125

Megoldás-e a tandíj?

Ellenőrző , 2010.04.08. 08:00

Utolsó részét olvashatjuk a tegnap-tegnapelőtti posztnak. Fő témája a tandíj bevezetésének szükségessége, véleménye szerint önmagában a tandíj nem lenne megoldás, hiszen a mai fizetős szakokon sem magasabb a színvonal az államilag finanszírozottnál.


A fizetős egyetemről
 
Ilyen előzmények után jelentkeztem az egyik nevesnek tartott egyetemnek a Természettudományi Karára, normál BSc szakra (direkt nem írom a lenti sorok miatt azonosíthatóan melyik egyetemről és melyik szakról van szó.). Úgy gondoltam, hogy pályát kell módosítanom, valamint kicsit pihenni is ideje lenne. Talán elítélhető vagyok érte, de van félretéve 7 millió forintom és úgy gondoltam, hogy befektetem egy komoly pályamódosításba. Sok ismerősöm tartja ezt hülyeségnek, de ha a 7 millió forint felemésztődik 5 év alatt, akkor is a havi keresetkülönbség alig 1,5 év alatt vissza fogja hozni.
 
Nekem tandíjat kell fizetnem, nem is keveset. Sokan ettől várják, hogy a magyar felsőoktatás helyzete jobbra fordul. Hát akkor jelentem: hiába fizetek, semmilyen minőség iránti elvárásom nem tudom érvényesíteni. Pedig próbáltam!
Azért TTK-ra mentem, mert ott látok olyan szakterületet, ahol normális összegű fizetéshez juthatok. Nem mellékesen tanárként is természettudományi tárgyakat tanítottam (nem ugyanazt, amit most tanulok, de rokonterületek).
 
Szeretnék írni arról, hogy milyen egy ilyen patinás egyetemen tanulni. Sajnos ez már nem az, ahova anno én jártam! Olyan gyenge oktatóink vannak (őszinte tisztelet a kevés kivételnek), hogy érzékeltetni is nehéz. Értem, pedagógiai, andragógia, didaktika meg hasonló nem fért bele a képzésükbe, ezért nem tudnak logikus, érthető, összefüggő előadást tartani. A gyakorlatokon olyan helyzeteket nem tudtak megoldani, ami a legrosszabb tanárnak tartott exkollégámnak is gond nélkül ment volna. Ha úgy vezettem volna órát, ahogy itt a legtöbb oktató, akkor nagyon hamar utcára kerültem volna egy középiskolából.
Nem hiszem, hogy a diákok gyenge mivolta teszi ilyenné a légkört. Én olyan hallgatókat látok magam körül, akikkel öröm lenne foglalkozni. Hiába aránylag alacsony a felvételi ponthatár, a felvettek pontátlaga relatíve magas. A hallgatók nagyobb részének van nyelvvizsgája, van emelt szintű érettségije, de akinek nincs, annak is olyan alapos tudása van, hogy néha csak ámulok. Némelyik még olvasni sem tanult, amikor én már gimnáziumi diákként foglalkoztam például azzal a területtel ahova együtt járunk. Ezek a hallgatók meg egyből tudják a válaszokat, a beszélgetések során egyre inkább csak csendben maradok. Egy-egy kivételével mind olvasott a szakirodalmat tekintve, mindegyik tud viselkedni, mindegyik szorgalmas, öröm lenne nekik órát tartani.
Mégis, vannak tárgyak, ahol hihetetlen nagy a bukásarány. Egy sokak által ismert, a felsőoktatás (nála ez =hallgatók) minőségére panaszkodó oktatónál volt egy gyakorlati kurzusom. 24-en voltunk a csoportjában, 6-an mentünk át! Ketten ötössel, négyen kettessel. Következmény? Semmi. Hülyék a hallgatók – mondta. Ott voltam minden órán és amit művelt az nem tanítás. Nálam pár évvel fiatalabb, a szülei mosnak rá (én 19 éves korom óta egyedül élek), de azt gondolta 18-20 éves vagyok és amikor panaszkodtam arra, hogy nem értek valamit, kioktatott, hogy tanulni kell. Mondta, hogy osszam be jobban az időmet, amúgy is meg kell tanulni, ha egyszer érett felnőtt akarok lenni. Empatikusan közölte, hogy a hirtelen rámszakadt nagy szabadsággal kell tudni bánni. Az eltelt pár hónap alatt azonban minden órát rutinból tartott (egy sok órát tartó tanár kiszúrja ezt), nem válaszolt SOHA a hallgatók kérdéseire.
Ahogy jeleztem is, ez sok oktatóra jellemző.
A tömegképzés teszi?
Aligha. A gimnáziumi oktatásra is rátört a tömegképzés, mégis megoldottuk. Sokkal nagyobb óraszámmal, sokkal nagyobb terheléssel, sokkal kevesebb pénzből megtettük. Ám a legválságosabb időkben sem okozott gondot senkinek normálisan megtartani az órát, válaszolni a diákok kérdéseire, segíteni mindenkinek fejlődni.
Ha mi, túlnyomórészt doktorival nem rendelkező tanárok erre képesek voltunk, akkor ezek a fokozatot szerzett nagyon okos emberek erre miért nem képesek? Hogyan lehet az, hogy a saját tudományterületükhöz tartozó kurzusokat olyan zavarosan, értelmetlenül vezetik? Nem tudnak előadást tartani? Órát vezetni?
Ha e miatt veszít el sok hallgató egy-egy államilag támogatott félévet, akkor vajon miért nem kérhet a hallgató kárpótlást?
Ne legyen félreértés, látom, hogy a tömegképzés szükséges velejárója, hogy oda nem valók is bejuthatnak. OK, rendben, van ilyen. Most viszont nem az ilyenekről van szó. Soha nem tudom elképzelni, hogy egyszer azt mondjam, hogy olyan gyengék a diákjaim, hogy nem tudok nekik előadást tartani vagy órát levezetni, de itt normális diákokról van szó.
Úgy érzem, hogy a TTK BSc hallgatói kísérleti nyulak. Az oktatók és a vezetők is látják, hogy valami nem jó, mégsem tesznek semmit. Mellékesen: annyi tárgyat kell felvenni, hogy igazi elmélyülésre (mindegyikből) nem marad idő. Persze hülye vagyok, mert bejárok az előadásokra, pedig többségük időpazarlás. Nincs értelme, mert nem tartja meg rendesen az oktató (nem is képes rá). Bejárok gyakorlatokra, de semmit nem segítenek fejlődni. Otthon hajnalba nyúlóan tanulok, olvasom a különböző könyveket, jegyzeteket, mert az egyetemen alig kapok segítséget alapdolgok megértéséhez.
Vannak persze kivételek. A kivételek közt 50 feletti egyetemi tanár és huszonéves tanársegéd is van és tényleg hálás vagyok nekik. Érdekes, ők tudnak előadásokat tartani, készségesek, tudnak válaszolni. A rossz példa is nagyon vegyes korosztály, tehát nem igaz, hogy az 55 éves docensnél jobb felvenni a tantárgyat, mert a vele egy Tanszéken tanító 24 éves doktorandusz mérföldekkel lehagyja. Ezt a doktoranduszt láttam amúgy didaktikai könyvet olvasni a villamoson, talán ez is számít valamennyit.
 
Rövidre zárva: fizetős hallgató vagyok, próbáltam érvényre juttatni a minőség iránti igényem, de ugyanazt a soha nem működő selejtes vackot kapom, mint az államilag támogatott hallgatók.
Be kellene vezetni, hogy akár fizetős, akár államilag támogatott valaki, valamilyen körülmények esetén lehessen „visszaigényelni” a félévet, ha alkalmatlan oktatók miatt veszít az ember. Nem hiszek abban, hogy rá kellene kenni a nagy hallgatói létszámra vagy a reformokra az alacsony színvonalat. Sokkal egyszerűbb megoldásom van: aki nem tud előadást tartani, aki nem tud csoportokat tanítani, aki nem ért a tantárgyhoz, az ne kerülhessen olyan szerepbe, hogy mégis ilyet kelljen cselekednie.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr841902561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kristl 2010.04.08. 11:04:09

Nem egészen értem miért kárhoztatjátok a "nekem jár" felfogást. Hisz a fizetőssé tételben pont ez az egyetlen pozitiv érv. Ami valóban a javulás felé mutathat.

Lássuk be. HA van egy "fogyasztó" aki valamiben részt vesz, fizet, időt tölt akármi akkor annak jogosan vannak igényei.
Ezzel semmi gond nincs, az a prbléma hogy nem lehetnek igényei.
Valójában az egyetemek felé semmilyen visszacsatolás nincs hök ide vagy oda. Hivatalként működnek kafkai módon.
Az hogy jár" az meg kb szitokszó. Pedig tényleg jár...

Egyszerűen arról van szó, hogy nincsen normálisan lefektetve a kötelességek, jogok, jogorvoslati lehetőségek és módok rendszere.
A diák vagy hallgató a gyenge fél a szituációban. Ő fizet és költi az idejét hogy legyen jövője, hogy hozzáférjen az ismerethez. A másik oldal pedig az erős fél hisz úgy szolgáltat ahogy, és mivel ő is mér, ezért evidens hogy az összes "szankcionáló" betartó dolog a kezében van.
A fizetése fix, lehet hogy alacsony, de biztos. Innentől kezdve eljutunk sok sok kör után a mai állapothoz.

Gyenge vagyok, sok az óra, betartanak a számonkérésnél -> keresek alternativákat hogy tudom mégis megoldani a problémát.
Tanulással? Időigényes... amiből kevés van... -> puska/órára nem járás.
Ehhez jön hogy "puskáztok mocskok?" személyes sértés -> akkor nesztek ez benne sincs az anyagban v "tetszettek volna bejárni" meg hasonlók.
A közoktatás hadszintér jelenleg. A felek ennek megfelelően viselkednek.

Kristl 2010.04.08. 11:04:49

@Jubei79:
és jogosan. ha fizet érte és tanult is, miért buktassák meg?

Hkacsa · http://hkacsa.blog.hu 2010.04.08. 11:05:40

@MEDVE1978: amíg egy diák egy héten elbulizik akár többet is mint az említett kis összegű tandíj, addig ez a kis összeg nem teszi önérdekeltté.

Jubei79 2010.04.08. 11:15:19

@Kristl: Ebben nem volt benne hogy tanult is :)

Jubei79 2010.04.08. 11:17:41

@Kristl: Nem a "jár" a szitokszó, hanem az hogy "minden jár alapból", a semmiért.

Kristl 2010.04.08. 11:17:48

@Jubei79:
Pont ez a hiba vagy egybemostál vagy kizártad :]

Cartman (ex Cartman) 2010.04.08. 11:20:55

@sef:
"Az meg azért elárul valamit egy tanárról, hogy a tanulményi rendszer nyitása után a kurzusa 2, igen kettő perc alatt telik be."
Igen, elárul. Azt, hogy könnyű nála átmenni a vizsgán. Nehogy ugorj erre, semmiképp sem személyeskedésnek szántam! Csak annyit szerettem volna ezzel artikulálni, hogy az oktatás "piacán" máshogy működnek a dolgok, mint egy átlagos termékén. A minőség, ár/érték arány nehezebben definiálható ebben a rendszerben, mint mondjuk egy TV esetében. Már maga a termék is túlságosan elvont. Mit vásárolsz: végzettséget, vagy tudást?

manmachine · http://nagykrisztian.com 2010.04.08. 11:22:59

Abból a szempontból, hogy mit taníthat egy egyetem/főiskola, és mi az arány az iskolában/életben megtanult dolgok között, óriási eltérések vannak szakmai területenként.

pl.: Néha a levelező képzés eredménye egy szorgalmas, motivált tanulót feltételezve megközelítheti a nappalos képzését, de ahol heti 10-15 órát laborban töltesz, azt nem fogod a főállásod mellett bepótolni szorgalommal.

A tudás átadásának képessége nem 100%-ban tanulható dolog. A megoldás talán az lenne, ha az ilyen embereket megfelelően felismernék/szűrnék, és csak ezeket bíznák meg ilyen feladatokkal.

Nem engedheti meg magának az ország, hogy anyagi okokból süllyedjenek el a tehetséges, tanulni akaró fiatalok. A szakemberhiány (nem oklevélhiány) óriási, minden területen.

Kristl 2010.04.08. 11:25:22

@Jubei79:
Csakhogy a minden alapból jár az valójában mítosz. Urban legend ha úgy tetszik.
Lássuk be, a Horthy korban a köznép nem tobzódott a jogban. A Rákosi korban pláne nem, és a Kádárkor is enek volt a folyománya. Mindenki kapott sok "alanyi jogot" ami nem baj, de élni vele már alakoskodást hízelgést és a hivatalnak" behódolást igényelte.
Egy erősen függő patriarchális kultúra alakult így ki ahol az egyének függetlensége a legfőbb "probléma".
Pedig nem.
El kellene tudni fogadni hogy a kötelességek mellett igenis vannak kőkemény jogok amiket érvényesíteni kellene tudni anélkül hogy le kelljen menni ennek érdekében kutyába. Sőt, a kötelesség nem teljesítése ugyan következményekkel jár, de az nem a "jogfosztott" állapot.
Ez az az alap, ami mo-ra utoljára valami régi-régi monarchiában volt jellemző.

desw 2010.04.08. 11:25:26

A jelenlegi felsőoktatási rendszerben - ahol a hallgatók többsége állami támogatással tanul - valóban nem fog magasabb szintű szolgáltatást kapni a költségtérítést fizető diák.

Azonban ha minden hallgatónak fizetnie kellene teljes tandíat (= nulla állami támogatás), változna a helyzet: nem lenne annyi diák -> ki lehetne válogatni a jobb oktatókat -> az egyetemek érdekeltek lennének a minőségi szolgáltatás megvalósításában, mert egyébként lehúzhatnák a rolót...

nemecsekerno_007 2010.04.08. 11:25:27

@sef:

Csak kissé torz az a rendszer, ahol az a vesztes aki megtermeli a müködés költségeit. :(

sef 2010.04.08. 11:26:37

@Kristl: Gyenge vagyok, sok az óra, betartanak a számonkérésnél -> keresek alternativákat hogy tudom mégis megoldani a problémát.
Tanulással? Időigényes... amiből kevés van... -> puska/órára nem járás.
Ehhez jön hogy "puskáztok mocskok?" személyes sértés -> akkor nesztek ez benne sincs az anyagban v "tetszettek volna bejárni" meg hasonlók.
A közoktatás hadszintér jelenleg. A felek ennek megfelelően viselkednek.

Gyenge vagyok sok az óra...ma Mo-n közepes képességgel, közepes szorgalommal BÁRMELYIK felsőoktatási intézmény teljesíthető!
Időigényes...egy diáknak mi mást kell csinálnia, mint tanulni?! (vegyük az alapvető, szülők dolgoznak, diáknak nem kell esetet, mert ez a jellemző)
Órára nem járás...hát igen egyedül a magyar okt.tven van benne hogy az előadások látogatása NEM KÖTELEZŐ, máshol ilyen nincs Európában. És igen, aki nem veszi a fáradalmat, hogy bejárjon és csak lóg attól is jogosan lehet kérni az előadás anyagát, ami nincs a könyvben, ilyenek az esettanulmányok. (nálunk pl nagyon sok ilyen van)
Puskázás...a nem készülésre van mentség (buli család etc etc, a jellemhibára nincs (CSALÁS!)
Hadszintér igen, csak bármikor be lehet menni konzira fehér zászlóval, hogy tanárnő/úr kérem ezt nem értem, elmondaná még 1x, vagy részletesebben, de ehhez az is kell, hogy valaki otthon kinyissa a könyvet, füzetet vagy éppenséggel BEJÁRJON. Más jegyzetéből nem lehet tanulni, mint ahogy pusztán könyvből sem.

Kristl 2010.04.08. 11:32:47

Ráadásnak a legtobb problémát erre vezetheted vissza amiért megy a sírás rívás...

-Örülj hogy ellátunk a kórházban! (wtf?)
-Örülj hogy ma sorra kerültél, mert ekkor és ekkor lejárt a munkaidőm! (wtf?)
-Most ugyan elnézem, de a xyz és 324234. ponton rosszul töltötte ki az űrlapot, el is kaszálhattam volna! (wtf?)
Örülj hogy utazhatsz a járatunkon, ami amúgy sem kötelező! (wtf)
-Legyen otthon reggel 8-12 óra között mert leolvassuk az óráját! (wtf?)
-Márpedig 4 naponbelül le kell zárni a jegyzőkönyvet, úgyhogy addig szerezze be a számlát a szakembertől! (De 1 hetes a munka baszod és elvileg én vagyok a biztosított ügyfél!)
-Sajnálom tetszett volna elolvasni a 93. oldalon 2. bekezdés 12. paragrafusát mely szerint! (Hö? Évente tanuljam meg az új szabályzatot?)
-Mi az hogy nem vagy hajlandó törvénytelen dologban résztvenni és hogy kifizessem a túlóra elmaradásod? NEm kötelező itt dolgozni! (és a törvény és jogoltalom?)

stb.

petya.bacsi 2010.04.08. 11:37:22

@sef: pontosan. Nem tudom, hogy minden egyetemen, fősulin kint kötelezők-e az előadások, de ahol ismerősöm volt, ott kötelező volt. A puskázáson kapott diákot meg ki is csaphatták az intézményből - de persze a tananyag becsülettel le lett adva.

"ma Mo-n közepes képességgel, közepes szorgalommal BÁRMELYIK felsőoktatási intézmény teljesíthető!"

Ha ne adj' Isten beteg leszek remélem nem ilyen éppen hogy átcsúszott emberek fognak majd gyógyítani, akiknek mindegy, hogy könyök vagy térd, bal vagy jobb...

Kristl 2010.04.08. 11:39:01

@sef:
"Gyenge vagyok sok az óra...ma Mo-n közepes képességgel, közepes szorgalommal BÁRMELYIK felsőoktatási intézmény teljesíthető!"

Ez így van. Főleg puskázással és beemeléssel. Ráadásul ezek egészséges dolgok. Nincs annál zavaróbb mint amikor az évfolyam legjobbja vagy az adott tárgyból és tudod hogy a tanár hülyeséget beszél az órán (főleg ha ez egy új tölteléktárgy és csak jól mutat az oktató neve mellett de amúgy baromság) és utána betart neked mert ő is tudja.
Inkább leszarod, be se jársz... puskázol, beemelsz ahol lehet.

"Időigényes...egy diáknak mi mást kell csinálnia, mint tanulni?! (vegyük az alapvető, szülők dolgoznak, diáknak nem kell esetet, mert ez a jellemző)"

Nos. Élni 18-27 éves személyekről van szó. Bizony, igen aktív időszak. Emellett pedig sok dolgozik is.
Ráadásul kanyarodj vissza oda, hogy tanulni valamit amiért odamész vs tanulni valamit ami értelmetlen.
Tetszik nem tetszik, a lexikon bemagolásáért felesleges annyi pénzt kidobni az ablakon és akkor még valós tudásról beszélünk...

"Órára nem járás...hát igen egyedül a magyar okt.tven van benne hogy az előadások látogatása NEM KÖTELEZŐ, máshol ilyen nincs Európában."
Viszont olyan sincs máshol hogy az oktató makog, sztorizik, túllóg, késik, vagy szimplán baszik leadni az anyagot.

"ami nincs a könyvben, ilyenek az esettanulmányok."
ez meg olyan állat amivel szőrmentén kell bánni, ugyanis ha olyan esettanulmányt ir le helyette ami valós, akkor ez van tudja... csakhogy nem a tudást kérik vissza... :]

"Puskázás...a nem készülésre van mentség (buli család etc etc, a jellemhibára nincs (CSALÁS!)"
Jegyzet összeollózása, sztorizás, meg tölteléktárgyak gyártása is az.

Rendeket! 2010.04.08. 11:39:23

Pár éve végeztem egy magyar viszonyok között neves egyetemen informatikusként. Mivel 400 feletti volt az első évben az évfolyam létszáma (felsőbb években már nem), nem volt elég oktató, és felsőbbévesek tanítottak minket. Nem mindig tudták, hogy egy-egy alapfogalom miért fontos, mert még nem tanulták ők sem azt, ami majd épít rá 3., 4. évben. Volt szerencsém egy tárgy 2. félévét olyan "oktatótól" tanulni, akinél előbb végeztem el a tárgy 3. félévét.
Bizonyára nem lenne ez a helyzet, ha nem keresnék most, végzett szakemberként négyszer annyit, mint ott egy kezdő oktató. A felsőoktatásba pénz kell, hogy a magukat valamire tartó, de nem a végletekig elhivatott szakemberek (amilyen a posztíró is), ne hagyják ott az oktatást. Hogy honnan kell jönnie a pénznek? Szerintem nem csak az államtól.

sef 2010.04.08. 11:39:45

@Cartman (ex Cartman): nem ugrok:) elképzelhető, hogy van ilyen is, de ez helyfüggő sztem. Én konkrét példát írtam, ami most volt februárban. Akiről írtam, ún. tanszéki mérnök, aki aktívan gyakorolja is a szakmát, kevés órát vállal, de azt nagyon jól tartja. Messze nála a legmagasabb a jól szereplő diákok aránya, mert részletesen magyaráz, nekem a gyak füzetem fél oldalas szövegekkel van tele, hogy mit hova merre. Lassan is haladunk más csoportokhoz képest, de nagyon kevesen hullanak ki évközben. Tőlünk kérnek más csoportok magyarázatot a példákhoz hogy az mi, miért annyi...
A vizsga standard írásbeli, de minden alkalomkor más.
Való igaz, hogy van aki direkt a könnyebben átengedő tanárhoz megy, de remélhetőleg nem általános eset. Az életben nem lesz könnyebb eset, csak eset:)

Kristl 2010.04.08. 11:42:00

Hadszintér igen, csak bármikor be lehet menni konzira fehér zászlóval, hogy tanárnő/úr kérem ezt nem értem, elmondaná még 1x, vagy részletesebben, de ehhez az is kell, hogy valaki otthon kinyissa a könyvet, füzetet vagy éppenséggel BEJÁRJON."

Istenem, szövegértésed hanyas? Nem a normális tanulás/oktatás területe a hadszintér. Bazdmeg. Ha úgy is van akkor sem egészséges. Na mind1, hajrá olvasd újra amit irtam.

"Más jegyzetéből nem lehet tanulni, mint ahogy pusztán könyvből sem."
Ez meg nem igaz, a matek analizist egy az egyben könyvből tanultam meg. Órára bejárni meg szar volt, mert csak összekuszálták az ismereteket, és máig emlékszem és használom amit otthon tanultam, mig az órára bejárók zöme félév után elfelejtette.

sef 2010.04.08. 11:45:37

@Kristl: Istenem, stílus...személyeskedés. Ja és nem baznám meg:)

Manyizga (törölt) 2010.04.08. 11:46:24

@desw: "
Azonban ha minden hallgatónak fizetnie kellene teljes tandíat (= nulla állami támogatás), változna a helyzet: nem lenne annyi diák -> ki lehetne válogatni a jobb oktatókat -> az egyetemek érdekeltek lennének a minőségi szolgáltatás megvalósításában, mert egyébként lehúzhatnák a rolót... "

Maximálisan egyetértek. Még annyi kiegészítés, hogy
1, Aki tényleg arra a szakra való, akkor ösztöndíjból tudja fizetni a tanulmányait. (4,0 átlag és fölötte)
2, Aki fizeti a jelenleginél magasabb tandíjat, az tanulhasson addig amíg akar felőlem...
3, Aki nem jól tanul és nem is fizet érte, az nem oda való. (Azért, mert valaki hátrányos helyzetű, ne tanuljon ingyen olyan szakon, amihez semmi affinitása/tehetsége nincs! Menjen oda, ahol az első pont igaz rá.)

Kristl 2010.04.08. 11:47:10

@sef:
A társalgás írásban a szövegértéssel kezdődik. Neked még nem mondták? :]

Kristl 2010.04.08. 11:48:01

@Manyizga:
Ennek némiképp ellentmond hogy a fizetősök sem tudják érvényesíteni az akaratukat/érdekeiket/jogaikat.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.08. 11:54:44

@sef:
"Az életben nem lesz könnyebb eset, csak eset:)"
Igaz, de mire az ember főiskolára / egyetemre kerül, már többnyire megtapasztalta, hogy az iskola nem az életre készít fel, hanem legfeljebb csak a vizsgára. Sokszor még arra se...

sef 2010.04.08. 11:55:02

@Kristl: és nemi aktussal folytatódik?:) tévedni is lehet, nem mondták még neked? Szerintem itt fejezzük be, nem erről szól a dolog, hanem elvekről, hogy miért tart itt a felsőoktatás. És mint mindenhol nincs két egyforma vélemény, de alap dolgokban meg lehet egyezni...

Rendeket! 2010.04.08. 11:55:31

@Kristl: Tíz százaléknyi fizetős hallgató nem elég bevétel ahhoz, hogy jó oktatók legyenek, akik válaszolni tudnak a kérdésekre.

sef 2010.04.08. 11:56:45

@Cartman (ex Cartman): ebben egyetértünk tökéletesen:)

Kristl 2010.04.08. 12:00:27

@Rendeket!:

igaz. viszont az egész struktúra képtelen a fizetősök fogadására ha igényeik vannak.

@sef:
Gyakran, mint az ábra is mutatja.

Amúgy igen, alapelvekről. Vannak akik a jogfosztott kiszolgáltatott állapotot tartják a járható útnak, függetlenül az évszázados tapasztalattól... van aki pedig pont ez ellen érvel.

nemecsekerno_007 2010.04.08. 12:03:51

@Kristl:

Ezt jól összefoglaltad. A magyar valóság :) Tényleg úgy mûködünk mint egy latin-amerikai állam, ezt olyan mondta aki kb. 8 évet él Kolumbiában :)

Ez igaz az oktatástól kezdve, az egészségügyön át a rendôrségig. Olyan mint a Matrix :)Mindenütt jelen van.

Rendeket! 2010.04.08. 12:06:45

@Kristl: Én azt tapasztaltam, hogy a jó oktatók, jól szervezett tanszékek profin kiszolgáltak annak ellenére is, hogy államilag finanszírozott voltam, de elhiszem, hogy ez a ritkább.

Kristl 2010.04.08. 12:11:48

@Rendeket!:

én mindegyiket tapasztaltam. azt is hogy egy tanszék "megtisztult" hallgatóbarát, naprakész infot ad és szívesen fogadják a konzultációs igényeket, magyaráznak és korrektül kérnek számon, meg azt is hogy ott tesznek keresztbe ahol csak tudnak saját egomániáik miatt és a leadott ismeret kb 0 volt.

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2010.04.08. 12:13:48

@Bene Robi: Én is szeretnék oda bekerülni! Felvételizni ugye nem kell?

desw 2010.04.08. 12:20:33

@Rendeket!:
"A felsőoktatásba pénz kell, hogy a magukat valamire tartó, de nem a végletekig elhivatott szakemberek (amilyen a posztíró is), ne hagyják ott az oktatást."

Ez a "Mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás?" kérdése.
Akkor fizessék meg vkinek rendesen a munkáját, ha jól dolgozik, vagy majd ha jól megfizetik, akkor dolgozik csak rendesen.

Azért ekkora fos a jelenlegi felsülőoktatás, mert az egyetemek minden barmot felvesznek és megtartanak, amíg csak lehet az utánuk állambácsitól kapott fejpénz miatt.

Át kellene alakítani a felsőoktatást (is), csak sajnos az érintettek (egyetemek, hallgatók) nem érdekeltek benne, pedig hosszú távon maguk alatt (is) vágják a fát: értéktelen, piacképtelen diploma, rémes oktatási színvonal...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.08. 12:33:48

El kellett volna menned pedagógiai asszisztensnek, mert az a képzés jó.
Ollé János is megírta.

Rendeket! 2010.04.08. 12:59:11

@desw: Igen, bizonyos értelemben tyúk és tojás, és ezt javítani hosszútávú befektetés. Ilyen értelemben persze igazságtalan a tandíj, mert attól, hogy a most jelentkezők és utánuk következők tandíjat fizetnének, majd csak esetleg 10 év múlva lesz jó a felsőoktatás. De a pénz érkezhet az iparból is, nem zárom ki.
@Kristl: Az én múltamban a jó tanszékek a matekos tanszékek voltak, ahol a kifejezetten jó matekosok tanítottak (az egyetemi matematikus jobban keres, mint a középiskolai tanár), míg az informatikai tanszékeken leginkább az tanított, aki a diplomáját megszerezve nem kapott máshol állást.

Koshinae 2010.04.08. 13:25:52

@Rendeket!: "míg az informatikai tanszékeken leginkább az tanított, aki a diplomáját megszerezve nem kapott máshol állást. "

Hajjaj... ennél nagyobb igazságot nem mondhattál volna.

GeeDawg2 2010.04.08. 14:50:09

@Koshinae: FYI: A Stanford, Berkeley, CalTech, UCLA informatikai programjait is letarolta az elmúlt években a Google, IBM, Microsoft, egyebek. Egy ismerősöm mesélte, hogy volt olyan év, amikor úgy kellett rábeszélni indiai, kínai csávokat, hogy legalább munka mellett maradjon valaki PhD-ra!

desw 2010.04.08. 15:38:36

@Rendeket!: " Igen, bizonyos értelemben tyúk és tojás, és ezt javítani hosszútávú befektetés."

Ne viccelj már! Butuska képzelgés azt gondolni, hogy egy fenntarthatatlan, vízfejű rendszer akkor lesz jobb, ha mégtöbb pénzt rakunk bele. Ez legfeljebb az egyetemek, egyetemi alkalmazottak érdeke lehet.

Hosszabb távon a hallgatók is megszívják (csak ezt a sok okostojás nem fogja fel), mert egy csomó időt elizélnek azzal, hogy "küzdjenek" egy vagy több piacképtelen diplomáért.
Aztán persze meg megy a rinya, hogy "3 diplomám van és nem kapok állást, Gyurcsány monnyon le!" Ha vazze, 1 piacképes diploma kellett volna, nem 3 sz@r.

Persze az a 2 millió érdemi adófizető szívja meg a legjobban, de az kit érdekel.

"Ilyen értelemben persze igazságtalan a tandíj, mert attól, hogy a most jelentkezők és utánuk következők tandíjat fizetnének, majd csak esetleg 10 év múlva lesz jó a felsőoktatás"

De legalább 10 év múlva jobb lesz, Ha marad minden így, marad pusztán pénkidobás.

"De a pénz érkezhet az iparból is, nem zárom ki."
Ezt kifejtenéd.

Neolith 2010.04.08. 17:32:45

Hogy-hogy ennyi mindig a siránkozó TTK-s?

Neolith 2010.04.08. 17:40:19

Na elolvastam a posztokat. Rövid és tömör leszek: Béna vagy vazze' :)

ana.ana 2010.04.08. 18:35:49

Süt az írásból a rosszindulat...
Persze,mindig az egyetemi tanárok a hülyék,a hallgatók meg hibátlanok...Nem vitatom,hogy vannak kevésbé jó előadók,de nem azért,mert didaktikailag nem képzettek (bár ez is tény,a legtöbbjük kutató,és nem tanár végzettségű).Mivel a posztíró is tanár,tudnia kellene,hogy bárhogyan képezheted magad,a saját bőrödből nem tudsz kibújni.Minden tanárnak más a stílusa,és a habitusa függetlenül attól,hogy milyen iskolában tanít.Persze,próbál alkalmazkodni a tanulói igényekhez amennyire csak lehet,de az eredményesség azon is múlik,hogy a diákoknak mennyire jön be a stílusod.Egy csendes,visszahúzódó egyéniség nem fog neked olyan órákat tartani,mint amilyet egy határozott,dinamikus személyiségű ember.De nem is magyarázom tovább,mert ezzel nyilván a posztíró is tisztában van.
Én tanár szakot végeztem ttk-n.Most PhD hallgató vagyok,tehát részt veszek az oktatásban is.Már hallgató koromban is feltűnt,hogy a csoporttársaim nagy rész nem egyetemre való,de most még jobban látom ezt.
Lehet szidni a tanárokat,mert szerintük a hallgatók a hülyék,pedig nem is...DE felhívnám a figyelmet néhány tényre:
1:Egyszerűen túl sok a hallgató!Az oktatók heti 20 órában tanítanak (legalábbis nálunk),a phd hallgatók meg legalább heti 8-ban,és emellett kutatunk.Én személy szerint napi 10-12 órát húzok le az egyetemen átlagosan,néha többet...Túl vagyunk terhelve,mert nincs elég ember,aki órát tartson.
2:A hallgatók 80%-a nem egyetemre való,és csak hátráltatja a többieket.Olyan alapvető matematikai ismereteik hiányoznak,hogy az félelmetes!Pl. nem tudnak 2 törtet összeadni,szorozni;egyenest felrajzolni az egyenlete alapján;fogalmuk sincs mi az a normál alak,és Isten ments,hogy számolni tudjanak vele;nem tudnak méterből centibe váltani;egy hasáb térfogatának kiszámítása gondot okoz,stb..Rengeteget tudnék még írni,de a lényeg,hogy aki természettudományt akar tanulni,főleg kémiát és fizikát,annak nem ártana legalább ilyeneket tudni,mert az a 2 félév matek ahhoz is édeskevés,hogy megtanuljanak integrálni meg deriválni tisztességesen,nemhogy visszamenjünk általánosba.(Csendben kérdezem meg,hogy a posztoló szerint annyira tökéletes középiskolai tanárok miért nem tanítják ezt meg?Hogy kaphatnak érettségit ezek az emberek?)
3:Akinek nem ennyire hiányosak az ismeretei,azok nagy része is szarik bele az egészbe...felkészületlenül jönnek laborra,gyakorlatra,mert előadásra nem járnak,tehát fogalmuk sincs,hogy hol is kéne járni az anyaggal,nem értenek semmit,mivel nincs meg az elméleti tudásuk,következésképpen nem is figyelnek oda,aztán zh előtt 2 nappal meg könnyebb a tanárt szidni,hogy szar órákat tartott.
4:A felsőoktatásról beszélünk!Itt a tanárnak nem az (lenne) a dolga,hogy pátyolgassa a hallgatókat,hiszen felnőtt tanulni vágyó emberekről van szó (legalábbis elvileg).Ez nem középiskola,hogy felzárkóztatom azt,aki lemaradt...nem kell mindenkinek diplomásnak lennie.Aki nem tudja vagy nem akarja tartani a lépést,abból nem hiszem,hogy később valami zseniális szakember válik majd.

Nagyjából ennyit akartam hozzátenni.Az az igazság,hogy el kellene érni,hogy az a 20%,akik tényleg egyetemre való,és tud és akar is haladni,ők nyerjenek felvételt.Nem tudom,hogy a tandíj megoldás-e,de a posztíró felvetése,miszerint a tanárok hibája minden...hát ez nevetséges!
És mindezt úgy írtam,hogy nekem sem maradtak ki a bulik,meg a diákélet,élveztem az egyetem minden percét,de valahogy a tanulás is belefért,és ha rosszul sikerült egy zh vagy vizsga,nem a tanárt hibáztattam,hanem összekaptam magam.

sorstárs 2010.04.08. 19:15:09

@Kotkodus:" miért fizesse béla bá és kati néni az adójából azt a felsőoktatást amihez sok közük nincs és se gyermekeik, sem unokáik nem részesülnek?"
Amiért a Máté mega Lilla fizeti a TB-jéből a Kati néni epe műtétjét.Én 30 éve dolgozom folyamatosan bejelentett munkahelyen,kórházban csak szülni voltam. A régi háziorvosom meghalt 5 éve,az újat még nem ismerem. Szóval, amíg az emberek ingyér gyógyulnak, addig a fiatalok ne fizessenek tandíjat. Van ismerősöm, akinek a második gyereke azért nem ment nappalira, mert a szülők a jelenlegi "ingyenes" oktatást sem tudták volna kifizetni. Sajnos a szociális ösztöndíjak sok helyen nem rászorultsági alapon osztódnak.

desw 2010.04.08. 19:39:14

@sorstárs:
"Amiért a Máté mega Lilla fizeti a TB-jéből a Kati néni epe műtétjét"

Pont emiatt a fene nagy szolidaritás miatt rohad az eü. is. Teljesen nyugodtan elszívhatok naponta 2 doboz cigit, félhülyére ihatom magamat minden nap, felhízhatok 100 kilóra, mert majd a rohadt adófizetőktől behajtják az önpusztító életmódom miatti eü. kezelésem költségét, mert az nekem ugye jár.

Ezért rohad a felsőoktatás is, mert a sok okos szabadon eldöntheti, hogy milyen alibi szakra járjon, az adófizetök meg tejelnek.

Semmi sem működik rendesen, amit nem a valódi, piaci értékén kap meg az ember.

GeeDawg2 2010.04.08. 20:26:48

@desw: Jaj, istenem, abba kéne már hagyni ezt az esztelen államutálatot. Az állam is tud jó jól működni, meg rosszul, ahogy magáncég is. Ha az adott állami szervezetnek jó vezetője van, elkötelezett a minőség iránt, simán tud eredményes és hatékony lenni. És vica versa egy magán cég is lehet korrupt és szar minőséget előállító.
)ja, és én voltam olyan rendszerben, ahol az egészségügy magán volt. Hát, nem éreztem magam olyan faszán biztonságban...

desw 2010.04.08. 20:46:31

@GeeDawg2:

Tulajdonképpen miről beszélsz??? Ki utálja az államot??

Arról beszéltem,h amíg más hozhat döntés és más állja a számlát, addig nem fog rendesen működni semmi, se az eü, se az oktatás.

A hallgató szabadon dönthet arról, hogy melyik egyetemre iratkozik be, mennyit tanul, bejár-e órákra, mennyit készül,... DE az adófizetők állják a számlát. Ha szarik az egészre a vízfejű hallagtó és csak bulinak gondolja az egyetemet, 8 év alatt végez a fősulin, no problem: az adófizetőket még jobban megfejik.

Ha neki kellene kifizetni azt az évi 1 milliót, jobban igyekezne, az tuti.

Az eü pont ezért döglödik: Gizi iszik, dohányzik és nagyseggű, én meg fizethetem a százezreket havonta.

GeeDawg2 2010.04.08. 21:32:57

@desw: Amiről Te beszélsz, a közgazdászok úgy hívják, közjószág. Azaz vannak olyan szolgáltatások, aminek a díja nem attól függ, hogy mennyit veszel igénybe a szolgáltatásból. Pl. lehet, hogy te kevesebb parkot kutyasétáltatóval szeretnél, én meg többet, mégis az adónk ugyanakkora arányát használják erre a célra. És a Gizis példádra visszatérve: Ha pl. Géza nem iszik és dohányzik, ezzel ellentétben asztmára hajlamos, akkor is többet kellene fizetnie?

desw 2010.04.08. 23:02:22

@GeeDawg2:

"Amiről Te beszélsz, a közgazdászok úgy hívják, közjószág"
Nem, ezt idiótaságnak hívják. Évente min 250 milliárdot dobunk ki az ablakon a semmire. Ha piacképes diplomája lesz a Drágának, kimegy külföldre, ha sz@r, marad itthon, lesz diplomás munkanélküli, vagy megy a Mekibe hambit készíteni.

Egyébként még mindig nem érted,h miről beszélek!

"Ha pl. Géza nem iszik és dohányzik, ezzel ellentétben asztmára hajlamos, akkor is többet kellene fizetnie?"

Természetesen nem, mert a betegsége alapvetően nem az ő döntésétől függ. Az ivás, dohányzás,... ezzel szemben kizárólag egyéni elhatározás kérdése.

Egyébként kb két éve, amikor volt ez a 3 igenes idióta

GeeDawg2 2010.04.08. 23:09:02

@desw: sajnálom, hogy nem érted. De nem is akarom folytatni a vitát. Értelmetlen.

Bene Robi 2010.04.08. 23:57:13

Kedves @joeramirez:

Azt hiszem te összekevered a nagymúltú Bhaktivedanta Hittudományi Főiskolát valami link kis Rabbiképzővel vagy Tan Kapujával! Ez egy komoly hely, itt nem lehet linkeskedni. Csak hogy elmondjam, a Dzsnyána-jóga episztemológia és módszertan eléggé szórótárgy, az évfolyam fele elhasal a vizsgákon! Ja, és a felvételi sem babapiskóta ám: kenni-vágni kell az aszánákát. De most érted, nem kerülhet ki a főiskoláról akármilyen linkóci vaisnava jógamester. Szóval követelnek, de ez értünk van. Hogy érjen is valamit az a papír, ne csak afféle wcpapír-pótlék legyen.
Üdv,
BR

Kristl 2010.04.08. 23:59:03

@desw:

Nem a semmire dobunk ki. Valamint alapáron az 1 év (2 félév) kb az orvosi "kivételével" nem kerül 1 millába. Még hallgatóként a fél milla is sok (hisz máshol csaknem a feléből megvan és tőlünk nyugatabbra...)

Emellett meg alapesetben nem csak az a hiba ki állja a számlát. Ugyanis alapesetben nem tudod állni a számlát. Pl ha véletlen rákos leszel, akkor aztán fizethettél be akármennyit, x milla összeget valószínűleg nem fizettél be és nem tudnád kicsengetni. :]

Az irigység és a jogfosztás pedig nem vezet semmi épülésére.

@ana.ana:
Igen, ámde az egész onnan indul ki, hogy a diákok a "hibásak". Micsoda? A diákok a hibásak mert rossz a felsőoktatás? Mér? Ők oktatnak? Ők állítják össze a tematikát? Az oktatás strukturajat ők állitjak össze? Van egyáltalán beleszólásuk érdemi dolgokba?
Igen, tipikus magyar vonás a gyengébbik felet hibáztatni egy "viszályban".
Na ez a rosszindulat.

Kristl 2010.04.09. 00:01:23

@desw:

hö? 3 igenes idióta?

desw 2010.04.09. 00:26:18

@Kristl:
"Nem a semmire dobunk ki."

Azt az évente sok ezer, a magyar gazdaság és társadalom számára értéktelen diplomás felesleges kitermelését te minek neveznéd?

"Valamint alapáron az 1 év (2 félév) kb az orvosi "kivételével" nem kerül 1 millába"

Ne csak az adózok által helyettük kifizetett tandíjat nézd! Az egyetemi tanulmányok alatt 6-8 éven keresztül nem fizetnek adót, ingyen kapják meg a teljes eü ellátást, féláron vonatozgatnak, beleszámít a nyugdíba,... Mennyi is ez??

"Még hallgatóként a fél milla is sok (hisz máshol csaknem a feléből megvan és tőlünk nyugatabbra...)"
Vajon miért olcsóbb?

"Ugyanis alapesetben nem tudod állni a számlát. Pl ha véletlen rákos leszel, akkor aztán fizethettél be akármennyit, x milla összeget valószínűleg nem fizettél be és nem tudnád kicsengetni. :]"
Valóban, az adózók fizetik majd a tüdőrákom kezelésést, de ha én a dohányzásom miatt, azaz a szabad akaratomból pusztítottam magamat, akkor ez marhára nem igazságos. És ez innentől élősködés, pénzkidobás, nem pedig szolidaritás.

"Az irigység és a jogfosztás pedig nem vezet semmi épülésére. "
A felesleges pénzkidobás sem...

desw 2010.04.09. 00:45:54

@Kristl:
"hö? 3 igenes idióta?"
ahol a nép leszavazta a tandíjat, vizitdíjat...

Kristl 2010.04.09. 06:34:20

@desw:

Nos, én úgy emlékszem, hogy 250mrd huf kb a teljes magyar felsőoktatásra szánt összeg. Amiben jó magyar szokás szerint benne van a kutatásra szánt pénz, pályázati pénzek, intézmények fenntartása, felújítása, géppark bővítése szóval lényegében minden ami a "felsőoktatással" kapcsolatos, akkor is ha attól függetlenül jelentkező költség. :]

Szerintem a 250mrd így ennélfogva nem egy az egyben kidobott pénz, hisz a kutatási eredményekből meg a képzett diplomásokból a magyar állam sokat profitál. Sőt, valójában ez az egyetlen dolog ami kiemelhet egy országot a posványból, hisz a másolással önmagában nem lehet "felzárkózni sem". Orvosra, ápolóra (van diplomás is) mérnökre, tudósra, sőt ügyvédre és bölcsészre is szükség van. Lehet hogy van amiből túlképzés van, de az nem teszi feleslegessé a többit.

"Ne csak az adózok által helyettük kifizetett tandíjat nézd! Az egyetemi tanulmányok alatt 6-8 éven keresztül nem fizetnek adót, ingyen kapják meg a teljes eü ellátást, féláron vonatozgatnak, beleszámít a nyugdíba,... Mennyi is ez??"

Először is, adóznak. Fizetnek áfát, és emellett sok közülük dolgozik, ha nem így lenne, nem produkálna milliárdos árbevételt az a pár diákmunka szervezet.
A féláras vonatozás pedig igen hasznos ami azt illeti. Magam részéről inkább utazgasson valaki 20 évesen mint hatvanévesen.

Azon felül amiben részt vesznek pedig nem valószínű hogy "dolgoznának" mivel ahhoz munkahely is kellene, ami ugye nincs.
Ráadásul rakd be a képletbe hogy a tanulmányuk nem egyszerű, sok aki nem tanul tovább lehet el se tudja sajátitani az anyagot, és később nagyobb fizut kapnak -> többet adóznak a hozzáadott érték miatt. Ezenfelül presztizst is többet jelenthetnek potenciálisan egy országnak mint egy hm mondjuk heggesztő szakmunkás.

"Még hallgatóként a fél milla is sok (hisz máshol csaknem a feléből megvan és tőlünk nyugatabbra...)"
Vajon miért olcsóbb?"

Mert nem a hallgatói normatívát terhelik mindenféle költséggel nagyon helyesen, és nem zsélehúzás az egyetem célja.

"Valóban, az adózók fizetik majd a tüdőrákom kezelésést, de ha én a dohányzásom miatt, azaz a szabad akaratomból pusztítottam magamat, akkor ez marhára nem igazságos. És ez innentől élősködés, pénzkidobás, nem pedig szolidaritás."

Nem csak tüdőrák létezik, és azt se feltétlen dohányzás miatt kapja az illető. Hőbörgés helyett olykor olvasni és gondolkodni is kellene.
A dohányzás sajnálatos módon csak egy a rizikófaktorok közül. Por, sokféle tartalommal igencsak komoly rizikófaktor még.

"Az irigység és a jogfosztás pedig nem vezet semmi épülésére. "
A felesleges pénzkidobás sem... "
Kétségtelen, de a felesleges pénzkidobást nem az irigységtől és jogfosztás igényéből kell levezetni.

"ahol a nép leszavazta a tandíjat, vizitdíjat..."
Nagyon helyesen. A demokrácia védelmében a... "Demokrácia védelmezői (lol)" ellenében.

bontottcsirke 2010.04.09. 06:39:09

Ma ebben az országban, ilyen formában nincs értelme tandíjnak mert:

1. Sok embernek nem lenne rá pénze, akinek meg igen az meg úgyis plazmatévét és/vagy nagyobb autót vesz.

2. Állami felsőoktatásba csepegtetni tandíjat semmi értelme, ez olyan mint a vizitdíj, egyszer már fizettél érte, akkor fizess megint? Egyébként is, ilyen koncepciójú dolgokon mit oldana meg a pénz ha alapból rossz szinte minden?

Mégis mi a megoldás?
Az elitképzés. Csak nagyon kevés embert kell felvenni nagyon kevés és jól működő egyetemre. Ezt államilag is meg lehet csinálni, csak nem mertnek hozzányúlni a felsőoktatáshoz, mert szent tehén. És biztos megfelezném az egyetemek számát.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.04.09. 08:48:13

@bontottcsirke: Drágáim! Volt már elitképzés Magyarországon. Igen komoly felvételi vizsgákkal, ha egy tárgyból bukott valaki, félévet kellett ismételnie. Zengett az egész ország attól, hogy ez milyen igazságtalan. Hogy egy vizsgán dőljön el, hogy ki tanulhat tovább, ki nem. Megváltoztatták, ez sem tetszik. Ha visszaállítanák (lásd Jobbik) az sem tetszene.

bontottcsirke 2010.04.09. 09:05:51

@miriamele: Nyammogást meg kell szüntetni az embereknél aztán kész.

desw 2010.04.09. 09:13:57

@bontottcsirke:
"1. Sok embernek nem lenne rá pénze, akinek meg igen az meg úgyis plazmatévét és/vagy nagyobb autót vesz."

A Diákhitel hitelkeretét fel kell emelni annyira,h abból a hallgató ki tudja fizetni a teljes tandíjat. Ennyi.

A gond az,h a felsőoktatást az jónép szociális támogatásként kezeli, pedig marhára nem az. Lehet,h vki szegény, de ha félhülye is, akkor semmi keresnivalója nincs az egyetemen. Erre lett volna jó a Gyurcsány-féle tandíj, ahol a tanulmányi erdeménytől függött volna a támogatás.

Aztán ugye a 10 millióból 6-ot lelkiismeret-furdalás nélkül le lehetne csukni adócsalásért, szóval papíron tényleg sok a szegény...

"2. Állami felsőoktatásba csepegtetni tandíjat semmi értelme, ez olyan mint a vizitdíj, egyszer már fizettél érte, akkor fizess megint?"

Ember!!!! Hány ember mondhatta volna el,h kétszer fizetett volna??? Csak 2 millió!!!! Jelenleg csak 2 millió állampolgár fizet érdemben adót, a többi 8 millió eltartott ebben a k. országban.

Egyébként ezen az alapon lehet a párizsi meg a tej is ingyen. Hajrá! Ingyen parizert a Népnek!

"Mégis mi a megoldás?
Az elitképzés. Csak nagyon kevés embert kell felvenni nagyon kevés és jól működő egyetemre. Ezt államilag is meg lehet csinálni, csak nem mertnek hozzányúlni a felsőoktatáshoz, mert szent tehén. És biztos megfelezném az egyetemek számát."

Szuper!! És ki döntse el, h melyik egyetemet zárják be és mely szakok maradjanak meg??? Jó magyar szokás szerint hozzunk létre egy újabb pénznyelő állami intézményt, ahol majd seggmeresztő Gizik eldöntik, hogy én mit és hol tanulhatok??? Ugye viccelsz???

Pont ezért nem működik semmi ebben a kib@szott országban, mert minden túl van szabályozva.

Tekintsék már végre felnőttnek az állampolgárokat, akik képesek döntéseket hozni. Cserébe a drága állampolgárok is vállaják már végre a felelőséget, anyagi kockázatát a saját döntésüknek.

Szüntessék meg az idióta állami támogatásokat, az így megmaradt pénz pedig menjen vissza adócsökkentésként. Aztán mindenki eldöntheti,h kocsit vesz belőle vagy egyetemre megy és megszerzi az X-edik szar diplomáját, vagy...

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 09:37:37

@desw:
"A Diákhitel hitelkeretét fel kell emelni annyira,h abból a hallgató ki tudja fizetni a teljes tandíjat. Ennyi."
Elvben OK, de a gyakorlatban megnézhetnéd, ki menne egy ilyen húzás után orvosnak és tanárnak, hogy csak a két legtipikusabban alulfizetett hivatást említsem. Ha üzleti befektetéssé tesszük az oktatást, akkor illene előbb megteremteni a "vállalkozás" nyereségének a lehetőségét is.

"Aztán ugye a 10 millióból 6-ot lelkiismeret-furdalás nélkül le lehetne csukni adócsalásért, szóval papíron tényleg sok a szegény..."
Ez kb. kényszer. Ha nem vagy vállalkozó, nem érted, miért. Én is vért izzadtam, hogy tisztességesen csináljam de azért maradjon is valami a megkeresett pénzből nekem is (de csak addig a bő egy évig, ami után át tudtam lépni EVA-ba). Pedig nekem még alkalmazottam sincs.

desw 2010.04.09. 09:37:41

@Kristl:
" Orvosra, ápolóra (van diplomás is) mérnökre, tudósra, sőt ügyvédre és bölcsészre is szükség van. "
Mi kitaníttatjuk őket aztán külföldre mennek dolgozni. Na biznic.

"Először is, adóznak. Fizetnek áfát,"
Akkor én duplán adózom, szja + áfa és adózik a átutazó norvég nyugdijas is. Ingyen diplomát neki is!!

"és emellett sok közülük dolgozik, ha nem így lenne, nem produkálna milliárdos árbevételt az a pár diákmunka szervezet."
Azt a munkát elvégezné a diákok helyett más is, szóval ez nem plusz bevétel...

"A féláras vonatozás pedig igen hasznos ami azt illeti"
Na, mesélj! Miért hasznos ez???

"Azon felül amiben részt vesznek pedig nem valószínű hogy "dolgoznának" mivel ahhoz munkahely is kellene, ami ugye nincs."

Miért nincs legális munkahely??? Mert a drága állambácsi a 80%-át elveszi annak, amit megtermelek. Miért kell elvennie??? Azért, h azt a sok idióta és felesleges támogatást (gázártámogatás, felsőoktatás, önkormányzatok, máv, bkv, eü, ...) ki tudja fizetni.

"és később nagyobb fizut kapnak -> többet adóznak a hozzáadott érték miatt."

Akkor érje meg neki is,h áldozatot hoz a saját jövőjéért. Diákhitel.

"Ezenfelül presztizst is többet jelenthetnek potenciálisan egy országnak mint egy hm mondjuk heggesztő szakmunkás."

:)))))) Azokban az országokban, ahol sok a munkanélküli jogász, ott jobban mennek a dolgok???? :))))

"Nem csak tüdőrák létezik, és azt se feltétlen dohányzás miatt kapja az illető. Hőbörgés helyett olykor olvasni és gondolkodni is kellene."

Valóban, a nemdohányzok is lehetnek betegek, de a dohányzással nagyobb lesz rá az esélye, és a dohányzás az ő saját elhatározása.

"Kétségtelen, de a felesleges pénzkidobást nem az irigységtől és jogfosztás igényéből kell levezetni."

En vagyok irigy, vagy mi??

""ahol a nép leszavazta a tandíjat, vizitdíjat..."
Nagyon helyesen. A demokrácia védelmében a... "Demokrácia védelmezői (lol)" ellenében."

A demokrácia védelmében??? Ember!! A 8 millió választópolgárból 2 millió fizet érdemben adót!!

desw 2010.04.09. 09:43:02

@Cartman (ex Cartman):
"Elvben OK, de a gyakorlatban megnézhetnéd, ki menne egy ilyen húzás után orvosnak és tanárnak, hogy csak a két legtipikusabban alulfizetett hivatást említsem. Ha üzleti befektetéssé tesszük az oktatást, akkor illene előbb megteremteni a "vállalkozás" nyereségének a lehetőségét is."

Máshol is rendet kell tenni (eü, adó, állami vállaltok, önkormányzat,...) és az így megmaradt adó- és járulékbevételt értelmes dolgokra költeni.

"Ez kb. kényszer. Ha nem vagy vállalkozó, nem érted, miért."

Valóban kényszer, de miért kell az államnak bevasalnia ennyi adót? A sok idióta kiadás, támogatás miatt.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 09:48:26

@bontottcsirke:
"Az elitképzés. Csak nagyon kevés embert kell felvenni nagyon kevés és jól működő egyetemre. Ezt államilag is meg lehet csinálni, csak nem mertnek hozzányúlni a felsőoktatáshoz, mert szent tehén. És biztos megfelezném az egyetemek számát."
Nem értünk egyet. A rossz új rendszert egy még rosszabb régire felváltani (amit sok hamis nosztalgia és illúzió leng körül) a lehető leghülyébb megoldás. El kell fogadni, hogy a felsőoktatás fejlődése egy erőteljes extenzív szakaszon ment keresztül az utóbbi pár évben, ami a minőség rovására ment. Most az a feladat, hogy meg kell teremteni egy intenzív fejlődés kereteit.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 10:02:27

@desw:
"Valóban kényszer, de miért kell az államnak bevasalnia ennyi adót? A sok idióta kiadás, támogatás miatt."
Amiről mégis ki tehet? Az, hogy szociális segélyből élnek sokan, meg hogy mindenki igyekszik minél többet kivenni a közösből, nem az állampolgárok bűne, hanem az államé! Egy régi válságmenedzserünk mondta anno a cégnél, ahol dolgoztam: "az egyik fő gond, amiért sz*rban vagyunk, hogy az előző vezetés soha semmire sem pályázott, mindent saját erőből oldott meg". Basszus!!!

Iszonyú igazságtalan helyzetek jönnek létre a buta, protekcionista állami magatartás miatt. Tudtátok, hogy pl. igenis él még a szocpol? Utóbb született gyermekeik után kapják azok, akik korábban igénybe vették. Mit jelent ez a gyakorlatban? Akinek már van két gyermeke, az megkapja a harmadik után is (pl. előtörlesztésre), de új kérelmeket már nem fogadnak be!

Vicc ez az ország. És nem amiatt, mert tavaly leszavaztuk a tandíjat / vizitdíjat! Az csak egy védekező reflex volt a politikusok amatőr bűvészmutatványaira.

desw 2010.04.09. 10:18:34

@Cartman (ex Cartman):
""Valóban kényszer, de miért kell az államnak bevasalnia ennyi adót? A sok idióta kiadás, támogatás miatt.""
"Amiről mégis ki tehet?"
Az elb@szott választási törvény, aki minden 18 év feletti embernek automatikusan ad szavazati jogot. Ha csak ingyenélő here, az sem gond.

"Vicc ez az ország. És nem amiatt, mert tavaly leszavaztuk a tandíjat / vizitdíjat!"
És ebből mi derül ki???? Az,h a jelenlegi magyar társadalom éretlen még a demokráciára. Ha az a kérdés,h akar-e vizitdíjat fizetni, igen v. nem, akkor nem az a válasz,h Gyurcsány takarodj!

"Az csak egy védekező reflex volt a politikusok amatőr bűvészmutatványaira."
Amíg a szavazópolgárok többsége nem fizet adót, eltartott, addig ne várd azt,h téged mint vállakozót képviseljenek a parlamentben.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 10:40:08

@desw:
"És ebből mi derül ki???? Az,h a jelenlegi magyar társadalom éretlen még a demokráciára. Ha az a kérdés,h akar-e vizitdíjat fizetni, igen v. nem, akkor nem az a válasz,h Gyurcsány takarodj!"
Nem igaz! Én elvi szinten támogatom a vizitdíjat és a tandíjat, de csak egy ÁTFOGÓ REFORM keretein belül. Ha ilyen nincs, nem akarok többet fizetni. Mert az olyan lenne, mint vizet hordani a kútba...

A legtipikusabb példa, békaperspektívából: az átlag magyar most is fizet vizitdíjat, ráadásul nem 300 Ft-okat, hanem annak sokszorosát. Hálapénz formájában... Ha egy ÁTFOGÓ EGÉSZSÉGÜGYI REFORMNAK köszönhetően ezt várhatóan felváltotta volna egy korrekt vizitdíj, a többség - szerintem - arra igennel voksolt volna. Ez a mostani rendszer ugyanis sz*r, és a legtöbben ezt tudják is. Csak azt nem látták, hogy váltotta volna fel a vizitdíj a doktorúrnak pironkodva, zsebbe fizetett hálapénzt.

De akkor álljon itt egy példa tandíjra is: az én mesterképzésem - ha elfogadják a törvényt - 150.000 Ft lett volna / félév. Ez hogy aránylik - szerinted - egy átlag tanári fizetéshez? Nem lehet, hogy ez a lépés ÖNMAGÁBAN további kontraszelekciót eredményezett volna a tanári pályán?

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 10:40:51

@desw:
"Az elb@szott választási törvény, aki minden 18 év feletti embernek automatikusan ad szavazati jogot. Ha csak ingyenélő here, az sem gond."
Ebben kb. egyetértünk. Cenzus kéne...

GeeDawg2 2010.04.09. 10:42:18

@Cartman (ex Cartman): Ajánlom az elsővilágháború előtti választójogi törvényt és következményeit!

desw 2010.04.09. 10:49:56

@Cartman (ex Cartman):

Egyből máshogy alakulnának a pártprogramok, hidd el.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 10:57:44

@GeeDawg2:
Az 100 éve volt... Ráadásul egy (legyen az választási / egészségügyi / oktatási) rendszert többnyire nem az ideológiai alapelveik predesztinálják (pl. magán / állami), az ördög inkább a kidolgozottságban, a részletekben lakozik. Állami / magán egészségügy és állami / magán oktatási rendszer is lehet jó és rossz is... Ahogy egy cenzusos választási rendszer is lehet többféle.

egyenlito 2010.04.09. 11:10:33

@Cartman (ex Cartman): Ugye a TESCO is kapna választójogot? Arányosan a befizetett adójával.

GeeDawg2 2010.04.09. 11:15:12

@Cartman (ex Cartman): A cenzusnak az a lényege, hogy valakit ki akarsz a választási rendszerből zárni. A modern demokráciának meg pont az a lényege, hogy minél több embert beemelsz. Én nem szeretnék se cenzust, se semmilyen adminisztratív korlátozást. A 18 éves korhatár elég, bár én már 14 évesen is akartam szavazni. :)

desw 2010.04.09. 11:18:38

@GeeDawg2:

Pusztán döntés kérdése, h kit engedünk oda az urnákhoz, csak akkor nem kell csodálkozni a végeredményen.

desw 2010.04.09. 11:21:18

@GeeDawg2:
" A cenzusnak az a lényege, hogy valakit ki akarsz a választási rendszerből zárni."

Igen, erről van szó. Aki részt vesz a munkában (adót fizet) az dumálhat bele (szavazhat) a munkafolyamatba.

A TV elött ülve sörhassal könnyű üvölteni a focistának,h fusson gyorsabban.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 11:24:43

@egyenlito:
Persze, igazából úgy gondoltam, hogy Demján és Csányi lead egy-egy voksot, a többi szavazócédulát meg egyből viszik újrahasznosítani...

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 11:28:05

@GeeDawg2:
Megközelítés kérdése. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a szavazati jogot ki kell érdemelni. Tanulással, munkával. Nem tenném magasra a lécet, de aki nem képes elolvasni sem a szavazólapot, illetve fillérekért megvásárolható a voksa, az csak gyengíti a demokráciát, nem erősíti...

eladopatron 2010.04.09. 11:53:16

Nem a tandíj a megoldás, hanem azt kellene felvállalni, hogy ha 400 emberből 9 teljesít olyan módon, hogy a tudását diplomával el lehet ismerni, akkor csak ez a 9 ember kapjon diplomát, ne 64.

desw 2010.04.09. 11:58:08

@eladopatron:
"Nem a tandíj a megoldás, hanem azt kellene felvállalni, hogy ha 400 emberből 9 teljesít olyan módon, hogy a tudását diplomával el lehet ismerni, akkor csak ez a 9 ember kapjon diplomát, ne 64."

Ha ezt egy egyetem felvállalná, akkor be is zárhatna egyből. Senki nem menne oda tanulni, mert a legtöbb hallgatót csak a papír megléte érdekli, nem a tudás megszerzése.

eladopatron 2010.04.09. 11:59:35

Vagy az is járjon következményekkel, ha egy oktató (Péterfalvi Attila) három kurzusának majdnem 50 órájából összesen 8-at tart meg. Ilyen embert azonnal ki kell rúgni.

desw 2010.04.09. 12:02:32

@eladopatron:
"Vagy az is járjon következményekkel, ha egy oktató (Péterfalvi Attila) három kurzusának majdnem 50 órájából összesen 8-at tart meg. Ilyen embert azonnal ki kell rúgni."

Na erre is jó lenne a tandíj. Ha neked kellene kifizetned azt a pár millát, akkor reklamálnál, mert a pénzedért nem kapsz semmit, így viszont a többség örül, h elmarad az óra.

eladopatron 2010.04.09. 12:03:53

@desw: Nem hiszem. Sokan röhögnek még mindig az első előadáson, amikor az oktató elmondja, hogy mindenki jól nézze meg a mellette ülőket, mert a következő félévtől már nem látja őket.

Vizsgák után jönnek csak rá, hogy bizony így van ez. Ezeken az egyetemeken állandó a túljelentkezés.

bontottcsirke 2010.04.09. 12:23:00

@desw:

Ne haragudj de borzasztó primitívek a hasonlataid. Mit akarunk a diákhitellel? Hogy valaki élete végéig fizessen? Az alanyi jogon járó tej meg párizsiszelet hasonlatod meg kifejezetten primitív, proli hatásvadász szar.

Az meg, hogy melyik egyetemet kell bezárni világosan eldönthető, csak a felsőoktatást szent tehénként kezelik, de nem akarom ismételni magamat. Szerintem térjünk vissza az egyeteni témára mert már megint tele vannak a hozzászólások sántító hasonlatokkal, meg rossz analógiákkal.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 13:01:50

@bontottcsirke:
Tudod, emiatt a szemlélet miatt olyan szar a felsőoktatás (is) nálunk.
Jelszó1: liberalizáljuk az oktatást, tegyük mindenki számára elérhetővé egy egyetem / főiskola elvégzését! Építsünk sok-sok intézményt, ami kiszolgálja a megnövekedett igényeket!
Jelszó2: miezmár, hogy minden hülye diplomát kaphat a kezébe?! Zárjuk be az intézmények felét, és szigorúbb felvételit a büdös kölköknek!

A közös hülyeség a két gondolatmenetben, hogy felülről, ideológiai indíttatásból, közös adóforintokból megy neki egy óriási, összetett rendszernek. Építünk-lebontunk, építünk-lebontunk. Ahelyett, hogy felépítene egy olyan keretet, egy olyan szabályozási rendszert, amiben természetesen fejlődne az egész struktúra.

bölcsésztanár 2010.04.09. 13:09:33

Hasonló élményei voltak a férjemnek a másoddiplomás képzésben, mint a posztolónak. 15 év tanítás után szeretett volna váltani, levelezőre jelentkezett. Először a Pázmányról, aztán az ELTÉről menekült, pár százezer forintot bukott. A tanárai hol megjelentek a szombati alkalmakon, hol nem. Hol megtartották az órákat, hol nem. Volt, aki a vizsgát is nagyon komolytalanul vette, de volt olyan is, akit a félév során háromszor láttak, majd a vizsgán úgy tett, mintha rendesen felkészítette volna őket, és persze buktatott is. Volt, aki nem ennyire pofátlanul csinálta, csak simán a megadott szakirodalmat kérte, azt is nagyon lazán.
Szerintem vicc volt a levelező képzés mindkét egyetemen. És ez sem a pénzen múlik, mert nem kevés volt a tandíj. Örülök, hogy dobbantott mindkét helyről a párom, mert a továbbiak színtiszta pénzkidobás lettek volna. Itthon is tud könyveket olvasni.

bontottcsirke 2010.04.09. 13:46:48

@Cartman (ex Cartman):

És szerinted a magyarság attitűdje és szociokultúrája majd megengedi hogy a dolgok "természetes struktúrában" fejlődjenek?

Mert én azt vettem észre, hogy a dolgok csak akkor mentek, amikor felülről mindig megmondták a tutifrankót kompetens emberek. (Mátyás, Ferenc József)

GeeDawg2 2010.04.09. 13:57:11

@bontottcsirke: Bár egyre durvábban eltérünk a tárgytól, de mit is mondott meg felülről Ferenc József??? (csak a történelmi tisztánlátás érdekében...) De ezzel a lendülettel Mátyást is leírhatod.

desw 2010.04.09. 14:44:29

@eladopatron:
"Vizsgák után jönnek csak rá, hogy bizony így van ez. Ezeken az egyetemeken állandó a túljelentkezés"

Ahogy mondod, a vizsgák UTÁN. Tehát elbaszott már fél-egy évet. Aztán mi van, ha meghuzzák? Semmi! Kreditrendszer, felveszi újra.

Mennyibe kerül ez a plusz 1-2 év?? Néhány milla, de kit érdekel, mert nem ő fizeti.

@bontottcsirke:
"Ne haragudj de borzasztó primitívek a hasonlataid. Mit akarunk a diákhitellel? Hogy valaki élete végéig fizessen?"

Ohhh, igazad van ember! Majd én gürizek mindem nap 1-2 órával többet, h a kiscsillag hallgató nehogy megerőltesse má' magát. Miért éri meg nekem,h fizetem az egyetemi lébecolását???

"Az alanyi jogon járó tej meg párizsiszelet hasonlatod meg kifejezetten primitív, proli hatásvadász szar."

Pedig ha az ingyen diploma alanyi jogon jár (szerinted), akkor igazán járhatna étel is, nem?? Az talán fontosabb.

"Az meg, hogy melyik egyetemet kell bezárni világosan eldönthető, csak a felsőoktatást szent tehénként kezelik, de nem akarom ismételni magamat."

Mesélj, melyiket zárnád be???

"Mert én azt vettem észre, hogy a dolgok csak akkor mentek, amikor felülről mindig megmondták a tutifrankót kompetens emberek. (Mátyás, Ferenc József)"

Ezzel azt ismerted el,h egy birka vagy, aki képtelen az önálló gondolkodásra. Azaz csak a kolomp után tudsz menni, másra nem vagy képes.

eladopatron 2010.04.09. 15:06:53

@sef: egy diáknak mi mást kell csinálnia, mint tanulni?!

Ember, tudod mennyi hallgató dolgozik szinte főállásban?

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 15:51:03

@bontottcsirke:
Végülis örülök, hogy legalább nem az ősközösségi társadalmakból hoztál példát a XXi. századi magyar felsőoktatás kapcsán. Arra végképp nem tudtam volna se köpni, se nyelni... :)

Hogy érdemben is reagáljak:
"Mert én azt vettem észre, hogy a dolgok csak akkor mentek, amikor felülről mindig megmondták a tutifrankót kompetens emberek. (Mátyás, Ferenc József)"
Kicsit mellélőttél! Ez épp nem arra érv, hogy minél szűkebb penetrációjú legyen a felsőoktatásunk!

egyenlito 2010.04.09. 20:15:09

@bontottcsirke: "Mert én azt vettem észre, hogy a dolgok csak akkor mentek, amikor felülről mindig megmondták a tutifrankót kompetens emberek. (Mátyás, Ferenc József)"

Tökéletesen igazad van, de mi is történt Szent István, Mátyás, Ferenc József halála után? Ahhoz képest Kádár Jánost még elég jól megúsztuk.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.04.09. 20:23:53

Drágáim, NE VEGYETEK FEL DIÁKHITELT!!!!!!!!!!!
Mindjárt adósságvisszafizetéssel kezdeni a felnőtt életet nagy öngól. Unokaöcsém problémája, végzett, nem tud elhelyezkedni, és a diákhitelt is fizetni kéne, mert sohasem fogy el. Milyen ez már????
Viszont, kössünk egy nemlétező csomót a nemlétező zsebkendőnkre, és válasszuk azt a megoldást, hogy ha gyermekünk (az én esetemben unokám) születik, az első perctől kezdve takarékoskodni fogunk a tandíjára/esküvői költségeire/vagy amire fordítani akarja a pénzt 18 évesen.
Talán nem lesz akkora infláció, mint az én szép napjaimban többször is, elvégre euróban is takarékoskodhatok.

bontottcsirke 2010.04.09. 20:32:17

@Cartman (ex Cartman): Jól van. Én most iszom egy kis irsai olivért ti meg oldátok meg akkor a felsőoktatási problémát.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.09. 21:09:36

@bontottcsirke:
Részemről meg Frittmann kékfrankos. És ezt most akkor megfutamodásnak vettem... :)

Kristl 2010.04.09. 23:04:53

@desw:

"Mi kitaníttatjuk őket aztán külföldre mennek dolgozni. Na biznic."
Bizonyára üresek a kórházak és nincs aki ellásson. Nekem egyelőre ilyesmi nem tünt fel. Hiány tényleg van, de mintha alul lennének fizetve egyes szakmák ezen a területen. Ez pedig nem az ő hibájuk, hisz ők tüntetgettek érte... :]

"Akkor én duplán adózom, szja + áfa és adózik a átutazó norvég nyugdijas is. Ingyen diplomát neki is!!"
Mondhatnám, ostoba hőzöngés, de biztos a nyugdíjas ezenfelül még tanul is itt éveket.

"Azt a munkát elvégezné a diákok helyett más is, szóval ez nem plusz bevétel..."
Akkor mit akarsz még, hogy dolgozzanak idióta? Most az a baj hogy dolgoznak. HA meg nem dolgoznak akkor meg az. Dönsd el dolgozzanak e vagy sem. Aztán visszatérünk rá a vitában.

"Na, mesélj! Miért hasznos ez???"
Mert az amúgy is borsos költségeket elviselhetővé teszi. Ugyanis az egyetemi lét (albérlet/kolesz, étkezés) nincs ingyen tandíj nélkül sem. Emellett különféle programokon könnyebben vehetnek részt.

"Miért nincs legális munkahely??? Mert a drága állambácsi a 80%-át elveszi annak, amit megtermelek."
Nyilván ezért van 10% felett a munkanélküliség a diákok nélkül is.

"Miért kell elvennie??? Azért, h azt a sok idióta és felesleges támogatást (gázártámogatás, felsőoktatás, önkormányzatok, máv, bkv, eü, ...) ki tudja fizetni."
NEm a támogatásra megy el, hanem a hozzád hasonlók álltal megszavazott pártok korrupciójára. ÓVatos becslés szerint az kb 500mrd huf/ év + ugye a 13. havi nyugdíj vót. (250-300mrd a teljes felsőoktatás összege!)

"Akkor érje meg neki is,h áldozatot hoz a saját jövőjéért. Diákhitel."
Áldozatot hoznak. minimum 3/5-év áldozatát, amit komoly szakokon meglehetős stresszben töltenek. Ráadásul kockáztatva ugye, hisz ha buknak, éveket bukhatnak el a semmiért. Emellett még adósodjon is el a középréteg, a szegény meg be se kerüljön?

"Azokban az országokban, ahol sok a munkanélküli jogász, ott jobban mennek a dolgok???? :))))
Ostoba demagógia. :] Hol van sok munkanélküli jogász? :]
Meg miért kell 2-3 túlképzős szakon rugózni? Miért nem vesszük elő hogy bizonyos szakokon meg alulképzés van? Pl mérnök és természettudományi területeken? :]

"Valóban, a nemdohányzok is lehetnek betegek, de a dohányzással nagyobb lesz rá az esélye, és a dohányzás az ő saját elhatározása."
Így van, és? Attól még van rakat más rákos megbetegedés és rakat más kockázati faktor.

"En vagyok irigy, vagy mi??"
Olvasd el az írásod :]

"A demokrácia védelmében??? Ember!! A 8 millió választópolgárból 2 millió fizet érdemben adót!!"

Ember. A demokrácia feltételezi a középréteget és a társadalmi mobilitást melynek alapja az oktatáshoz való hozzáférés lehetősége. Ha bevezetsz egy mértéken felüli "tandíjat" akkor a társadalom egy széles rétegétől elveszed a felsőoktatásban való részvétel puszta lehetőségét is. UGyanis ők mérlegelnek. Kockázat szerint... ellenben bennhagyod a rendszerben a lógós egy széles rétegét, akinek nem számít a pénz. Szal öngól többszörösen. Emellett plusz pénzt lapátolni egy korrupt és pazarló rendszerbe? Miért is jó az?

desw 2010.04.10. 00:04:18

@Kristl:
"Bizonyára üresek a kórházak és nincs aki ellásson. Nekem egyelőre ilyesmi nem tünt fel."
Ha a közeljövőben nem változik érdemben semmi, akkor pofára fogsz majd esni nehány év múlva, csak akkor már késő lesz.

"Hiány tényleg van, de mintha alul lennének fizetve egyes szakmák ezen a területen. Ez pedig nem az ő hibájuk, hisz ők tüntetgettek érte... :]"
Szavazzuk meg nekik a több fizetést!! Sokuk valóban megérdemelne! Ja, hogy ezt is leszavazta az a nagyon okos nép a demokrácia nevében!

""Akkor én duplán adózom, szja + áfa és adózik a átutazó norvég nyugdijas is. Ingyen diplomát neki is!!""
"Mondhatnám, ostoba hőzöngés, de biztos a nyugdíjas ezenfelül még tanul is itt éveket."
Mi van???

"Akkor mit akarsz még, hogy dolgozzanak idióta? Most az a baj hogy dolgoznak. HA meg nem dolgoznak akkor meg az. Dönsd el dolgozzanak e vagy sem. Aztán visszatérünk rá a vitában."
Ki mondta, h dolgozzanak, Cicafiú???? Csak ne állítsd be milliárdos plusz bevételként azt a diákmunkát, amit mások is elvégeznének, sokszor még kevesebbért is.

"Nyilván ezért van 10% felett a munkanélküliség a diákok nélkül is"
Ha kevesebb adót vasalna be az állambácsi, több legális munkahely lenne, ezt a hülye is tudja, csak ehhez az állam kiadásait csökkenteni kellene.

"NEm a támogatásra megy el, hanem a hozzád hasonlók álltal megszavazott pártok korrupciójára. ÓVatos becslés szerint az kb 500mrd huf/ év + ugye a 13. havi nyugdíj vót. (250-300mrd a teljes felsőoktatás összege!)"
Nem mondd, Morzsa!! Óvatos becslések szerint is évi 2000 milliárdot meg lehetne takarítani, ha a felesleges kiadásokat visszavágnák. Ja, hogy ez nem tetszene 8 millió embernek. Az lehet, ezért nem lesz belőle semmi.

"Áldozatot hoznak. minimum 3/5-év áldozatát, amit komoly szakokon meglehetős stresszben töltenek. Ráadásul kockáztatva ugye, hisz ha buknak, éveket bukhatnak el a semmiért."
Jaj, a szívem megszakad értük. Most ha csúszik 1-2 évet, leszarja, mert nem ő fizeti. Sokkal igazságosabb így! Tényleg!

" Emellett még adósodjon is el a középréteg, a szegény meg be se kerüljön?"
Ha hülye vagy lusta, akkor semmi keresnivalója nincs a felsőoktatásban. Ha értelmes és megbecsüli magát az egyetemen, fog kapni ösztöndíjat, amiből kifizetheti a tandíjat.

"Ostoba demagógia. :] Hol van sok munkanélküli jogász? :]"
A Mekiben és a telefonos ügyfélszolgálatokon.

"Meg miért kell 2-3 túlképzős szakon rugózni"
Bár csak 2-3 szakról lenne szó. Ezzel szemben a végzős hallgatók (alapvetően a humán szakosok) 60-70%-a felesleges, piacképtelen diplomát szerez majd.

"Miért nem vesszük elő hogy bizonyos szakokon meg alulképzés van? Pl mérnök és természettudományi területeken? :]"
Miért megy inkább jogásznak, médiafasznak, ... a kiscsillag?? Mert a mérnökin tanulni kell, bazd meg, nem büfészak.

""En vagyok irigy, vagy mi??""
"Olvasd el az írásod :]"
Ez tapasztalat, Morzsa, nem irígység.

"Így van, és? Attól még van rakat más rákos megbetegedés és rakat más kockázati faktor. "
A dohányzás a SAJÁT elhatározásából, döntéséből származó PLUSZ kockázat. Teccik érteni a különbséget??

"Ember. A demokrácia feltételezi a középréteget és a társadalmi mobilitást melynek alapja az oktatáshoz való hozzáférés lehetősége. Ha bevezetsz egy mértéken felüli "tandíjat" akkor a társadalom egy széles rétegétől elveszed a felsőoktatásban való részvétel puszta lehetőségét is. UGyanis ők mérlegelnek. Kockázat szerint..."
Gratulálok!! így meg szarnak rá, mert a kockázat az adózóké. Na pont ezért nem működik, működhet rendesen.

"Emellett plusz pénzt lapátolni egy korrupt és pazarló rendszerbe? Miért is jó az?"
Nem plusz pénz, bogaram, fizeti a tandíjat az adózok helyett.

És ha szar a rendszer és pazarló, akkor miért kell fenntartani és az adózókat fingatni?? Na???

Kristl 2010.04.10. 08:12:29

@desw:
"Szavazzuk meg nekik a több fizetést!! Sokuk valóban megérdemelne! Ja, hogy ezt is leszavazta az a nagyon okos nép a demokrácia nevében!"

Leszavazta volna? Én nem emlékszem hogy lett volna népszavazás mondjuk az aneszteziológusok fizetéséről. :]

"Mi van??? "
Szar volt a példád.

"Ki mondta, h dolgozzanak, Cicafiú???? Csak ne állítsd be milliárdos plusz bevételként azt a diákmunkát, amit mások is elvégeznének, sokszor még kevesebbért is."

Nem vok cicafiú. Amúgy meg te hőzöngtél hogy nem fizetnek adót, nem dolgoznak stb. 2x is ugyanabban a hozzászólásban. Olvasd vissza nyugodtan amit írtál. Mellékesen meg nem végeznék el kevesebbért mivel akkor nem lenne diákmunka ha ennyire olcsón dolgoznának sokan. :]
Mintha kissé tájékozatlan lennél a kérdésben.

"Jaj, a szívem megszakad értük. Most ha csúszik 1-2 évet, leszarja, mert nem ő fizeti. Sokkal igazságosabb így! Tényleg!"
Látod? :] Itt meg már ez a baj. Lényegében mindegy. Ha van rajtuk sapka akkor az, ha meg nincs akkor meg az. A puszta létük a problémás? Óha ez ám a reformalap.

"Ha hülye vagy lusta, akkor semmi keresnivalója nincs a felsőoktatásban. Ha értelmes és megbecsüli magát az egyetemen, fog kapni ösztöndíjat, amiből kifizetheti a tandíjat."

Ó igen, az ostobák érve. Tudod te mennyi az ösztöndíj összege amúgy? Emellett hallottál már kockázatvállalásról?
Ha egy szegény család sokallja a negyedmilliót, vagy többet. Akkor nem megy oda a csemetéje, "inkább tanuljon szakmát". Mivel rizikós, és nem csak a kieső év(ek) miatt hanem mi van ha fizetni kellene majd? NEm kockázathatják meg, tandíj ide vagy oda.
Tudod egy intézkedésnél érdemes az összes következményt körüljárni, nem csak szajkózni a hülye mestered lózungjait.

"A Mekiben és a telefonos ügyfélszolgálatokon."
A telefonos ügyfélszolgálatokon diákmunkások dolgoznak nem jogászok. Ugyanis a diákok kaphatják a minimálbért a jogásznak már diplomás minimálbér kéne...
Gyanítom hasonlo a problem a mekiben is. Szal, nem nyert.
Emellett sem a meki sem az ügyfélszolgálat nem ország.

"Bár csak 2-3 szakról lenne szó. Ezzel szemben a végzős hallgatók (alapvetően a humán szakosok) 60-70%-a felesleges, piacképtelen diplomát szerez majd."
Fentebb még az volt a problem hogy van aki "piacképeset szerez" és él is vele :].
Most a piacképesség és piacképtelenség is problema?
Mellékesen nem kell minden szaknak alapból "piacképesnek" lennie. Hisz a bölcsészek egy része valószínűleg soha nem élhetne meg a "piacról".

"Ez tapasztalat, Morzsa, nem irígység."
Tapasztalat, mely irigységben nyilvánul meg.

"A dohányzás a SAJÁT elhatározásából, döntéséből származó PLUSZ kockázat. Teccik érteni a különbséget??"
Én értem. De TE nem érted, hogy én a te potenciális rákos megbetegedésedről beszéltem (és másokéról) ami nem tüdő és nem dohányzás a fő rizikófaktora? :]
Tudod, te leszükitetted a rák = tüdőrák ~ dohányzás témára a költséges kezelést. Csak ez nincs így. Akkor se ha amúgy igazad van, hogy a dohányos fizessen többet, vagy az abszolut bizonyithatóan szenvedélyből származó szövődmény költségét ne állja a tb... (bár az utóbbi amúgy nagyobb veszteséggel járhat...)

"Gratulálok!! így meg szarnak rá, mert a kockázat az adózóké. Na pont ezért nem működik, működhet rendesen."
Nem, a kockázat az adózóké is, a szülőké is, és a diákoké is. És nem ezért nem működik rendesen... Részben lehet ez is közrejátszik, de fentebb felsoroltak egy rakat okot ezen felül.
Tudod ha egy rendszer rossz, valószínűleg nem a legalsó körben kell keresni a hiba okát.

Potenciális okok:
- Egymás utáni 3-4 felsőoktatási reform következményei.
+ A normativ támogatás mai rendszere.
*Emiatt átláthatatlan a finanszirozás.
*Emiatt alakult ki az aránytalan bérezés az egyetemeken.
*És emiatt hígult fel sok "olcsó szak" olyan helyeken is ahol azelőtt sose volt.
*Emiatt lett iszonyatos túlképzés.
*És emiatt borult a kislétszámú képzések rendszere. MErt nem mindegy hogy 5 hallgatónak magyarázol vagy 30-nak.
* Kreditrendszer visszásságai. A rendszer minden hibáját sikerült átvenni, és semmit az előnyei közül. Ugyanis keresztfélév vagy sajat órarendre lehetőség sok helyen erősen hiányos. :]

- A tematika folyamatos változása, korszerűtlensége és felépítése.
Bizony, 50 évvel ezelőtti módszereket is oktatnak, aminek gépei kb a muzeumban is megtalálhatók. Vagy szimplán "szemléletet" kérnek számon nem pedig a tudást.
Sok az anyag, a sok tölteléktárgy miatt, és kevés idő jut oktatási szinten is a szaktárgyakra.
A szaktárgyak tematikája sok tekintetben elavult. Emellett az egyetemi oktatás felépítése nem követte a 20 év alatt végbement szocio változásokat. Bizony. Nézz körbe mennyi változott a technikában az elmult 20 évben és milyen társadalmi változás kísérte.

"Nem plusz pénz, bogaram, fizeti a tandíjat az adózok helyett. "
Remek, akkor bedöntöd a kutatás finanszírozását is jó pár évre. Biztos ez a kiút. :]

"És ha szar a rendszer és pazarló, akkor miért kell fenntartani és az adózókat fingatni?? Na??? "

Fent leírtam. De zanzásítva.:
-Diplomásra szükség van. (különben tényleg leshecc mér nincs orvos pl... :])
-A diplomás hozzáadott értéke alapvetően több.
-Ez különbözteti meg a kultúrállamot a bandázóktól. :]

Bene Robi 2010.04.10. 10:52:46

Szerintem nem kéne azt feltételezni, hogy minden ember ugyanolyan, csak abban különböznek, hogy valaki lusta, valaki nem; van, aki felelőtlen, van, aki nem. Ezer oka lehet egy embernek arra, hogy humán szakra megy, és nem csak az, hogy büfészak, és könnyű elvégezni. (humán érdeklődés, elhivatottság valamilyen pálya irányában, családi példa)
A másik: a dohányzás sem csak saját döntés. Van, aki könnyebben lesz függő egy szál cigi után, van, aki nem. Ennek biológiai alapjai vannak. És ha gazdasági oldalról nézzük: a dohányosok jó sok doboz cigarettát megvesznek, aminek az államnak bevétele van. Inkább a dohánygyáraknak kéne azt csinálni, mint a pálinkafőzdének Mikszáth Noszty fiú esete Tóth Marival című művében volt... vagy átállniuk a kifligyártásra. =)

ana.ana 2010.04.12. 14:57:26

@Kristl:
Az a gyengébbik fél,aki lusta tanulni,vagy az amelyik inkább kocsmázik és bulizik helyette?
Csak olyan dolgokat emeltem ki,amik legjobb tudomásom szerint az érettségi anyag szerves részei.Vagy szerinted túl nagy kérés,hogy matekérettségivel rendelkező emberek fel tudjanak rajzolni egy egyenest,meg össze tudjanak adni két törtet?
Nem hinném,hogy rosszindulatú vagyok.Én igenis támogatom,hogy a hallgatók álljanak ki magukért,és az egyetemre való 20% érje el,hogy a többiek ne járjanak oda,akkor esetleg megint lenne színvonal,meg érne is valamit egy diploma.Az oktatók ugyanis hiába mondják,hogy túl sok a hallgató,egyszerű rinyálásnak veszik.Arról nem beszélve,hogy aki próbálja tartani a a szintet,és netán megbuktatja azokat,akik bőven alatta vannak,szembe kell nézzen a hallgatói önkormányzattal,mert azzal igencsak tisztában vannak,hogy kell parkolópályára küldeni azt a tanárt,aki túl sok embert megbuktat.
De felesleges vitatkozni ezen.Előző félévben adtunk házi feladatot (nem voltak megoldhatatlanul nehezek,sőt...) a hallgatóknak amit 2 hetente kellett interneten beküldeniük,ezzel is motiválva őket a folyamatos tanulásra,és lehetőséget adva nekik a gyakorlásra.300-an voltak,ebből 140-en egyetlen egy házit sem csináltak meg!!!A maradék 160-nak meg kb 20 ember oldotta meg a feladatokat,ki pénzért,ki csak felebaráti szeretetből.Kérdem én,akkor miért nem tehetnek erről a hallgatók?

ana.ana 2010.04.12. 15:30:15

@Kristl: Elveszett az első hozzászólásom,és nincs időm még egyszer leírni részletesen,szóval a lényeg:
Nem hinném,hogy luxus elvárni 2-3 hónapja érettségizett emberektől,hogy össze tudjanak adni 2 számot.Ha szerinted igen,akkor én kérek elnézést!
A hallgatók hozzáállásáról pedig annyit,hogy előző félévben kaptak házi feladatot,amit 2 hetente kellett neten beküldeni.Nem voltak nehéz feladatok,sőt...mégis a 300-ból 140-en egyet sem küldtek be,a maradék 160-nak meg kb 20 ember csinálta meg, többségük pénzért.Akkor miről nem tehetnek?
Szerintem ennek a 20 hallgatónak kellene elérnie,hogy a többiek menjenek a jó fenébe ezzel a hozzáállással,és akkor lenne minőség,meg értékes diploma.
Persze nem én fogom itt megváltani a világot,csak kicsit unom már,hogy a hallgatók soha nem tehetnek semmiről,mindig a tanárok a szarok.Vannak rossz tanárok is,de szerintem neked se lenne nagy motivációd órát tartani olyan embereknek,akik részegen jönnek be órára...vagy be se jönnek,stb...De ha vizsgán megbuktatod,mert szart se tud,akkor megy a dékánhoz,hogy de neki jár még vizsgalehetőség...hagyjuk már...

kszabo 2010.04.18. 06:06:06

Jól elvagytok :)
Az egyetem témával megint átestünk a ló túloldalára - vízfej nagy intézményeket hoztunk létre egyetem néven, az egyetemesség jegyében. Az iparban ez nem egy dicsérő jelző, csupán a mindenre alkalmas fogalmát jelenti. Szerencsésebb lett volna az egyedülállóból kiindulni, amelynek mindig is alapja volt a magyar felsőoktatásnak. EFE, SOTE, stb. Igaz akkor a pejoratív intézet szó helyett maradni kellet volna a tanszék elnevezésnél, amely szintén régi hagyományra vezethető vissza. Ha jött egy nagy tudású ember, akkor rögtön székkel kínálták, és állva , ámulva hallgatták a bölcs tudását. Először az egyház szembesült azzal, hogy kifogyott a bölcsekből, ekkor emelték meg a szószéket, de ez sem lett igazi színvonalemelés. :))))))))))))

TGabi 2010.05.17. 10:28:25

@Bene Robi:

Bocs, ne haragudj, de ez a munkaerőpiacon nem ér zérót sem. Ha csak nem mész el valami bugyuta kereskedelmi TV-be ügyeletes reggeli szenzációt jelentő, okkultista okoskodónak, akiknek a tudománya láttán kacagva tapsikolnak a félművelt kertévés műsorvezetőnők.

I. P. S. 2010.06.03. 00:20:40

"Ha mi, túlnyomórészt doktorival nem rendelkező tanárok erre képesek voltunk, akkor ezek a fokozatot szerzett nagyon okos emberek erre miért nem képesek? Hogyan lehet az, hogy a saját tudományterületükhöz tartozó kurzusokat olyan zavarosan, értelmetlenül vezetik? Nem tudnak előadást tartani? Órát vezetni?"

Ott a válasz a kérdésben. A doktori iskola rontja el a tanárokat. Vagy azért, mert túl sok, vagy azért, mert túl kevés.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása