76

Az idén sem lesz több pénz?

Ellenőrző , 2010.01.30. 08:00

Az Indexen megjelent "Tragikus pedagógusképzésről beszélnek a bölcsek" című cikkben Csermely Péter biokémikus professzor, az oktatáspolitikai rész felelőse értekezik a közoktatás, pedagógusképzés helyzetéről.

"A pedagógus szakma presztízsének növelésére az egyik legtöbbször hangoztatott megoldás a fizetések növelése. Létezik-e olyan út, amelynek lényegi eleme nem a többletráfordítás?

Hadd mondjak ellent. A „több pénzt a fizetésekre” nem lenne megoldás abban az esetben, ha ezt a több pénzt egyenletesen osztanák el, mint ahogyan a néhány évvel ezelőtti 50 százalékos béremeléssel történt. A több fizetést csak a jobb munka érdemli meg. Az viszont igen. A szakma presztízse azonban sok más eszközzel is növelhető. Ezek egyike a pedagógusképzés elitképzéssé változtatása, amely még mindig forrásigényes feladat. A pedagógus önbecsülését nagymértékben meghatározza az a segítség, amelyet a környezetétől kap. Ha van kihez fordulnia a problémáival, ha az igazgató egy valóban jó vezető, ha a tanári kar közösséget képez, ha van egy segítő hálózatot mozgósító szakfelügyeleti rendszer, akkor a pedagógus nem marad egyedül és tartása lesz. Ha mindehhez a továbbképzések sem nívótlanok, ha vannak a rendes oktatási terhelésbe beleszámító, de szabadon választható „jutalom tantárgyak”, „jutalom szakkörök” és „díszelőadások” a legjobbaknak, és ha vannak a jó pedagógust elismerő, az iránta érzett szeretetünket kifejező társadalmi szokások, akkor a pálya értéke nőni fog."

 

Eddig az idézet és most hadd mondjak én ellent! Igenis kell a több pénz! Szép szavakból, dícséretekből nem tudom felnevelni a két gyerekemet, nem tudom  nyári táborba küldeni őket, nem tudom tartani a normális elvárható életszínvonalat. Nem adnak kenyeret a boltban arra, hogy engem ma megdícsértek. Ez az alap. Végezd jól a munkádat, ismerjék el, nem csak a tanárét, mindenkiét! Nevetséges indoklása annak, hogy érjétek be ennyivel, ez van, ha nem tetszik mehetsz. Ebből vajon hogyan lesz elitképzés, társadalmi megbecsülés? Szánalmas a hozzáállás, nagyon sokat segített a pedagógus társadalman az 50%-os béremelés, több jó szakember maradt a pályán, látta biztosítottnak a családja megélhetését, más kérdés, hogy azóta a fizetésünk reálértéke jelentősen csökkent, béremelésre pedig legfeljebb ígéretünk van.

Olyan szívesen megkérdezném ilyenkor a "nemcsak kenyéren él az ember" hozzáállást pártoló emberektől, hogy neki vajon mennyi a fizetése -sejtem, hogy nem pedagógus szintű- és éljen egy évig havi nettó 100 000-ből, utána beszélgessünk a társadalmi megbecsülés mindent helyettesítő hatásáról! Ki tanácsolja jó szívvel a gyerekének, hogy legyen tanár ebben a tarthatatlan helyzetben?!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr211711744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bontottcsirke 2010.01.30. 08:49:00

Tökéletesen egyetértek a posttal.
Ingyenmunkáért szar meló jár.

Ha vizsgálatra van szükséged milyen érdekes, hogy állami egészségügyben még a megbeszélt időpont után is vársz vagy két órát aztán elmondják 5 perc alatt, hogy borogassad, meg egyél vitamint, magánrendeléseken, meg a megbeszélt időpont után öt perccel már csipognak rajtad a gépek és tételesen elmondják mi a panaszod.

Ugyanez van az oktatással is ám komáim. Százezerért ne várjál ám nyelvvizsgát meg személyes törődést. Ott a Budai gyakorló meg a kockásfüzet azt szevasz.

Franky4fingers 2010.01.30. 10:24:35

És ami a dráma: Ha el is indulna egy változás (amihez igenis először pénz kell) csak akkor lesz eredménye, amikor kihalnak a szakmából a most ott dolgozó kontraszelektált, minden másra alkalmatlan tehetségtelen barmok)

Ezt nem képesek felfogni a kedves SZDSZ-es hülyék. Hogy sok mindent meg lehet változtatni, relatíve hamar, de az embereket nem... Amit egyszer elszartak pikk pakk 2-3 év alatt azt évtizedek újra létrehozni...

cerasus s. · http://spektator.blog.hu/ 2010.01.30. 10:39:19

Dehát Ellenőrző, a prof úr általad idézett okfejtése nem mondja, hogy a jó munka nem érdemel a dícséret mellett több pénzt is (sőt).

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.01.30. 10:42:44

Jobb minőség kevesebb ráfordítással? Ha kevesebb lenne a hallgatói hely, és nem lenne túlképzés, talán lehetne növelni a követelményeket is, így ugyan kevesebben végeznének, de azok jobban felkészültek lennének, nem pedig egy menekülőútként odacsöppent valakik kapnának végül diplomát, akik később legföljebb kényszerből kerülnek valóban tanári pályára.
Legyen először az alapanyag minőségi, aztán az majd ad presztízst is, és lehet újra elismert szakma a tanáré...

Ellenőrző · http://ellenorzo.blog.hu/ 2010.01.30. 10:43:03

@cerasus s.: „több pénzt a fizetésekre” nem lenne megoldás abban az esetben, ha ezt a több pénzt egyenletesen osztanák el,"-ez sajnos azt jelenti. Csak úgy lehet fizetést emelni, ha a bértáblát szorozzák fel, egyébként olyan feszültségek szabadulhatnak fel, amit senki nem mer felvállalni, ezért nem kap senki...

ramirez7788 2010.01.30. 11:30:47

Szerintem mindenképpen differenciált emelés kell. Attól, hogy megemelik a fizuját, egy tanerő nem fog hirtelen megtanulni tanítani. Sajnos úgy tűnik, hogy szét kell majd választani a képzést tömeg- és elitképzésre.
Amúgy a tanárok a cucilizmusban sem voltak jobban fizetve, csak akkor még nem volt versenyszféra.

rozsomák 2010.01.30. 11:49:36

"nem tudom tartani a normális elvárható életszínvonalat"
Hja, hát az elvárások... lehet, hogy lejjebb kéne adni azokat az igényeket.. Elvégre én, mint szülő is támaszthatnék sokkal magasabb elvárásokat a pedagógusok felé. Amik akkor se lesznek kielégítve, ha sokkal magasabb lenne a fizetésük.
Amikor megemelték 50%-al a fizetésüket, utána többet teljesítettek ?
Nekem nem úgy tűnt..

tölgyes 2010.01.30. 11:53:44

Én azt gondolom, hogy most 3-5 évig nem lesz mód jelentős béremelésekre. Az elmúlt 8 évben pártunk és kormányunk Gyurcsány-Bajmai-Kóka vezényletével elkúrt 18.000 milliárdot a befizetett adóinkon felül.EZT A PÉNZT VISSZA KELL FIZETNI.
Én azt remélem, hogy a kényserű várakozás ideje alatt lesz idő és enrgia arra, hogy az egyes pályák (pedagógus, jogász, orvos, köztisztviselő stb) ÉLETPÁLYA-MODELJÉT KIALAKÍTSÁK ÉS A BÉRNÖVEKEDÉSNEK EGYÉRTELMŰ SZAKMAI FELTÉTELEI LESZNEK.Nem szabad ész és nyakló nélkül pénzt szórni, mert abból nem lesz minőségi megújulás. Az ember már csak ilyen.

gorillka 2010.01.30. 12:15:49

@Ellenőrző: ne haragudj, de ezt nem tudom elfogadni. Több pénz jobb munkáért járjon. A bérek legyenek titkosak és nem lesz bérfeszültség. Ha ennek az az ára, hogy meg kell változtatni a jelenlegi rendszert (egységes bértábla és besorolás), akkor legyen úgy.
Nálunk is van olyan tanár, aki belead apait-anyait, tanít, követel, jó példát mutat, szakkört szervez, versenyekre felkészít. Kapjon többet (sokkal), mint az, aki azért van itt, mert a polgi a rokona, nyugdíj előtt áll és a gyerekek még 6-ban is az 5-es könyvet "tanulják".

szumurri 2010.01.30. 12:36:37

Kedves tölgyes!
Kérem, egészítse ki a következő mondatot. (Gyk.: a ____ helyébe írjon egy évszámot.):
"A közoktatásban dolgozók bruttó átlagkeresete ____-ben 1992 óta a legalacsonyabb szintre, a nemzetgazdasági átlagos keresetek 80 százaléka alá süllyedt"
Forrásként használhatja pl. az Education at a Glance megfelelő évi kiadásait és táblázatait.
A helyes válasz birtokában kérem értelmezze, mennyit "ér" az Ön által csupa nagy betűvel írt pedagógus életpálya-modell...Köszönöm.

bontottcsirke 2010.01.30. 12:50:01

@rozsomák: Jól van kicsim, majd elmegyünk kukázni.

egyenlítő 2010.01.30. 12:50:08

Had írjak ide egy Orbán idézetet:

"Aki mogyoróval fizet, majmot kap!"

egyenlítő 2010.01.30. 12:53:50

@tölgyes: ...és azokból az elkúrt milliárdokból mennyi ment el a közalkalmazotti béremelésekre (amelyet a Fidesz is megszavazott)? Becslésem szerint 4-5 ezer milliárd.

szumurri 2010.01.30. 12:55:04

Kedves gorillka 12:15!
A kiemelt munkát végző pedagógusok pénzbéli megbecsülésének nem a bértábla az akadálya, az ugyanis csak a minimális összeget rögzíti. A baj az, hogy ha a "drága" X tanerő (végzettsége, hozzáértése megfelelő) és az "olcsó" Y tanerő (végzettsége nem megfelelő, pl. BSc a szükséges MSc helyett, hozzáértése megkérdőjelezhető) között kell az igazgatónak választania, akkor a gyakorlatban Y-t fogja választani (legfeljebb szégyelli magát egy pár másodpercig). Ugyanis a fenntartó (önkormányzat) azonnal megrója, ha egy tanerő túl sokba kerül, de amíg ki nem tör a botrány, nem érdekli, hogy ki megy be az órákra....
S ha egy szülő érzékeli a törvénysértést (Közoktatási Törvény, 17. pragrafus 2-bek.)? Semmi gond, feljelentheti az igazgatót. Annál a fenntartónál, aki kinevezte. A kör bezárult.

gorillka 2010.01.30. 12:56:32

@bontottcsirke: a stílus, a stílus!
Nem kell elmenni kukázni. De tudomásul kell venni, hogy egy választott értelmiségi pálya nem feltétlen ad fedezetet egy választott életszínvonalra.
Nagyon sok családnak gondot okoz még az ebéd befizetése is, nem beszélve az osztálypénzről, egyebekről és gondolni sem mer nyári táborozásra.

Abban megegyezhetünk, hogy a mostani helyzet nem tartható. A fizetések gyalázatosak és sajnos a "szolgáltatás" is hagy némi kívánnivalót maga után.
Mi a megoldás? Mi a garancia, hogy magasabb fizetés esetén holnaptól magasabb színvonalú oktatást kapnak gyermekeink?

tölgyes 2010.01.30. 12:59:03

@szumurri: Vigasztalja a tudat, hogy április 3-án minden közszférában dolgozó még most az egyszer -az alapfeladatok rovására - kap egy kis VOKS-pénzt,..::((

Egyébként azt tanácsolom, hogy az adatokat egészítse ki mag, hogy aztán szégyenkezhessen.. Az életpálya-modell egyébként csak elkezdődött a folyamat finanszírozására fokozatosan, a feltételek teljesítése mellett került volna sor..Egy az MSZP által végrehajtott felelőtlen pénzosztásra nem volt pénz ezért a fidesz nem is akart a közszférában olyan 50 %-os emelést, amelyiknek nem volt se fedezete, se feltétele.Az MSZP által végrehajtott fedezet nélküli pénzszórásnak ez is része volt... No de maga csak szavazzon rájuk.. így majd lesz esélye arra, hogy részesüljön Gyurcsány újabb áldásaiból.

kukatr 2010.01.30. 13:00:12

@rozsomák: oké tfh, felére csökkentik az órabéred. fizetés emelést meg csak akkor kapsz, ha jobban és többet dolgozol. szerintem te is ideges lennél...

gorillka 2010.01.30. 13:00:56

@szumurri: Abban azért egyezzünk meg, hogy a végzettség nem feltétlenül egyezik a hozzáértéssel.
És innen borul az egész történet. Nem papíralapúvá kell tenni a bértáblát.
Nálunk az igazgató konkrétan közölte, hogy "bizonyos okok miatt nem fogja elküldeni X.Y.-t", tud a problémáról, de ezt másképp kell megoldani.
Erre fiatal lelkes tanerő, ingyen és bérmentve korrepetálja a gyerekeket, hogy nagyon ne maradjanak le.

szumurri 2010.01.30. 13:01:31

Kedves tölgyes!
Ki beszélt itt szavazásról, politikusokról Önön kívül???

gorillka 2010.01.30. 13:03:04

@kukatr: ebben az esetben pályát módosítanék, nem pedig idegesen dolgoznék ott tovább.

tölgyes 2010.01.30. 13:03:04

@egyenlítő: A fidesz természetesen megszavazta - és helyesen tette - hiszen Medgyessy csodát igért a gazdaságban, amelyik előteremti az emelés fedezetét. Nem az volt a baj, hogy az MSZP emelt, hanem az hogy a gazdasági csoda, ami az emelés feltétele lett volna elmaradt..így részévé vált a gazdaság megroppantásának.. Ráadásul az emelést a d209-es ügy feledtetése is megkívánta..:::))

tölgyes 2010.01.30. 13:05:08

@gorillka: Ez az amit az életpálya-modellben a fideszesek megfogalmaztak, s amit az MSZP félredobott és a modell helyett nyakló nélküli osztogatás lett.

szumurri 2010.01.30. 13:05:57

Kedves gorillka!
"...egyezzünk meg, hogy a végzettség nem feltétlenül egyezik meg..."
ezt nem is állította senki.
Viszont a szükséges végzettségeket törvény rögzíti, amit be kellene tartani, s majd ez után jöhet minden más - szubjektív elemeket sem nélkülöző - megállapítás.

gorillka 2010.01.30. 13:06:01

Azért nem helyes a politikát idekeverni, mert a rendszerváltozás óta folyamatos mélyrepülésben van az oktatásügy. Lehet, hogy egy-egy ciklusban a pedagógus jobban érezte magát (bár szerintem nincs homogén pedagógus tömeg), de az oktatás színvonala nem volt hullámzó, hanem lefelé tartó egyenes. Na jó, görbe.

tölgyes 2010.01.30. 13:08:51

@szumurri: A magyar pedagógus-társadalom 80%-a még a régi rendszerben szerzett diplomát, tehát nem érvényes a Bsc stb. (Ezt a butaságot is Magyarék és az MSZP erőltette rá a felsőoktatásra és megérett a visszavonásra.)

Az iskolákat a költségvetés szorítása ma a kisebb tapasztalattal bíró, olcsóbb munkaerő alkalmazására kényszeríti.

kukatr 2010.01.30. 13:10:18

@gorillka: ez fantasztikus ötlet. csak ha ilyen hasonló bérfejlesztés történik mondjuk a pedagóguspályán, akkor ki fog tanítani? azért érzed, hogy a senki nem jó válasz.

gorillka 2010.01.30. 13:10:28

@szumurri: Engem, mint szülőt nem érdekel, hogy a tanárnak BSc vagy Msc a végzettsége, a lényeg, hogy emberségesen tanítsa meg az elsős gyerekemet az alapokra.
Ha ezt 50 évesen, elavult végzettséggel, de naprakész tudással valósítja meg, akkor nálam nyert ügye van.
Ha megvan a törvény által előírt végzettsége, de terrorizálja a gyerekeket, akkor elmehet a fenébe. Bocsi.

kiraaaaa 2010.01.30. 13:14:28

De azt mért kéne elfogadnom, hogy tanárként, normális, jó munkaerőként, aki a mai napig készül 10 év után is az órára, igyekszik naprakész lenni, szakkört tart, korrepetálást, stb. és a saját kölkömet meg nem tudom befizetni úszni, síelni, stb??????

gorillka 2010.01.30. 13:14:51

@kukatr: Talán rá lehetne kényszeríteni politikusainkat az átgondolt, hosszútávú intézkedések bevezetésére?
Ha azt látják, hogy ennyi pénzért is a pályán maradnak a pedagógusok, legfeljebb kárt okoznak (ami a messzi jövőben realizálódik), miért változtatnának az eddigi gyakorlaton.

tölgyes 2010.01.30. 13:15:20

Ma az oktatásügynek nem a bérhelyzet a legnagyobb baja. A bajok abból fakadnak, hogy az egyes tantárgyak oktatásra szánt órakeretet lecsökkentették, a kötelező órák számát felemelték, az iskolákat integrált oktatásra kényszerítették, az osztálylétszámokat megemelték, belenyúltak az iskolaszerkezetbe és felső tagozatok szétverését tűzték ki célul..MINDEZZEL NEM KIS LÉTBIZONYTALANSÁGOT ÉS A KISZOLGÁLTATOTTSÁG ÉRZÉSÉNEK FOKÓDÁSÁT TERJESZTETTÉK EL AZ ISKOLÁKBAN.

tölgyes 2010.01.30. 13:18:03

@Kiraaaaaa: AZ ÖN FELHÁBORODÁSA PERSZE JOGOS.. DE GONDOLJON ARRA, NEM CSAK ÖN, DE A CSALÁDOK EGYRE NÖVEKVŐ SZÁMA SE TUDJA A"KÖLKÉT" BEFIZETNI.. ÉS VANNAK CSALÁDOK AKIKNEK A "KÖLKÖK" BEFIZETÉS BÁRMIRE IS SOHA NEM ADATOTT MEG.

gorillka 2010.01.30. 13:19:42

@Kiraaaaaa: Ha te tényleg jó tanár vagy, akkor több pénzt kéne kapnod a gyermekgyűlölő, lusta kollégáid rovására.
Sőt, én már többször írtam, hogy szülőként fizettünk volna a suliban szakkörért, hogy az érdeklődő gyerekek többet kapjanak, de elutasító választ kaptunk. Sajnos csak a felzárkóztatás megy, a tehetséggondozás hiányzik az iskolákból. Tisztelet a kivételnek.

Kb. a felső 5% teheti meg az általad kívánt dolgokat lemondás nélkül.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.01.30. 13:20:52

Csak a jegyzőkönyv kedvéért. A köztisztviselők bérét 2001-ben hozták fel "versenyképes" szintre. Azóta csak igazgatják, de az akkor felhozott értékéből rengeteget vesztett. És 2007. óta be van fagyasztva, az éves bér 8%-át pedig egyetlen tollvonással vették el. (Ez a 13. havi, ami viszont nem 12+1 hónap fizetést jelent 12 hónapra, hanem az éves bér 13 részre osztását, aminek az utolsó két részét kapta meg a köztisztviselő decemberben. Vagy januárban. Vagy amikor a költségvetésnek jobban esett.)

És kérem azt sem elfelejteni, hogy az állami alkalmazottak a fizetésüket nem a párnacihába varrták be, meg nem cserépkorsóba rejtve ásták el a parkban a nagy tölgyfa gyökeréhez, hanem szépen felélték - termékeket és szolgáltatásokat vásároltak rajta, amit nagyrészt a magánszféra állított elő (legyen az a manikűrös csaj, vagy a multi). Bizony, amit az állam az alkalmazottainak adott, abból élt jobban a versenyszféra is. Kb. 800.000 állami alkalmazott (közalkalmazott, köztisztviselő, rendőr, katona stb.) és a családjuk nem megkerülhető volumen, amikor az országban előállított (és ide behozott) javakra jelentkező keresletet nézzük.

Aki tehát sokallja a tanár fizetését, mert neki még szarabbul megy a vállalkozása, gondolkozzon el a fentieken is. Mindenki szeret fogyasztói társadalomban élni, és sokat fogyasztani. Illetve mindenki szeretne.

Igenis, amíg pedagógusként a tisztes szegénységet (na, ilyen sincs mmár, régen nem volt szégyen a szegénység, de ma???) választja valaki, addig ne várjuk, hogy az elit fog kopogtatni a tanárképzők ajtaján... Akkor meg mit várunk? Nem is rövid, de hosszú távon mit vvárunk, ha közmondásos "szőkenők" fogják egyre nagyobb számban tanítani a gyerekeinket? Hello Kitty-s mutatópálcával...

bontottcsirke 2010.01.30. 13:25:11

@gorillka: A stílus? Mégis mit vársz? Azt mondod vegyünk vissza a fogyasztásból és ne legyenek nagy igényeink, erre javasoltam, hogy akkor elmegyünk kukázni, úgyis bicóval járok, majd akasztok rá szatyrokat azt amit találok belerakom.

VEDD MÁR ÉSZRE, HOGY AZÉRT VAN TELE HÜLYÉVEL EZ A PÁLYA, MERT NINCS MEGFIZETVE. éS MIVEL NINCS MEGFIZETVE NEM IS LEHET MIT KÖVETELNI. HA MEG FOGJÁK FIZETNI, HIDD EL, HOGY SOKKAL NÍVÓSABB MUNKA LESZ. AZ ORVOSOK IS ÍGY CSINÁLJÁK ÁM.

Sőt képzeld, hogy ahol több pénzd adtak a gyári melósoknak a selejtek száma is kevesebb lett és sokkal jobban dolgoztak.

sgt 2010.01.30. 13:26:19

A fizetés mennyisége csak az érme egyik oldala!

A másik oldal talán sokal meghatározóbb lesz (vagy már azzá vált)!

Normális vajon az az ember, aki önként hagyja magát (megsz... )megalázni a sok kis kedves, jóravaló, aranyos és jószándékú gyerektől. Nem igazán!
Gondolj csak bele: simán megüthetem, leköphetem, ...stb a tanárt, randalírozhatok, hangoskodhatok, telefonálgathatok, ...stb az óráján, és ezt neki el kell viselnie. A jogaim sokkal előbbre valóak az Ő jogainál! Majd hülye lesz tanárnak menni, hogy ezt kapja vissza.

Szerencsére van még néhány elhivatott aki személyiségének varázsával tompítani tudja a palackból szabadjára engedett szellemet. Ha kiöregszenek vagy elfásulnak, akkor ... rossz bele gondolni mi lesz.

Az oktatásfinanszírozásról nem is beszélve, ez az érme éle.

gorillka 2010.01.30. 13:28:04

Itt vidéken igen jellemző az orvos/gyógyszerész férj tanerő feleség kombó. A tanárnő BMW-vel jár suliba (nem sajnálom tőle), viszont mint sakál üvölt a gyerekekkel.
Itt is a szegénység lenne a probléma? Vagy egyszerűen, tudja, hogy nem becsülik meg pénzben és ezért ilyen?
Ketté kell választani a problémát.

kiraaaaa 2010.01.30. 13:35:30

@tölgyes: és??? nem vagyok híve a szomszéd lovának döglődésést nézni. HA azt várják el tőlem,hogy jó színvonalú órákat tartsak, vigyem színházba a gyereket, táborba, akkor fizessék ki túlórába a délutáni, vagy esti programot. Mért kéne nekem ingyen menni a saját családom rovására bárhova????JA és fizessek bébiszittert, hogy a más gyerekét vigyem színházba, de az enyémet nem tudom küldeni????
Hogy is van ez?

@gorillka: mutass nekem egy olyan iskolát, ahol ez mükszik! Nincs ilyen.

gorillka 2010.01.30. 13:36:46

@bontottcsirke: Attól hogy kiabálsz, nem lesz igazad.
Nem én ajánlottam, hogy vegyél vissza a fogyasztásból.
Bár az utóbbi évben mi visszavettünk, igaz nem is vagyok tanár.

A kérdés az, hogy mi a garancia arra, hogy ha holnaptól dupla fizetést kapnak a tanárok, akkor holnaptól az oktatás színvonala is emelkedni fog.
Szerintem semmi.
Szerintem nem csak a pénz a probléma, bár könnyű erre fogni.
Sőt, hogy egy HR mondatot idézzek: a fizetésemelés hosszú távon nem motivációs tényező.

Szerintem nincs tele hülyével ez a pálya, az általános iskolás gyerekem sulijában 50%-ra, a gimiben 80%-ra teszem a jó pedagógus és egyben jó szakember arányát a kóklerhez képest.

Na, őket kéne jobban megfizetni.

gorillka 2010.01.30. 13:38:59

@Kiraaaaaa: Nem tudom, mire gondolsz. Mi hogyan működik? Én a vágyaimat írtam le, ha a szakkörre gondoltál.

tölgyes 2010.01.30. 13:39:02

Tetszik nem tetszik ma a bajok forrása az adóinkon felül a szélbe szórt 18.000 milliárd. (Ennyibe került a pekingi olimpia) Nálunk meg se olimpia, se gazdasági, kulturális, oktátási stb. szerkezetváltás. Vagyis a pénz úgy folyt el, hogy fejlődést nem generált, s mára nem maradt más belőle mint az adósság... amig gátjává válik minden fejlődésnek.
Ezért a helyzetért azonban mi magunk vagyunk a felelősök. Nem mutogathatunk senkire. Mi választottuk meg kétszer is azt a kormányt, amelyik velünk ezt a gyalázatot megtette.
Az oktatás akár lehetett volna a megújulást szolgáló ágazat, de nem lett sőt az elhibázott döntések következtében ma egyre mélyebbre süllyed...és ezen a helyzeten pénzosztással nem lehet változtatni. Koncepció kell, egyértelmű, a szakmával közösen kialakított követelményrendszer, szigorú kimeneti szabályozás, az oktatási folyamatban nagy szabadság, és a kimenethez kapcsolt szigorú szakmai elvárásrendszer érvényesítése...
Stabilizálni kell az iskolaszerkezetet, csökkenteni a kötelező órák számát, növelni a szaktárgyi órakeretet, növelni a követelményeket ( a túlterhelés rossz duma) stb. enélkül nem lesz se az oktatás se az ország versenyképes.

kiraaaaa 2010.01.30. 13:40:44

@gorillka: jaa:) nézd sztem nem biztos hogy törvényes úgy fizetni a szülőnek szakkörért, hogy odajár normál rendben a gyereke. De ezt valami jogásztól kell megkérdezni, meg a számlaadás is kell, szóval nem biztos,hogy egéri:)

tölgyes 2010.01.30. 13:46:28

@Kiraaaaaa: Ne vigye.Én a cseperedő fiammal voltam néhányszor színházban (Kitűnő szerző, ragyogó mű, kitűnő színészek..mégis az eseményt belengte az a hebehurgyaság amit az oktatásba látni.. alig tudtam odabent maradni..)No de ez nyilván egy példa az Ön részéről.. ezért én azt gondolom: most 2-3 évig az is nagyszerű teljesítmény lesz, ha az alapfeladatokra lesz pénz.

gorillka 2010.01.30. 13:47:37

@Kiraaaaaa: Biztosan lehetne rá törvényes formát találni. Az iskolában délutánonként egy csomó külsős foglalkozás van, főleg sport. Havi 4000-8000,-Ft-ért. Gondolom megvan a jogi háttere és biztos meg is éri.
Miért nem lehet ezt kiterjeszteni pl. biológia szakkörre? Egy tanterem "bérlése" ráadásul olcsóbb is lenne, mint a tornateremé.
De van olyan tanár, aki ingyen tart szakkört. Aztán törhetjük a fejünket, hogy mivel hálájuk meg a fáradozását.

öregkopasz0208 2010.01.30. 13:50:55

@Franky4fingers: - a kontraszelektált barmokat az elmúlt 20 év elhivatott, bár hozzá nem értő oktatáspolitikusai csempészték elszúrt intézkedéseikkel a szakmába. A számonkérés és az ellenőrzés minden eszközét kiirtották. Nem lehet mindig hivatkozási alap, hogy ennyiért nem dolgozok.
@Krajcs: -egyetértek. Csak hát az egyetemeken olyan szintű képzés és elhívatott oktatók kellenének. Másrészt ma már a tanárképzésben megjelentek a diplomáért tanulók, akik a megszerzett papírokat más, egyetemi végzettséget megkívánó területen hasznosítják. Ti. a diploma megszerzéséhez egyetemre bekerülni itt a legegyszerűbb. Ezt a húzást többnyire az értelmesebbek teszik meg,így azután marad, aki marad. Tisztelet a kivételnek.
@Ellenőrző: - ez már egyszer, a Medgyesi kormány alatt /50 %/ megtörtént. Az intézkedés után a pedagógusoknak adott pénz lett a gazdaság lecsúszásának egyik hivatkozási alapja. Viszont gyakorló, akkoriban már közel 40 éve tanító tanárként ezt úgy éltem meg, hogy pályafutásom alatt először kitartott a fizetésem a hónap végéig.
rozsomák: - a fizetések 50 %-al való megemelésekor a pedagógus társadalom normális működésének feltételeit az 1990-től az oktatásban hozzáértés nélkül garázdálkodó önjelölt politikai Messiások már eredményesen szétverték. A hogyan szintén megérne egy misét. Sajnos végigszenvedtem. Hadd ne mondjak semmit pl. az "ÉLETPÁLYA MODELL" elnevezésű egészen agyament, a realitásoktól teljesen elrugaszkodott vízióról.
@gorillka: - ugye a bérek titkosságát nem gondoltad komolyan? Van még egy kérdésem. Hogyan oldanád meg egyrészt a differenciálást, s hasonlítanád össze a különböző jellegű tantárgyakat tanítók teljesítményeit? /Matematika - Ének; Fizika - Rajz stb./ És mi lenne egyes tantárgyakon belül az ott tanító tanárok teljesítmény különbségeinek meghatározásával? Tudod, erre van bevezetett gyakorlat az iskolákban. Teljesítmény pótléknak nevezi az igazgató és a munkáltató. Pofapénznek a tanár. Vajon miért van az, hogy ebből a legritkább esetben kap a testnevelő?
Pályafutásom alatt számtalan reform indult el azoktól a szakmai felső irányításban dolgozó adminisztratív hivatalnoktól, aki iskolába még talán ballagáskor sem tette be a lábát. 44 év alatt kb. 10-12 több évig tartó, felülről indított felmérési rendszert voltam köteles működtetni az iskolában. Soha egyiknek sem volt semmiféle következménye azon kívül, hogy az azt elrendelő megírta belőle a disszertációját. Hármat a rendszerváltás után rendeltek el.

gorillka 2010.01.30. 13:53:37

Én örülök, ha a tanár színházba viszi a gyereket, mert teljesen más élmény számára az osztállyal elmenni, mint velünk.
Volt, amit velünk már látott, de megnézte az osztállyal is. A közös élmény fontos. Családnak, osztálynak egyaránt.
kicsit Off: attól hülyét kapok, ha a kulturális nevelés keretében 3-4 éves gyereket visznek pl. balettra. Jó két éve a Hófehérkét néztük, mögöttünk nagyi a kisunokával, végig unatkozott szegény gyerek, minket meg zavart.

kiraaaaa 2010.01.30. 13:53:59

@gorillka: na ugye, nincs ingyen munka:)
Én nem vagyok híve ennek. Tessék normális finanszírozást találni. 56.vázából nem veszek parizert. (ez persze csak sarkított példa)

@tölgyes: Nem viszem.

kukatr 2010.01.30. 14:01:28

@gorillka: hát állampolgárként igencsak szegényesek az eszközeink ebben a hatalmi rendszerben. természetesen léteznek megoldások, csak azokat meg jellemzően a nekem (csak a szám) jár mentalitású átlagemberek akadályozzák.

amúgy látom páran nem tanultak netikettet...

gorillka 2010.01.30. 14:06:01

@öregkopasz0208: Az első munkahelyemen nem voltak titkosak a bérek, minden hónapban gond volt a mozgóbér kiosztásával. Azóta dolgoztam többször olyan helyen, ahol titkosak a bérek. Én az enyémet nem mondtam meg senkinek, másét meg nem kérdeztem. Teljesen rendben volt.
A tanárok érékelésére nincs módszerem, nem ez a szakterületem, de lehetne rá pályázatot kiírni. :-)

bontottcsirke 2010.01.30. 14:11:25

@gorillka: A megfelelő tanerőt pályaalkalmassággal lehet megeteremteni, de nem fognak komoly emberek pedagógus életformát választani, ha azt látják, hogy tuti éhenhalás az egész.

Tehát valójában, tényleg pénzzel tudsz motiválni.

A HR hülyeségben meg nem hiszek, mert ingyentejjel, meg vállalati mobillal nem lehet komolyan imponálni.

A titkos bérezést meg nem is értem, hogy gondolod, mintha nem is ebben az országban élnél.

sertésmájkrém 2010.01.30. 14:11:44

@rozsomák: tehát full rendben van hogy kb egy takarítónő pénzét kapjáka tanárok? :)
Az 50% os béremelés jó ha 25 volt, na persze a köztisztviselőknél, az akkor 2x annyi alpjukat tényleg sikerült 50% al emelni.

Bolond aki tanárnak megy (és messze nem csak ezért), vagy nincs más választása, ez nem változott.

gorillka 2010.01.30. 14:16:10

@kukatr: én állampolgárként azt tudom tenni, hogy bemegyek az iskolába, támogatásomról biztosítom a tanárt, partnerként kezelem (tőle is ezt várom), a gyerekben tudatosítom a tanártiszteletet (akármennyire is nem érdemli meg némelyik), lehetőségemhez mérten támogatom az iskola alapítványát címzett támogatással, próbálok közvetíteni tanárok és szülők között.
Biztos van még néhány dolog, amit nem soroltam fel, de szerintem sok kicsi sokra megy.
Úgy gondolom, ha minden tanár ezt kapná a szülőktől, talán a helyzet javulna valamennyit.

@Kiraaaaaa: Ezért kapott szegény vásárlási utalványt. Tudom ciki, de pénzes borítékot nem akartunk adni.

gorillka 2010.01.30. 14:22:08

@bontottcsirke: Itt élek, mindig is itt éltem. Állami cégnél csak a régi rendszerben dolgoztam (na jó, 91-ig).

Ha a pénz a fő motivációs tényező, akkor miért tanít mégis egy csomó pedagógus magas színvonalon?

A pénz kell az élethez, ebben egyetértünk, de nem azért nyújt valaki magas szintű munkát mert sok pénzt kap (az csak pozitív hozadék). Nem csak materiális motivációs tényezők vannak.
"A HR hülyeségben meg nem hiszek," nem kell hinni benne. ;)

gorillka 2010.01.30. 14:23:19

@bontottcsirke: Még annyit, hogy volt már a pályaalkalmasságról itt egy poszt. Olvasd el a tanárok hozzáállását.

kukatr 2010.01.30. 14:25:07

@gorillka: jó ötletek, díjazom a mentalitásod. ez egy részét le is fedi a problémák megoldásának. a másik része meg a politika, erre gondoltam a kommentemben.

sertésmájkrém 2010.01.30. 14:27:03

@tölgyes: csak szólok, a fejlődés gátja a kibaszott sok inaktiv akiket viszont erőn felül el kell tartani. Emiatt sem lesz/lehet itt változás.

kiraaaaa 2010.01.30. 14:27:54

@gorillka: egyetértek. Az ilyen partnerkapcsolat ma nagyon ritka.
Sajna a szülő legtöbbször a lekezelő magatartást mutatja a kölöknek.

A vásárlási utalványról: ez meg olyan zsebbe menő,mint a hálapénz???

gorillka 2010.01.30. 14:33:55

@kukatr: Ja, a politika részét nem is értem. Hogy lehet, hogy egy szakmai közösség részt vesz a különböző eszement tervezetek elkészítésében és nem tiltakozik? Ez az egyik.
A másik az iskolaigazgatók politikai elfogultsága (nem feltétlen pártpolitika).

Sajnos, nálunk csak csepp vagyok a tengerben és néha nagy ellenszélben kell pi..lni.

gorillka 2010.01.30. 14:39:38

@Kiraaaaaa: Tuuuudom, ciki. Figyelj, ha tehetném görög nyaralásra küldeném, ráférne a pihenés.

A nagy egymásra mutogatásban pont a lényeg, a gyerek vész el. Nekem most van iskoláskorú gyerekem, nem várhatok reformra.
Azt adom, amim van.

egyenlítő 2010.01.30. 16:05:16

A rossz tanárokat könnyű kiszűrni. Nekik nem kevesebb fizetést kell adni, hanem el kell őket távolítani az iskolából.

Azt, hogy ki volt a jó tanár, talán 20 év múlva, statisztikai elemzéssel lehetne eldönteni azzal, hogy honnan hová jutottak el a tanulói. Az ilyen vizsgálatokba még az egyetemek sem mernek belemenni, pedig ott elég lenne a végzés után mondjuk 5 évvel értékelni.

Szerintem az államnak a közalkalmazottak (a tanárok is azok) részére azt a minimumot kell fizetnie, amennyiért az elvárt szinten elvégzik a munkájukat. Plusz juttatással csak azokat lehet ösztönözni, akik "darabbérben" dolgoznak, a kreatív munkát nem. Ezt már vagy 90 éve sok-sok kísérlettel igazolták. Kreatív munkát élvezetből végez az ember. Ilyenek a jó pedagógusok is.

A megoldás? Egyrészt a pedagógusfizetések felemelése egy értelmiségi létminimumra, másrészt a jó munkát értékelő és (nem elsősorban anyagiakban) díjazó iskolai kollektívák kialakítása. Ilyenekre van példa, pl. az un. "elitiskolák". Ehhez pedig elsősorban jó vezetők kellenek. Nem politikai megbízhatóság, barátság, rokonság alapján történő kiválasztás, nem is papírok alapján történő döntés. Például az "elitiskolák" vezetőiből lehetne egy bizottságot létrehozni, és ők értékelhetnék (személyes meghallgatást is beleértve) az igazgató-jelölteket.

gyuzsu 2010.01.30. 16:31:46

A kérdés nagyon, nagyon, de nagyon bonyolult. Csak, hogy építő legyek. ;)
1. Normális, értelmiségi bér. Nem lehet elvárni a tanártól, hogy nyomorogva lelkes legyen. Elvárni nem lehet, mégis vannak, akik ennek ellenére is lelkesek. No, de mi van azzal a sok tanárral, akik lelkesek voltak régebben, jó tanárok voltak, de 20-25 év alatt belefásultak a napi kenyérgondokba, a folyamatos magántanítás, másodállás felőrölte a maradék erejüket is? Rajtuk - és nem kevesen vannak - bizony sokat segítene a normális bér. A pedagógus munka ugyanis meglehetősen igénybeveszi a személyiséget, annak újratermelése pedig sokszor pénzkérdés.
2. Ki a jó tanár? Akiknek aztán lehetne többet fizetni...Az a jó tanár, aki szakkört tart ingyenesen, aki munkaidőn túl tábort vezet, színházba viszi a gyerekeket? munkaidőn túl mutatott teljesítményt számoljunk bele a munkaidőben mutatott munka minőségébe? Hogy is van ez? Próbáljátok ezt a logikát átírni a saját munkakörötökre, aztán lehet rajta elmélkedni.
3. Ki a jó tanár? Engem pl. mostanság rossz tanárnak tartanak egy jó nevű gimiben, a tanév végén ugyanis sok szülő panaszkodott. Mert évközi vizsgára nem adtam oda (irodalomból) a kidolgozott, legépelt tételeket a diákoknak, hanem a megadott tankönyvi fejezetek és más könyvek alapján nekik kellett otthon elkészíteni azt.
4. kI a jó tanár? Ha eltér a pedagógiai elképzelésem a vezetésétől, akkor nem én. Nem nagyon lehet mérni ezt, nincsenek objektív paraméterek.

ppppalika 2010.01.30. 19:28:03

@gorillka: "Ha te tényleg jó tanár vagy, akkor több pénzt kéne kapnod a gyermekgyűlölő, lusta kollégáid rovására.
Sőt, én már többször írtam, hogy szülőként fizettünk volna a suliban szakkörért, hogy az érdeklődő gyerekek többet kapjanak, de elutasító választ kaptunk. Sajnos csak a felzárkóztatás megy, a tehetséggondozás hiányzik az iskolákból. "

Ha jó tanár vagyok és többet kapok a kollégák rovására, akkor nyilván lesz, aki kevesebbet kap.
Ebből az következik, hogy egy igazgató nem gyűjthet be csupa jó tanárt... Tehát ha mindenki jó egy iskolában, az mindenkinek egyformán rossz. Vakok között meg félszemű lesz a király.

ppppalika 2010.01.30. 19:44:22

@gorillka: "A kérdés az, hogy mi a garancia arra, hogy ha holnaptól dupla fizetést kapnak a tanárok, akkor holnaptól az oktatás színvonala is emelkedni fog.
Szerintem semmi."

Nem is attól:
Sok szakképzett tanár van, aki nem tud/akar tanárként dolgozni. Fizessük meg az állásban lévőket duplán!
Az első év végén zavarjuk el a rosszul dolgozókat!
Ha tényleg a rosszul dolgozókat zavarjuk el (ez egy kritikus pont), akkor néhány éven belül rend lesz.

18 év után a bruttó 172900 Ft.
Nemigen működne a dolog, ha ebből kellene megélni.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.01.30. 23:28:11

@bontottcsirke: pályalkalmassági vizsgálatot hiába tartasz a 18, vagy a 20 éves szakra jelentkezőnél, még nem látszik semmi.

Nem tudsz olyan módszert kitalálni, amivel az én fizikatanári évfolyamom majd' minden tagjáról ne lehetne bebizonyítani, hogy szakmailag felkészült, emberséges, szorgalmas, az új dolgok iránt nyitott, a tanultakat alkalmazni tudó személy.

Aztán, ahogy állásba kerülnek, először a pedagógiakönyben leírtakat felejti el, aztán kidobja az összes módszert, amit tanítottak, végül már a számítógépet is csak írásvetítőnek használja. Minden tanár végül visszafarol a "jól bevált" tanítási módszerhez (tanár mondja, diák megtanulja, alkalmazni soha semmit nem kell), aztán, ahogy rájön, hogy nincs eredmény, rosszul kezdi érezni magát, szépen üvöltözni kezd a gyerekekkel, végül idegösszeomlást kap.

Ez az eredménye annak, hogy egy tanár a tanteremben bármit megtehet, nem várnak el tőle semmit. Sem azt, hogy bármit megtanítson, sem azt, hogy egy reménytelennek tűnő osztályon egy kicsit javítso (hozzáadott pedagógiai érték), sem azt, hogy bizonyos módszereket kötelezően alkalmazzon, azt pedig végképp nem, hogy pedagógiáját mindig az adott osztály, csoport, egyén által állított probléma megoldásához adaptálja.

Ma a tanárok ugyanazt és ugyanúgy tanítják minden osztályban. Van, ahol bejön, van, ahol nem. Ha egy tanárral elégedetlen vagy, szólsz a dirinek, hogy X. rossz tanár, azt mondja, dehát ebben vagy abban az osztályban nincs rá panasz. És ez akár igaz is lehet. Ahogy a sem véletlen, hogy a tanárok 80%-a ugyanazokban az osztályokban tehetetlen, azt viszont nem lehet megmagyarázni, hogy a maradék 20% miért tud ott is eredményes lenni.

zizizuzu 2010.01.31. 01:03:35

3 év alatt elértem azt az iskolában, hogy 0 gyerek helyett tavaly 51 embert érettségiztettem a tárgyamból. 0 ECDL vizsga helyett lett 32. Idegen nyelven tartok infó órát tök ingyen. A diákok szeretnek, fegyelmezési gondom ritkán van. Ja, Borsodban tanítok :). Jó-e tanár vagyok? Nemtudom. Azt viszont igen, hogy addig csinálom ezt, amíg maszekkal megkeresem a béremet még pluszban. Ha valami gikszer üt be, valahová lépnem kell. Az ok természetesen a pénz. Ergo, hülyeség, hogy pénz nélkül meg lehet oldani az oktatás problémáját. Beruházást sem úgy kezdd az ember, hogy először profit, utána tesszük bele a pénzt.
Ráadásul mindenféle fasságot próbáltak már kedves vezetőink a legkézenfekvőbb módot még nem. Talán meg kellene fizetni normálisan a szakemberekt.........
Ja, az 50%-os béremel tényleg megvolt. Azt persze nem mondja hozzá a média, hogy legalább ennyi pótlékelvonás is volt. Az most nem trendi.

melkaart 2010.01.31. 01:49:07

Egy dolgot szeretnék hozzáfűzni a pályaalkalmassági vizsgához. Aki tanít, annak jó eséllyel tanári képesítése is van, tehát átesett szigorlatokon, alkalmassági vizsgán, gyakorlótanításon, és így tovább. Ezeken mindenütt alkalmasnak találtatott, hiszen imígyen lett papírja arról, hogy ő tanár. Kérdem én, ugyan ki vizsgálná ezeken felül, hogy alkalmas-e a tanár? Illetve ha így sok alkalmatlan tanár kerül ki (mint ahogy kerül), akkor mi a biztosíték arra, hogy majd egy újabb szűrő ezt kiszedi? Kézenfekvőnek látszik, hogy ezt a vizsgálatot szakemberek végezzék, akiknek krémje ugye az egyetemen/főiskolán tanít és vizsgáztat.

A pénz és minőség kapcsolatáról. Képzeljünk el egy nyelvtanárt egy jó középiskolában. 22 órája van, erre kezdőként olyan nettó 1100 pénzes órabér jön ki (mondjuk késő van fejszámolni, de nagyságrendileg). Tarthat magánórát, hiszen jó iskolában tanít a diákok nyelvvizsgázni akarnak, emelt szinten érettségizni - olyan 2500 pénzt simán elkér egy ilyen órán. TEhát ha 10 órát tart egy héten, motivált, készülő (hiszen a szolgáltatásért fizető) diáknak, akkor nagyjából megduplázta a bérét. Találós kérdés, az így 32 órája közül melyikre fog feladatokat személyre szabottan összeállítani? Illetve ha valami közbejön, melyik órájára nem készül, és oldja meg rutinból? És vajon mit tenne, ha meg lenne fizetve eléggé ahhoz, hogy ne szoruljon "feketézésre"?

bontottcsirke 2010.01.31. 10:28:13

@Benbe: Az alkalmassági vizsgát tekintve egyáltalán nincs igazad, már katonáéknál a westpointon is megmondják a sorozáson ki az aki majd elveszti a fejét a rajtaütésen és bepánikol vagy a kínzást nem bírja majd. Ezért vannak a pszichológusok. Ezzel már a jó 80 %-ot meg lehet szűrni.

Ha komoly szűrés lett volna szinte soha nem találkoznánk kreténekkel a tanáriban. Ehhez képest azt kell, hogy mondjam a tantestületek 40-50 %-ban nem alkalmasak komoly pedagógiai munkára.

bontottcsirke 2010.01.31. 10:32:05

@Benbe: Tovább is van mondom még.

Egyáltalán nem az van, hogy minden osztályban idővel ugyanaúgy tanítjuk, mert nagyban befolyásolja azt a gyerek maga, hogy mit lehet és mit nem. Ehhez a módszertan tárházának széles skáláját fel lehet használni, tehát egyáltalán nem értek egyet azzal, aki azt mondja, hogy pótcselekvéseket csinálunk.

A tantás középiskolában javarészt pszichológia amire ráépül a tanagyag.

rozsomák 2010.02.02. 10:38:46

A pedagógusi pálya választásának motivációiról elég szép tanulmányok születtek...És elkeserítőek.
Elsőszámú szempont: a hosszú szabadság - a válaszolók fele ezt jelölte be, mint a pályaválasztásánál legfontosabb motivációt.
Gratulálok ! :)))
Innentől nem sok értelme van a vitának.
A lusták akkor is lusták lesznek, ha kétszer akkora a bérük.

Ha telefonon keresem, háromnegyed nyolckor még nincs benn a tanár, fél kettőkor meg már nincs benn.
(És ne kamuzzatok, hogy egy már akárcsak öt éves gyakorlattal rendelkező tanárnak otthon órákig tart felkészülni a következő napra, mert akkor az hülye. Nem kell jönni a dolgozatok javításával sem, mert az se mindennapos feladat..

Kevesebbet dolgoztok, mint azok, akikhez mérni akarjátok magatokat fizetésügyileg.Kérem szorozzátok fel a saját béreteket kb. 60 százalékkal - és akkor még szerény voltam -, hogy össze tudjátok hasonlítani magatokat más helyen dolgozók javadalmazásával.

De az igényeitek, na azok aztán az egekben.

bontottcsirke 2010.02.02. 18:49:21

@rozsomák:

Nyári szabadság: Ha tanítanál 10 hónapot örülnél neki mint majom a farkának

Munkaidő: Becsengetés után 5 perccel már az osztályban vannak utána meg mennek a másodmunkahelyükre, hogy kipótolják a szar fizetést.

Igények: Sok kollégám évek óta nem vett egy új ruhadarabot.

Konklúzió: Mivel fogalmad sincs erről a pályáról az lenne a legjobb ha nem írogatnál semmit.

rozsomák 2010.02.02. 19:52:05

Ja, hogy másodmunkahely, mert van rá elég idejük, elvégre a főmunkahelyük úgyis csak félmunka, de azért sírni sírnak.. :-)))

"Mivel fogalmad sincs erről a pályáról az lenne a legjobb ha nem írogatnál semmit. "
Na, neked meg, mivel fogalmad sincs a többi pályáról, ne hasonlítsd magad a fizetéseddel a többi pályához, mert nem tudsz azokról semmit..

Jó lenne, ha befejeznéd a siránkozást és dolgoznál normálisan.

zizizuzu 2010.02.02. 20:29:47

@rozsomák:
"Jó lenne, ha befejeznéd a siránkozást és dolgoznál normálisan. "

Akárcsak az ország maradék 95%-a. A tanárokhoz rendelt mentalitás sajnos nem specifikum. Ilyen a magyar emberek legalább 80%-a. Irigyek, és nem szeretnek dolgozni.
Másrészt imádom, mikor jön a duma, hogy kussoljanak a tanárok, mert a fizetésükért nem dolgoznak meg.
Aztán 2 perc múlva jön a sírás, hogy milyen szar a közoktatás. Hát barátom, kis pénz kis foci.
És lehet utálni, ezzel jómagam is így vagyok.
Tudnék az iskolába is interaktív anyagot fejleszteni az óráimra, meg hiperérdekes módon, kompetencia alapon oktatni, csakhogy akkor nem marad idő a maszekra, ahol a pénzt keresem.
Úgyhogy főállásban tanítok rutinból, délutánra meg készülök. Majd ha megfizetik, akkor minden energiámmal a megfelelő helyre fogok koncentrálni.
Ja, még mielőtt valaki megszólna, hogy nekem semmi nem elég, a számomra elégséges fizetés, ami mellett már nem maszekolnék az nettó 180.000 Ft. Erre azt mondanám, hogy elég. Sok-e?
Ja, és végezetül. Tudom, rossz példa vagyok. Nem győzte még le a hivatástudatom a realitásérzékemet. Ami nem jó a gyereknek, tudom. Hivatástudattal meg nem lehet fizetni a boltban. Ez meg nekem nem jó.

rozsomák 2010.02.02. 23:11:20

Azért szar a közoktatás, mert ilyenek a tanárok. És ezen nem fog változtatni kétszeres fizetés sem.
Ott kéne elkezdeni, hogy ki megy tanárnak.
Nálunk anno a gimiben 25 éve a csajok kétharmada tanárnak ment.Mert az volt a legkönnyebb számukra..
Tanárnak az megy, aki ugyan vezetni akar, de tudja, hogy a felnőtt világban nem tud meghatározó lenni, ezért elmegy dirigálni kisgyerekeknek.
Ezt nem én találtam ki..
Semmi köze a képességekhez és hivatástudathoz..
Egyszerűen a dirigálás a lényegük.
Aki a felnőtt társadalomba nem mer beilleszkedni, az megy tanárnak.
Ez a gond..

bontottcsirke 2010.02.03. 07:33:30

@rozsomák:

Akkor beszállok a hecckampányba.

Postásnak az megy aki teljesen hülye

Katonának akinek agya sincs

Rendőrnek csak hülye komcsik mennek

Orvosnak meg közgazdásznak csak látens buzik akik imádják a pénzt.
Szakmunkásnak csak hülye prolik

folytassam még? hátha te is köztük leszel

Áruld már el mivel fogalkozol, hogy mi is megtudjuk, ha már ekkora mellénnyel tudsz rólunk véleményt nyílvánítani.

zizizuzu 2010.02.03. 12:10:31

@rozsomák:

Nem foglak sértegetni, bár Te folyamatosan azt teszed. A lényeg, hogy az analógiád megdől, mert én pl folyamatosan vezetem a saját cégemet, és volt olyan időszak, mikor 3 alkalmazottam is volt. Emellett legalább 3 tucat olyan ismerősom van, aki mellékállásban simán megél a piacon.
Ez azt cáfolja, hogy a tanárok egy része ne lenne jó munkaerő. Szóval jó lenne, ha kicsit átgondolnád az általad felépített sztereotípiát, és kimennél a szobádból szétnézni a valós életben.
Vagy megvert az egyik tanárod, és frusztrál?

ppppalika 2010.02.04. 03:16:31

@rozsomák: "Azért szar a közoktatás, mert ilyenek a tanárok. És ezen nem fog változtatni kétszeres fizetés sem.
Ott kéne elkezdeni, hogy ki megy tanárnak."

Tökéletesen igazad van. Aki nem tud úszni, az akkor sem tud, ha megfizetik. Azonban pénzért már az is eljön, aki tud.

Lefordítva: a több pénztől senki sem fogja túlszárnyalni saját lehetőségeit. Aki képtelen jól tanítani, az akkor sem fog, ha fizetését megduplázzák. Természetesen elérheti az optimumot saját korlátai között.

A fizetésemelésnek azonban nem ez a lényege, hanem az, hogy az érettségizettek közül azokat is odavonzza, akik kedvet éreznek rá, de nem választják, mert jelenleg csak a bizonytalan egzisztenciát látják. Persze az is, hogy a pályaelhagyó tanárok - akik jók voltak - újra elgondolkodjanak azon, hogy visszamennek tanítani.

Dupla pénzért már lehet - és kell is - követelni: ne vállaljon másodállást! Ne foglalkozzon magántanítványokkal! Persze ez kevés, mert a rosszak belebetonozódnak a mostani állásukba: meg kell adni az igazgatóknak a jogot, hogy az alkalmatlanokat elbocsássa. (Ez a kritikus pont.)

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása