A média nem az ördögtől való
Újabb, a média hatását boncolgató levelet kaptunk, ezúttal azonban sokkal inkább azt az oldalát vizsgálja levélírónk a kérdésnek, hogy hogyan lehetne a médiát jóra használni, hogyan lehetne akár a média segítségével változtatni a tanárok megítélésén? Egy olyan sorozatot képzel el, ami az iskolát, az iskolai életet pozitív színben tünteti fel, ezáltal észrevétlenül is közelebb hozva a diákokhoz és talán a szülőkhöz is a társadalom által kívánatos értékrendet. Kedves Ellenőrző! Több cikk is megjelent a blogon a napokban, ami arról szólt, milyen hatása van a médiának a gyerekekre/fiatalokra. Közben a csapból is az folyik, hogy az oktatási rendszerünk nem működik, és hogy ennek egyik oka a diákok hozzáállása, az hogy nem tisztelik a tanárokat, a tudást, stb. Lehet ezen változtatni? Ha igen, hogyan? Szerintem ki kellene használni a média, a tévé hatalmas nevelő erejét, hátha nem csak rosszra, de jóra is fel lehet használni! A tanulók a képernyő előtt töltik szabadidejük nagy részét. Legalább akkora hatással van rájuk a tévé és az internet, mint a családi háttér. Gyakran ez utóbbit okoljuk azért, hogy a diákok nem tisztelnek minket, tanárokat: "Otthon is azt hallja, hogy a tanár hülye". Mivel a szülőt nem tudjuk lecserélni, ezzel le is van zárva a dolog, és elkönyveljük, hogy ezen nem lehet változtatni. Viszont nem csak a szülőktől hallja, tapasztalja ezt a hozzáállást otthon, hanem a tévében is ezt látja. Ezt pedig lehet befolyásolni. Emlékszem, évekkel ezelőtt adtak valamelyik csatornán egy sorozatot, a Szívtipró Gimi címűt. Én akkor még a célkorosztályba tartoztam, néztem is rendszeresen. Egyszer apukám is látott vagy öt percet az egyik részből, ő is tanár. Elhűlt. Még mindig látom magam előtt az arcát, teljesen kétségbe volt esve. Azt mondta, ha az én generációm már azt látja a tévében, hogy így lehet beszélni a tanárokkal, abból nagy baj lesz. És lett is, beteljesült a jóslat. A jéghegy csúcsáról nap mint nap hallani a hírekben, de manapság már az elit iskolákban sem úgy néznek a tanárokra, mint régen. Ha le nem is köpik őket, más a hozzáállás, mint néhány éve. Ha rossz irányba tudott változtatni a média a társadalmon, szerintem jó irányba is tud! Miért ne készülhetne másmilyen sorozat az iskolai életről? Egy olyan sorozat, ami leköti, érdekli a gyerekeket, de észrevétlenül (!!) a jóra neveli őket. Ahol olyan szereplőkkel tudnak azonosulni, akik amellett, hogy szimpatikusak egy fiatalnak, szimpatikusak nekünk, tanároknak (és a szülőknek) is: tisztelettudóak, érdeklődőek, nem bomlasztják, hanem építik az osztályközösséget, az értékrendjük olyan, amilyenre nevelni akarjuk a diákjainkat. Persze nagyon vigyázni kell, hogy ne legyen belőle tanmese, hanem valóban élvezzék a gyerekek. Emellett az is hasznos lenne, ha a tanárokról alkotott képen is változtatna a média, és nem csak a fiatalok körében. A szüleiket is nevelhetné. A társadalom nagy része pedagógus ellenes. Ezen könnyen lehetne változtatni, ha látnák a tévében, milyen is egy tanár élete. Pl. egy valóságshow bemutathatná, milyen is az a "22-szer 45 perc", amit munkával töltünk (sokszoros idézőjel, természetesen). Ha tudnák, miről beszélnek, talán nem szidnának annyit minket, és nem ezt hallaná a gyerek sem. A média nem olyan, mint az időjárás: emberek irányítják, így változtathatunk rajta. Ahelyett, hogy panaszkodunk, hogy rossz hatással van a felnövő generációkra, ki kellene használni a hatalmát. A propaganda nem újkeletű találmány, és bármennyire negatív konnotációk kapcsolódnak hozzá, jóra is lehet használni. A legfontosabb az lenne, hogy céltudatosan, és jó cél érdekében működjön.