Használható tudás
Állandó bosszankodásunk tárgya, hogy a tankönyvek nem életszerűek, kevés bennük a mindennapokban használható tudás. Egyrészt nagyon felgyorsult a világ és nem tudják a tankönyvírók követni a változásokat, másrészt van egy elfogadott tudásanyag, amit a NAT szerint minden Magyarországon a közoktatásban résztvevő diáknak el kell sajátítania. Ez a második dolog szorulna korrekcióra sokunk szerint, hiszen amíg felmérések bizonyítják, hogy a magyar diákok nagy számban nem tudják az iskolában szerzett elméleti tudást a gyakorlatban felhasználni, addig az a tudás/képesség/készség csak látens módon létezik. Alapvető lenne például az olvasás elsajátítása és megszerettetése, de a PISA felmérések szerint funkcionális analfabéta a magyar diákok 20%-a, miközben a beiskolázottság terén súroljuk a 100%-t. Valahol a sok módszer és jó kezdeményezés mellett elveszett a cél, az iskola az életre nevel, azt a tudás anyagot kellene elsajátítani, ami a mindennapi életben segít eligazodni, legalábbis innen indultunk (Ratio Educationis: 6-12 éves koráig mindenki tanköteles), azóta nagyot fordult a világ, de az alapfelvetés semmit sem változott "etetni kell a juhot, ha nyírni akarjuk"- szebben megfogalmazva, tanítani kell a gyereket, ha azt szeretnénk, hogy később a társadalom hasznos tagjaként adót fizessen. Erre a magyar közoktatás alkalmatlan, sorra neveli ki munkanélkülieket, egyrészt az életszerűtlen tananyag, másrészt a rossz képzési struktúra okán.
Az '50-'60-as években elkezdődött Magyaroszágon a zseninevelés, a közoktatást elitoktatássá kezdték átalakítani, ennek megfelelően a tananyag is inkább a versenyekre készített fel, a mindenki által elsajátítható hasznos minimum kijelelölése nélkül. A '70-es évekre beérett ennek a gyümölcse, mert bár a gyerekek túlterheltek voltak, de nagyon jól szerepeltek a nemzetközi felméréseken és a versenyeken. Gyorsan elhittük, hogy egy kivételesen okos és tehetséges nép gyermekei vagyunk, nem hallottunk mást, mint, hogy a magyar gyerekek a világ legjobbjai között vannak a természettudományos tárgyakból, olyan magas színvonalú a magyar oktatás. Sajnáltuk szegény amerikaiakat, mert bár gazdagok, de fogalmuk sincsen az afrikai országok természetrajzáról, nem tudják álmukból felkeltve felsorolni Dél-Amerikai országainak fővárosait, mi viszont tudtuk. Nagyjából így állunk napjainkban is, toldozzuk-foltozzuk, javítgatjuk, bővítjük, reformáljuk a tananyagot, de az igazi szemléletváltás még nem történt meg. Rengeteg felesleges információval tömjük a gyerekek fejét, de nem képes 14 évesen készségszinten használni a számítógépet, nem tud megfogalmazni egy levelet, nem érti egy nem irodalmi szöveg mondandóját.