79

Egyenes út az egyetemre?

Ellenőrző , 2010.01.04. 08:00

Sokan látják nagyon jól a magyar iskolarendszer hibáit, hiányosságait, mint levélírónk is. jól írja le, az egyes szintek hibáit, valamint az is, hogyan lehet nagyon egyszerűen bejutni a felsőoktatásba.

Kedves Ellenőrző!

 Az „Embertelen felsőoktatás” és a „Máshol sem jobb a helyzet” című cikkek olvasása után úgy gondoltam, hogy billentyűzetet ragadok. Úgy gondolom, hogy nem kell csodálkozni, hogy ilyen a helyzet, legalábbis én nem csodálkozom. Nézzük, hogy valaki hogy jut el az egyetemig/főiskoláig.

 Általános iskola első négy évfolyamában nincsen osztályzás, csak szöveges értékelés, ami annyit tesz, hogy nem lehet buktatni. Tehát, aki eléri a 10 éves kort, az elvileg (papíron) tud szépen, olvashatóan és helyesen írni, folyékonyan olvasni és számolni is. Tehát valós követelmény nincs a gyerekkel szemben.

Általános iskola felső tagozatban jön az igazi számonkérés. Az egyik véglet, ahol a gyerek káromkodik a tanárral és helyenként le is tegezi. Mindez nyugodtan teszi, apuka úgyis megfenyegette, vagy meg fogja fenyegetni a fegyelmezni próbáló tanárt. A másik véglet, ahol érték a tudás, a gyerekek illedelmesek, jól tanulnak, járnak különórákra (ha szükséges) és megtanulnak egy csomó hasznos dolgot. Összességében kevesen buknak és nincs szelekció.

A középiskolai felvételi nyolcadik félévkor csak a középiskola kiválasztására jó. Annak kell teljesítenie, aki magas pontszámot igénylő gimnáziumba szeretne bekerülni. Mivel sok a középfogú intézmény és aránylag kevés a diák, valamint 18 éves korig tanköteles is mindenki, ezért valahova fel fognak venni minden tanulót, aki elvégzi az általános iskolát (mielőtt betöltené a 18-at). Ebből a tankötelezettségből fakad, hogy a tanulók nagy része eljut az érettségi évéig. Az érettségin aránylag nehéz megbukni, középfogú matematikán egy nyolcadik osztályos is át tud menni. Feladatok például: 3 1/7 reciproka?, ismert átmérőjű labdába mennyi víz fér?. Történelem középfokon például, ha a reformációt húzza valaki és elhelyezi térben és időben, akkor megkaphatja az elégségest, amihez az alábbi mondat szükséges: „A reformáció, a Német-Római Császárságban alakult ki, a 16. Században.”

Van olyan, egyetemi szak, ahova kettes érettségivel és egy középfokú nyelvvizsgával be lehet kerülni. Ez azért van, mert minden szakra a lehető legtöbb embert akarják felvenni, hiszen fejpénz van. Itt kezdődik az igazi szórás. Aláírom, hogy vannak túlkapások és nagyon sok értelmetlen dolog (ezek egy jó része szerintem a BsC képzés miatt van). Aláírom, hogy vannak olyan diákok, akiknek csak az a cél, hogy minél egyszerűbben (puskázás, másolás, stb.) elvégezzék a szakot és legyen egy papírjuk.

Sajnos az a baj, hogy a fent említett két írásban felsorolt problémák okait nem feltétlen csak a felsőoktatásban kell keresni, hanem az egész rendszerben.

 Végezetül megjegyezném, hogy szerencsére nagyon sok olyan tanárral és oktatóval találkoztam életem során, akik kedvesek, rendesek és segítőkészek és a tudás átadása az elsődleges céljuk. Valamint nagyon sok olyan tanulóval, diákkal is, akik tanulni akarnak és nem csak a papír, hanem elsősorban a tudás a fontos nekik.Tehát nem olyan borús a helyzet, mint ahogy az tűnhet, de tény, hogy az igazi kihívás nem eljutni az érettségiig, hanem olyan diplomát szerezni, ami mögött valós szakértelem van, amit később lehet kamatoztatni. Végezetül egy gondolat: Biztos, hogy majdnem mindenkinek diplomát kell szereznie és csak keveseknek kell szakmát tanulnia?


 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr251640091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabe2 2010.01.04. 09:34:38

Biztos, hogy mindenkinek gimnáziumba kell menni?

legyen ez 2010.01.04. 09:35:29

vilagos celok kellenek a sracoknak, meg egy kis tandij, aztan mindenki tudja, hogy mit erdemes tanulni. az altalanos es közepsulikban meg legyen jo alapoktatas, amire aztan ugy epit a diak az egyetemen - menjen akarmilyen szakra is - ahogyan akar.

regebben jo volt az alapoktatas, amit kar volt a NAT-tal elrontani.

a felsö oktatas meg ott lett elcseszve, hogy anno az egyetemeken is tervgazdalkodas volt (igaz piaci szemlelet sem volt a 90-es evek elött), amit nem hogy megszuntettek volna, de raadasul inditottak egy halom haszontalan szakot is ...

nyilvan lehet itt lovagolni sok reszleten, de a lenyeg szerintem ennyi.

kukko 2010.01.04. 09:35:50

Ráadásul ahhoz, hogy bejusson valaki az egyetemre a középszintű érettségi is elég, abból mondjuk kettő. Itt ugye elég gyenge a külső kontroll, a csalásra ad lehetőséget. A tanár meg néha úgy érzi, hogy az érettséginél a saját munkáját is értékeli, tehát közös érdek a jó szereplés. A többit találjátok ki...

legyen ez 2010.01.04. 09:42:59

@Gabe2: nem kell. a penztelen vilagban azonban kiugrast jelenthet a diploma, amivel vmi jobb allast megcsiphet az ifju.

ettöl fuggetlenul azt is latni kene, hogy egy jo szakember, legyen az acs, kömuves, autoszerelö, esztergalyos vagy barmi, szinten lehet penzt keresni, ha ugyes (a szo normalis ertelmeben) a srac. par ev, amig rendesen kitanulja a szakmat, majd utana beinditja a sajat vallakozasat. ez persze leginkabb azokra aszakmakra vonatkozik, amelyekhez nem kell nagy befektetes a legelejen (acs, festö, burkolo, kömuves ...)

ismerek ketkezi melost - nem egyet - akik a semmiböl grundoltak össze a vagyonukat es nem loptak-csaltak közben. kell hozza talpraesettseg, nem vitatom, de igy megy ez. nekik voltak celjaik. es nem elegedtek meg a hagyomanyos 8-oras meloval.

Marr 2010.01.04. 09:47:07

Nem tudok érdemben hozzászólni a fentiekhez, de egy kérdés felmerült: elért már olyan évfolyam a felsőoktatásba, akit már nem osztályoztak alsóban? (Szerintem még nem, max 1-2 évfolyam, ebből azért nem kéne sok következtetést levonni.)

brlv24 2010.01.04. 09:50:44

Inkabb az alapveto ertekitelettel, celokkal van a problema.

Ha ma megkerdezel egy fiatalt mi akar lenni, altalaban azt valaszolja, hogy "gazdag".
Az nem merul fel benne, hogy ha raketatervezo kutatomernok lesz, akkor biztos nem lesz gondja a penzzel.

zahor103 2010.01.04. 09:54:57

én például az egyetemet is úgy végeztem el, hogy végig 4.5-4.8-as átlaggal, alig tanultam valamit, az oktatástól jóformán semmivel sem lettem gazdagabb (szellemileg), háromszor kaptam meg a köztársasági ösztöndíjat (azért nem négyszer, mert első végén még nem tudtam a lehetőségről), csodaszép szakmai önéletrajzot összeállíthatok, és az egész mögött nincsen semmi tartalom.

Ezzel szemben egy évet töltöttem egy neves német egyetemen (rögtön gimi után), ahol ez idő alatt többet tanultam (nem lexikálisan!) és többet fejlődtem, mint az azt követő 6 (!) évben az eltén. És odakint nem voltak jó jegyeim, nem kaptam ösztöndíjakat, és mégis vért izzadtam az órákon.

Össze lehet hasonlítani a két helyen megszerzett diplomák értékét. ;)

p.s. éppen tegnap olvastam egy cikket az eltéről, hogy m.o. legnépszerűbb és legjobb, legszínvonalasabb egyeteme... HAHH!!!

brlv24 2010.01.04. 09:55:01

@legyen ez: Igy van. Egy jo szakmunkas altalaban jobban keres, mint egy kezdo mernok, de ehhez szepen es felelosegteljesen kell dolgozni.

zahor103 2010.01.04. 10:00:10

ja... by the way: egyszer kidobtam 200.000 ft-ot a Közgázra (egy félév), és rá kellett döbbenjek, hogy még a leghíresebb tanárok órái is egyszerűen színvonaltalanok, a többiről nem is beszélve.

A diáktömeg pedig szellemileg annyit ért ott, mint egy kupac kopasz kukac... csupa pénzes burzsuj gyerek, akik közben észre sem veszik provincialitásukat.

ez a szomorú magyar valóság. aki pedig tehetséges, az már itthon sincs, szinte azonnal elmegy külföldre, mert ott motiválják az embert és értékelik a tudását. Én sem m.o-n dolgozom, amit sajnálok, de otthon egész egyszerűen nincs alternatíva.

Squazee 2010.01.04. 10:00:11

Az általános iskolánál a másik véglet, hogy csak a tudás az érték és nem a diák a lényeg. Szerintem ez is egy hatalmas hiba.

A rosszabb tanulókat a tanárok nem kedvelik, úgy érzik, nincs értelme nekik semmit megtanítani, s meg se próbálnak belőlük többet, jobbat, másképp kihozni, mert minek, hisz hülye. De lehet, hogy csak gondjai vannak otthon, vagy az iskolában cukkolják, vagy nem érti azt, ahogy a tanár magyaráz. Na persze, merje ezt valaki a tanár szemére hányni, akkor végig lesz sértve, hogy az Ő tanítási elve nem vált be mindenkinél. Nem mellesleg szerinte ez nem az Ő hibája, hanem a hülye diáké.
És ez a felfogás is nagyon rossz szerintem.

(Általánosítottam, akinek nem inge, ne vegye magára, de tényleg. Nem minden tanár ilyen természetesen.)

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.01.04. 10:01:45

@zahor103: Te bizonyára ügyes lehetsz. Egy kedves barátom még most hatodikosként is tolja a harmadéves tárgyait. Mondogattuk is neki, hogy még idejében váltson szakmát, és iratkozzon be autószerelőnek :
)
@brlv24: Ettől a gazdag akarok lenni dumától nekem is feláll a szőr a hátamon. Valami gólyahajón voltam, mire leül mellém egy kampós orrú kis pöttöm gyerek, és beszédbe elegyedtünk. Kérdezem, minek megy Közgázra. Mire ő: Hogy gazdag legyek. Mondom; az magában nem jó semmire, amire ő azt felelte, hogy nőket akar. Mert nőket csak pénzért lehet venni.
Akkor felálltam mellőle, és kerestem más társaságot...

scv 2010.01.04. 10:03:40

@zahor103: Akkor mért nem szereztél külföldre még ösztöndíjat.

Kiotop 2010.01.04. 10:06:26

@brlv24: ja csak a szakmunkást nem jelentik be vagy minimálbérre.
ha meg vállalkozó lesz akkor ott csal ahol tud.
semmi adó, 0 nyugdíj.

Birkesz 2010.01.04. 10:10:33

Remélem, a poszt írója nem tanár, hanem csak "középfogú" végzettséggel rendelkezik (vagy azzal sem)

Egyszer még elnézhető gépelési hibának, de többször nem.

brlv24 2010.01.04. 10:12:24

@zahor103:
Azert ezt a kettot ne tevesszuk ossze. Kulfoldon (ha meg az oktatasi szinvanal alacsonyabb is) nyilvanvaloan nehezebb elboldogulni, marcsak a nyelvi nehezsegek miatt. Mivel ezt meg a magyar egyetem elott tetted ez segitett annak elvegzeseben.
En is hasonloan tettem, mint te, volt egy "bemelegito evem", eltem kulfoldon, majd a magyar egyetemet ripp-roppsz megcsinaltam. Jelenleg a phd-mat csinalom. En ezt a kulfoldi tapasztalataimnak tudom be, hogy ilyen jol szerepeltem itthon. Tenyleg sokat adott:)

brlv24 2010.01.04. 10:13:20

@Irányító: Igen, de ez egy masik problema. Nem feltetlen oktatasi.

boldii9 2010.01.04. 10:13:42

Remélem nem irodalomtanár írta a levelet. Ráférne egy átformázás, átnézés, stb.

legyen ez 2010.01.04. 10:17:31

@Irányító: jelentse be minimalberre. nem az a lenyeg. azt a 2-3 evet, amig kitanulja rendesen a szakmat egy muködö vallakozasban, ki lehet birni felillegalitasban is :-)

utana kellene a sajat vallakozasat beinditania vagy elmenni kulfödre egy kis penzt keresni, es ugy beinditani a sajat vallakozast. a fontos, hogy maganak termelje a hasznot, ne masnak.

2010.01.04. 10:18:30

elég csővégi technológiának hangzik, de szerintem legelőször be kéne zárni a főiskolák felét, és az ország több pontján csúcsegyetemeket létrehozni, pl. Budapest, Debrecen, Miskolc, Szeged, Pécs, Győr. A többi mehet a levesbe. Ez persze nem oldja meg az általános iskolából kikerülő hülyegyerekek problémáját, azonban a károlyróbertre meg zsékáeffre igyekvők nem 4 év után mennek el OKJ-s bolti eladó képzésre, hanem rögtön érettségi után. ez azért már költségmegtakarítás =)

Grafithuszar 2010.01.04. 10:22:22

Azt hogy általánosban nincs osztályzás, azt egy eszméletlen nagy baromságnak tartom. Ezen szerintem nincs mit vitatni.
Az egyetem már más tészta, egyrészt valóban fejpénz van, így az egyetem sokszor csak egy üzleti válalkozás. Csinálnak valami kamu szakot, amihez nem kell pénz az oktatáshoz (nem kellenek eszközök, sem szakmai oktatók csak egy terem ahova beférnek az emberek, és valami előadó aki elől beszél valamit.) Sajnos ilyen a rendszer, és eddig még senki nem mert változtatni rajta....

"...Valamint nagyon sok olyan tanulóval, diákkal is, akik tanulni akarnak és nem csak a papír, hanem elsősorban a tudás a fontos nekik...."
Ezek a diákok, nem egy "kommunikációs-esztéta" szakra jelentkeznek, hanem valami használhatót tanulnak. Pl: mérnök, orvos, stb..

brlv24 2010.01.04. 10:26:41

@zahor103: Teny, hogy vannak problemak a magyar felsooktatasban, de az egyetem nem csak arrol szol, hogy beulok orara es hallgatok.

A lehetosegekrol szol. Van rengeteg kutatas, be lehet kapcsolodni projektekbe stb...
Ha ekkora "langesz" vagy, miert nem tetted?

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.04. 10:33:41

Ha emlékeim nem csalnak 89' előtt a magyar felsőoktatás szinte összes diplomáját elfogadták a nyugat-európai országokban (kivéve persze az orvosit, s a jogot).
Ma mennyit fogadnak el anélkül, hogy különbözetit kellene tenni?

natuck 2010.01.04. 10:34:08

A záró gondolathoz: egy jó szakmunkás szerintem sokkal többet ér, mint egy gyenge diplomás. (Ezt diplomásként mondom.) Csak az a baj, ha valamilyen módon csökkentenénk a felsőoktatásban tanulók számát, és növelnénk a szakmát tanulók számát, akkor a mai világban a pályaválasztás nem az egyéni adottságok, hanem az apuci pénztárcája alapján történne. Felsőoktatásunk ugyanúgy legyártaná a semmitérő diplomákat, csak kevésbé "igazságosan".
Az egyetemet egy merev, tekintélyuralmi gépezetnek látom, ami fejkvótára vadászik és ül az évtizedes, évszázados jóhírén, miközben az oktatók kvalitása és elhivatottsága leszállóágon van. Ennek ellenére tény, hogy a bajokat nem szabad a felsőoktatás nyakába varrni. Őszintén szólva nem látom, hogy belátható időn belül hogy lehetne jobbá tenni a rendszert.

Agent Cooper 2010.01.04. 10:34:59

Üzenem, a cikk, írójának, hogy nem, kell, minden szó, mögé, vessző. De, ugyanezt, üzenem, a blog, szerkesztőjének, is.

Középfogú! Középfogú! Középfogú!

Minden hülyének lehet már véleménye. Kegyetlen.

Franky4fingers 2010.01.04. 10:36:49

Utolsó kérdésre a válasz: Miért kell diploma. Nem. Nem kell. Csakhogy.

Ma Magyarországon az egyik legnagyobb szállodaláncnál a budapesti legmenőbb szállodában pénzügyes és könyvelőként dolgozó, 20 év tapasztalattal bíró ember (tehát, mondjuk, hogy jó szakmunkás, aki tanult és jól végzi a dolgát) bejelentve keres 85,000 forintot havonta.

Kérdezem. ez normális? meg lehet ennyiből élni? Válaszolok: Nem. Budapest: Lakás rezsi: 30/ hó minimum, BKV bérlet 10/hó. és akkor még nincs hitel, nincs autó, nincs lófasz se. Mi van ha betojik a hűtő leszakad a plafon stb.

ezért akar mindenki diplomást a gyerekéből. És így tartunk szépen az elértéktelenedő tudás és a mutyivilág sötét bugyrai felé.-

Franky4fingers 2010.01.04. 10:38:37

Oppábocs. És feltételeztem, hogy az illetőnek van saját tulajdonú lakása ugye. Úgy 30 a rezsi. + lakbér Bp-n alsóhang 40e.

És elvárják, hogy normálisan öltözve járjon be dolgozni

travelnyuszi 2010.01.04. 10:38:53

Az is baj, hogy az egyetemeken/főiskolákon végzett emberek nagy része automatikusan egy jó állás/jó fizetés kombót is vár a diplomája mellé. Velem történt meg: anyukám barátnőjének kicsi fia bejelentkezett 22 évesen nálam, hogy jönne dolgozni. Rátérünk a fizetésre, mondom neki hogy tavasztól őszig kb. 200-250 ezret lehet keresni, télen ennek a felét (idegenforgalom). A kiscsávó szó szerint azt mondta "tornázzuk ezt egy kicsit feljebb és rendben lesz". Ezek után elbeszélgettünk egy kicsit a pénzekről és rögtön azt mondta, hogy két nyelvvizsgával, diplomával ő bizony 300e alatt nem megy el dolgozni. Nem vettem fel, de egy hónap elteltével ismét bejelentkezett...elég lett volna a pénz, de addigra már nem volt meg az állás. Most egy MLM cégnél valamilyen gyógytermékeket árul jutalékért.

Szarazinda 2010.01.04. 10:51:22

Már bocsánat, de ez egy pocsék írás, közhelyek és részigazságok keverednek benne indulattal. A magyar oktatási rendszer rossz, nagyon rossz, de nem úgy és nem azért, amiért a posztoló írja.

A probléma gyökeréről nem tesz említést: a tehetségtelen, provinciális, mérhetetlenül ostoba tanároktól általános iskolától az egyetemig. Persze, hogy nincs követelmény a gyerekekkel szemben, amikor az oktatói színvonal is minősíthetetlenül alacsony. Olyan amilyen az ország és lakóinak a mentalitása. Az hogy olyanok a diákok és a szülők, amilyenek az nem választható el attól, hogy olyanok a tanárok is, amilyenek, egyazon frusztrált, impotens, hőbörgő társadalomnak a tagjai.

De a változásnak az oktatási rendszer, a tartalom és a benne oktatók felől kellene indulnia: nem az a megoldás, hogy visszatérünk a 19. század végére, 20. század elejére. A poroszos oktatási rendszer totális használhatatlanságát jól bizonyította a 70-es, 80-as években felnőtt generáció. Követelmény? Az volt, de inkább ne lett volna. Elavult, lexikális, az összefüggések felismerését és a kreativitást egyáltalán nem ösztönző oktatás volt, a kemény tanár volt a jó tanár, még ma is fátyolos tekintettel emlékeznek sokan. Lett is belőle lemaradás minden lehetséges nemzetközi összehasonlításban.

Aki seggelt, az bekerült az egyetemre. A szorgalmas középszer. De sem az általános iskola, sem a gimnázium nem volt képes arra, hogy diverzifikáltan foglalkozzon a gyerekekkel, felméreje az egyéni tehetségeket és igényeket, és arra helyezze a hangsúlyt. Eredeti és tehetséges diákok tízezrei küzdöttek az egyetemi felvételért, mert rosszabb volt az agyonfétisizált átlaguk a kívánatosnál, egy használhatatlan gimnáziumi oktatási rendszerben. Középszerű memóriagépek mentek egyetemekre, mert hozták az elvárt katonás rendet. Tudásuk, az volt. Kilóra. Mitől van szerintetek ennyi szörnyű, emberileg és szakmailag is kevéssé alkalmas jogász, orvos, tanár, közgazdász ebben az országban?

Nem az a kérdés, hogy van-e osztályzás alsóban, vagy nincs, nem az a kérdés, hogy mennyit seggeltetnek be a diákokkal a klasszikus tantárgyakból. Az a kérdés, hogy a közoktatás minden szintjén, elhivatott, motivált felkészült tanárok vannak-e, és egy olyan oktatási rendszert működtetnek-e, ami a mai, modern világ kívánalmainak megfelel. Képes-e az oktatás minden szintjén, a józan ész keretein belül persze, felmérni a gyerekek/hallgatók egyéni igényeit és képességeit, van-e annyira rugalmas, hogy ezekhez, megint csak a józan ész határain belül, alkalmozkodik, képes-e színvonalas képzéssel szelektálni és a releváns képességek és telesítmény alapján szűrni a felvett diákokat/hallgatókat felvételkor és/vagy az oktatás során, az egy területen alkalmatlannak bizonyulóknak megfelelő kimeneti stratégiákat és alternatívákat nyújtani, és mindezeket a mai, kreativitásra, gondolkodásra, az atipikus helyzetek kezelésének a képességére és az összefüggések felismerésére fókuszálva? Amikor ma egy átlag magyar tanár/bolti pénztáros/önkormányzati ügyintéző sikítva dobja el a tollat, ha olyan helyzettel szembesül, amire nincs "szabály", amire megtanították, akkor nem lehet nem észrevenni, hogy mindez ebben a begyöpösödött oktatási rendszerben gyökerezik.

Az, hogy a tanárnak nincs tekintélye, az meg önmagában csak populizmus. Egyfelől a tanárok tekintélye kicsit túl van misztifikálva a magyar közgondolkodásban, ez is valami szent tehén. A tekintély önmagában nem érték. Másodsorban a maiak túlnyomó többsége (az elmúlt 30 évben) nem szolgált rá, harmadsorban pedig, igen, megváltozott a világ, ugyanaz a tekintély adott körmöst még a 80-as években is néha a diáknak, ugyanaz a tekintély "tanított" megfellebbezhetetlen, elavult módszerekkel ostobaságokat az én iskoláskoromban is, amelyet ma egyes szülők megkérdőjeleznek. Az meg, hogy a szülő bemegy és megveri a tanárt, meg a diák tegezi, a tipikus példái annak a műfelháborodásnak, ami kivételes, szélsőséges, gyakran a média által reflektorfénybe állított példák általánosításakor szokott előjönni.

Az általános iskolán és a gimin kívül elvégeztem két főiskolát és egy egyetemet. Egyetlen egy tényleg nagy tudású, a tekintélyt joggal kivívó, valódi, naprakész és naprakészen tartott tudást adó tanárom nem volt.

Volt helyette a tekintélyelvű, arrogáns, gyenge, nagyképű és szerény. Egyetlen nem volt: jó tanár.

1hurka 2010.01.04. 10:53:25

XXI. századi realitás:
Oktatás = Biznisz(kifejezetten jól jövedelmező) = Ott te tudást valós szakértelemmel ne várj, csak papírt!

Helen H. · http://szopizmus.blog.hu 2010.01.04. 10:54:23

A gyerek azért tegezi le a tanárt, mert a tanár is letegezi a gyereket. Amikor én jártam általánosba, 10 tanárból 8 magázott bennünket. Először tanuljanak a tanárok tiszteletet, aztán vonuljanak be az iskolába tanítani.

Aradebil 2010.01.04. 11:03:32

Bár nem minden pontjával értek egyet a posztnak,de az utolsó bekezdés 5*!Többek között ezért nem restellek súgni/segíteni zh-n a társaimnak,én akkor is többet fogok tudni,én fogok kutatómunkákba bekapcsolódni,TDK-zni stb.

És egy kis off a töri érettségihez: CSak azon buktam pontot írásbelin,hogy a miniesszéknél nem helyeztem el térben és időben az adott témát....mit helyezzek el rajta,amikor az a kisesszé címe h: Kisebbségek helyzete a dualizmus kori Mo-n?:D:D:D

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2010.01.04. 11:08:59

@travelnyuszi: Férjem cége informatikust keresett, kép ugyanez: 22 éves emberke "atyaisten" feliratú nyakkendőben hanyagul beveti magát a fotelbe és 250000 forintot kér, ja, meg céges Harley Davidsont. Kíváncsi lennék, felvették-e azóta valahova....

Egyébként magyar egyetemre egyetlen dolog miatt érdemes járni: hogy az ember kapcsolatokra tegyen szert, melyek segítségével a későbbiekben munkát kaphat. Amit megtanulunk, annak a gyakorlati értéke a nullával egyenlő (tapasztalatból mondom, két diplomával, PhD-vel a kezemben). Külföldön azért más a helyzet (szintén tapasztalatból mondom). Van pl. normálisan működő kreditrendszer (ahol a kredit nem abban merül ki, hogy a "Gereblyehajítás" tantárgyra kapott jegyet meg kell szorozni hárommal) A vizsga nem úgy zajlik, hogy "Édes fiam, sorold fel az alábbi adatokat..." hanem úgy, hogy "Édes fiam, itt ez a probléma, oldd meg!" (Probléma alatt nem az "Írd le a neved nyomtatott nagybetűkkel!" szint értendő.) A diák folyamatosan kutatni, könyvtárazni kényszerül. Egy ottani Msc diplomamunkával itthon (kis túlzással) le lehet PhD-zni. Kint a diákot - ha nem akarja - nem vonják be a tanszéki harcokba, nyugodtan tud dolgozni akkor is, ha a konzulense történetesen minden találkozáskor leköpi a tanszékvezetőt. A diákoknak van vitakultúrája. A hallgatók folyamatosan értékelik egymás munkáját, és az értékelt személy - ezt először egyszerűen nem akartam elhinni - nem kurvaanyázza le az ellenfelet. (Hiszen nem "beszólást" hallott, hanem szakmai hozzászólást.) Ettől sajnos idehaza igen messze vagyunk.

tibcsi_san 2010.01.04. 11:13:15

Irígylem azokat akik külföldön tanultak.Engem a középiskolából is majdnem kirúgtak, mert dolgoznom kellett.Felsőoktatásra már esélyem se lett volna.Diákhitelt meg soha

kukko 2010.01.04. 11:24:09

@Kovácsné: Valóban, a vitakultúra a béka segge alatt van Magyarországon!

brlv24 2010.01.04. 11:26:49

@kukko: Jelentem, ez kezd megvaltozni! A fiatal oktatok mar felismertek a korabban leirtakat es probaljak az idosebb generaciot parkolopalyara kuldeni. Nagy harc lesz, de legalabb mar elkezdodott:)

reccs 2010.01.04. 11:27:14

@1hurka:
Szerintem ez pont fordítva van, az a baj, hogy az emberek csak a papírt keresik, mert azt ismeri el a társadalom, nem a tudást mögötte. Az angolszász világban az összes jónevű hely fizetős magániskola, az állami számít a gyengének. Lehet, hogy azért, mert egy harvard-i diploma jelent is valamit?
Ez csak nálunk igaz, amit leírsz, lehet, hogy érdemes lenne végiggondolni, hogy miért.

kutasbandi 2010.01.04. 11:32:44

Üdv!
Én csak a saját tapasztalataimból indulnék ki.
Szakmunkást végeztem, sőt, 18 évesen az egyik barátommal alapítottunk egy építőipari Bt-t. Dolgoztunk benne 2 évet, és a mai napig is emlékszem, hogy Fehérváron melyik lakásnak melyik falának kaparásakor döntöttem el, hogy nem csinálom tovább. Néztük az ablak alatt délután haza sétáló fiatalokat, és eldöntöttük, hogy leérettségizünk, és szerzünk egy értékes diplomát. Amit egyébként már megírtam, de még nem védtem meg. De nem is ez a lényeg. Hanem..

Azt hiszik sokan, hogy a szakmunkás élete az könnyű. Jártak már nagyobb építkezésen? Hidegben, melegben termelni kell: négyzetmétert festeni/kaparni/burkolni, köbmétert betonozni, falat felfalazni, vizet/villanyt/fűtést vésni-fektetni-kiépíteni, tetőt ácsolni/cserepezni, stb. Estére nem úgy fárad el az ember, hogy "jajj, megint elültem a seggemet", vagy "az a sok hülye megint fárasztott egész nap", esetleg "a szemem szinte megfájdult a képernyőtől".. Gondoljanak bele, hogy napi 5-6 órát le sem jön a létráról, hogy több köbméter anyagot mozgat meg, fúr, farag, szívja a mészport/gipszport/téglaport, stb. S mindezt napi 5-8 ezerért feketén, sokszor hétvégén is.

Persze mondhatják, hogy 3-4 év szakmai tanulás után magánvállalkozó lehet az ember. Halló, ez itt Magyarország! Ha kis céged van, kicsit buksz a ki nem fizetett munkákkal (300.000-800.000 Ft-ot), ha nagyobb, akkor 5-20 millát). Éves szinten. Az embereknek fizetned kell, a hatóságok szorongatnak, a gépeid pénzbe kerülnek, kopnak, a munkákat folyamatosan biztosítanod kell (télen is), hogy legyen miből rendezned a vállalkozás kiadásait. Te vagy az első aki felkelsz, és az utolsó aki lefekszik. 8 óra munkavégzés??? Felejtsd el. 30x14 óra / hónap. Ilyen egy vállalkozó élete. Persze lehet, hogy később jobb lesz, de hogy mindenki képes eljutni egy bizonyos nyugodt szintre, azt kétlem. Meg különben is, ha minden szakmunkás vállalkozó lenne, akkor ki dolgozna?

Fontos szempont még az is, hogy ha ennyire biztatják az embereket, hogy legyenek szakmunkások, mert az ma komoly hiány, akkor kéretik megfizetni őket. Ha legközelebb autószerelőhöz mennek, akkor ne szidják, hogy milyen drágán dolgozik (főleg ha találnak egy lelkiismeretes szerelőt), hanem gondoljanak arra, hogy miket írnak esetleg mikkel értenek egyet az ehhez hasonló fórumokon, blogokon. Ha jön a szobafestő, akkor arra gondoljanak, hogy a munkája évekre meghatározza az otthonuk hangulatát. Fizessék ki amit kér, és esetleg a munka közben állítsanak be néha egy tálca sütivel, vagy 4 liter üdítővel, hogy a "szakmunkások" érezzék, hogy megbecsülik őket.

Különben azt sem értem, hogy miért kell félteni az országot attól, hogy túl sok lesz a diplomás. És? Hát hol fáj az valakinek, hogy a többség elcsesz még néhány évet az életéből valamiféle iskolában? Maximum nem kap állást sehol, mert nem ért semmihez. De kérdem én, előtte értett valamihez? Hát akkor meg, hol a hiba? Legalább néhány évig fizette a tandíjat, fellendítette az iskolájának környékén található vendéglátó helyek/üzletek/kiadó lakások/ forgalmát.. Azt hiszem, hogy nem ezek miatt a fiatalok miatt kell jobban aggódnunk. Mekkora embertömeg van, akik menekülnek az iskolából? Tanulni? Érettségizni? Diplomázni? Borzonganak ezek szavak hallatán is. Hogy aztán miből kívánnak megélni, azt nem tudom, de sok jóra nem számítok tőlük.

Elmúltam 30, és arra jöttem rá, hogy sok a hülye ember mindenhol, minden szinten. Az életképtelen úgyis elhullik, az életképes meg megél a jég hátán is (mindegy, hogy diplomával vagy anélkül). Nem féltem az embereket, legfeljebb a szeretteimet. A többieken úgysem tudsz segíteni.

Grafithuszar 2010.01.04. 11:36:49

@Kovácsné: "Amit megtanulunk, annak a gyakorlati értéke a nullával egyenlő (tapasztalatból mondom két diplomával, PhD-vel a kezemben)"
Tapasztalatból mondom hogy ez qrvára nem nullával egyenlő. A mai napig nap mint nap használom azt amit az egyetemen tanultam, hovatovább nem is tudnám a munkámat végezni nélküle. Ha zavar hogy a gyakorlati értéke nullával egyenlő akkor ne az ELTE bölcsész szakot végezd el.

"..ahol a kredit nem abban merül ki, hogy a "Gereblyehajítás" tantárgyra kapott jegyet meg kell szorozni hárommal.."
Te mégis, melyik szabadidőközpontba jártál diplomát szerezni? Normálisabb egytemeken a Testnevelés konkrétan 0 kredites. És hiába a kreditrendszer, mert mert van egy tanterv és az abban foglalt tárgyakat kötelező elvégezni. HIába hozol össze 500000 kreditet gerelyhajításból

"A vizsga nem úgy zajlik, hogy "Édes fiam, sorold fel az alábbi adatokat..."
Ismétlem magamat, ha ilyen helyen végeztél, ne csodálkozz hogy sz**t sem ér a diplomád, beszélgess el egy orvossal, hogy neki milyen vizsgái voltak...

Összefoglalva: Igen, Magyarországon rengeteg szabadidőközpont van, ahova csak bejársz melegedni és a végén kapsz egy diplomát. De ha olyan hülye vagy hogy ezután csodálkozol, hogy semmi gyakorlati haszna nincs amit itt tanultál, akkor meg is érdemled.

brlv24 2010.01.04. 11:38:59

@reccs: Hidd el a nagy cegek is nagy ivbenleszarjak a diplomat!:)
Azt kerdezik mihez ertessz...es, hogy van-e tapasztalatod, gyakorlatod, referenciad.

A szulok verik a gyerekbe, hogy kell a diploma. Veletlenul sem azt, hogy kell a tudas. Ok abban nottek fel, hogy elmennek egy ceghez 20 evesen es eletuk vegeig ott dolgoznak.

Vision 2010.01.04. 11:39:57

Vannak neves egyetemek az országban, ezeket nem kéne összemosni a tucatfőiskolákkal.

"Lehet, hogy azért, mert egy harvard-i diploma jelent is valamit?"

Azért azt se felejtsük már el, hogy Magyarországon ki tudná kifizetni a több 10 milliós tandíjakat? Mert ha már Harward, akkor tegyük hozzá ezt is. Érdekes módon nem sok Corvinusos, BME-s embert ismerek, akiknek gondjuk lenne az elhelyezkedéssel, akár külföldön is.

Mint már mondtam, jó helyre kell bekerülni!
Akinek meg nem inge...

Aradebil 2010.01.04. 11:42:24

@brlv24: elég olvasgatni a munkahelyi terror blogot,hány mérnököt szopatnak interjún maxwell egyenletekkel...

Mezőbándi 2010.01.04. 11:44:48

Sok szó esik a problémák gyökeréről. Általános iskola, középfokú oktatás, stb. Az egyik nagyon fontos összetevőről viszont sokkal kevesebbet hallani: a kormányzati szintű inkompetenciáról.

Elég sokszor hallottam már, hogy a minisztérium "az iskolát csak diákként látott, protekciós pesti zsidók gyűjtőhelye". Ha lehámozzuk a szélsőséges felhangokat, akkor is azt találjuk, hogy a minisztériumi követelmények rendszerint abszolút nincsenek még köszönőviszonyban sem a (hazai) valósággal. Kezdve a kötelező óraszámoktól, az osztálylétszámokon keresztül, a digitális táblákig. Vagy az érettségiztetéssel kapcsolatos mizéria.

Mondok egy példát pár évvel ezelőttről. Nyelvi érettségire a tanárnak kell összeállítania a tételeket, képekkel, több változatban, stb. Gyakorlatilag egy könyvet kell megírnia, persze a kötelező munkaidőn kívűl. És csak olyat használhat fel, amit korábban más még nem (tehát bolti könyvet nem használhat, az angoltanár nem adhatja át a kész munkát a németes kollégának, stb.). Kötelező ingyenmunka.

A minisztériumból jövő minden döntésen az érződik, hogy kizárólag elméleti (szak???)emberek döntenek az oktatásról, valamiféle légbőlkapott koncepciók alapján. Egyetlen eredményük, hogy növelik a tanárok frusztrációját, kizsigerelését - és nyilván a saját prémiumukat.

De említhetnék azt a sok módszertanilag egyszerűen szar tankönyvet, ami pont arra alkalmatlan, ami a célja lenne (pl. elsős olvasás tankönyv). Valahol ez is a minisztérium sara, bár azon iskoláké is, amelyek évről-évre ugyanazt a szart választják a listából.

Nem vagyok tanár (csak van jónéhány a családban és az ismerősök között), úgyhogy javítsátok ki bátran a tárgyi tévedéseimet.

kukatr 2010.01.04. 11:45:14

@Szarazinda: az a baj, hogy tele vagyunk begyöpösödött értelmiségiekkel. ami az itteni kommentekben meg is látszódik. csak nehogy ennek az legyen az ára, hogy miután kihalnak, idióta értelmiséget kapjunk.
pont azok konzerválják a helyzetet, akik képesek lennének változtatásra. a gyerekeinkért dolgozunk mentalitás rég kiveszett az emberekben, mindenki a mának és önmagának él...:S

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.04. 11:46:29

@Szarazinda:
"A poroszos oktatási rendszer totális használhatatlanságát jól bizonyította a 70-es, 80-as években felnőtt generáció. Követelmény? Az volt, de inkább ne lett volna."

Ezzel azért - amellett, hogy van némi igazság árnyalat benne - vitába szállnék. Jól említed, ez egy oktatási rendszer, s nem egy oktatási módszer. Véleményem szerint bőven belefér egy poroszos oktatási rendszerbe, hogy liberálisabb módszereket használva törekszik oktatni a tanulókat.
És igen, volt követelmény, de ha összehasonlítom az akkori tudásomat egy most érettségiző tudásával, hááát nem az utóbbi viszi a pálmát. Valamint, ha megnézem, hogy a most az egyetemekről, főiskolákról kikerülő ifjú titánoknak mi az anyagi elvárása és ezzel szemben hogy ültetik át szellemi tudásukat a gyakorlatba, magyarul mennyire használhatók, milyen a probléma megoldó képességük, empatikus készségük milyen szintet üt meg, nos szintén lesújtó véleménnyel vagyok, sajnos megannyi személyes tapasztalattal a hátam mögött.
Mindemellett teret adok véleményednek, azzal az egyetlen kikötéssel, hogy nem a jelenlegi rendszert-módszert állítod jobb megoldásnak, szemben a poroszos rendszerrel. Mert ez minden, csak nem rendszer, de nem is módszer.Egyszerű, sima lehúzás, felsőoktatásnak becézve.

brlv24 2010.01.04. 11:49:24

@Aradebil: En voltam olyan interjun, aminek a harmadik (!) kore ugy nezett ki, hogy 3 embert (kozte engem is) beultettek egy szobaba es 90db kis matek feladatot kellett megoldani 30 perc alatt.
Hamar rajottunk, hogy ha kulon-kulon dolgozunk rajta eselytelen befejezni, igy felosztottuk 3 fele.
Akkor nem esett le, csak miutan vegeztunk jottem ra, hogy arra voltak kivancsiak tudunk-e team-ben dolgozni:)

macchiato 2010.01.04. 11:50:18

Én nagyon bírnám, ha lenne több normális szakmunkás, és sok normális szakmunkásképző, ahol normális tanárok normális gyerekeket tanítanak...
16 éves korig legeltetik azokat a gyerekeket, akik két kezi munkát végeznének már, majd még 3 évig lökik a fejükbe azt az anyagot, amit kb. 1-2 év alatt meg lehetne tanítani, 5 év után szakmával érettségi nélkül kijönnek egy intézményből, amiben megfáradt tanárok, magukat szórakoztató fiatalok jártak.

maszterszpiker 2010.01.04. 11:50:33

@reccs: Ez Magyarországon is így van. Itt is van olyan "magánfőiskola" aminek keményen megkérik az árát és a pénz a beugró. Cserébe viszont a szemináriumokon max 25 ember ülhet bent egyszerre, a nyelvi órákon 12-en és a legtöbb tanár név szerint ismeri a diákjait és annak az erősségeit és hátrányait.
Emellett kiemelkedően oktatják a mások szerint fontos dolgokat (szerintem dögunalmas) mint például kommunikáció, nyelv, kreativitás...
Meg is lehet nézni hány külföldi jön ide egy olyan helyre amiről a magyarok nagy többsége nem is hallott és ha hallja akkor sem érdekli mert drága!
A hasznosítható tudásnak ára van.

XtolZig 2010.01.04. 11:53:54

@Grafithuszar: Ezzel tökéletesen egyetértek a leirtakkal.
Aki büfé-ruhatáron végez egy nevenincs helyen, és utána csodálkozik hogy se tudása sincs, se semmit nem ér a diplomája, azzal már agyba komolyan nagyon komoly próblémák lehetnek.
Nagyon sok hülye van ebbe az országba, de hogy ennyi.... rááadásul mikor ez akaraterővel és szemellenzővel párosul.. na hát ez csúcs

Aradebil 2010.01.04. 11:54:39

@maszterszpiker: kreativitást hogy lehet oktatni?:O az nem egy adottság?:O

kukatr 2010.01.04. 11:55:03

@kutasbandi: ezt a menj el szakmunkásnak, abból van hiány dumát szintén az a begyöpösödött értelmiség tolja. lehet szimplán butaságból, lehet fél a konkurenciától.
én is azért jöttem egyetemre, mert tudom milyen életszínvonalat lehet kihozni kétkezi munkából.
az idiótákra meg mindig azt mondom, hogy legalább ők nem jelentenek konkurenciát a munkaerőpiacon.:))

maszterszpiker 2010.01.04. 11:55:34

@Aradebil: kreativ gondolkodás ha így jobban tetszik

brlv24 2010.01.04. 11:55:36

@maszterszpiker: "Cserébe viszont a szemináriumokon max 25 ember ülhet bent egyszerre, a nyelvi órákon 12-en és a legtöbb tanár név szerint ismeri a diákjait és annak az erősségeit és hátrányait."

Ez peldaul a BME-re is 100%-ig igaz:)

brlv24 2010.01.04. 11:59:34

@Aradebil: Lehet, megfelelo eszkozokkel. Olyan feladatot kell adni, ami elosegiti a kreativitas kibontakozasat:)

Бабаяга 2010.01.04. 12:13:23

@Marr: Akit nem osztályoztak alsóban, az most ötödikbe jár.
Egyébként a poszt írója jól látja a kialakult helyzetet. Óvodától főiskoláig foglalkozok ifjakkal, hatalmas hátrányokat gyűjtenek össze 12 év alatt, az érettségiig. A mi főiskolánkon a rektor feladatul tűzte ki minden oktatónak, hogy tanítsuk meg a hallgatóinkat a magyar nyelv szabatos használatára, a helyesírási szabályok alkalmazására. (A diákok meg nyafognak, ha azért húzok le egy referátumot, mert alany állítmány nincs egyeztetve.)

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.01.04. 12:16:10

Ha jól értelmezem a szabályokat, régi motorosként bármelyik egyetem bármelyik szakára mehetnék szeptembertől, mert 10 éve elég jól leérettségiztem és most az új rendszerben nemcsak, hogy újra érvényesek a régi pontjaim, de az 5-ös érettségijegyeim automatikusan 100%-osnak számítanak. (igaz, csak középszintűnek, de van felsőfokú nyelvvizsgám, ami kompenzálja ezt jónéhány pluszponttal)

Na jó, azért akárhova nem mehetnék sajos, az idén ugyanis a komolyabb szakokra már emelt szintű érettségit/felvételit kérnek..

Felvennékek viszont automatikusan bármelyik jogi karra, az ELTÉre is. Fura helyzet.

No de.. nem bejutni kell, hanem elvégezni.

Igazából csak azt tudom tanácsolni az ifjoncoknak, meg mindenkinek, hogy csinálják azt, amit szeretnének. Ne foglalkozzanak azzal, hogy mi divatos szakma most, mert az ilyen dolgok gyökeresen meg tudnak változni pár év alatt is. Nem lehet tudni, hogy 10-15 év múlva jól jön-e még az az akármilyen diploma, ahogy azt sem, hogy ami most menő szakmának számít, nem juttat az éhhalálba hosszú távon. Én pl. elmentem pilótának 6 éve, amikor sorban alakultak az új légitársaságok és szinte az utcától vették fel milliós fizetésekért a kezdő pilótákat. Nos, mire elvégeztem az iskolát, ráköltöttem mindenemet, a helyzet tragikus: nincs munkám és ahogy nézem nem is lesz, gyakorlatilag az éhhalál vár rám, ha nem lépek valami okosat baromi gyorsan.

Бабаяга 2010.01.04. 12:17:35

@Aradebil: Kreatív személyiséget kialakítani csak kreatív személy képes. A kreativitás fejlesztését minél fiatalabb korban kell elkezdeni. Ezért ha anyuka Mónikasautól kábult állapotban nevel gyereket, majd az oviban is többet néznek dvd-t mint homokvárat építenek, és az alsóban is olyan tanítónénije van a gyereknek, akit máshová nem vettek fel, akkor később macerás kreatívvá válni.

Che Pel (törölt) 2010.01.04. 12:21:47

Minek ennyi "felsőfokú" képzettségű ember? Már odáig jutottunk, hogy nincs elegendő szakember a szakmunkák elvégzéséhez! Mindenki csak manáger akar lenni, meg egy irodában csücsülni naphosszat. Új értéket ezek nem teremtenek! Márpedig a múltban teremtett értékek használatából (elhasználásából) sokáig nem lehet megélni egy országnak. Szigorítás, szelektálás, új alternatívák a középfokú végzettségűeknek.
Lassacskán már vécésnéninek is csak diplomával vesznek fel. Mondjuk, a legtöbb diploma annyit is ér...

Azt azért alkalmasint meg kellene kérdezi a bukott szadeszesektől (pl. M.B.), hogy kinek az érdekeit tartották szem előtt, amikor az ő (miniszteri) vezetésükkel darabokra zúzták a magyar oktatást.

Mezőbándi 2010.01.04. 12:25:44

@Бабаяга:

És az milyen, amikor egy szakközépben a betűket (!) kell tanítani az elsősöknek, hogy ne tévesszenek túl sokat?

"A p-nek lelóg a p*cse. A b-nek bazi nagy hasa van. A d-nek dagadt a segge."

"Nem, a rövid o-ra nem kell pont."

"Az o-hoz felül kötjük a következő betűt. Az a-hoz alul. Középen nem kötjük egyikhez sem."

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2010.01.04. 12:46:15

@Grafithuszar: Egyszer agrármérnök voltam, egyszer pedig szakfordító.Számos informatikus ismerősöm van, aki ugyanígy szidja a saját egyetemét. Innentől akkor az a kérdés, hogy aki agrármérnök/informatikus/szakfordító/stb. szeretne lenni, az hova menjen, ha nem akar szabadidő központot. Mi ugyanis nem orvosok szerettünk volna lenni.

brlv24 2010.01.04. 12:46:48

@Mezőbándi: Azert ez a szulo felelossege is.

Grafithuszar 2010.01.04. 12:48:57

@brlv24: Bizony ez így van. Én is BME-n végeztem, szenvedtem is vele, nem is volt 4,8-as átlagom, qrva sokat tanultam, cserébe viszont, nem is kellett állást keresnem, megtalált magától.(ehez persze az is kellett hogy már az egyetem alatt nyáron elkezdtem "sz@rér-h***ér" dolgozni, hogy _szakmai_ gyakorlatom legyen) és a mai napig használom amit az egyetemen tanultam.

Бабаяга 2010.01.04. 12:53:09

@brlv24: Egyre több szülőt nem érdekel az iskola. Június elején 0. szülőin leendő kicsi elsős szülője hangosan bejelenti, hogy ő most jött el utoljára, mert a tanítónéni egy barom, minek kellene neki a ceruzába beírni a gyereke nevét. Aztán tényleg nem jön el soha szülőire.
A tanárok pedig felsőben átengedik a gyereket, sőt kozmetikázzák a jegyeit, hogy tényleg felvegyék, megszabaduljanak tőle. ("Menjen csak, ne csináljon több cirkuszt itt, szenvedjen vele a középiskola!")

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.01.04. 12:55:51

@Kovácsné: én orvos szerettem volna lenni, de abban az évben pár nappal a felvételi ponthatárok kihirdetése előtt a mindentudó minisztérium közölte, hogy bocsi, orvostúlképzés van, és kevesebb embert veszünk fel. így valami két ponttal lemaradtam. Remélem mindenki számára világos a szomorú valóság az orvostúlképzéssel kapcsolatban. (kórházi osztályokat zárnak be ma Magyarországon, mert évek alatt sem tudtak orvost szerződtetni)

Közel 30 évesen még mindig szívesen elkezdeném az orvosit, és ahogy fentebb írtam, ebben az új rendszerben furcsa mód még lenne is esélyem bejutni a régi pontjaimmal.

Csakhogy kitalálták, hogy már csak emelt szintű felvételivel lehet menni. Biztos azért, mert orvostúlképzés van.

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.04. 13:05:55

@Bukowszky: Szép. Van egy ismerősöm, orvos felmenőkkel, semmi más nem érdekelte, csak a repülés. Olyannyira, hogy egy lehulló falevélről is a repülő jutott eszébe. Persze szülők ott tartottak be, ahol csak tudtak, s hősünk orvos lett, naná, hogy nem pilóta. Na ne tudd meg milyen orvos, s mennyire szereti a szakmáját, s mennyi empátia szorult bele a betegek iránt.
Azt hiszem, most mentőzik, mert nincs osztály, ahol elviselnék a többiek.

smartdrive 2010.01.04. 13:08:48

@Grafithuszar:

"..ahol a kredit nem abban merül ki, hogy a "Gereblyehajítás" tantárgyra kapott jegyet meg kell szorozni hárommal.."

"Normálisabb egytemeken a Testnevelés konkrétan 0 kredites. (...) HIába hozol össze 500000 kreditet gerelyhajításból"

Hát olvasni hol tanultál, komám? :D

Grafithuszar 2010.01.04. 13:16:36

"Innentől akkor az a kérdés, hogy aki agrármérnök/informatikus/szakfordító/stb. szeretne lenni, az hova menjen, ha nem akar szabadidő központot"

Fogalmam sincs. Csak azt tutom, hogy amikor én választottam egyetemet, akkor nemcsak azt néztem hogy hol van agrármérnök képzés, hanem azt is hogy az adott intézmény diplomája mennyire elismert a munkaerőpiacon. Ha már itt tartunk annak sem árt utánanézni hogy mekkora az igény az agrármérnökökre. Persze ezt nem lehet 5-6 évre előre megmondani, de azt most megmondom elére, hogy egy skandinavisztika szakos bölcsész nem sok jóra számíthat a munkaerőpiacon.
Azt kéne már belátni hogy egy diploma lényege az nagyjából ugyanaz mint egy fodrász vizsgáé: Szakmát ad a kezedbe. Mindössez annyi a különbség, hogy egy fodrász tanfolyamot majdnem mindenki el tud végezni, egy orvosit meg csak kevesek.
Ráadásul senki nem fog hasra esni egy diplomától, ha nincs mögötte szakmai gyakorlat. Én is azt látom, hogy sok friss diplomás, még ha jó egyetemet is végzett, irreális elképzelései vannak a kezdőfizetésről. Egyszerűen az első állásnál lejjebb kell adni az igényeket.

Grafithuszar 2010.01.04. 13:20:27

@smartdrive: Azt hittem elütés volt (gereblye-> gerely mert gereblyehajításról még nem hallottam :) ) De ettől függetlenül amit leírtam még így is igaz.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.01.04. 13:34:26

@ÁkiBáki: tanulságos történet :) én amúgy egyformán szívvel-lélekkel lettem volna orvos is, nemcsak pilóta. (életem első 20 évében alapvetően orvosnak készültem, csak ugye fent írtam, hogy miért és hogyan nem vettek fel, csak gyógyszerésznek, és a kémcsövek mellől szépen átnyergeltem a repülésre, mert közben reménytelenül beleszerettem abba is - de mindettől függetlenül nagyon szívesen lettem volna orvos. ahány ember, annyi történet.. :) )

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.04. 13:48:36

@Bukowszky: Hát igen. Az én szüleim mindenképpen orvost akartak belőlem - lévén ők is azok - azt mondtam inkább utcát söprök, de orvos az nem leszek soha.
Mindenesetre annak örülök, hogy senki elől nem vettem el a helyet.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.01.04. 13:59:07

@ÁkiBáki: az én szüleim egyrészt nyilván büszkék lettek volna, ha én is az ő hivatásukat választom (és ezt önszántamból meg is tettem.. volna), másrészt mivel ugye ők maguk is a nagy magyar egészségügy mocskos, bűzlő, korrupt, kilátástalan mocsarában dolgoztak, igazából nem bánták nagyon, hogy nem lettem orvos.. és soha, egyetlen pillanatig nem kényszerítettek. Nem is értettem, hogyan képesek mások elvégezni a (talán vitathatatlanul) lehető legnehezebb egyetemi szakot erős, megingathatatlan belső motiváció nélkül.

barna86 2010.01.04. 14:00:16

"Végezetül egy gondolat: Biztos, hogy majdnem mindenkinek diplomát kell szereznie és csak keveseknek kell szakmát tanulnia?"

Számoljuk kicsit:
- Egy mérnök vagy egy pár fős mérnökcsapat megtervez pl. egy lakóházat. Ki kell az építéshez? Kőműves, ács, vízvezeték-, gázvezetékszerelő, villanyszerelő, festő, mázoló, burkoló stb. (Elnézést azon mesteremberektől, akiket kihagytam.)
- Egy orvos vagy orvosteam mellé a műtőben kell jó pár szakaszisztens, beteghordó, nővér stb.
- Ahhoz, hogy egy cég jól működjön, nem csak a maroknyi igazgatótanács kell, hanem a kiszolgálószemélyzetük, lsd. titkárnők, takarítónők, portaszolgálat stb.

Lehetne a sort a végtelenségig folytatni, de az eredménynek úgyis az jönne ki, hogy ahhoz, hogy egy diplomás a tényleges, egyetemen tanult munkájában jól dolgozhasson, ahhoz szükség van olyanokra, akik a keze alá dolgoznak, akiknek javarésze inkább szakmunkás végzettség, semmint diplomás végzettség. Látható, hogy arányait tekintve utóbbi sokszorosa az előzőnek. Vagyis akkor, ha évente kb. 100-120 ezer fő megy felsőoktatásba, akkor legalább 500-600 ezer fő megy el szakmunkásnak, hogy a diplomásokat "segítse"? Nem, örülhetünk, ha fenti létszám tizede, százada megy el szakmunkásnak. Na itt kezdődnek a bajok...

hm

brlv24 2010.01.04. 14:14:12

@barna86: Ezeket a szamokat mivel tudod alatamasztani?

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.04. 14:56:20

@Bukowszky: Nos, valahol itt a lényeg, hogy ez hivatás (orvosi pálya) nem foglalkozás. Hidd el sokan képesek rá, minden motiváció nélkül. A későbbi státusz, illetve az azzal járó anyagiak miatt. Sajnos jobban ismerem a társadalom eme szegmensét, semmint szeretném. Rémregényt lehetne írni róluk.
Akinek pedig ez a hivatása, az úgyis kiderül, szinte az első mondatoknál. Nem mondom, hogy ők kevesen vannak, csak sokszor úgy érzem, nem elegen.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2010.01.04. 15:20:53

@Grafithuszar: Jó, jó, értem én, de a konkrét példánál maradva az agrármérnököt nem úgy kell elképzelni, hogy nyakig gumicsizmában békésen szánt-vet, mert arra tényleg nincs jelenleg túl sok szükség, hanem hogy államigazgat (adott szakterületen), talajvéd, parlagfüvet mér fel, mezőgazdasági pályázatoknál segédkezik, növényt/állatot nemesít, kutat, stb. Ezekre a dolgokra szükség van. És ezekhez a konkrét feladatokhoz képest nem életképes a tudás, amit kap, tehát elhelyezkedés után egy évet azzal tölt, hogy ráébred a valóságra. (Bár legyünk korrektek: ha sikerül valamilyen értelmes cégnél eltöltenie a gyakrolati idejét, akkor annyira nem tragikus a helyzet)
A szakfordítóknál 20-30 évvel ezelőtt érvényes dolgokat tanítanak. Az internet létezéséről alig vesznek tudomást. Akik velem együtt végeztek, azok közül kettőre merek rábízni komolyabb munkákat.
Ha az előző két szakmára rá is legyintünk (én nem tenném): informatikusokra azért szükség van. Az egyetemen ehhez képest két-három szórótárggyal (melyekre az ÉLETBEN nem lesz szüksége az informatikusnak) számos jó képességű embert örökre elriasztanak a pályától, a kikerülő diplomások meg esetleg pompásan tudnak (az eredeti példánál maradva, amely NEM a testnevelésre vonatkozott) gereblyét hajítani, csak épp programozni nem...

barna86 2010.01.04. 15:28:09

@brlv24: pontosan melyik számokra gondolsz?

Amúgy én nem kívánok számháborúba folyni, csupán arra próbáltam rávilágítani, hogy a munkaerőpiacon arányaiban tekintve többször annyi szakképzett munkásember kell, mint amennyi diplomás. Hiszen amit egy-két ember kitalál papíron, tervrajzokon; annak végrehajtásához sokkal több ember kell...

[Marci] 2010.01.04. 18:40:53

Nem ártana például valamilyen eszközzel növelni a jó szakemberek társadalmi megbecsülését. Erre találta ki például a múlt század harmincas éveinek végén a német vezetés, hogy mozgalommá szervezi a szakmunkásképzést, hogy ki tudják elégíteni a kiépülő hadiipar igényeit.
Ennek következménye az ötvenes évek elején Wirtschaftswunder, avagy a német gazdasági csoda néven vált ismertté, persze nyilván ennek voltak más jelentős okai is, de ez volt az egyik kulcsa a dolognak. Ahol a képzett, relatíve olcsó munkaerő, ott jól érzi magát a tőke is.

aquaq 2010.01.04. 20:18:58

Itt valaki belekötött a vesszők számába a posztban. Annak üzenem, hogy ez egy nagyon jól tagolt írás, ami végre nem hagyja ki a vesszőket a megfelelő helyekről. És igen, van olyan mondat, amelybe nem csak egy, hanem esetleg 2-3 vagy több vessző is kell.

(Azt nem mondtam, hogy tartalmilag is egyetértek vele, csak azt, hogy olvasható!)

Szalacsi_Dezső 2010.01.06. 07:59:43

Azt direkt írta a posztoló hogy "középfogú" ?
:-D

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása