179

Karácsonyi jutalom

Ellenőrző , 2009.12.28. 17:10

Az alapítványi iskolákban dolgozó tanár kollégáinknak néha tényleg a tűrhetetlent is el kell tűrniük, ha meg akarják tartani állásukat. Lara az idei karácsonyi vacsorán történt jutalomosztást meséli el nekünk, sajnos szűkszavúan. Továbbra is várjuk leveleiteket!

 

Kedves Ellenőrző!

Az alapítványi iskola úgy használja ki az alkalmazottait, ahogy nem szégyenli, márpedig a szégyen szót sem ismerik. Olvashattunk már itt a blogon is furcsára sikerült karácsonyi jutalmazásról, de, ami velünk történt az idén, szerintem példa nélküli.

Összehívta a vezetőség az egész tantestületet egy közös vacsorára, pár embert kihívtak,  ők megkapták a boritékot, a többieknek pedig annyit ígértek, hogy nem lesz kevesebb jövőre sem a fizetésük. Ennyi járt évvégi jutalomként, se egy jó szó, se egy köszönöm. Sokan sírva felálltak és elmentek még a vacsora kezdete előtt...., én is.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr501628695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Molly 2009.12.28. 21:13:15

@pszichoapu: "dolgozatjavitas heti 6-7 óra"

Te minden nap (minden másnap?) íratsz dolgozat?? Nemááá!

Egyébként egy énektanár, tornatanár, gyógypedagógus, alsós tanár (kihagytam vkit?) nem irat dogát... Sőt, szerintem olyan nagyon sokat nem is készül az órájára...

A gond ezzel a közalkalmazotti bértáblával - és benne a tanári fizetéssel -, hogy nem tesz különbséget. És hogy szinte alig lehet (a rossz) pedagógust elbocsátani. Pedig a szakma presztízsén csak az javítana.

Bambano 2009.12.28. 21:14:40

@Sziszifusz: egyszer egy ismerősömnek, aki szakközépben tanított, megígérte a gyerek, hogy az apja megvereti. Erre adott a gyereknek egy névjegyet, nehogy eltévedjenek a verőemberek...

Bambano 2009.12.28. 21:15:38

@Sziszifusz: akik fociztak pár évet, azok azért nem annyira kibicként ugatnak bele a dolgokba...

kutasbandi 2009.12.28. 21:16:39

@molnibalage: Urban legend lettem. Megtisztelő, köszönöm. Nem kellett utaznom sokat, mert mindkét kút 3-5 percre van autóval a lakóhelyemtől. Ez egyébként nyáron volt, azaz a 2008-2009-es tavaszi félévének a végébe is belenyúlott, vagyis augusztus 31-ével lett meg a 6 hónapom azon az OMV kúton. És mondom, volt olyan, hogy állva elaludtam a 24 órás szolgálat második órájában. Nehéz volt.
Az autógázkutat februárban lesz 3 éve, hogy csinálom. Minden hétvégén. 3 éve. És kb 8-10 éve nem voltam discoban, illetve hétvégi buliban. Mivel a szüleim már nem élnek, valahogy finanszírozni kell a sulit meg a megélhetést.
Az egyetem alatt nem dolgoztam mindig ennyit. Ez csak most, az utolsó években van.
Azért a 18-24 óra / hétvégét egy évig bírni.. maradjunk annyiban, hogy nem vagyunk egyformák.

Sziszifusz 2009.12.28. 21:17:41

@_Molly: Nehezen mérhető a szakmai teljesítmény. Ki a rossz tanár? akit szidnak a gyerekek? aki "túl" sokat követel? aki nem elég erőszakos ahhoz, hogy csöndet teremtsen? Aki túlzottan terrorizál? Aki nem megy kirándulni a gyerekekekkel? Aki nem korrepetál? Aki nem mondja el elég alaposan a magyarázatot? Aki "lemarad" a tananyagban? Aki összetűzésbe kerül diákokkal? Vagy ki? Hogyan mérhető a teljesítmény? Biztos van még más ilyen szakma is, ahol ez nem papírozható, nem tudom. De itt nagy nehézségeket látok ebben.

Sziszifusz 2009.12.28. 21:19:23

@Bambano: Elnézésed kérem, nem is feltétlen rólad beszéltem, hanem általános attitűdről. A névjegyes móka télleg tréfás, szerencse, hogy nem keresték meg az ismerősöd.

Reggie 2009.12.28. 21:20:51

@Sziszifusz: A legjobb az lenne, ha minden teremben kamera venne a tanar tenykedeset. Igy utolag utana lehet nezni, hogy mit is csinal az illeto (vagy mit nem csinal) Kameraval a hatukban talan alaposabb munkara kenyszeritve ereznek magukat. (Tisztelet a kiveteleknek akik jol dolgoznak es nem kell nekik ilyen).

gabcigirl 2009.12.28. 21:22:09

@Bambano:

Bocs ez szerintem egy baromság. Ha másnak adtak, akkor tették volna suttyomban, ne a többiek látványos bosszantására.

Másfelől azért sántít ez a "motiválják a többieket" duma mert általában tudvalévőleg okleveles talpnyalóknak jár a jutalom az ilyen állami(vagy hasonló) intézményekben...És nem a teljesítmény alapján. (Persze ha a valóban jól dolgozó kapott az tényleg dícséretes dolog...)

_Molly 2009.12.28. 21:22:19

@Sziszifusz: Az MbO teljesítményértékelő módszer pl. járható út lenne a pedagógusok számára is...

tóninéni 2009.12.28. 21:22:23

@Sziszifusz: Pl. az, akit a kollégái is annak tartanak!

Sziszifusz 2009.12.28. 21:22:35

@Reggie: Ez vicces lenne. 30 gyerekkel vagy interakcióban, sokat hibázol. Sztem mindenki. Te tudnál kamerával a hátadban dolgozni úgy, hogy közben 30 ember reakcióira kell reagálnod? Én nem tudnék. Ugyanakkor értem én, az ellenőrzés fontos volna, de a kamera sztem nagyon rossz ötlet :D.

ppppalika 2009.12.28. 21:22:35

@_Molly: "Te minden nap (minden másnap?) íratsz dolgozat?? Nemááá!"

A kötelező óraszám 22 óra. Ez azt jelenti, hogy egy magyart tanító tanár legalább 5 csoportban tanít. Félévente azért 2-3 dolgozatot illik íratni csoportonként. Ez úgy heti egy dolgozat. 30 fős osztály (ez kis osztály!) esetén simán igénybe vehet egy dolgozat 10-15 percet és már ott is vagyunk az 5-7 óránál.

Sziszifusz 2009.12.28. 21:24:28

@tóninéni: A jókra nem irigykedni szokás néha? Esendő emberek vagyunk. Sztem nem túl objektív szempont.

magyalka 2009.12.28. 21:24:34

@Bambano: Hidd el, 46 nap. A tanárnak a nyári szünet általában július 1-jén kezdődik, aug 20. után pedig bejár, készül....
Tudom, hogy máshol is csak a szabadság 20%-val rendelkezik a dolgozó. Egyébként nem gondolom, hogy máshol könnyebb. Én a közoktatást ismerem. Más helyeken is kizsákmányolják az embereket, és nem jobb tanárnak lenni.
Sok mindent nem lát a nagyközönség, hogy valójában hogyan működik a közoktatás.
Szívesen megnéznélek egy osztály előtt! Utána beszélhetnénk róla, hogyan érezted magad.

A minőségbiztosítás része a tanári (vagymi) önértékelés. A legtöbb okt. intézményben most ezt próbálják összeállítani, milyen szempontok szerint értékeljék a munkát: Iskolai végzettség, egyébb szakmai ismeretek, tanfolyamok, kérdőívek a szülők, gyerekek, partnerek felé. És abban igazad, van, hogy minden iskola a saját profiljához igazítja a szempontokat. De szerintem akkor sem tud igazságos lenni. És nyílván az a célja, hogy differenciálni tudjanak a tanárok között.
Kár vitatkoznunk..... Ha még nem tanítottál, vagy próbáltad, nem tudod miről beszélsz.

-d(-_-)b- 2009.12.28. 21:24:40

@_Molly:Látom, alsós tanárt még életedben nem láttál közelről, pláne nem azt, hogy hogyan és mennyit kell készülniük, hogy a te elkényeztetett, hiszis kölyködnek meg még 30 másiknak egész nap jópofizzanak és "játszva tanítsanak", mert ugye a kedves szülő elvárja.

kutasbandi 2009.12.28. 21:25:18

@ppppalika: 30 fős osztály nem kicsi. Bocsi. Max gimiről beszélünk, nem egyetemi kurzusról. Vagy tévedek? Mert az egyetemi tanárok egészen más tészta.

Reggie 2009.12.28. 21:26:02

@Sziszifusz: Ha aranyaiban ugyan annyit/ugyan ugy hibazol mint a tobbi tanar, akkor nem logsz ki a sorbol igy nincs is mitol felned. Normalis helyen a veletlenszeru hibazas nem az ordogtol valo.

magyalka 2009.12.28. 21:30:01

@_Molly: A tanító, óvónő, meg a gyógypedagógus egyénekre készül, mert a gyerekhez alkalmazkodva kell tanítania. Vagyis egy órárára úgy készül, mintha 25-re készülne. Nem beszélve a szemléáltető eszközök készítéséről...

Bambano 2009.12.28. 21:30:57

@gabcigirl: de miért adnák a jutalmat suttyomban? ez milyen hülye szocialista maradvány? A jutalom azért jár, ha valaki többet tett a munkahelyéért, mint az átlag vagy mint ami a fizetésért elvárható lenne. Ezen semmi szégyellni való nincs, ezt igenis ki kell hirdetni.

Az valóban probléma, ha a jutalom nem indokolt helyre megy. Erre lenne megoldás, ha előre kihirdetett, objektíven kiértékelhető feltételek alapján osztanák. Azzal én is tisztában vagyok, hogy ez rendszerint nincs így.

@magyalka: a tanárnak csak nyári szünete van? ugye hogy nem... egyébként régebben tanítottam, úgyhogy nem teljesen ismeretlen a kérdéskör.

kutasbandi 2009.12.28. 21:34:44

Egyébként nekem sok tanárommal az is volt a bajom, hogy begyöpösödött volt, már 20-30 éve ugyan azt tanította. Gondoljatok csak bele. Matek érettségire készített fel már 30 éve minden osztályt (másodfokú egyenlet megoldóképletének a bizonyítása...) De ha megkéred, hogy segítsen már az integrálásban, akkor csak néz, és azt válaszolja, hogy "hááát azzal vagy 30 éve nem foglalkoztam". Vagy ott a töritanár.. minden évben jönnek az újak, és kezdődik az ősközösségektől.. De itt van mindjárt az irodalom (a nagyjainkban nincs sok változás), nyelvtan (nem minden nap reformálják), és úgy általában minden, ami a SZOKÁSOS érettségire készít fel.
Persze tisztelet a kivételnek! Gondoljatok csak bele, hány olyan tanárotok volt, aki meghatározta a sorsotokat? Akiért tűzbe mennétek? Akit akkor is tiszteltek, ha rosszabb jegyet adott? És már csak azért is tanultatok, hogy büszke legyen rátok, ne maradjatok szégyenben.
A többi csak tette a dolgát a rendszer katonájaként. Vagy egyszerűen kutyaütő volt.

ppppalika 2009.12.28. 21:34:55

@kutasbandi: "30 fős osztály nem kicsi. Bocsi. Max gimiről beszélünk, nem egyetemi kurzusról."

Hát, a törvény szerinti maximális osztálylétszám gimnáziumban 35 fő - elvileg.

A fenntartó engedélyezhet - bizonyos feltételek megléte esetén 42 főt, de speciális esetben felmehet 46 főig is.

www.oh.gov.hu/kozoktatas/maximalis-csoport/cikk-cime

tóninéni 2009.12.28. 21:35:57

@Sziszifusz: Nem ilyesmire gondolok, hanem amikor az iskolában nyílt titok a dolog. Utálják a gyerekek, mindenki a fejét fogja, mikor megszólal, ostoba, stb. ÉS Ő A GYEREKED OSZTÁLYFŐNÖKE!
De persze nem történik semmi, mert holló a hollónak... Mint az orvosoknál.

kutasbandi 2009.12.28. 21:36:44

Vazzeg, több mint fél órája lejárt a munkaidőm. Be kéne már zárni a kutat. : )

Sziszifusz 2009.12.28. 21:39:20

@tóninéni: JAja, ilyen szerintem is van. De sztem ez a főnök dolga, nem a kollégáé, hogy megfúrja a másikat. :).

fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2009.12.28. 21:43:28

@Anatómus: & @-d(-_-)b-:
anyósom szakiskolában tanít, minden nap 1kor már otthon van, néha sír a szája h javítania kell vagy h szülői lesz, de ennyi. készülnie nem kell, nyilván fejből vág mindent. azt persze nem mondom hogy érdekesen tanít, mert azt nem tom. hát ő biztos hogy fele annyit dolgozik egy évben mint egy rendes 8órás

magyalka 2009.12.28. 21:49:10

@fghjk: Aki tisztességesen és becsülettel készül, az heti48-50 órát is dolgozik. Aki lusta és munkakerülő, az a kötelezővel letud mindent. És lutri, hogy a gyereked milyen tipusú tanárt kap...

pszichoapu 2009.12.28. 21:49:20

@Bambano: abbol amit leirtam, 60 ora kijött. tudok számolni.

Buzzword 2009.12.28. 21:50:59

Anyám harminc éve melózik - nem tanár - 16 éve ugyanannál a cégnél, az utóbbi 3 év karácsonyi jutalmai két kisebb és egy közepes hátbaveregetés volt. Szerintem nem sírt a céges buli után, főleg azért mert jutalomból biztosították, jövőre is lesz munkája.
Valamelyik osztályon.
Valamennyi pénzért.
Brühühü, de szar lehet a posztolónak.

Marr 2009.12.28. 21:51:39

A cégnél, ahol dolgozom, nem lesz idén extra pénz. Ellenben az év végi összejövetelen kapott 1 alkalmazott (a 100-ból) jutalmat mindenki előtt. Nem volt egyébként jó hangulatú az este, de rá büszkék voltunk/vagyunk. Biztosan vannak irigyei szép számmal, de legalább nem vonult ki sírva senki a WC-be, mert idén nem kapott fejsimogatást. Felnőttek dolgoznak itt nagyrészt, tudjuk kezelni az ilyen helyzeteket csoportszinten és magunkban is.

Más: tanulóként minden év végén értékelhettük a tanári kart. Az egészet egyben. Ugyanaz a kérdőív volt felkészültségről, hozzáállásról, mindenről. Hiába nem nevesítettük a tárgyakat vagy a tanárokat, azért elég használható képet kaphatott az iskolavezetés.

Bambano 2009.12.28. 21:54:50

@pszichoapu: a szűk 60 óra azért nem 80... és heti szinten 20 óra különbség az nagyon sok.

pszichoapu 2009.12.28. 22:00:52

@Bambano: nem azt irtam hogy minden héten 80 óra hanem hogy 55-80 közt jön ki. van amikor 80 nnál is több. javitottal már egy hétvégén 78 db, egyenként 2 A4 es oldal hosszú olvasónaplót? a lényeg, hogy nem csak megtartjuk azt a heti 22-24 órat oszt jó napot. te meg tanulj meg olvasni, gondolom nem vagy magyartanár.

Bambano 2009.12.28. 22:17:14

@pszichoapu: nem, szerencsére nem vagyok az. így nem vagyok akadályoztatva a funkcionális szövegértésben:) ha neked 80 óra is kijön, akkor tessék odaírni, hogy egyes heteken ez van, más heteken meg még plusz ez meg az, és akkor így van 80 óra.

Most ha azt nézzük, kinek rosszabb: kollégák másfél méteres parabolát szereltek karácsony előtt két nappal este 80 méteres torony tetején, üvöltő szelek között, -10 fok alatti hőmérsékletben. És ez nem egy rendkívüli eset volt, hanem kb. a szokásos. Akkora cuccal lehet, elvitorláztak volna Nyíregyházától Debrecenig abban a szélben....
Ennek fényében tök jó lehet 78 darab olvasónaplót kijavítani. Minden tiszteletem mellett azért lássuk be, hogy nem világmegváltó teljesítmény.

Egyébként meg heti 80 óra nagyjából 5 nap alatt, az majdnem 16 óra naponta... nem hiszem el, hogy 16 óra munka, plusz erre jön rá a közlekedés, evés, sz.rás, család, alvás, stb. ebben valami kamuzás van.

_Molly 2009.12.28. 22:17:41

@-d(-_-)b-: De, láttam már alsós tanárt. Lakótársam volt. Volt, hogy csak 10-kor ment el otthonról, mert nem volt reggel órája. Délben már rendszerint hazaért, és ment pasizni, meg csinálta a maszek melóit.

Ezzel a dumával: "a te elkényeztetett, hiszis kölyködnek" kicsit melléfogtál, mert nincs gyerekem. De ha lenne, ezért simán elküldenélek a p1csába.

Mellesleg egy ilyen szöveg után már nem is kellenek érvek arra, hogy hány pedagógusnak alkalmatlan ember van a pályán. Hogyan mersz te bárki gyerekéről így beszélni????

Bambano 2009.12.28. 22:26:27

@_Molly: a gyerek arról szól, hogy feszegeti a határokat. MINDENKINÉL elmegy addig, ameddig hagyják. Ha egy gyerek hisztizik a tanárnál, akkor a tanár hagyta elmenni addig a pontig. Ergo a tanárnak jócskán van szerepe abban, hogy milyen lesz a gyerek az iskolában.

matyi10 (törölt) · http://matyi10.blogspot.com/ 2009.12.28. 22:26:52

@kutasbandi:

" Én diákként havi 250 órát dolgozom"

Ez érdekes hiszen ha egy hónapra 21 munkanapot számolunk és 8 órával az csak 168 óra lesz. Másrészt egy diák eleve kevesebbet dolgozhat pláne diákszövetkezeten keresztül. Azt meg már végképp nehéz elképzelni, hogy mindemelett tanulsz egy nappali egyetemen.

_Molly 2009.12.28. 22:33:49

@Bambano: Hát persze.

Aki panaszkodik, hogy milyen sz@r dolog pedagógusnak lenni, milyen kibírhatatlanok a gyerekek és milyen szörnyűek a szülők, azt én alapból eltanácsolnám a pályáról. Ilyen egyszerű.

Mellesleg éppen tegnap hallottam egy anyukát beszélni a kisfiához: nem mész oda!, nem kiabálsz!, nem szállsz föl! (a buszra)

Szerintem normális anya így nem beszél a gyerekével. Legföljebb egy elfuserált pedagógus...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.12.28. 22:33:49

@kutasbandi: Akkor reszpekt, de akkor sem értem, hogy ilyen időbeosztással, hogy jársz be a kötelező órákra. Nekem a lightosabb félévelben volt heti 1 mérés. Volt amikor 2 hetente 4...

kutasbandi 2009.12.28. 22:41:56

@matyi10: Ha visszaolvastál volna, akkor látnád, hogy minden hétvégén és ünnepnap dolgozom 99%-ban. Vagyis csak ezekből majdnem kijön a 150 óra. És e mellett a hétvégi meló mellett tudok tanulni. Hétközben már csak hétfőn volt órám, a többi 4 napban pedig 8 órát dolgoztam az utóbbi időben. És igen, e mellett lehet/kell tanulni. Esetenként esténként is.

kutasbandi 2009.12.28. 22:43:58

@molnibalage: Ebben a félévben (és mondjuk az előzőben is) csak egy tárgyam van már, és egy szigorlatom. Remélem, hogy most sikerül. A dec. 16-ai vizsgán 35-ből 3-an ugrottak be. Nem voltam közöttük. Talán majd jan. 6-án.

emiljuzso 2009.12.29. 01:56:41

@_Molly:
A nyári "szünet" témát sürgősen felejtsd el. Azt szabadságnak hívjál, ami egyébként időben nem takarja le a jog szerint járó szabadságomat.

emiljuzso 2009.12.29. 02:10:14

A kedves posztoló meg többet árt a sirámaival, mint gondolná. A pedagógusoknak nem jár mostanság jutalom. És egyébként is, "jutalom" valamilyen kiemelkedő tevélenységet szokott követni. Nincs az a tantestület, ahol kivétel nélkül mindenki megérdemelné. Persze a minőségi bérpótlék mindenütt nagy feszültséget kelt, de hogy jutalmat karácsonyra...
A mi önkormányzati iskolánkban az utolsó tanítási nap délutánján összehívták az összes dolgozót (a takarítónőket is),volt kalács és jó szó, kaptunk ajándékba egy doboz szaloncukrot és hétezer forint vásárlási utalványt. Örültünk nagyon, és nem sírtunk, hogy miért csak ennyi.

ppppalika 2009.12.29. 07:23:16

@Serina: "már nincs túlórapénz....adott óraszám felett "adható" "

Khm.
Jobban van, mint valaha. Azaz pontosabban. Csak a megtartott órák után fizetnek. A naplóba beírt és elszámolt óráknak össze kell stimmelnie, így nagyon elsumákolni sem lehet egyik fél részéről sem.

QWERT 2009.12.29. 08:44:31

Néhány észrevétel a poszttal, ill. a kommentekkel kapcsolatban:
1. Alapítványi iskola tényleg gáz lehet, hiszen általában olyan gyerekek kerülnek oda, akik "hagyományos" iskolába nem tudnak beilleszkedni, problémásak, stb...
2. Egyik kommentelő említette, hogy édesanyja 30 év tanítás után 70-et kap készhez. Hát igen, de akkor írja oda, hogy heti 8-10 órában tanít kb. Kezdőként ofő pótlékkal kapok 105-110-et kézhez, plusz a túlóra.
3. Szünetek: Sok tanár szereti hangoztatni, hogy jajj nyáron is vannak ám értekezletek. És? Néha be kell menni. Általában a szünet elején és végén. Nem mindennap. Ez hülye nyafogás. Ráadásul nem váratlanul, így tud előre tervezni az ember.
4. Szoktak hivatkozni az adminisztrációs feladatokra is, hogy mennyire gáz. Hát elmondom, hogy nem kell nyafogni, hanem egy-egy lyukasórában elintézni, esetleg hetente egyszer 20 perccel tovább bentmaradni, vagy éppen annyival előtte bemenni.
5. Az órát meg kell tervezni, igen. De azért ne csináljunk már mártírt magunkból, pl. egy sima gyakorló órát, amikor pl. összeadást vagy egyenletmegoldást gyakoroltatunk, annnyira tervezgessem. Egyébként a tanár felkészülését könnyíti a tankönyv, munkafüzet, amit általában ő választ meg. Igen, készülni kell, de nem lehet elmondani, hogy minden órára egy órát pluszban rá kell szánni.
6. Igen, kereshetnénk jobban is. Igen, jól jönne a megbecsülés. Igen, jó lenne, ha a gyerekek (és szülők) tisztelnének. De azért a szünetek, illetve az, hogy 2-fél3-kor már végeztünk, sok mindenért kárpótol.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.12.29. 08:57:55

Találtam egy szuper tanárt,eddig is sejtettem,hogy az,most rájöttem,jó pedagógus is.Sportot oktat,gyerekem jó sportoló,tehát a viszony barátságosnak mondható köztünk.Gyerek megjelent az újságban, mint kitüntetett,idén már sokadszor,tehát ez nem újdonság.Mit tett Tanár Úr? Ausztriai sielésből küldött gratuláló sms-t,boldog egyebeket kívánva az egész családnak.
Gyerek már hozzászokott,hogy gratulálnak neki ilyenkor,de tegnap egész nap a telefont nézegette:-Ugye milyen jó fej?
Nem is irigylem,hogy síel.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.12.29. 09:19:10

Valami" baj" van ezzel a sulival. Az igazgatóhelyettes iwiw-en gratulált neki.:)Kedves pedagógusok,ennyi elég,hogy egy szülő kicsit elaléljon,és legközelebb Ági néni is nagy csokor virágot kapjon névnapjára,önként,szeretetból.

kutasbandi 2009.12.29. 09:45:30

@QWERT: Ezt most hogyan? Hát kimondtad azt, amit mindenki tud? Árulás! : )

Egyébként nem tudom sajnálni a tanárokat. Mondok egy-két példát. Ha kitűnő tanuló vagy, akkor:

Gimnáziumi töritanár. Követeli a tananyag részletes ismeretét. Évszámokat, eseményeket. (Ezt tanítja 20 éve). A diák készül rá vagy 2 órát, és 45 percen keresztül felel, dolgozatot ír, vagy csak egyszerűen figyel, jegyzetel. Mi kihívás van az első világháború eseményeinek 20 éven át tartó tanításában? Mit is kell erre készülni? Ugyan, oldjon már meg egy matek példát (fizikai egyenletet, kémiai reakció leírást, irodalmi elemzést, stb) a diplomás, értelmiségi történelemtanár.

Matektanár. "Másodfokú egyenlet megoldóképletét álmodból felkeltve is tudnod kell!" Még a levezetését is természetesen tudja az a diák, aki jó jegyet akar. A dolgozatok és akár az órák is előre kitenyésztett példákból állnak. Esetleg ott a feladat gyűjtemény. Apropó dolgozat javítás. Egy olyan feladatsort, amit több 100-szor már megíratott, nehogy már gondot jelentsen kijavítani. A rosszabb vagy igénytelenebb tanárok csak a végeredményt nézik, a jobbak 3 másodperc alatt átlátják, hogy jól vezette-e le a feladatot, és esetleg csak valahol elszámolta magát a diák, vagyis lehet-e rá részpontot adni. Ez kihívás minden nap? Jah, és ugyan mesélje már el a Rákóczi szabadságharc részleteit a matek tanár. (Jelzem, a diáktól az előző órán ezt részletesen számon kérték).

Fizika, kémia, biológia, stb tanár természetesen dettó.
Az informatika tanárnál sok diák már régen többet tud.

Természetesen tisztelet a kivételnek. Annak a kivételnek, aki izgalmasan, a figyelmet lekötve adja át a tudását. Vannak valóban jó tanárok, akik partnerként tekintenek a diákra, ismerik azok képességeit.

ppppalika 2009.12.29. 10:06:44

@kutasbandi: "Egy olyan feladatsort, amit több 100-szor már megíratott, nehogy már gondot jelentsen kijavítani. A rosszabb vagy igénytelenebb tanárok csak a végeredményt nézik, a jobbak 3 másodperc alatt átlátják, hogy jól vezette-e le a feladatot, és esetleg csak valahol elszámolta magát a diák, vagyis lehet-e rá részpontot adni. Ez kihívás minden nap?"

Nem gond kijavítani, csak idő. Arra lehet, hogy elég 3 mp, hogy jó-e a levezetés, azonban a hiba megtalálására nem mindig. Normális esetben nem pusztán egy aláhúzás, hiányjel kerül oda, hanem valamiféle szöveg is. Arról nem is beszélve, hogy - bár szerintem valaha én is csúnyán írtam - de a diákok harmada szinte olvashatatlanul.

ppppalika 2009.12.29. 10:15:03

@kutasbandi: "Az informatika tanárnál sok diák már régen többet tud. "

Ez általában nem igaz. A helyzet az, hogy nem többet tud, csak mást. Ott egyfajta tényanyag/eszközismeret csak egy része a feladatnak. A diákoknak át kell adni egyfajta gondolkodásmódot, hogy képes legyen ismeretlen eszközökkel is megoldani a feladatot.

A több tudás igen csalóka. Sok diák mondja, hogy már "tud" szöveget szerkeszteni, de háromszor annyi idejébe telik megformázni egy történelem oktv dolgozatot, mind annak, aki "tanult".

kutasbandi 2009.12.29. 10:23:48

Mondjuk pont a fogalmazás az, amihez érzék is kell. Nekem soha nem volt ezzel gondom. Persze az már más kérdés, hogy pontos vagyok-e, de mondhatni bármiről tudok írni.

Uhu20 2009.12.29. 10:38:10

@QWERT:

Én is saját tapasztalatok alapján.

3. Szünetek:
Áldás és átok egyszerre.
Az nyilvánvaló, hogy a tanároknak járó szabadnapok száma meghaladja az átlagosat. A nyári szünet kb 35 szabadnap (csak a munkanapokat számolom), a többi összesen kb 12-14 (ahogy épp kijön). Azaz, egy kezdő tanár esetében, kb 2X annyi a szabadnapjainak a száma, mintha a versenyszférában dolgozna. Egy középkorú, vagy egy idősebb tanár esetében is van még előny, de már csökkenő.

Ugyanakkor!
Én pl. elég sokszor érzem azt a komoly hátrányt, hogy a szabadnapok időpontjai fixek. Pl. problémát okoz egy kocsiszervíz lebonyolítása vagy egy hivatali ügyintézés. Ugyanis ezeket munkaidőben lehet(ne) csinálni. Vagy én nem tudok elmenni májusban vagy szeptemberben nyaralni-utazgatni. Kizárólag a júl-augusztusi főszezonban.De ha nem vagyok igazán fitt eü szempontból, akkor is vagy munka, vagy táppénz.

Szóval ennek e hosszabb szünetnek - több szabadnapnak van előnye és hátránya is szerintem.

4.az adminisztrációs feladatok
Te is tudod, hogy van jópár dolog, amit nem lehet akkor és úgy csinálni, ahogy te azt eltervezed előre.

5. Órákra készülés
Igen, az 1/1 arány szerintem is túlzás. Ugyanakkor, én hiába tanítok már több, mint 10 éve, mindig vannak új "projektek" (új tárgyak, vagy a meglévő tárgyak alapos reformja;új és új tankönyvek stb) ami miatt vannak órák, foglalkozások, amire jóval több, mint 1 órát készülök.

Ugyanakkor, meg tudnám csinálni, hogy gyakorlatilag semmit nem készülök. Sokan meg is csinálják sajnos.

kiraaaaa 2009.12.29. 11:02:19

Én is jobb szeretném, ha nyilvános lenne a melóhelyen a boríték tartalma. Mert akkor tudnám, hogy melyik az a jól dolgozó kollega, akit minőségi munkája alapján jutalmazták, s tudnám, kit kell példaképül választani. Átvenni a munkatempót, morált...stb. Mert ugye azt díjazzák, aki kiemelkedik a többi közül, s nem cm-ben:)

tanmedve 2009.12.29. 12:03:00

Ami a posztot illeti: a jutalom nem törvényszerű, nem jár. Lehet bosszantó a körből kimaradtak számára , de követelni nem lehet. Az más kérdés hogy a leírt kiosztási módszer elég faragatlan.Nem a tényt, hanem a módszert érzem sértőnek.
Ami a nem dolgozó tanárokat illeti: Gondolom minden foglalkozás művelői közt vannak dilettánsok, kutyaütők. Nem gondolnám hogy az ő munkamódszerük határozza meg az idő szükségletet. Ha legközelebb azt látom hogy a toronydaru kezelője éppen nem emel hanem ücsörög a gépében akkor posztot írok arról hogy a darukezelők feleannyit dolgoznak mint más. Annál is inkább megteszem ezt mert körülbelül annyit tudok a darukezelő munkájáról mint a tanárokat minősítők többsége az enyémről.
Egyébiránt nehéz úgy vitatkozni hogy akármelyik mozzanatát veszem elő a munkámnak mindig az a válasz hogy az semmi. (Azt azért megfigyelném hogyan tesz rendet három perc alatt valamelyik korábbi kommentelő egy mai kamaszcsapatban.)
Napra pontosan annyi szabadságom van mint például a városháza takarítónőjének hiszen Ő is én is közalkalmazottak vagyunk.
Amúgy ami a munkaidőt illeti amikor rendszeresen éjszakába nyúlóan gyártom az éppen esedékes pályázati anyagot (tudom az is semmi)el szoktam néha gondolkodni hol is tartok a heti munkaidőmben. Igen tudom más is... Csakhogy másnak nem dörgölik naponta az orra alá azt hogy feleannyit dolgozik mint más.
Egyetértek azzal hogy sok nem a pályára való egyén ténykedik az oktatásban, de nem gondolnám hogy a tökéletesen tájékozatlan mocskolódó általánosítás előre visz!

kutasbandi 2009.12.29. 12:20:14

@tanmedve: Az emberek többsége nem dolgozik együtt darukezelőkkel 8-17 évig. Míg a tanárokkal igen. Szóval a tökéletlen tájékozódás nem állja meg a helyét.

tanmedve 2009.12.29. 12:37:45

@kutasbandi: Gondolom 8-12 évig járt különböző iskolákban. Ezekben az iskolákban mindíg pontosan követte valamennyi tanárának felkészülését, dolgozatjavításait, továbbképzéseit stb, és pontosan tudta hogy mikor mennyit dolgoztak. Nyilván azt is bemutatták Önnek hogy mikor milyen feladatsorokat használtak, fizika kémia órákon milyen előkészületek után jelentek meg a kísérletek, milyen adminisztrációs terheik voltak stb., stb. A vélt vagy hiányos tájékozottság sokszor veszélyesebb mint a tájékozatlanság! Tudja Ön például azt hogy a legegyszerűbb anyakönyvi adatokat hány helyen kell nyilvántartani? Vagy azt hogy egy felvételi időszakban hány órát töltünk végzős dákjaink gondjaival? Ez persze természetes, ez a munkám, de ne mondja már erre senki hogy ez mind semmi!

Uhu20 2009.12.29. 12:40:07

@kutasbandi: Te dolgoztál együtt tanárokkal? :P

tanmedve 2009.12.29. 12:42:00

@Uhu20: No igen erre voltam bátor én is célozni. Iskolába járva látjuk a tanárokat...mint a darukezelőt...

Uhu20 2009.12.29. 12:50:52

@tanmedve: igen, megelőztél....

Persze, az nyilvánvaló, hogy hogy a fociválogatott összeállításához, vagy a monetáris politikához is ért mindenki, úgy a (köz)oktatáshoz is...:D

Ami kicsit ijesztő, hogy az olvárs milyen meggyőződéssel ír a vélt igazáról. Még csak semmi guglizás vagy ilyesmi.

melkaart 2009.12.29. 12:53:50

@Sziszifusz:Sőt, szeretnék kamerával a hátam mögött dolgozni. Szülő bármikor követhesse neten ami a teremben zajlik, igazgatóhelyettes bármikor, bárki órájába belenézhessen - nem tudom, mi olyan történhetne egy órán, amit ne vállaljak a nyilvánosság előtt.

tanmedve 2009.12.29. 12:57:23

@melkaart: Nekem sem lenne kifogásom a kamera ellen, csakhogy vagy egy tucat különböző diákjogi és személyiségjogi törvényhelybe ütközik.

tanmedve 2009.12.29. 12:58:48

@Uhu20: Persze hiszen a darukezelő sem dolgozik! Mindenki látta!

tanmedve 2009.12.29. 13:06:23

@tanmedve: Egyébként az a benyomásom hogy úgy születnek a legmagabiztosabb vélemények, hogy az alkotójukat nem korlátozzák mélyenszántó ismeretek

kutasbandi 2009.12.29. 13:20:21

@Uhu20: Hát persze.. mert a tanuló csak messziről látja a tanárokat. Én a fontosabb tanáraimról sokat tudtam, és ők is rólam. És igen, nyugodtan nevezhetjük együtt való munkának a napi kapcsolatot. Valóban nem látom rendesen azt, hogy mennyi a közvetlen tanórákon kívüli munkájuk a tanároknak. De azért teljesen tájékozatlannak nem nevezném magam. Mondjuk a darukezelőkről valóban kevesebbet tudok, bár a munkájának az irányítása nem okozna komolyabb fejtörést. Mindjárt mondom, hogy miért.

Azért azt kérem nem elfelejteni, hogy mi is a tanári hivatás. Vagyis hogy mi a tanár feladata, azaz mi is az a végtermék, ami miatt dolgoznia kell. Mert ugye nem a munka önmaga a feladat. Azt ugyanis sokféle képen el lehet végezni.
Ez az egész oktatás egy különleges termelés, hiszen itt a termék maga a képzett ember. Nevezhetnénk inkább szolgáltatásnak. Vagyis a szolgáltatás tárgya és igénybevevője is maga az ember.
Mivel már túl vagyok néhány "szolgáltatáson", meg tudom ítélni annak minőségét.
Nem tudom pontosan, hogy hogyan dolgozik egy tanár, de elképzelésem lehet róla. Együtt dolgozom operátorokkal, irodistákkal, mérnökökkel, pénzügyesekkel, humánosokkal, informatikusokkal, logisztikusokkal, sőt, mindegyik részleg munkájának részleteit tanultam és több feladatot végzek is, amellyel támogatom a munkájukat. Mivel olyan menedzseri pályára készülök, ahol vezetőnek kell lennie az egyénnek, sok-sok szálat kell az irányítás alatt tartani. Nem hogy egy tanárnak a munkáját kell megítélnem, de egy egész rendszertől kell megkövetelnem a hatékony munkavégzést, számításba véve az időt, teljesítményt, minőséget, emberi kapcsolatokat, munkamorált, feladatokat, határidőket, pénzügyi megtérülést, költségvetést, stb..

Összefoglalva vannak elvárásaim a darukezelővel szemben is, és a tanárokkal szemben is. És nekem ne jöjjön senki azzal, hogy egy kívülálló nem tudhatja, mi hogyan működik. Mindig mindenen lehet javítani, fejleszteni. Az oktatáson is.

ppppalika 2009.12.29. 13:41:58

@kutasbandi: Annak alapján, hogy piszkos az abrosz egy étteremben, az étteremről véleményt tudok alkotni. Azonban arról nem, hogy miért piszkos. Aki mossa az rosszul végzi a munkáját? Aki ellenőrzi, rosszul végzi a munkáját? A pincér, aki nem vette észre? Nem kaptak elég tisztítószert? Nem kaptak megfelelő tisztítószert? Nem volt víz? Ha másutt mossák, a kiszállító dugóba került?

A tanár által nyújtott szolgáltatás is ezernyi dologtól függ. Egy hete találkoztam egy kollégával, aki egy kisebb helyen egy hónapja délelőtt és délután összesen 46 tanórát tart egy kolléga váratlan kiesése miatt. Egyszerűen nem tudták pótolni mással, talán majd januártól. A diáknak nem kell tudnia erről, de azért ez ugyancsak visszafogja a "teljesítményt". Persze ez szélsőséges példa, de talán elég szemléletes.

ppppalika 2009.12.29. 13:45:52

@kutasbandi: "Mivel olyan menedzseri pályára készülök, ahol vezetőnek kell lennie az egyénnek, sok-sok szálat kell az irányítás alatt tartani. Nem hogy egy tanárnak a munkáját kell megítélnem, de egy egész rendszertől kell megkövetelnem a hatékony munkavégzést, számításba véve az időt, teljesítményt, minőséget, emberi kapcsolatokat, munkamorált, feladatokat, határidőket, pénzügyi megtérülést, költségvetést, stb.."

Ha nem értesz a rendszer működéséhez és úgy ítélsz, akkor abból az lesz, mint amit a Munkahelyi terror blogban olvastam karácsonykor. Hátad mögött megmosolyognak, nevetségessé válsz.

tanmedve 2009.12.29. 13:46:55

@kutasbandi: Nem emlékszem hogy bármelyik diákom mellettem lett volna például az órai kísérletek előkészítésekor. Vagy van arról hosszú és alapos tapasztalatai alapján elképzelése mennyi munka van egy közoktatási pályázattal? Ha úgy gondolja igen ,hiszen bizonyára rengeteg pályázattal volt már dolga akkor kérem adja meg elérhetőségeit, mert legközelebb Önhöz fordulok, mert én csak a pályázati anyagok megismerése után tudom ezt megbecsülni.
A szolgáltatás minőségéből aligha lehet mindig egyértelmű következtetést levonni. A filozófiai eszmefuttatása pedig bizonyítja a tájékozatlanságát, ugyanis pontosan azokkal a tanárokkal lehettek rossz tapasztalatai akik a tanítást szolgáltatásnak gondolják.
A világ bajainak többségét olyan emberek okozták akik azt hitték a kívülálló is tudhatja... Valamiért én nem gondolom hogy átlátom bármely más foglalkozás belső összefüggéseit, nehézségeit, terhei, időigényét stb.
Amúgy az Ön logikáját követve mindenkivel együtt dolgozom akivel kapcsolatba kerülök. Tudja lehet hogy velem van a baj de 23 éves jogosítvánnyal a zsebemben nem vitatkoznék hivatásos gépkocsivezetőkkel szakmai kérdésekről, pedig nap mint nap találkozom velük, látom a munkájukat és még vannak is fogalmaim arról mi a dolguk, mi több rossz tapasztalataim is vannak.
Abból hogy az én munkám más mert valóban nem tárgyakkal dolgozom, hol következik hogy el kell tűrnöm hogy napi rendszerességgel titulálnak ingyenélőnek?
Megítélni jó esetben azt a "szolgáltatást " tudja amit kapott. Abból következtetést levonni általában egy hivatás művelőire nem vall cizellált, finom műveltségre
Az a vezető pardon manager aki hiányos információk, alapos ismeretek nélkül, "rendszer szinten" óhajt irányítani, megkövetelni bármit csak csődöket, tönkretett vállalkozásokat hagy maga után

kutasbandi 2009.12.29. 13:52:26

@tanmedve: "Az a vezető pardon manager aki hiányos információk, alapos ismeretek nélkül, "rendszer szinten" óhajt irányítani, megkövetelni bármit csak csődöket, tönkretett vállalkozásokat hagy maga után"

Ezt gondolom a menedzseri több éves tapasztalatából szűrte le.

tanmedve 2009.12.29. 14:01:05

@kutasbandi: Ezt eltalálta Barátom! Jelenleg tanítok, de mérnöki, rendszer informatikusi és tanári végzettségem, valamint évtizedes termelő szférából eredő vezetői tapasztalatom van. Tudja ötven felé már ragad valami az emberre...

Uhu20 2009.12.29. 14:07:51

@kutasbandi: Ezzel a hsz-addal egyetértek.

Egyrészt valóban megkövetelhető az oktatási rendszertől is egy bizonyos színvonal (munkatempó, precizitás, stb). Én is nehezményezem, aki belülről látja a rendszert, hogy sokszor milyen magas szintű a pazarlás, a szabályok be nem tartása, ezzel kapcsolatban a felelősségre nem vonás etc etc. Szóval ebben egyetértünk!

Amiben nem, az az, hogy te mint diák a közoktatás, a tanári munka egyik oldalát láttad. Így alapvetően ez alapján tudsz ítélkezni. Persze itt is gondba kerülhetsz, hiszen nyilván vannak olyan rendeletek, szabályok, amelyeket nem ismersz (pedig sok minden azért történt az órákon és az iskolákban úgy, ahogy).
De még mindig maga a tanítás, amit még viszonylag meg tudsz ítélni. Azt, hogy amögött milyen szellemi és adminisztrációs munka van, azt nem igazán, hiszen te magát a végterméket kaptad, magát a tanítási munkát.

Amit persze a tanáraid csinálhattak jól, kevésbé jól és kimondottan rosszul. Még annyit tennék hozzá, hogy nem mindig arany, ami fénylik...azaz lehet valaki kedvenc úgy, hogy a munkája silány és fordítva.

Uhu20 2009.12.29. 14:10:29

@tanmedve: Érdekes, a feleségemet én próbáltam vezetni tanítani ("minek dobjunk ki annyi pénzt!")....de nem ment a dolog.
Aztán, elment egy oktatóhoz, aki olyan dolgokat mondott el pl. a pedálkezelésről, amit én magam se tudtam, hogy hogy csinálom....szóval egyetértek, az is egy külön szakma.

kutasbandi 2009.12.29. 14:11:31

@tanmedve:
Gondoljon csak bele, nem beszélhetünk rendszerről, ha mindenki csak egy kis részfeladatot képes elvégezni. Szükség van egy olyan szervező erőre, amely az egész rendszert egy bizonyos cél érdekében összefogja.

Egyébként anno vettem részt kémiai kísérlet előkészítésében, sőt, házi feladatként kellett megoldást találni az adott feladatra önállóan. (Asszem hőmérőt kellett készíteni házilag).

"A világ bajainak többségét olyan emberek okozták akik azt hitték a kívülálló is tudhatja... " Én meg úgy gondolom, hogy akik benne vannak a dolgok sűrűjében, azok azt képzelhetik egy idő után, hogy a kívülállók nem érthetnek az ő munkájukhoz, sőt, azt csak ők tudják jól elvégezni. Önvizsgálat!

@ppppalika: "ha nem értesz a rendszer működéséhez.." Na igen. Ha. A folyamatszemlélet fontos. Tudni, hogy mit miért csinálunk.
Elmondom, hogy mi a hatékony munkavégzés kulcsa.
1, vevői igények kiszolgálása.
2, a veszteségek kiküszöbölése.
Ha ezek nem teljesülnek, akkor (1) a vevő nem azt kapja (vagy egyáltalán nem kell neki) amit mi kínálni tudunk, (2) sok felesleges munkát végzünk, terheljük magunkat, a környezetünket, pazarlunk.
Diákként sok értéktelen dologgal terheltek. Sokszor nem azt kaptam, amire szükségem lett volna (azaz lenne).
Az oktatásnak az lenne a feladata, hogy a megfelelő tudást adja át az embereknek. Ezen kellene gondolkozni.

Én nem kicsinylem le a munkájukat (soha nem mondtam ilyet, mégis ezzel vagdalóznak), hanem több részét veszteségnek látom. Úgy a diák szemszögéből, mint a tanáréból.

Az oktatás folyamatos javítása mindannyiunk feladata. Nem hiszem, hogy mert nem vagyok tanár, nem is gondolkodhatok az oktatásról, nem is kérhetek számon, nem vizsgálhatom felül a módszereket.
Vagy Önök szerint aki nem tanár, annak semmi köze az oktatásügyhöz?

tanmedve 2009.12.29. 14:14:59

@Uhu20: Egy másodpercig nem vitatkozom azon hogy nagyon komoly gondok vannak oktatásunk színvonalával és hogy erről jelentős részben a pedagógusok tehetnek Sokszor ajánlottam már kollégáimnak hogy néhány hét vagy hónap tapasztalatot kéne szerezniük termelő cégnél. Azt is tudom hogy a nem éppen tanárbarát liberális felfogás komoly megerősítést nyer a sok rossz tapasztalattól.De ezekből még nem következik az általánosítás

Uhu20 2009.12.29. 14:23:39

@tanmedve: Persze, én értelek. Úgy látom, hogy a topik kicsit kettészakadt: vagy nagyon szeretjük a tanárokat, vagy nagyon nem szeretjük (itt ugye 90%-ban az utóbbi).

Pedig higgadtan, józanul kellene ezt (is) elemezni.

tanmedve 2009.12.29. 14:27:00

@kutasbandi: "Kivülálló" jó vezető sosem lesz. Vagy felszedi a megfelelő szakmai tudást, vagy körülveszi magát a megfelelő szakemberekkel. Ha viszont ezt megteszi már nem "kivülálló"
Bármilyen szakmai feladatot jól csak szakember tud elvégezni.(nem a papírral igazolt szakemberről, hanem a hozzáértőről beszélek)Ha a sajnos csakugyan gyakori szakmai gőgre gondol, ami megakadályozza a tisztánlátást, és amitől sok szakértő nem látja a fától az erdőt, akkor egyetértünk. Az én szakmám is tele van szakértőkkel akiktől csak sűrübben vagyunk nem többen.
Amúgy abban talán megegyezhetünk hogy a közkeletű "tanárok nem dolgoznak annyit mint más" lemez nem szakmai kritika

Uhu20 2009.12.29. 14:29:15

@kutasbandi: Egyébként a közoktatás klasszikus példája a 22-es csapdájának.

Mert ugye egy 6 (8, 10, 14, 16) éves ember nyilván nem tudhatja eldönteni, hogy mit érdemes és mit nem érdemes tanítani-tanulni. Nyilván, 16-18 évesen már orientálódik esetleg (de erre meg is vannak a lehetőségek: gimi/szakközép; reál/humán/infó/nyelvi tagozat; fakultációk), de ne mondd, hogy valaki 16 évesen el tudja dönteni, hogy mire nincs szüksége a jövőben.

Másrészt, az iskola jóval több, mint egy oktatási műhely. Annál sokkal fontosabb szerepe is van: egyfajta szocializációs keret. Kedvező esetben, ha az oktatási rendszer hatékony, a kisgyerekből egy öntudatos, de egyúttal felelősségteljes, nemzetéhez hű állampolgár lesz (minden egyes szó lényeges).

tanmedve 2009.12.29. 14:32:38

@ppppalika:Már hogyne kérhetné számon rajtam vagy bármely kollégán a minőséget! De ne új szakmai módszert akarjon alkotni, hanem kérdezze meg a gyermeke tanárát mégis miért kell különórára járatni a gyereket? Miért nem elég az iskola? Nem azt kérdezem meg az autószerelőmtől hogy milyen technológiát használ - mivel ahhoz nem értek - hanem a járművem működését kérem rajta számon!

kutasbandi 2009.12.29. 14:33:35

@tanmedve: "Egy másodpercig nem vitatkozom azon hogy nagyon komoly gondok vannak oktatásunk színvonalával és hogy erről jelentős részben a pedagógusok tehetnek"

Mi ez, ha nem általánosítás?

@Uhu20: Én nem azt mondom, hogy nem szeretem a tanárokat. Csak sok olyan van, aki feleslegesen terhel. A diplomámnak a 90%-os tananyagát meg kellene reformálni. (És itt nem akartam a törlés szót használni). Hasznavehetetlen dolgokat kellett megtanulnom, és látom, hogy milyen más tudásra lenne szükségem a versenyképességhez a munkaerő piacon. Persze ez inkább a felsőoktatásra vonatkozik. Az érettségiig tartó tanulás inkább útkeresés, látáskör szélesítés, alapozás.

kutasbandi 2009.12.29. 14:36:25

@tanmedve: a "tanárok nem dolgoznak annyit mint más" lemez nem szakmai kritika "

Megegyeztünk.

tanmedve 2009.12.29. 14:39:50

@Uhu20: Egyáltalán nem vágyom arra hogy mindenki szeressen. Ha egy szülő megkeres a megoldást keresem. Hiába végzem én a munkámat a legmagasabb szakmai szinvonalon, betartva a pedagógiai minden írott szabályát heti akárhány órában ha nem jutok a gyerek közelébe. Ebben más a mi munkánk igazán. Ha egy iparos elvégzi a munkáját jó minőségben, betartva a szakmája szabályait akkor a termék is rendben van. A tanításból nem lehet kivenni az emberi tényezőt. Aki pedig mint hitem szerint én, próbál ezen elképzelés mentén dolgozni, lelkiismeretfurdalással küzdve az elhanyagolt családja miatt egy kissé érzékennyé válik a bántó sztereotípiák iránt

kutasbandi 2009.12.29. 14:41:00

@Uhu20: Természetes, hogy ne a diák döntse el, hogy mire van szüksége. Ez a szakemberek feladata, akiknek szem előtt kell tartania, hogy mire van szüksége a társadalomnak.

Mondjuk személy szerint az ének-zene oktatásra nem volt szükségem. Miért nem lehet ez fakultáció? : )

Uhu20 2009.12.29. 14:42:41

@kutasbandi: Egy klasszikus idéznék...:)
"[i]Az érettségiig tartó tanulás inkább útkeresés, látáskör szélesítés, alapozás.[/i] "

tanmedve 2009.12.29. 14:43:57

@kutasbandi: Ez nem általánosítás hanem szomorú, fájdalmas napi tapasztalat. Felső tagozaton és szakiskolában tanítok. Amikor a 7.-es gyerekről az első találkozáskor kiderűl hogy analfabéta, nem tud két számot helyiérték helyesen egymás alá írni, nos akkor erős kétségeim merülnek fel az előttem járt kollegák munkájának minőségével kapcsolatban

kutasbandi 2009.12.29. 14:45:08

@tanmedve: Megértelek. Nem lehet könnyű olyan gyerekekkel dolgozni, akik otthonról jó esetben nem hoztak semmit, rossz esetben kritikán aluliak. Az is gond, hogy ahhoz, hogy valaki szülő lehessen elég ha fizikailag képes rá. Nem kell hozzá értelem, érzelem, felelősség, stb.

Ahogy öregszem, rá kell, hogy jöjjek, nagyon sok hülye ember van a világon. És nekik vannak gyerekeik..

Uhu20 2009.12.29. 14:51:47

@kutasbandi: "Ahogy öregszem, rá kell, hogy jöjjek, nagyon sok hülye ember van a világon. És nekik vannak gyerekeik.. "

Folytatnám:
....és belőlük lesznek az új munkaerők, köztük az új tanárok...:D

tanmedve 2009.12.29. 14:54:00

@kutasbandi: Tisztelettel megemelem a kalapomat! Szerény érveim hatására megindultak a gondolatai! KÖSZÖNÖM!
Amúgy az iskola ahol dolgozom pontosan olyan gyerekekkel foglalkozik akiket minden honnan kidobtak mert hogy kezelhetetlenek. Hogy is van ez? van kezelhető, meg kezelhetetlen gyerek? Iskolánként néhány ilyen tanuló sok, mi pedig kétszázegynéhánnyal bírkózunk, szerénytelenség nélkül mondom nem eredménytelenül.Ez is egy szomorú tapasztalat mert hiszen - szolgáltatás jeligére - mondhatja-e egy szobafestő hogy egyes lakás típusok "kezelhetetlenek" A magyar oktatásban dolgozó pedagógusok közül sok könnyedén teszi ezt

kutasbandi 2009.12.29. 15:05:58

@tanmedve: Nos, köszönöm. Mondjuk én azt hittem, hogy eddig is haladtak a gondolataim.. : )))

A szobafestő mondhatja, hogy ugyan annyiért nem festem ki ezt a házat, mint amazt, hiszen a "diszpós gurítás" nem ugyan az, mint ha először az enyves festéket le kellene mosni a falról... ez 3x annyiba fog kerülni, meg 2x több időbe, és több ember is kell hozzá..
Persze értem, hogy mit akart ezzel mondani.. csak hát festő is voltam néhány évig..

tanmedve 2009.12.29. 15:09:10

@kutasbandi: Nem is arra céloztam hogy eddig nem gondolkodott, csak arra hogy új színt véltem felfedezni

tanmedve 2009.12.29. 15:11:36

@kutasbandi: Persze mondhatja azt egy iparos hogy ez drágább lesz, mi több azt is hogy nem vállalja, de azt hogy ez a lakás kifesthetetlen, és ezt még el is fogadja a fél szakma, na ez már nem hiszem hogy megáll.

kutasbandi 2009.12.29. 15:22:50

@tanmedve: Persze, én sem gondoltam komolyan, és érzem is a szavak súlyát.

Sajnos mennem kell tanulni, mert ez a kibernetika és rendszeranalízis szigorlatom már soha nem lesz meg.

(Egyébként pont annyira borzasztó, mint amilyen a neve!)
További szép napot mindenkinek.

Chiao

tanmedve 2009.12.29. 15:27:42

@kutasbandi: Köszönöm a beszélgetést!

ppppalika 2009.12.29. 16:25:20

@kutasbandi:
"Elmondom, hogy mi a hatékony munkavégzés kulcsa.
1, vevői igények kiszolgálása.
2, a veszteségek kiküszöbölése. "

Ki a vevő?
- a diák?
- a szülő?
- a fenntartó? (hiszen ő "veszi" meg a munkánkat, a diák csak a munka "tárgya")

Mit jelent a veszteség?
Ezt iskolai környezetben nem tudom értelmezni.

ppppalika 2009.12.29. 16:36:28

@tanmedve: "Már hogyne kérhetné számon rajtam vagy bármely kollégán a minőséget! De ne új szakmai módszert akarjon alkotni, hanem kérdezze meg a gyermeke tanárát mégis miért kell különórára járatni a gyereket? Miért nem elég az iskola? Nem azt kérdezem meg az autószerelőmtől hogy milyen technológiát használ - mivel ahhoz nem értek - hanem a járművem működését kérem rajta számon!"

A tanártól is pont ugyanúgy és ugyanolyan joggal kérheted számon, mint a pincértől a hideg ételt. Példáimmal igyekeztem kiemelni, hogy attól, hogy a tanár a közvetítő, nem biztos, hogy ő a hibás a számonként elem kapcsán. Számon kérheted a kémia szakos tanáron, hogy miért nem teszi kísérletekkel érdekessé az órát, miért nem végeznek tanulói kísérletet (ha van más minőségű az oktatás, mint ha nincs). Lehetséges, hogy az ő hibája, mert nem akar időt fordítani rá, de lehet, hogy az iskolában nincsenek meg a szükséges eszközök. A számon kért elemen mit változtat, hogy mi az ok? A tanár vagy nem akar (első eset) vagy nem tud (második eset) mit kezdeni vele.

tanmedve 2009.12.29. 17:00:09

@ppppalika: Nekem viszont az a dolgom hogy a szűkös körülmények között is megpróbáljak minőségi órát tartani. Ez viszont általában sok-sok többlet munkát igényel.
A különórára pl fizikából nem a kísérletek hiánya kényszerül a gyerek, hanem azért mert a tananyagot csak "leadta" a kolléga és nem megtanította.
A pincér sem azért hoz hideg ételt mert rosszak a körülmények, hanem mert trehány a séf.
Naponta küzdök az eszközök lehetőségek hiányos voltával, de tisztelettel kérdezem mivel voltak jobban eleresztve a hatvan évvel ezelőtti NÉPTANÍTÓK, ők ugyanis nem engedtek ki analfabétákat a kezük közül.
Amikor például azt hallom középiskolás diáktól hogy megtiltották neki a függvénytábla használatát, vagy azt hallom hogyha a magyar dolgozatban nem az óra tábla anyagát adja vissza akkor kettesnél jobbat nem kaphat ( kollégiumi tanárként szembesültem ezekkel a példákkal, nos ezek egyértelmű súlyos dilettantizmusról árulkodnak)

kutasbandi 2009.12.29. 17:28:20

@ppppalika:
"Ki a vevő?
- a diák?
- a szülő?
- a fenntartó? (hiszen ő "veszi" meg a munkánkat, a diák csak a munka "tárgya")
Mit jelent a veszteség?
Ezt iskolai környezetben nem tudom értelmezni. "

Na ez az. Látásmódot kell váltani. Ön úgy gondolja, hogy a diák a tárgy, és a munkáltatója a vevő, hiszen tőle kapja a fizetését. Ez természetesen egy rossz szemlélet. Mert ugye a fizetését az önkormányzattól kapja, mint közalkalmazott. Vagyis az államtól, vagyis az adófizetőktől. (átvitt értelemben ugye, mert végül is nincs eladható terméke a végén, nem termel fizikai árut).
Elmondom, hogy mire gondolok, amikor az oktatás vevőjére gondolok. A társadalom, és annak is a jövőbeli tagjai az oktatás vevője. Ön a felnövő társadalom tagjainak az elméjét csiszolgatja, hogy később jobban megállják a helyüket az életben.

Mondok veszteségeket, melyek akár az iskolai környezetben is megállják a helyüket:
- Túltermelés. Sok felesleges, értéktelen diploma.
- Túlterhelés. Feleslegesen elvégzendő feladatok tanárnak, diáknak.
- Nem elég részletes oktatás, vagy egy-egy témába túlzott elmélyülés. (Volt olyan barátom, aki a 2 éves gyorstalpaló gimnáziumban több mint fél évig a thébai mondakörről tanult, és 150 mondásos latin dolgozatot írattak vele).

Biztos vagyok abban, hogy van sok olyan dolog, amit értelmetlennek tartanak a mindennapi munkájuk során. Gondolkozzanak csak.

Edömér 2009.12.29. 19:19:40

@tanmedve: "Nekem viszont az a dolgom hogy a szűkös körülmények között is megpróbáljak minőségi órát tartani. Ez viszont általában sok-sok többlet munkát igényel."

Ez a lényege a dolognak. A lelkiismeretes pedagógusok sok-sok órát dolgoznak a munkaidejükön felül. Aki meg beleszarik, éppen csak letanítja a kötelező óraszámot.

A szabadságról: önkormányzati iskolákban 25 nap a pótszabadság a pedagógusoknak. A téli meg tavaszi szünet pedig tanítás nélküli munkanap. Szóval iskolája válogatja, van ahol nem dolgoznak, van ahol ilyenkor nevelőtestületi értekezletek, továbbképzések vannak.

kutasbandi 2009.12.29. 19:38:28

Egyébként a máshogy gondolkodáshoz itt egy link. Lehet olvasni informatikáról, gyártásról, utazásról, orvosi szolgáltatásokról, stb. Kulcsszavak: kaizen, lean.
Ez nem csak az autóiparban alkalmazható. Ez egy szemléletváltás.

kaizen.freeblog.hu/

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása