Kedves Ellenörző!
Harminc éves jócskán elmúltam és úgy gondoltam, a teológiai diploma mégiscsak kevés a szakmai boldoguláshoz a bankszektorban, ezért ültem vissza az iskolapadba.
A cél egy egyetemi közgazdasági diploma. Az új bolognai rendszerben ehhez szerezni kell kreditpontokat, hogy felvegyenek a mesterképzésre, a mostani egyetemi szintű képzésre.
Ezért jelentkeztem az egyik legjobb hírű pénzügyi oktatási intézménybe másoddiplomás képzésre.
Már itt is kicsit kiakadtam, hogy a tantárgyak 80%-a tölteléktantárgy csak. Ilyen volt például a üzleti kommunikáció, amiben semmi üzleti nem volt. Lehetne tárgyalástechnikát tanítani, érvelést, nyer-nyer szituációt és ezer minden mást. Nem, egyetemi elefántcsont-toronyba bezárt, a való életben soha meg nem forduló professzorok okoskodásait tanították. Maslow-elmélet és társai, élettől elszakadt süketelések.
Minden félévben egy, maximum kettő olyan tárgyunk volt, aminek legalább távolról valami köze volt a pénzügyhöz (számvitel, nemzetközi közgazdaságtan). A többi csak azért, hogy ne legyen olyan üres a leckekönyvünk.
Na sebaj, vigasztaltam magamat, majd a mesterképzésen jól megtanuljuk a pénzügyi dolgokat.
Nos, eddig úgy tűnik, ebből sem lesz sok minden.
Jelenleg a mesterképzésen tanulunk informatikát, ami örvendetes lenne, ha nem abból állna az oktatás, hogy egy-egy előadás alkalmával "írunk", pontosabban a tanárról lemásolunk egy-egy 3 soros "programot", minden alkalommal más programnyelven. Ennek így mi az értelme?! Használhatósága tökéletesen nulla, ahhoz viszont túl sok, hogy feleslegesen és értelmetlenül megtanuljuk, csak hogy átmenjünk a vizsgán.
Üzleti jog: egyházalapítás és hasonlóak a témák. Mi lenne, ha inkább értékpapír-jogot tanítanának mesterszakon? Vagy a PSZAF-tól jönnének vendégelőadók. Annak valami értelme is lenne.
De ami teljesen kiverte a biztosítékot: LINÁRIS ALGEBRA!!!!!! Óránként 5-10 algebrai tétel és azok bizonyítása! Ebből lesz a vizsga! Talán még mindenki emlékszik rá középiskolából: Bizonyitsuk be, hogy a+b=b+a. Egy evidens dologról kell okoskodni egy oldalon keresztül. Ez egy tétel. A kóbor apáca olyan apáca, amelyik kóbor.
Ezt ki találta ki, hogy PÉNZÜGYI MESTERSZAKON lineáris algebrai tételek bizonyítását kell oktatni?!!!!!!
Mivel már 20 éve dolgozom és ebből jópár évet a szakmában, bátran állíthatom, hogy soha az életben még csak hasonlóra sem lesz szüksége senkinek a pénzügyek területén. Sőt, azt is bevallom, hogy még a középiskolai másodfokú egyenletekre és a sinus-cosinusra sem volt soha életemben szükségem, ahogyan az Árpád-ház kihalásának a dátumára és a kovalens kémiai kötések mibenlétére sem.
A jelenlegi félévben másfél tárgyat tudnék a pénzügyekhez sorolni. A többi megint csak azért van, hogy legyen.
Tantárgyak, amik nincsenek, pedig legalább lenne haszna az életben:
- szakmai angol nyelv
- valódi informatikai oktatás, esetleg elterjedt banki és egyéb rendszerek ismertetése (CLAVIS, SAP, stb.).
- Esettanulmányok banki, vállalati életből. Híres csődök és felvásárlások és azok tanulságai.
- Vezetői képességek, döntések és azok előkészítései.
- Hogyan bánjunk az emberekkel, hogyan érveljünk és nyerjük meg őket.
- stb, stb, stb.
Innen belűlről nézve a magyar felsőoktatás teljes csődben van. Értelmetlen és használhatatlan dolgokat tanítanak öt éven keresztül, amit az ember legkésőbb fél év múlva maradéktalanul el is felejt. És nem is kár érte.
Ideje lenne már, hogy végre valódi, az életben használható és szükséges tudást kezdjenek átadni az egyetemeken és főiskolákon.
Köszönöm a figyelmet,
Egy olvasójuk