20

Mi forog kockán?-Oktatás és gárdulás

Ellenőrző , 2010.03.18. 08:00 · 1 trackback

Prinz Dani újabb írásában pontokban összefoglalva fejti ki bővebben az oktatásunk hiányosságait, hibáit és a hibák későbbi következményeit. Nagyon szemléletesen tárja elénk a magyarországi kisebbségek helyzetén keresztül azt, hogy az iskola nem látja el az állampolgári nevelés szerepét.

Üdv Ellenőrző!

Mi forog kockán? – Oktatás és gárdulás

Miután két cikkben általánosabban beszéltem arról, hogy szerintem mik a magyar oktatás legnagyobb problémái, most néhány cikkben részletesebben szeretnék beszélni más kérdésekről, amiket fontosnak tartok. Először is arról, miért olyan fontos, hogy értelmes dolgokat tanuljunk az iskolában, és hogyan érezzük ma mindannyian a bőrünkön, hogy ma nem ez történik.

A magyarországi németség

Amikor én földrajzot tanultam, és Magyarország kisebbségeiről volt szó, a földrajz könyvünk (amely egyébként tanárunk munkája volt) körülbelül három sort szentelt a magyarországi cigányság helyzetének, kevesebbet mint a hazánkban élő németekének. Ez szerintem abszurd, és az ilyen és ehhez hasonló aránytalanságok jó alapot adnak az általános tudatlanságnak, amely aztán kiterjed rasszizmusban manifesztálódik. Nem azt mondom, hogy az emberek azért rasszisták, mert nincsen szó a cigányságról az iskolában, és hogy ha lenne szó, akkor nem lennének azok, csak azt, hogy az ahogyan az oktatási rendszerünk átsiklik a fontos, a mindennapjainkat meghatározó társadalmi problémák és történelmi események felett részben felelős az emberek gondolkodásmódjáért. Először erről a földrajz óráról szeretnék beszélni mint jó példáról, majd az általánosabb helyzetről és további eseményekről. Én úgy gondolom, hogy ma Magyaroszágon egyetlen olyan kisebbség van, amelynek az életében meghatározó a kisebbségi lét, ez pedig a cigányság. Nem tudom, hogy pontosan miben különbözik egy magyaroszági német egy magyarországi nem némettől, biztos néha otthon németül beszél, de valójában a más magyarországi kisebbségekről szóló tények nem túl érdekesek. Annál fontosabbak a cigányokkal kapcsolatos ismereteink, szerintem ugyanis a rasszizmus az egyik, ha nem a legnagyobb társadalmi problémánk. Ennek fényében mindenképpen fontos lenne, hogy szóba kerüljenek a rasszizmussal kapcsolatos kérdések az iskolában. Hogy miért nem beszélünk rólul? Mert ez egy ellentmondásos kérdés, és a magyar oktatási rendszer lehetőség szerint megpróbál nem foglalkozni ilyen kérdésekkel, arra való ugyanis a család. Szerintem ennek látjuk ma a hatását a kiterjedt kisebbség- és idegenellenesség formájában. Lehet azt mondani, hogy az iskolának nem feladata ilyen dolgokkal foglalkozni, csak akkor ne csodálkozzunk, ha a budapesti elitiskolába érkező diák szájából ilyet hallunk: ,,bazmeg, valami buzi cigány ráhamuzott a cipőmre a HÉV-en’’. Szerintem ez nem egy normális dolog, és ennek nem szabadna megtörténnie.

Általánosabban

De úgy egyébként az ahogyan a magyar iskolarendszer elhanyagolja az ellentmondásos kérdések megismertetését a diákokkal nagy mértékben árt a társadalomnak, és hozzájárul a közállapotokhoz. (Persze ne legyenek illúzióink. A rossz közállapotok miatt rossz az oktatás is. A társadalom nem néz szembe a saját múltjával, az elmúlt évszázad eseményeivel, lásd ügynökakták és ügynökügyek, tehát nehéz elvárni, hogy az iskolák viszont megtegyék ezt. Viszont valahol el kell kezdeni, és meg kell törni az ördögi kört.) Hogy mást ne mondjak, Trianon, a Horthy-korszak, a második világháború, a Holokauszt, a sztálinizmus évei, 1956 és a Kádár-korszak alapvetően meghatározzák a jelen kor Magyarországát. Az ezekhez az eseményekhez való viszonyunk nagyon fontos, ezt talán nem kell sokat magyarázni. Ám mégis csak elvétve van róluk szó az iskolában, az érettségi előtt kerülnek szóba röviden. Aztán viszont lehet király törvényeket alkotni, hogy az emberek ne tagadhassák, hogy megtörtént valami, amiről egyébként az iskolában nem merünk beszélni. Ez elég paradox, nem? Najó, merünk beszélni, ezért találtuk ki a Holokauszt Emléknapot meg a Kommunizmus Áldozatainak Emléknapját. Nekem például a következő élményeim kötődnek hozzájuk: elrohantunk megnézni a Két félidő a pokolbant az egyik évben, megnéztük a Jób lázadását, egy vibráló, szintelen felvételről egy másikban, valamint emlékszem még A napfény ízére (ez nem is a Holokausztról szól, de legalább befogadható) több részletben, valamint a Napló gyermekeimnek fekete-fehérben, izgi volt. Van egyébként egy másik budapesti elitgimnázium, ahol viszont felváltva tartják meg ezeket az emléknapokat, egyik évben az egyiket, másik évben a másikat. Na ez milyen?
Egy egyébként elég jó tanáromat idézném, akinek felvetettem, hogy a társadalmi nevelés fontos dolog lenne: ,,Én az szeretném, ha a gyerekek rendes emberek lennének, családdal és nevelnék a gyerekeiket, nem az a lényeg, hogy milyen állampolgárok.’’ Szerintem ez elég problematikus.

Tehát az látható, hogy az iskolák nem mernek ezekkel a meghatározó dolgokkal foglalkozni, az viszont meglepetést okoz, hogy a gyerekek magukra hagyva rossz válaszokat találnak. És itt még csak általánosságban beszéltem arról, hogy be kéne vinni mindenféle ilyesmit az iskolába, később lehet, hogy arról is blogolok majd, hogy hogyan lehet az iskola az értelmes állampolgári nevelés terepe.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr141838108

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kánaán és ami mögötte van 2010.03.18. 10:25:27

Eddig rossz volt, most jó lesz - eljő a kánaán az oktatásba. Azt mondjuk még nem tudjuk, hogy honnét és azt sem, hogy pontosan ki fogja finanszírozni. De hát ez annyira nem is lényeges. Amíg a nagyok, ott fent, elsakkoznak erről, mi nézzük meg, hogy za...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.03.18. 08:35:17

"Hogy mást ne mondjak, Trianon, a Horthy-korszak, a második világháború, a Holokauszt, a sztálinizmus évei, 1956 és a Kádár-korszak alapvetően meghatározzák a jelen kor Magyarországát. Az ezekhez az eseményekhez való viszonyunk nagyon fontos, ezt talán nem kell sokat magyarázni. Ám mégis csak elvétve van róluk szó az iskolában, az érettségi előtt kerülnek szóba röviden. Aztán viszont lehet király törvényeket alkotni, hogy az emberek ne tagadhassák, hogy megtörtént valami, amiről egyébként az iskolában nem merünk beszélni. Ez elég paradox, nem?"

Nehéz dolog olyanról beszélni, amiről emlékek vannak.
Vegyük mondjuk '56-ot. Annak a szülei, akik a kötelet fogták, bizonyára másként emlékeznek a történtekre, mint azok, akiknek a testvérének, gyerekének, apjának a nyakára tették.

Cartman (ex Cartman) 2010.03.18. 09:13:06

Értem én. Egyfajta szellemi műhely (is) legyen a középiskola. Legyenek izgalmas viták irodalomról, történelemről, közéletről, politikáról, vagy akár arról, mivel akarunk foglalkozni a következő órán. Ezzel két alapvető gond van:
1. Ma már egy egyetem sem szellemi műhely ebben az értelemben. Hogy várható el ez egy középiskolától?
2. A fenti igény - valljuk be - rétegigény. A mi középiskolánkban volt egy tanár, aki megtehette, hogy tartott ilyen órákat. "Technika" néven futott a tárgy (többek között ezért tehette meg), de valójában pont arról szólt, hogy a tanár felvetett egy problémát és megvitattuk. Közösen. Kb. 10-20% vette a lapot, a többiek vagy tettek magasról az egészre, vagy - ahogy megszokták a többi órán - buzgón jegyzeteltek :). Ami viszont érdekes volt, hogy egész más diákokat mozgatott meg ez az óra, mint a többi...

Láttátok a Hullám (Die Welle) című filmet? Érdemes megnézni!

Daihelyon 2010.03.18. 10:05:29

Ilyen átlátszó politikai kampányanyagot mi a jó fészkes fenéért kell kitenni? Ez a szép, cizelált fogalmazás mód is nagyon jól körbehatárolja a "kedves" író hovatartozását. (Amit az író állít: az iskola tehet róla, hogy nem mondja a diákoknak melyik sorba kell állni, hanem van pofájuk saját maguk dönteni.)

Na ne fársszuk már egymást.

bontottcsirke 2010.03.18. 11:28:41

,,bazmeg, valami buzi cigány ráhamuzott a cipőmre a HÉV-en’’.

Talán nem kéne ráhamuzni a ciőőre meg tanárokat mezsgyekaróval agyonverni.

Amúgy meg mindenki tudja mi a jó példa, elég hazamenni és bekapcsolni a tv-t. Már iott is bármely filmen lehet látni, hogy emberek mennek például dolgozni, meg vannak ismeretterjesztő filmek is a sok szar mellett.

Ja hogy ki mit választott drágáim a nagy közösből annak majd iszogatja a levét is a későbbiekben.

A szegény elesettek meg biztos a rasszizmus dumával meg el lehet innen boltolni másik blogra ahol ezeken sírnak.

Margo35 2010.03.18. 12:17:22

Kisvárosi (45 000 lakos) gimnáziumában tanítok. Nincs túl nagy éjszakai élet nálunk, este 6 után kiürülnek az utcák, behúzódnak az emberek a házaikba.
Amikor arról beszélgetünk a gyerekekkel, hogy mire vigyázzanak, amikor szórakozni járnak (drog, ismerkedés stb.), mindig elhangzik az intelem: SOHA ne menj egyedül este a Thököly útra vagy a Gázgyár út mögé. Senki nem mondja ki, de mindenki tudja, hogy miért. Mert estefelé ott grasszálnak 8-10 fős csoportokban a cigány fiatalok, és megverik, megalázzák vagy elveszik a mobilját, pénzét stb. az arra tévedőknek.
Természetesen a "cigány" szót ki nem ejteném a világ minden kincséért a számon. Ha ugyanis valahogy kikerülne az osztály falain kívül (márpedig kikerülne), hogy én sértő megjegyzéseket tettem rájuk, akkor másnap reggel itt tüntetnének az iskola előtt egy-két jogvédő vezetésével, én meg mehetnék a munkaügyi hivatalbe segélyért (mellesleg retteghetnék a saját és családom biztonságáért). Mert egy ilyen rasszista mint én, csak nem taníthatja a gyerekeket, nem?
Szeretném tudni, akkor most ki a hibás, ha a tanárok nem vállaják fel, hogy égető társadalmi kérdésekről beszéljenek a diákjaikkal?

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.03.18. 13:59:59

@Margo35: "Amikor arról beszélgetünk a gyerekekkel, hogy mire vigyázzanak, amikor szórakozni járnak (drog, ismerkedés stb.), mindig elhangzik az intelem: SOHA ne menj egyedül este a Thököly útra vagy a Gázgyár út mögé. "

Azon gondolkozom, hogy vagy hülyékkel vagy körülvéve, és te vagy az egyetlen normális abban az iskolában, vagy csak egy gyűlölkődő hülye picsa vagy-e?

Szóval, ha mindig elmondjátok, hogy arra ne menjenek egyedül, mert megverik, megalázzák és kirabolják őket, akkor ha ez megtörténik, akkor mégis arra ment az agyifogyi hülyegyerek.
Ha meg nem történik meg, mert nem mennek arra, akkor te egy sok évvel ezelőtti esetet mesélgetsz és rettegtetsz, miközben lehet, hogy azóta az elkövető büdösbőrűk már nem is élnek.

Tipikusan a rossz lift esete.
Hiába javítják meg, ha nem szólnak róla, mindenki gyalog megy tovább.

Starlark 2010.03.18. 14:33:06

No ha a gyerek tanulni fog a cigányság történeti és kulturális hátteréről nem hinném hogy sokat változtatna a mostani helyzeten.

Csak meg kell nézni pl egy BBC gyerek adást, ott mindenfajta kisebbségből látsz szereplőket, és ez igaz minden saját gyártású műsorukra. Nálunk cigány embert maximum a roma magazinban vagy a kékfényben látni.

Nem nézek túl sok tv-t, de még egyszer se láttam kisebbségi szereplőt pl a barátok közt szerű műsorban vagy ifjúsági filmben... esetleg hazai készítésű reklám filmben.

Terézágyú 2010.03.18. 15:19:27

@Starlark:
"Csak meg kell nézni pl egy BBC gyerek adást, ott mindenfajta kisebbségből látsz szereplőket, és ez igaz minden saját gyártású műsorukra. Nálunk cigány embert maximum a roma magazinban vagy a kékfényben látni.
Nem nézek túl sok tv-t, de még egyszer se láttam kisebbségi szereplőt pl a barátok közt szerű műsorban vagy ifjúsági filmben... esetleg hazai készítésű reklám filmben."

Ez bizony így van. Francia adót nézek, és ott mindig van néger, vagy arab. A filmekben is, a vetélkedőkben is (akár mint néző, akár mint játékos), van egy csomó francia könnyűzenei együttes, amelyben vannak színesek - és most nem ara gondolok, hogy afrikai zenét játszanak vagy ilyesmi.
Nálunk hol vannak ilyenek??

Terézágyú 2010.03.18. 15:24:32

Eco írja valahol, hogy igenis beszélni kell a másságról az iskolában. Ilyen egyszerű. Hogy vannak különbségek. Mert úgyis észrevesszük a különbségeket, felesleges elhallgatni. És persze ezek után rá kell jönni, hogy hasonlóságok is vannak - sőt ezek vannak többen.
Mellesleg, pont az ilyen kiszólások, hogy ,,bazmeg, valami buzi cigány ráhamuzott a cipőmre a HÉV-en’’ tulajdonképpen velünk születnek/élnek. Ha valaki valami rosszat tesz velem, akkor azonnal azt emelem ki, amiben különbözik tőlem. Ha egy kopasz rálép a lábamra, akkor azt fogom gondolni: "hülye kopasz". Ha egy kékszemű lép rá, akkor nem fogom azt gondolni, hogy "hülye kékszemű", mivel nekem is kék szemem van.

Terézágyú 2010.03.18. 15:27:18

@Margo35:
"Szeretném tudni, akkor most ki a hibás, ha a tanárok nem vállaják fel, hogy égető társadalmi kérdésekről beszéljenek a diákjaikkal?"

Bocs, de konkrétan az, hogy "ne menj Thököly utcába", az nem égető társadalmi kérdés :) Ezt nem a tanárnak kell mondania. Mondja a szülő, ha akarja.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.03.18. 17:06:56

@Starlark: "Csak meg kell nézni pl egy BBC gyerek adást, ott mindenfajta kisebbségből látsz szereplőket, és ez igaz minden saját gyártású műsorukra. Nálunk cigány embert maximum a roma magazinban vagy a kékfényben látni."

Józsibarátban meg a Maónikasaóban dzsipók vannak és azokat főleg a gyerekek nézik.

zsooofi 2010.03.19. 00:02:21

Én megértem, hogy a tanárok nem akarnak erről beszélni, azt is, hogy miért. Mégis, ha ők nem, akkor ki fogja elkezdeni? És nem cigányokról beszélek, hanem a társadalmi problémák összességéről (még ha elég nagy hányadot birtokolnak is ebből:S ), mert mindenki csak mondja, hogy vannak-vannak, de ha rákérdezel, akkor sem igazán mondanak olyan dolgokat, amelyekért érdemes lenne feltenni a kérdést. Sajnálatos dolog az állampolgári oktatás kikerülése is (állampolgári ismeretek óra egyenlő a nullával - nekünk sajnos semmit nem adott), de annál is előbb egy jó 'hogyan'-t kellene kitalálni, nehogy olyan túlzásokba essünk, mint a kedves szomszédaink.

zsooofi 2010.03.19. 00:03:30

@Cartman (ex Cartman): A film és a könyv is nagyon jó!:) Azóta más szemmel nézek dolgokat...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.03.19. 08:35:27

Tartok tőle, hogy Magyarországon az emberek cigány kisebbségről alkotott véleménye már ítélet - és nem előítélet.

Márpedig annak a gyereknek, akinek elvették a papírsárkányát, nem fogod tudni megmagyarázni, hogy a kulturális sokszínűség a nemzetet erősíti.

bontottcsirke 2010.03.19. 09:13:34

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

Nézd én egy nagyon toleráns ember vagyok, de a saját érdekedben ajánlom tényleg felebarátian, hogy a hülyeség oltását légy szíves hagyd abba.

Ezzel a multikulti-etno sztorival van tele a padlás, az injekciós dumát abba lehet hagyni.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.03.19. 10:52:04

@bontottcsirke: Nekem elvették a papírsárkányomat. Megélhetésileg?

És egyébként mi a saját érdekem?

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.03.19. 10:54:32

@bontottcsirke: Amúgy visszolvasva az itteni kommentjeidet meglep az ellenség-választásod.

Megtennéd, hogy elolvasod az előző (kettővel előbbi) kommentemet, és értelmezed?

bontottcsirke 2010.03.19. 11:46:20

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

Nézd abban hiszek, amit látok és ami működik.

Ebből a konklúzióim a következők:

1. Nem foglalkozom reménytelen esetekkel
2. Az új dolgokból csak a hasznosakkal foglalkozom
3. sufni-tuning nincs, ha valami nem működik le kell állni vele

Ebből lejön az, hogy nem vagyok egy idealista személy, de hát ez van mindenki egy kicsit más.
Én az egyszerű, hatásos dolgokban hiszek.

gyuzsu 2010.03.19. 21:08:20

A helyzet ennél sokkal, de sokkal egyszerűbb. Legalábbis sok helyen. Egy majdnem elit gimiben tanítok. Amúgy beszélgetős fajta vagyok, aktualitások, az osztályt foglalkoztató akármik nálam terítékre kerülhetnek, akár magyar akár töriórán. A rasszizmus pl. napi szinten került elő. Régebben így is volt, jó beszélgetésekre emlékszem vissza. Akkor szoktam le erről, amikor a szülők elkezdtek mószerolni, hogy miért nem a tananyagról beszélek, mert miért is beszélek én kényes kérdésekről egyfelől, meg hogy fognak leérettségizni, ha nem haladunk a tananyagban másfelől.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása