154

Na, ide figyelj, bazd meg!

Ellenőrző , 2009.09.18. 16:35 · 1 trackback

Gábor egy szomorú, de úgy tűnik nem egyedi esetet oszt meg velünk. Leveléből kiderül, hogy sok tanár érzi magát másodrendűnek az iskola miatt, ahol tanít, holott végzettsége, képzettsége és szaktudása alapján teljesen egyenrangú a jobb iskolákban dolgozó társaival.

 

 

Ezekkel a kedves szavakkal szól utánam a teremből a 10.-es -egyébként majdnem 18 éves- "fiú", nehezményezvén, hogy bizony beírtam az egyest a feleletéért. Még annyit sem ért egyébként.

Két dolgot tehetek:

Felveszem a kesztyűt, visszafordulok és belemegyek egy kilátástalan meccsbe, ahol alulmaradok, mivel semmilyen eszköz nincs a kezemben, egyébként is alacsonyabb vagyok egy fejjel.

Megyek tovább, mintha mi sem történt volna. Nyilván gyávaság, de szégyen a futás,........ Nem megyek bele a kicsinyes játszmába, hagyom, hogy megőrizze az arcát -nekem már régen nincs- és hétfőn újrakezdjük és várom, hogy betöltse a 18-at és elhúzzon mást boldogítani.

Egyetlen dolog miatt írom meg -egyébként nem ritkaság az ilyen-, még pedig a sok tanáralázó eddigi hozzászólás miatt. Ilyen körülmények között dolgozunk sokan -el lehet menni jobb suliba, 1000x hallottam már, de ott sem várnak tárt karokkal 50 körül már-, minden egyes nap megküzdve azzal, hogy az osztályban vár 1-2 nehézfiú, akikkel, ha rossz napjuk van, nagyon nehéz dolgunk lesz.

Jöhetnek azzal a "hozzáértő hozzászólók", hogy bezzeg az ő iskolájukban nem volt ilyen!, ott nem voltak ilyen tanárok! Kikérem magamnak, nagyon sok kollégám nevében, nem vagyunk rosszabb tanárok, mint akik jobb gimnáziumban tanítanak, jobb gyerekanyaggal, jobb körülmények között, egyszerűen így alakult. Leromlott a környék, nem annyira érdekes és keresett már a szakma, amit tanítunk. Megkérem az észt nagyon könnyen osztókat, hogy gondoljanak bele, hogy ők is kerülhetnek önhibájukon kívül megalázó helyzetbe, és nem esik nagyon jól, ha ilyenkor még le is köpik az embert.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr1001390988

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kéz- és lábtörést! 2009.09.18. 20:02:21

Jajj, ez a zaklatott időjárás mindenkit megbolondít.Valakinek megfájdul a feje, térdkalácsa, és kissé ingerültebb. Másokat levertség sújt, Szellő István szájából se úgy gördül ki a röneszánsz meg az erbász (AIRBUS), ahogy azt megszoktuk, és h...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szajberpiraty 2009.09.18. 20:17:39

Ez egy jó példa arra, amikor a tanár nem tud konfliktust kezelni, ráadásul segítséget sem kér. Ülj le vele négyszemközt és beszélgessetek! Meg fogsz lepődni!

Fandorin 2009.09.18. 20:20:22

@M_R:
Ezen nagyon egyszerűen lehetne segíteni.
1.Bevezetni a mindkéttárgyból emeltszintű vizsgát, és ennek is csak egy meghatározott szintje fölött lehessen fölvenni a jelöltet.
2.Felére csökkenteni az egyetemek és főiskolák számát.
PS. Ezt viszont senki nem lépi meg, sem a maszop-szadi de a fidesz sem...

Nebameg 2009.09.18. 20:22:09

@Lucius Cornelius Sulla: Persze, h arra, mi másra? Pici moralizálás után, a célról eldönteni, h jó, vagy sem, kizárólag az eszközök vizsgálatával lehet. A darálás pedig kifejezetten jó eszköznek látszik, olyasmi, amit szívesen elkalmaznál te is a gyerekeden. Gondolom....

Ellenőrző · http://ellenorzo.blog.hu/ 2009.09.18. 20:22:51

A tanárok keze teljesen meg van kötve. Rábeszélhet, érvelhet, győzködheti a diákot, de ha szép szóval nem ér el eredményt, akkor csak a diák jóindulatában bízhat. Sajnos, nem tanulnak a tanárok konfliktuskezelést, de talán, ha tanulnának sem lennének képesek megfékezni a társadalmi indulatokat, amiket a diákok az osztályban leképeznek. Nehezen elképzelhető, hogy alkalmas lehet egy tanár olyan társadalmi feszültségek feloldására, amiket évtizedek alatt sem sikerült sem megoldani, de igazából még feltárni sem. Nyilván feszültségforrás a nehéz gazdasági helyzet, társadalmi helyzet és a kisebbségek helyzete Magyarországon.

Lucius Cornelius Sulla (törölt) 2009.09.18. 20:25:32

@Nebameg:
Írd már le, hogy mire gondolsz ! Sokszor daráltak embereket. No?

EvilHedgehog 2009.09.18. 20:27:46

Csöppet off:
Egyébként nem tudja senki, hogy miért engedi az oktatási minisztérium, hogy a főiskolák mesterszakot indítsanak?
Arról volt szó hogy az MSc a meglévő egyetemek privilégiuma azért mert csak ott tudnak minőségibb MSc oktatást biztosítani. Megint ott leszünk hogy a Gábor Dénes is indíthat majd mesterszakot???

Remy 2009.09.18. 20:29:10

@szajberpiraty: Hogyan kellett volna kezelnie? Nekem a levélből úgy tűnik, hogy nem az első eset, nyilván van már tapasztala az ilyen helyezetekben. Talán csak nem akart ugrani egy buta beszólásra és tudja, hgoy nem szabad hagyni, hogy elmérgesedjen a helyzet, mert mellette aztán senki nem áll ki.

Remy 2009.09.18. 20:29:54

@EvilHedgehog: Nem tudom. Én Egerbe járok MA-ra, ami egy rakás sz@r és nagyon bánom, hogy elkezdtem.

pazola 2009.09.18. 20:41:06

@M_R: KLTE? Te mi a joegrol beszelsz? Te sem voltal meg a foepuletben megnezegetni az uj bolcseszgeneraciot.. es nem ( csak ) a ma kepzettekrol beszelek, hanem mondjuk a 15 evvel ezelottiekrol.

Ha mondjuk TTK-rol beszelsz, az persze mas. Jobb. De csak egy fokkal...

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.09.18. 20:46:47

Ne felejtsétek el,hogy 18 éves korig tankötelezettség van. Ha kirúgják.hova megy? Az iskoláknak egy lehetősége lenne:cserélgethetnék egymás közt a sok "tehetséget."

Remy 2009.09.18. 20:55:42

@Rosa Rugosa: Pedig ilyenek. Önzetlenek, nem profitorientáltak. Nálunk egy fiú egy kicsit megnagyobbította a másiknak a száját, mert egy barátja bepanaszolta nála az illetőt. Aztán kiderült, hogy nem őt kellett volna, de hát arra is ráfért.

halihalo 2009.09.18. 21:01:37

@Môžeš mi pomôct'?: Ott teremnek az ilyen jó modorú, okos emberek?? Akkor hajrá, mindenki menjen oda!

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.09.18. 21:03:09

@Remy: Nem élek én sem álomvilágban... de ha az ember nem fajgyűlölő se bőrszín, se társadalmi elhelyezkedés szerint, akkor sokkal nagyobb ágyúkat is maga mellé állíthat, mint ez a gyerek.
Hidd el, van tapasztalatom benne.
Iskolában dolgoztam, egy város olyan részén, ahol télen 4 órakor már nem volt tanácsos a buszmegállóban ácsorogni...
Viszont szinte én voltam az egyetlen, aki érdeklődést mutatott a kisebbség kultúrája iránt és úgy beszélt "azokkal" a gyerekekkel, mint egy emberrel. Ezeknek voltak nagyobb testvéreik és egyéb rokonaik és valahogy nekem soha egyikkel sem volt gondom.
Amelyik bepróbálkozott, azt egyszerűen beárultam a 10 évvel idősebb unokatesónak és csodák csodája, soha többet nem dumált.
És én is "elfelejtettem", hogy megbotlott.

halihalo 2009.09.18. 21:04:46

@changebug: 18 éves korig kötelező iskolába járni. Hol élsz Te? :)

ave 2009.09.18. 21:08:42

En mint diak nem turtem volna el, hogy egy osztalytarsam inzultalja a tanart. Persze en mar vendiak vagyok, mas vilagbol.

A tobbi 20 is ugyanolyan ostoba mint ez az egy? Vagy miert?

halihalo 2009.09.18. 21:09:13

@Scaramella va alla guerra: "ha a liberális elveknek túl nagy fontosságot tulajdonítanak"
Ezt kifejtenéd?

Squazee 2009.09.18. 21:11:11

Sajnálom, hogy sokan lenézik a tanári szakmát, s azt hiszik, hogy olyan baromi egyszerű, meg minden, s azok a fásult, kiégett emberek jutnak az eszükbe, akik anno megkeserítették olykor az ember életét a suliban.

Ilyen esetekben amúgy nem érdemes vitába szállni velük, de kedves Gábor emiatt ne érezd magad megalázottnak, vagy gyávának. Tudom, hogy nehéz, frusztráló érzés, de ha megőrzöd a méltóságodat és megpróbálsz felülemelkedni rajta, talán nem fognak ezek a dolgok ennyire megingatni. Kitartást!

halihalo 2009.09.18. 21:11:39

@Morphine: Röviden: ez a szabály. Hosszabban: mert az nem a teljesítményre adott osztályzat. Osztályzattal a gyerek tudását kell értékelni. Ezzel aztán vissza is lének.

Remy 2009.09.18. 21:13:02

@Rosa Rugosa: Így már értem. Nekem sincsen gondom velük, illetve egyik diákkal sem, humorral még minden szituációt meg tudtam oldani eddig. Megverni nem akartak, be se nagyon szóltak, szerintem minden diák értékeli a fair bánásmódot.

claudette 2009.09.18. 21:13:18

Egyrészt a diákot nem lehet kirúgni. Lehet javasolni, hogy húzzon el másik iskolába, de csak akkor, ha az igazgató szerez neki helyet másik iskolában.

Másrészt a tanárképzésben a konfliktusokra való felkészítés valóban röhejes. Az egyik szakomon konkrétan megtudtuk, hogy diákokkal konfliktusod nem lehet, mert az fikció, az iskolapadban csak angyalkák ülnek. Mindenki tudja ismerősök/rokonok elbeszéléséből, vagy akár saját tapasztalatból, hogy ennek köze nincs a valósághoz. Valószínűleg az egyetemen tanárokat képző oktatók sosem tanítottak középsikolában, vagy ha mégis, az sem tegnap volt. Úgyhogy csak magában bízhat a tanár, ha atrocitás éri.

Anyunak például olyan a kisugárzása, valamint úgy tud az emberre nézni, hogy mindenki azonnal elhallgat. Ezen kívül remek válaszai vannak beszólásokra, amik minimum azért hatékonyak, mert sok gyerek értelmi képességeivel legalább 10-15 perc felfogni a válasz értelmét, és ezek a gyerekek addig is csöndben vannak, nem rombolnak.

Viszont azért úgy nem könnyű, hogy még csak nem is küldhet ki senkit az óráról, mert azzal sérül csóri gyerek tanuláshoz való joga (arról mélyen hallgatunk, hogy szarik ő a tanulásra, rombolni jár az iskolába). Volt, hogy mégis megtette, amire a gyerek sírva rohant haza, majd megjelent a szülő üvöltve, hogy a tanár hogy merészelt a gyerekéhez nyúlni, meg hogy merészelte a szendvicskéjét kidobni. Aztán a tanár tájékoztatta, hogy egyeteln ujjal sem nyúlt se a gyerekhez, se a szendvicskéhez, mindössze megkérte a gyereket, hogy a szendvicskével együtt azonnal hagyja el a tantermet. És az még a jobbik eset, ha üvöltve állít be a szülő, és nem húz be mindjárt egyet-kettőt, mert a hazudós kölke azzal eteti, amivel csak akarja. Szomorú. És tényleg a megoldás része lehetne, ha a sok magatartási és tanulási zavarokkal küzdő gyereket nem erőszakolnák be a többi közé. Mindkét csoportnak jobb lenne úgy.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.09.18. 21:19:32

@Remy: Így igaz, a humor nagyon fontos.
Amikor a saját magadat is tudod némi iróniával kezelni a gyerekek előtt -persze csak mértékkel.:) Nem baj, ha látja, hogy te sem vagy tökéletes. Sokkal rosszabb, ha ezt gondolja és mellé azt, hogy te viszont tökéletesnek tartod magad. Mert a gyerekek kíméletlenek, nem csak egymással.:)

halihalo 2009.09.18. 21:19:37

@claudette: Csak úgy nem küldheted ki, de ha adsz neki feladatot, akkor igen. Pl. leküldheted a könyvtárba, hogy másolja le az összes K-val kezdődő szót az értelmező kéziszótárból... :))

El Argentino 2009.09.18. 21:24:03

Ez nem gyerek, ez 1 hulladék, akinek bányában a helye, vagy még rosszabb. Az ilyenekkel csak a baj lesz, mindig.

Csomorkány 2009.09.18. 21:26:35

Mondjuk a konkrét esetben visszaszóltam volna. Nem abban a reményben, hogy megérti, csak tényleg, hogy ne elsunnyogjak a szituból, merazmárhogynézki.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.18. 21:33:15

lám, mire vezetett a csodálatos balliberális iskolapolitika. Legközelebb okosabban szavazzatok!

Szobi 2009.09.18. 21:36:56

a sors úgy hozta, hogy az általános és középiskolai időmet 5 különböző iskola 9 osztályában tölthettem el. (szép nagy minta ez a tanári szakmából)
A tanárok szerint "rossz gyerek" voltam, bár ezt felnőtt fejjel, apai szerepben már másképp látom, és azóta is a társadalom csendes és szorgos tagja vagyok. Átélhettem az emberi (tanári) ostobaság által okozott számos sérelmet, megalázást abban a korban amikor magamat megvédeni még nem tudtam a felnőttekkel szemben. Ki kell hát mondjam, hogy kevés a jó tanár.

Bár én sem lennék tanár. Tudom hogy nehéz a gyerekekkel és a szülőkkel. Kevés jó tanítóval hozott össze a sors, és tudom, hogy ők is szélmalomharcot vívtak.

Mindezek ellenére, az ahogyan a tanárok jelentős része elhárítja magáról a nevelés felelősségét és csak a tantárgyra koncentrál, az ahogyan a tanárok jelentős része maga sem érti mit is tanít (!) azt mondatja velem, hogy a pedagógus társadalom egésze jobban tenné ha csendben maradna. Előbb magukat próbálják rendbe szedni, ezek után jöhet minden más.

Az emlegetett gyerek, bár helytelen amit csinál, tulajdonképpen csak az egész magyar társadalom által használt viselkedést gyakorolja. Nem akar teljesíteni és nem akarja, hogy ezért felelősségre vonják. Ugye ezen nem lepődünk meg igazán?
Sajnálom a tanárokat, sajnálom a diákokat és sajnálom a szülőket.

Na, kinek van kedve a másikra mutogatni? Tessék csak tessék!

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2009.09.18. 21:37:10

@halihalo:
kifejteném.

az iskolban a felállás by default egyenlőtlen : a tanár (jó esetben) többet tud a diáknál. a diák célja és kötelessége hogy minél többet tanuljon a tanárától.

ilyen értelmezésben a tanulói jog maga is nonszensz : az a joga, ami a kötelessége . tanulni.

az önkiteljesítés meg hasonló nem az éltere készít fel. próbáld csak kiteljesíteni magad egy munkahelyen, érdekes élményekben lesz részed.

nem azt mondom, hogy le kell a diák körmét tépni meg ilyesmi. azt kell nézni, hogy hogy tud minél több ismeretet magába szívni és azt kreatív módon alkalmazni. ha a jogok meg mifene ebben segítenek, az jó. de ha nem, akkor a liberális ökörségeket meg kell nyirbálnoi

2009.09.18. 21:41:45

Jaj, akik itt kommentelnek azok képzett pedagógusok?! Nagyon ciki, hogy ilyen szintű oktatást kaptak, és tanárember létükre nem jut eszükbe, hogy tanulható az ilyen helyzetek kezelése. Senki nem tanult itt konfliktuskezelést, kifogáskezelést, agresszió kezelést? Amik itt kommentben szerepeltek, azok legfeljebb lefojtják a problémát, ha nem épp erősítik. Ha már ennyire elmaradt a felkészítés, tessék önállóan utána olvasni, mert ennél az utolsó telefonos ügyfélszolgálatos, vagy garanciális ügyintéző is rutinosabb – diploma nélkül.
Jól nevelt, szorgalmas gyereket bárki tud tanítani, ahhoz nem kell pedagógus. Látom már miért frusztrált annyi tanár – nincs meg a tudásuk a helyzet kezeléséhez!

Void Bunkoid 2009.09.18. 21:44:12

@Nebameg: Nem vagyok tanár. De - gondolom a budapesti legenda terrorházás ÁVH-s húsdarálóra gondolsz - abban a korszakban REND volt.

Igaz, ez már baromira off, mer' eltér a blog témájától, de - mint már említettem - én nagyon is szeretem a diktatúrákat. Már csak a borzalmasan könnyen felfogható, egyértelmű játékszabályai miatt. A diktatúrákban az emberek a hatalomtól rettegtek. Persze ilyenkor jönnek az ellenérvekkel hogy bezzeg a besúgók meg a mittoménkik. Igen, de besúgni is csak azt súgták be, akinek volt valami vaj a fején. Mi a francért súgta volna be a háromperhármas házmester Béla bácsi böcsületes nehézgépgyári segédmunkást?

Most fenenagy szabadság van, most az emberek nem félnek a hatalomtól, nem félnek kimenni ordibálni, kirakatokat beverni, kukákat borogatni, másik emberke autóját felgyújtani.

Most az emberek EGYMÁSTÓL félnek. Példának okáért Gábor barátunk egy seggfej bunkó hülyegyerektől, amiért az fenyegeti abból kifolyólag, hogy egyest adott neki, mert - nem tanult. Pedig a tanulás egy olyan átlagos forma középiskolás KÖTELESSÉGE. Nem joga, az a dolga!

Sz'al én inkább szavazok a húsdarálóra, mint erre a meghunyászkodó, álságos sz*rra ami most van.

Illetve kipróbálhatjuk a fene nagy emberijogos-mindentszabadot. Felkereslek, viszek egy láda francia pezsgőt is magammal, hogy ne legyek rossz vendég, megisszuk - de azé' én a nagy részét - majd összeokádom a nappalidat. Istenem, éppen akkor kellett, és JOGOM VAN HOZZÁ :)

Persze fel lennél háborodva. Pedig semmi rosszat nem csináltam, uuuugye?

andreasue (törölt) 2009.09.18. 21:47:57

Én már a "gyerekanyag" miatt jogosnak tartom, hogy lefejeljen a 18éves srác. Hogy lehet egy tanár ekkora marha?!

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.18. 21:51:01

@Void Bunkoid: "akinek volt valami vaj a fején", ja pl. zsidókat mentett (vagy te csak a komcsikkal vagy ilyen megértő). Vicces a véleményed, ugyanis a mostani helyzet nagyrészt amiatt van, mert kedvenc pártod utódszervezete összeállt a legszélsőségesebb liberális bandával. Egyébként a tanulás valóban kötelesség, ugyanakkor jog is.

S. Annyi 2009.09.18. 21:58:06

Köszönjük meg szépen ezt is az emeszpének! Kőőőőszönjűűűűűűk szééépeeeeeeeen! Az ilyen diákokat jól meg kéne makarenkózni. Nagyon-nagyon megmakarenkózni!

TBC 2009.09.18. 22:00:12

@Remy: "Megfigyelhető egyébként, hogy az az osztály, akit az első pillanattól fenyegetve "tanítanak", sokkal udvariasabban viselkedik, kevesebb a deviáns viselkedésű gyerek."

Én pont az ellenkezőjét veszem észre. Akit úgymond fenyegetve nevelnek, tanítanak, az valóban fegyelmezettebb lesz, egészen addig, ameddig érzi, hogy ez a fenyegetettség fennáll. Ezek lesznek azok a gyerekek, akik lenézik a náluk gyengébb és/vagy idősebb embereket, bunkók másokkal, elvégre ott nincs meg ez a bizonyos fenyegetettség. Ez lenne a cél?

Akit sikerül normális emberi szóval nevelni, az bár lehet, hogy nem azt a tipikus katonás fegyelmet fogja követni, de ő nem csak azokkal szemben lesz tisztelettudó, akitől fél.

Void Bunkoid 2009.09.18. 22:04:17

@aesculus: tévedsz, én BÁRMILYEN diktatúrát többre tartok a műszabad demokráciáknál. Nem csak a komcsikét. Én spec a Robespierre-féle guillotine-suhogástól vidám korszakot is imádom (pedig az a híres-neves szabadság-egyenlőség-testvériség dologból nőtte ki magát terroruralommá, tessék, demokrácia!).

Azonkívül a mostani "demokráciának" is megvannak a maguk jelentésíró ügynökei. Csak éppen már sokkal többen vannak, és sokkal ocsmányabbak. Csak most nem lódenkabátos baltával faragott arcú emberek g*ciznek az egyszerű nép fiával, hanem mondjuk kosztümös háeres nénik, akik az önéletrajz megkapása után utánatúrnak az embernek az iviven/myspacen/facebookon, hogy na vajon mekkorát hazudozott magáról (valamint ha beteg lesz az ember, és van képe bejelentkezni facebookra otthon pihenve, kirúgják mert csak a kómában, összevissza törve fekvő beteg munkaerő a beteg munkaerő...), kedves aranyos amerikai FBI-ügynökök adják ki magukat nyolcéves kislánynak és provokálnak embereket csetoldalakon, valamint ha viccből is kitalálnád, hogy te most kormányellenes merényletet szervezel, és kiküldesz erről bármilyen kommunikációs csatornán valamit bárkinek, éjjel már gumibottal a s*ggedben ordítanál valamelyik őrszobán.

A "demokrácia" egy olyan önkényuralom, ahol a hatalom nem pazarol állami erőforrásokat arra, hogy megfélemlítse az embereket, mert rájött, hogy az emberek egymást is rettegésben tudják tartani.

adequate courier 2009.09.18. 22:05:13

Tisztázzunk valamit, pedagógus vagy, nevelned és tanítanod kell a gyereket.

Akkor látszik, meg, hogy valaki jó pedagógus, hogy ha az ilyet le tudja kezelni. Ez a diák nem azért mondta azt, mert az ellenséged, ez a gyerek fél, szeretethiányos.

Mostanra odáig süllyedt az egész rohadt pedagógus szakma, hogy ellenségnek tekinti azt a gyereket aki kicsit is kilóg, későbbiekben ez erősödik és a sorsa determinálva van.

Nincs az az isten, hogy ha leülnél ezzel a gyerekkel beszélni hatástalan lenne.

19 évesen állami gondozottakat táboroztattam, ott olyan gyerekekkel kellett bánnom akik egykorúak voltak velem, nevelnem kellett őket bizonyos részt. Volt olyan gyerekem akinek 12 évesen meghaltak a szülei, rendőrségi ügye volt, elkötött egy autót és szembement az autópályán a forgalommal.

Hasonló helyzetem volt vele mint neked azzal a diákkal, leültem vele egyenrangú félként beszélni, hogy én nem az ő ellensége vagyok, és mit ad isten, sikerült egy idő után, mert elfogadtam őt és toleráltam. Apránként nevelgettem de biztosítva őt afelől, hogy szeretem.

Ha nem vagy képes ezt a diákod lekezelni, ne haragudj, de takarodjál szenet lapátolni. És még mielőtt a hangnemet kikéred, te a jövő nemzedékét neveled, nincs pardon.

Elfelejtettétek mi egy tanár dolga, és azt hogyan kell megvalósítani, ha már nem működik valami magától, ha egy kicsit is engedned kell, vagy teszem kicsit jobban, a gyerek hülye etc.

Elfelejtettétek tisztelni a gyermekeket.

átlátó 2009.09.18. 22:07:12

Az piros egy öcsém hogy "kimoderáltál", a te dolgod. Az enyém, meg hogy továbbra is elásnám az ilyen fiatalembereket, ahogy a cigányokat is. Mert, hogy cigány volt az illető fiatalember, nem biztos, de valószínű. És én megelőzném, hogy az iylen korosodjon.
A kivételek továbbra se éredekelnek, nem velük van a bajom. És moderálj, a te dolgod. :) Attól még én mindig ezen a véleményemen maradok.

Zerstörer 2009.09.18. 22:14:47

Azért az is elgondolkodtató, hogy Nyugaton, ahol ezek a folyamatok már nagyjából lejátszódtak, azok számítanak jónevű, patinás intézményeknek, ahol eszük ágában sem volt "liberális" alapokra helyezni a oktatást. Egyenruha, testi fenyítés, tekintélytisztelet. A közoktatásban, ha nincs pénzed rendes iskolára, ülhet a kölyköd együtt a niggerekkel meg a törölközősekkel.

Vincenzo90 2009.09.18. 22:15:57

Liberális oktatáspolitika. Több Jobbikot, több konzervativizmust, több rendet, több erkölcsi nevelést az iskolában, óvodában, médiában! Ez volt jó a szocializmusban: nem hülyíthette a tv szabadon a gyerekeket a gyilkolászós rajzfilmekkel, sőt, időnként oktatta őket helyes magatartásra. Néha bizonyos dolgokban azért nem árt a nagyobb mértékű állami felügyelet. Nem hiszem, h a szabad piac korlátozása lenne, hogyha nem engedjük a gyerekeket lövöldözős, gyilkolászós baromságokat nézni.

Szűcslaci 2009.09.18. 22:17:48

Csak egyet kérek : ne mondjatok már olyant, hogy " gyerekanyag"! Olyan sincs, hogy takarítónőanyag, meg bányászanyag, meg nyugdíjasanyag. Azért tartanak itt a "pedagógusok" - az idézőjel sem véletlen - mert nekik "gyerekanyag van a kezeik között, nem pedig emberek, gyerekek. És kevés a pedagógus, kevés a nevelő - csak tanár és tanító van sok, akik vagy gyúrják az általuk definiált anyagot, vagy sem. Hja, egy-két évtiteddel ezelőtt, akinek vagy semmi kedve nem volt semmilyen szakmához, vagy nem vették fel semmilyen egyéb főiskolára, neadjisten egyetemre, akkor már ott is volt a tanárképzőn - méginkább a tanítóképzőn. Pótcselekvés, menekülőút volt. Most issza a levét mindenki a sok önjelölt és botcsinálta pedagógusanyagnak.

Zerstörer 2009.09.18. 22:18:45

@adequate courier:
Tisztázzunk valamit: aki elküldi a tanárt az osztály előtt az anyjába azt nem nevelni kell, nem leülni vele, és beszélni a kis lelkével, hanem eltaposni.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.09.18. 22:23:32

@adequate courier: Ez így mind nagyon szép.
Csak az erre képes emberek nagy része -pláne ha férfi- nem a tanári "kispályát" választja... Hozná össze a sors az ilyen gyereket egy profi szerelésvezetővel az iparban. Nem lennének értelmezési gondjai.:)

Aki pedig egy ilyen mentalitással még is kitart ezen a pályán annak a legnagyobb tisztelet a fanatizmusáért.
Na ezeket az embereket kell nagyítóval keresni.
Ha megtaláltad, akkor általában kiderül, hogy a gyerekek jobban szeretik őket, mint a kollégák.:)

Nebameg 2009.09.18. 22:27:14

@Void Bunkoid: A példáddal több bajom is van.
1. utálom a pezsgőt. 2. nincs jogod összehányni a nappalimat. 3. nem mondtam/gondoltam, h mindenkinek mindent lehet, mert jogunk van hozzá.
Amire gondoltam, h az általad áhított cél minőségéről árulkodik az ahhoz felhasznált eszköz. Jó amit akarsz? Azt nem tudhatod, mert annyira nem okos senki sem, h ilyesmit bizton állítson. A diktatúrák sajátossága, h bárkit, aki nem fér bele az általuk felállított normatívákba, azokat "ledarálják". Mondhatnánk, ezzel nincs is baj, pusztán határok kérdése az egész (egy gyilkos nyilvánvalóan ne mászkáljon közöttünk szabadon), csakhogy pont az általad oly nagyra tartott diktatúrák (különösen a Robespierre féle) megmutatták, ezeket a határokat éppen oda tolták, ahova a szeszélyük/érdekük kívánta, ezzel lealacsonyítva azt az értéket, aminek fontosságára mindig olyan nagyon hivatkoztak, vagyis az emberi életét. És a többi diktatúra fan figyelmébe is ajánlanám, h egyáltalán nem biztos, pont ti nem lógnátok ki, akkor pedig nincs magyarázkodás, kommentelgetés, csak a daráló.

Nebameg 2009.09.18. 22:30:20

@Vincenzo90: Erkölcsi nevelést??? Ez az a rész, amit aligha az iskolában fog elsajátítani az ember. Lehet persze erőltetni, de azt inkább agymosásnak kellene hívni.....

nemezisazis 2009.09.18. 22:43:04

mi a baj a régimódi nádpálcás iskolai neveléssel?...

degenerált, magukat liberális gondolkodónak nevező holdkóros barmok mindenütt azabaj..

eax_ 2009.09.18. 22:44:26

@Scaramella va alla guerra:
A hittan nem csak, hogy "nem trendy nem szexi és legkevésbé sem cool", de konkretan egy kolosszalis faszsag.

claudette 2009.09.18. 22:51:37

@Ranx: Olvasd el még egyszer, mit írtam, mivel a hozzászólásod részben nekem is szólt. Annyit mondtam, hogy a tanárképzésben semmilyen módon nem szerepel a konfliktuskezelés, sőt letagadják, hogy lennének konfliktusok, ezért a tanárra van bízva, hogyan tanulja meg a konfliktusokat kezelni. Nem mondtam olyat, hogy a tanár ne képezné magát, mert a diplomájával nincs annyi esze, amivel rájöjjön, hogy kéne. Nyilvánvalóan képzi magát, illetve abszolút szerencsés esetben a diploma megszerzésére már elsajátította a szükséges technikákat. Nem tudom, ezen mit tudtál félreérteni.

Csavarhúzós 2009.09.18. 22:57:56

@Szűcslaci: szoktam (én mint tanár) a "tanáranyag" szót is használni, ha ez enyhítő körülmény... :-)

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.18. 23:01:56

@adequate courier: nem a gyerek felejtették el tisztelni a tanárokat?
@Void Bunkoid: vagy poénkodsz, vagy elmebeteg vagy...egyik se túl jó ebben az esetben.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.18. 23:05:13

@adequate courier: biztosan az a gyerek, aki tegnap fejszével és molotovkoktéllal ment be az iskolába Bajorországban is egy szerethiányos prüntyőke volt, akivel csak le kellett volna ülni egy kicsit beszélgetni... vagy aki a Német utcai iskolában rugdosta a tanárát. Na, az ilyen oktatáspolitikai hozzáállás miatt veszett el a jelenlegi kormánypártok hitele.

claudette 2009.09.18. 23:17:53

Még egy sztori, bocs az aktívkodásért. Jó nevű középiskola, nyolcosztályos gimi hatodik osztálya. Egy kisfiú az órán egy kütyüt nyomkod nagy lelkesen a közös munkában való részvétel helyett. A tanárnője kéri szépen egyszer, majd még egyszer, hogy tegye el a kütyüt. A gyerek a tanárnő képébe vigyorog, és nyomogat tovább. Harmadszorra a tanárnő elveszi a kütyüt. Óra végén odahívja magához a gyereket, és arra számít, hogy "Bocsánat, Tanárnő" után azt mondhatja majd, "Többet ne forduljon elő!", és visszaadhatja a kütyüt. Ehelyett a gyerek odakap a tanárnő kezében lévő kütyüért, és "Adja vissza!" felkiáltással megpróbálja megszerezni. Erre a tanárnő bepöccen, kütyüt átadja az ofőnek, aki beír egy ofőit a gyereknek, és aztán visszaadja a kütyüt. Két hónap múlva beállít a tanárnőhöz a gyermek apukája, diplomás vegyészmérnök, és kiabálni kezd. Mert a házirendben benne van, hogy a gyerektől elvett dolgokat óra végén vissza kell adni. A tanárnő erre annyit válaszol, apuka figyelmét nyilván elkerülte a szintén a házirendben található szabály, miszerint kütyüt az iskolába hozni tilos. Erre apuka pedagógiai-pszichológiai előadásba fog, hogy az ő gyerekének lelke most sérült, és dupla büntetést kapott egy bűnért. Majd amikor a tanárnő megkéri, hogy esetleg ne tartson ilyen jellegű előadást, apuka azzal fenyegetőzik, hogy a tanárnőt kirúgatja. Ordítva persze. (Amire tanárnő útba igazítja, hogy merre találja az igazgatót, akivel ezt megbeszélheti.) Na most mit várunk attól a gyerektől, akinek az elméletileg intelligens apjától ennyire futja?

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.18. 23:28:04

@claudette: egyáltalán nem baj, hogy elmondtad. Sőt. Az ilyen "rémtörténetek" nagyon tanulságosak... Csak arra gondolok, vajon mit gondol egy ilyen apuka, a gyerek vele sosem fog így beszélni?

2009.09.18. 23:31:38

@claudette:
Túl sokat vártam, hogy egyáltalán elküldjem-e a kommentem kívülállóként, így nem olvastam a tiedet előtte. A te írásod és 'adequate courier' véleménye közel áll az enyémhez, bár eltérő a nézőpont és a vérmérséklet.

Egyébként az üzleti életben egy felpaprikázott ügyfél a legnagyobb lehetőségek egyike. Aki jól kezeli a helyzetet, egy örökre hű vevőt szerez a cégnek. Szerintem a pedagógus pályán is, a smúzoló eminens öt év múlva, lehet elfordítja a fejét, ha régi oktatójával találkozik az utcán, de aki képes megfordítani egy "na ide figyelj bazd meg" kapcsolatot, az örök életre tiszteletet szerez.

Csavarhúzós 2009.09.18. 23:42:57

@adequate courier: Volt olyan gyerekem akinek 12 évesen meghaltak a szülei, rendőrségi ügye volt, elkötött egy autót és szembement az autópályán a forgalommal.
-Az még istenes. Valamikor novemberre jelzik egyik diákunk érkezését, még nem láttuk, mert tanév eleje óta előzetes letartóztatásban van. Nem tudjuk miért, de úgy sejtem nem "gépjármű jogtalan használata" miatt szoktak két hónapra előzetesbe varrni valakit. Kilencediket kezdi, 17 évesen.

>Ha nem vagy képes ezt a diákod lekezelni, ne haragudj, de takarodjál szenet lapátolni. És még mielőtt a hangnemet kikéred, te a jövő nemzedékét neveled, nincs pardon.
-A hangnem jogos lenne, HA...
Ha mondjuk úgy nézne ki egy pedagógus karrier, hogy kezd az elit gimnáziumban, aztán ha ott már rutint szerzett megy egy jóféle szakközepes fiúiskolába, utána rosszféle szakközépbe, végül a mindenféle integrációs-felzárkóztató osztályt nyújtani tudó, igazi kihívást jelentő szakmunkásképzőbe. Mert az a pálya csúcsa, azokat szeretni, akik utálnak téged, már Jézus is megmondta. A zsold kevés és bizonytalan, de vitézek, mi lehet ez széles föld felett szebb dolog az végeknél?
Akkor lehetne mondani, hogy "álljon félre, kolléga, más jobban csinálná".
De az igen kevés és igen tisztelt kivételtől eltekintve (akik többnyire valamilyen vallás hívei) nem ez a jellemző, a tanárok, ha van rá lehetőségük, az ellenkező irányba lépnek, ők úgy fogalmaznak "előrébb". A szakmunkásképzőkben tanárhiány van, elküldheted szenet lapátolni, de sokkal rosszabbak jönnek helyette. Akit esetleg már meg is vernek. Az elhíresült nyugdíjas fizikatanár nem a pedagógusszakma nagymestere, hozzá képest az e-mail íróját legalább nem verik meg, miközben órát tart és feleltet.(!) Ebben neki komoly munkája van. Ha sorban állnának a profi konfliktuskezelők, hogy helyet akarnak vele cserélni, akkor jogos volna a hangnem, de hát nem így van. A profi konfliktuskezelők ugyanis konfliktuskezelő tréningeket tartanak, jó pénzért. Úgyhogy amíg nincs más jelölt a végvári vitéz szerepére, addig nem jogos a kritika. Csak az építő, de az nem ilyen.

kuki123 2009.09.18. 23:44:58

cigány-e ?

18 év tankötelesség...hát igen
ott lett elrontva, hogy a tanárok felhagytak a tanári szigorral..egyszer lementek kutyába és kész
vissza lehetne szerezni a tekintélyt: de olyan vinnyogás lenne hogy ihaj-csuhaly

halihalo 2009.09.19. 00:17:10

@Szobi: Sajnállak, mert épp azt teszed, amit szerinted mások tesznek, de Te nem. Másokra mutogatsz...

halihalo 2009.09.19. 00:23:17

@Scaramella va alla guerra: Nem válaszoltál a kérdésre. Mit jelent az, hogy liberális, szerinted, és miért, hol, kik tulajdonítanak nagy fontosságot neki?? Azt mondod, "Az önkiteljesítés meg hasonló nem az éltere készít fel." Természetesen nem, ha az a cél, hogy droidokat képezzünk, és nem gondolkodó embereket. Ha csak másokat szolgaian kiszolgáló, az igét felülről váró és azt egyből elfogadó emberekre van szükség nagy tömegekben. Ilyenre a politikai erők egy rész ma is rájátszik.
Az a baj, és ez lehet, az oktatás hibája is, hogy sokan, Te is, összekeverik az anarchiát a liberalizmussal.

halihalo 2009.09.19. 00:24:15

@Ranx: Várjuk az igét... mondd, kérlek, szeretnék tanulni.

halihalo 2009.09.19. 00:27:11

@Void Bunkoid: "Én spec a Robespierre-féle guillotine-suhogástól vidám korszakot is imádom" Remélem, akkor is, amikor te kerülsz sorra. Azt én is imádnám.

halihalo 2009.09.19. 00:35:54

@volánrulz: "a tanárok felhagytak a tanári szigorral"
Felhagyattak velük. NAGY-NAGY különbség.

bigthereal 2009.09.19. 01:08:37

az ilyen gyereket jól pofánbaszni, tanulói jogokat a kötelezettségek teljesítéséhez kötni, tankötelességet leszállítani 16 évre, magyar bálintot kivégezni... kb így lehetne helyrehozni a dolgokat...

gitáros 2009.09.19. 01:16:44

@Void Bunkoid:
Ennyi sületlenséget, már ne haragudj...
A diktatúrákban az a szar (többek között), hogy nem tudod, mikor kerülsz a fasz rosszabbik végére.

hetvenhet 2009.09.19. 02:06:04

Persze, hogy visszafordulsz. Nem az számít, hogy fizikailag ki az erősebb, hanem hogyan beszélsz hozzá, egy másodpercig is kétségbevonható-e a tekintélyed. Ha ilyenkor visszafordulsz és te vagy az erősebb, akkor nem fogja folytatni a mondatot.

Ha valamiért mégis kezet emelne rád, az úgysem fajul el olyan környezetben, ahol sokan vannak. Ekkor viszont kaphat rendes büntetést is. De ha eleve tettlegességtől tartasz, akkor szólj még két férfi kollégának és úgy kérdezd meg, hogy mit szeretne mondani. Oda lehet hívni az igazgatót is és lehet írni egy jegyzőkönyvet az esetről. Ha fenyegető marad továbbra is, akkor a következő alkalommal kihívod a rendőrséget és megnézed hogyan reagálja le a srác a látványukat. Ilyesmit egy másodpercig se tűrj el. Valószínűleg azért fajult el a dolog ennyire, mert korábban is gyengének látszottál a szemében (még mindig nem fizikailag).

Nekem olyan tanárom volt középiskolában, aki hatvanhárom évesen annyira megkövetelte a legelső perctől a tiszteletet, hogy felállt mindenki, amikor meglátta. Még akkor is, ha csak benézett szünetben és nem órára jött.

Megdobbent 2009.09.19. 03:31:23

szdsz. megagyaztak mar reg a fasizmusnak, aztan sirvafakadnak, hogy mi a francert nem tanulnak a draga gyermekek tortenelmet az iskolaban. Arh, ekkora egy lama orszagot se latni mindenutt. Egyebkent egyszeruen nem ertem, miert megy __manapsag__ barki tanari palyara.

A bekeidokben en is sok iskola sok osztalyat vegeztem, ugy vagtak ki egy kozepiskolabol fegyelmi okok miatt, hogy csak ugy zengett. tantestuleti rovo, es koszonjuk szepen.

Akarmilyen rossz voltam, azert soha nem szoltam volna be egy tanarnak, kezet emelni ra meg egyszeruen egy nem letezo fogalom szamomra.

gpetersz 2009.09.19. 06:08:21

Vajon miért nem kap tejhatalmat a tanár az osztályban?

Ellenőrző · http://ellenorzo.blog.hu/ 2009.09.19. 06:47:18

@gpetersz: Ez egy nagyon összetett probléma. Alapvetően a tejhatalom egy negatív fogalom, senkinek sem lehetne tejhatalma, hiszen ellenzék mindig van. Igaz, az iskola nem egy demokratikus intézmény, ezért is akadnak bele a diákok a csapdákba folyton, hiszen az "igazi életben"a demokráciát tanulják, az iskolában pedig a diktatúrában kellene boldogulniuk. Az iskola is szenved ettől a kettősségtől, próbál demokratikus lépéseket tenni, DÖK, stb, de nem, vagy csak nehezen működik a két rendszer sajátosságai miatt.
Különösen furcsa lenne tejhatalmat adni olyan emberek kezébe, akik semmilyen pszichológiai vizsgálaton nem estek át, bárki lehet tanár és így beláthatatlan következményei lennének.

Csomorkány 2009.09.19. 07:41:54

@Csavarhúzós: Részemről is ott a pont. Gratula, igen jó hozzászólás volt.

dr. Wilbur Swain 2009.09.19. 08:10:07

amíg a szülők szarnak az egészbe, addig a tanár meggebedhet :(
a gyerekek túlvédésével és a jogok sulykolásával a kötelességekkel szemben lett elkúrva az egész

kutya vacsorája 2009.09.19. 08:17:13

jó reggelt, csak nekem van gondom azzal a szóval,h. "gyerekanyag". ?!?!

Szűcslaci 2009.09.19. 08:32:41

@kutya vacsorája:

Nem. 22:17:48 - at olvasd át. Ezek a gyermekeinket egy masszának nézik, vagy valamiféle szubsztanciának. Magasan van a fejük, onnan anyagnak látszanak.

Koczeka, a pampák királya (törölt) 2009.09.19. 08:33:05

Hát, Tisztelt Postíró!

"Jöhetnek azzal a "hozzáértő hozzászólók", hogy bezzeg az ő iskolájukban nem volt ilyen!, ott nem voltak ilyen tanárok!"

Pedig én azt mondom, hogy bizony nem voltak ilyen tanárok, mert kapásból legalább ötöt-hetet tudok felsorolni név szerint, akik hasonló helyzetben bizony 'odab.sztak' (és elnézést a kifejezésért, de szvsz pont ez passzol ide). Semmi nem maradt megtorlatlanul, és ha otthon panaszkodni mert a 'jó gyerek', nagy eséllyel a 'levezető tréninget' is megkapta otthon, de azt már a szülőktől.

Tudom hogy manapság mindenféle ombucok meg köcsög, kretén, gyereknevelésből elégtelenre vizsgázott szülők miatt ez nem járható út, de ez is csak azt bizonyítja, hogy bizony itt valami nagyon el van cseszve.

Immár mindkét gyerekem iskolás, magatartásbeli problémáik sosem voltak, ellentétben néhány orvos- és ügyvédcsemetével és ha netán azzal találna hazajönni hogy Gabika néni nyakon verte, mert valamit renitenskedtek, hát nem Gabika néni kapná a letolást...

Igen, én ilyen őskövület vagyok... ilyen voltam katonaként is, civilként is más 'karhatalmi' munkahelyeken is és sosem jelentettek fel, ellenben mindig megkaptam a tiszteletet - miközben mások meg nem.

Tudomásul kellene végre venni, hogy a kommunikáció elsődleges szabálya a kölcsönös udvariasság, de azt is be kell látni, hogy egy megkezdett - a másik fél hibájából elmérgesült - helyzetben nincs semmi kivetnivaló abban, ha a viszonosság elvén rúgjuk fel a normákat és immár a célszerűség jegyében saját szabályaink szerint járunk el, esetleg a másik kárára. Úgy hívják ezt, hogy "Amilyen az 'AdjonIsten, olyan lesz a 'FodagjIsten"...

Alhazred 2009.09.19. 08:46:34

@kutya vacsorája: hülye "szakszó", de nem találtak ki még jobbat

Koczeka, a pampák királya (törölt) 2009.09.19. 08:46:56

Olvasgatva a többi kommentet: abban is van igazság, hogy a pedagógus egy külön emberfajta. Már gyerekkoromban herótom volt a "tipikus pedagógus" tanárokból és ez csak erősödött, amikor a családba is került egy-kettő.

Azt "világmegváltó", "felsőbbrendű" viselkedést elhagyhatnák, amiből állandóan az jön le, hogy ők az "emberiség tanítói", nélkülük még mindig a porban játszanánk a pömpörőnkkel és hogy ezért meg kiemelnek bennünket a 'tudatlanság mocsarából', nekik JÁR egy csomó dolog, amivel kiemelik, megkülönböztetik magukat a többi "közönséges" diplomástól.

Első és utolsó szülőértekezletemen (a gyerek érdekében utolsó) nem kaptam választ arra, hogy ha végzettségemnél fogva a házifeladat megoldásának módját el tudom magyarázni a gyereknek azzal, hogy hogyan kell elsőfokú egyenletet felírni és megoldani, akkor miért kell az ujján a számsort végigpróbálni (ráadásul nem egyjegyű számokról van szó), hiszen később ÚGYIS EZ LESZ a hivatalos megoldási módszer. Ellenben negyedikben műveleti sorrendről (zárójel, szorzás/osztás, összeadás/kivonás stb) semmit nem tanítanak. No ez viszont nem tanítás, hanem a "kiskutya-féle próbálkozás"... nem vezet sehova, viszont jól gyarapszik vele az óraszám és tkp képzettség se igen kell hozzá, csak egy jófejű gimnazista, aki még nem felejtett el számolni.

Pedagógus-nap??? Vazz, engem sem az ügyfelek köszöntöttek fel a szakma ünnepnapján vagy a névnapomon, mi közöm nekem ahhoz, hogy a gyerek tanára mit ünnepel??? Mégis a sok sznob barom gyűjti az ezreseket porcelánra, tizenezres pálmákra, stb... Hát én ilyenkor egy meleg kézrázást tudnék őszintén felajánlani, már ez is túlmegy az idegenek között szokásos mértéken.

vizu · http://www.freeweb.hu/szavaiistvan/ 2009.09.19. 09:15:25

@Rosa Rugosa:
"Hozná össze a sors az ilyen gyereket egy profi szerelésvezetővel az iparban. Nem lennének értelmezési gondjai.:)"

Akkor sem lennének értelmezési gondjai, ha az iskolában hozná össze a sors profi szerelésvezetőkkel. Olyan tanárokkal, akik a testi, szellemi tudások szerelésére vannak felkészítve, ehhez kapnak eszközöket, ezért fizetik őket, és jól megfizetik, mert azért mégis csak nehezebb ( több tudást igénylő) meló, mint egy közepes bolt vezetése.

Nem taglalnám itt, mik ezek a tudások, eljárások, részelemeit meg lehet ismerni jobb pedagógiai tanszékeken, de sehol nem tanulható alkalmazható módszerként. Nincs olyan, hogy én felvételizek erre az egyetemre, erre a szakra, mert érdekel maga az élet, az emberi világ, hogy ez hogyan alakul ilyenné, amilyen, ezen belül pedig különösen érdekel az életnek az a része, amiben ezek és ezek az emberek boldogulnak, ha boldogulnak, és nem boldogulnak - ha nem, és mindez miért, tehát ilyen és ilyen élethelyzetben lévő gyerekeket szeretnék tanítani, nevelni, bemenni közéjük nap mint nap, hogy lássanak egy pozitív mintát, egy embert, aki jókedvű, mert velük dolgozhat, és persze munka után még jobb kedvű, mert elmegy a konditerembe, a sportkörébe, a családjához....

Mindezeket nem taglalnám, mert ezt így senki nem mondhatja el magáról. Nincsenek ilyen tanárok, iskolák, ha valaki valamennyire is megközelíti, az már csodaszámba megy, ha kollégánknak kicsit is gyengül önreflexiója, maga is látni kezdi feje fölött a glóriát.

A kicsit közelítő intézmények, kollégák rengeteg munkát végeznek, összeszedetten, szertárakat, eljárásmódokat, akciókat szaporítanak, nem papírhalmokat.

Természetesen itt is akadhat kezelhetetlen gyerek, ekkor sajnálkozva azt kell mondják: ez nem a mi kompetenciánk, sajnos speciális nevelési intézményben a helye.

És ha szerencséjük van, és a nevelési tanácsadó pszichológusa is kompetens szakember, és ő is...

Nem folytatom távolodásomat "elnézéstkérek" ( kösz a nyelvi bravúrokért) valóság-világától.

Hogyan alakult ki ez a valóságvilág? Ugye teszenek még emlékezni nénik és bácsik a rendszerváltozáskor elutasított vagyonbevallási nyilatkozatra? Na itt váltott át a széplelkű alapító atyák megálmodta harmadik utas demokrácia egy bűnöző politokráciába.

A bűnözők ( apró kis füllentőktől kőkemény rablókig) vezérelte állam a mindennapi valósággal való szembenézés helyett a látszat valóságot definiálgató, fogalomhálóba fogó, a pedagógiai válaszokat ennek a fogalom-fantomnak küldő pedagógiai elit-szférát pénzelte, táplálta. Oda irányítgatva, hogy lehetőleg mindent oldjon meg szavakkal, símogatásokkal, mert ehhez nem kell pénz. Így aztán ma nincsenek alkalmazható pedagógiai programok, ( alkalmazható tantervekre támaszkodó tanmenetekkel, foglalkozás vázlatokkal, leírásokkal.) Vannak ugyan mindenféle tantervek, de vagy hiányzik mögülük a kötelező taneszközjegyzék, aminek megléte az oktatás megindításának előfeltétele lenne, vagy ha van ( alapfokú művészetoktatás képző és iparművészet szakág), az század eleji minőséget tükröz.

Szóval a vezérlőteremben nyomogatott gomboknak semmi hatása a műhelyben magát rekedtre ordító művezetőre, mert nincsenek összekötő vezetékek. Két külön világban élnek.

Egyéni megoldások lehetnek, napi 10-12 óra minden felesleges értekezgetést tanári szobás jópofáskodást leépítő összeszedett munkával ( meg persze az aktuális önkormányzati vezetők támogatásával) az ember-iskola elérheti, hogy legyen tekintélye, szeressenek odamenni a gyerekek-szülők, és érezzék: van veszítenivalójuk, ha innen kikerülnek, de ennek intézményesüléséhez sajnos elkerülhetetlen lenne a politokrácia törvényességi ellenőrzés alá vonása, aminek most még nincsenek látható jelei.

vizu · http://www.freeweb.hu/szavaiistvan/ 2009.09.19. 09:17:54

És persze a néhány elborult agyú beszólogatón kívül mindenkinek volt figyelembe vehető pedagógiai ötlete, bocs, hogy csak elnézéstkéreket emeltem ki, de nyakamon a mai tanmenetezés.

raszt@ · http://stoppolas.blog.hu/ 2009.09.19. 09:21:02

Itt egy játék melyben Magyarország erősebb az USA-nál is, sőtt az USA egyes területeit birtokolja. Regisztrálj az alábbi linken és légy részese ennek a nagy és erős Magyarországnak.
www.erepublik.com/en/referrer/raszta

A kezdeti lépésekhez pedig olvasd el az alábbi linket: sites.google.com/site/ereptutorial/elsonapok

NGA 2009.09.19. 09:22:33

Én ilyenért akkora pofont kaptam volna a tanártól, hogy kiviszem az ajtót. És ha otthon elmondtam volna, a repetát apámtól kaptam volna. És megérdemeltem volna!

foodlfg 2009.09.19. 09:27:54

Szakközép második osztályában (mittomén az mennyinek számít kb 10.) Nálunk is volt pár "nehéz" ember az osztályban és voltak olyan tanárok, akik tudták kezelni a helyzetet és voltak olyanok, akik nem.

Emlékszem év elején, új tanárral volt Fizika óránk, amit vigyázzállásban kezdtünk. Az egyik retard már rögtön ki is tűnt (vágta a fejeket), ami rögtön fel is tűnt a tanárnak, ezért kialakult egy enyhébb szópárbaj. A diák csak azért is kötekedett, játszotta az eszét, hogy ő itt a faszagyerek, még ki is állt a padból, hogy jelezze, hogy mennyire leszarja ezt az egészet.
Erre a tanár látta, hogy ez nem fog menni egyszerűen, ezért lenyomott neki egy-két enyhén sértő szöveget, amire már nem emlékszem, de az volt a lényege, hogy kinek dumálsz itt te kis köcsög (csak intellektuálisabb formában). Szóval lényegében megalázta az osztály előtt, a végén pedig ilyen megvető arckifejezéssel a lábával visszalökte a gyereket a helyére.

Egyébként jó tanár volt. És valahogy mindenki figyelt az óráján. Vajon mér' :Đ

ottlako 2009.09.19. 09:43:45

A gyerek nevelése már csecsemő korában kezdődik és a szocializálódása minták alapján zajlik. Egyszerűen, hogy mindenki megértse:
A gyerek leveszi a szülei viselkedését és mintaként rögzíti, vagyis olyan lesz a gyerek, mint azok a felnőttek, akikkel együtt él.
A tanár csak azután jön, hogy a gyerek alapvető viselkedésmintái kialakulnak, mert az kialakul az első néhány évben. A tanárok a diákokat úgymond készen kapják.

Amikor pedig elindul a pubertás - 11- 15 év közben valahol - a gyerek önállósodni kezd, akkor lázad minden ellen, ami őt korlátozza. Ha a szocializálódás során a gyerek azt látja, hogy a konfliktusok megoldása az erőszakot a durvaságot jelenti, akkor a helyzeteket így fogja kezelni.

Ezekkel a körülményekkel kell a pedagógusnak számolni.

Való igaz, hogy a pedagógusképzés olyan, amilyen. A képző intézmények a szakmát tanítják elsősorban. Az első pofon akkor éri nevelésből az ifjú tanárokat, amikor a gyakorló iskola után bemennek az igazi iskolájukba. Persze ez másképp nem is lehet, mivel a gyakorló iskolák általában az elit iskolák közül kerülnek ki. A fogékony, tehetséges és egészséges lelkületű tanárok viszont megtanulhatják a tanári munka fortélyait, ha kollégáik segítenek nekik, beszélnek velük, igaz vannak menthetetlen esetek is.

Tapasztalatom szerint a tanári munka nem azonnal hoz eredményt a nevelés területén. Hosszú kitartó munka ez. Sokat segít, ha a pedagógus az alábbi tulajdonságokkal rendelkezik:

Személyében hiteles - a beszéde és a cselekedeti összhangban vannak (javaslom, aki nem érti miről van szó, keressen a testbeszéd kifejezésre)
Szakmailag hiteles.
Kritikus magával és másokkal is, elismeri hibáit.
Humoros - kellő iróniával képes magát és másokat kezelni.
Tiszteletet ad és kér - a diákot meghallgatja, figyel rá, érdemben válaszol a kérdéseire, ha tud.
Korrekt.
Ha kell erélyes, ha nem szükséges, akkor nem.

A fenti tulajdonságok egy része adottság, más része tanulható. A pedagógus továbbképzések egyik sikeres kurzusa szokott lenni a konfliktuskezelés tanítása.

Arra kérem a nagyérdeműt, még azt is aki megfordult vagy tíz iskolában, ne általánosítson, mivel Magyarországon több százezer pedagógus dolgozik a gyerekével és ő legfeljebb maximum néhány százat ismerhet közülük!

És utoljára egy történet:
Külvárosi iskola, szakmunkás tanuló osztály. Az elmúlt tanévben szeptembertől november végéig tartott, amíg elértem, hogy az órámra bejárjanak a gyerekek. Azóta járnak.

A nevelési folyamatok nem egyik napról a másikra hoznak eredményt. Az eredeti témafelvető jól tette, hogy nem ment bele adok-kapokba, de látszik, hogy nem szokott hozzá az ilyen helyzetekhez, és nem hagynám szó nélkül az esetet, és hosszú távon győznék.

Netuddki. 2009.09.19. 10:05:46

Csak beleolvasgattam, de szerintem itt alapvető tévedésben leledzenek az oktatásban résztvevők. Azok is akik a törvényeket hozzák.
Pl.: A gyerek tanuláshoz való joga?
Nem eftársak! A szülőnek van inkább ahhoz joga, hogy taníttassa a gyereket! A gyerek ugye kiskorú és elég korlátozott jogokkal rendelkezik, kötelessége viszont annál több. A gyereknek kötelessége a tanulás, és egy gyereknek sincs ahhoz joga, hogy a többi gyereket a kötelessége teljesítése közben zavarjon. Ezt akármelyik szülő számon kérheti az iskolán. Remélhetőleg azon szülők vannak többen akiknem nem mindegy milyen körülmények között tanul a gyereke. Ekkor viszont mindjárt adódik, hogy melyik gyereket KELL eltávolítani az adott iskolából.
A hozzáállást kell megváltoztatni ezen a téren. Persze Mo.-on rengeteg más téren is!

LOOOVE · http://szerelmes.dolgok.com 2009.09.19. 10:06:20

Nagyon jó ez a blog! Csak így tovább!

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.09.19. 12:11:00

@vizu: A profi szerelésvezetők erősen szelektálódnak kifejlődésük során és nincs alkalmuk és lehetőségük a langyos vízben megülni szép csendben.:)
Ez a tanárokról nem mondható el, ami természetesen nem az ő hibájuk.
Amíg nem működik náluk a "természetes szelekció" addig ne számítsunk semmi jóra.

Remy 2009.09.19. 16:41:54

Egyházi iskolákhoz:
Péld 23,13 ,14.
Ne vond el a gyermektől a fenyítéket; ha megvered őt vesszővel, meg nem hal. Te vesszővel vered meg őt: és az ő lelkét a pokolból ragadod ki.

vizu · http://www.freeweb.hu/szavaiistvan/ 2009.09.19. 20:14:43

@Rosa Rugosa:

Képzelj el úgy egy tanárt, mintha a szerelésvezető géptan helyett elnagyolt bevezetést kapott volna az ipari forradalom történetébe.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.09.19. 20:48:58

@vizu: Elképzeltem...:(
De a géptan mellett ott is a legfontosabb az emberekkel való megfelelő kommunikáció... Mert anélkül nem fog haladni a munka.:)

vizu · http://www.freeweb.hu/szavaiistvan/ 2009.09.19. 21:37:07

@Rosa Rugosa:
A szelekcióhoz az kellene hogy legyen egy világos szakmai értékrend. Ezek az elvárt tudások, hozzáértések ( kompetenciák), csakhogy ebben a pillanatban kiderülne, hogy mindezekhez a tanár max. egy darab krétát kap. Ha valahol látsz egy sikeres tanárt, és kissé körülnézel a szertárában ( szellemibb tantárgyakat tanítóknál a szellemtárában), azt látod, hogy sokszorosan gazdagabb, mint átlagos fekvésű kollégáiké.

A tanárverések kivétel nélkül csupaszfalú termekben történtek. Egy terem, amibe serdülők járnak, és semmi nyoma rajta a serdülők önkifejező, önértelmező, világhódító szándékainak.

Persze a legnaprakészebb felkészültség, a legjobb eszközháttér sem garantálja 100%-ban a sikert ( mondjuk 80-ban azért igen), mert ugye ahhoz az kellene hogy a tanítványok, szülők meg legyenek győződve róla, hogy az életben való boldogulás legfőbb útja a tudás megszerzése. Márpedig a szülők ebben csak reménykednek, és a sikeres tanár leginkább azzal tudja őket megerősíteni reményükben, ha ő maga a boldogulás példája, jókedvű, ha már ráncoktól barázdált az arca, azok nevető ráncok, de ez már messzire vezet.

vizu · http://www.freeweb.hu/szavaiistvan/ 2009.09.19. 21:45:08

Szerelés közben könnyebb kommunikálni. Mondjuk én ezért szereltetek minél gyakrabban.

GMÁTÉ 2009.09.20. 02:37:38

Úgygondolom egy tanárnak legyen tekintélye egy középiskolában. Vagy tudással, vagy erővel szerezze meg, de ha nem teszi meg visszaüt és jön ide siránkozni egy istenhátamögötti blogra. -.-
Volt nekem egy rettentő rossz tanárom, termete, beszéde, tudása, tanítási stílusa miatt is lehetett kritizálni. Rémes volt. Nagy harcot kell az ilyenekkel vívni. Lényeg az vannak olyan tanárok akik nem a 15-19 éves korosztályt hivatottak tanítani.

Egy tanuló. (budai Petőfi S. gimnázium)

noirp 2009.09.21. 09:40:52

@Void Bunkoid: A mai überliberálisok sajna nem olvasnak Makarenkót, pedig de rájuk férne! Az igaz, hogy lidércnyomásos éjszakáik lennének tőle. Az öregúr (komcsi, nem komcsi, most nem ez a kérdés) egy rakás ilyen félállat kamaszt igyekezett rendbetenni, persze, bentlakásos telepen.
Volt is visítás a feljebbvalók részéről, csak akkor ez az ázalag fajta nem jogvédőnek, hanem a szovjet nevelés élharcosának hívta magát. Höhö.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.09.21. 10:38:09

@noirp: Makarenko a mai világban?
Amikor a boltban úgy néznek rám, mint valami szörnyetegre, amikor azt mondom a gyereknek, hogy "-Most azt a rágót szépen visszateszed, mert választottál már mást és megbeszéltük, hogy csak egyet lehet! Vagy tedd vissza a másikat!"
A gonosz anya, akit hiába kérlel a gyereke, nem enged. Na nem azért, mert földhöz vágna az a rágó, de nem és kész.
Ez a mai szülők többségénél elfogadhatatlan.
Az, hogy az előre megbeszélt három figyelmeztetés után néha még a seggre verést sem sajnálom, az meg már maga a családon belüli erőszak.
Az más, hogy ezt a módszert elég a legakaratosabb gyereknél is max. 1 évig alkalmazni és utána nincs gond, csak a "Milyen normálisak ezek a gyerekek!" című megszólításokat kell bezsebelni...:))

Ez most lehet, hogy felháborítóan hangzik, de szerintem a gyereknevelés is olyan, mint amikor kutyát tanítasz.:)
Nem kell mindenféle hülye szabállyal korlátozni és gyötörni.
Csak néhányat kell vele betartatni, de azt mindig!
(Kutyánál pl. az ül, v. a fekszik, de azt minden körülmények között!:)))

melkaart 2009.09.21. 16:51:38

@Rosa Rugosa: Tetszik a kutyás hasonlatod:-) Folytatván az analógiát, egy kutyát sem akarsz megtanítani olyan kunsztokra, amire nem képes. Vannak emberek, akik egyszerűen nem képesek többre, mint olvasni, nagyjából írni megtanulni - legalábbis nem úgy, hogy 28 másik ember is van az osztályban, akivel szintén foglalkozni kell. VAn, hogy egy rövid mondat lediktálása 5-6 perc, és akkor ez csak egy definíció volt, hogy értsük a továbbiakat. Nincs háttértudás, nincs szókincs - honnan lenne, nem olvas, Mónika showt néz, és abból tanulja az életet, az adekvát kommunikációs formákat. Az ide figyelj, bazmeg akár egy sima kötőszó is lehet a napi kommunikációban. Ksiebb csoportokban, szegregáltan jobb eredményt lehetne elérni, szerintem. Az influenza megfelezte néhány osztályom, teljesen más hangulatúak az órák (a "kemény mag" nyilván otthon marad, ha ilyen jó alkalom adódik:-)
Makarenko híveinek - tényleg azt szeretnétek, ha a gyerekeket verhetnék a tanáraik? Csak miheztartás végett, M. fegyverrel járt dolgozni. Van, amikor egy pofon nem árt, amolyan "térjél már észre, kicsi ember!" jelleggel, de tekintélyt így szerezni, legalábbis általános helyzetben, elég problematikus.

elod72 2009.09.21. 18:14:50

A legegyszerubb neveles az eroszakon (akarat megtorese) alapul. Ez a leghatekonyabb, ezert borzaszto nepszeru. Minden mas bonyolult es ketes sikeru. Meg persze baromi faraszto is a szulonek. Fel oran at gyozkodni a gyereket, ahelyett hogy a fenekere csapnek?

Hiszek abban, hogy tulzott eroszak nelkul is lehet normalis gyerekeket nevelni (sot!). A testi eroszak egyertelmuen tulzott, de "ez most lehet, hogy felháborítóan hangzik" - idezet Rosa Rugosa-tol, a verbalis eroszak is gyakran teljesen felesleges. Kezdetben a gyerek egesz elete a szuleitol fugg, es a szulo szereteteert, figyelmeert barmire kepes. Ezt a toket persze el lehet kartyazni. Azt hiszem, normalis gyerekeim vannak, nem tancolnak a fejunkon, tenyleg keves szabalyt kell betartaniuk, tenyleg sokmindenbe beleszolhatnak, de csak 3-4 alkalommal utottem meg oket (csaptam a fenekukre), azt is nagyon megbantam...

melkaart 2009.09.21. 19:29:56

@Koczeka, a pampák királya: Bocsánat, hogy ennyi késéssel, de a pedagógus állatfaj érdekes kérdés. Mondjuk, lehet, hogy sokan túlzottan fennhordják az orrukat (de mennyire pc vagyok kora este), de önmagában a világmegváltás nem akkora baj szerintem, bármelyik kocsmaasztalnál 5-10 sör környékén mindenkiből előjön:-)
PEdagógusnap, igen, ez elég gázos. Ugyan minek kéne nekem bármilyen ajándékot adni? Kínos felhangjai vanna ennek, volt tanárom, aki karácsony előtt feleltetett, mert nem kapott semmit...én az első ünnep előtt el szoktam mondani, hogy nekem ugyan senki ne adjon semmit, ami kell azt meg tudom venni magamnak, 17 virágra nincs szükségem, az egész éves kísérletezést az idegrendszeremen meg nem pótolja. Tanuljál, aztán majd az érettségi banketteden meghívsz egy sörre. ennyi.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.09.21. 22:47:42

@elod72: Remélem ebből nem az jött le, hogy ütöm a gyerekeimet, mint a répát... Mert nem. Harmadik felszólításig ritkán jutunk el...
Inkább azon csodálkozom, hogy nagyon sok szülő a szeretet mögé bújva képtelen arra, hogy határozott legyen, mert az éppen nem kényelmes a gyerekének, legfőképpen pedig neki. Pedig néha egy gyereknek pont az okozza a legnagyobb csalódást, ha meggondolod magad és engedsz. Most aztán biztosan valami porosz rettenetnek gondoltok, de ez nem így van. Azt hiszem...:)
Amikor a gyerek "Kívánja a verést" -ahogy a szólás mondja. Vagyis azt, hogy valaki végre megmondja neki a frankót és nem az "Ugye megérted, kicsim..." szöveget szeretné hallani, hanem azt, hogy "Mert én azt mondtam és kész!"

A szülők a nagy együttérzésükben olyan döntési helyzetekbe kényszerítik a gyereket, ami neki nem hogy nem kell, hanem egyszerűen teher. Aztán kezdődik, hogy simán mondja a szülőre, hogy hülye vagy, a cirkusz, hogy hárman tolják be a kocsiba, mert nem akar elválni a legjobb barátjától, stb.
Ez nem annak a jele, hogy a gyerek akaratos, hanem ez a viselkedés bizony egy segélykiáltás a szülő felé, hogy tegye már a dolgát.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.09.21. 23:03:40

A pofon és a fél órás győzködés.
Általában egyik sem hatásos.

Az alábbi történet velünk esett meg egy élményfürdőben, ahova elmentünk a nagymamával, aki a két kicsi fiammal a kis vízben volt, míg én a nagyokkal csúszdáztam.:) A férjem épp külföldön dolgozik.

A medencében apuka kb. fél órája kérlelte a kislányát, minden féle szép szavakkal illetve, talán hogy ne másszon fel folyamatosan valahova. "Így kincsem, úgy kincsem".
A kicsik bámulták a jelenetet, majd a nagyobb megkérdezte:

-Mama, miért beszél úgy ez a bácsi, mint egy néni?

Nálunk Apa nem ver, apa nem él lelki terrorral, apának nem az volt a fő célja, hogy minden esti fürdetésénél otthon legyen -én egyáltalán nem bántam. Apa szokott hülyéskedni a gyerekekkel, de ha apa mond valamit, akkor ott nincs olyan visszaszöveg, hogy NEM.
Arra a mondatra, hogy "-Most már gyere ki a vízből!" (a mondat egy nap max. 2x hangzott el) az a válasz, hogy "-Jó!" vagy "-Egyet csúszhatok még?" Nem pedig az, hogy nem, vagy nincs kedvem..
Hát én ezt tartom normálisnak.

Szobi 2009.09.23. 08:44:33

@halihalo: sajnálom, mindenki a maga tapasztalataiból indul ki. Én javarészt a pályára nem való embereket láttam a 18év alattiaknak szánt iskolákban. Az ezt követő képzés mind kapcsolatrendszerében, mint a tanítók nevelő és példamutató szerepében össze nem hasonlítható az előbbivel. Nem téma.

de mondok rosszabbat! Egy év után én is csatlakoztam azon tucatnyi szülőhöz aki kivette gyerekét X oviból, mert az egyik gondozó egészen abszurd és megengedhetetlen módon viselkedett a gyerekekkel. Ez az ember ráadásul 30éve van ugyanabban a munkakörben, ugyanazon intézményben van. Persze régen, mielőtt a magánélete kisiklott volna, biztosan jobb volt. De most nem lenne szabad ott dolgozzon, mert nap mint nap árt a rá bízott 30 3-5éves kisgyereknek. Mindezek ellenére is a helye fix, garantált.

Ellenpélda, hogy alig 30m távolságban egy fantasztikus bölcsőde is van, sok csodás emberrel.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása