22

A levelezősök csak órán tanulnak?

Ellenőrző , 2010.04.12. 08:00

A tegnapi posztunkra érkezett kommentek közül emeltünk ki egyet, ami a nappali-levelező oktatás közötti eltéréseket hasonlítja össze. A levelezős nehézségét abban látja, hogy közel azonos tananyagot kell kevesebb óraszámban, munka és család mellett megtanulni, a vizsgán pedig senki nem kérdezi, hogy nappalis, vagy levelezős-e az illető.

 

Azért ez a levelezős-nappalis dolog erősen intézmény és tanár függő szerintem. A levelező képzés sajátossága, hogy ugyan azt az anyagot fele/harmada óraszámban adják le. (néhány estben viszont alig kevesebb)Ez természetszerűleg azzal jár, hogy kevesebb idő jut a diákokra, ráadásul a levelezők nagy része nem főállású diák, ezért a rendes tanítási időn túli tevékenység is a 0-hoz konvergál erősen.

Ahol én tanultam levelezőn, ott volt minden, beleszaró tanár, ugyanazt követelőző tanár mint amit a nappalisoktól, kevesebbet számonkérő, stb.

Volt olyan szakmai alaptárgyat oktató, amin rendesen hasaltak el az emberek nappalin és levelezőn egyaránt. Közölte az első konzultáción, hogy mivel maguk levelező diákok nincs idő leadni az anyagot csak az elméletet. Közben minden konzultációs alkalom során 5 órán keresztül 2x elmesélte ugyan azokat a sztorikat. Szóval nem is igazán akarta. Természetesen volt is hatalmas bukási arány. (a követelmény ugyan az mint nappalisoknál) Aki autodidakta módon megtanulta annak volt esélye.

De ugyanakkor vannak olyan tanárok is akik viszont a szűkös idő ellenére is át akarják adni a tudást, s át is tudják, nem is kevesen.

Ami az anyagi vonzatot illeti, a tanár az óraszám és hallgató szám alapján kapja a pénzét, tök mindegy, hogy nappalis óra vagy levelező. Viszont az intézménynek érdeke a levelezős diák, mert PÉNZ-t hoz.

A konklúzióval nem értek egyet. Természetesen a nappalis képzésen főállású diáként, főleg ha a hallgató akarja is csinálni több tudást lehet megszerezni. A levelező diák viszont az életkora, élettapasztalata, szakmai tapasztalata miatt rendelkezik egyfajta alaptudással. Nekünk azt mondták a tanárok, hogy levelezőket jobban szeretik, mert ők tudják, hogy miért vannak itt, tanulni jöttek ide, míg sok nappalis csak bejár.

Levelezőn könnyebb-e elvégezni? Hát nem biztos egyáltalán. A követelmények az esetek többségében ugyanazok mint a nappalisoknál (nincs külön levelező, meg nappalis vizsga) Az államvizsgán se kérdezi senki, hogy te most mi vagy. S ezt munka , estlegesen + család mellett teszed, kevesebb óraszám mellett.

Sok negatív tapasztalatod szerintem abból jön, hogy Bsc-Msc úttőrő voltál. pár év múlva, vagy talán már most is, ha most kezdenéd el sokkal kevesebb ilyen irányú tapasztalatod lenne (pl a tanár nem tudja mit kell leadni a tárgy keretében)

De hangsúlyozom, hogy ez szerintem intézmény függő.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr421913546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lunanyuszi (törölt) · http://lunanyuszi.blogspot.com/ 2010.04.12. 10:01:43

Ugyanaz a vizsga, persze, a diplomába sincs beleírva, hogy nappalis vagy levelezős.
A levelezősök tényleg tanulósabbak, szerintem jóval nehezebb dolguk van.

DartagnanX 2010.04.12. 10:27:22

Levelezőn tanulok. Még jó, hogy van különbség. De mivel az én választásom volt, hogy sok pénzt fizetek, hogy egyetemre járhassak, ezért jóval lelkesebben tanulok. Amikor még normál diákkoromban nappalira jártam, sosem tanultam ilyen sokat.

Kasia 2010.04.12. 10:29:00

Egyszerre vagyok nappalis és levelezős, más-más felsőoktatási intézményekben. Az én tapasztalatom viszont az, h. a levelező képzés összehasonlíthatatlanul könnyebb. Itt fizetünk, a tanároknak érdeke, h. megtartsanak minket, "vigyáznak ránk". Sokkal kevesebb energia befektetésével érem el azokat az eredményeket, mint nappalin.

Voyager 2010.04.12. 10:32:36

annak aki azt mondja hogy levelezőn vagy távon végezni könnyebb és kevesebbet ér a diplomája azt beültetném nagyon szívesen hogy csinálja végig.

Ad 1 aki nappalin tanul annak nagy valószínűséggel semmi más dolga sincs mint tanulni mert abban a szerencsés helyzetben van hogy van aki gondoskodik róla, eltartja a tanulmányai alatt, míg aki levelezős vagy távos valószínűleg azért választotta ezt a képzést mert más lehetősége nem volt.

ad2 a nappalisoknak sokkal több a backup-juk, több órájuk van, többet találkoznak a tanárral stb stb, így ha gondjuk is akad a tanulással az anyaggal több segítségük és idejük van megoldani azt

ad 3 mutassatok már egy iskolát ahol eltérhet a vizsgaanyag és mégis ugyanazt a diplomát adják ki

Szerény véleményem szerint ugyanazt a követelmény rendszert kell teljesítenie mindenkinek DE a távosok és levelezősők helyzete sokkal nehezebb. Tehát ha tudásban nem is de a diplomához vezető nehézségekben szerintem tuti ők nyernek, jobban megdolgoznak érte. Pláne aki munka mellett végzi, sőt esetleg családdal a háttérben (gyerekekkel) s szerintem a többség ilyen köztük.

Voyager 2010.04.12. 10:34:11

@Kasia: mitől könnyebb?
én is tanultam távon és semmivel nem volt könnyebb mint a nappalisoknak. Egyszerre vizsgáztunk velük sokszor, TOTÁL ugyanazt a vizsgát írtuk.

Voyager 2010.04.12. 10:35:19

@DartagnanX: van aki a nappalin is fizet, sőt aki nappalis államis az is fizet vagyis fizeti az állam helyette!! Tehát nem ingyé ül ott a két szép szeméért, ugyanolyan fizető vendég mindenki a főiskolákon egyetemeken csak az nem mindegy ki állja a cehet!

Kasia 2010.04.12. 10:37:57

@Voyager: Azért könnyebb, mert én osztom be az időmet. Nincs az, h. pl. hétről hétre meg kell tanulnom az adott anyagot, mert minden órán zh-t írok, mikor mellette még dolgozom és más órákra is készülni kell. 3x van egy adott tanegység egy félév során, és bár így nagyobb az egyszerre feldolgozandó tananyag, szabadon eldönthetem, hogy ezen a héten nem foglalkozom vele, mert nincs időm, de a következőn többet tudok rászánni.

mtk001 2010.04.12. 10:39:47

Szigorlatoztam együtt nappalisokkal az elmúlt egy évben kétszer, sokkal többet tudtak a levelezősök. A nappalisoknál voltak a kegyelemkérdések. (Egy levelezőst kinyomtak, de az nem is tudott semmit.)

Viszontm sok évvel ezelőtt vizsgáztam (akkor mint nappalis), levelezőssel, aki a tantárgy egyik alapdiagramját sem tudta felrajzolni, azt is én rajzoltam le neki a jegyzetébe. Na kb. arra kapott kettest ...)

Voyager 2010.04.12. 10:40:22

@Kasia: ezt teljesen igaz és jogos is amit írsz, de ez nem azt jelenti hogy maga az iskola könnyebb, vagy a tanárok enyhébbek, vagy a diplomád fog kevesebbet érni . Talán érted mire gondolok.
Tehát nem azért könnyebb mert kevesebbet várnak el tőled ugyanarra a dologra.

Kasia 2010.04.12. 10:46:00

@Voyager:
Ha nem is könnyebb, akkor is könnyebb elvégezni. + ha egy évben egy tárgyból csak 2, max 3 zh-t írok, nagyobb eséllyel fog sikerülni, mint ha 6-7-et írnék. Hiába ugyanakkora az anyag, mindig rá lehet jönni, mi az, ami fontosabb, és tuti kérdezni fogják. Kevesebb zh=kevesebb kérdés = kevesebb esély, h. olyat kérdeznek, amit nem tudok.
Mindenkinek más a tapasztalata, a többség úgyis panaszkodik a saját helyzetére, maguknak sem vallják be, h. nem olyan nehéz ez.
A kettő összehasonlítása egyidejűleg nálam ezt adta. Mivel egyszerre végzem, elfogultsággal sem lehet vádolni, h. az emlékek megszépítették. :)

Stupidella 2010.04.12. 10:53:03

Általában a levelező tagozatokon hosszabb is a képzés, nálunk pl egy egész tanévvel tovább tart.

A legtöbb levelezős azt hiszi, ugyanazt követelik vizsgákon tőlük is, mint a nappalisoktól, de van egy volt levelezős hallgatóm, aki 2 év után átment nappalira, azt mondja azóta is, hogy ég és föld a különség, sokkal többet követelnek a nappalis vizsgákon.

Az államvizsgán mondjuk valószínűleg ugyanaz az elvárás, de ahogy más is írta, a diplomában legtöbbször nem szerepel, milyen tagozaton végezte (csak a leckekönyvben, ha kéri a leendő munkáltató bemutatni).

eloszto · http://eloszto.hu 2010.04.12. 10:59:59

2009-ben végeztem levelezősként. Átlagunk 4.2 (!!) volt, a nappalisoké 2.3.

Tommmy84 2010.04.12. 11:12:06

Én is jártam nappalis képzésre, most pedig levelezőn végzek egy másikat. Intézmény ugyanaz, kar és szak a különbség. Igazából én azt mondanám semmi különbség nincsen a két képzési forma között, hiszen minkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai is egyaránt. Ezen felül mindenki tudja mit vállal vele amikor iylen képzésekre jelentkezik.

Nekem személy szerint sokkal pozitívabb volt a levelezős képzés, sokkal jobban odafigyelnek a tanárok az emberekre (persze mint mindenhol itt is akadt kivétel), és teljes mértékben igazat adok azoknak akik azt írták hogy ugyanazt az anyagot adják le mint nappalin, csak kevesebb órában, ergo otthon egy levelezősnek többet kell foglalkozni vele. Vizsgán pedig nem egyszer írtunk együtt a nappalisokkal és nem tettek különbséget. Előző konzultáción meg is fogalmazta a tanár, hogy nem adhat le kevesebb anyagot mint a nappalin.

petya.bacsi 2010.04.12. 11:13:38

@eloszto: a nappalisok nagy része csak a buliig meg a kocsmáig jut, hiszen ingyen van - adófizetőknek kerül ez sokba -, azért olyan az átlaguk - tudom, én is tanultam nappalin, bár tudtam - sok csoporttársammal ellentétben -, hogy hol vannak az előadók.

a levelezősök nagy része munka mellett pénzért tanul. tehát fizet. és ha már fizet, tanul.

@Kasia: melyik felsőoktatási intémény? én most levelező hallgató vagyok, és fingatnak ezerrel. nem lehet azzal jönni, hogy bocs, dolgozok/több műszakban dolgozom/családom van. senkit sem érdekel. ha van hasfájás nem kell csinálni. ennyi.

Kasia 2010.04.12. 11:39:53

@petya.bacsi:
Nem fogom leírni, melyik felsőoktatási intézmény, mert tutira megjelenik néhány nagyokos, hogy fröcsögve leszólja. Ezt pedig nincs kedvem olvasgatni.
Legyen elég annyi, h. nem egy zs-kategóriás főiskola alibiszakjáról van szó.

DartagnanX 2010.04.12. 11:53:26

@Voyager: Nem ezen volt a hangsúly. Hanem azon, hogy én döntöttem így. És nem az első diplomám, tehát nem létfontosságú, azért tanulok, mert AKAROK tanulni.

psilu 2010.04.12. 12:16:41

Hülyeség lehúzni az államilag támogatott képzésben résztvevő nappalisokat. Például én is támogatott+nappalis vagyok,ösztöndíjjal úgy hogy mellette diákmelózok,mert ma már ebben az országban baromira nem egyértelmű, hogy anyuci apuci tud-e támogatni/eltartani. Mindig lesz olyan ember aki akar tanulni és olyan aki nem, bele lehet ezeket húzni ilyen-olyan sablonokba de igazából nincs értelme..

FaBRiK 2010.04.12. 12:51:11

1. Van olyan, hogy a nappalisok kevesebbet vesznek részt az előadásokon, mint a levelezősök.
2. A diplomában fel van tüntetve, hogy milyen tagozat. Tudom, mert:
3. Én estire jártam a Kandóra. Ott volt heti 4 nap, és napi 6 órát ültem bent. 1 héten némely félévben több előadásunk volt, mint a nappalisoknak, ellenben mi 4 évig jártunk (nappalisok 3 évig).
4. A társaságból a 70% lemorzsolódott, de aki maradt, az nem azért volt ott, mert anyuci akkor fizeti az életet, hanem mert motiváltak voltunk (meg akartuk tanulni az anyagot).
5. Levelezőn végeztem a másoddiplomámat. Ott már fizetni kellett. Tényleg ég és föld volt a különbség. Itt még jobban húztuk egymást, mert mindenki azért ment oda, hogy tanuljon, nem azért, hogy papírja legyen. És mindenki tudta már nagyjából, hogy mit akar az élettől.

Úgyhogy elismerem, hogy vannak link levelezős-fizetős sulik, mint ahogy van tanár és tanítóképző is, de ezeket nem kell általánosítani. Sok főiskola, egyetem minden tagozata elég húzós.

Egy közgáz, vagy egy Műegyetem, vagy egy BMF nem engedheti meg magának, hogy szart produkáljon (bár itt is vannak már menedzser szakok).

Stupidella 2010.04.12. 12:55:55

@FaBRiK: van, ahol beleírják a diplomába a tagozatot, de a legtöbb helyen nem.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.12. 13:08:58

@FaBRiK:
"Egy közgáz, vagy egy Műegyetem, vagy egy BMF nem engedheti meg magának, hogy szart produkáljon"
Olvasgass vissza egy kicsit. Néhány poszt - ezek szerint - szerezhet Neked meglepetéseket. Ideje lenne leszámolni az illúzióinkkal. Ezt írom úgy is, hogy pl. a BMF egyik karáról személyes tapasztalatom is van (igencsak lesújtó tapasztalatom).

PointeDuLac (törölt) 2010.04.12. 13:18:20

Most nem azért,de mi az h, egyiken kevesebbet követelnek,mint a másikon?! ha én levelezőn tanultam,akkor egy munka első lépését nekem nem kell tudnom,csak a másodikat?vagy ezt mégis hogy?egy levelező diploma ugyanolyan tudást kell,h nyújtson,mint a nappali,a különbség az óraszámban van egyedül.olyat a világ nem pipált,h ugyanarról a szakmáról valakiknek kevesebbet kelljen hivatalosan megtanulni!ha a tanár ellinkeli,az más,de ne takarózzon már 1 levelezős sem azzal h őneki hány óraszámban tanítottak.amit nem ad le a tanár(mondjuk mert nincs idő,v mert balf*sz),akkor tessék önszorgalomból megtanulni,erről szól a levelező szak.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.12. 14:06:10

@PointeDuLac:
A diploma ma nálunk jellemzően nem a tudásról szól. A diplomát olyan végzettségként tudnám definiálni, ami (bizonyos - rendszerint nem túl magas - tudásszint mellett) igazolja a kitartásodat, az alkalmazkodó-készségedet, motivációdat, túlélési technikáid repertoárját és alkalmazási szintjét.

Csak remélni tudom, hogy azért az orvosok esetében ennél többet is jelent... :)

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása