138

Szakdolgozat pénzért?

Ellenőrző , 2010.02.07. 08:00

ifj. Farkas Gyula -a BME mérnök-fizikus szakának ötödéves hallgatója kondenzált anyagok fizikája szakirányon- meglepő, de cseppet sem mulatságos felfedezését osztja meg velünk. Az ELTE ÁJK iwiwes honlapján kész szakdolgozatokat lehet venni, segédanyagokkal, jegyzetekkel, piszkozatokkal együtt.

Kedves Ellenőrző Blog!

Történt a minap, hogy egyik ismerősöm csatlakozott az iwiwen az ELTE ÁJK nevezetű klubhoz. Mivel mostanában szerény személyem is posztolt néhány dolgot a felsőoktatásról és elmerengett azon, hogy a jog vajon bölcsészettudomány-e, ezért magam is végignéztem a klubban. Amit ott találtam, az legsötétebb rémálmaimat is túlszárnyallta. A főoldalukon ott virít a link:
http://sites.google.com/site/humanszakdolgozat/. Itt pénzért lehet szakdolgozatot venni humán témában. Megállt bennem az ütő is! Bár az oldal kezdetben csak azt ajánlja, hogy segít a szakdolgozatra való felkészülésben, később azonban már kerek perec kimondják: a delikvens helyett fogják megírni a dolgozatot. "Megírás után átadjuk neked a segédanyagokat, jegyzeteket, piszkozatokat, linkeket, utalásokat, könyvcímeket tartalmazó dokumentumot, hogy gyorsan és hibátlanul fel tudj készülni a témából, és megdicsérjen a konzulens: látja milyen lelkiismeretesen foglalkoztál a szakdolgozat írásával."
Ez a cinizmus engem nagyon felmérgelt. Különösen szomorúnak tartom, hogy mindez jogászberkekben történik. Még szerencse, hogy a reáliákba nem ártják bele magukat ezek a hüpék!
Szerintetek hová lehetne fordulni ez ügyben? Nem hiszem, hogy a felsőoktatást még tovább kellene zülleszteni ilyen módszerekkel.

Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának ötödéves hallgatója kondenzált anyagok fizikája szakirányon

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr421735589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.02.07. 14:28:16

Kedves @tollaszerge: !

Magam is úgy gondolom, hogy nem feltétlenül ezt várják el a munkáltatók. Azt azonban el lehet várni, hogy csak akkor kaphasson diplomát valaki, ha bizonyította: képes önállóan feldolgozni a szakirodalmat, netán még valami új felfedezést is belevinni a szakterületébe. Az ilyennek egyszerűen nem lenne szabad diplomát adni!

Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula

rdi 2010.02.07. 14:30:49

Kedves Gyula, megértem a felháborodást, de ha egy kicsit utánakeres az interneten (különösebb kutakodást nem igényel, google a barátunk), még egy sor hasonló hirdetést fog találni, minden erőfeszítés nélkül.

Lacosz 2010.02.07. 14:37:23

a magyar felsőoktatást már szétcseszték eléggé úgyis és nincs semmi értelme. mekkora stréber vagy, hogy ilyen miatt kiakadsz...

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 14:37:36

@ifj. Farkas Gyula: Ezek jellemzően tömegképzések. A többséggel szemben nemcsak irreális elvárás, hogy hozzátegyen a tudományhoz, de felesleges is. Aki tudományos munkát akar végezni, az úgyis elmegy egy top egyetemre, és PhD-zik. Kissé úgy érzem, hogy meg vagy kavarodva a szokásos öt- (most már 3+2) éves képzések funkcióját illetően, és olyasmiket akarsz megkövetelni, ami nem ide való.

Persze a magyar felsőoktatás nagy bölcsei egyetértenek veled, legalábbis a felszínen, ezért van ez a színjáték a szakdolgozattal meg a védéssel. Pedig elég akár a BME-n körülnézned, és látni fogod hogy ott is bőven születnek olyan szakdolgozatok, amiket teljesen felesleges volt megírni, idő- és papírpazarlás.

Továbbra sem értem miért jó neked megkövetelni, hogy mások mit csináljanak. Ha neked jólesik, kutass, ásd bele magad a szakmádba, előnyödre válik. De az ilyesmit nem lehet előirni, jó kutató úgyis csak abból lesz, akit érdekel.

kisstim 2010.02.07. 14:38:45

@ifj. Farkas Gyula: Kedves Gyula!

Túl sok mindent nem tudsz tenni. Meg hát nem is biztos, hogy bele kéne avatkozni mások életébe, aki akarja, mért nem írathatná meg mással a szakdoliját?
Ha mégis:
1. Hívd fel rájuk az APEH figyelmét. Ehhez nem ártana minimális személyes adatot megtudnod róluk, név, cím, telefonszám, bár sztem APEH mostanában már honlap alapján is szokott vizsgálódni. Megnézi, hogy az eddigi bankszámlás jóváírásokhoz tartozik-e számla és ha nem, hát szoppancs. Így a feketemunka ellen is tennél vmit. Számlát valszeg nem adnak, mert akkor min. duplájába kerülne a dolog.
2. Esetleg tehetsz feljelentést rendőrségen, de hogy ennek van-e értelme, hát nem tudom. SZtem nem tiltja ma törvény a szakdolgozatírást más helyett. :-)

fiokosszekreny 2010.02.07. 14:39:25

Hát, először is gratulálok a farmermellényhez!:)
Szerintem sem a nappalis tanulók használják elsősorban ezt a lehetőséget. Én most írom a második diplomámat, és nálunk (szintén BME) állandó kapcsolatban kell lenni a témavezetővel. Általában heti egy személyes találkozó, és ha bármikor elakadunk, akkor emailen is el lehet érni. Szerintem a témavezető elég könnyen észre tudja venni, hogy valóban a diák írja-e a szakdolgozatot vagy sem. És ha rájön, hogy nem ő írja, de nem csinál semmit, az meg az oktatót is minősíti szerintem. Bár már az első diplomaírásomkor is tisztában voltam vele, hogy van ilyen lehetőség, én senkit nem ismerek, aki megvette volna a szakdolgozatát.
Azt, hogy egy levelezős diák megveszi, én is jobban el tudom képzelni.

abszint86 2010.02.07. 14:41:05

Szerintem a szakot minősíti, ha helyetted más meg tudja írni a szakdogádat, a megvédésnél pedig nem buksz le.

Gabriel Potter 2010.02.07. 14:45:05

Kedves Gyula,
Azon gondolkodtál-e hogy ez az egész történek kine a hibája? Az általánosban másoltuk egymás dolgozatait, a gimiben szintén az egyetemen pedig kollektív labor jegyzőkönyv készítés volt... Aztán a tanító néni egymás mellé tette a dolgozatokat és kaptunk 1-est (a szülő nem rohant be felpofozni a tanárt, viszont esetleg megtette ezt a saját drága gyermekével :-)), a gimiben volt aki évet ismételt emiatt mert az akkori igazgató olyat talált mondani hogy "a csalás erkölcsileg összeegyeztethetetlen az iskola szellemiségével" - huhhh... Az egyetemen pedig ... Nekem hetente volt konzultációm a témavezetőmmel (és nem csak az időarányos k. oldal első öt sorát kellett bemutatnom !!!
Szóval ahol normális egyetemi munka folyik, van témavezető, külső belső konzulens ott én ezt a történetet elképzelhetetlennek tartom.
Viszont ha az egyetem tanárai maguk bátorítják a hallgatókat, mert unják az egészet, az órákat a nyűgös oktatást amitől nincs idő a maszek munkával foglakozni, ott ahol a hallgató nem cél hanem megtűrt nyűg aki nélkül végülis az egyetem egy egész frankó csendes nyugodt hely lenne - de hát a kvóta... Szóval akkor írjanak amit akarnak csak fizessen utánuk valaki, és ne kelljen velük foglalkozni...
Vagy rosszul látom?

fiokosszekreny 2010.02.07. 14:46:55

@kisstim: Szerintem akár okirat hamisítás is lehet, legalábbis nálunk alá kellett írni egy papírt, hogy mi írtuk a szakdolgozatot. De persze ez csak a diákra vonatkozik, a valódi íróra nem.

Mindenesetre azért valamennyire egyetértek a posztíróval. Ne sajnáljuk már szegény diákokat, amiért szakdolgozatot kell írniuk, és ne állítsuk úgy be, mintha az lenne a normális, hogy az ember megveszi. Amikor valaki jelentkezik felsőoktatási intézménybe, akkor tudja nagyon jól, hogy mik a követelmények. Bár azért ez a nagy felháborodás tényleg túlzás, de nem kell átesni a ló túloldalára sem. Azt látom, hogy ma már elfogadottabb, ha valaki csalással ér el valamit, mintha becsületes lenne.

Lacosz 2010.02.07. 14:51:48

meg egyébként is komplett diplomát lehet venni, hogy semmit nem csinálsz, valaki elvégzi helyetted. ennyi. kit érdekel pont a szakdolgozat.
a másik, hogy a bölcsész szakokat csak a hülye nem tudja elvégezni, ha a könyvek tartalomjegyzékét átfutod, kb már azzal átmentél. úgyis vicc az egész, ráadásul semmi értelme az egésznek (kivéve az orvosit, de azok is akik kikerülnek max portásnak lennének jók a kórházakba többnyire)

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.02.07. 15:05:34

Kedves @Lacosz!

Ha olyan könnyű a BTK-n szakdolgozatot írni, akkor miért van ennek piaca?
Amúgy az iwiwen igen könnyen rábukkanhatunk, melyik személy küldte a meghívót ennek a förmedvénynek, amely a Humán Szakdolgozat címet viseli. iwiw.hu/pages/user/userdata.jsp?userID=11683858 Csak kattintassunk szorgalmasan arra a linkre, hogy ki küldte a meghívót!
Azt hiszem, holnap be is battyogok a yardra, és jól kitálalok a tányérsapkásoknak!
Üdv,
ifj. Farkas Gyula

SzocsO 2010.02.07. 15:11:37

Én csak volt barátnőnek írtam meg, de neki is csak azért, mert kínai, és azért egy külföldinek, még a gyakorlottnak is nehéz stilisztikailag és fogalmazásügyileg jól megírni magyarul. Még honfitársainknak sem megy, olvastam egy kettőt, hát általános iskolai dolgozatok színvonala némelyik.
Mondjuk a sajátomat megírtam kb 3 nap alatt, előtte már előadtam a témát többórás "kurzusokon" is, az övével meg vagy egy hónapot szívtam, kemény volt : ) (művészeti képzésről van szó)

Steve the Great 2010.02.07. 15:12:25

@fiokosszekreny: Így van, a hallgató oldaláról ha nem is feltétlenül büntetőjogi (bár lehet, hogy a magánokirat-hamisítás azért megállna), de fegyelmi kategória az ügy, hiszen ő nyilatkozik, hogy a dolgozat saját munkája, a forrásokat korrekten kezelte stb.

kakamatyko 2010.02.07. 15:13:42

Minden mast megkapanak penzert, miert pont ezt ne?

Annyi lofaszjoska foiskola meg gabordenes-varians van mar, hogy en mar csak azert nezem a jenetkezok oneletrajzan az iskolakat, hogy kiszamoljam a korukat :-) Joneveu helyekrol, mint mondjuk ELTE-rol is lehet papirt szerezni 6 felev alatt, nulla munkaval.

A diploma semmit nem jelent, sem az ha van, sem az, ha nincs.
Ma mar opencourseware es baratai reven barki barmit kitanulhat, es igazan ugyis a tapasztalat szamit.

Ugyhogy kedves egyetemistak, nyugodtan puskazzatok, irassatok massal a diplomamunkat, sot, menjetek rogton lablogatos szakra! Ugyis mindenkirol azt feltetelezzuk, hogy az ecserin vette a diplomat/nyelvvizsgat, es belekerdezunk. Az ertelmes dolgokat persze tanuljatok rendesen az igy megsporolt idoben, legjobb, ha reszmunkaidoben a szakmaban dolgoztok az utolso evekben!

A fenti real szakokra vonatkozik, humandiplomasokat ugyis dekoltazs alapjan veszunk fel reprezentativ munkakorokbe :-)

caganer 2010.02.07. 15:24:41

miashitvan baszki, az a gáz hogy ezt nem is tudtátok.

Ficus Kinky 2010.02.07. 15:25:52

@ifj. Farkas Gyula:

Kedves Gyula, nem akarlak elkeseríteni, de az általad említett "reáliákban" is dívik a szakdolgozat pénzért való szerzése, megíratása.
Konkrétan a csodálatos BME-ről ismerek személyesen olyan embert, aki nemcsakhogy a szakdolgozatát így adta le, de legalább 3-4 félévét így "végzett" el.

Ha valaki magával szemben annyira igénytelen, hogy nem veszi a fáradtságot és nem fogja fel, hogy egy szakdolgozat megírásával ő maga is tanul és ez a tanulmányok része, az hülye. És, mint tudjuk, ilyen emberből van néhány.

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.02.07. 15:28:48

Kedves @kisstim: !

Megfogadtam a tanácsod, és írtam is az APEH-nek. Mégpedig ezt:

"Tisztelt APEH!

Bejelentést szeretnék tenni a feketegazdaságot kifehérítendő illetve a felsőoktatást jobbítandó. Az alábbi linken egy olyan társulást találnak, amely szakdolgozatok írására specializálódott. Mivel a felsőoktatási intézményekben írásban kell nyilatkozni arról, hogy a szerző saját munkája a szakdolgozat, nehezen elképzelhető, hogy törvényes - adózó társulásról van szó.
sites.google.com/site/humanszakdolgozat/

Kérem panaszom kivizsgálását!
Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának ötödéves hallgatója kondenzált anyagok fizikája szakirányon"

Remélem, lépnek az ügyben!
Üdvözlettel:
ifj.Farkas Gyula

KiNG 2010.02.07. 15:35:20

Aki nem képes összehozni önmaga egy 50-60 oldalas szakdolgozatot, attól hogyan várhatjuk el, hogy odaadással fogja űzni a szakmáját???

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.02.07. 15:38:24

Kedves Kommentelő @Ficus Kinky: !

Hogy "végezhetett" el az ismerősöd több félévet ily módon, mikor a BME-n minden vizsgán ellenőrzik a személyazonosságod?

Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula

Buzzword 2010.02.07. 15:40:18

@kyanzes: Gyula kolléga jelenség, nem pedig konkrét személy, de tuti, hogy belsős urak-hölgyek alkották meg - nem csak BME sztereotípiákból építkezik, ahogy valaki írta, hanem olyan jelenségeket is leírnak a blogján, amiből látszik, a szerző(k) a Műegyetemre jár(tak).

Ficus Kinky 2010.02.07. 15:41:37

@ifj. Farkas Gyula:

Úgy tette mindezt, hogy már csak tervezős tárgyak maradtak neki, amelyeket szépen mással megterveztetett és ugyanígy történt ez a szakdolgozatként leadandó terveivel is.

Utána vidáman bebattyogott a tanárhoz, ahol gondolom, ellenőrzik a személyazonosságot, ahol ezzel nem volt semmi gond.

közlekedő edény 2010.02.07. 15:41:41

LOL, LOL, LOL, LOL, LOL, LOL, LOL, LOL, ésatöbbi

mindenért
F.Gy. kondenzatív asszociáció szakirány nappaliban nem konyhában, felfedezte h szakdogát írnak mások máshogyan LOL LOL

A hónap röhögését produkáltattátok velem.

Gyerekek. Úgy lehet kitűnni, hogy megírsz magadnak egy jó szakdogát, hogy a saját szakodban valaki akarj lenni, és ne ingyen-tót. Persze, kellenek a téglás emberek, akik mindenkit beköpnek mindenért, rengeteg ilyen ember van, de valójában az győz, aki csinál, azzal lenyomja a többit. Szerintem dolgozzunk meg magunkért, személy szerint lenézem, aki nem képes megírni egy szakdogát.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.07. 15:53:35

@tollaszerge: Azokkal akikkel együtt diplomáztam gyakorlatilag mind ipari feladatkoz köthető témákból dimplomáztunk. Az egyikből tudtommal azóta már gyakorlati alkalmazásba került rendszer lett. 100 millió forintos nagyságrendű léptékrő beszélek, mint gyakorlati alkalmazás.

Rántott máj (törölt) 2010.02.07. 15:54:18

@slamx:
1.
"Butaságokat és féligazságokat írsz.:("
"...a netrol olyan szamu es minosegu forras toltheto le, hogy magunk is villamgyorsan megirhatunk egyet szinte egyetlen billentyuleutes nelkul."
"Látszik, hoy ilyesmivel még sosem foglalkoztál."

Valoban nem foglalkoztam, en eddig csak negy szak- es rengeteg szeminariumi dolgozatot irtam meg.

"No, ez az a módszer amivel a legtöbb suliban (most nem egy óvónőképző fősulira gondolok) egyből és csont nélkül lebuksz úgy, hogy esélyed sem lesz a védekezésre!"

Igen? Kivancsi vagyok, hogy mutatjak ki egy ugyesen osszeollozott dolgozatrol azt, hogy nem te irtad.

"Nem vagy tisztában azzal, hogy egyre több helyen használnak plágiumellenőrző szoftvereket!"

Es az milyen elven mukodik? Egy kb. google szintu keresomotor folyamatosan terkepezi fel az internetet, es a talalt tartalmakkal osszevetik a szakdolgozatodat bekezdesenkent?
Nem tudomanyos cikkek ujrakozleserol vagy szakdolgozatkent valo beadasarol volt szo.

2. Nem hiszem, hogy egy hivatasos tolvajt felmentene az, hogy felhivja az ugyfelei figyelmet arra, hogy lopni csunya dolog, esetleg meg adna par tippet, hogy tudnak onmaguktol, lopas nelkul megszerezni, amit szeretnenek, mielott elvallalna a munkat.
Szerintem ez a teljes kep.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.07. 16:00:23

@ifj. Farkas Gyula: Lehet, hogy ez még 10-12 éve volt. Mikor 2001-ben kezdtem ott, akkor gyakorlatilag nem ellenőrzitek. Aztán az elszabadult csalások miatt 2003-4 óta gyakorlatilag mindenhol ellenőriznek.

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.02.07. 16:13:57

Kedves blogolvasók!

Szomorúan konstatálom, hogy egyesek milyen feltűnő szimpátiával viseltetnek a csalók iránt. Szerintem, ha egy képesítés megszerzése egy feltételhez van kötve - diplomához szakdolgozat - akkor azt nem szabad elbliccelni. Most ennyi erővel akkor ne tegyen senki KRESZ - vizsgát, mert az elméleti és nagyon sok idő, felesleges ezekkel terhelni az amúgy is elfoglalt személyeket! Aztán megnézhetjük, mi történik az utakon...
Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula

Rántott máj (törölt) 2010.02.07. 16:14:08

@Asszem: Szerintem az, hogy egy adott, altalad valasztott (tehat nem feltetlen egy fonok, tanar stb. altal mar jol felterkepezett) temaban el tudj melyulni, irodalmat keresni, azt elolvasni, kinyerni belole a szamodra relevans informaciot majd azt osszegezve, ertelmesen, masok altal is erthetoen, elore meghatarozott formaban rogziteni, MINDEN diplomat igenylo - tehat alapvetoen szellemi munkan alapulo - munkahelyen az egyik, ha nem a legfontosabb keszsegcsoport. Ha levizsgaztal valamibol, amit elfelejtettel azota, vagy meg sem tanultad, mert jo tetelt huztal, potolhato, ha a fentiekre kepes vagy. Ha viszont nem, akkor semmit nem tudsz kezdeni a tanultakkal, mert reszint elfelejted oket, reszint tulhalad a tudomany, es te keptelen leszel potolni, kovetni az ismereteket, vagy ha ez meg megy is, nem tudod oket masoknak atadni, az a tudas meg semmit nem er, ami csak a te agyadban letezik, hozzaferhetetlenul. Na, kb. ennyit jelent a szakdolgozat.

seeely 2010.02.07. 16:22:57

@ifj. Farkas Gyula: Nem hiszem, hogy bárki is szimpátiával viseltetne a csalók iránt, csak ők ismerik a dolgot a munkáltató oldaláról is.Ha elmész dolgozni, senkit sem érdekel, ki írta a szakdolgozatod, és milyenre, mert ha így lenne, nem csinálnának mindenféle elbeszélgetést, meg teszteket.Ráadásul nem hiszem, hogy ezek a szakdolgozatírók olyan olcsón dolgoznának, szóval aki megteheti, hogy megfizeti(k) neki, az úgysem fogja sehol végigjárni a ranglétrát, hanem majd beül apuci helyére, aztán vagy belebukik, vagy nem.Butaság azt gondolni, hogyha elvégzed az egyetemet, te értesz ahhoz, amit csinálsz, ahhoz rengeteg pluszmunka, meg érdeklődés kell.És nem csak egy félévnyi, míg megírod a szakdolgozatot...

kockabela 2010.02.07. 16:25:38

@ifj. Farkas Gyula: Az APEH nyilván másként bírálja el ezt e bejelentést, ha ismeri a bejelentő szakirányát is! Ez egy igen fontos és a bejelentés szempontjából releváns adat! :-)

Hapszi 2010.02.07. 16:33:48

@ifj. Farkas Gyula: az említett díj is mutatja, mennyire nem vagyok kockafej"

Ehh... mi az ilyeneket pont kockáknak hívjuk, de sebaj.

lárvalányhaj 2010.02.07. 16:44:56

Elég kétségbeejtő, hogy sokan közületek nem átallják a csalókat védeni. Akinek nincs arra erőforrása, hogy az egyetemen saját maga írja meg a szakdolgozatát, az ne járjon egyetemre.
A következő az lesz majd, hogy bevéditek a levelezős joghallgatót is, aki leszopja a profot a kettesért, mert jajistenemszegény, munka mellett csinálja az egyetemet, különben is, miafaszért vannak ott ilyen tantárgyak, h római jog, mekkora baromság már ez is, és tulajdonképpen MENNYIRE IGAZA VAN, hogy neki se állt tanulni.
Komolyan mondom, a pofám leszakad.

És egyébként igen, pont ezek, az ilyen mentalitású emberek tolnak ki azokkal, akik még tanulni szeretnének az egyetemen. Ezért van az, h pl. a bölcsészkar színvonala le lett züllesztve a Csizmás Kandúr Főiskolák színvonalára, hogy az ilyen gyes mellett meg minden mellett diplomát szerző arcok meg buliegyetemisták fellegvára legyen.

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 16:45:18

@molnibalage: Ez nagyon jó dolog, mert ez azt jelenti hogy értelmes emberek mentek oda, jó képzést kaptatok, és a terület jellege olyan, hogy egy okosabb ötödéves hallgató már hozzá tud tenni valamit (ez tudtommal inkább a mérnöki és élettudományokra jellemző).

Viszont ez nem jelenti azt, hogy mindenkitől, minden területen meg kellene követelni. Sőt még azt is megkockáztatom, hogy tőletek sem. Akiben benne van, az úgyis megírja, egyfelől mert érdekli, másfelől pedig előnyt jelentenek az ilyesmik későbbiekben (gondolom annak az évfolyamtársadnak is örültek az új munkahelyén, aki kitalálta a 100 milliós ötletet). Nem azt mondom, hogy a szakdolgozat ab ovo haszontalan dolog, hanem azt, hogy *megkövetelni* felesleges, haszontalan papírgyártás.

Képzeld el, milyen jó lenne ha az oktatók valóban azzal a kevés emberrel foglalkozhatnának alaposabban, akik tényleg akarnak ilyesmit, nem a többivel szarnák el az idejüket, akiknek nyűg. Most is kb ez valósul meg, amikor az emberek megveszik a szakdolgozatot, az oktató pedig behunyja a szemét, hiszen ezeket a hallgatókat rákényszeríteni, hogy maguktól szakdolgozatot írjanak kb olyan, mint egy fókát tanítani számolni, a fókának is, az idomárnak is kín.

lárvalányhaj 2010.02.07. 16:47:23

@piro:

Teljesen igazad van. A baj azonban az, hogy egynémely humán egyetemre is bejutnak olyan emberek, akiknek egy sima szöveg értelmezése is komoly gondot okoz.

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 16:50:10

@ifj. Farkas Gyula: csúsztatsz. Aki nem tudja a KRESZt, az balesetet okoz másoknak. Aki nem ír szakdolgozatot, az ...? A ... helyére kellene valami értelmes.

Amúgy meglep, hogy egy műszakis ilyen faszságokon hergeli magát. Az általam ismert BME-sek nagy ívben leszarnák az egészet, hiszen őket nem nagyon érinti, hogy valaki a médiaszakon vett-e szakdolgozatot vagy nem, nem egy munkaerőpiacon versengenek. Vagy te igen? :-)

Tajszon 2010.02.07. 16:51:35

A téma elég régóta van a köztudatban én már meg se lepődök rajta. Nekem erre a Corvinuson esélyem se lett volna mivel legalább ötször volt személyes konzultációm a belső konzulensemmel, akinek minden alkalommal részletesen be kellett számolnom a fejleményekről.
Ami viszont engem jobban idegesít, amiről szintén már régről tudok, mivel volt olyan osztálytársam, aki ennek segítségével érettségizett, hogy biztosan meglegyen a pontja a postoló által említett bölcsész karra... az ez az e-mail-ben kapott hírdetés [url=http://kepfeltoltes.hu/view/100207/sugo_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/100207/sugo_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url] . Kíváncsi vagyok erről mi a véleményetek.

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 16:54:30

@kockabela: Viszont lemaradt a bejelentésről, hogy "osztatlan, kredites képzésben, nappali tagozaton, államilag finanszírozott helyen (ANÁ)". Így az APEH nem tudja majd hova tenni :-)

Mondjuk láttam már olyan hallgatót, aki 3 év egyetem után már úgy írja alá a nevét hogy "X Y, BSc".

lárvalányhaj 2010.02.07. 16:55:01

@tollaszerge:

"Képzeld el, milyen jó lenne ha az oktatók valóban azzal a kevés emberrel foglalkozhatnának alaposabban, akik tényleg akarnak ilyesmit, nem a többivel szarnák el az idejüket, akiknek nyűg."

Ezeket az embereket föl se kellene venni az egyetemre.

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 17:00:53

@lárvalányhaj: Hát lehet adni az elitista szöveget arról, hogy kit nem kellene felvenni, de az egyetem ma már tömegképzés, az érettségizettek nagy része részt vesz a felsőoktatásban. Ez van. A differenciálódás már rég nem azon múlik, hogy valaki bekerült-e az egyetemre vagy nem, hanem azon, hogy melyik egyetemre került. Magyarországon ez egyelőre nem nagyon alakult ki, de csírái már vannak.

Ha olyanokat látsz magad körül, akik szerinted nem tartoznak oda, akkor nem velük van a baj, hanem te lógsz ki: nem a megfelelő helyen vagy, érdemes meglépni valami jobb helyre (pl külföldre).

seeely 2010.02.07. 17:01:02

@lárvalányhaj: lassan tényleg ott tartunk, hogy a hárommillió koldus országa után, mi leszünk a hárommillió bölcsész országa.A hiba állambácsinál van, aki olyan emberek képzését támogatja, amire semmi szükség.Nyilván mindenki azt tanul, amit akar, de tanuljon inkább a százezredik bölcsész, jogász, kommunikáció és médiatudományos a saját pénzén, ne az enyémen, meg másén.

Hapszi 2010.02.07. 17:12:35

@Tajszon: A Corvinussal nekem ne gyere, folyton csak azt hallom, hogy csak úgy szórják a 4-es, 5-ösöket úgy, hogy szart se tanulnak.

A "Súgógépről" meg annyit, hogy aki használta, üzenem neki, hogy hajrá, csak így tovább. A munkaerőpiacra talpraesett emberek kellenek, nem olyanok akik szarrátanulják magukat, hogy 5 egészes átlaguk legyen. Kikerülnek a piacra és semmit se tudnak magukkal kezdeni, mert ahelyett hogy kapcsolatokat építettek volna, a tanulással töltötték az idejüket.

