29

Ember is lehetett volna sok tanárból?

Ellenőrző , 2010.04.06. 08:00

Levélírónk egy többrészes posztban meséli el saját történetét, tanárrá válásától kezdve a szinte kötelezően bekövetkező pályaelhagyásig. Pályamódosítása során -magasabb fizetés és jobb munkakörülmények hatására- országunk egyik patináns egyetemén tanul, de a tapasztalatai döbbenetesek. Felkészületlen, motiválatlan oktatók, silány képzés.

Az első részben egy lelkes pályakezdőről olvashatunk, aki lelkesen, felkészülten végezte a munkáját, a diákok eredménye is ezt támasztotta alá, mégsem becsülték meg az iskolában.

 
Kedves Ellenőrző blog!
 
 
Egy ideje olvasom a blogon a leveleket és a hozzászólásokat. Legszívesebben azonnal írtam volna, de megpróbáltam megvárni, amíg lecsillapodom. Főleg a magyarországi felsőoktatásról szeretnék írni, mint érintett.
 
 
Magamról
 
29 éves, 2004-ben diplomázott, 2003-tól tanító tanár vagyok. Budapest egyik normális gimnáziumában tanítottam a múlt tanév végéig. Szakmai múltam nem túl tekintélyes. 1997 óta voltak rendszeresen magántanulóim. 2001-ben már hetente 4 órát tartottam (nem pénzért, hanem csak "gyakorlásból") a közoktatásban, főleg korrepetáló órákat, 2003-ban pedig egyből fel is vettek a szerzett diplomámnak megfelelően tanárnak, egy hozzám közeli gimnáziumba. Nekem akkoriban nem tűnt furcsának, hogy 20 hónapot dolgozom ingyen azért, hogy egy nem túl jól fizető állásra felvegyenek.
 
Miért mentem tanárnak? A gimnáziumban végig 5-ös voltam, minden tantárgyból ötösre érettségiztem. A gimnáziumomra nem akarom azt mondani milyen szuper volt, de minden szempontból a jobbak közé tartozott, nem ingyen vagy szociális okokra hivatkozva adták a jeleseket. Úgy gondoltam (17-18 évesen), hogy olyan munkát akarok majd végezni, amivel segítek normálisabbá tenni az országot (írom: 17-18 éves voltam). Ezért mentem tanárnak, de szinte bárhova bejutottam volna. Kissé furcsa volt, hogy amikor érettségi után találkoztam egykori igazgatómmal, akkor miért mondta sajnálkozón, hogy "pedig ember is lehetett volna magából". Mindenesetre rosszul esett és amíg mások az egykori gimijükbe mentek vissza dolgozni és nagy ívben elkerültem.
 
 
Tanári munka
 
Itt sokat kritizálják a tanárokat. Nekem is voltak rossz tanáraim, meg olyan kollégáim, akik szerintem nem alkalmasak a pályára. Engem a volt gyenge tanáraim példája nagyon ösztönzött arra, hogy jól tanítsak, jól neveljek.
Budapesten, belvárosi, "nem túl elit" intézményben dolgoztam 2001-től 2009-ig. Mellette mindig volt legalább 3-4 magántanulóm és az utolsó 4 évben pedig esti-levelezőn is tanítottam.
 
Fiatal nőként SOHA nem volt gondom a fegyelemmel. Normálisan öltözködtem, komolyan vettem az általam tanított tantárgyakat, mindig időre javítottam a dolgozatokat, érthető és lendületes órákat tartottam. A nappalin ez nem volt gyakori, mindig mondták a kollégáim, hogy ki fogok égni, meg nem érdemes ennyi energiát fektetni az egészbe.
A diákok viszont figyeltek, együttműködtek. Még az a diák is, aki nagy általánosságban csak akkor tudott viselkedni, amikor veszélyben érezte magát, nálam normális volt. Igaz, hogy az órák rendje érdekében néha négyszemközt kellett beszélgetnem egy-egy antiszociális diákkal a folyosón, de ezt természetesnek gondoltam. Az esti-levelezőn viszont számos olyan kolléga volt (és van most is), akik mondhatni kedvtelésből mentek be tanítani. Ők hozzám hasonló mentalitással rendelkeztek, ott nem voltam fehér holló. Életem eddigi legjobb négy éve volt. Hozzáteszem, sokkal egyszerűbb volt a 20-25 éves felnőttekkel, mivel nekik voltak iskolai kudarcaik, képesek voltak értékelni azt, hogy a tanári kar normális, érthető órákat tart nekik.
A fegyelemtartásnak nálunk volt intézményi háttere és szerintem ez sok helyen hiányzik. A nappalin nem lehet kirakni valakit úgy, mint az estiből, ezért alapjában véve nagyon szigorú rendszer működött. Minden fegyelemsértésért szankció járt. Ha a fegyelemsértés valamilyen jogszabályt sértett, akkor abból eljárás lett. Ennek az volt a lényege, hogy az iskola elkötelezte magát, hogy akármilyen kicsinek látszó ügyben is rendőrségi feljelentést tesz, mivel az iskola nem tolerálhat ilyet hallgatással. Ide az apróbb lopásoktól kezdve a garázdaságon át a testi sértésig minden belefért. Az első két eset után megtörtént a radikális változás, a legreménytelenebbnek látszó diák is érdekes módon megváltozott.
Itt nem akarom leírni, de volt egy házon belüli szankció. Ha bármely diák órai fegyelmezetlensége (amiért ugye nem lehet feljelenteni) gondot okozott, akkor az iskolai előírás nagyon egyszerű rendelkezést tartalmazott erre az esetre. Bár annyira nem szerettem a nappalis vezetőséget, de egyszer sem kentek el ügyeket, mindig érvényesítették a leírtakat és gondolom ez is közre tudott abban játszani, hogy a diákok rendkívül fegyelmezettek voltak.
Soha nem volt gondom abból, hogy fiatal nő vagyok, legalábbis a diákokkal ebből nem volt probléma. Normálisan öltöztem, nem kihívóan, emberileg is kedveltem a diákokat, segítőkész voltam. A 40-50 közötti (amúgy házas) férfikollégáim néha erőszakos udvarlása és pár kolléganőm irigykedése több gondot okozott, mint az órai fegyelem. Soha nem kezdtek ki velem a diákok, bár iwiwes regisztrációmra meg iskolában megadott emailemre rengeteg névtelen szerelmes levelet kaptam.
Az eredményeim - amennyiben az enyéim - elég jók voltak. Azok az osztályok amelyek nálam végeztek, meglehetősen erős érettségit raktak le. Az Oktatási Hivatal által közzétett statisztikák szerint a nappalis osztályaim mindig az országos érték felett vizsgáztak (középszinten és emelten is), az esti-levelezőn pedig az országos nappali átlagot mindig megugrották, ami szerintem valamit elárul. Nem ezek alapján akarom magam minősíteni, de azt hiszem kijelenthetem, hogy nem vagyok rossz tanár.
 
 folyt. köv.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr341897912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ppppalika 2010.04.06. 09:03:45

"Nem ezek alapján akarom magam minősíteni, de azt hiszem kijelenthetem, hogy nem vagyok rossz tanár."

Érdekes módon ilyen kijelentést jó tanártól még nem hallottam.

Ezzel nem a posztolót szeretném minősíteni, csak megjegyeztem.

SzZ 2010.04.06. 09:19:47

> Minden fegyelemsértésért szankció járt. Ha a fegyelemsértés
> valamilyen jogszabályt sértett, akkor abból eljárás lett.

Ilyen egyszerű, de tényleg. Ezért sem értem, hogy sok iskolában miért takargatják a szennyest.

Nullával Való Osztás (törölt) 2010.04.06. 09:24:20

@ppppalika: Biztos óriási jelentősége van annak, hogy eddig kitől mit hallottál, és ezt meg kellett osztanod velünk.

muhi 2010.04.06. 09:27:35

Ezzel a poszttal tanár néni mit akart mondani?

borovi 2010.04.06. 09:40:22

Ez most valami önfényezés? Másképpen: te most dicsekszel vagy panaszkodsz?

Franky4fingers 2010.04.06. 09:45:55

Összefoglalom a poszt lényegét:

Ha bármilyen közösségben (iskola- ország- munkahely- akármi) működik a személyes felelősség, akkor működik a közösség.

Gy.k.:

minden szabálysértésnek (minden!!!) szankciója van, de arányos mértékű
a szankciók előre rögzítettek, mindenki tudja, hogy minek, mi a következménye
Ebből következik a működő liberalizmus: Értsd, mindent szabad, de a tetteidért TE személyesen viseled a pozitív és negatív következményt.

Tudjátok az a szomorú, hogy így, egy internetes blogban kell feltalálni a melegvizet. Ennek kéne természetesnek lenni. MIndenhol az országban. (bár mit várunk amíg egy főpolgármester szemrebbenés nélkül azt mondja, hogy az általa vezetett város közlekedési vállalatánál neki nincs felelőssége, csak politikai... pfff)

Franky4fingers 2010.04.06. 09:49:23

Ja igen. És az előttem szólóknak:

Miért baj az, ha valaki értékeli magát és megállapítja, hogy jó amit csinál??? Ez nam baj. Ez része a személyes felelősségnek. Tudjátok miért? Mert hozzárendelt egy mérőszámot. Azt mondta: VAn egy átlag ennél az én osztályaim jobban teljesítenek. HA ez nem így lesz, akkor felelősségre lehet vonni, hogy romlika tanári teljesítményem.

Fel kéne már fogni, hogy csak és kizárólag ezzel a mentalitással megy a világ. HOgy mindenki tudja hol a helye, és csak azzal foglalkozik, de ott a maximumot hozza.

ppppalika 2010.04.06. 10:08:25

@Nullával Való Osztás:
Aha.
Egy igazi szakember nem a múltba nézően dicséri önmagát, hanem a jövőbe tekint és a múltbeli hibákat igyekszik kijavítani. Aki nem talál a múltban hibát, az nem is szakember. Ha ezt nem írja a végére, semmi bajom nem lenne a poszttal.

Бабаяга 2010.04.06. 10:09:21

Mikor lesz folytatás?
Eddig elég szokványos történet, már ami a megszállott, valóban pályára való pedagógust illeti.
Anno én is így kezdtem általános iskolában. Aztán főállású anyaként vonultam ki a küzdőtérről 12 évre és a mai napig se tértem vissza igazából. Mondjuk én végig úgy éreztem, hogy a profi öreg kollégáktól van mit tanulnom, és szívesen is vettem, ha segítenek tanácsaikkal. Az is igaz, hogy ma már az a korosztály nyugdíjas, amelyik még anno megszállottságból ment a katedrára és maradt ott évtizedekig.

Csak nem az lesz a csattanó, hogy a gyakornoki rendszerben egy állását féltő tehetségtelen mentor "kolléga" elmeszelte és így soha nem taníthat?

MagyarZizzi (törölt) 2010.04.06. 10:20:28

Eddig tetszik a poszt, szerintem egyáltalán nem dicsekvés, hogy a szerző tudja, hogy jól csinált valamit. Legalább tisztában van vele, mihez ért, és hol van a helye a világban, nem csak úgy téblábol a katedrán, mint a tanárok többsége. Ezek után kíváncsi leszek a folytatásra!

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.04.06. 10:46:04

Kár, hogy már most tudjuk, hogy a történet vége (közepe?) pályaelhagyás.

És kommentekre reagálva, miért baj az, ha valaki emelt fővel azt tudja mondani, hogy jól végezte a dolgát? Miért lesz ettől szar ember? Esetleg a fikázók milyen konkrétumot tudnának kiemelni a posztból, ami miatt nem neveznék jó tanárnak a posztolót?

bovaryné 2010.04.06. 10:47:21

Kedves posztíró, engem érdekelne ez a házon belüli, jól bevált szankció. Talán általános iskolákban is lehetne alkalmazni.

"Itt nem akarom leírni, de volt egy házon belüli szankció. Ha bármely diák órai fegyelmezetlensége (amiért ugye nem lehet feljelenteni) gondot okozott, akkor az iskolai előírás nagyon egyszerű rendelkezést tartalmazott erre az esetre."

eladopatron 2010.04.06. 11:11:52

A poszt lényege: "jó" nő vagyok. Persze, azért bizonygatod állandóan.

I_Isti 2010.04.06. 11:13:43

@ppppalika: Ezt hívják kommunista önkritikának. Sokra is mentünk vele!
(Ezen kívül, ha valakinek van normális önbecsülése, és valamilyen mérőrendszer alapján még alá is lehet támasztani a saját magáról állított tényeket, akkor ne másszunk már bele a lelkivilágába ilyen hülyemagyar lelkizésekkel! Jó tanár nem mondhatja magáról hogy ő jó tanár? Sőt, még nem is azt mondta, hogy jó, hanem azt, hogy "nem rossz". Ezt pedig joga van mondani magáról, nem kell lelkibeteg magyar színvonalat megkövetelni mindenkitől, sőt ki kéne gyógyulni belőle.)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.06. 11:17:13

"Kissé furcsa volt, hogy amikor érettségi után találkoztam egykori igazgatómmal, akkor miért mondta sajnálkozón, hogy "pedig ember is lehetett volna magából". "

Ez tényleg furcsa. Azt, hogy ember legyél, azt az érettségid előtt tizennyolc-tizenkilenc évvel buktad el...

@muhi:
Van bevezetés, tárgyalás, befejezés. Ez a klasszikus felosztása a fogalmazványoknak. Ez a bevezetés.

Várom a folytatást.

eladopatron 2010.04.06. 11:18:35

Egyébként jó lenne egyszer egy olyan tanárt találni, aki felvállalja, hogy rosszul tanít, mert már herótom van a sok "annyira, de annyira jó/figyelmes/felkészült/gondoskodó stb. vagyok" tanárból.

A valóságban pedig nem találkozom eggyel sem. Hogy is van ez?

Squazee 2010.04.06. 11:34:44

Szerintem is kissé túllőtt a célon a posztoló ezzel az "én milyen tökéletes vagyok" szöveggel. Nem az a a gond, hogy jót gondol magáról. Leírja, hogy ő egy minta tanár, s maga a módszer és a rendszer egy másodlagos, mellékvonalon jelenik meg a szövegben.
Gondolom a folytatás majd árnyal, s kiderül, hogy a "tökéletes", mintatanár miért nem jó tanárnak. Meglátjuk.
Tény, hogy rossz tanári közösségek a legjobb embert is ki tudják vetni magukból, de... Na majd meglátjuk.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.06. 11:35:38

@eladopatron:
Én még sosem láttam olyan parasztot, amelyik azt mondta volna, hogy bákkéró, én olyan béna vagyok, hogy nem tudok egyenesen szántani, ha megmetszem a gyümölcsfát akkor kiszárad és a múltkor is a mákot arattam le véletlen a tritikálé helyett.
Olyan informatikussal sem találkoztam, amelyik azzal dicsekedett volna, hogy ha ő hozzányúl, még a gépzongora bordáshengerére felvitt program is összeomlik és kakofóniát játszik Grieg helyett.

Szóval ez nem tanár specialitás.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.04.06. 11:40:47

Látom egyesek csak köpködni tudnak. Bizots soha életükben nem mondták magukról, hogy akkor és itt x vagy y dologban bizony jó voltam. Ugye itt mindenki űberszerény vérprofi? Jaj...

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.04.06. 11:45:59

Szép a ruhám, szép a lovam; megdicsérem dicső magam! :D - azért a vesszőkkel legközelebb ne spóroljunk ;)

IronLowrider 2010.04.06. 11:49:08

@Franky4fingers: Ez a mérőszám nem a tanári teljesítményt méri. A tanári teljesítmény reálisan a fejlődés év elejétől év végéig.

Nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy a tanárnő munkája a tanulók tudásán csak nagyon keveset változtatott.

eladopatron 2010.04.06. 11:52:45

OFF:

@kolbászoszsömle: Pont ilyen vagyok, de egy-két hozzám hasonló ember el is kél, hiszen több milliárdnyi "ha én nem vagyok/dolgozom, összedől a világ/munkahely" beállítottságú embert kell ellensúlyoznunk. :)

eladopatron 2010.04.06. 11:54:13

@molnibalage: alig vártam már a Főmérnök Úr megvilágosító szavait.

ppppalika 2010.04.06. 12:02:49

@molnibalage: "Bizots soha életükben nem mondták magukról, hogy akkor és itt x vagy y dologban bizony jó voltam."

Nem ezt mondtam. A mérnök mondhatja, hogy ez egy jól sikerült ház volt. A posztoló elmondhatja, osztálya jobban érettségizett az átlagnál és reméli, hogy az ő munkáját is tükrözi. Az szúrta a szemem, hogy kijelenti, hogy jó tanár.

Egy pályázatban, önéletrajzban mit gondolnátok, ha azt írná le valaki, hogy ő jó mérnök, orvos, tanár. Szerintem elég megmosolyogtató lenne. Ezt a fajta ítéletet a külvilágra kell hagyni. Abban viszont semmi kivetni való nincs, hogy "eldicsekszik" az eredményeivel. Itt és itt ezt és ezt produkáltam. Abból majd magam levonom a következtetést, hogy igen, ő jó.

Idézet a poszt végéről:
"Az eredményeim - amennyiben az enyéim - elég jók voltak. Azok az osztályok amelyek nálam végeztek, meglehetősen erős érettségit raktak le. Az Oktatási Hivatal által közzétett statisztikák szerint a nappalis osztályaim mindig az országos érték felett vizsgáztak (középszinten és emelten is), az esti-levelezőn pedig az országos nappali átlagot mindig megugrották, ami szerintem valamit elárul."

Nem, nem árul el semmit! Miért az országos átlaghoz viszonyít? Lehet egy olyan gimnázium, ahol mindenki az országos átlag felett van, sőt, a többi osztály e tanárnő osztályát is felülmúlja. Ha valaki azt mondja, hogy az országos átlag alatt teljesítettek a diákjai, akkor meg rossz? Dehogy, lehet, hogy az adott diákanyagból még ezt is szinte lehetetlen kisajtolni.

Aztán egy iskolán belül is sokféle osztály van. Egy matekos osztályból nemhogy az országos átlag feletti, de még iskolaátlag feletti matematika érettségit is könnyű kihozni. Egy humán osztálytól már nagy teljesítmény lehet az iskolaátlag elérése is matematikából.

bontottcsirke 2010.04.06. 13:18:11

Ezek után három lehetséges forgatókönyv valósulhat meg:

1. Pályaelhagyás (szarból várat építeni vagy árral szemben úszni nem sokáig lehet)

2. Belefásulás (sematikus középszerű órák, érdektelenség)

3. Ügynöki tevékenység (ha haver a kolléga akkor csinál egy-két összevont órát amíg te elmész egy több százezres üzletet megkötni vagy magukat a diákokat nézed pénzeszsáknak)

kukko 2010.04.06. 15:07:59

Sokan felvetették már, hogy a tanárok teljesítményét mérni kellene, de arról nagyon eltérnek a vélemények, hogy ki a jó tanár és ki a rossz. Egyáltalán, mi az a mérőszám, amellyel ezt mérni lehetne? Érettségi eredmény, kompetenciamérések eredményei, diákok elégedettsége, tárgyi és módszertani tudás?
@eladopatron:
Mi volt a baj a te tanáraiddal? Hogyhogy 1 jó tanárral sem találkoztál? Nem gondolkodtál el esetleg azon, hogy iskolát kellene váltanod?

Varga Dénes 2010.04.08. 12:13:05

Tanulj meg úgy játszani, mint a profik és keress pénzt a helyes stratégiával!
Szerezd meg az ingyenes 50$-s kezdőtőkét, és kamatoztasd tudásod!

PokerKezdoToke.try.hu

GeeDawg2 2010.04.08. 13:06:55

@kukko: van egy nagyon híres Peter Drucker idézet: "If you can't measure it, you can't manage it." Szóval, ha azt sem tudjuk, hogy milyen a jó tanár, mit várunk el tőle, addig hiába is próbálunk bármilyen oktatási reformot csinálni...

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása