Nyelvtanítás gyerekeknek
Rabyn a gyerekkori nyelvoktatás problémáját illetve értelmét, hasznosságát boncolgatja nekünk küldött levelében.
Üdv! Mivel régen volt már post, gondoltam feldobok egy témát, ez pedig a nyelvtanítás lenne. Én amellett vagyok, hogy kisiskolás kor előtt botorság idegen nyelvet tanítani egy gyereknek, hiszen még a saját anyanyelvén sincsenek meg teljesen a fogalmak, sok tárgynak nem tudja a nevét, stb. Sőt a fogalmi gondolkodás maga, olyan 10-12 éves kor körül alakul ki igazán, előtte tehát nem nagyon tud a gyerek elvont fogalmakat megtanulni úgy, hogy értse is. Az óvódás korúnak inkább mondóka lesz az idegen nyelv, ami nem baj persze, de ha megnézzük, hogy ma milyen szinten van a magyar gyerekek anyanyelvi tudása, milyen a szókincsük, hogyan ragozzák a szavakat, (a suk-sükölés, nák-nékolás nem véletlenül kezdett visszatérni) akkor nagyon jól láthatjuk, hogy bizony előbb a saját nyelvüket kellene ténylegesen anyanyelvi szinten beszélni, és ha ez megvan (egy jó iskolában nagyjából 3.-4. osztályra alakul ki az az alap szókincs amire már tud építeni egy nyelvtanár is) akkor érdemes elkezdeni az idegen nyelvet tanítani. A másik probléma hazánkban a nyelvtanítással kapcsolatban (a módszereken kívül) a választható nyelvek szegénysége. Egy átlagos iskolában választható nyelv az angol és a német. Slussz. Tény, hogy ezt a két nyelv a legnépszerűbb, de ha megnézzük melyiket beszélik a legtöbben a világok (kínai) akkor máris más a helyzet. Mért nem lehet választani egy nyelvet (vagy második nyelvet?), nem hiszem el, hogy ne lennének az országban állás nélküli olasz, francia, spanyol tanárok, és akkor ezek csak a népszerűbb, ismertebb nyelvek. Azt gondolom, hogyha egy gyerek olyan nyelvet kezdhet el tanulni aminek a hangzása tetszik neki és nem olyat amit muszáj, akkor sokkal hamarabb fog vele haladni. Szóval érdekelne a véleményetek a nyelvtanítással kapcsolatban, tapasztalatok, saját élmények stb. Rabyn
A lakótársam azt tanulja, hogyan kell 3-7 éveseket angol nyelvre tanítani.
Persze vannak kétnyelvű családok, de az is teljesen más kategória. Ők speciel borzasztó hátrányban vannak egynyelvű társaikhoz képest. Lehet, hogy később behozzák a lemaradást, de abban a 4 évben ami az általános iskola alapozó 4 éve ez a hátrány szinte egyenlő a közepes tanulmányi teljesítménnyel, hiszen szerencsétlen gyereknek két nyelv keveredik a fejében és néha nem is érti mit mond neki a tanító, akkor sem ha alap szavakat használ.