9

Életszerűtlen a gazdasági képzés is?

Ellenőrző , 2010.11.17. 08:00

 Olvasónk a bankszektorban dolgozik és az ehhez kapcsolódó pénzügyi végzettség megszerzése közben döbbent rá, hogy nem csak a sokat szapult tanár és bölcsész képzés életszerűtlen, hanem a gazdasági képzés során megszerzett tudásnak sincsen sok köze a valóságban elvárthoz. Jó ötleteket sorol fel, milyen tárgyakat kellene ahhoz tanulnia, hogy a mindennapi munkája során használni tudja az MA képzésben tanultakat.

 

 

Kedves Ellenörző!
 
Harminc éves jócskán elmúltam és úgy gondoltam, a teológiai diploma mégiscsak kevés a szakmai boldoguláshoz a bankszektorban, ezért ültem vissza az iskolapadba.
 
A cél egy egyetemi közgazdasági diploma. Az új bolognai rendszerben ehhez szerezni kell kreditpontokat, hogy felvegyenek a mesterképzésre, a mostani egyetemi szintű képzésre.
 
Ezért jelentkeztem az egyik legjobb hírű pénzügyi oktatási intézménybe másoddiplomás képzésre.
 
Már itt is kicsit kiakadtam, hogy a tantárgyak 80%-a tölteléktantárgy csak. Ilyen volt például a üzleti kommunikáció, amiben semmi üzleti nem volt. Lehetne tárgyalástechnikát tanítani, érvelést, nyer-nyer szituációt és ezer minden mást. Nem, egyetemi elefántcsont-toronyba bezárt, a való életben soha meg nem forduló professzorok okoskodásait tanították. Maslow-elmélet és társai, élettől elszakadt süketelések.
 
Minden félévben egy, maximum kettő olyan tárgyunk volt, aminek legalább távolról valami köze volt a pénzügyhöz (számvitel, nemzetközi közgazdaságtan). A többi csak azért, hogy ne legyen olyan üres a leckekönyvünk.
 
Na sebaj, vigasztaltam magamat, majd a mesterképzésen jól megtanuljuk a pénzügyi dolgokat.
 
Nos, eddig úgy tűnik, ebből sem lesz sok minden.
 
Jelenleg a mesterképzésen tanulunk informatikát, ami örvendetes lenne, ha nem abból állna az oktatás, hogy egy-egy előadás alkalmával "írunk", pontosabban a tanárról lemásolunk egy-egy 3 soros "programot", minden alkalommal más programnyelven. Ennek így mi az értelme?! Használhatósága tökéletesen nulla, ahhoz viszont túl sok, hogy feleslegesen és értelmetlenül megtanuljuk, csak hogy átmenjünk a vizsgán.
 
Üzleti jog: egyházalapítás és hasonlóak a témák. Mi lenne, ha inkább értékpapír-jogot tanítanának mesterszakon? Vagy a PSZAF-tól jönnének vendégelőadók. Annak valami értelme is lenne.
 
De ami teljesen kiverte a biztosítékot: LINÁRIS ALGEBRA!!!!!! Óránként 5-10 algebrai tétel és azok bizonyítása! Ebből lesz a vizsga! Talán még mindenki emlékszik rá középiskolából: Bizonyitsuk be, hogy a+b=b+a. Egy evidens dologról kell okoskodni egy oldalon keresztül. Ez egy tétel. A kóbor apáca olyan apáca, amelyik kóbor.
 
Ezt ki találta ki, hogy PÉNZÜGYI MESTERSZAKON lineáris algebrai tételek bizonyítását kell oktatni?!!!!!!
 
Mivel már 20 éve dolgozom és ebből jópár évet a szakmában, bátran állíthatom, hogy soha az életben még csak hasonlóra sem lesz szüksége senkinek a pénzügyek területén. Sőt, azt is bevallom, hogy még a középiskolai másodfokú egyenletekre és a sinus-cosinusra sem volt soha életemben szükségem, ahogyan az Árpád-ház kihalásának a dátumára és a kovalens kémiai kötések mibenlétére sem.
 
A jelenlegi félévben másfél tárgyat tudnék a pénzügyekhez sorolni. A többi megint csak azért van, hogy legyen.
 
Tantárgyak, amik nincsenek, pedig legalább lenne haszna az életben:
 
- szakmai angol nyelv
- valódi informatikai oktatás, esetleg elterjedt banki és egyéb rendszerek ismertetése (CLAVIS, SAP, stb.).
- Esettanulmányok banki, vállalati életből. Híres csődök és felvásárlások és azok tanulságai.
- Vezetői képességek, döntések és azok előkészítései.
- Hogyan bánjunk az emberekkel, hogyan érveljünk és nyerjük meg őket.
- stb, stb, stb.
 
Innen belűlről nézve a magyar felsőoktatás teljes csődben van. Értelmetlen és használhatatlan dolgokat tanítanak öt éven keresztül, amit az ember legkésőbb fél év múlva maradéktalanul el is felejt. És nem is kár érte.
 
Ideje lenne már, hogy végre valódi, az életben használható és szükséges tudást kezdjenek átadni az egyetemeken és főiskolákon.
 
Köszönöm a figyelmet,
 
Egy olvasójuk

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr482330085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jzs · http://kyokushinblog.blogspot.com 2010.11.17. 11:07:31

ööööö...... szerintem Árpádék úgy 1301 vagy 2 felé murdeltak ki végleg. A sinus és a cosinus mint elv hasznos az élet más területén is. A kovalens kötésről nem mondok ítéletet, mert szerelmes voltam 8.-ban a kémia tanárnőbe és októberre tudtam az egész könyvet + a gimiseket is. A másodfokúval én sem találkoztam azóta... az helytálló! :)

Amúgy meg igazad van. Ezt adják ma másoddiplomás képzéseken. Párom kommunikáció területén küzd a phd-ért és hasonló gyökérségekkel szadizzák őket. Figyelj! Szerintem ez úgy van, hogy egy tanszék megkapja a MAB-tól a szakot, kineveznek egy felelős proffot, aki szól a haveroknak.

Hello! Indítunk pénzügyi szakot! Ki mit tud benne oktatni?
Bélám, emlékszel! Én csak lineáris algebrát!
Nem baj Verácska. Az is kell nekik...

Szerintem ez valahogy így megy.

Akkor had idegesítselek fel. Mivel távoktatással foglalkozom, van pár jó gyakorlatom a nemzetköziből. Depeche mode:

USA. Diákok otthon vagy munkahelyen tanulnak. Belépnek az eLearning rendszerbe. Ott várja őket online a tutorjuk. Féléves feladat: bele kell a diáknak élnie magát, hogy az elnök tanácsadója az 1973-as olajválságban. Szakirodalom óriási. ONline elérhető, ami meg nem az papíron. Tutor segít. De várja a tanácsokat. Csapatok alakulnak, emileznek, chatelnek, skypolnak, lájkolnak, meg ami belefér.... fél év végén prezentálnak. Mindenki felkészült, nagyon szeretne az elnöknek jó tanácsot adni. Tutor és szaktanárok együtt értékelnek.....mindenki happy. Karácsony előtt egy kocsmában berúgnak, boldogok és úgy érzik részesei voltak valaminek, ami tartalmat és tartást adott nekik. Fellebbent a tudás misztériuma...

Ezt is lehet....

Az egyetemek is globalizálódnak. lehet azt a pénzt, amit te betolsz most a csokkereknek, nemsokára utalhatod egy indiai egyetemnek és a fentiekhez hasonló képzést kapsz érte. És ha szorgalmas vagy diploma átadó Bombayben lesz. Ha meg szerencsés is vagy, találkozhatsz Aishwarya Raival is :)

bontottcsirke 2010.11.17. 13:29:14

Emlékszem amikor angolt tanultam az akkor Veszprémi Egyetemen (most már valami más a neve), a tanerő jelentős része nem tudott angolul, jelentős része a tárgyát sem ismerte.

Amit tudtam az életből tanultam meg, meg ahogy én tanítottam és utána kellett nézni dolgoknak.

Viszont sületlen hülyeségekből egy rakás volt

Na ott elhatároztam, hogy majd ha nagyon kell veszek papírt a piacon, de ilyen hülyeségeket nem hallgatok végig még egyszer.

M. Péter 2010.11.20. 10:45:49

Kvantitativ penzugyi teruleten nagyon is kell a linearis algebra, meg mas bonyolultabb matematika is, valoszinusegszamitas, parcialis differencialegyenletek, stochasztikus differencialegyenletek.

phpdev 2010.11.26. 13:19:26

Kár ezért a blogért. Régen nagyon jó volt.
Béke poraira. Bár már régen halott.

bonebear · http://cinca.blog.hu 2010.12.08. 22:50:09

Én ebből a posztból csak annyit láttam, hogy ez a képzés van válságban sok más bölcsész képzéshez hasonlóan. Sebaj, 70 egyetem fejlett országot jelent...

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2011.01.06. 15:29:16

@M. Péter:
Pont ezt akartam írni, Medvegyev úr.
Például egy banki interjún ( többek között ) be kellett bizonyítani, hogy a szimmetrikus mátrix pozitív definit.

Azt aláírom, hogy a bani ügyintézőknek ( gondolom, mivel CLAVISsról ír, a backofficeben dolgozik ) nem kell a parabolikus paricáliss differenciálegyenletek titkait fürkészni. De akár csak a middle officeban dolgozik, ott adott esetben szükség lehet arra, hogy valami fingja legyen róla, ha másért nem, akkor azért, hogy kommunikálni tudjonh azokkal az elemzőkkel, akik a Doob Meyer dekompozícióval kelnek és a differenciáloperátorok Lie algebráival fexenek.

xstranger 2011.01.21. 15:20:55

@M. Péter: @Scaramella va alla guerra: +1

Mielott szarra fikaznank a magyar felsooktatast. A kollegaim Oxbridge/Imperial/MIT-t vegeztek, a tananyag es modszertan nagyon hasonlo a BME/ELTE/Corvinus hasonlo szakain (ja kb matematika orverzesig).

Mashol jobb a kedv es magasabb a fizetes de egy matematikai tetel bizonyitasaban nincs tul sok szabadasagi fok.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2011.01.21. 16:53:55

@xstranger:

Mondjuk nekem az a "top tier befektetési bank", amelyik idehozta a matematikai kutató részlegének egy részét ( hadd ne irjak most nevet ) panaszkodott, hogy a Közgázas interjúzók felkészületlenebbek, mint a műszakisok ( vagy ELTÉsek ). Mégpedig azért, mert rosszabb a problémamegoldó képességük. Ha valaami addig ismeretleen problémával találkoznak az interjú során, akkor leblokkolnak, úgyannyira, hogy még mentőkérdésekkel sem lehet "jobb útra tériteni őket".

Az anyag a Közgázon nem rossz, szerintem a hallgatókkal van baj. Aki oda megy, az levegőt akar darálni, nem pedig Hull White modellre kalibrálni binomiális fákat.

xstranger 2011.01.21. 18:49:47

@Scaramella va alla guerra: Amikor en jartam egyetemre akkor 600 Kozgazosra jutott 300 VIKes az arany gyanitom most is ugyanilyen. A felso 20-30% kozott nem hiszem hogy sok kulonbseg lenne.

Ha a "top tier" banknak gondja van a felvetelizokkel akkor lehet tul sok embert hivnak be interjuzni.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása