19

Tanárnak születni kell?

Ellenőrző , 2010.04.13. 08:00

 Levélírónk a blogon eddig megjelent posztokra reflektál, megpróbál választ adni az eddigiekben felvetett és -szerinte- megválaszolatlanul hagyott kérdésekre. Véleménye szerint tanárnak születni kell, a tanárképzés alatt szinte lehetetlen elsajátítani , bár a pedagógia annak a tudománya, hogy hogyan lehet embereknek dolgokat megtanítani, az oktatásban részt vevő pedagógusok általában a legcsekélyebb mértékben sem értenek ahhoz, hogyan kellene ezt csinálni.

 

Kedves Ellenőrző!
   Volt szerencsém közvetlenül az indulás utáni hetekben teljesen véletlenül belebotlani a blogba, mely a jelenlegi magyar ’blogpiac’ meglehetős ismeretében kellemes meglepetéssel szolgált. Azóta is hűséges olvasó vagyok, de egészen a mai napig csak kacérkodtam a gondolattal, hogy írásra szánom el magam. Az ok, mely végül eljuttatott idáig, a következő; úgy vélem, ez a hely valóban adekvát színtere lehet az oktatással kapcsolatban született nívós gondolatoknak, vitának – illetve a friss postokat és kommenteket olvasgatván tovább erősödött bennem a meggyőződés, hogy a legtöbben még mindig a közelében sem járnak az oktatás VALÓDI problémáinak - ez talán nem csoda, tekintettel arra, hogy nagyon nehéz egy óriási szemétdombról megtalálni a kettő-három legmocskosabb dolgot. Merő egoizmus lenne azt állítanom, hogy ezekre én fogok rámutatni, viszont már mutogattak annyian, hogy miért ne én legyek a következő?
   Elöljáróban elmondanék egy-két szót magamról, csak a későbbi jobb megértés kedvéért. Szociológiát tanulok a ’legjobbnak mondott’ felsőoktatási intézményben (az állítás igazságtartalmát nem boncolgatnám), BA képzés keretein belül. Az oktatásszociológiát az egész tudomány egyik legérdekesebb, legmeghatározóbb és – ha szabad ilyet – legfontosabb területének tartom. Ez nem volt így, amikor megkezdtem tanulmányaimat, egy-két jó tanár és egy-két jó olvasmány-élmény juttatott idáig. Mindez azért fontos, mert amit írok, arra erősen rányomják a bélyegüket az engem ért hatások – ez ugye természetes -, ill. az ezzel kapcsolatos szociológus-önreflexió, amely nagyon, nagyon hangsúlyos olyasvalakinek az életében, aki komolyan szeretné venni ezt a tudományt, és erre áldoz is. Meggyőződésem, hogy ezzel az egésszel a pszichológus-, vagy például a közgazdász-hallgató is nap mint nap szembesül, ha nyitott szemmel jár a világban.
   A szociológia…nagyon másképp lát. Ezt a cikket szabad akaratomból írom, de ez a papír egyik fele. A másik felén a következő áll: engem a környezetem formált olyanná, hogy ezt a cikket írjam. Aki esetleg nem érzi ennek a mondatnak a súlyát, annak átültetném kicsit, és akkor vágjunk a témába:
A demotivált egyetemi hallgatót környezete formálja, abba illeszkedik.
A demotivált tanárt környezete formálja, abba illeszkedik.
A „megélhetési politikát” folytató HÖK-öt az egyetemen/főiskolán a környezete formálja, abba illeszkedik.
[És persze lehetne folytatni a sort, teszem azt, borsodi cigányok, akik lopnak, nos, ők például nem azért lopnak, mert a kleptomániáról kiderült, hogy igazából fertőző. Ők egyszerűen a környezetükbe illeszkednek. De erről majd máshol, máskor…]
   Azok kedvéért, akik a közgazdaságtól lopott neoliberalizmust, mint az élet minden szegmensére kiterjedő ideológiát pajzsként tartják maguk elé, s e mögött vonulnak fel vitatkozni (és mivel évekig ezt csináltam, pontosan tudom miről van szó): nem fogom tépni a számat. Egyszerűen NEM IGAZ az, amit ezek az emberek a szabad akarat kérdéséről gondolnak, én NEM LESZEK éltanuló, ha az osztályban mindenki büdös és ápolatlan, senkinek sincs tanszere, a fele azért jár be, mert délben meleg ebéd van, negyven főre jut egy inkompetens tanár, akit egyébként cca. 10 éve nyugdíjazni kellett volna, és különben is mindenki telibe szarja az egészet. De megsúgom: te sem leszel az.
   Természetesen létezik szabad akarat, de itt ciklikusságba csap át a gondolat; hiszen én magam, itt és most önként írok, mivel az utóbbi két évtizedben eljuthattam odáig, hogy most pont arra gondoljak, hogy írok. És ez a legkevésbé sem az én érdemem, hanem a szüleimé, meg a barátaimé, meg egyébként részben az iskoláé is, meg a véletlené. A dolog, tudjátok, attól igazán súlyos, hogy másoknak ez mind NEM jutott. És ők nem rosszabbak voltak, vagy lustábbak – nálam lustábbnak lenni, na az művészet -, hanem csak másfajta környezetbe kellett, hogy illeszkedjenek. Aki pedig nem illeszkedik a környezetbe, a társadalomba, arra van egy szakmai kifejezés; úgy mondják: szociopata.
   Tekintsük át először is az oktatás funkcióit! „Az ismeretek átadása [szűk értelemben vett oktatás], nevelés [tehát a személyiség fejlesztése], valamint a fiatal nemzedéknek a társadalomba való integációja” (Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába 2006 Osiris). A továbbiakban az oktatás első funkciójával, azaz az ismeretanyag átadásával foglalkoznék - a három terület egyenként is megérdemel egy-egy posztot, de a másik kettő, az ennél még sokkal bonyolultabb kérdéseket vet fel, így igyekszem az általam legegyszerűbbnek vélttel kezdeni.
   A mai magyar oktatási rendszer elsődleges (?) feladatának nem, vagy csak nagyon csekély mértékben tesz eleget. Teljesen nyilvánvaló, hogy nem kerülnek átadásra az elégséges ismeretek akár a világba való kilépéshez 18 évesen – ez a kisebbik baj – akár a felsőoktatásban való részvételhez. Ezer példa adódik, amely ezt igazolja, az pedig, hogy az évfolyamom jó 50%-a másfél év alatt távozott, és az, hogy ez az arány a TTK-n mostanra 70% lenne, csak a jéghegy csúcsa. [ Kicsit leforditva: van egy input, meg egy output. Ha az output felesleges, minek öltünk bele annyi pénzt/munkát/inputot? Ha kell az az output, akkor miért nem azt kapjuk a végén?] Mindenki tudja, hogy azok az emberek, akikre a társadalom a fiatal nemzedéket 3-18 éves kora között rábízza (igen, az oktatás az óvodában kezdődik), azok az emberek INKOMPETENSEK. Rosszak a tanárok. Ez van, ez egy ilyen világ, gyerekek. A legtöbb középiskolai tanár a saját tantárgyát sem tudja megfelelően! Nem oktatni….nem, a pedagógiai skillhez el se jutunk. NEM TUDJA. Ebben a piszok ciki az, hogy ezt nem tegnap mesélték el nekem, hanem már 16évesen tudtuk, amikor az volt a világ vicce matekórán, hogy ha összeadom a táblán lévő feladatot fejben hamarabb, mint a tanárnő, és benyögöm hangosan, akkor ő ideges lesz, és ha ezt sokáig csinálom, meg csatlakoznak a haverok egy-két beszólással, akkor az óra utolsó 10 (20, 30) perce, az bizony konstans ingyencirkusszá avanzsál. És higgyétek el, mi sportot űztünk ebből.
   Lesznek majd sokan, hogy de az anyukám, meg ott volt a Marika néni elsőmásodikból. Legyünk igazságosak: nekem is voltak jó tanáraim (csekély számú), de ugye nekik két szűrőn kellett átcsúszni ahhoz, hogy most ezt gondoljam róluk. Egyrészt piszkosul tudni az adott tárgyat, mert bizony az érdeklődő, intelligens kamasz az egy olyan állatfajta, hogy az első pillanattól arra játszik, hogy hol lehet megfogni a hatalmon lévőnek a szarvát. Másrészt pedig nyilván az oktatás másik két funkcióját is betölteni alkalmas emberekről kell hogy szó legyen, de a legtöbb versenyző MEGBUKOTT már magából a TÁRGYBÓL, amit TANÍT. És egyetemen sokszor ugyanez van, csak sokkal nehezebb észrevenni, mert deriválni bonyolultabb, mint az ánégyzetbé. Mindez pedig annyit jelent (és itt jön a képbe a szociológia), hogy léteznek ugyan jó tanárok, de a tanárok, akik a társadalmat oktatják, rosszak. Kicsit máshogy: a tanárok, akiket a társadalom kitermelt magából, rosszak. Még egy kicsit máshogy: azok a személyek, akiket a társadalom önmaga reprodukálásának  céljára használ és tart fenn*, nem felelnek meg ennek a célnak. Akkor mi lesz itt később?
   [Prinz Danihoz hasonlóan, mint a 3-4 „budai elitgimnázium” egyikének valamikori diákja, bízvást indulok ki saját élményeimből. Nem azért érzem magam erre feljogosítva, mert én mindent láttam, sem pedig, mert az első kerület, az aztán überfasza. Viszont jogos a feltételezés, hogy a nyolcadik kerület, az bizony rosszabb, BAZ megye meg még rosszabb oktatási szempontból, tehát…]
   Hogy is tanítanának meg nekem valamit, amit maguk sem tudnak? Miért tudnák, ha nekik sem kellett megtanulni sosem? Az egyetemen sem, mert a tanárképzés ugye alulreprezentált. Ki megy tanárnak? x számú elhivatott ifjonc, és mondjuk 3x (3?) számú olyan, akit nem vettek fel máshová. Íme akkor kettő a szerintem legégetőbb, legsürgősebb problémák közül:
    •    a tanárképzésekre nagyon-nagyon könnyű bejutni, pedig a LEGNEHEZEBBNEK kellene lenni, hiszen nyilvánvalóan egy szűk elit képes arra, hogy ennyire* felelősségteljes pozíciót töltsön be
    •    jelenleg annyi helyre felvételizel, ahányra akarsz – „odaírok a papír végére valami tanári szakot, legalább valahova biztosan felvesznek” magatartás
   És ugye az egyetemen, később pedig a munkahelyen is van egy közeg, amelybe illeszkedünk. Adott esetben elhivatott, fiatal, tettre kész tanárként bekerül valaki egy tanáriba, ahol…
   Amiről valamiért mindenki elfeledkezik, amikor az oktatás kerül szóba, hogy „tanárnak születni kell”. Ha születni nem is, de szocializálódni mindenféleképp – ergo vannak, akik alkalmasak tanárnak, és vannak, akik nem. Az alkalmasak közül azok, akik nagyon akarnak tanárok lenni, ŐK kellene hogy a jövő pedagógusai legyenek! – bár az alkalmasság és az akarat gyakran korrelál, hacsak az ember nem olyan problémák közepette él, mint a fentebb felsorolt kettő, amelyek ennek az egésznek a természetes kiválasztódását megszüntetik.
   Az óvónő, az általános- és középiskolai tanár, az egyetemi oktató – bennük az a közös, hogy pedagógusok. A pedagógia annak a tudománya, hogy hogyan lehet embereknek dolgokat megtanítani. Az oktatásban részt vevő pedagógusok általában a legcsekélyebb mértékben sem értenek ahhoz, hogyan kellene bármint megtanítani – amennyiben ugye, egyáltalán van nekik miből válogatni. Mert ugye, ilyen posztmodern vicc, hogy őket sem tanítják meg erre mások, legalábbis pedagógus-hallgatók óraszámainak arányait ismerve maga a PEDAGÓGIA egyáltalán nem kap hangsúlyt a képzésben. Ez pedig gyászos.
És amiről azért nem írtam, mert iszonyú hosszú lenne:
    •    az átadni kívánt ismeretanyag szükségességéről
    •    az átadni kívánt ismeretanyag összeállításáról
    •    az átadni kívánt ismeretanyag iszonyúan elavult voltáról
    •    az átadni kívánt ismeretanyag kapcsán arról az érdeklődésről, amelyre az számot tarthat, holott a diákokat a kutya sem kérdezte meg soha, mit akarnak tanulni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr881853902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ppppalika 2010.04.13. 08:56:46

"Mert ugye, ilyen posztmodern vicc, hogy őket sem tanítják meg erre mások, legalábbis pedagógus-hallgatók óraszámainak arányait ismerve maga a PEDAGÓGIA egyáltalán nem kap hangsúlyt a képzésben."

Az óraszámra vonatkozó megjegyzés nemigen állja meg a helyét. Többen azt mondják, hogy a tantárgyi szakmai tudás kárára került előtérbe a pedagógia/pszichológia. (Részben ezért is nevezik most/majd másfél szakosnak a bolognai rendszerből kikerülő tanárokat.)

mérnök_05 2010.04.13. 12:09:30

Pillanatig sem vonnám kétségbe, amiket írtál, de valahogyan a kiindulás - legalább is nekem sántít.
"Demotivált diák"... Ha nem felső oktatásról beszélünk, akkor mondjuk, elfogadom, de azért nem valószínű, hogy 100%-ban igaz. Személyes példát is tudok erre mondani: fetételezem, hogy az orosz nyelv tanulására - akkoriban - senki sem volt motivált, mi sem, én sem ('60-as évek). Gimibe jött egy fiatal, akkor végzett orosztanár, aki elérte, hogy tanuljuk az oroszt, szeressük az orosz órát, sőt, várjuk... Magam később több évig életm abból a tudásból, amit akkor szedtem össze. Szóval, lehet valakit, valakiket motiválni. Megkockáztatom: kell is. HOgy valaki tudja-e ezt, az már másik kérdés, és nagy valószínűséggel átvezet a pedagógia területére. De: ha valaki úgy áll hozzá, hogy vazze, motiválatlanok, akkor kb. annyi..

Azt, hogy a tanárok demotiváltak, sajnos, kénytelen vagyok elhinni, mondhatom, hogy tapasztalatból, bár szerencsémra, az ellenkezőjére több példát láttam...
Biztos, hogy nem képzelhető el 100%-ban motivált csoport, szerintem nagy különbség van abban, hogy igyekszem motiválni (magam vagy akit kell), vagy hagyom, rosszabb esetben rásegítek, h demotiválódjon. Ez viszont szakmai, de inkább emberi, lelkiismereti kérdés. Statisztikailag azért valószínűtlen, hogy minden tanuló/tanár a demotiváltak közül kerüljön ki, mert akkor hol vannak a motiváltak?

bontottcsirke 2010.04.13. 12:23:36

Sajnos az posztólóval több helyen egyet kell értenem. Egyrészt a társadalom sok esetben lelkileg megnyomorított embereket termel pedagógus szakmába. Nagyon sok a torz önképpel rendelkező pedagógus vagy olyan aki itt keres érzelmileg menedéket. A pedagógia tárgyak pedig hiába kapnak több óraszámot a tanárképzésben, ha nem veszik komolyan őket vagy nem hatékonyan oktatják őket. Ma a tanárképzők és bölcsészkarok a melegágyai a buta, kontraszelektál embereknek. Ahhoz, hogy ez megváltozzon két nagyon fontos dolgot kell meglépni:

1. Szelekció és az ezzel járó kiszámítható életút valamint komoly anyagi jutattás (szarért nem megy el senki dolgozni)

2. A tananyag átalakítása (főleg reáltudományok terén)

Bene Robi 2010.04.13. 12:51:11

Számomra kicsit fellengzős és terjengős ez az írás.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.13. 19:23:54

És bár lehet, hogy tanárnak nem születni kell, ám ez esetben mindannyian született tanárok vagyunk, mert bármelyikünk képes arra, hogy megtanítson egy gyereket pl. beszélni.

A talentumok jó része minden emberben megvan és fejleszthető.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.13. 19:25:03

@kolbászoszsömle: "És bár lehet, hogy tanárnak nem születni kell," --> "És bár lehet, hogy tanárnak születni kell..." - bocs

Cartman (ex Cartman) 2010.04.14. 09:01:44

@kolbászoszsömle:
"A talentumok jó része minden emberben megvan és fejleszthető."
Igen. Ezért utálom, amikor "alkalmatlanozzák" itt a tanárokat. A nagy többség egyáltalán nem alkalmatlan. Kisebb részt képzetlen, de méginkább motiválatlan.

keshudioo 2010.04.14. 10:45:48

"Egyrészt piszkosul tudni az adott tárgyat, mert bizony az érdeklődő, intelligens kamasz az egy olyan állatfajta, hogy az első pillanattól arra játszik, hogy hol lehet megfogni a hatalmon lévőnek a szarvát."

Tetszett ez a mondat, mert (akár szégyen, akár nem) magamat vélem felfedezni benne. Egyik, nyugdíj előtt álló tanárunknak megvan a maga elképzelése a tökéletes órákról (ahogy a legtöbb ilyen korú tanárnak): a diák egyenesen ül a széken, serényen jegyzetel, sokat jelentkezik, és természetesen csöndben van mindez alatt. A gond ott van, hogy fegyelmezni egyáltalán nem képes. Nem félnek az üres fenyegetéseitől, ráadásul a szakmai tekintélyét sem veszik komolyan. Hogy miért? Van egy füzete, amiben ki van számolva minden feladat, abból dolgozunk órán, nem képes eltérni tőle. Kérdezünk valamit, ami nincs benn a könyvben, például hogyan jöttek rá/számították ki a fénysebességet, és azt a választ kapjuk, hogy olvassunk utána, guglizzuk be és hasonlók. Ezek után elindul egy láncreakció, mindenki kérdez, a tanár semmire sem tud válaszolni, így ideges lesz, mi meg élvezzük. Ezen kívül ott szívatja a diákságot, ahol tudja, például olyan feladatokat kér számon dolgozatban, amit sosem gyakoroltunk, de még csak szó sem volt róla, beleköt hogyan ülünk, milyen távol vagy közel a padtól, miért nincs kinyitva az ablak ebben a bűzben, miért döntöd el a papírt, ha írsz, miért olyan nagy betűket írsz a táblára, miért olyan kicsiket, miért a tábla közepére, miért a szélére és hasonlók.

Tökéletes ellenpéldája a biológia tanárnőnk. 20-as évei végén járó, rendkívül rugalmas nő. Bejön órára könyv, füzet, vázlat nélkül. Fejből diktálja/írja a vázlatot, elmondása szerint nem is készül az órákra, egyszerűen amit megtanult, azt tudja. Bármit kérdezünk, 10-ből 9-szer tud ésszerű magyarázatot adni. Ezen kívül kiválóan megérteti magát a diáksággal, mint említettem nagyon rugalmas, jó a beszélőkéje, nem lehet zavarba hozni, néha olyan érzést kelt a vele folytatott beszélgetés, mintha egy osztálytárssal társalognánk. És mégis felnézünk rá, az órán rend van, mégis családiasnak mondható a hangulat sok más tanórához képest.

Lehet, hogy az én nézőpontom téves ebben, de szerintem a tanárnak ki kell érdemelnie a tiszteletet (legalábbis a mai világban). Ezt kezdetben szakmai hozzáértésével, később jellemével tudja megtenni.

Hogy születni kell a tanárságra? Nem tudom. Talán csak alkalmazkodni az adott társadalmi normákhoz.

judy1 2010.04.14. 11:12:34

Sok mindenben igaza van - de x év után megkérdezném a kedves ifjú titánt! Neki a boltban a tehetségéért, a motiváltságáért adnak valamit? ok-ok - már hallom is, ahogy a többiek el fogják mondani, hogy el is lehet menni a pályáról... itt lesz az ember tudathasadásos: mert ugye egyfelől szeret tanítani, másfelől szeretne emberhez méltó életet is élni. Nem lehet, hogy a megbecsültség, a presztízs, s a kialakult helyzet erősen összefügg???

ppppalika 2010.04.14. 11:48:06

@keshudioo: "Lehet, hogy az én nézőpontom téves ebben, de szerintem a tanárnak ki kell érdemelnie a tiszteletet (legalábbis a mai világban)."

Normális iskolában megvan a tisztelet a tanár iránt az első pillanatban. Ez így természetes. Ahol nem ez a helyzet, oda a bunkóbbja jár. Ugyanakkor igaz, hogy a tiszteletet el lehet veszíteni nagyon könnyen...

"Hogy születni kell a tanárságra? Nem tudom. Talán csak alkalmazkodni az adott társadalmi normákhoz. "

Kérdés, hogy mit tekintünk társadalmi normának. Azt, hogy a sok és egyre több szülő lenézi, nem tiszteli gyermeke tanárát ismeretlenül is?

keshudioo 2010.04.14. 12:10:57

@ppppalika: "Normális iskolában megvan a tisztelet a tanár iránt az első pillanatban. Ez így természetes. Ahol nem ez a helyzet, oda a bunkóbbja jár. Ugyanakkor igaz, hogy a tiszteletet el lehet veszíteni nagyon könnyen..."

Ebben egyetértek. Egy normális iskolában a normális diák gyakran csak addig tiszteli a tanárt, amíg ki nem ismeri a jellemét és a módszereit. De akkor nem a tanárnak kell úgy fellépnie, hogy ne lehessen belekötni minden szavába és cselekedetébe? Vannak pro és kontra érvek, egy osztály tiszteli, szereti az egyik tanárt, míg a másikat nem. Akkor az utóbbi valamit rosszul csinál.
Persze egy komplett osztály is lehet tahó, bunkó bagázs, akikkel nem lehet együtt dolgozni, de feltételezem, az ilyenek mindenkivel ellenségesek.

"Kérdés, hogy mit tekintünk társadalmi normának. Azt, hogy a sok és egyre több szülő lenézi, nem tiszteli gyermeke tanárát ismeretlenül is?"

Ez is egy nagyon jó felvetés. Sajnos a mai világban sokan átesnek a ló túloldalára. A szülőnek is tisztelnie kellene a tanárt, főleg mert nem is ismeri. Én akármit mesélhetek édesanyámnak, hogy a tanár ilyen meg olyan szemét volt órán, nem az az első, hogy felhívja és elküldi melegebb éghajlatra, hanem felvázolja annak a lehetőségét, hogy esetleg megérdemeltem, mert tiszteletlen voltam, visszabeszéltem, stb.

Értelek.

melkaart 2010.04.14. 18:03:23

@bontottcsirke: Igazad van, a pedagógia tárgyak valóban nagyobb súlyt kaptak, más kérdés, hogy kik oktatják. Aki 20 éve nem látott gyereket, az olyan, mintha sose látott volna - egyszerűen változnak a gyerekek, senki nem olvas már indiánregényeket (na jó, majdnem senki), mindenki órákat lóg a neten/tévét néz - más világ ez, mint 20 éve. A ped-pszi tanáraim többségét nem merném beengedni az osztályaimba, illetve komoly összegben mernék fogadni, hogy ledarálnák őket az ifjak két héten belül. Lehetne a tanított anyagon is rugózni kicsit, a kisebb isten Ranschburg nem tudom olvasott-e 15 évnél fiatalabb szakirodalmat, mindenesetre nem nagyon hivatkozik ilyesmire. Azt gondolom, a poszt címe igen találó, tanárnak valóban születni kell - legalábbis igényel egy speciális lelki alkatot;-)Igaza van a szerzőnek abban is, hogy a tanárok egy része nem tudja a saját tárgyát sem - ez különösen reáltárgyakból feltűnő. Nem mintha én törisként tudnám az összes középiskolai évszámot/adatot - egyrészt nem ez a lényeg, másrészt ritkán forgatom a tankönyvet, van ahol kőbe vés bizonytalan információkat, a korszakolás a középiskolában elég képlékeny valami:-)Van az úgy néha, hogy nem a tudás hiányzik, hanem az átadás képessége - nem mindig könnyű korrektül és a középiskolások szintjén fogalmazni.

melkaart 2010.04.14. 18:12:09

@keshudioo: Nem gondolom, hogy létezne ab ovo tahó osztály. Hitem szerint az történik, hogy a problémás gyerekek bukdácsolnak, így aztán felhalmozódnak alsóbb évfolyamokon - 18 éves koráig tanköteles, 16 éves koráig jó eséllyel az általános iskola padjait koptatja, képzelj el egy 6. osztályt ahol van 3-4 ilyen felebarát, sőt egész barátságtalan! A motiváció megint nem egyszerű dolog, nem annyira könnyű motiválni a 2-3szor bukott kollégát, aki a havi fizetésem issza el egy-egy buliban, sem azt, aki nálam tanul, a maga szintjén igyekszik, látom rajta az erőfeszítést, de egy kolléga pikkel rá, és meghúzza akármit csinál. Mi a ...szt mondja szegény srácnak? Tanulj törit ezerrel, mert érettségin jól jön, bár oda sose jutsz el mert kolléga megvág?

aya_nielsen 2010.04.18. 21:58:12

"mely a jelenlegi magyar ’blogpiac’ meglehetős ismeretében kellemes meglepetéssel szolgált."
igen, sokszor értelmezhetetlen mondatokkal teli, közhelyes, panaszkodó postok egytől-egyik, legtöbbnél igazából szerintem maga az író sem érti hogy mit akar mondani. ez engem is meglepett először :D

respecta /01 2010.04.18. 23:40:09

Hogy miért ne "te legyél a következő"?
Elsősorban munkatapasztalatod hiánya okán...bocs', ha megírtad és elsikkadtam mellette, de még a szemem is elfáradt.
Pedig sokat olvasok.
Bár rendszerint értéket.

I. P. S. 2010.06.03. 00:32:18

"Az oktatásban részt vevő pedagógusok általában a legcsekélyebb mértékben sem értenek ahhoz, hogyan kellene bármint megtanítani "

Ezt szolgálja a kötelező pszichológia modul. A te egyetemeden például külön kar foglalkozik ezzel.

" Amiről valamiért mindenki elfeledkezik, amikor az oktatás kerül szóba, hogy „tanárnak születni kell”. Ha születni nem is, de szocializálódni mindenféleképp – ergo vannak, akik alkalmasak tanárnak, és vannak, akik nem. Az alkalmasak közül azok, akik nagyon akarnak tanárok lenni, ŐK kellene hogy a jövő pedagógusai legyenek! "

Ezzel a hozzáállással 120 fős osztálylétszámok lesznek, ugye tudod?

"a tanárképzésekre nagyon-nagyon könnyű bejutni, pedig a LEGNEHEZEBBNEK kellene lenni, hiszen nyilvánvalóan egy szűk elit képes arra, hogy ennyire* felelősségteljes pozíciót töltsön be"

Tanárnak lenni nem annyira felelősségteljes pozíció. Az, amit a tanár tesz, X év múlva értékelődik csak, amikor már teljesen megkülönböztethetetlen lesz, hogy Pistike mitől lett olyan idióta. De tessék, legyen meg az örömed, már bevezették, hogy csak MA-val lehet tanárnak lenni, szemben az eddigi rendszerrel, ahol csak a középiskolai tanároktól követelték meg ezt.

sorstárs 2010.06.04. 21:39:58

@ppppalika: A pedagógia , mint elmélet valóban ott van a főiskolai képzésben. 25 éve is fontosabb volt, lsd. több óraszámban szerepelt, mint a tantárgyi módszertan. Viszont a pedagógiai gyakorlat soha nem volt a főiskolák erőssége. Ha mégis van aki olyan főiskolán tanult, az a szerencsések közé tartozik. Van persze gyakorló iskola, legtöbb helyen sokszoros túljelentkezéssel,ergo válogatott gyerekekkel. Így aztán a frissen végzett, lehet valóban tanítani akaró fiatal, nem tud mit kezdeni olyan helyzetekkel, ami egy átlag iskolában szinte mindennapos. Vagy például nem tud kapcsolatot építeni a szülővel. Van aki egy-két év alatt belejön (az sem mindegy milyen tantestületbe kerül), vagy az első év után elmenekül a pályáról. Legrosszabb esetben marad, de a problémákra rossz válaszokat ad és nem fogad el segítséget. Az én iskolámban az utóbbi öt évben felvett fiatalok többsége az első kategóriába tartozott. A 3. kategóriásnak pedig az illetékesek nem hosszabították meg a szerződését.

leone13 2010.06.06. 15:13:07

ez nagyon káosz...

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása