52

Integrálunk, vagy szegregálunk?

Ellenőrző , 2010.02.27. 08:00 · 1 trackback

Levélírónk az Index egyik hírét kommentálja a saját iskolájukban kialakult helyzet alapján. Hány százalékának kell kisebbségi tanulónak lennie az osztálylétszámnak ahhoz, hogy integrációról beszélhessünk és hol billen át szegregációba az arány.

 

"A Legfelsőbb Bírósághoz fordul a kerepesi Széchenyi István Általános Iskola, amelyet többször elmarasztaltak roma gyerekek elkülönítéséért."- jelent meg a napokban az Indexen.

A tanáriban többször elmélkedtünk már azon, hogy vajon meddig integráljuk a kisebbséghez tartozó gyerekeket és hány főtől számít szegregációnak? Van ugyanis olyan osztály az iskolában, ami teljesen véletlenül szinte csak roma tanulókból áll, szándékosságot nem találhatunk benne, hiszen csak a nevet látja a titkárnő, a hozzá tartozó diákot egyáltalán nem, a név pedig bárkit takarhat. Tanítani pedig pontosan ugyanúgy lehet, ahogy egy vegyes osztályban, nincsen több fegyelmezési, tanítási probléma.

Mi számít szegregálásnak? Van-e olyan százalékos kritérium, ami megfelelően szabályozza a szegregáció kérdését? Vagy mi van akkor, ha mondjuk 50-50% a kisebbségi tanulók aránya a többségiekhez képest, de sok többségi iskolát, vagy osztályt vált és megnövekszik az arány? Megbüntetik ilyen esetben az iskolát, vagy kötelezik arra,  hogy alakítsa át az osztályt az előírásnak megfelelően? Én nem értem miért van erre egyáltalán szükség, hiszen már azzal is sértjük a diák emberi jogait -szerintem-, ha megkülönböztetjük és figyelembe vesszük a faji, etnikai, vagy vallási hovatartozását. Az is lehet persze, hogy ami a többségi oldalról integrációnak tűnik, azt a kisebbségi oldal szegregációnak látja, ha az arány valamiért felborul.

Konkrétan a roma diákokkal kapcsolatban érzi az ember,  hogy nagyon összetartanak és jobban keresik és igénylik egymás társaságát, mint többségi társaik, mégsem háborodunk fel azon, hogy kiszorítanak minket, mert teljesen természetes dolog, hogy a kulturális gyökereik összetartják őket, különösen, ha kisebbségben, vagy alárendelt helyzetben érzik magukat. Javasolni tudnám a Cigány Önkormányzatnak, hogy segítse a roma gyerekek integrációját azzal is, hogy jó kapcsolatot ápol az oktatási intézményekkel, nem csak hibát és kifogást keres, néhány esetben konkrétan uszítva a szülőket az intézmény tanárai és vezetése ellen, mi az intézmények dolgozói ugyanis mindent megteszünk annak érdekében, hogy egyenrangú félnek érezzék magukat diákjaink az iskolában és később a társadalomban.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr381781344

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: M. Péter György nyílt levele a magyarországi rasszizmusról Los Angelesből 2010.02.27. 14:32:54

"-Ez egy könyv? -Nem, ez a plafon." (példapárbeszéd egy életcentrikus orosz nyelvkönyvben) Kedves honfitársaim! Roma barátaim! Szomorú vagyok, szomorú, mint a farkatlan füles a szivárvány tövében. Lógathatnám kamillá...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bontottcsirke 2010.02.27. 08:50:45

"mégsem háborodunk fel azon, hogy kiszorítanak minket, mert teljesen természetes dolog"

Ön kérem egy 9mm parabellum lövedék nyertese, melyet recepciónk bármikor átnyújt szíves tarkójába.

misc · http://misc.blog.hu 2010.02.27. 10:50:08

integrált osztálynak én azt mondanám, ahol a cigányok aránya nem tér el nagyon a korosztályon belüli arányuktól.. ebbe úgy a 10-30%os cigány arány fér bele, ami egy 30 fős osztálynál 3-10 fő.

természetesen ettől az aránytól sokszor azért térnek el, mert a cigányság eloszlása az ország területén nem egyenletes. vannak olyan területek, ahol a helyi gyerekek jóval nagyobb része cigány, így az iskolákban is felborul az arány..

érdekes egyébként, hogy az integrált osztály nem stabil állapot, jellemzően felszámolja önmagát. egy 30%-ban cigány osztályból már beindulhat a többségiek elvándorlása, aki teheti, iskolát vált. a cigányok aránya így tovább nő, fokozza az igényt az elvándorlásra, az eredetileg integrált osztályból szegregált lesz.
megtörténhet ez a másik irányba is.. egy olyan iskola, ahol jóval alacsonyabb a cigányság aránya felkeltheti a nem cigányok figyelmét.

ez a jelenség máshol is jellemző, az egyesült államokban megfigyelték például hogy a fehérek és feketék által vegyesen lakott szomszédságok nem tartósak. mind a fehérek, mind a feketék jobban szeretnek olyan helyen lakni, ahol ők vannak többségben.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.02.27. 11:22:18

@bontottcsirke: Ön kérem az értőolvasási tanfolyam nyertese, és nyert egy kéthetes beutalót a valóságba!

gitáros 2010.02.27. 13:08:39

@bontottcsirke:
"...hogy a kulturális gyökereik összetartják őket"

Brávó, bazmeg.

árnyékgyuri 2010.02.27. 13:35:34

Nálunk a városban a cigányság integrációja miatt egyetlen versenyképes intézmény maradt az egyházi iskola. Ide verekednek a bejutásért, a 4 államiba lasszóval fogják a gyerekeket. 5 éve az egyházi iskola az 5 közül a 2-3 helyen volt, de mióta az egyik, majd a másik jó iskolába is járnak cigányok, azóta az egyházi iskola tanulmányilag is egyértelműen lekörözi a többit: lehet haladni, fegyelmezni, tanítani, szakkörök vannak, délutáni sport, biztonságos szünet, tiszta Wc. Az első gyermekem egy igen jó állami iskolába járt, a második félig, a harmadik már nincs biztonságban, ha lenne még egy, azt már nem íratnám abba az iskolába, ahol a legnagyobb (3 éve végzett) sok jót kapott. Ennyi volt, mese volt: a városban nincs jó (de még közepes sem) állami iskola. Bravó kormány! ezt a szemem láttára elb...sztátok.
A piac itéletet mondott: ez így nem kell. Nem azért fizetek adót, hogy még egy ilyen ezeréves intézményt mint az iskola, se tudjátok megszervezni.

Hagrid 2010.02.27. 13:51:38

1. Engem irritál a rasszizmus, de...

A helyzet az, hogy akkor működne az integráció, ha max 5 roma járna egy osztályba. Itt erősen hangsúlyoznám, hogy nem mindegy, milyen az a 3-4 roma. Van sok olyan roma, hogy 5-6 simán jó egy osztályba, talán több is. Van viszont olyan, hogy már 2 vagy 3 is sok belőlük.
Meg kell értenünk, hogy csak azokra a romákra "erőltethetjük" rá az oktatást, akik hajlandóak "integrálódni". Amelyik éveken át csak azért jár be, hogy terrorizálja a többi magyar és roma gyereket, azoknak a megfelelő intézmény a nevelőintézet vagy majd a börtön.. Ha emigrálna, akkor külföldön járna ugyanígy.
Tanítottam olyan suliban, ahol egy 14 éves kis idióta maga köré gyűjtött 3-4 másik cigányt és ahol tudott balhézott. Analfabéta, de nem tudjuk kirúgni, intézetbe sem küldeni, pedig oda kellett volna. A vidéki városkában olyan volt a hangulat, hogy már-már elűzni akarták a gyereket és a családját a környékről is.

Nem a számokon kell vitatkozni, hanem egyes tanulók - cigányok, magyarok, mindegy - integrálhatóságát mérlegelni.

Eddigi tanári tapasztalataim alapján 5-ben maximalizálnám a számukat. Sajna sok régióban ez képtelenség, ott bőven 10 feletti a számuk. Közölük aztán jó ha 5 akar tényleg tanulni...

scsaba1 2010.02.27. 13:52:37

Hú, mi lesz itt...

"És a mi mindennapi cigányozásunkat add meg nekünk ma..."

bandeirante 2010.02.27. 14:02:58

A gyakorlatban bebizonyosodott, hogy az integráció nem járható.
Mellesleg pl. ahol lakom, ott a rendesebb cigány családok sem az önkormányzati (=cigány) iskolába járatják a gyerekeiket.

Végigkérdeztem a település össze önkormányzati képviselőjét, hová járnak a gyerekeik (unokáik). Kiderült, hogy egy sem a cigányiskolába jár (miközben fűnek-fának ajánlgatták, hogy oda írassák a gyerekeiket).

Azt is megkérdezném, hogy pl. hány cigánygyerek jár a Lauder Jave iskolába vagy az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumba? Tippelhetek?

Vajon vezető politikusaink, médiacelebeink, ünnepelt politológusaink közül hányan járatják a gyerekeiket / unokáikat olyan iskolában, ahol számottevő arányban vannak cigányok (beleértve a cigány celebeket és politikusokat is). Tippelhetek?
Akkor miről beszélünk?

És elnézést, de valahogy nem akaródzik a média által erőltetett, a valóságban nagyon-nagyon kevesek által használt "roma" szót használni.

A valóságban nem "romák" és "gádzsók" vannak, hanem cigányok és magyarok, esetleg cigányok és parasztok. Ez van.

Pokolzsoké 2010.02.27. 14:16:06

Sólyom oktatási és korrupciós tanulmányának kritikája itt:

feszekdarazs.blog.hu/

Bohun 2010.02.27. 14:41:02

Bennem már régóta az a kérdés merült fel, hogy miért van az, hogy számos kisebbségben lévő nemzet inkább saját, nemzetiségi, vagyis SZEGREGÁLT oktatásért küzd, itt meg éppen ellentétes folyamat zajlik, nem azt kellene, hogy a "kulturájuk" ápolásához nemzetiségi iskolákat kellene létrehzozni?

gitáros 2010.02.27. 14:58:50

@bontottcsirke:
na, a jobbikos intelligencia...

bontottcsirke 2010.02.27. 15:09:28

@gitáros: igen, én uszító vagyok és nem gondolkodom felelősen. Remélem a hazafiak most valami gyurcsány beszéden tapsikolnak, vagy kezet csókolnak éppen magyarbálintkának, de úgy, hogy a nyelvükkel végigrohannak a karján egyenesen belenyalva a kis fülibe.

lamed 2010.02.27. 15:17:44

@Bohun: Nyilván költő is kérdés. Mert a többi nemzetiségtől eltérően ők önállóan életképtelenek.

lamed 2010.02.27. 15:18:31

@lamed: "költői a kérdés" akart lenni.

noirp 2010.02.27. 15:19:12

@bontottcsirke: Vedd le a nyakadról a csíkos kendőt, vagy lazítsd meg a zubbonyod gallérját. Valami elszorítja az agykoponya környékén a vérkeringésed. Úgy látom.

lamed 2010.02.27. 15:22:33

Egyébként felmerül a kérdés, hogy mitől nevezünk valakit cigánynak? Mert a szegregáció vádja előtt tisztázni kell, hogy tényleg cigányokról vagy magyarokról van-e szó az adott osztályban.

Kórházban feküdtem pár napot, és a másik kórteremben csak cigányok voltak, nálunk meg egy sem. Megbeszéltük, hogy ha jönne valami jogvédő felmérni, mindannyian cigánynak valljuk magunkat, így mehet a fenébe a szegregációjával, bizonyítsa be, hogy kamuzunk.

zizizuzu 2010.02.27. 15:23:12

Vannak ennek a kérdéskörnek még szebb vonatkozásai is.
Mondok egy példát, saját észak borsodi kisvárosunk hogyan járt. Ugye értelemszerű, hogy minden iskola pályázatokon keresztül tud fejleszteni, integrációs programokat szervezni, mert az önkormányzati alapból még a pedfizetésekre sem telik, nemhogy fejlesztésre.
Nincs is ezzel olyan nagy baj, erre vannak a több milliós pályázatok, ilyen-olyan integráció, stb.... És itt jön a cigányvirtus. Ja, az arány most már 65-35.
Egy kedves jogvédő cigánykurva (mert mást nem tudok írni) felborította az ÖSSZES ilyen jellegű pályázatát a városunknak (100 milliókról beszélek), mert úgy találta, hogy szegregált intézmények vannak a városban, és nincs a városnak erre a problémára intézkedési terve. Hogy a kurva életbe már.
1. Az adott iskolák környékén 90%-ban cigányok élnek. Ahol nem csak azok, ott nem a cigányokat zsuppolta oda a város, hanem a magyarok-integrálódott cigányok! furikázzák a gyereküket akár a város másik végébe minden reggel.
2. Talán épp a problémák megoldására kellene a pénz, amit ilyen szépen áthúzott a magasanművelt politikai liberálszökevény.

Na, így megy ez, kedves barátaim. Oldd meg magad, ahogy akarod, mert a NAGY BUDAPESTRŐL csak rúgni tudunk lefelé. Az erre szánt pénzből meg jól finanszírozzuk tovább a Budai elitiskolákat, meg a jogvédők őrjöngéseit.
De várom már, hogy a rózsadombon is akkora legyen az arány, mint nálunk.......

epécske 2010.02.27. 15:28:18

Ismerőseink számára elsődleges szempont volt, amikor iskolába iratták a gyereküket, hogy szolidaritást, együttműködést, elfogadást tanuljon a gyerek, és ezért egy integrált oktatással működő iskolába íratták (itt sérült gyerekek voltak)
A 3.osztály végére pánik szerűen menekültek, mert kiderült, hogy ha az intoleranciát és a mássággal szembeni természetes gyanakvást elfojtják egy gyerekben, akkor az máshol fog kitörni (pl. úgy, hogy az egészséges, okos, fehér stb-vel szemben nő meg az agresszió)
Tehát a baloldali liberális szülők számára a gyakorlatban vált világossá, hogy ezeket a gyerekekben még őszintén meglévő emberi tudlajdonságokat nem elfojtani kell, hanem jól kezelni. Ehhez pedig nem bal-libi kampányok és gyűlölet elleni törvények kellenek, hanem csak józan ész, jó pedagógiai és pszichológiai érzék és a gyerekek szeretete.
Sem a szegregáció nem átkos dolog, sem az integráció nem megváltás. Mindenhol azt kell alkalmazni, amire éppen szükség van. Lehet, hogy egy cigány gyerekközösséget csak szegregáltan lehet felhozni ahhoz, hogy utána integráltan is tanítható legyen. Fejér megyében volt olyan iskola, ahol ez minden helybéli nagy megelégedésére működött, de nem illeszkedett Horváth Aladár és társai koncepciójába, ezért szétverték az iskolát.Ma már százfelé járnak a helybéli gyerekek. Kinek jó ez? Senkinek, aki érintett volt.
Az integrált oktatás csak pedagógiai kérdés lehet, és nem politikai.

khmm... 2010.02.27. 15:34:36

zizizuzu 2010.02.27. 15:23:12

Az a kedves ;-) "jogvédő CQ" csak nem vmelyik Mohácsi vészbanya volt? :-((((

Hozzájuk képest Arturo Ui semmiség! Meg kéne állítani őket, mert masszív rombolás az, amit művelnek.
Ők kitaláltak egy %-ot, ami felett szerintük szegregáció van, és piff-puff be kell zárni az iskolát.

Most hirtelen nem tudok konkrét faluneveket előszedni (kutatnom kéne....), de számos olyan faluban bezárattak olyan csilivili iskolákat, ahol pár éven belül volt teljeskörű felújítás, digitális tábla, minden, ami szem-szájnak ingere! És az istenbarmai nem voltak képesek felfogni, hogy ha egy adott településen X % a romák aránya, akkor az az iskolában is ugyanúgy leképeződik (sokszor még jobban, mert ugye a korfájuk igencsak a fiatalok arányára tolódik el), és ez még önmagában semmiféle szegregációt nem jelent!

Nem képesek felfogni, hogy a deszegregáció lehet egy eszköz a romák integrálásában, de semmiképpen sem a CÉL. Ők pedig ezt a vesszőparipát lovagolják, és nem érdekli őket a véráldozat sem. :-(

zsoltix 2010.02.27. 15:35:21

Mikor altalanos 1. osztalyba kerultem, kb. 6-7 ciganygyerek volt az osztalyban. Nagy orom volt veluk egy osztalyba jarni, tetvesek voltak, loptak, verekedtek, hangoskodtak, csunyan beszeltek. Ja, es 1-2 kivetellel mind evismetlo volt. Ez 26 eve volt, gondolom a mai ciganygyerekek mar nem ilyenek, peldas magatartasuak, patyolattisztak, jo tanulok. Nem is ertem, egyesek miert nem akarjak veluk egy osztalyba jaratni a gyerekeiket. Biztos rasszistakok. :)

khmm... 2010.02.27. 15:40:02

epécske, abszolút egyetértek veled!

"Lehet, hogy egy cigány gyerekközösséget csak szegregáltan lehet felhozni ahhoz, hogy utána integráltan is tanítható legyen. "

Maximálisan igaz!

Hát hogyan lehetne egy szinten kezelni egy normális családból kikerülő gyereket egy olyannal, aki olyan szavakat még életében nem hallott, hogy "felhő", vagy "szivárvány"???? Aki még a biológiai szükségleteit sem tudja visszatartani (ilyen példa is volt már...), vagy fogalma sincs, minek a kézmosás, vagy a wc-papír használata....

Ezeknek kellene egy 0. felzárkóztató osztály.

De a vészbanyák szerint ez már szegregáció, tehát szóba sem jöhet. Azonnal letámadnák! :-((((

VAn egy érzésem, hogy ezeknek az úgynevezett jogvédőknek az a célja, hogy a jelenlegi állapotok fennmaradjanak. Mert akkor örök életükben megvan a jólfizető semmittevés - egy kis óbégatás, és dől a lé. .-((((( A saját fajtájuk ellenségei!

Ők lennének a legnagyobb vesztesek, ha a cigányság felemelkedne, integrálódna.

Szeretik eljátszani a "segítő" játszmát (lsd. Eric Berne: emberi játszámk)

Jól ki kéne söprűzni őket az oktatás hátsó udvarából is!

khmm... 2010.02.27. 15:43:40

lamed 2010.02.27. 15:22:33
" Egyébként felmerül a kérdés, hogy mitől nevezünk valakit cigánynak? "

Nálad a pont! :-)
Érdekes módon, mikor negatív összefüggésben kerülnek szóba, akkor rögtön ordítják, hogy nincs etnikai nyilvántartás, ez tilos, bla-bla-bla.... Bezzeg, mikor pénz kell, vagy egyéb nyerészkedés van kilátásban, akkor rögtön vannak cigányok....

Vagy legyen etnikai nyilvántartás, vagy húzzanak el a sunyiba az ilyen kettős mércések!

bandeirante 2010.02.27. 15:45:40

@epécske: Tökéletesen igaz.
És azért írtam én is, hogy meg kéne nézni, hogy a politikusok-celebek hová járatják a gyerekeiket, unokáikat, mert akkor hamar kiderülne, hogy az integráció szólam-e, vagy komolyan gondolják.

Az integráláshoz ugyanis az kell, hogy közel hasonló legyen a gyerekek stílusa, hozzáállása, tudásvágya.

Bambano 2010.02.27. 16:03:51

Szokás szerint megint eljutottunk odáig, hogy az a liberalizmus, amit az szdsz erőszakolt itt 8 éven át, nem liberalizmus, hanem valami orbitális f.szság.

Először is minek nevezzük azon honfitársainkat, akiknek a legfelsőbb képviseleti szervét úgy hívják, hogy Országos *CIGÁNY* Önkormányzat? Én nem bántom őket, engem nem zavarnak, amikor én kimondom, hogy cigány, nincs benne semmi negatív felhang, mint általában mások hiszik.

Az egyenlősdiről meg régen le kellett volna szokni, sőt, el sem kellett volna kezdeni, kedves Magyar Bálint elsőrendű vádlott és társai.

A helyes eljárás az, ha minden gyerek megkapja a képességének megfelelő oktatást. Aki jobb, az igenis kapjon elitnevelést, aki gyengébb, azt meg ne terheljük agyon a többváltozós deriválással. Szegregálni vagy integrálni nem azon az alapon kell, hogy cigány vagy sem, hanem azon az alapon, hogy tanulásra alkalmas állapotban megjelenik-e az iskolában vagy sem és hajlandó-e az adott osztály elvárásainak alávetni magát. ha nem, menjen máshova. És ez igaz a magyarokra is, legyen az vállalkozó csemetéje vagy éppen a matektanár fia.

Pokolba végre az álliberalizmussal meg azokkal a seggekkel, akik ezt erőltetik.

emiljuzso 2010.02.27. 16:22:40

A mi kis városunkban csak két általános iskola van: a katolikus és az állami. Szinte valamennyi cigány gyerek az államiba jár, mert a katolikus "kicsikét" megszűri a jelentkezőket. Papíron persze minden rendben (nem tudom, hogy csinálják), de ha látnátok a diákokat, azonnal tudnátok, hogy hol nincs cigány. Az állami iskola tanárai és a maradék magyar szülő, gyerek az őrület szélén áll, a szent emberek pedig vonogatják a vállukat, nem értik, mi a baj.
Én meg azt nem értem, hogy fér ez össze a keresztényi szeretettel és alázattal. A templom kong az ürességtől, az iskolájukba pedig előjegyzéssel lehet bejutni. Gyalázat.

koloskatalin 2010.02.27. 16:34:53

Van olyan is, hogy tanuláshoz való jog. Ha ezt egy osztályon belül sérti egy vagy több tanuló, akkor azokat ilyen jogcímen lehetőség van elmarasztalni. Ezt végre fel kellene vállalni valaki nagyobb befolyású embernek, vagy akár egy politikai csoportnak. Ha nem tesszük, akkor annak mi isszuk most a levét, később a gyerekeink, vagyis a jövőnk.
Egyébiránt: Nem hiszem, hogy az, hogy elfogadunk egy népcsoportot az azt jelenti, hogy bármit megtehetnek velünk.
Csak az a baj, hogy azok, akik tehetnének valamit, mégsem tesznek, mert nem érdekük, vagy mert gyengék. A pedagógusok pedig nem tartanak össze. Pl. nem tudom, akkor minek van szakszervezet?! Az én érdekeimet ugyan nem képviseli. Ha 10 tanárból 9- nek rossz véleménye van az integrációról, akkor ez hol kap hangot? Vagy, nem mi tanítunk? Nincs jogunk beleszólni? Csak olyan embereknek, akik életükben soha nem tanítottak?

vagyok59 2010.02.27. 16:49:43

@koloskatalin: A szakszervezet azok érdekeit védi, akik ezt kiverik belőle. Azon túl, hogy a pedagógusok vannak szerintem a legmegalázottabb helyzetben, mellesleg kiszolgáltatva az SZDSZ félőrültjeinek, éppen ők teszik a legkevesebbet ahhoz, hogy érdekeiket tudják érvényesíteni. Két szakszervezetük van, ebből a pártállami a nagyobb, több taggal. Ahhoz képest, hogy most rúgták ki onnan a helyettest, aki vagy meghasonlott, vagy közel a fidesz kormány és érdekből azt találta mondani, hogy a pedagógusok helyzete a jelenlegi kormány alatt, nem hogy javult, de tovább romlott és a szakszervezet azért lenne, hogy ezt ne engedje.

Hányan is vonultatok fel érte, hány iskolában szűnt meg a tanítás?

bandeirante 2010.02.27. 16:50:35

@emiljuzso: Nem ismerem a konkrét helyzetet. Nálunk is van egyházi (katolikus) iskola, de ott nem jellemző, hogy ne vennék fel a gyerekeket, és létszámgondjuk sincsen. (Amúgy én nem oda járatom a gyerekeimet).

De a keresztényi szeretet és alázat szerintem nem azt jelenti, hogy züllesszék le a színvonalat, ami rövid idő azt eredményezné, hogy az összes értelmes gyereket máshová járatnák. A keresztényi szeretet és alázatot számon lehet kérni mondjuk segélyosztáskor vagy a misén, de az iskola más lapra tartozik.

emiljuzso 2010.02.27. 17:00:55

@krüger:
Nálunk sincs a létszámmal gondjuk. Nekem van gondom a létszámukkal, pontosabban a tanulói összetétellel. Ha a jelentkezőket aszerint válogatják, hogy ki cigány és ki nem, akkor bizony rettenetesen nagy gondom van velük. Ez nem alapítványi iskola, hanem állami támogatással (is) működő egyházi iskola.Ha kell az állam pénze, akkor nem szabad finnyáskodni.
Az én felfogásom szerint egyházi iskolába az járjon, aki valóban vallásos, nem pedig az, aki "fehér".
És igenis számonkérem tőlük a keresztényi szeretetet akkor, ha ez nem vonatkozik minden hozzájuk jelentkező gyerekre.

bontottcsirke 2010.02.27. 17:11:41

@noirp: Próbáljál meg értelmes mondatokat írni.

bandeirante 2010.02.27. 17:16:11

@emiljuzso: Honnan tudod, hogy a jelentkezőket aszerint válogatják, hogy ki cigány és ki nem?
És ha csak arról van szó, hogy a cigány gyerekek gyengébben teljesítenek? Mert ez szokott lenni a helyzet.

És ismétlem, a keresztényi szeretet nem arra vonatkozik, hogy egy iskolát lezüllesszenek. A katolikus egyetemre se vesznek föl senkit a keresztényi szeretet nevében, aki nem üti meg a mércét. Hanem szeretettel eltanácsolják.

Nálunk az egyházi gimnáziumba egy csomóan járnak olyanok, akik nem hogy nem vallásosak, de meg sincsenek keresztelve. Nem az a dolga az egyházi iskolának, hogy vallásosakat neveljen, hanem az, hogy keresztényi szellemű nevelést adjon.

emiljuzso 2010.02.27. 17:22:29

@krüger:
Mint már mondtam, igen kicsi a város...
Állami fenntartású általános iskolában pedig nem szabad, egyenesen tilos teljesítmény alapján (is) válogatni. Más kérdés a gimnázium vagy az egyetem.

bandeirante 2010.02.27. 17:29:27

@emiljuzso:
Én meg olyan kicsi városban lakom, ami már falu. (7 ezer lakos).

Én azt tapasztalom, hogy minden iskolában örülnek annak, ha találnak jó képességű, kulturált cigánygyereket. Más kérdés, hogy sajnos nem nagy belőlük a felhozatal. Az itteni egyházi iskolában sincsen sok cigánygyerek, de nem azért, mert ők a rasszisták.

A gyerekeknek is érdekük,hogy ne rakják össze válogatás nélkül őket. Én se örültem volna, ha az én gyerekem olyan iskolába jár, ahol nincs előzetes szűrés Kellett neki felvételi elbeszélgetésre menni már az 1. osztály előtt. Szerintem képmutatás úgy csinálni, mint ha minden gyerek egyforma lenne, mert nem azok, és nekik sem érdekük a felülről elrendelt egyenlősdi.

Ez kb. olyan lenne, mint ha az edzőt arra utasítanák, hogy a harmadosztályú csapatot rakja össze az első osztályúval, mert akkor majd a harmadosztály meg fog erősödni. A valóságban meg az fog történni, hogy az első osztály esik vissza a harmadosztály szintjére.

A sportban ezt mindenki tudja, és közben úgy csinálunk, mint ha az iskolában ez nem így lenne.
Egyébként van 2 iskolás gyerekem, és tanári diplomám is, bár nem abból élek, hogy tanítok, de van gyakorlatom a tanításban.

BISMARCK 2010.02.27. 17:39:28

Én rendkívül toleráns vagyok, azonban azon a napon fogom kivenni a lányok az iskolából, amikor az osztályában megjelenik az első cigánygyerek. Onnantól ugyanis az egyébként sem túl hosszú órákból 10-15p fegyelmezéssel fog telni nem pedig oktatással. Ez ilyen egyszerű.

emiljuzso 2010.02.27. 17:40:29

@krüger:
Tisztelem, de nem fogadom el a véleményedet. Ott, ahol még lehet, sokkal egészségesebbnek tartom azt, ha a kicsi gyerekek nem tapasztalják meg azonnal a kiválasztottság felemelő érzését. Az első osztályos gyerekek fejlettségi szintje +-3 éves szórású. Ha azonnal leírom az iskolaérettlenebb gyerkőcöt, lehetőséget sem adok neki arra, hogy kiforrja magát - és ez már nem cigány/magyar kérdés. (Ismerek olyan gyereket, aki alsóban a minimum minimumát hozta, s ma mérnök a szentem.)

bandeirante 2010.02.27. 17:40:59

@emiljuzso: Most lenne egy személyes kérdésem: te szívesen beadnád a gyerekedet egy olyan osztályba, ahol mondjuk 30% cigány, ha van más lehetőséged is? Nem elméletben, hanem konkrétan a saját gyerekedet?

bandeirante 2010.02.27. 18:01:04

@emiljuzso: Biztosan van ilyen is. De fenntartom, hogy senkinek nem jó, ha válogatás nélkül mindenkit összerakunk. Sem a jobbaknak, sem a gyengébbeknek. Ha valaki 6 éves korábban nem olyan jó képességű, annak bőven van ideje arra, hogy később még kiforrja magát, nem fog egy életre visszacsúszni. Viszont a jobb képességűeknek kínszenvedés az az idő, amíg a gyengéket fegyelmezik / korrepetálják. De ott van a fenti, kifejezetten személyes kérdésem, megtisztelne, ha válaszolnál rá (amúgy persze nem tudom, van-e gyereked. Ha esetleg nincs, de majd lesz, elképzelhető, hogy a véleményed is meg fog változni. Mert egy dolog az elmélet, és másik dolog az, amikor a saját gyereked sorsáról döntesz).

emiljuzso 2010.02.27. 18:09:30

@krüger:
Konkrétan? A gyerekeim állami iskolába jártak, ahol jócskán voltak cigány gyerekek is.
Én évekig tanítottam szegregált cigány osztályban ('80-as évek), ami akkoriban eredményesen és jól működött. Ma már azonban akkora a szóródás a cigányok körében, hogy képtelenség lenne beindítani az egyéni érdekek sérülése nélkül.
És igen, most abban az állami iskolában dolgozom, ahol a katolikus iskola áldásos tevékenysége miatt lassan ellehetetlenül a tanítás. A körülmények adta természetes összetétel olyan mértékben megbomlott, hogy nálunk már nem 30%-ról kell beszélni, hanem jóval többről.
Sokat láttam, sokat tapasztaltam. És hittel állítom, hogy az átlag településeken semmi gond nem volt mindaddig a cigány kérdéssel, míg nem kezdtek belőle problémát csinálni. Mohácsi Viktória többet ártott a fajtájának, mint egy szolíd rasszista.

khmm... 2010.02.27. 18:17:57

emiljuzso 2010.02.27. 18:09:30

Nézd, az Alkotmány 67. paragrafusában le van írva:

" 67. § (1): A Magyar Köztársaságban minden gyermeknek joga van a családja, az állam és a társadalom részéről arra a védelemre és gondoskodásra, amely a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges.

(2) A szülőket megilleti az a jog, hogy a gyermeküknek adandó nevelést megválasszák. "

Egy cigánysújtotta iskolában az 1. bekezdés alapból sérül!

A második bekezdés alapján pedig a szülők csak élnek a jogukkal! És viszik, kimentik a gyereküket az olyan iskolából, ahol bántódás érheti őket, és még a megfelelő oktatást sem kapják meg.

Egyetlen szülőt sem lehet elmarasztalni azért, ha menekül, mikor megjelennek a deviáns cigányok az iskolában.

bandeirante 2010.02.27. 18:19:59

@emiljuzso: Nagyon köszönöm a választ.
Ahogy mondtam, nem vagyok katolikus, és a gyerekeim sem egyházi iskolába járnak (pedig az lett volna a legkényelmesebb megoldás). Szóval egyáltalán nem egyházi álláspontról beszélek.
Épp ezért az a véleményem, hogy a keresztény értékeket ne azok kérjék rajtuk számon, akik nem tartoznak az egyházhoz, hanem a saját egyházuk tagjai.
Nálunk is az történt,hogy a különféle iskolák (egyházi, nemzetiségi, alapítványi) elvitték a gyerekanyag javát, a reszli (cigányok) meg maradtak az önkormányzati iskolában.

De érdekes sem a nemzetiségi (sváb), sem az egyházi, sem a (liberális!!!) alapítványi iskolában nincs sok cigánygyerek. Tehát enyhén szólva is megoszlik a felelősség, már ha vannak felelősök.

Mohácsi Viktóriáról én is ezt gondolom.

misc · http://misc.blog.hu 2010.02.27. 18:36:09

@emiljuzso: ha a katolikus iskolában túljelentkezés van az államiba pedig lasszóval kell fogni a gyerekeket akkor a csuhások valamit jobban csinálnak, nem? az egyházi iskola valamiért jobb színvonalat tud biztosítani.. talán felvételi elvei miatt is.

szerintem jellemzően az egyházak jobban törődnek az iskoláikkal, mint az állam az államiakkal. ha egy közveszélyes oktatási miniszter olyan intézkedéseket akar rákényszeríteni az iskolákra, ami ellehetetleníti a színvonalas oktatást, akkor az egyházi iskolák sokkal inkább megpróbálnak kibúvót keresni, hogy megvédjék saját és a tanulóik érdekeit.

emiljuzso 2010.02.27. 18:57:43

@SCUMM:
Amíg a mesterségesen gerjesztett szegregáció fel nem ütötte a fejét, a mi iskolánk a megye 10 legjobb iskolája közt volt. Amióta gyűjtőhelyként funkcionálunk, ez a kép némileg változott, pedig a pedagógusok ugyanolyan, ha nem nagyobb odaadással dolgoznak továbbra is.
És igen, épp a felvételijük elvtelensége miatt berzenkedek. Az alapítványi iskolák szűrhetnek, mert ott fizetni kell. De az egyházi általános iskolák állami támogatást kapnak, elvileg csak abból működnek. Ők milyen erkölcsi alapon válogatnak?

bandeirante 2010.02.27. 20:17:08

@emiljuzso: Csak pontosítanék: Magyarországon nem nagyon vannak állami iskolák, az iskolák többsége önkormányzati. A tandíjszedés pedig nem érv, ugyanis az alapítványi iskolák is kapnak állami támogatást, tehát ők is kapnak állami finanszírozást, a tandíjat ezen felül szedik.

Az alapoktatásban olyan iskola Magyarországon, amelyik ne kapna állami támogatást, gyakorlatilag nincs.

Való igaz, hogy a szocializmusban mindenki ugyanolyan iskolába járt. De akkor még sok minden más volt, a gyerekek se mertek megcsinálni egy csomó mindent, amit ma mernek. És az egyetemekre talán harmadannyian jártak mint ma.

emiljuzso 2010.02.27. 20:46:47

Így jár az, aki pontatlanul fogalmaz :)
Úgy látszik, a tudatalattim működésbe lépett: az alapszintű oktatás hanyatlása abban a pillanatban kezdődött (szerintem), amikor az iskolák önkormányzati kezelésbe kerültek.
Arra tudsz valami bölcsességet, hogy jogszerű-e a válogatás?
Mert szerintem nem. De ki vagyok én, hogy ezt eldöntsem? Csak a pedagógus szakma jobbágya.

khmm... 2010.02.27. 20:56:03

@emiljuzso: egy katolikus iskola miért ne köthetné ki, hogy katolikus diákokat fogad??? És ha sok a jelentkező, miért ne köthetné ki, hogy azokból is csak a legjobb eredményűeket...

Vagy mi alapján szelektáljon? Szemszín? Testmagasság?

bandeirante 2010.02.27. 22:00:36

@emiljuzso: Hát, az oktatás romlása igazából szerintem az általános magyar erkölcsi- meg egyéb válsággal függ össze. Na meg az sem mellékes, hogy az utóbbi 10 évben nagyjából a felére csökkent az alapfokú oktatás támogatása. Egyébként lehet, hogy érdemes lenne az iskolákat visszaállamosítani.

Én egyik ámulatból a másikba esek, amikor látom, hogy a gyerekek kapásból letegezik a tanárokat, 12 évesek cigiznek, piercinget hordanak, tanárok bántalmazása, stb. stb. Én még a kötelező iskolaköpeny korszakban nőttem föl, ahol a tanárok tisztelete magától értetődő volt.

Tényleg nehéz így pedagógusként dolgozni, tudom, látom, én ugyan nem tanárként, de van a szűkebb családomban (testvérem) gyakorló tanár. Minden tiszteletem a mai tanároké.

Ugyanakkor a szabad iskolaválasztást is értéknek tartom. Úgy gondolom, az ellentmondást azzal lehet áthidalni,ha a hátrányos helyzetű iskolákat fokozottan fejlesztjük, de azt is tudom, hogy ez egyelőre utópia.

árnyékgyuri 2010.02.28. 17:23:31

@emiljuzso: Ahogy mondtam nálunk is ez a helyzet. Amíg a "liberálisok" bele nem nyúltak a viszonylag szabad oktatási piacba, addig ez a piac működött: a különbségek megjelentek, mert VANNAK. Most, hogy belenyúltak egyértelműen az egyházi iskolák felé terelték a gyermekeket. De ez semmi esetre sem a piaci igényeket jobban kiszolgáló, keresettebb egyházi iskola hibája. Ez azoknak a hibája, akik nem gondolták végig, hogy a normális emberi/piaci viszokba való belenyúlásnak milyen következményei lesznek. Nem hiszem, hogy a "liberálisok" az egyházi iskolákat akarták megerősíteni, de így sikerült. Tipikus példája a bolsevik-liberális "szakértelemnek" az élet minden területén így működnek, valamit elszúrnak, tök ellentétes a vége, mint amit akartak, aztán meg szidják azt, aki nem olyan hülye mint ők...

nyílméregbéka 2010.02.28. 18:37:01

@árnyékgyuri: az oktatás úgy el van elcseszve, hogy jobban már nem lehet. Pedig én csak kívülről látom, de amit látok: alsóban nem lehet osztályozni, sem buktatni? Miért nem? Ha egy analfabéta gyerek egy szó nélkül eljuthat a 4. osztályig, mi lesz vele ötödikben? azon a nyáron csodás módon megtanul magától írni-olvasni? Miközben eddig sehogy sem ment?
A másik a 18 éves korig tartó tankötelezettség. Ez valami eszelős baromság! Minek kell ERŐVEL kényszeríteni bukdácsoló, beilleszkedni nem tudó, tanulni nem akaró kölyköket a normális, tanulni vágyó gyerekek közé?! Ők unatkoznak, a tanulni akarók pedig gyomorgörccsel járnak suliba. Legyen a tanköt. határ 16, vagy akár 14 év! Aki AKAR tanulni, akár érettségit, akár szakmát szerezni, az kényszer nélkül is fog, aki pedig nem akar, az a törvényi kényszer határása majd csodás módon megtáltosodik ettől a 18 éves határtól? Könyörgöm, addigra sok "diák" már a második gyerekét szüli, vagy nem először járja meg a fiatalkorúak börtönét. Életszerűtlen ez a törvényi szabályozás, és egyedül azt bizonyítja, hogy olyanok találták ki, akik papíron láttak csak sulit, kölyköt, vagy még úgy sem :-(
Nagyon örülök, hogy (még) nincs gyerekem! Amikor lesz, talán már normálisan fogják szabályozni az oktatást.

Starlark 2010.02.28. 23:30:28

@krüger: "Ugyanakkor a szabad iskolaválasztást is értéknek tartom."
Én is csak hogy ilyen nincs. A gyereknek a körzeti iskolába kell járnia. Illetve kérheted hogy vegyék fel másikba, de csak akkor veszik fel ha marad hely. No itt kezdődik a trükközgetés a lakcímkártyákkal vagy tuningolni a gyereket hogy megugorja a lécet a tagozatos osztályhoz...

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása