Visszafordíthatlan folyamatok az oktatásban?
A tegnap megjelent "Így tanítunk történelmet a 21. században?" posztunkra érkezett kommentek közül tothh írását jelentetjük ma önálló posztként. Véleményünk szerint nagyon jól foglalja össze az oktatás problémáit, sajnos megoldást ő sem talált ezekre.
Kicsit úgy látom, mintha az utóbbi időben fordítva ülnénk a lovon. Értsd ez alatt azt, hogy azon vagyunk fennakadva, hogy a gyerekek most éppen mitől hajlandók megtanulni azt, amit kell. Az én időmben (pedig én se nagyon régen, mindössze hat éve érettségiztem) azért a többségnek az volt az alapállás, hogy meg kell tanulni, és kész. Ha pedig nem tette, akkor meg tudta, miért kap elégtelent. Hozzáteszem, én már a mi generációnkat is egy elég kifordított társaságnak tartottam, de amit pl. buszon beszélgetésekből kiveszek mostanában, az már totál furcsa számomra a mai középiskolás generációból.
Az pedig nyilvánvalóan úgy van, hogy a gyerekek egy része inkább a magyart, vagy a történelmet szereti, a másik pedig a reál tárgyakat. De attól még mindegyiket meg kell tanulni, ha már az ember valamilyen szinten műveltnek akarja tartani magát. Bár én ezt a törekvést a mai középiskolások jó részében nem is látom. Lehet persze, hogy én vagyok túlságosan elmaradott.
A harmadik meg a szülők felelőssége. Szerintem a szülő feladata is, hogy motíválja a gyerekét. És most nem csak arra gondolok, hogy "tanulj fiam/lányom különben kukás lesz belőled", hanem megértetni, hogy miért fontos tanulni, és miért fontosabb például a többször említett eketípus, mint Benkő Dániel, vagy a hozzá hasonló jelenségek magánélete.
Negyedrészt pedig az iskolarendszer felelősségét is látom. Az utóbbi időben minden lényegesebb szűrőt kivettek az intézmények kezéből. Gondolok itt felvételikre, érettségikre, satöbbi. Mindenkit fel kell venni mindenhová, onnét pedig még akkor se lehet eltávolítani ha a tanárát megveri. Ez ugye nem kell magyaráznom, hogy a csak melegedni bejárókat hogy motíválja...
De bizony rossz hatással van a jobbakra, szorgalmasabbakra is: Egy idő után azt látja, hogy a tróger, link gyerek ugyanúgy megvan töredék energia-befektetéssel, akkor ő minek hajtsa magát. (ez mint a magyar focisták: Akkor is megkapja a pénzt, ha nem fut. Akkor meg minek is fusson?)
Ezek a dolgok pedig nagyon súlyosak, és én attól félek, hogy az utóbbi időben már visszafordíthatatlan károk keletkeztek erre a mostani generációra nézve. Hiszen ha most majd felszámolják a magyarbálinti "vívmányokat", az már egy következő generációt fog csak érinteni.