15

Emberi sorsok 2

Ellenőrző , 2009.10.24. 08:08

Orsi leveléből megtudhatjuk, hogy mi sodor valakit a tanári pálya közelébe és milyen véletlenek sodorják el onnan. Igazán érdekes történet, amely végigkíséri életét az általános iskolai megpróbáltatásoktól, felnőttkoráig. Íme a második rész:

 

Átjelentkeztem három másik osztálytársammal együtt egy gyengébb, kertvárosi gimnáziumba. Ott legalább nyugalmam volt.  Megvolt már a nyelvvizsgám, ha nehezen is, de matekból is leérettségiztem.  Kicsit rosszabb fegyelem, kicsit lazább, de legalább emberséges tanárok.  Sikeres felvételt nyertem aztán az ELTE germanisztika szakára.  Mikor elkezdtem, már voltak kétségeim a szak hasznosságával kapcsolatban, bár aki szorgalmas, felvehetett a német mellé még egy tanárképes szakott közben is, és a tanárképesítéshez szükséges tantárgyakat is elsajátíthatta.  Igenám, de nem csak új város, új suli, új szerelem, de még a tanulmányi rendszer is új volt nekem.   Sok volt ez nekem egyszerre. Képtelen voltam rendbentartani a jegyzeteimet, elkezdtem elmaradozni az előadásokról, barátaim nem voltak. A tanárokról annyit, hogy vegyes érzelmeim voltak.  Voltak, akik leadták az anyagot és békénhagyták az embert, aztán úgy éreztem, viszonylag korrekten osztályoznak. Voltak, akik próbáltak lelkizni, meg bratyizni, ott már szimpátia is kellett, volt, akihez szinte lehettelen volt bekerülni, aztán engem cseszett le, mikor ő írta el az órafelvétel időpontját.  Igazából ott nem annyira a tanárokkal volt a bajom.  Lehangoló volt a nem igazán működő egyetemi élet, hogy pusztul az épület-akkor még Ajtóssy Dürrer sori-hogy sok tanár elvárja az úgynevezett "bölcsész"viselkedést, hogy órák után még ottmaradunk minden nap könyvtárazni. Majdnem mindenki volt már kinn német nyelvterületen egy-két évet,csak én nem, az is lehangolt biztosan.   És két év alatt nem tudtam teljesen megérteni, hogy milyen is az a kreditrendszer, minden félév kezdete egy rémálom volt, a vizsgaidőszakokról nem is beszélve.  Egyre több pótvizsgára, meg pótpótvizsgára voltam hivatalos. Már majdnem mindenkinek megvolt az alapvizsgája, készültek szigorlatokra.  Nem bírtam a stresszt, a nyomást.  Már ott laktam a nálam 13 évvel idősebb, kétdiplomás barátomnál.  Egyik este kicsit felöntöttem a garatra.  Annyira elkeseredett voltam, hogy kihajoltam a konyhaablakon és elképzeltem, milyen lenne, ha lezuhannék a nyolcadik emeletről.  Valamit nagyon megváltoztattam volna az életemet.   Átsuhant a gondolataim között, hogy mi lenne, ha nem venném be az aznapi fogamzásgátló tablettát.  Akkor már úgyis biztos voltam benne, hogy elvenne feleségül és meg akarná tartani ő is a gyereket, meg hát a közreműködésével gyakran megfordultam idősebb, gyerekes nőknél, pároknál és hát én is szívesen elbabáztam volna.  Egyből meg is fogantam.  Még egy félévet elvégeztem a suliból, aztán halasztottam. Legalább gondolkodhattam rendesen., hogy folytatom-e még.  Nem tettem. Féltem az újabb kudarcoktól, nem volt semmi önbizalmam, de legkevésbé motivációm .
 Nem akartam én mindenáron diplomát, mint ami mostanság divatos sokak körében.   Aztán (akkor már)férjem rávett, hogy akkor kezdjek el valami mást tanulni. Turizmus-vendéglátás szakra jelentkeztem, levelező képzésre. Elég erős volt a matek és a közgazdaságtan, eléggé úgy nézett ki, hogy csak összeszövetkezve, a csoporttársakkal szorosan együttműködve, a kidolgozott tételeket kézről-kézre adogatva lehet ott a vizsgákat és a beadandó dolgozatokat teljesíteni.  A nem elég nagy érdeklődésem, -és motivációm miatt ide se tudtam kellőképp beolvadni. Már az első vizsgák elöl megfutamodtam. Éreztem, hogy nekem most nem erre van szükségem.  Sokkal inkább egy kistestvérre a babám mellé. Azóta elteltkét év, most itthon vagyok a két  picivel. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr231450408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ms. Mazsola · http://msmazsola.blog.hu/ 2009.10.24. 11:50:04

Első gondolatom az volt, hogy ,,gyerekbe menekülni a tanulás elöl" (főleg a sokszori osztály és iskolaváltások miatt), aztán belegondoltam, hogy mennyivel nehezebb két kisgyermeket nevelni, gondozni éveken át, mint egy diplomát megszerezni... Nem tudom hibáztatni. Tulajdonképpen ez is egy döntés, és nem is rossz, ha végeredményképp boldog családot tudnak alkotni.
Az viszont érdekes, hogy mennyire befolyásolja a beilleszkedés az egyetemen maradást és a tanulást. Egy jó közösség még a legredvásabb, legkibírhatatlanabb vizsgaidőszakot is segít átvészelni, évcsúszásokkal, sokadszorra megkísérelt tárgyakkal. Ott vannak, ha be kell rúgni egy rossz vizsga után, ha örülni lehet egy jó jegynek, ha jegyzet kell az ellógott előadásokról, ha utolsó pillanatban kell vizsgaidőpontot cserélni. Így azért túlélhetőbb az egész. Sajnos már sokaktól hallottam, hogy a BTK-n nem erőltetik annyira a közösségi életet, az pedig magától vadidegen emberek heti egy-két órás találkozása alatt nem fog kialakulni.
És igaza van a posztolónak, nem szükséges mindenkinek diplomával zárnia a tanulmányait, lehet intelligens és művelt anélkül is, nevelheti jól a gyermekeit, rájuk szánhatja az idejét, minden energiáját, ez is egy történet. De nem igazán értem az oktatás kritikáját a dologban... Ennyire pechesnek lenni az ,,elitiskolában", az egyetemi szak kiválasztásában, majd egy tőle totál idegen képzés bevállalásában... Tényleg célravezetőbb lehet egy kevésbé stresszes középiskola, de remélem, hogy nem az a mondanivalója a történetnek, hogy azért döntött végül így, mert rossz az oktatási rendszer, sehol sem azt tanítják és úgy, ahogy kéne... Mert ez így nem igaz. Lehet kritizálni, de jelen esetben maximum a levélíró nem találta meg a saját útját a felsőoktatásban. De a családban igen, és ez a lényeg.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.10.24. 14:10:06

Eleinte hüledeztem egy kicsit,de a végére rájöttem, tökéletes írásművet olvastam.Ilyen összesűrítve sehol nem értékelték mostanában az oktatás válságát.Arra a válságra gondolok,ami a fejekben uralkodik 20-25 éves korukra némelyeknek azért, mert nem akadt egy pedagógus sem, aki elmondta volna nekik, hogy nem, nem kell diploma. Az a fajta tanulási,beilleszkedési,kommunikációs probléma, ami a levélírót jellemzi,egyre több gyerekre jellemző,járkálnak ész nélkül a főiskolák között 30 éves korukig, és fogalmuk sincs róla,mik lesznek,ha felnőnek.Remélem ,a gyerekprojekt nem így működik,onnan sajnos egyetlen percre sem lehet kimenekülni, minden ajtót becsapva magunk mögött, ha valami nem tetszik.

lyesmith 2009.10.24. 14:58:27

Nem az a baj hogy a levélíró nem akart diplomát és inkább szült hanem az hogy azért szült hogy nehogy meg keljen egy kcsit erőltetnie magát.

18 évesen nem volt képes dönteni és irányt szabni az életének ezért választott egy könyvtár-büfé szakot. Kiderült hogy valamit a könyvtár-büfé szakon is kell produkálni de ahelyett hogy kiállt volna a választása mellett (esetleg kimenjen külföldre nyelvet tanulni), inkább szült egy gyereket. Nem azért mert a párjával közösen így döntöttek, azért mert LUSTA volt tanulni. Aztán volt lehetősége arra hogy szerezzen egy szakmát (akármelyiket) de inkább szült még egy gyereket. Kíváncsi vagyok hova fog akkor menekülni ha kiderül hogy a gyereknevelés sem megy magától, hogy oda is oda kell tennie magát, mert ha nem akkor majd lesz két LUSTA tizenéves a nyakán, akik a mamáról veszik a példát.

sorstárs 2009.10.24. 15:05:34

@nsocsi:" nem akadt egy pedagógus sem, aki elmondta volna nekik, hogy nem, nem kell diploma. "
És hol voltak, vannak a kedves szülei? Elvégre nekik kellene legjobban ismerni a saját gyermeküket, hogy mi érdekli, mik az erősségei. Egyébként a bolonyai rendszer szétverte a főiskolai közösségeket. Nincsenek csoport társak, a kredit rendszer pedig tényleg egy káosz. Viszont, aki azt tanulja , ami érdekli annak ez nem okoz gondot. Ja és már az általános iskola 8. osztályában is a gyerek és a szülő dönt, hogy hova tovább és sorra jönnek aztán , hogy mégis a tanárnőnek volt igaza, mert a Pistike megbukott a gimiben elég lett volna neki egy gyengéb szakközép is.

2009.10.24. 15:43:11

Ugye nem lesz több folytatás???
Kb. minden ember elmondhatja, hogy szarabbnál szarabb tanárai voltak és nehéz volt a beilleszkedés a felsőoktatásba. Sokan abbahagyják az egyetemet/fősulit, sokan végigcsinálják és igen, olyan is van, aki inkább megfutamodik és/vagy almot rak.
Éééééééééééééééééés?????
Még mindig nem értem, mi ebben az extra? Lesz valami csattanója vagy ennyi volt?

IZs 2009.10.24. 16:22:41

@Ms. Mazsola:
Akkor amikor én egyetemre jártam ( 1971-76)kb. az általad leírtak szerint működött az egyetemi közösség, a mostani creditrendszer ezt nagyrészt megszüntette, egyéni órarendek vannak esélye sinncs egy nagyobb létszámú évfolyamon a közösségek kialakulásának, legalábbis a most egyetemista volt tanítványaim szerint.

Ms. Mazsola · http://msmazsola.blog.hu/ 2009.10.24. 16:50:05

@IZs: Én szerencsés vagyok, osztatlan képzésre járok, de itt sem lenne nagy közösségi élet, ha nem létezne az Instruktori kör, ami odafigyel arra, hogy egyben maradjon a közösség. (Ebbe beletartozik, hogy az elsősöknek minden lényeges dolgot elmondanak, összefogják a csoportokat, levelezőlistákat hoznak létre, programokat szerveznek.) De vannak BTK-s és BME-s ismerőseim is, ott kisebb mértékben, de azért kialakulnak baráti körök. Persze mondjuk aki nem volt Gólyatáborban, nem jár társaságba, az hátránnyal startol.

elod72 2009.10.24. 19:44:10

A poszt csak látszólag szól az oktatásról. Akit érdekel ez a műfaj, látogasson ide: gondolatokafejemben.blog.hu/
Súlyosabb problémákkal lehet találkozni, mint egy be nem fejezett egyetem.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.10.24. 22:27:41

@IZs: A létszám a gond, nem a kreditrendszer.

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.10.26. 13:37:39

Én bsc-ben tanulok, és nálunk van közösség. Mondjuk mi 22-en vagyunk a szakon:) De ahol 300-an vannak, ott is csoportokat alkotott a főiskola, és ismerik egymást. Ez szerintem egyén függő. Van, aki bárhova be tud illeszkedni, van aki meg a legbarátságosabbak közé sem.

babó 2009.10.27. 10:27:06

amikor ilyen sztorikat olvasok, mindig beleborzongok, hogy basszus, mégis igaza van Esther Vilarnak az Idomított férfi c. könyvében.

pedig minden idegszálammal gyűlölöm a gondolatot, hogy néha a nők igazán tudnak tehetetlen paraziták is lenni. félreértés ne essék: nincs bajom azzal, ha valaki az anyaságot, a családot választja élete fő feladatának. tegye azt, hatalmas szükség van jó anyákra, jó szülőkre ebben az országban.

de tegye azt tudatosan, nem azért mert egy töketlen, élhetetlen hülye, aki felnőtt fejjel is képtelen eldönteni mihez akar kezdeni az életével. ne azért mert mert képtelen alkalmazkodni. tényleg, komolyan nem kell diploma, ami kell az a felelősségtudat és realitásérzék. könnyű belemenekülni abba, hogy ó én anya vagyok, a férjem majd eltart (aki a leírás alapján eléggé apafigurának tűnik). és nem, nem mondom, hogy anyának lenni, sőt apának lenni könnyű. nem az, nekem is van két lányom. de vannak terveim arra is, mihez fogok kezdeni, ha felnőnek. mert a gyerekek fel fognak és még csak hálásak sem lesznek, hogy az ő nevelésükre tette fel a postíró az életét. és akkor mi lesz? otthon körömlakkozás?

komolyan, az oktatási rendszerben komoly gondok vannak, de aki akar és dolgozik, küszködik, igenis viheti valamire. vagy abba lehet hagyni emelt fővel és tanulni valami szakmát. nőnek lenni nem jelenti azt, hogy ki kell iratkozni az egyenes gerincű emberek közül.

elod72 2009.10.27. 11:50:50

@babó: Fentebb tettem egy linket a szerzo sajat naplojara. Ha beleolvasol, vilagos lesz, hogy o nem egy parazita, csak egy szerencsetlen no. Mondhatod neki, hogy felelossegtudatra vagy realtiaserzekre lenne szuksege. A depressziosnak meg arra, hogy ne legyen szomoru. De utobbit sem lehet raolvasassal kikezelni...

E.T.A. 2009.10.27. 14:16:00

Sziasztok! Csak gratulálni tudok a blogotokhoz, abszolút igényes és nagyon érdekes, aktuális témákat dolgoztok fel. Különösen az emberi sorsok sorozat tetszett, már csak azért is, mert ahogy elolvastam a felsőoktatásról szóló részt, rádöbbentem, hogy én is így érzek, én is üresnek, monotonnak érzem a felsőoktatást (most kerültem egyetemre egyébként). Csak így tovább! Üdv!

Caeiro 2009.11.01. 11:10:53

A posztíró gyáva alak, minden kudarcáért másokat tesz felelőssé. Pedig, ha egyszer is kiállt volna azért, ami tényleg fontos neki, vagy csak vette volna a bátorságot, hogy olyan dologba kezd, amit szeret, nem itt tartana. Inkább a könnyebb utat választotta, iskolát váltott, halasztott, gyereket szült. Egy kérdésem van, mi lesz, ha szülőként is becsődöl?

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása