három napig...

Asszem 2010.03.31. 16:24:42

@Benbe: egy pillanat, válasszuk ketté a tanulást, mint információszerzési és strukturálási folyamatot, ahol a konstruktivista nézet valóban jobban megállja a helyét attól a tanulástól, amely a viselkedésre adott pozitív vagy negatív következmények észlelése során történik, mert ez a fajta reflexes-instrumentális tanulás bizony nagyon is erősen működik, sőt mi több, a nevelés egyik alapja.

Egy motivált, érdeklődő, fegyelmezett tanulócsoportban valóban az a tanár legnagyobb kihívása, hogy valódi tudást adjon át, de egy valós iskolai osztályban ez a feladatnak csak az egyik része, a másik viszont a motivált, érdeklődő, fegyelmezett tanulócsoport kereteinek megteremtése. És ehhez bizony életkortól/társadalmi helyzettől/intelligenciától és egyéb dolgoktól függően bár, de hatékonyabb a jutalmazás/büntetés, mint a belátás.

Asszem 2010.03.31. 16:31:22

@Benbe: egyébként azt hiszem az oktatásban Pandora szelencéje már rég nyitva van...

szumurri 2010.03.31. 16:38:42

@Benbe: "az is egy olyan eszköz, ami jó módszertannal és korszerű pedagógiával is csak korlátozottan használható, a jelenlegi átlagos iskolai környezetben viszont kimondottan ártalmas a bevezetése." Bocsánat, ez nem válasz a 2010.03.31. 09:21:09-i felvetésemre. Bár már finomodott, hiszen elismeri, hogy "korlátozottan használható". :-))))

szumurri 2010.03.31. 17:21:07

@Benbe:
Kedves Benbe!
Amennyiben az általad említett "felfüggesztés" valósulna meg, akkor lehet, hogy igazzá válna, amit "magad előtt látsz".
Amennyiben az általam javasolt, akkor - szerintem - más lenne a helyzet. Az illető szülő az első beszélgetés után számba venné, hogy mi történne az állami oktatásból való elbocsátás után:
"Ugrik a családi pótlék: 12*13 600 HUF; ugrik az adókedvezmény (családi kedvezmény (szja)) gyerekenként évente 12*4000 HUF; Ki kell köhögni a piaci (!) biztosítónak a gyerkőc egészségbiztosítását, vagy megkockáztatni, hogy a gyerek biztosítás nélkül marad. S ha nem akarom, hogy a gyermek vidám semmittevéssel töltse az idejét, akkor vagy munkáról kell gondoskodni, (ami 18 éves kor alatt, végzettség nélkül szép kihívás) vagy magániskolába kell beíratni. A tandíj magas, távolság a lakhelytől jelentős."
Ezek átgondolása után az ún. középosztály hány %-a merné megreszkírozni a fenti költségeket azért az élvezetért, amit egy fél tanári egy-egy órájának ellehetetlenítése jelent gyermeke számára?

Marr 2010.03.31. 20:51:56

@Talon Karrde: Hogyan tanul a legjobban a gyerek, ha nem játék közben?! Belém fizikaoktatásra fejlesztett szoftverrel öntötte az alapfogalmakat hatodikban az egyik kedvenc tanárom. Valami másik bolygón élsz.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.03.31. 22:30:15

@Marr: Egyébként sem játszanak. A gépen Excel és Word fut, a mobilon meg éppen a lefotózott villanyszámlát nézi a lány, amit össze kell vetnie a saját áramfelvételből és üzemidőből kalkulált becslésével.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.03.31. 22:38:47

@Monchini: Ha igaz lenne amit írsz, az Arizona módszer törvénytelen lenne Magyarországon.

Ha igaz lenne, amit írsz, akkor az egyén "Sérül a gyermek oktatáshoz való joga" erősebb lenne amint a közösség oktatáshoz való joga. Ez nonszensz. Egy analógia: nincs jogom hajnali háromkor Iron Maident hallgatni csumagázon a panelben, mert ezzel sérülnek másnak a tulajdonához fűződő jogai.
Ugyanígy nincs joga zavarni az órát a diáknak, mert ezzel a többi gyereknek az oktatáshoz való jogának gyakorlását lehetetleníti el.
Nem kell ahhoz bűvésznek lenni, hogy egy olyan gyereket, aki nincs oktatásra alkalmas állapotban (részeg, be van tépve, zaklatott, mert épp seggbebaszták, fel van pörögve, stb) eltávolíts a teremből.
Ki kell hívni a rendőrt, vagy a mentőt, attól függően, hogy mire gyanakszol.

@szumurri: Bazeg, én fizetnék piaci egészségbiztosítást, ha nem kellene a TB-t kicsengetni.
Évi pár millióval beljebb lennék.

Ha elmész síelni vagy búvárkodni a halál faszára, napi két-háromszáz-ötszáz forintért olyan biztosítást lehet kötni, hogy ihaj-csuhaj.
Pedig ott veszélyesebb dolgokat fogsz művelni, mint itthon: egy meredek lejtőn fogsz lefele siklani egy alig irányítható izén, esetlen egy ellenséges közegben fogsz mérgező-harapós dolgok között matatni, miközben olyan dolgokat eszel és iszol, amiktől fosolhánysz, mint egy haladó japán pornósztár.

Kadmon_ · https://alkony.enerla.net/ 2010.04.20. 19:50:04

Mihelyt bevezetnék azt, hogy a segélyhez nyúlnak, ha a gyerek nem teljesít megfelelően / nem vesz részt az órán, akkor minden tanár mellé testőrt kellene állítani, aki be meri írni a rossz jegyeket / hiányzásokat. Eddig is voltak fenyegetőzések, de mivel a segélyt akkor is folyósítják, ha a gyerek egész évben egyszer sem jelenik meg az év során, így nem voltak komolyabb attrocitások.

Tiszteletlen gyereket amúgy nem lehet büntetni egyessel, mivel a jegyeket a tanulmányi eredményéért kapja, legfeljebb szaktanári figyelmeztetést kaphat, amin röhög egyet. Feleltetni lehet, de ha olyan kérdéseket teszel fel neki, ami aránytalanul nehéz, hogy egyest adhass neki, akkor feljelenthet. Mellesleg, ha valamilyen csínytevése miatt büntetésből felelteted / iratsz vele dolgozatot, akkor is feljelenthet.

Felmerült az is, hogy a "büntiből" dolgozatot író gyerek legalább addig csöndben van - nos, mivel még lapot sem fog elővenni, és a nevét sem írja rá, ezért ez egy pillanatnyi szusszanásra sem ad lehetőséget.

Cartman: Lehet, hogy nálatok is van mentori rendszer, mivel a mentor kap némi jutalékot, és csak annyi a dolga, hogy copypaste-eli a haladási naplóját. (Pont úgy, mint az Útravaló Projektnél )

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása