Integrálunk, vagy szegregálunk?
Levélírónk az Index egyik hírét kommentálja a saját iskolájukban kialakult helyzet alapján. Hány százalékának kell kisebbségi tanulónak lennie az osztálylétszámnak ahhoz, hogy integrációról beszélhessünk és hol billen át szegregációba az arány.
"A Legfelsőbb Bírósághoz fordul a kerepesi Széchenyi István Általános Iskola, amelyet többször elmarasztaltak roma gyerekek elkülönítéséért."- jelent meg a napokban az Indexen.
A tanáriban többször elmélkedtünk már azon, hogy vajon meddig integráljuk a kisebbséghez tartozó gyerekeket és hány főtől számít szegregációnak? Van ugyanis olyan osztály az iskolában, ami teljesen véletlenül szinte csak roma tanulókból áll, szándékosságot nem találhatunk benne, hiszen csak a nevet látja a titkárnő, a hozzá tartozó diákot egyáltalán nem, a név pedig bárkit takarhat. Tanítani pedig pontosan ugyanúgy lehet, ahogy egy vegyes osztályban, nincsen több fegyelmezési, tanítási probléma.
Mi számít szegregálásnak? Van-e olyan százalékos kritérium, ami megfelelően szabályozza a szegregáció kérdését? Vagy mi van akkor, ha mondjuk 50-50% a kisebbségi tanulók aránya a többségiekhez képest, de sok többségi iskolát, vagy osztályt vált és megnövekszik az arány? Megbüntetik ilyen esetben az iskolát, vagy kötelezik arra, hogy alakítsa át az osztályt az előírásnak megfelelően? Én nem értem miért van erre egyáltalán szükség, hiszen már azzal is sértjük a diák emberi jogait -szerintem-, ha megkülönböztetjük és figyelembe vesszük a faji, etnikai, vagy vallási hovatartozását. Az is lehet persze, hogy ami a többségi oldalról integrációnak tűnik, azt a kisebbségi oldal szegregációnak látja, ha az arány valamiért felborul.
Konkrétan a roma diákokkal kapcsolatban érzi az ember, hogy nagyon összetartanak és jobban keresik és igénylik egymás társaságát, mint többségi társaik, mégsem háborodunk fel azon, hogy kiszorítanak minket, mert teljesen természetes dolog, hogy a kulturális gyökereik összetartják őket, különösen, ha kisebbségben, vagy alárendelt helyzetben érzik magukat. Javasolni tudnám a Cigány Önkormányzatnak, hogy segítse a roma gyerekek integrációját azzal is, hogy jó kapcsolatot ápol az oktatási intézményekkel, nem csak hibát és kifogást keres, néhány esetben konkrétan uszítva a szülőket az intézmény tanárai és vezetése ellen, mi az intézmények dolgozói ugyanis mindent megteszünk annak érdekében, hogy egyenrangú félnek érezzék magukat diákjaink az iskolában és később a társadalomban.