Tajszon 2010.02.07. 17:20:19

@Hapszi: Ja, hogy te azt hallod! Ez mindent megmagyaráz! Egyébként nincs kedvem vitát nyitni a felsőoktatási intézmények oktatási színvonalának összehasonlításáról, mert nem is ez a téma. Csak megjegyeztem, hogy nekem ott, az adott konzulensem "miatt" nem lett volna lehetőségem a szakdolgozat megvételére.

kockabela 2010.02.07. 17:23:03

@tollaszerge: Az Arany Farmermellény és a botanikai munkásság említése nélkül ez a bejelentés félkarú óriás, attól tartok! :-)

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 17:29:03

@seeely: Ennél árnyaltabban fogalmaznék.

Nem igaz, hogy mindenki azt tanul, amit akar. Ez inkább az amerikai rendszerre jellemző, ahol egyetemre vesznek fel, nem szakra, aztán kb 1.5 év bevezetés után szépen, fokozatosan specializálódsz. Nincs kvóta, hogy hány matematikus, vegyész vagy filozófus jöhet ki az egyetem végén, mindenki azt végez, amit akar, és a tanszékek alkalmazkodnak a létszámhoz.

A magyar rendszerben kifejezetten szakra vesznek fel, és gyakorlatilag nincs utána átjárás másik szakra. Tehát 18 évesen eldől, mit csinálsz a következő 3+ évben. Annak, aki gyengébb eredménnyel tud nekifutni a felvételinek, aközött kell választania hogy kevésbé népszerű szakra megy, vagy egyáltalán nem megy egyetemre. Nem hibáztatom azért, mert inkább bevállal egy bölcsész vagy tanár szakot, pedig nem is oda akart volna menni. Ugyanakkor a rendszer nagyon rossz: a felvételi időpontjában elért eredmény nem csak a tudáson, képességeken, szorgalmon múlik, hanem a szociokulturális háttéren is. Egy rugalmasabb, átjárhatóbb rendszerben legalább esély lenne a kezdeti hátrányokat ledolgozni, pl ha valaki pl gyengébb háttérrel jött matekból, de egyetem első éveiben összeszedné magát, az utána már lehetne villamosmérnök. Jelenleg erre nincs lehetőség, és a fordítottja is igaz: mivel a hallgatót csak kirúgni lehet az egyetemről (ami drasztikus lépés és nagyon ritkán élnek vele), másik szakra áttenni nem, ezért le kell vinni a színvonalat. Pedig mennyivel jobb lenne, ha valaki 1 év után rájöhetne, hogy neki X szak nem annyira való, és akadály nélkül mehetne egy másikra, akit meg érdekel az ott maradna.

Asszem 2010.02.07. 17:29:13

@piro: köszönöm a választ! Azzal egyetértek, hogy a szakdolgozat megírása bizonyítja azt, hogy az általad választott témában el tudtál mélyedni és ezt a tudást érthető formában át is tudod adni. Egy percig sem vitatom, hogy akinek a szakmájához erre a készségre szüksége lesz, az igenis vegye a fáradtságot és dolgozzon meg a diplomáért. Mondjuk aki ilyen helyzetben van és csalással szerez diplomát, az úgyis ki fog rostálódni.

Több kommentelő is említette már és én is szeretném felhívni rá a figyelmet, hogy számos olyan élethelyzet van, amikor valaki nem lustaságból vagy kompetenciahiányból írat mással szakdolgozatot, hanem azért, mert ez e legjobb megoldás.

Nekem is volt olyan ismerősöm, aki több éve dolgozott vezetőként ( idősek otthona, nem valami multi). amikor hoztak egy olyan rendeletet, hogy csak az lehet vezető, akinek felsőfokú végzettsége van.

Namost képzeld el, ahogy egy felnőtt, dolgozó, gyerekeket nevelő ember (tehát nem bulizó egyetemista) mennyire motivált arra, hogy szakdolgozatot írjon, amikor ez semmiben nem járul hozzá ahhoz, hogy a munkahelyén jobb vagy rosszabb veezető legyen.

Én még számos ilyen esetet ismerek és őket igenis megértem, ha igénybe vesznek a fentiekhez hasonló szolgáltatásokat.

fiokosszekreny 2010.02.07. 17:33:31

@Hapszi: Ja, csak majd akkor is veregesd meg a vállát, mikor gátlástalanul belehazudik az arcodba, vagy esetleg bemószerol a nagyfőnöknél, mert a te helyedre pályázik. Mert aki végigcsalja a tanulmányait, az nem a szorgalma és tudása miatt fog előrelépni a ranglétrán. Legalábbis én így gondolom. Bár az igaz, hogy a csalók általában sikeresebbek lesznek az életben, csak azért ahhoz gerinc is kell.

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 17:33:37

@Hapszi: a Corvinus nem homogén intézmény. Vannak komolyabb szakirányok, kemény kurzusokkal, és vannak, hogyismondjam, kevésbé megterhelő lehetőségek. Ezzel persze nem mondok újdonságot, hiszen ez többé-kevésbé ma már majdnem minden egyetemen így van.

agi02 2010.02.07. 17:39:15

Jééé! Más írja a szakdolgozatot! Hogy mik vannak!!!:-o

Az apám (aki ma 70 éves) ebből élt egy ideig. Még nagydoktorit is írt. Pénzért.
A megrendelő (ma prof), eljött elmesélte, hogy mit és hogyan, aztán az apám megfelelő formába öntötte, beleírt pár olyam kísérletet ami soha nem történt meg és hasonlók.

De tudok olyan akadémikusról is akinek a doktori disszertációja kamu. Soha el nem végzett kísérleteket dokumentáltak le és abból vonták le a következtetéseket. Csak éppen azóta sem tudta senki megcáfolni.

Attól, hogy valaki nem maga írja a szakdolgozatát még lehet zseni a szakmájában, aki utána megállja a helyét. Vagy megírja szépen, szabályosan és utána kiderül, hogy az illető csak ajtótámasztásra jó.

repecs 2010.02.07. 17:41:14

Ez az ember honan jött? Hisz a mesében? A politikusok értünk vannak? A rendörök a rablókat keresik? A jók jót kapnak vissza? Az emberek maguk irják a szakdogát? Ésszel lehet érvényesülni? Győz az igazság, a bescsület? Ugyan már, ébressze fel valaki.

fiokosszekreny 2010.02.07. 17:44:30

@tollaszerge: Ez logikus lenne, csak az a furcsa, hogy a bölcsész szakokra általában több a ponthatár, mint a reál szakokra. Tehát valószínűleg nem azért mennek el bölcsésznek az emberek, mert máshova nem lenne elég pontjuk.
Egyébként a BSc elvileg lehetővé teszi a szakok közti átjárást. Pl. egy gépész is tanulhat villamosmérnöknek, ha bizonyos fő tárgyakat teljesít. Én ismerek több olyan embert is, aki BSc után szakot váltott. Néhány tárgyat meg kell csinálniuk az alapképzésből, de egyébként van rá lehetőség. Szerintem egyébként ez, illetve az iskolák közötti átjárhatóság volt az eredeti célja a kétszintű képzésnek.

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.02.07. 17:44:56

Kedves @tollaszerge: !

Engem nem az érdekel, hogy milyen szakos ember csal és rombolja ezáltal a magyar felsőoktatást, hanem a tény, hogy csal és rombol. Irreleváns a szak. Nem szeretem, mikor mindenféle részleten lovagolva nem szentelünk kellő figyelmet a jelenségnek.
Ha bölcsész-arcnak tekintesz, annak örülök, hiszen remekül bizonyítja, hogy nem vagyok kockafej!

Üdv,
ifj. Farkas Gyula

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.02.07. 17:48:03

Kedves @agi02: !

Attól, hogy egy intézmény - szokás régi, még nem legitimáló erő. Igen szomorú, hogy felsőbb berkekben is érvényesülnek csalással.
És még szomorúbb, hogy ehhez ennyi ember asszisztál!

Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 18:01:46

@fiokosszekreny: Nagyon egyszerűsítő felosztani a világot "bölcsész" és reál szakokra. A nem reál szakok között vannak nagyon népszerűek (pl jogász) és népszerűtlenek (különféle tanárképzések), de a reál szakok között is elmondható ez. Aki a népszerűekből kiszorul, az megy a többibe. De itt se minden homogén, elsőéves fizikusok között találsz olyat, akit szinte oda teremtettek, és olyat is, aki máshova nem jutott be. És persze biztos van, aki mindenképpen tanár akar lenni. De nagy vonalakban szerintem igaz, hogy a korai döntésre kényszerítés és becsatornázás káros.

Igazad van abban, hogy a bolognai rendszerrel most már valamit javult a helyzet.

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 18:14:18

@ifj. Farkas Gyula: Nem tudom, hogy kockafej vagy-e, vagy nem, de ennek nincs is jelentősége. Inkább úgy érzem, hogy valamilyen okból frusztrált és dühös vagy, és "rendet akarsz teremteni", csak nem nagyon értem, miért.

Hiszen ezeknek a dolgoknak nincs jelentősége. Hangzatos szavak, hogy "csal és rombolja ezáltal a magyar felsőoktatást", de inkább az derül ki belőle, hogy nem nagyon érted mitől lesz jó egy felsőoktatás. (Ne érezd magad hibásnak, a magyar felsőoktatásért felelős emberek 99%-a így van vele). Attól szerintem biztosan nem, hogy ötödévben rákényszerítenek erre felkészületlen embereket arra, hogy alibiből írjanak 50+ oldalt. Ezek pótcselekvések.

Ha továbbra is habzani akarsz ezen a dolgon, akkor jó szórakozást és kellemes dzsihádot kívánok, ezzel az attitűddel sokra viheted a HÖKben vagy hasonló intézményekben.

PS.: Még mindig nem hiszem el teljesen, hogy valós személy vagy, annyi parodisztikus elemet tartalmaznak a hozzászólásaid. Szerintem ez a topic médiahack vagy szociológiai kutatás. De azért érdekes.

bejgli 2010.02.07. 18:35:55

Két szempontból elszomorító az írás.

Egyrészt a számomra meghökkentően nagyszámú "pártolótagi" hozzászólás miatt. Ugye, gondoljuk meg, hogy mi lenne, ha a bűnözők körében is ilyen lenne az általános erkölcsi hozzáállás. Azaz, az interneten hirdetnék magukat, egy-egy bűnügyi beszámolót pedig elárasztanának a megmagyarázó, helyeslően bólogató, szánakozva lesajnáló hozzászólásaikkal. Vajon, ha ezt így megengedhetnék maguknak, akkor az milyen közbiztonságot jelenthetne a hétköznapokban?

Másrészt pedig az a gond, hogy ha pl. megnézzük BKV Eleonóra fényképét, akkor jó eséllyel feltehetjük, hogy ő valószínűleg nem pénzért vehette a diplomáját (ha van neki), hanem inkább a jó tanulók, esetleg a stréberek közé tartozhatott. És így, Nóránk pályafutását megismerve, vajon mire számíthatunk, ha majd egyszer tollat kapnak a kezükbe, miket fognak aláírni azok, akik már az iskolát is csak lopás, csalás, hazugság révén tudták és akarták kijárni? Az én diákkoromban még országos botrány és kirúgászat követte, ha kiderült, hogy valaki pénzért adott/vett jegyet (nem diplomát!) és "bérírókról" csak suttogó propaganda/kis színes formájában lehetett hallani (kis színes, mert műszaki szakokon még nem dívott az ilyesmi, így legfeljebb csak jót röhögtél, hogy máshol hogy mehetnek a dolgok). Nem pedig az újságban hirdették magukat.
Ma még kirívó, ha egy politikusnak nincsenek rendben az iratai. Mi lesz, ha majd az a generáció kerül hatalomra, amelyik számára ennyire mindennapi a pénzért vett papír, és az a fajta munkaerkölcs, amelyik még egy nyavalyás szakdolgozathoz szükséges erőfeszítésre sem kapható?

Ez most bizonyára ifjabbgyulásan fog hangzani, de szerintem a bérírászat ilyen általánossá válása legalább akkora probléma, mint a BKV-MVM-metró-autópálya stb. jellegű ügyek. Azzal a különbséggel, hogy itt aligha fognak valaha is példát statuálni, hiszen pl. egy választási kampányhoz ez túl jelentéktelen téma.

Asszem 2010.02.07. 18:53:06

@bejgli: az a baj, hogy te erkölcsi kérdést látsz ott, ahol a körülmények már rég megváltoztak.

nem azokat "védjük" akik az ecserin vásárolnak maguknak orvosit, sem pedig azokat, akik tudományos-kutatói pályára szeretnének menni, hanem azokat, akiknek a diploma nem több, mint egy papír, ami ahhoz kell, hogy ne veszítsék el az állásukat.

Mivel az ő esetükben egyáltalán NEM szükséges a diploma mögötti tudás a munkakör betöltéséhez, ezért így az ő esetükben a szakdolgozat mással történő megíratása egyáltalán nem guyanaz az erkölcsi vétség, mint amit te számon kérnél rajtuk.

bejgli 2010.02.07. 19:14:58

Nézd, nem tudom, milyen szociális háttere van egy-egy pénzen vett diplomának. Alig hiszem, hogy létezne erről releváns felmérés. Gondolom, a bérírók nem kérdezősködnek, miért nem maga írja meg a dolgozatot a kliens. De ahogy említettem, nekem a hozzászólásokból és magából a reklámból kitűnő általánossá válás a problémám. Ez így már inkább iparágszerűnek tűnik, mintsem egyedi esetek alkalmi kiszolgálásának.

Cartman (ex Cartman) 2010.02.07. 19:16:07

@Claritas:
"(a fiú a GDF nevű borzalom hallgatója volt)" Ez az előítélet még mindig tartja magát? Emlékszel egyáltalán, mi volt ennek az alapja anno? Az, hogy ebben az iskolában nem volt felvételi, viszont (repülősót!) költségtérítést kellett fizetni! A mai helyzetből visszatekintve ezek a szempontok már elég viccesen hangzanak...

Az alapképzésem a GDF-ről származik, és szerintem nem volt rossz iskola. Elég rendesen megkínoztak minket - többek között - a matematika, programozás és rendszerszervezés szigorlattal, nyelvvizsgával (persze, ez akkor is kötelező volt, ahogy most újra az, de a GDF-en a mi időnkben előírták azt is, hogy mely nyelvekből fogadják el), és zárásként a 80 oldalas szakdolgozat-követelménnyel. Kb. nyolcvanan indultunk, de ennek jó, ha 15-20%-a eljutott a diplomáig. (Érdekes számomra az is, hogy egykori csoporttársaim közül milyen sokan írják be a GDF-et az iwiw-en a felsőoktatás rovatba, de azt már persze nem írják oda, hogy csak jártak oda, diplomát viszont nem szereztek.)

Azóta részt vettem állami képzésben, alap-, és mesterszinten is (utóbbin épp most végeztem), és ezek tapasztalatából is írhatom: a GDF jó iskola volt. (Hogy most milyen, azt nem tudom, de gondolom, most is hozza kb. az átlagot.)

Egy kis adalék a tömegoktatás-témához: szombaton volt a diplomaosztónk. Ötszázakárhányan végeztünk ebben a félévben, ebből viszont csak 222-en (ha jól emlékszem a számra, a nagyságrend mindenesetre stimmel) kaphattunk most diplomát. A nyelvvizsga miatt... Szerintem ez mindent elmond...

Asszem 2010.02.07. 19:23:58

@bejgli: sajnos maga a diplomaszerzés vált iparágszerűvé és ennek következménye ez a jelenség. a mai felsőoktatás nem ugyanaz, ami 10 vagy 25 éve volt, megváltozott a világ és mielőtt megítélnénk valakit, célszerű lenne ismerni a hátterét is, különben milyen jogon törünk pálcát valaki felett?

Cartman (ex Cartman) 2010.02.07. 19:30:29

@Asszem:
Érdemes elgondolkodni azon, hogy a két világháború között egy érettségi még komoly fegyvertény volt a munkaerőpiacon, ma viszont már diplomás munkanélküliségről is beszélhetünk...

Jelenleg a szakképzésben dolgozom. Annak a szakmának a követelményei, amit tanítok, simán hozzák egy átlagos főiskola szintjét. Nekem nem fáj, hogy tömegoktatás lett a felsőoktatásból, de a képzési szintek közti különbségeket helyre kéne állítani.

ppppalika 2010.02.07. 19:36:07

Egyrészt:
A linkelt lapokon korrekt feltételek mellett korrekt szolgáltatás kap a megrendelő. Simán el tudom képzelni, hogy ezen szellemi tevékenység után adóznak is.

Másrészt:
A csalást nem az író követi el, hanem aki felhasználja.

Legfőképpen pedig:
Lehetséges, hogy a szakdolgozat felesleges nyűg. Azonban ha előírják, akkor elvárható a felsőoktatási intézménytől, hogy komolyan vegye saját előírásait, és minden lehetséges eszközzel kiszűrje a más tollával ékeskedőket.

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 20:12:18

@Cartman (ex Cartman): A nyelvvizsga az szakdolgozat pepitában. A Corvinuson, ahol én anno végeztem, két nyelvvizsga kellett, a második középfokú "szaknyelvvizsga", vagy felsőfokú sima. Kínomban a spanyolt választottam (előtte tanultam középiskolában két évet), félév alatt felhoztam magam annyira, hogy átmenjek a "szak" nyelvvizsgán, megvolt, el is felejtettem szépen azóta a nyelvet 99%-ban, mert szinte soha nem használtam.

Mi a túrónak kötelező a második nyelv a diplomához? A többség kb annyit profitál belőle, mint én. Csak egy újabb értelmetlen akadály, amin át kell ugrani, begyűjtendő papír, valaki okos kitalálta hogy kell, mert milyen jó már az, meg hasznos, stb. Teljesen, mint a szakdolgozat.

Ezért nem ítélem el azt sem, aki nyelvvizsgát vesz. Ha valóban használnia kell a nyelvet az életében, akkor úgyse ér a papírral semmit, ha meg nem, akkor amúgy sincs értelme ezt az egyetemnek megkövetelnie.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.07. 20:26:22

@tollaszerge: 4-en végezünk azon a szakon abban az évben... Egy maradt doktorandusz, a másik kettőnek már volt állása, az egyikikmár 1 éve dolgozott.

Én 1 hét alatt találtam állást úgy, hogy hivatalosan nem voltam diplomás, mert a nyelvvizsgát addig nem csináltam meg. Csak használtam a nyelvet.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.07. 20:31:14

@tollaszerge: Az alapképzésben lehet, hogy az. Az igazán durva szakirányon mégis alig 4-6 ember van a BME-n is. Utálom ezt a kifejezést, de azért tényleg elitklib a magyar felsőoktatásban ez. Vagyis az volt, a BSC nevű gyökérség bevezetése előtt...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.07. 20:33:27

@Hapszi: Semmiféle kapcsolatom nem volt, mikor felvettek. Életemben összesen 3 helyre jelenetkeztem. 1,5 állásinterjún voltam. Soha egyetlen állásbörzés és felkészítőn sem voltam. A tudásom és a jó diplomám eladott 2008-ban. Ennyi.

Miután felvettel még 4 hónapig hívogattak, hogy lenne egy állás NEKEM! Pedig akkor nem is jelentkeztem már sehova. Csak ennyire volt keresett egy jó BME gépész.

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 20:39:12

@molnibalage: Nem értem a fújást a BSc-re/bolognai rendszerre, mi vele a problémád?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.07. 20:41:23

@tollaszerge: Az, hogy felkészületlen valaki, az kettőn áll. Kell jó tanterv, de azért a hallgatónak is érdeklődnie kell kicsit más iránt, mint az előírt tananyag.

Ahol én voltam hallgató, ott olyan tanterv volt, hogy 4-5 féléves önálló, konzulenssel támogatott munkát kellett megcsinálni. A diplomamunka megírása és a védése rutin volt mindenkinek. Én a nyári gyakorlatomon kezdett témát folytattam féléves feladatként és abból lett diplomamunka.

Cartman (ex Cartman) 2010.02.07. 20:47:43

@molnibalage:
@tollaszerge: -hez csatlakozva: ha ennyire keresett voltál a BME-s gépész diplomáddal (gondolom, valami speciális tudás miatt), akkor abból túl keveset képeztek. És az sem jó, mert az ugyanúgy gátja a gazdasági fejlődésnek, mint pl. a gyenge színvonalú képzés.

A nyelvvizsga témához: OK, persze az is egy jogos kérdés, hogy miért erőltetik néhány olyan szak kivételével, ahol ez tényleg elvárható (ld. idegenforgalom), de az is elég furcsa, hogy tömegesen nem tudják ezt a követelményt teljesíteni olyanok, akik egy diplomát azért összehoznak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.07. 20:52:19

@Cartman (ex Cartman): Asszem egy GDF-ről jött hallagató fizika háziját kaptam kezembe. Azt hittem, hogy gimi 2-3. osztálya. Lehet, hogy rosszul emlékszem.

Cartman (ex Cartman) 2010.02.07. 20:59:21

@molnibalage: Na, ezt most nem teljesen értem. Miféle fizika házi?

Egyébként nem állítottam, hogy a GDF a hazai felsőoktatás csúcsa (nem is arra hozták létre!), csak azt, hogy indokolatlanul szapulják...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.07. 20:59:55

@tollaszerge: Az, hogy a 3. év után már kell valami diploma félét összehozni. Azzal a tanyaggal, amit adnak elég komolytalan dolgot lehet csak csinálni. A komoly tudáshoz és gyakorlati alapokhoz meg már nem jutatsz el államilag támogatva, mint átlagos hallagató. Be kellene látni, hogy átlagos mérnökökre is szükség van ma. A hazai anyagi körülmények alkalmatlanok egy BSC rendszerű oktatásra. Sok olyan ember nem kaphat szakképzést ÉS diplomát, akinek a munkájára valóban szüksége lenne. Ehelyett hülyeségeket és büfészakokat finanszíroz az állam.

Nem csak mérnök képzést kell, nem vagyok mérnök soviniszta. Viszont az arányokra tessék már ránézni. 10 éve (!) mondják, hogy jogász, közgazdástz túlképzés van. Hova jelentkeznek sokan? IDE? Ehhez jött föl még a kommunikációs képzés. Remek...

Őszintén bevallom, hogy finogm nincs arról, hogy mit tanítanak ez utóbbi helyen. Kicsit sarkosan mondhatnám, hogy abba senki nem hal bele, ha rossz a kommunikáció, de abba igen, ha majd nem lesz már gázszerelő, vagy olyan mérnök, aki üzemeltethetne egy hálózatot...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.07. 21:01:51

@Cartman (ex Cartman): Én a saját angol tudásomat becsültam alá kissé. Nagyon specifikus területen használom csak. Csevegni nem tudok vele úgy, ahogy magyarul cseveg az ember.

Elementem nyelvvizsgázni és 74% írásbeli és 80% feletti szóbeli lett. Hát nagyon meglepődtem, hogy az én angolom jelenti ezt a szintet....

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.07. 21:05:26

@Cartman (ex Cartman): Én is meglepődtem, hogy ott már olyat is oktatnak, aho ez kell. Lehet, hogy nem ez volt, de olyan fővárosi felsőoktatási intézmény volt, ahol a hallgatóknak olyan pédákat adtak, amiket én még gimisként oldottam meg csuklóból.

Szégyen.

Cartman (ex Cartman) 2010.02.07. 21:08:34

@molnibalage:
A második-harmadik bekezdéseddel egyetértek, de az első kicsit zavaros. Épp az a jó a bolognai rendszerben, hogy "átlagos" mérnökből képez sokat, akik aztán vagy munkába állnak, vagy specializálódnak a mesterképzésen. Esetleg, ami még jobb: munkába állnak ÉS tanulnak tovább a mesterképzésen.

És van még egy rossz hírem: a mostani átlaghoz képest valószínűleg tovább fogják csökkenteni a BSC tanulmányok idejét! Az alapképzés célja hosszú távon csak annyi lesz, hogy megalapozza az élethosszig tartó tanulást. Érdemes figyelni a tendenciát, hogy már most vannak olyan szakmák/hivatások, ahol KÖTELEZŐ jelleggel meg kell újítanod a tudásod bizonyos időközönként!

Cartman (ex Cartman) 2010.02.07. 21:22:58

@molnibalage:
Nézd, ez nagyon messzire vezet. Az az oktatási rendszer, ami egészen a közelmúltig működött(?) ebben az országban, tarthatatlanná vált. Nagy elméleti tudásanyag, a reál tárgyakból szép hosszú számítások, bizonyítások, levezetések, stb., de mind csak addig érdekes, amíg túl nem vagyunk az érettségin / vizsgán / záróvizsgán / stb. A mindennapi élethez viszont olyan hülye az átlag magyarember, hogy azt se tudja kiszámolni, fussa-e a fizetéséből a hitelre vett plazmatévére. Kevesebb, tartós, gyakorlatban hasznosítható tudást kell nyújtania a modern oktatásnak.

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 21:23:08

@molnibalage: Egyetértek veled abban, hogy a jelenlegi finanszírozási rendszer borzasztó. Abban viszont nem, hogy ezen úgy kellene segíteni, hogy arányokat változtatunk, mint a tervgazdaságban. Nem hiszek abban, hogy az állam képes lenne előre látni, melyik szakmából hány diplomás "kell", vagy ha igen, akkor is pénzszerzési lobbiharcokká fajulna. Mint fentebb leírtam, szerintem az a legjobb megoldás ha a hallgatót egyetemre veszik fel, és majd ő ott választ.

Ez azért is jobb, mert egyetemre bekerülve jobban informálódhat a hallgató. Vegyük például a te szakmádat. Ha 4-6 ember végez egy évben, akkor valószínű, hogy ez nem egy közismert szak. Sok középiskolás valszeg nem is tudja, hogy létezik ilyen, amikor felvételizik. Ha viszont bekerül, és kicsit kinyílik a szeme, meglátja, hogy ez milyen érdekes dolog, az itt végzettek jó állásokat kapnak, stb, akkor elmozdulhat ebbe az irányba.

A bolognai rendszer eredeti célja szerint egy lépés lenne a fentiek felé. A szándék az volt, hogy legyenek nagyobb területeket átfogó szakok, és az MA/MSc szint adja a specializációt. Ehelyett természetesen az lett, hogy akinek volt egy kis lobbiereje, az bolognai alapszakot próbált csinálni abból, ami a keze alá tartozott. Az egyetemek/oktatók ugyanis még mindig a versenytől rettegnek a legjobban. Az igazán izmos lobbik pedig kisírták, hogy a szak ne is tartozzon a bolognai rendszerbe.

Az általad ostorozott kommunikáció és médiaszakok pedig valóban borzalmasak, csak általában 1-2 év minimum kell, amíg a hallgató rájön arra, hogy ez szart se ér, utána pedig ottragadt. Vedd figyelembe, hogy az egyetemi jelentkezési döntésekben 17-18 éves gyerekek (és a nem feltétlenül jobban informált szülők) vannak arra kényszerítve, hogy válasszanak. Egyes szakok abból élnek, hogy jól hangzik a nevük, vagy pedig régi "dicsőségük" minden ok nélkül 20 éve fennmaradt (pl közgáz). A megoldást szerintem az jelenti, ha lehetőség van korrigálni a döntéseket, illetve még jobb, ha nem kell azokat korán meghozni.

Cartman (ex Cartman) 2010.02.07. 21:33:26

@tollaszerge: Egyetértek, egy kivétellel: "Az igazán izmos lobbik pedig kisírták, hogy a szak ne is tartozzon a bolognai rendszerbe." Nem tudom, melyik szakokra gondolsz, de pl. az szerintem helyes, hogy az orvosképzést kivonták a bolognai rendszerből. Azt viszont nem értem, hogy a tanárképzés miért van a rendszerben. BSC tanári diplomával tudtommal már elvileg nem szabadna tanítani, tehát nem sok értelme van ilyet osztogatni...

tollaszerge (törölt) 2010.02.07. 22:02:46

@Cartman (ex Cartman): az USA oktatási rendszerében egészen jól elvan úgy az orvosképzés, hogy nincs integrálva az alapképzéssel (csak bizonyos kurzusokat teljesíteni kell, lásd pre-med). Ezért nem vagyok meggyőzve arról, hogy az első három évben le kell választani, szerintem elég lenne utána. Szerintem egyszerűen lobbihatásra lett így, az orvosképzésben sok pénz van.

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.02.07. 22:43:37

Kedves @bejgli: !

Örülök, hogy más is osztozik a felháborodásomban. Nagyon megdöbbentő számomra, hogyan megy itt a szerecsenmosdatás. Nekem nagyon nem szimpatikus a kommentezők egy részének hozzáállása, miszerint, ha nem tetszik nekem egy szabály, akkor nem tartom be. Azt hiszem, hogy ez nem helyes út. Ha egy szabály rossz, akkor oda kell hatni, hogy változtassák meg. Ennyi erővel akár anarchiában is élhetnénk...bár, a hozzászólásokat olvasgatva talán nincs is messze már az az idő...
Üdv,
ifj. Farkas Gyula

Cartman (ex Cartman) 2010.02.07. 22:57:52

@tollaszerge: Igen, miközben írtam, nekem is pont az amerikai példa jutott eszembe, bár pontosan nem ismerem (csak a filmjeikből :) ). Attól azért tartanék - ha nálunk is kétszintű lenne az orvosképzés -, hogy "felpuhulna" az is...

Cartman (ex Cartman) 2010.02.07. 23:04:55

@ifj. Farkas Gyula:
Üdvözöllek Magyarországon! :)
Ha nem tűnt volna fel, ebben az országban a csalás és a korrupció a mindennapok szerves része. És most lehet, hogy számodra meglepőt fogok írni: az okok nem bennünk keresendők, hanem a hülye szabályokban. Az a korrupt, aki szerint egy 100 oldalas SZJA törvény működőképes, nem az, aki megkeresi, hogy bújjon ki alóla...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.08. 12:26:04

@Cartman (ex Cartman): Ez az élethosszig való tanulás nálam kiveri a biztosítékot. Ezt nem az iskolpadba visszaülve teszed meg. Dolgozzak, tanuljak? Élni baszod mikor fogok? 5-7 év nem elég az egyetemen?

Az egyetemnek az elején kell nagyon stabil alapot adni. Véleményem szerint erre a BSC alkalmatlan, főleg a taanyagot nézve. Nekem 4 félév matekom volt. 8/8/6/4 óraszámmal. Én már ezt is kevésnek tarottam, gyakorlatilag a szakirányomon tanultam meg, hogy mi az a diffegyenlet és nem matek órán. Szégyen...

Most egy elsős BSC gépésznek van heti 4 (!) matekja és összesen van 4 félév. Vicc. Ellenben vagy 4 közgáz órája, mikor nekem volt kettő. Még nagyobb vicc. Nem kellene esetleg mérnöki tárgyakat is oktatni...?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.08. 12:31:41

@Cartman (ex Cartman): Ez biztos nem rám igaz. Egy fia forint hitelem sincs. A 100k-s diákhitel tartozást is a szükség hozta. Tönkrement a számítógépem és valamiből kellett egy új, mert anélkül nehéz...

A diffegyenletek levezetésének meg igenis van értelme. Megértem vele a fizika folyamatot. A mértékkel kell vigyázni. Én s BME rengetek ténylegesen használható elméleti tudást kaptam. Egy nem képzett, de 10 éve szakmában levő ember akkor baromságokat mond néha, mert csak a tapasztalatára hagyatkozhat. Azzal, amivel soha nem foglalkozott nem tud semmit, mert 0 elméleti háttere van.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.08. 12:37:52

@Cartman (ex Cartman): Ezzel félig egyetértek. Vicc, hogy mennyi idóta szabály szerint kell érni. Az egész világ feleslegesen túl van bonyolítva. Csak egy példa. Ahhoz, hogy ma erőművet építhess, 43 (!!) szakhatóságnak kell megfelelni. Az engedélyeztetési eljárás hosszabb, mint maga a tervezés és kivitelezés sokszor.

Az eneriga törvény úgy változik itthon, ahogy a szél fúj. Valamenyik régi EU tagban 1938 (!) óta változatlan. Eh... Érdekes módon ott flottul mennek a beruházások.

Tegernyi hülye jogszabály, kiskapu és / vagy kivéha, ha apámfasza törévny van. Valójában szerintem azt csinálsz, amit akarsz, mert pár tényleg penge embert leszámítve senki nem látja át az egészet.

Egyenesen röhejes, hogy pl. valaki szerint, akkor egyszerű egy adótörvény, ha egysávos adózás van. Lófaszt... Ez egy excel táblában kb. 1-2 sorral jelent kevesebbet. A sok kiegészítő faszsgáot kellene kiirtani a bús picsába és mindent leegyszerűsíteni. Vicc, hogy diplomás dolgozó mérnök létemre egy adóbevallási ív 95%-át nem értem.

1. Kurva hosszú.

2. Értelmetlen.

3. Kedélyes körmondatokban van az egész.

Megjegyzem ez a műszaki szabályozásra is igaz...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.08. 12:48:40

@tollaszerge:

>>Nem hiszek abban, hogy az állam képes lenne előre látni, melyik szakmából hány diplomás "kell", vagy ha igen, akkor is pénzszerzési lobbiharcokká fajulna.<<

A jelek szerint maguktól nem mozdulnak el a megfelelő irányba. Már lassan 10 éve mérnökhiány van, ezt csak a válság változtatta meg itthon. Ha nem látja egyik kormány sem, akkor minden fasszopót elhajtani a búsba, mert alkalmatlanok a feladatra. Ha nem akarnak változtatni, akkor meg azért. Vicc, hogy részben azért nem lehet MSC gépész valaki, mert nem a felső 1/3 (?) klub része, pedig lenne, ha nem sokszor annyi kommunikáció szakos alapképzésére basznák el a pénzt. Igen, elbasszák. Senki ne mondja, hogy ennyi kell belőlük, mert ez nem igaz.

Fel nem fogom, hogy a fiatal leányzók miért félnek a mérnök pályától. Hogy erről, mi tehet, azért vannak sejtéseim.

-----

>>Mint fentebb leírtam, szerintem az a legjobb megoldás ha a hallgatót egyetemre veszik fel, és majd ő ott választ.<<

Jelek szerint a sok fiatal képtelen aszerint dönteni, ami neki és az orszgának is jó lenne. Ezen csak radikálisan lehet segíteni. Kommunikáció szakos akarsz lenni? Jó, akkor fizesd. Mert erre perpillanat ninc szükség ilyen léptékban. Viszont jó orvosra, tanárra, mérnökre, stb. szükség van, aki itthon is maradna.

---

>>Ez azért is jobb, mert egyetemre bekerülve jobban informálódhat a hallgató. Vegyük például a te szakmádat. Ha 4-6 ember végez egy évben, akkor valószínű, hogy ez nem egy közismert szak.<<

Ez nem teljesen igaz. Az BME egyetemi gépész szak 2001-ban kb. 550 fővel indult, de ebben benne volt vagy 100 terméktervező és kb. 12-24 energetikus. Ebből 3-4 év után kb. az egyharamad maradt ott. Tizenvalahány szakirány van. Ha csak egyenletesen osztod szét a maradék mennyiséget, akkor mennyi marad? 10-16 ember. Vannak populárisabb és könnyebb slágerszakok is. Ilyen pl. A polimeres szakirány. Én viszont áramlástechnikusként végeztem. Nekem valamiért nagyon feküdt, a többségnek nagyon nem. Utólag derült ki számomra, hogy ez kb. annyira durva és elit - nem szeretem ezt a szót, de ez az igazság - mint az alkalmazott mechanikus szakirány. 4-6 ember végez évente. Fel is szív minket az ipar.

----

>>Vedd figyelembe, hogy az egyetemi jelentkezési döntésekben 17-18 éves gyerekek (és a nem feltétlenül jobban informált szülők) vannak arra kényszerítve, hogy válasszanak. Egyes szakok abból élnek, hogy jól hangzik a nevük, vagy pedig régi "dicsőségük" minden ok nélkül 20 éve fennmaradt (pl közgáz). A megoldást szerintem az jelenti, ha lehetőség van korrigálni a döntéseket, illetve még jobb, ha nem kell azokat korán meghozni.>>

A középiskolai reál oktatás leépítése is ludas ebben. Kezdő gépészmérnökként olyan mindnnapi eszközökon keresztül lehetne tanítani a fizikát, mint mobiltelefon, mp3 player. stb.
A fiatalokat érdeklődését talán kicsit felkeltené, ha megértenék, hogy a körülöttük levő világ hogyan működik.

Ma már sok kísérletet el sem kell végezni, a net teli van videókkal és anyaggal. Gyakorlatilag inkább a bőség zavar van..

tollaszerge (törölt) 2010.02.08. 14:41:39

@molnibalage: Nagyon "mérnökös" a látásmódod :-) Próbálok mindenre reagálni.

Sajnos nem lehet értelmes definíciót adni arra, hogy hány mérnök, kommunikáció szakos, orvos, jogász stb. "kell", így arra sem, hogy most sok van vagy kevés. Emberek végeznek, kimennek a munkapiacra, ott fizetést kapnak. Ha ez a fizetés a befektetett erőfeszítéshez képest magas, akkor oda majd többen mennek (mennének, ha nem lenne korlát), és vice versa. Persze vannak olyan szakmák amelyekhez specifikus képességek kellenek, de ez is rugalmas valamennyire. Vannak ugyan mindenféle információs surlódások, de akkor is azt hiszem hogy jobb, ha majd a piac rendezi el a kínálatot, mint az állam. Információt kell adni a diákoknak, nem kvótákat. Te csak a jelenlegi kvótarendszert cserélnéd le egy másikra--ezzel csak az a baj, hogy mivel minden szubjektív, ezért majd jön valaki és visszacsinálja. A megoldás nem ez, hanem hogy ne legyen kvóta, szabadon menjen mindenki oda, ahova akar. Az állam fizesse mondjuk az első 3 évet. Ha valaki ezt arra használja, hogy médiaizé legyen, akkor az az ő döntése, én nem látok bele az ő életébe, nem dönthetek helyette, mert nem ismerem az ő szempontjait. Legfeljebb elláthatjuk infóval, ha azt gondoljuk hogy saját maga számára is rosszul döntött.

Másik, hogy nincs olyan, hogy "az ország számára". A preferenciák általánosságban nem aggregálhatók, mindenki csak azt tudja eldönteni neki mi a legjobb. Az "ország" szempontjai ködösek. A piacnak is vannak szempontjai (kereslet-kínálat), de bízzunk benne hogy azt majd ő érvényesíti.

A középiskolai oktatásról írottakkal egyetértek, de szerintem az okok mélyebben vannak. Megkockáztatom, hogy a ma végző pedagógusok 90%-a emberi selejt, gyerekek oktatására alkalmatlan. A diák akkor fogja megszeretni a természettudományokat, ha élvezi. Ha egy savanyú arcú alulfizetett ember ledarálja neki a képleteket, és várja hogy délután 2-kor húzzon haza a munkából végre magánórákat adni, akkor attól nem várnék sokat. A természettudományok sajátossága, hogy akinek megvannak hozzá a képességei hogy jól tanítsa azokat, az simán el tud helyezkedni a privát szektorban egy normális állásban, ez elszívja a valamirevaló tanárokat.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.08. 15:02:22

@tollaszerge: Én nagyon szívesen lettem volna anno tanár, csak én úgy képzelem el a jövőmet, hogy legyen is értelme és ne haljak éhen...

Befektetett erőfeszítések? Az Mh terror blogon sorra csak olyan történetek vannak - egy két kivételtől eltekintve - hogy ilyen-olyan adminisztratív munkatárst hegyekben álló nyelvvizsgával. Ezekből Dunát lehet rekeszteni.

Én nem voltam hivatalosan végzett mérnök és így is más keresett meg engem. Szerintem ez elég nagy kontraszt, ezen nincs mit ragozni. Itt valami nagyon el van kúrva...

tollaszerge (törölt) 2010.02.08. 15:39:02

@molnibalage: Igen, valami el van rontva, de micsoda? Vannak olyan emberek, akiknek most jobb lenne az életük, ha anno mondjuk mérnöknek mennek? Ha nem, akkor nincs miről beszélni. Ha igen, akkor miért nem mentek mérnöknek, nem lehetett (kvóta) vagy nem tudtak róla, hogy ez miért/mennyire jó (információhiány)?

Az sehova nem vezet, hogy kijelentjük hogy dögöljenek meg a naplopó gyógyszakosok. Az okokat kell megtalálni. Én alapvetően információhiányra tippelnék. A legtöbb embernek fogalma sincs a munkaerőpiac keresleti viszonyairól, diákoknak meg főleg. A magyar egyetemek pedig hatalmas erőfeszítéssel szabotálják azt, hogy áttekinthető infó legyen arról, ki mire jutott a végzés után. Ha a diák tudná, hogy X egyetem Y karáról kikerülők nagy százaléka vagy munkanélküli, vagy minimálbéren raktáros a hipermarketben, akkor nem menne oda senki, ez pedig az egyetemeknek nem érdeke.

noirp 2010.02.08. 16:05:35

Na, reál/műszaki szakon nehezebb lenne ghostwriterkedni, mint a szócséplő értelmiség berkeiben. Kísérleti adatokat nem lehet munka nélkül produkálni. De attól tartok, előbb-utóbb feltűnik a bérvegyész és a bér-diplomatervező. Mondjuk.

noirp 2010.02.08. 16:10:30

@tollaszerge: Aki tdk-zik, nem feltétlen megy utána phd-re, és ez nem mindig rajta múlik. A tanszéknek nincs pénze/a tanársegédek szeretnek ajtónállósdit játszani satöbbi.

tollaszerge (törölt) 2010.02.08. 16:21:12

@noirp: Hogyhogy nem rajta múlik? Szerinted csak azon az egyetemen lehet PhDzni, ahol végzett? Szerintem az a legnagyobb lúzerség. Más egyetemek, külföld?

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.02.08. 16:30:19

Kedves @tollaszerge: !

Ne ítélj, hogy ne ítéltess!

Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula

Cartman (ex Cartman) 2010.02.08. 21:26:41

@tollaszerge:
"Megkockáztatom, hogy a ma végző pedagógusok 90%-a emberi selejt, gyerekek oktatására alkalmatlan."
Hát, ez elég sommás ítélet... Szerintem amikor végeznek, kb. hozzák az átlag magyar értelmiségi színvonalát (hmmm... :) ), de tény, hogy iszonyú gyorsan belefásulnak az egészbe. És nem csak a pénz miatt.

Én eddig két iskolában tanítottam, és a maga módján mindkettő egy-egy diliház volt. Nincs kedvem hosszan, sztorikkal illusztrálva fejtegetni ezt, de a lényeg, hogy még azt a kevés sikerélményt is tönkreteszik a kisszerű, pitiáner, semmirevaló kollégák / főnökök, ami ritkán adódik az embernek a munkája során. A tipikus magyar iskolában ma nem szempont a minőségi oktatás. Az esetleges ösztönzőrendszer valójában pofapénz, és központilag sincs semmilyen komoly minőségbiztossítási elem beépítve az oktatási folyamatba. Erre egy érdekes példa pont én (is) vagyok :). Közel hat éve tanítok középiskolában, amiből öt és felet tanári végzettség nélkül töltöttem el. Soha senki egyetlenegy órámra sem jött be megnézni, mi a túrót csinálok én a diákokkal egyáltalán.

A megoldás kulcsa szerintem mindössze annyi, hogy
1. Minőségbiztosítást kell építeni a rendszerbe.
2. Meg kell fizetni a pedagógusokat.
A többi már jönne magától...

De nekem mindenesetre kezd elegem lenni. Szépen lassan érik már bennem az elhatározás, hogy a következő, hatodik munkahelyem nem iskola lesz...

Cartman (ex Cartman) 2010.02.08. 21:47:24

@molnibalage:
"Ez az élethosszig való tanulás nálam kiveri a biztosítékot. Ezt nem az iskolpadba visszaülve teszed meg. Dolgozzak, tanuljak? Élni baszod mikor fogok? 5-7 év nem elég az egyetemen?"
Ez ellen hadakozhatsz, de semmi értelme. Még ha esetleg autodidakta módon épp szinten tudod magad tartani a szakmádban (nyilván az se kevés erőfeszítéssel jár), akkor is elképzelhető, hogy valami miatt váltani kényszerülsz. Arról az eshetőségről már nem is beszélve, ha központilag írnak Neked elő egy végzettséget adott munkakör ellátásához.

"A diffegyenletek levezetésének meg igenis van értelme. Megértem vele a fizika folyamatot. A mértékkel kell vigyázni."
Igen, kb. én is ezt írtam. A mértékkel kellene vigyázni.

"Ellenben vagy 4 közgáz órája, mikor nekem volt kettő."
A közgazdaságtan - ha rajtam múlna - kötelező tárgy lenne a középiskolában. És akkor a mérnökök a BSC-n tényleg foglalkozhatnának inkább a mérnöki tárgyakkal... :)

noirp 2010.02.09. 10:52:01

@tollaszerge: persze bonyek, más egyetemen rögtön tárt karokkal fogadnak egy ismeretlent, aki senkinek se senkije, csak úgy OTDK-helyezett. Ja, a díjam átvétele után én is berúgtam, és pont ezt álmodtam.
Marad a külföldi egyetem, ebben elismerem, hogy igazad van.

noirp 2010.02.09. 10:54:28

@Cartman (ex Cartman): a filozófia kötelező, mégis van belőle a mérnökkarokon (ált. köt-vál, első félévben, 2-3 hasonlóan értelmes tantárgy közt), úgyhogy hagyjuk..

noirp 2010.02.09. 10:59:41

@noirp: Még tollaszergének: mondjuk mikor nálam besült a phd lehetősége, inkább gyárba mentem, mint más egyetemre. Első melóhelyemen a cipőmbe vizeltem minden műszak végén, mégse bántam meg, sőt szerettem ott. Tartást, fegyelmet, precizitást, munkabírást stb. tanultam. Most (megint) laborkodom, részben kutatómunka. Még mindig nem vetettem el a phd lehetőségét. De az ipari kitérő igen hasznos volt: nem nevelődtem bura alatt. Ez is valami.

Cartman (ex Cartman) 2010.02.09. 12:25:04

@noirp:
Egy ideális világban - úgy gondolom - nem taníthatna olyan, aki nem dolgozott előtte a vállalati szektorban. Még közismereti tárgyat sem! Még mindig előfordul, hogy komolyan meglepődöm kollégáim merev, bürokratikus gondolkodásmódján, a gyakorlati megközelítés és a problémamegoldási szemlélet teljes hiányán (tisztelet a - rendkívül kevés - kivételnek).

noirp 2010.02.10. 09:49:29

@Cartman (ex Cartman): Ideális világ--szerintem--csak Platón termékeny elméjében létezett, ott is csak egy kancsó bor és/vagy egy marék frissen elrágott babérlevél után :)))
De itt a Földön? ;)

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2010.02.13. 00:03:45

Én egy komplett négyévet "csináltam meg" valakinek, aki gazdag és ambíciótlan. Csak "kellett" neki a diploma, "hogy legyen".
Minden írásbelit én szállítottam (állandó ötösre), (levelezett, tehát a vizsgák 70%-a beadandó írásbeli volt), dicséretes lett a szakdolim és vettem magamnak sok szépet.

Kérem szépen, Móra Ferenc korát éljük: a gazdag tanul(hat), de leszarja, a szegény meg a lusta, pénzes idiótákból él.
Ez van, ha tetszik, ha nem.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása