23

Az iskola felelőssége

Ellenőrző , 2009.12.04. 08:00

Az iskola szerepét a társadalmi elidengenedésben vizsgálja Rektor levelében. Felelősnek tartja az iskolát abban, hogy nem él a kezében lévő eszközökkel és nem próbálja az iskolai közösségeket jobbá formálni. Véleménye szerint jobbá és élhetőbbé tehető a társadalom, ha az egyes egységeit jobbá tesszük.

 

"Senki sem sirat meg, nincs mit vesztenem"-írta a pécsi ámokfutó egy nappal a halálos  kimenetelű lövöldözés előtt. Egy a társadalom perifériájára került ember kétségbeesett segélykiáltása ez, aki kapaszkodna a család és a társak megmentő szeretetébe, de azok elengedték a kezét. Napjaink társadalma nem az elesettel megsegítéséről, gyengék gyámolításáról szól, nyomait sem találjuk már a bajba jutottakat segítő társadalmi összefogásnak. Nagyszüleink idejében kalákában dolgoztak az emberek, felismerve, hogy az egyén egyedül nehezebben boldogul, a csoport segítsége nélkül sokan lecsúsztak volna, igaz az egyenlő szegénység nem nyitott szakadékot a csoport tagjai között. A fonóban egymásnak segítettek, beszélgettek, igényelték egymás társaságát, segítségét.

Az amerikai bevándorlók már a 19. században közösségi iskolákba járatták gyerekeiket, felismerve, hogy csak a közösség aktív tagjaként van esélyük megvetni lábukat az Újvilágban. Ezekben az iskolákban elsajátították az új közösség szokásait, nyelvét, közös normarendszer alakult ki, összefogásra sarkalva a szülőket. A mai iskola nem tudja ezeket a vele szemben jogosan felállított elvárásokat teljesíteni, funkciója szinte kizárólag az ismeret átadásra szorult vissza. Nincs idő és eszköz a közösség építésre, pedig a diáknak ösztönösen szüksége van arra, hogy érezze egy csoport megbecsült tagja. Naponta tapasztaljuk  kétségbeesett kísérleteiket arra, hogy kivívják a csoport megbecsülését, felborult értékrendünk miatt gyakran kitekert módon. Az iskola és a tanár felelőssége lenne olyan csoportot-osztályt építeni, ahol nem az az érték, ha lóg, puskázik, csal, lop, iszik, cigizik, drogozik, hanem ha tanul, segíti a másikat, felmeri vállalni a problémáit, odafigyel a többiekre. Gyakran panaszkodunk, hogy iszonyatos világban élünk, megfojt mindent az agresszió, rátelepszik az életünkre, de ha nem kezdjük az elején és nem próbáljuk meg a tőlünk tellő legjobb módon átalakítani a társadalmat akár a diákjainkon keresztül, akkor a mi felelősségünk a legnagyobb ebben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr121572924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.12.04. 08:33:43

Nem figyelt rá...

Ha olvasnál irodalmi portálokat, blogokat, meg egyéb elborult divatos írásokat, akkor nem írnál ilyeneket.

El sem tudod képzelni, hogy hány hasonló írás van fenn az Interneten, aminek a szerzője holnap öngyilkos lesz, készül a halálra, et cetera.

Ady óta a jajjmeghalok nyígás annyira nem meglepő.

elod72 2009.12.04. 09:31:22

Nem szerencses egy idegbeteg akciojabol levezetni a tanarok felelosseget.
Hasonlo csusztatas a dicso mult - keseru jelen szembeallitasa. Plane nem szerencses az USA-val peldalozni, tudva azt, hogy milyen szinvonalu a kozoktatasuk jelenleg. Hat ide vezetett a telepesek igyekezete? Ezt hianyoljuk? Az iskolai lovoldozes mar megvan...
A magyar tarsadalomnak vannak sulyos problemai, de ezeket aligha fogjak a tanarok megoldani. Vannak ketsegeim afelol, hogy barki meg fogja oldani, bar alapvetoen optimista vagyok.

Koborlovag 2009.12.04. 10:13:44

A poszt írója kicsit el van tévedve, egy nem kevesebb mint száz éves világképet és világnézetet kér számon az iskolákon. Könyörgöm, vegyük már ki a fejünket kicsit a múlt aranyszegélyű tükröződéséből és a valóságot próbáljuk már meg nézni!!
Nagyvárosok esetében ( és Pécs is mint megyeszékhely bátran odasorolható ) elég abszurd dolog a kalákában dolgozás, a közösségek önszerveződése után sóhajtozni. Ahol sok ember gyűlik úgy össze hogy nincs sem vérségi, sem rokoni, de még legalább egy generációra visszanyúló igazi szomszédi viszony, ott az elvárás is abszurd az ilyesmire.
Társasházban nagyon szerencsés a közösség ha néha egymással a köszönésen kívül több érdemi gondolat is gazdát cserél. Ezért nem az iskola a hibás, ez egy folyamat eredménye.

Okait még csak-csak meg lehet találni, de okolni senkit és semmit nem lehet. Szerintem.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.12.04. 11:32:12

Ha valahol a világon nem állják meg a helyüket a posztban felvetődött gondolatok, akkor az Finnország. Mégis rövid idő alatt két hasonló eset történt ott. Szóval: elmebetegek mindenhol vannak, felelős a gyilkoson kívül általában nincs. Itt az lehet, aki engedte, hogy ez a barom lőfegyverhez jusson. Azt a pszichológust bíróság elé kellene állítani halált okozó veszélyeztetés miatt.

papamaci1 2009.12.04. 12:29:53

Dehát ismeretet se ad át !

Mellesleg nem kéne Győzikét, Józsibarátot,Maunikasót, Benkőt nézni, hanem beszélgetni egymással...

A sportorvosi vizsgálaton nincs pszichiátriai szűrés.....

Agent Cooper 2009.12.04. 12:37:33

A volt osztálytársaim kispolgári, és a többségre hivatkozó primitív etikai szabályokra alapozott véleménye rejlik fel bennem. Emiatt ellent kell mondjak a cikk írójának.

A közösség formáló ereje pedig abban jelentkezett, hogy az emberek nem azért tanultak, mert érdekelte őket, hanem mert a többiek szemében ez volt a cool, meg a fasza, meg ezzel lehettél nagykirály, azt mondták ezzel lehet megélni. Így lett az okos, tehetséges osztálytársaimból matematikus/fizikus helyett közgazdász meg jogász. És most pályakezdő munkanélküliek.

Jóreggelt!

unknown_blogger · http://www.tulajdonkeppen.blog.hu 2009.12.04. 12:39:05

Na, gratulálok, már megint egy idegen, külsős "szakvéleménye", ami majd jól megmondja, mi a hiba, csak épp köze sincs a valósághoz. Gyerünk, írjatok még ilyet, minél többet! Nagy szükség van rá!

papamaci1 2009.12.04. 12:40:50

Mókus őrsöt ma "cserkészetnek" hívják, de a lényeg ugyanaz.... :-D

papamaci1 2009.12.04. 12:42:49

@Agent Cooper: Akarat kérdése: én kutató biológusból könyvtáros lettem-mikor már nagyon nem akartam munkanélküli lenni.

Homeoffice 2009.12.04. 13:12:19

Pont ez a probléma, amikor mindenki egyedi, más akar lenni? Tudjátok mi a baj?
Ezen fiatalok zömét a család félreismeri, vagy egyáltalán nem ismeri. Nincs egyszerüen család. A tanárok meg vagy nem akarják nevelni, vagy nem is tudják nevelni a srácokat. Mert azért arra képesek a "gondoskodó szülők" hogy bemenjenek balhézni.
Egyébként hazánkban egy népcsoportnál tapasztalható a mély családi összefogás, akár 18-19 szd-i szinten. Azok pedig a romák.
A média felelőssége is rohadtul brutális.
Annyira birom ezeket a minden gyermek egy ártatlan bárány... egy összezavart lény...

TroppauerHümér 2009.12.04. 13:13:47

@papamaci1: Pontosan! Mondjon már valaki olyan hivatást, amivel egy általánosba be lehet menni a gyerekek elé, hogy ezzel nem kiemelkedően, de legalább normálisan megélsz majd, és érdemes is hajtani miatta.

Aki napi hat órát gyakorol a konziban, az éhbérért zongoratanárnő lesz Bivalybasznádon. Ha éjjel-nappal küldi a fizikapéldákat a Kömalba, akkor nagyon mázlis esetben tanársegéd egy egyetemen, szintén éhbérért. Ha orvosnak tanul, akkor mehet körzeti orvosnak Szabolcsba.

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.12.04. 13:29:16

A probléma még az ebben az esetben, hogy ugyan több orvoshoz is járt a srác, 1: mégsem tudtak rajta segíteni. 2: nem is foglalkoztak azzal, hogy egy beteg embert "kiengednek" a rendszerből. Persze nincs joga az orvosnak elrendelni a gyógykezelést, ilyenkor ha jól tudom, a bíróság az illetékes.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.12.04. 13:36:04

@papamaci1: Viszont ahhoz, hogy hazavihesse a klubból a pisztolyt, már kellett rendes fegyvertartási, és ehhez pszicho vizsgálat is járul, vagy nem?

lyesmith 2009.12.04. 13:52:18

Nehogy már az iskola felelősége legyen hogy egy skizofrén elmebeteg lövöldözi kezd. (Az már más kérdés hogy kinek a felelősége az hogy egy skizofrén elmebeteg fegyverhez jut, vagy hogy a háziorvos nem fér hozzá a beteg kórtörténetéhez)

Nilvánvalóan egy 17 fős falusi iskolában nagyobb az iskola közösségformáló és ellenőrző szerepe mint egy 20000 fős egyetemen.

IronLowrider 2009.12.04. 14:08:17

@Krajcs: A "klubban" nem tárolnak fegyvert.

Elcseszett nick 2009.12.04. 14:37:50

Ez egy baromság.
Majdnem mindegy, hogy a gyerek milyen értékeket kap az iskolában, ha otthon, a tvben, az utcán az ellenkezőjét látja.
Másrészt hívj kegyetlennek, de ez is egyfajta kiválasztódás. Valaki meg tud felelni a 21. század társasági kihívásainak, és valaki nem. Kialakulnak a kisebb csoportok, klikkek, és az emberi természet kegyetlenségéből fakadóan nem törődnek olyanokkal, akik nem illenek közéjük.
Még az orvosok sem vették észre a fő problémát, a felsőoktatás pedig már rég nem a nevelésről szól. A fegyverviselési engedély szerzéséhez miért nincs pszichológiai alkalmassági? Ha tud lőni, jó a szeme, stb, akkor alkalmas fegyvert viselni? A tanár a hibás? Bullshit!
Ha az utcán kezdet volna lövöldözni, akkor ki lett volna a hibás? A járókelők, mert nem vették észre, hogy szegény ki van akadva?

notC 2009.12.04. 15:18:57

Jól meglepett ez a nézőpont, tipikusan, hogy "szegény egyetemista srác"... Párhuzamba állítva az iskola (jelen esetben egyetem, azaz +18 éves felnőtteknek felső fokú képzést adó intézmény) feleősségvállalását. Az, hogy a deviáns magatartását, betegségét, hajlamát nem vették észre tanárai (lehet nem is nekik kellene), társai, haverjai, orvosai, netán sportegyletének tagjai, elég szomorú. Bár mostanság amúgy is módi depisnek, öngyilinek lenni, szóval lehet csak egy volt a sok "egyedi" közül.
Az is tény, hogy manapság egyre kevesebb az eszköze a pedagógusnak, s egyre több a joga a diáknak. Érdekes film volt "Az osztály". Francia peremkerületi általános iskola, 13-14 éves diákokkal. Nem örülök neki, de ahogy elnézem a fővárosi iskolák egyrészében kezd az ottanihoz hasonlóan alakulni a tanár-diák viszon. Tipikusan: hogy jön egy tanár ahhoz, hogy kikérdezi a leckét, netán arra "kényszeríti" a gyereket, hogy hangosan olvasson föl egy verset...? És egy ilyen helyzetben kinek kell nevelni a gyereket? Ha a szülő szerint is a tanár a hülye, s ezt csemetéjébe is sulykolja minden este?

emiljuzso 2009.12.04. 16:10:14

Van igazság abban, amit a vitaindítóban olvashatunk, csak....
Hiányolod a kalákát? Faluban élek, s nálunk még pár évvel ezelőtt is megszokott dolog volt, hogy a nagyobb munkákban segítettünk egymásnak. Ma már nem lehet, mert ha nem közvetlen hozzátartozó vagy, s jön az APEH - és egyre többször jönnek is - százezres nagyságrendben büntetik a gazdát és azt is, aki barátságból segít neki.
Hiányolod az iskola közösségformáló szerepét? Ha tudnád, hogy az idősebb pedagógusok is mennyire hiányolják! Igen, az úttörőről beszélek. Politikailag nem helyes - ezt nem vitatom. De hogy semmit sem működtetünk helyette, az tragédia a gyerekek szempontjából. És most ne mondja senki azt, hogy ott van a cserkész mozgalom, mert nincs olyan. Néhány úrigyerek kiváltsága, semmi más.
Osztályközösségek? Istenem, ha benne élnél a rendszerben, azon álmélkodnál, hogy egyáltalán működik a rendszer. A tanítók-tanárok egyéb, roppant fontos teendőket látnak el a tanítás mellett: papírokat gyártanak tonnaszám az elméleti "szakemberek" számára, hogy azok nehogy munka nélkül maradjanak. (Nálam a minőségbiztosítás verte ki leginkább a biztosítékot. A kitalálóját hosszan tudnám méltatni.)
Nem, nem sírok. Én lennék a legboldogabb, ha megtalálnánk a kiutat ebből a kátyúból. De nem reménykedem.

2009.12.04. 21:50:02

Több helyen olvastam a minőségbiztosítás értelmetlenségét. Önmagában lenne is haszna az eredeti formájában amire kitalálták, de ahogy a pedagógiában alkalmazzák, az egyszerűen téves. A nagy találmány az iskolákban egyoldalú, csak a pedagógusokra vonatkozik, pedig ez a szülőkre, és a diákokra ugyanúgy tartozik, csak ezt elfelejtette kidolgozni az a nagyon okos ember, aki a termelésben alkalmazott minőségbiztosítást át akarta ültetni a pedagógiába.

harcica 2009.12.05. 11:44:14

Miért érzem azt, hogy ebben az országban csupán a "stratégiai" fontosságú dolgokra nem jut pénz??? Kórházak, orvosi rendelők, iskolák... Az orvosi rendelőket többnyire az 60-as 70-es években építették, az iskolákat - tisztelet a kivételnek - szintén. Nem állítom, hogy csak pénzkérdés a dolog, de vastagon benne van az is...

boogieee · http://www.pallas70.hu/logisztikai-ugyintezo.php 2009.12.07. 18:33:44

Én úgy gondolom, ez attól függ leginkább, hogy mit hozunk otthonról. Ha rendes, békés családban nő fel egy gyerek, egy adott norma szerint, akkor valószínűleg egész életében annak a normának megfelelően fog élni, vagy legalábbis törekszik annak m inél inkább betartására. Nekem eszembe nem jutna ölni, csalni, lopni, miért, mert anyám nem arra tanított!

sorstárs 2009.12.08. 19:00:48

@boogieee: Igazad van. Amikor megtörtént ez a szörnyű eset, hírül adták, hogy az anyja idegösszeomlást kapott. Nem csodálkozom, de a legnagyobb felelőssége neki van. Mivel a gyerek már középiskolás korában is pszichológushoz járt, neki kellett volna megakadályozni, hogy egyáltalán ilyen eszébe jusson, hogy fegyvert vigyen haza. Egy depressziós gyerek!

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása