Egyenes út az egyetemre?
Sokan látják nagyon jól a magyar iskolarendszer hibáit, hiányosságait, mint levélírónk is. jól írja le, az egyes szintek hibáit, valamint az is, hogyan lehet nagyon egyszerűen bejutni a felsőoktatásba.
Kedves Ellenőrző!
Általános iskola felső tagozatban jön az igazi számonkérés. Az egyik véglet, ahol a gyerek káromkodik a tanárral és helyenként le is tegezi. Mindez nyugodtan teszi, apuka úgyis megfenyegette, vagy meg fogja fenyegetni a fegyelmezni próbáló tanárt. A másik véglet, ahol érték a tudás, a gyerekek illedelmesek, jól tanulnak, járnak különórákra (ha szükséges) és megtanulnak egy csomó hasznos dolgot. Összességében kevesen buknak és nincs szelekció.
A középiskolai felvételi nyolcadik félévkor csak a középiskola kiválasztására jó. Annak kell teljesítenie, aki magas pontszámot igénylő gimnáziumba szeretne bekerülni. Mivel sok a középfogú intézmény és aránylag kevés a diák, valamint 18 éves korig tanköteles is mindenki, ezért valahova fel fognak venni minden tanulót, aki elvégzi az általános iskolát (mielőtt betöltené a 18-at). Ebből a tankötelezettségből fakad, hogy a tanulók nagy része eljut az érettségi évéig. Az érettségin aránylag nehéz megbukni, középfogú matematikán egy nyolcadik osztályos is át tud menni. Feladatok például: 3 1/7 reciproka?, ismert átmérőjű labdába mennyi víz fér?. Történelem középfokon például, ha a reformációt húzza valaki és elhelyezi térben és időben, akkor megkaphatja az elégségest, amihez az alábbi mondat szükséges: „A reformáció, a Német-Római Császárságban alakult ki, a 16. Században.”
Van olyan, egyetemi szak, ahova kettes érettségivel és egy középfokú nyelvvizsgával be lehet kerülni. Ez azért van, mert minden szakra a lehető legtöbb embert akarják felvenni, hiszen fejpénz van. Itt kezdődik az igazi szórás. Aláírom, hogy vannak túlkapások és nagyon sok értelmetlen dolog (ezek egy jó része szerintem a BsC képzés miatt van). Aláírom, hogy vannak olyan diákok, akiknek csak az a cél, hogy minél egyszerűbben (puskázás, másolás, stb.) elvégezzék a szakot és legyen egy papírjuk.
Sajnos az a baj, hogy a fent említett két írásban felsorolt problémák okait nem feltétlen csak a felsőoktatásban kell keresni, hanem az egész rendszerben.