117

Üssön-e Teri néni?

Ellenőrző , 2010.02.14. 08:00

Kommentelőnk az "Úgy pofon váglak, hogy behugyozol!" posztot gondolta tovább, lehetséges megoldásokat keresve. Abban egyetérthetünk, hogy az erőszak semmilyen formája nem lehet az iskolai nevelés eszköze.

 

Képzeljük el a Teri nénin szocializálódott gyereket. Alsó tagozatos, szóval most tanulja a társadalmi normákat. Szóval ilyenkor azt látja, hogy így 'kell' viselkedni ez a normális. A szülő meg csak álltak és hallgattak mint a bárányok? Hát egy kicsit ez a mi társadalmunk baja, szótlanul tűrjük a bunkóságot és hogy megalázzanak bennünket/gyerekeinket/egymást. Igenis szóvá kell tenni, hogy ez tűrhetetlen viselkedés, nem kell birka módra tűrni. Azt hogy a posztoló feltette a netre az az első (de gyenge) lépés. Szerintem az eset után igenis el kell meni az igazgatóhoz és formálisan panaszt tenni, ha annak nincs foganatja, akkor menni az Önkormányzat illetékes osztályához. OK, most egy csomóan fogják mondani, hogy azért nem teszik mert úgyse fog semmi sem történni -nos én ebben nem hiszek, mert csak akkor nem fog semmi sem történni, ha mindenki hallgat. Ha felemeljük a hangunkat ebben vagy bármelyik ügyben, akkor előbb-utóbb történik valami és ez rajtunk múlik.

Azért mondjuk van egy másik oldala is a dolognak: szerencsétlen tanárok mit tudnak tenni a beszóló, pofájukba röhögő kölkökkel és az osztályba kerülő antiszociális egyedekkel? Nem ütheti meg (ne is üsse meg!), nem zavarhatja ki, nem rúghatja ki az iskolából csak akkor ha másik iskola befogadja, mert ugyebár tanköteles a gyerek és neki jogai vannak és ha ne adj' isten cigány a gyerek, akor még azt is ráfogják, hogy rasszista. Barátom alsós gyerekének osztályában van egy ilyen antiszociálsi gyerek: verekszik, erőszakoskodik, összeférhetetlen - egyértelmű, hogy speciális foglalkozást igényel, de olyan családi háttere van hogy ott nem kapja meg. Most akkor hagyni kell hogy éveken keresztül terrorizálja a többieket?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr491753917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.14. 11:38:35

@Senkifia: Ilyenkor én odamennék, mint szülő és erővel tennék rendet. Leszarom a testi fölénymet. Ha máshogy nem megy, akkor a kis pondró féljen más testi fölényétől. Ha neki szabad, akkor nekem is. Ha a szülője sokat pattog, akkor ő is kaphat egy seggberúgást, mert nekem kell nevelni helyette...

melkaart 2010.02.14. 11:41:11

@kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook!: Az esetek többségében nem túl nehéz megtalálni az okokat, ezt a mintát hozzák otthonról, a szülők gyakran meg is erősítik ezt a viselkedésmintát. VAn olyan tanítványom, akinek mindkét szülője börtönben van, sokan csonka családban nőnek fel, sokakat a média nevelt, beléjük oltotta az erőszakos konfliktuskezelés elsődlegességét, stb. Nem az okok, a megoldási lehetőségek hiányoznak. 1. Lényegében nincs szakmunkásképzés - emiatt sokan koptatják 18 éves korukig az iskolapadot, holott sem érdeklődésük, sem szorgalmuk, sőt, sok esetben képességeik sincsenek meg egy sikeres érettségihez. HA tartanának egy minden csalási lehetőséget kizáró érettségit, meglepő eredmények jönnének ki. 2. Az integrált oktatás a tehetséggondozás rovására megy - nem mondom, hogy nem kell integráltan oktatni, de amikor egy osztályban van pár épphogy nem értelmi fogyatékos, hiperaktív gyerek, és mellettük vannak kimondottan intelligens, érdeklődő tanulók, akkor nehéz mind a 30, akár 40 diákot lekötni. Mondjuk 9. osztályban a négy alapműveletet tanítani és Arany Dánielre felkészíteni egyszerre. Szerintem az osztálylétszámok csökkentése, és egy kis szegregáció lenne az első lépés a megoldás felé. 3. Ki kell mondani - a tanárok jelentős része alkalmatlan - ennek egyik oka a pedagógusképzés. Freud és Jung összest olvasni remek szórakozás, de mérsékelten készíti fel a leendő tanárt arra, hogy teszem azt a diák rácsap a tanárnő fenekére, esetleg órán maszturbál...hadd ne soroljam, mi minden megeshet. Több gyakorlat, és nem csak gyakorlóiskolákban, válogatott, jól motiválható gyerekeket kellene látni. Megjegyzem, talán ha 2-3 tanárom volt PPK-n akiből kinézem, hogy nem darálná le percek alatt némelyik osztályom. 4. Ne feledjük, ez pénzkérdés is. Ennyi pénzért, ilyen társadalmi megbecsüléssel ilyen munkaerőt lehet kapni - vagyunk akik szerelemből csináljuk, de én se abból élek, amit tanárként keresek. Ide tartozik az is, hogy az iskolák eszközellátottsága is igen hullámzó, én egy évben 100 lápot kapok, egy osztály egy dolgozata olyan 60-80 lap, 8 osztályban tanítok, krétát a gyerekek hoznak... 5. A gyermek nevelése nem kizárólag a tanár dolga - 6-7 éves korára a gyermek "kész van", a szülői minták erősen beépültek már. Másfelől az sem használ a nevelőmunkának, hogy otthon szülő és tanuló együtt röhögnek a "hülye tanáron". Kedves Szülő, bemész majd lepofozni a főnökét is, ha esetleg valami méltánytalanság éri csemetéd? Nekem mindegy, ha arról van szó meg tudom magam védeni, de mi lesz, ha gyermeked egyszer Tőled akar valamit, az iskolában megszokott erőszakos fellépéssel - én kibírom 4-8 évig, de Te optimális esetben halálodig élvezed a nevelés gyümölcseit.
Bocs, hogy ilyen hosszú lett;-)

Claritas 2010.02.14. 11:55:12

szerintem igencsak felelősek a pedagógusok a kialakult helyzetben, persze, a családdal együtt. 2 példával illusztrálnám a dolgot:
1. kisfiam óvodai csoportjában volt egy gyerek,aki verekedős,koszos,büdös volt,nyilvánvalóan nem törődtek vele. az óvónéni beszélt a szülőkkel,és elmondta,mit fog tenni,ha nem változik a helyzet.( levél a gyámügynek,stb.) viszont ha a változtatáshoz segítséget szeretnének kapni,akkor pedig itt a lista,ide lehet fordulni ( családsegítő,önkormányzat,nevelési tanácsadó pl ), de ő maga is szívesen segít. nem mondom,hogy egy angyal lett a gyerekből, de alakul lassan,csupán azért,mert megijedtek a szülők kicsit.
2. közeli iskolában egyik gyerek anyját kilakoltatták, így a gyerek állami gondozásba került. a gyerekről szörnyű dolgok derültek ki:nem kapott enni,üres borosflakonok voltak a játékai,higiénia nulla,tanulmányi eredmény nulla,anyja alkoholista,stb. ez a gyerek 4. osztályos volt,akkor már 8 éve járt oviba/iskolába és nem akadt egyetlen pedagógus sem,aki jelezte volna családsegítőnek,gyámügynek,hogy gond van....
ma Magyarországon ez van: kevés pedagógus,aki a gyerek mellé áll, és sok,aki magasból tesz a kötelező feladataira is.

maszogep 2010.02.14. 11:57:25

Maximálisan egyetértek szagértő kollegával. Náalm az óvodában volt egy kisköcsög, a tipikus "Józsika", aki kicsit visszamaradott, viszont szépen meghízott. Amikor a fiam másodszorra panaszkodott rá, hogy Józsika üti, akkor bementem, és közöltem a kisköcsöggel, hogy letépem a kicsi fejét, feldugom a seggébe és még meg is baszom ott helyben az udvaron. Soha többet nem nyúlt a fiamhoz.
Szerintem ha valaki csak erőszakból ért, akkor annak tükröt kell mutatni, és erőszakkal megregulázni. Józsika így is pont kellő mértékben szocializálódott, hiszen rájött, hogy hiába nagyobb ő, mint a fiam, nála is van egy nagyobb, aki szükség szerint péppé üti a kis buci fejét.
A szülei nem reagáltak az esetre, azóta is messziről köszönnek. Igazából ha negatívan állnának a dologhoz, akkor először megkérném őket udvariasan, hogy akkor neveljék ők meg a gyereküket; ha ez nem hatna, akkor fej letép, seggbe feldug...:)

akakukk 2010.02.14. 12:10:58

Az a baj hogy mindenki kiskocsog jozsikaval foglalkozik, az o jogai igy, az o jogai ugy. Kozben az osztaly tobbi tagjanak csorbulnak a tanulashoz valo joga, es az adoforintjaim rosszul hasznosulnak. En az amerikai megoldas hive vagyok. Ott a tobbi szulo beperelte az iskolat, hogy az nem tanitja eleg hatekonyan a gyereket. Azota letezik az iskolaborton intezmenye. A tanar nem koteles a fegyelmezetlen gyerekkel foglalkozni, masodik felszolitas utan e gyermeket lekuldi az iskoalbortonbe egy feladatsorral, ahol megfelelo fizikai alkatu felugyelo mellett foglalkozik aznap a feladatsorral.
En elhiszem hogy tanarnak le kell kotni a gyereket, meg jo orat kell tartani meg minden, de ennyi fizetesert nem kapunk ilyen emberanyagot. Az iskolaborton sokkal olcsobb intezmeny.

manager2008 2010.02.14. 12:18:06

Konstruktív megoldás az iskolai fegyelem elérésére.
MA már alkalmazható olyan biztonsági kamera rendszer, amely az interneten is elérhető, és ezáltal akár a szülői közösség is ellenőrizhetné mi folyik az órákon. A kamerák által szolgáltatott képek rögzíthetőek és utólag bizonyítékként a helytelenkedő gyermek és a szülei elé tárhatóak.
Az iskolai biztonsági szolgálat pedig jelzésre (akár a szülő, vagy a tanár, vagy maga az iskolai megfigyelő) azonnal beavatkozhat.
Nem igazán hinnám hogy egy ygermek akkor baromkodik ha tudja hogy ezt a viselkedését látha még 20 ember (aki éppen ráér és figyeli őket.)
A ygakorlatban ez azt jelentené hoyg mnikor itt irogatok nektek, közben egy kameraképet is felteszek és nézem mi van a suliban. Ha azt látom hogy éppen csépelik a szépséges lánykámat mint a tévében volt megtekinthető,akkor autóba ülök, és a helyszinen fogok csevegni az esemény után 20 percel a tettessel.
A nem akarásnak nyögés a vége.
Egy ilyen profi kamera a vezető gyártótól 30000 Ft + Áfa. Kiváncsi lennék a véleménytekere, miért nem tesszük ezt meg, és miért szarakodnak minden féle hülyeségekkel e helyett.
A video film felvétele lehet folyamatos is, nem kell vele csinálni semmit.
Van olyan kamera is ami 180, vagy akár 360 fokban is lát (plafonra téve mindenki látható.)
Természetesen puskázni sem lehet, mert a tantónéni akár ki is mehet, a dolgozatot írókat egyenként, megnézheti a tanáriból is.

Hagrid 2010.02.14. 12:23:37

A napnál is világosabb, hogy ha nem akarunk öntörvénykezni - én egyelőre nem akarok, de ha úgy hozza... - akkor a problémás fiatalokat el kéne dugnunk a nekik megfelelő speciális intézménybe (amiből most nem sok létezik idehaza). Azokban az oktatási-nevelő intézményekben ki fog dolgozni? Biztonsági őrök és smasszerok? Gyerekbörtön az elcseszett szülők miatt szenvedő vad gyereknek? Belegondolni is rossz. Vagy keményebben odalép a gyámhatóság és komolyabban vesszük a kiképzésüket a pedagógusoknak (az enyém elég felemás volt...a felsőoktatás gyakran szarik az egészre). Mindenesetre ha a tettlegességet nem is kellene engedni, szigorítás, némi tekintély biztosítása nem ártana. Én el tudom nyerni, 1 év meló a gyáli cigánysoron elég volt, hogy kitanuljam, sőt még meg is szerettessem magam, de ehhez kell az iskolai háttér. Az iskoláknak meg a jogi háttér.

manager2008 2010.02.14. 12:23:51

A vizuális élmény miatt egy link, az oldal alsó részén vannak kamera képek.
Egy észtországi erdő tisztásán vadállatok mozognak, kép, hang, stb. MS Windows Media Player kell hozzá (általában van a gépen).
Érdemes északa is megnézni akkor sok a vaddisznó, megy az adás folyamatosan.

www.pointernet.pds.hu/erdogazda/index.html

Tehát egy osztály szülői munkaközössége simán összedobja a kamera árát, kell hozzá egy ADSL vonal és nézhetjük az órát egész nap.
Ha valakit érdekel 70% os áron leszállítható a dolog (csak neked csak most). Minta rendszer ingyen van.

akakukk 2010.02.14. 12:37:06

@manager2008: A 30000+AFA-t szorozd be a termek es folyosok szamaval, utana letesits minden iskolahoz ennek megfelelo savszelessegu internet kapcsolatot. Utana allokalj pent a karbantartasra es az uzemeltetesre. Innentol mehet!

vagyok59 2010.02.14. 12:38:33

Hagyja a fenébe, hiszen rabszolgák is kellenek, nem is kevés, sok az alja meló. Engem különösebben nem érdekel, hogy ezek valahogy csupa Lakatos és Kolompár. Persze a tanárverést, inzultust, büntetni kell kirúgással. Az iskola és a pedagógus valójában élet halál ura, hiszen ekkor dől el kiből lesz rabszolga, kiből meg nem. A képzetlen cigányok a külön kis világukat ma már csak kizárólag bűnözés mellett képesek fenntartani, ez a kormány lelép, ez a kiskapu is bezáródik. Előbb - utóbb csak megértik, hogy a meleg irodai munkáért gyerekkorban is meg kell dolgozni.

gyapi1 2010.02.14. 12:46:17

Sziasztok,nem szoktam blogolni. de ezt szeretném pár szóban megosztani veletek: kiváncsi lennék, mi a véleményetek, arról,hogy ha egy "beilleszkedni vágyó" kissebségi,aki a gimnáziumi jelentkezésnél magasabb pontszámmal (273-pont)nem nyer felvételt,mit tegyen, ha köztudott,hogy ezzel szemben a kevesebb ponttal rendelkező (243-pont)"többségi" pedig "simán" bejutott!És azért irom ezt most ide, mert ezt, az iskola "enyhén és bevallottan" rasszista igazgatónőjének köszönhette a "beilleszkedni vágyó"!!

szárnyati géza 2010.02.14. 12:50:55

Régen nem volt olyan, hogy hiperaktív...
Azt mondták a gyerekre, hogy hülye.
A renitenskedőt kiközösítettük. Mert akkor még volt közösség. Együtt játszottunk, tanultunk, bandáztunk. Most nincs közösség. Gyerek hazamegy, pléjsztésön, számítógép. Egyedül. Persze, hogy nem alakul egyfajta társadalmi berendezkedés a gyerekek közt. Anno mindenki tudta, hogy kihez hogy kell szólni, kivel hogy kell viselkedni, kit kell elkerülni.

No de azt is hozzáteszem, ha az egyik szülő bántaná a fiam tanárát azért, mert fegyelmezi a gyereket, akkor magam mennék oda, és én baszkodnám meg a kedves szülőt...

Hagrid 2010.02.14. 12:51:57

@gyapi1: Tudom milyen ez, ismerek ilyen sulit, de hidd el, a sulik többsége nem rasszista és két kézzel kapna utánad vagy a gyermeked után. Örülj is neki, hogy oda nem vették fel, mert nagyon rossz dolga lenne. Máshol a suli még plusz pénzt is kapna utána. Irány egy másik, jobb suli, ne add fel.:-)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 12:53:55

Eléggé félre van értelmezve ám itten a liberálsság.

Az ugyanis a liberális szemlélet antitézise, hogy valakinek úgy vannak jogai, hogy ezzel a joggal a többi embernek árt.
Ahogy az is egy téves jogértelmezés, miszerint nem lehet kiküldeni a gyereket az óráról.

Ha nincsen olyan mentális vagy fizikai állapotban a gyerek, amivel részt tud venni az órai munkában, valamint megsérti a többi gyerek tanuláshoz való jogát, igenis ki lehet küldeni.

Azt nem lehet, hogy bemegy a tanár, és a gyereket se szó, se beszéd kiküldi.

vagyok59 2010.02.14. 12:58:44

@kolbászoszsömle: Ezt régebben így csinálták és nem volt belőle gond. Az persze másik dolog, hogy a diplomás cigány csodaszámba ment.

rore 2010.02.14. 13:00:05

Valaki már említette az ovit. Szerintem is ott kezdődik a suli-ügy. A mi óvodánkban az első szülőit azzal kezdték, hogy szóltak előre, a gyerekeket fogják fegyelmezni. Biztos lesz sok gyerek, akinek ez ismeretlen lesz, ha a szülőnek nem tetszik, viheti máshová a gyereket. Én fellélegeztem, hála az égnek, hogy az itthoni kemény munkámat ott is segíteni fogják, értsd: nem csinálhat a gyerek, amit akar, hanem az előírt és ismertetett szabályokat be kell tartsa, úgy mint itthon. Sajnos kevés ilyen ovi van, és sok olyan szülő, aki azt sem tudja, mit jelent a fegyelmezés. A gyerekkel való törődés és a megfelelő nevelés hiánya ill. a rossz szülői minta pedig egyenes út a kis józsikákhoz...

bryan 2010.02.14. 13:10:08

@melkaart:
Ha lenne like a blog.hu-n, az most neked járna.

Rántott máj (törölt) 2010.02.14. 13:10:58

@xido: A kulcs- és krétadobálást azért túlzásnak tartom, mert nagyon súlyos sérülést is okozhat. Rossz belegondolni abba, ha csak kicsit csúszik ki a tanár kezéből, és szemen talál egy diákot. De egyébként egyetértek.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 13:11:45

@rore: Mit jelent az, hogy "fogják fegyelmezni"?
Minden szülő fegyelmezi a gyerekét, ez alapvető dolog, ha együtt él vele.
Szóval, ez kb olyan, mintha azt mondaná, hogy fognak ebédelni.

prolee 2010.02.14. 13:16:21

Alapvető, súlyos hiba azt gondolni, hogy a gyerek otthonról hozza a pofátlan/erőszakos viselkedésmintát. Ma, az informatika és médiatolulás korában a gyerek személyiségébe épülő viselkedésmintáknak csak a töredéke származik a családból. (Arról szól a híradó, hogy országunk nagyjai lopnak, csalnak, hazudnak, fegyverrel fenyegetőznek, részegen, meztelenül replikáznak a rendőrökkel, vagy éppen lefejelik a nekik nem tetsző pártállású televízió kameráját, tanárok szexfotói keringenek a neten, vagy épp egy iskola üzleti ügyekbe keveredett tanerői gyengéden kinyírják egymást, "celebek" élnek teljesítmény nélkül a semmiből nagyon jól.)Ezt azért fontos felismerni, mert ha az okot nem tisztázzuk, akkor a negatív jelenség felszámolása sem lehet sikeres. Lényegében ez folyik ma, az iskola és a szülő egymásra mutogat.
Bűn, sőt mi több, súlyos hiba a szocializálatlan, vagy sajátos nevelési igényű (dislexiás, discalculiás, hiperaktív, stb.)gyerekek elvegyítése, azaz sajátos problémamegoldó cselekvési program helyett a minőség ideológiai alapon történő, pocsolyaszintű felhígítása.
Súlyos hiba volt továbbá a nagykorúságig kitolt általános tankötelezettség bevezetése. Látni kellene, hogy az iskola az állampolgárok adójából fenntartott jóléti intézmény, aminek az igénybe vételét ki kell érdemelni. Tehát legyen 10 éves korig iskolakötelezettség, mert az alapszintű, elemi ismereteket mindenkinek el kell sajátítania. Ezt követően ki kell érdemelni, megfelelő viselkedéssel és tanulmányi előmenetellel az állami oktatás lehetőségét.Aki egyáltalán nem fizet adót, az - ha csak néhány ezer forintos jelképes összeggel is, vagy természetbeni munkával is, de járuljon hozzá az oktatás költségeihez.Ilyen feltételek esetén a szülő és a gyerek is odatenné magát.
Tudomásul kellene venni, hogy az iskola nem gyermekmegőrző, hanem oktatási intézmény. Az a 10 éven felüli, aki nem akar tanulni, az felőlem 18 éves koráig járjon erre a célra létrehozott gyermekmegőrző intézménybe, de ne oktatási intézménybe.
Az ugyanis nonszensz, hogy a fiatalkorú tanköteles bűnöző együtt járjon a gyerekemmel iskolába. A tanuló iskolába járjon, a bűnöző pedig intézetben, börtönben legyen. A garázda 14 éven felüli gyerekhez nyugodtan hívjon rendőrt a tanár.
S még valamit. Óriási tévedés, hogy a rendetlenkedő gyereket nem küldheti ki a tanáraz óráról.A gyereknek azért van joga jelen lenni az órán, hogy tanuljon, ez a jog tehát célhoz kötött.
Viszont az is benne vagyon az oktatási törvényben, hogy a jogokat rendeltetésszerűen kell gyakorolni. Aki az óra megtartását rossz magatartásával lehetetlenné teszi, azt el KELL távolítani az óráról, mert az a többiek oktatáshoz való jogát sérti. Más kérdés, hogy az eltávolított nebuló tárolásáról és felügyeletéről is gondoskodni kellene. Ehhez viszont fel kell nőnie a tanerőnek is, és ezt az eszközt nem a késve érkező (kétség kívül zavaró)kölykökkel szemben, hanem RENDELTETÉSÉNEK MEGFELELŐEN kellene alkalmazni.
Most ennyi fért bele.

vagyok59 2010.02.14. 13:19:20

@prolee: "Alapvető, súlyos hiba azt gondolni, hogy a gyerek otthonról hozza a pofátlan/erőszakos viselkedésmintát."

Pedig otthonról hozza. Mellesleg a számítógép és TV kultúra kialakítása is szülői tevékenység, tehát ezek is otthonról vannak.

zizizuzu 2010.02.14. 13:24:18

@manager2008:
Személyiségi jogok. Megint liberálisok ugye......

Csak egy példa. Az osztályomban régebben volt lopás, drogos gyereknek kellett a pénz. Az osztály tudta ki az, az iskola tudta ki az, a rendőröket kihívtuk, de nem tudtak mit kezdeni. Javasoltam az igazgatónak, hogy felszerelek sunyiban egy kamerát a terembe, összehúzom a szerverrel, megoldom a folyamatos felvételt, előbb-utóbb lebukik. A válasz a NEM volt, mert:
1. Engedély nélkül a bíróságon nem bizonyíték
2. Minket baszarintanak meg, szem. jogok megsérétse miatt
3. Mert csak, nem kell a balhé. Oldjam meg másképp.
Ennyi.

Rántott máj (törölt) 2010.02.14. 13:31:02

@LION_heart: Durvabb peldat mondok. Ismertem valakit, aki alexias volt, es a hozzaerto tanitonok osszesen negyszer(!) buktattak meg alsoban. Tizennyolc evesen jarta a nyolcadikat. Egyebkent egy egeszen jo feju gyerek volt, specialis kepzes mellett sokkal tobbet ki lehetett volna hozni belole.

manager2008 2010.02.14. 13:31:53

@akakukk: Teljesen igazad van. A biztonság és a hatékony működés is pénzbe kerül. Ha az állam nem képest ezt biztosítani akkor tegye meg a szülők közössége. Ha ő sem tudja akkor annyi volt, és a lecsúszás be van kódolva. Ha egy kontroll nélküli iskolába jár a kedves kisgyermek, akkor ugyan mi is szeretne lenni? Milyen munkalehetőségei lesznek annak aki már az elején kiakasztja a hőmérőt?

Ma már az iskola területén olyan dolgok történnek ami figyelmet érdemelne (erőszak minden formája, kábszer, dohányzás, alkoholizálás, zaklatás, garázdaság, stb., a fél Btk.)
De úgy csinálunk mintha mindezt az iskolának és a tanároknak kellene kezelni, minden feltétel biztosítás nélkül. Nagyon sok különbség nincs egyébként az elitiskolák és a másik véglet között. 15 éves gyerekek vizipipáznak a bulin, ami reggelig tart (ilyen a morál), a lányok alapból olyan dolgokat követnek el divatból, ami sok ével később volt megszokott. Sok szülőnek halvány fogalma sincs mi megy a gyerekek között (nem meséli el). Akkor ébred amikor a detoxikálóba kell érte menni.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 13:32:58

@zizizuzu: Azt hallottam, hogy a kollégáid közül valaki adatot csempészik, ezért minden embert, aki elhagyja a munkahely területét, minden alkalommal testüregi motozásnak vetünk alá.
A dolgozónak nincs joga felmondani.
A személyiségi jogok meg csak egy liberális kamu.

Zalek 2010.02.14. 13:35:00

Nézzétek, figyelmesen olvastam minden hozzászólást, de kiegészíteném szinte mindegyiket: Amivel nem foglalkoztatok! Véleményem szerint minden pedagógust, tanárt megilletné az úgynevezett, szülői fegyelmezési jogkör, hisz a gyermek napjai felét (ha nem többet) az iskolában, és nem a szülőkkel tölti. Ez az óvodára, illetve az alsó tagozatra fokozottan igaz, míg a felső tagozat és középiskola esetén némi harcászati tapasztalatok sem megvetendőek! Ha másként nem megy: lásd manager2008 hozzászólásának 6. pontját.

petya.bacsi 2010.02.14. 13:35:39

Az ész nélküli liberalizmus áldozata lett az oktatás is. Sajnos a tanár túl sokat nem tehet: nem zavarhatja ki, mert a neveletlen nebulónak joga van, és úgy látszik ez a jog nagyobb, erősebb, mint a többi diák joga, akik csendben próbálják megtanulni a tanító/tanár által leadott anyagot.

Ma már minden neveletlen hülyegyereket hiperaktív neveznek. Pedig ha a tisztelt szülők otthon elkapták volna a nevelésben, akkor más lenne a helyzet. De ugye a tanár/tanító feladata sok szülő szerint a gyerek megnevelése, rendszabályozása. De milyen eszközzel? A szép szó már rég nem használ a jogokkal teli világban.

Ma már a tanár statisztál a saját óráján, és bizony, régóta a befőtt teszi el a nagymamát. Kifordult/megbolondult világban élünk. A diák felnyomhatja a tanárát akár mondvacsinált indokokkal is.
Pár évtizede ha a tanuló kapott egy osztályfőnökit, akkor a szülő nem a tanárt kente fel a falra, hogy "hogy merészeli?", hanem elbeszélgetett a gyerekével, és megbüntette. Ma már a gyerek szemberöhögi a tanárt, aki nem osztályozhat, csak véleményezhet, mert jaj, szegény lurkó piciny lelki világa összetörik. Nehogy kijavítsa pirossal a dolgozatot, mert a gyerek összeomlik.

A legtöbb szülő nem foglalkozik, nem neveli a gyerekét, betolja a tévé elé, és onnan szocializálódik, nevelődik. A Mónika-showból. Egy részről a szülők is meg vannak pakolva gondokkal, melóval, és nincs idejük a gyerekre. Pedig igen is, hogy a gyerekkel foglalkozni kell, nevelni kell, mert azt viszi magával a nagybetűs életbe, amit otthonról hozott.

Nem vagyok a sorkötelezettség híve (sőt!), de a mai emós, identitás zavaros (nem tudom megmondani fiú vagy lány) világban bizony lehet nem ártana egy komoly kiképzés ezeknek a fiataloknak. A fiúk nagy része ijesztően néz ki, semmi férfias nincs bennük, követik a tévében látott senkiházik által diktált trendet, ömlik az erkölcstelenség a médiából, nem csoda, ha sok fiatal azt gondolja, hogy az a szex, amit a pornóban lát, és rögtön hátulról kell megrakni a macát.

Vissza kéne térni a régi útra, amikor a tanárt tekintélyt övezte. De persze, ahhoz a mai tanárképzésnek is olyannak kellene lennie, mint pár évtizede volt.

Még nem késő megállítani a világszerte züllő társadalmat.

manager2008 2010.02.14. 13:37:49

@zizizuzu: Természetesen az események után kell menni a jognak is. Ha lövöldözős korszak van az egyetemeken akkor fel kell szerelni a fémdetektorokat.
Ha a tanárra is lőnek, akkor azt is védeni kell.
Egyébként ha mindenki beleegyezik a kamera alkalmazásába (szülők) akkor ilyen gond nincs. Nem a bírósági eljárás itt a lényeg, hanem hogy lássa mindenki kivel van probléma, és lehessen intézkedni. Az iskola saját maga alkothat olyan szabályzatot amivel ezt a kérdést engedélyezi. Minden kocsmában kint van a tábla, hogy "kamerával megfigyelt" terület. Ha nem tetszik ne menj be.
Ha kell akkor módosítani kell a szabályzást is. Ma minden egyereknél van mobil telefon, amit szintén ki lehetne zárni, mert alkalmas illegális hangfelvételre, fotózásra, stb. Ez sincs egyébként rendesen szabályozva, hiszen a verekedéseket is rögzítik a gyerekek maguk.

prolee 2010.02.14. 13:38:44

@vagyok59: Nem otthonról hozza, hanem a társadalmi közegből hozza. Ha nem akarod látni, ne lásd, a te dolgod.
A gyerek nem csak otthon számítógépezik és tv-zik, hanem bárhol. Gondolom, nincs gyereked.
Ma egy dolgozó házaspár este találkozik a gyerekével. Az én gyerekeim az iskola mellett sportolnak, zeneiskolába járnak, csapnivaló matekoktatás miatt különórára járnak, ami azt jelenti, hogy reggel fél nyolctól este 6-7 óráig távol vannak otthonról. (Én is kb. akkor érek haza.) Szabad óráikban a könyvtárban, vagy az iskolához közel lakó barátoknál, esetleg Burgerben tanulnak, olvasnak, neteznek, tv-znek.

_wood_ 2010.02.14. 13:39:44

nekem lenne ötletem.
nem a tanárnak kell csapkodni a vásott kölyköt, az a szülő dolga. ezt a feladatot pedig szépen haza lehetne delegálni, ha a renitens kamasz nem csak egy intőt visz haza magával, hanem a mellé automatikusan járó ötvenezer forintos bírságot is, sárga csekken. ez a mai társadalom büntetési jogköre, nem a pofon.

prolee 2010.02.14. 13:40:19

@manager2008: Sőt, ha már a tanár is lő, akkor..... gáz van. :)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 13:45:15

@petya.bacsi: Az a baj, hogy nem a saját dolgoddal foglalkozol.
Nem neked kell megállapítani, hogy az az izé ott fiú, vagy lány, hanem a saját kortársának.
Olyan dolgokat akarsz "eladni" a józannak tűnő érveléseddel, amihez a _világon semmi közöd_.

prolee 2010.02.14. 13:45:56

@zizizuzu: Pedig a helyes válasz az lett volna, hogy a bűnfelderítés a rendőrség feladata és igenis tessék kidolgozni az iskolai bűnfelderítés törvényes módozatait, eszközeit. A rendőrség nem mondja azt a lopásra, hogy nem tud vele mit kezdeni. Akkor lásson hozzá a szükséges intézkedések kidolgozásához. Vállvonogatás helyett.

manager2008 2010.02.14. 13:46:52

Érdekes lenne megvizsgálni, hogy akár a brit elitiskolákba, és az amerikai katonai közép iskolákba miért is iratják a szülők a gyerkőcöt. A szülő nem szeretne a szigorú kegyetlen követelmény támasztó szerepkörben lenni. Ha a csemetét jól eldöngetik a suliban, felmosatják vele a wc-t és beledöngölik a földbe, akkor hétvégén nagyon fog a szülő sajnálkozni, megértő is lesz, meg elmeséli a kiskrapeknek hogy neki még rosszabb volt, mert őt fejjel dugták be a wc-be.
Magában meg elégedett lesz hogy az utód is kemény leckét kap a világ működéséből.
Aztán lesz belőle vállalati vezető, és aprítja a beosztottakat mint a salátát.
Nézd meg a sportjaikat is, lovaglás, vitorlázás, stb. (veszélyes) általában mindnél megkövetelik a kemény helytállást. A tömeg meg jár valamilyen olcsó gyermekmegőrzőbe, jó ha megtanul írni és annyi.

petya.bacsi 2010.02.14. 13:48:36

@kolbászoszsömle: a legtöbb fiatal ugyanúgy bedől a média okádta szemétnek. Mert az a trendi, ha valaki márkás cuccokban mászkál, és a tévében látott senkik által diktált vonalat követi.

Nem szégyen az, hogy az ingyen élő celebek (megélhetési celeb) a példaképek manapság? Szerintem ennél lentebb már nem igazán van.

Pár éve még más volt az értékek sorrendje. Züllik a társadalom, de nagyon. Kíváncsi vagyok, hogy ezen fiatalság, akik úgy nevelkedtek, hogy mindent szabad, éljen a liberalizmus, meg a drog hogyan fog dolgozni...

manager2008 2010.02.14. 13:51:56

@_wood_: Kitűnő ötlet.
A szabályzatba be kell tenni az eljárási költségeket is.
1. Rendkívüli intézkedés költsége 20000 Ft.
2. Adminisztrációs költség (jegyzőkönyv, fénymásolatok, könyvelés) 10000 Ft
3. Személyes tájékoztatás 5000 Ft/alkalom
4. Az osztály elmaradt oktatásának pótlása, az akadályoztatás miatt 25000 Ft
5. Ismételt intézkedési pótdíj 10000. Ft
stb stb.

Aztán számlázni mint a gép, és adók módjára behajtani.
Gyanítom hogy otthon is lenne következménye.))))

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 13:57:28

@petya.bacsi: Nekem seggig érő hajam volt, farmerdzsekim, és ugyanezt mondták rólam.
Már, hogy nem lehet tudni, fiú vagyok-e vagy lány.
Egyszer megkérdeztem egy ilyen beszólóstól, hogy azért érdekel, mert meg akarsz kúrni, vagy azért, mert azt szeretnéd, ha én basználak seggbe...

Az, hogy követi az öltözködésében a gyerek a divatot, az nem azt jelenti, hogy mindent szabad.
Az csak azt jelenti, hogy a teste felett ő rendelkezik.

Az pedig, hogy züllik a társadalom, abszolút nem új keletű dolog.
Már a köztársaság rómájában is ez volt a szöveg, és azóta sem hagyta még abba az éppen aktuális generáció.

Axum 2010.02.14. 13:59:50

Igen, üssön! De ne a gyereket, hanem a szüleit!

prolee 2010.02.14. 14:00:58

@manager2008: Csak éppen a hatósági jogkör és a jogorvoslati lehetőség hiányzik. Így pedig jogállamban nexes. Talán nem véletlen, hogy ilyen rendszer sehol a világon nincs.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 14:03:49

@prolee: ezek csak liberális maszlagok.
Nem kell ide sem jogállam, sem emberi jogok!
Csak csend-rend-fegyelem.

prolee 2010.02.14. 14:04:22

@kolbászoszsömle: Engem is züllöttnek tituláltak - két tanulmányi verseny megnyerése között. :))))) Mert rongyos volt a farmerem, festettem a szemem és söröztem, meg cigiztem is. Júúúúúúúúúúúúúúúúúúúj!

manager2008 2010.02.14. 14:07:26

@prolee: az eredmény meg is látszik. Próbálnál te egy katonai középiskolában belepofázni a tanár mondókájába mondjuk az USA ban. Lenne neked demokrácia rendesen, csak éld túl.
El kellene már dönteni hoyg mi az érdeke a gyereknek és mi az érdeke a szülőnek és az iskolának is, a társdadalomról sem elfelejtkezve.
De lehet követni Szomáliát is , az is jó hely, süt pld a nap rendesen.

prolee 2010.02.14. 14:09:30

@kolbászoszsömle: Csend, rend, fegyelem... Az iskola csak azzal az egyetlen apró problémával nem tud mit kezdeni, hogy oda gyerekek járnak, akik valamennyien mások. És némelyik még gondolkodik is. Sőt, az a rohadt szülője is ilyesmire vetemedik olykor. Ahelyett, hogy elfogadná, hogy a tanár tévedhetetlen, tehát mindig igaza van, s az egész szarért a szülő a hibás.

prolee 2010.02.14. 14:12:58

@manager2008: Ezekben a katonai iskolákban képezik az agresszív, militáns, frusztrált faszkalapokat. Hadd ne vegyek erről példát. USA-ról meg egyáltalán. Te miért vonzódsz olyan betegesen ehhez a militáns szemlélethez, hogy hosszan ecseteled? Ennyire tetszik? Nekem nem. Mi itthon beszélgetünk, érvelünk, szeretjük a gyereket. S olykor ő az, aki meggyőz engem a saját igazáról. Nekem ez jobban tetszik.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 14:17:15

@prolee: Én abban látom a problémát, hogy a tanárok jó része emberileg alkalmatlan arra, hogy ledominálja a gyereket.
Egyszerűen nem alfahím, alfanőstény.
Ezen pedig nem lehet segíteni se törvényekkel, se semmivel.

Cartman (ex Cartman) 2010.02.14. 14:21:50

@kolbászoszsömle:
Ne haragudj, de ez totál hülyeség. Eddig minden tanítványoménál hosszabb a farkam, és ezt felvételekkel is tudom bizonyítani. Sőt, ügyesebben is használom. Tudok vele mindenféle trükköket is. Csomót kötök rá hátratett kézzel, vagy csigába tekerem. Még hogy nem vagyok alfahím...

Cartman (ex Cartman) 2010.02.14. 14:23:26

Csak én érzem úgy, hogy egyre kevésbé szakmai jellegű ez a blog? :)))

melkaart 2010.02.14. 14:24:38

@prolee: Javarészt egyetértek Veled, de a médiafogyasztási szokások (TV, internet) kialakításában a családnak van döntő szerepe. Abban, hogy a látottakat meg tudja emészteni, helyén tudja kezelni, a szülőnek van felelőssége (sarkított példával, a tipikus akciófilm szereplő erőszakos úton oldja meg a konfliktust, és ezért a végén jutalmat kap - vajon helyes-e ha én is erőből oldom meg a problémáim? nem mellékesen, ha megrugdosom osztálytársam, és neaggyisten nem áll fel utána, pedig jól tudjuk, hiszen láttuk a minap is, ezt simán kibírja egy filmhős). Ezeket a dolgokat otthon kell/érdemes a helyükre tenni, nem biztos, hogy az a menő, amit a filmekben látnak - én erre egy évben osztályonként maximum 3-4 órát tudok szánni. NEm tudod eltiltani tőle, nem tudod megvédeni tőle - segítened kell megérteni, befogadni. Teljesen mindegy, hogy mit csinál a tanár - legyen a tanár hibája - boldog leszel attől, hogy találtál felelőst, ha megtalálod tűvel a karjában. Elhiszem én, hogy este fáradtan esnek haza a szülők, de ettől még az esti beszélgetések, közös élmények fontosak a gyermeknek, talán a legfontosabbak. Nem akarok kioktatni senkit, nyilván gyakorló szülők sokkal jobban tudják nálam, de a gyermeknek nem csak étel/pénz/fedél a feje fölé kell, nem csak ezek a "szülői kötelességek".

Másik. Ismét nem bántani akarok senkit, de az, hogy mit mond a gyermek otthon, és mit csinál az nem mindig van tökéletes fedésben...őszintén, van valaki, aki nem hazudott a szüleinek kisebb-nagyobb dolgokban? Mitől lenne más a mai generáció?

Végül egy gyakran elfeledett igazság: a középiskolai tananyaghoz nem kell zseninek lenni, szorgalommal minden pótolható, még a matek is begyakorolható erős négyesre. Bocsánat, csak nem bírok a kisördöggel: ha már úgyis együtt tanulnak lányaid osztálytársai, akkor miért kell matektanárt fizetni? Senki sem érti, és tudja elmagyarázni a matekot a többieknek? Vagy nincs egy olyan szülő, aki ezt meg tudja tenni. Nem menti fel a tanárt, csak audietur et altera pars;-)

prolee 2010.02.14. 14:26:19

@kolbászoszsömle: Pontosan. Ez habitus kérdése, de valamelyest tanulható is. A tanárképzéssel komoly bajok vannak (pl. az oktatásmódszertan oktatásával), az alkalmatlanok kiszűrésével sem törődnek. Sajnos, ma megsértődik az, akiről felvetik, hogy alkalmatlan. A téma is tabu. Pedig a tanári pályára való alkalmatlanság nem stigma, nem jelent általános alkalmatlanságot. Én is alkalmatlan vagyok operaénekesnek. Ezért más pályát választottam.
Nálunk (gyerekeim osztályában) volt egy egyetemről frissen kiesett, 155cm-es, pattogós kiscsaj, aki olyan magyarórát tartott, hogy esténként lopva tanultam a füzetből. Első perctől az utolsóig kuss volt az óráján (másnál őrjöngött ugyanez az osztály), egyszerűen fel sem merült, hogy rendetlenkedni kellene. A következő évben nem taníthatott magyart, napközis tanár lett, valami munkajogi kötelezettség miatt, amit nem tudok pontosan. És az utódja....

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 14:32:28

@Cartman (ex Cartman): Tudod te mit jelent az az a kifejezés, hogy alfa hím, alfa nőstény?
Tisztában vagy a jelentésével?

melkaart 2010.02.14. 14:32:49

@kolbászoszsömle: Ööö, komolyan azt szeretnéd, hogy a tanár "ledominálja" a gyereked, bármit is jelentsen ez? Mégis hogyan? Katonai kiképzés? Törjem meg, és rakjak össze a romokon egy nekem tetsző személyiséget? Verjem? Tizedeljem meg az osztályt ha fegyelmezetlenek? LEhet mutatni példát, de egy fecske nem sok nyarat csinál. Nem könnyű, ha az otthoni normák, a média által sugárzott normák (nézd a lúzer tanárt, csak ennyit keres, hiszen mi más alapján lehetne megítélni egy másik embert, nem igaz?) éles ellentétben állnak ezzel. Egyszer össze kéne írni, hogy a szülők milyennek szeretnék látni a gyerekeiket, és mit tesznek azért, hogy ebbe az irányba tereljék őket. Illetve, hogy reálisan "előállítható"-e egy ilyen ember (legyen atomfizikus, kiváló sportoló, jó apa, Don Juan...)

prolee 2010.02.14. 14:33:47

@melkaart: Erre nem tudok mit mondani, ugyanis nálunk egyáltalán nincs akciófilm-nézés, mert senkit nem érdekel. A gyerekeket se (lányaim vannak). Viszont a topmodell leszek című borzalom rosszabb, mint egy akciófilm, azt meg is beszéljük. Kérdés, egy ilyen filmről mi a véleménye a szülőnek/gyereknek értékrendjétől függően. Van, aki pozitívan ítéli meg azt, amit én negatívan. Tehát már az értékrend szülői közvetítése is problémás lehet.Olykor napokig be sem kapcsoljuk a tv-t. De híreket olvasunk/nézünk/hallgatunk. Ez az akciófilm-ügy csak egy nagyon kis szelete a befogadott információknak.

dr. HáziMacska 2010.02.14. 14:34:47

@szaGértő: Erdekes, engem feljelentettek a verbe, mikor a nevelt gyerekemre tamado ciganygyereknek kozoltem hogy nyugodjon, o meg "felsos tanulonak nezett" (fiatalos kinezetu vagyok, jaj!) es nekemjott. En meg beleraktam a falba, "jogos vedelmi helyzetben, mentheto felindulasbol" -_-! Szovalize.

prolee 2010.02.14. 14:35:38

@melkaart: a ledominálja kifejezéssel az a bajod, hogy bármitjelentsen. Nem tudod, mit jelent, milyen értelemben használja, de kritizálod.

prolee 2010.02.14. 14:38:49

@kolbászoszsömle: Huxly: Szép új világ
Kapok hangszórót? Vagy bögrét?

melkaart 2010.02.14. 14:41:15

@prolee: Mitől volna tabu, én is majd minden fórumon kifejtem. A pedagógusképzés valóban nem szűri az alkalmatlanokat, illetve nem differenciál - van aki jó egy elitgimiben, de Gyálon megennék reggelire.

Cartman (ex Cartman) 2010.02.14. 14:41:41

@kolbászoszsömle:
Nem, igazad van, nem tudom. Akkor lehet, hogy didaktikailag sem vagyok elég megalapozott? A méretes pénisz, a 180 dB-es hangerő és a védelmet nyújtó (egyben elrettentő) sűrű testszőrzet nem elég adottság ahhoz, hogy jó tanár váljon belőlem?

melkaart 2010.02.14. 14:46:14

@prolee: Valóban kis szelete, erre utaltam a sarkított példa kitétellel, ez jutott hirtelen eszembe, jó pénzért írok a minisztériumnak kimerítő tanulmányt róla;-) De azt hiszem nem ez volt a hozzászólás lényege:-)

prolee 2010.02.14. 14:47:06

@melkaart: Nem a fórumokon tabu, hanem az iskolában tabu, hogy konkrétan XYZ alkalmatlan. Ezt egy szülő nem mondhatja meg. Mert félti a gyerekét. Na, most én nem vagyok egy félős típus, én megmondom. Nem t'om mé' nem vagyok népszerű a tanárok között. Pedig azt is megmondom, ha valaki szuper. Mert kell a visszajelzés.
S még valami. Nem érzékelem, hogy maga az iskola, tehát a gyakorlati terep módszertani támogatást nyújtana a fegyelmezési problémával küzdő tanárnak. Mondjuk egy olyan kolléga, akinek nem okoz gondot a fegyelmezés. Bemegy a tanár az órára és egyedül szenved a kölykökkel.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 14:48:51

@melkaart: Van, akinek már a fellépése, kisugárzása olyan, hogy eszébe sem jut szájalni vele a gyereknek.
Megjön, és kuss van, ha azt akarja.

Ez olyan dolog, hogy volt középiskolai tanárom, akit kizártunk az osztályteremből.
Mert vele meg lehetett csinálni.
Az utódjával nem csak, hogy nem lehetett megcsinálni, de eszünkbe sem jutott, mert ledominálta (domináns módon viselkedve, már a testbeszédével rendbe szedte) a társaságot (nő volt, míg akit kizártunk, férfi). És nem volt sem kiabálás, se asztalcsapkodás, se fültépés.
Egyszerűen annyi, hogy értett ahhoz, amit csinált: a tanításhoz.

melkaart 2010.02.14. 14:49:54

@prolee: Te viszont konzekvensen a részletekben keresed az ördögöt, ahelyett, hogy a lényegre figyelnél. De sebaj, az én apukám nagyobb:-) A "ledominál" kifejezéssel az volt a bajom, hogy kutyakiképző körökben hallottam csak eddig, és stilisztikailag nem éreztem helyénvalónak gyerekek kapcsán használni. Ezért akartam tisztázni, pontosan mit is akar jelenteni az adott szövegkörnyezetben. Bocs, hogy kérdezek, ha nem értek valamit.

prolee 2010.02.14. 14:51:57

@melkaart: Én meg arra utaltam, hogy a szülők értékrendje is lehet különböző. Az iskola viszont egyetlen mértékadó értékrendet ismer el, a sajátját. Ha pl. én lazábban ítélem meg a késést, hiányzást, mint az iskola, akkor csak gyermekét rosszul nevelő, felelőtlen, link, hülye szülő lehetek. Ha viszont számon kérem, hogy miért maradnak el bepótolatlanul tanítási órák szakmányban, akkor túl merev a gondolkodásom és meg kell értenem, hogy az iskola nem tudja biztosítani a helyettesítést. Kettős mérce. Problémák forrása.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 14:54:19

@prolee: Az irodalom nem játszik. Etológia :D

@Cartman (ex Cartman): Az alfa, a domináns egyed. Ez embernél nem a legszőrösebb, legnagyobb farkú, legerősebb, leghangosabbat jelenti, bár ezek közül van néhány, amelyikkel korrelál a csoporton belüli pozíció.
Az embernél inkább a céltudatosság és az önbizalom az, ami játszik.

prolee 2010.02.14. 14:54:40

@melkaart: Nem kérdeztél, hanem feltételeztél. Én pedig ezzel nem sérteni akartalak, hanem utalni arra, hogy ellenvélemény kifejtésének akkor van helye, ha a tárgyalási alapokat pontosan tisztáztuk. Különösen írásban, amikor nehézkesebb a kontaktus kialakítása.

prolee 2010.02.14. 14:55:30

@kolbászoszsömle: Passz. Akkor nincs bögre. :(

melkaart 2010.02.14. 14:56:10

@prolee: Ebben igazad van, engem másfél év után nézett meg a vezérkar, hogy mit is művelek az osztályokban. Igazad lehet, tanárok egymás között pletykálnak a többiek alkalmatlanságáról, a diákok is mondanak egysmást, merem állítani, hogy nekem többet, mint más tanároknak. De ez nem feltétlenül a tanár hibája - rúgja ki a munkáltató, mondjuk kinevezett tanarat nem lesz könnyű (pl. tökrészegen érettségiztet, lefekszik a tanítványaival...). NEm jó, de azt hiszem nagyon emberi, hogy az ember alehető legkisebb ellenállás irányába halad - én pontosan azt a pénzt kapom, ha leszarom, mi van a gyerekekkel, és olvasgatok órán, mintha szakköröket tartok, múzeumba viszem őket - innentől becsület, meg lehetőségek dolga. Megtehetem, hogy kifizetem a beugrót, mozijegyet, kólát utána - de ezért senki egy fillért, egy köszönömöt nem ad a cég részéről...

Cartman (ex Cartman) 2010.02.14. 14:58:01

@prolee:
Nem tudom, épp melyik személyiségeddel (jogász anyuka, közgazdász apuka, netán Micimackó, vagy maga Jézus Krisztus) publikálsz éppen, de totális agyrém, amit írsz. A szülő, aki megítéli a tanár alkalmasságát!? Mégis mi alapján? Tudom, hogy hihetetlen, de ez is egy szakma! Öt évig tanuljuk, aztán évtizedekig gyakoroljuk, Te meg megítélnél minket az alapján, amit a kamasz lányodtól hallasz rólunk abban az iskolára szánt esti tíz percben? (Most már biztos, hogy minimum az Isten fia vagy...)

Cartman (ex Cartman) 2010.02.14. 15:00:31

@kolbászoszsömle:
Az önbizalom megvan, köszi! De akkor szerinted kidobhatom a sok segédeszközt, amivel a többit fejlesztettem? :)

melkaart 2010.02.14. 15:02:54

@prolee: Ebben is igazad van - nem tudok mit mondani a konkrétumok ismerete nélkül (az megesik nálunk is, hogy elmaradnak szakórák, azt én próbálom pótolni amikor lehet - meg eleve úgy állítom össze a tanmenetet, hogy 8-10% szabadon felhasználható óra - pl meg lehet nézni egy filmet, vagy beszélgetni a karácsonyról, felvételiről, bármiről).
Mondjuk a késést nem értem miért ekkora gond, melóba is pontosan megy az ember, vagy pár alkalom után sehogysenem. Előfordul, én nem szoktam balhét csinálni miatta (mondjuk a vezérkar néha elővesz miatta) - elmondom, hogy a pontosság a királyok udvariassága. A le nem adott anyagból íratás meg...egyszer egy mondatos definíciót diktáltam le, olyan 8 percet vett igénybe a 10-12 szó leírása, illetve tábláról való pontos lemásolása - aztán összeszedvén a füzeteket kiderült, hogy így sem mindenkinek került be a füzetébe...

vagyok59 2010.02.14. 15:06:39

@prolee: Van gyerekem. Igazából különösebben nem neveltem, csak a ker, adókat kilőttem a csatornák közül, így "kényszerítve" arra, hogy a suliban ne abba a csoportba ágyazódjon be, ahol ezen adók "sztárjai" a téma és ezen adók szemléletét se vehesse át.

Nem is értette, miről van szó, így a csoport értékrendjét sem tudta átvenni, jelentsen akármit is az. Magyarul, nem ezekkel haverkodott, hiszen nem volt miről beszélgetniük.

Végig a jó és a kitűnő között ingadozott, ma folyékonyan beszél németül, angolul, egyetemre jár. Én ugyan tudtam, hogy a pedagógusok többsége jó akkor, ha a gyerek is tanulni akar, de azt is, hogy a szülői háttér az, ami igazán számít.

A pedagógus csak akkor tud eredményes lenni, ha a szülő együttműködik vele, akkor viszont nagyon, mert az eredményes tanuláshoz szükséges módszereket ő ismeri és nem a szülő.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 15:11:20

@Cartman (ex Cartman): Ne tedd! Minden ellenkező híreszteléssel szemben, az ember egójának a protézise is hozzátartozik az egójához! :D

melkaart 2010.02.14. 15:11:30

@kolbászoszsömle: Így már világos, csak a kifejezésben éreztem némi aktív erőszakra utalást. Ez valóban javarészt veleszületett adottság, mondjuk nekem a 110 kilómmal nem nagyon kell felemelnem a hangom, velem nem igazán tiszteletlenek, leszámítva a 2-3 kemény embert az újak között, de az is elmúlik hamar. Viszont egymással minősíthetetlenül viselkednek, a tananyag nem köti le őket - és hiába tudom, hogy sok esetben felesleges, neaggyisten butaság, ezt kell tudni érettségire. Erre vannak azok az órák, amikor mindenféle szóba kerül - hogyan kell inni, mi is az a holokauszt, mitől magyar a magyar, tényleg bármi, ami érdekli őket - sokat meg lehetne tanítani mindenkinek, lehetne felkészíteni az életre, ehelyett platóni filozófiát kellene tanítanom középiskolában (nem mintha nem volna érdekes a maga nemében, de nem ennek a rétegnek...)

Cartman (ex Cartman) 2010.02.14. 16:56:38

@kolbászoszsömle:
Ez a Photoshoppal készült egóprotézisre is igaz? Mert abban aztán tényleg én vagyok a király! :)

prolee 2010.02.14. 17:32:16

@vagyok59: Helyes, én is így "nevelek" azzal a különbséggel, hogy nem vettem ki csatornákat, mert láttam, hogy a lányaim Pokemon helyett Iskolabuszt néztek, egyszerűen azért mert érdekesebb volt.

prolee 2010.02.14. 17:40:06

@melkaart: A jó tanár tudja, hogy a késés azért van (akár tudat alatt is), hogy "ugorjon rá". Ha nem ugrik, már nem is érdekes és leszoknak róla. :) Azért vagyok felnőtt és tapasztalt, hogy kezelni tudjam ezeket a dolgokat. De van, aki a GYIVI-től várja a megváltást.

Amikor kicsik (kb. másfél évesek) voltak a gyerekeim, mindig az ajtóból mentünk vissza pisilni (főleg síanorákban), amikor rohantam reggel dolgozni. Rájöttem, hogy miért működik ez így, ezért bevezettem a ráérős, mindegy mikor indulunk reggeli menetrendet, az ügyfeleket egy órával későbbre rendeltem. Egy héten belül nem volt téma a pisilés miatti visszafordulás.

prolee 2010.02.14. 18:01:24

@Cartman (ex Cartman): A szülő, aki megítéli a tanár alkalmasságát!? Mégis mi alapján?

Mi alapján? Mondok példákat.
1. Stréberrózsi leánykáim erősen ötösbe hajló négyessel evickélnek a matematika tudományában, ami humán beállítódásukra is figyelemmel teljesen rendben is van. Megérkezik az új matematika tanár szeptemberben és november elejére erősen kettesbe hajló hármason áll a csipet-csapat. Anyuci elővesz, beszélget, győzköd, befenyít, de eredmény nincs. Akkor anyuci beszervez egy 19 éves első éves mérnökpalántát korrepetálásra, minek eredményeként a kis csapat 1-2 héten belül ismételten mosolyogva gyártja az ötösöket, mert a srác pillanatok alatt értelmesen elmagyarázza a tananyagot. (Heti két órát fizettem, hogy a srácnak egyáltalán megérje, de kb. 20 percre volt szüksége a megértetéshez.) A srác elment külföldre, két hónap elég volt, hogy meredeken zuhanjon a színvonal. Hazajött, ismét fejlődés. (Nem, nem adonisz a gyerek, nem a lányaim esete, nem erről szól a történet.)
Ebből én merészeltem bár nem szakmai, de viszont okszerű következtetést vonni arra, hogy a matematika tanár alkalmatlan a pályára.

2. Nem szeretem az iskolai szünetben felhívni a gyerekeimet, mert rettenetesen idegesít az a zaj, ami beszűrődik a telefonba és nem értem, hogy mit mondanak. Egyszer mégis fel kellett hívnom a gyereket. Természetesen jött a fülsüketítő üvöltözés, gyorsan elmondtam, mit kérek, de kiderült, hogy a csemetém azt nem tudja most megnézni, mert lent van az irat a zárható bérelt szekrényében. Mondom, akkor szépen kiveszed és megnézed. A válasz: Nem tudok lemenni a szekrényhez, mert ÓRA VAN, majd visszahívlak. Tessék? Kiderült, hogy elnéztem a csengetési rendet és rossz időpontban, órán hívtam a gyereket. Ahol olyan zaj volt, hogy semmit, de semmit nem lehetett érteni. Mint kiderült minden óra ilyen (nem készségtárgyról van szó).
Bevallom töredelmesen, hogy én ebből is arra következtettem, hogy a tanerő nem kifejezetten alkalmas a pályára.
Van még ilyen sztorim, ha akarod, sorolhatom.

prolee 2010.02.14. 18:11:44

@prolee: Kiegészíteném fentieket azzal, hogy van néhány extrán jó tanár is és valahogy nem érzem, hogy a szakmai testület olyan nagyon megbecsülné, kiemelné őket. Pl. egy remek magyartanárnak miért KELL napközis tanárnak lennie munkaügyi okokból? És miért kell nekem eltűrnöm, hogy egy harmatos magyaros tanítsa a gyerekemet, amikor tudom, hogy ott kuksol a JÓ TANÁR A NAPKÖZIBEN?
Megüt a guta!

Cartman (ex Cartman) 2010.02.14. 20:13:34

@prolee:
1/a. Az új matektanár még fiatal. Most került ki az egyetemről, maximalista, és csak úgy szórja az egyeseket. Majd beletanul...
1/b. Az új matektanárnak magánéleti problémái vannak. Vagy épp semmi probléma, éppen ellenkezőleg! Óriási az öröm a családban, most született a gyermeke (mit hogy gyermeke, gyermekei, édes kis négyesikrek), emiatt viszont éjszaka nem alszik. Nappal fáradt, indiszponált. Három hónap núlva viszont újra a régi...
1/c. Az új matektanár egy különösen nehéz anyagrésszel kénytelen kezdeni az új osztályban, ráadásul pont a Te lányaiddal nem találja a hangot. Te szóvá is teszed a szülői értekezleten, ahol viszont kiderül, hogy más szülőknek épp ő jelentette a pozitív változást...

2/a. Az órán kooperatív munka zajlik, egy projekten dolgoznak, aminek bizony része a megemelkedett zajszint is. A tanerőnk tehát épp innovatív didaktikai módszert alkalmaz...
2/b. A tanerő különösen "nehéz osztályt" fogott ki magának, nem bír vele. Pedig egyébként zseniális tanár...

Légyszíves, ne kezdd el tételesen cáfolni, amiket leírtam, mert nem a konkrét eset a lényeg! A tanári munkát nagyon nehéz megítélni. Te itt aránylag kirívó eseteket citáltál, de mi van azzal a tanárral, aki rendet tud épp tartani az óráján, nem is bukdácsolnak a diákjai, de az órái unalmasak, és jobb lenne, ha meg sem tartaná őket? Vagy azzal, aki nagyszerű előadó, korrektül osztályoz, empatikus, tehát (szinte) minden együtt van, egy dolgot kivéve: nem képes rendet tartani?

Még két adalék: életem legzseniálisabb tanára egy hihetetlen autokratikus, öntörvényű, igazságtalan ember volt. Amilyen órákat tartott, azzal tuti megbukott volna egy zárótanításon... :) (Az életem legzseniálisabb tanárát kéretik komolyan venni! Ahogy már említettem itt is, nem voltam könnyű eset. Biztos, hogy jóval 100 fölötti mintanagyságról beszélünk! :) ) A másik: nem indulhatsz ki a legegyszerűbben adódó mércéből, az osztályzatokból sem. Abban a szakmában pl., amit tanítok, csak úgy szórják az elméletis kollégák az egyeseket, szinte minden tárgyból 2,00 alatti az osztályátlag. Tudom, nehéz elhinni, de nem a tanárok hibája. Egyrészt szakképzéshez mérten iszonyúan túl van tervezve az egész tananyag, másrészt viszont erre a szakmára jelentkeznek a legkevesebben, így a leggyengébb diákok nálunk csapódnak le.

"Kiegészíteném fentieket azzal, hogy van néhány extrán jó tanár is és valahogy nem érzem, hogy a szakmai testület olyan nagyon megbecsülné, kiemelné őket. Pl. egy remek magyartanárnak miért KELL napközis tanárnak lennie munkaügyi okokból? És miért kell nekem eltűrnöm, hogy egy harmatos magyaros tanítsa a gyerekemet, amikor tudom, hogy ott kuksol a JÓ TANÁR A NAPKÖZIBEN? Megüt a guta!"
1. A remek magyartanárnak nincs egyetemi végzettsége.
2. A remek magyartanár egyszakos, és kevés az iskola betölthető magyaróra-kerete. Helyette egy kétszakost (háromszakost) tartanak bent az iskolában, anyagi okokból. Az mindegy, hogy a két- vagy háromszakos amúgy milyen tanár. A fenntartót nem érdekli! (!!!)

Tanárt - szerintem - csak szakmai testület ítélhetne meg reálisan, és az sem egy-egy óra alapján. Ilyen ma nincs, legfeljebb a vezetőség ítéli meg a munkánkat, ami viszont egy vicc. Hogy mennyire, azt az is jelzi, hogy egy árva tanórára se kell bejönniük ahhoz, hogy értékelést írjanak a tanárról...

Cartman (ex Cartman) 2010.02.14. 20:19:00

@prolee: Ja, és a legvalószínűbbet kihagytam:
3. A remek magyartanár nem fekszik jól az iskola vezetésénél, vagy a többi magyartanár "védett" (pl. szakszervezeti főkutyafasza, vagy a házastársa / élettársa / apukájaanyukája önkormányzati képviselő, stb.).

Csoszka 2010.02.14. 21:46:55

Ismeritek az ún. Arizona programot? Ha jól tudom, először egy pápai általános iskolában vezették be Magyarországon, azóta már több iskola (középiskola is) próbálkozik ezzel a programmal a kollégák szerint elég jó eredménnyel.
Érdemes rákeresni, a találati listában lesz egy prezentáció, ami bemutatja, hogy működik.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.14. 21:55:14

@Csoszka: Az miről szól, mert csak olyan címszavakat találtam, amik gyakorlatilag nem jelentenek semmit, annyira általánosak.
Pár szóban el tudnád mondani, hogy mi ez, hogyan működik, mit a merre meddig, ilyenek?

Csoszka 2010.02.14. 22:44:44

A lényege az, hogy az órát zavaró diákot, ha a figyelmeztetés ellenére továbbra is zavarja az órát, a tanár egy kísérő lappal útnak indítja, az ún. Arizona szobába. Itt mindig van egy olyan tanár, aki vállalja a programban való részvételt és éppen nincs órája. Ez a tanár fogadja a csemetét, megnézi, hogy mit írt a kísérő lapra az órát tartó kolléga (a tanár, aki kiküldte, erre néhány szóban ráírja, miért is kellett távoznia, mikor, milyen óráról), majd elbeszélget a gyerkőccel a történtekről. Jól megrágják a dolgot, majd a gyermek írásba foglalja, hogy miért küldték ki, szerinte milyen szabályt szegett meg, mit kellett volna máshogy csinálnia, stb (erre van egy nyomtatvány), majd ezt a lapot hazaviszi, a szülők aláírják (remélhetőleg meg is tárgyalják vele a történteket), visszahozza, átadja az osztályfőnökének, aki szintén elbeszélget vele a dologról.
Ha az eset ismétlődik, néhány kiküldés után (hogy ez mennyi, arról az iskola dönt) behívja az igazgató a szülőt, és megbeszélik a dolgot a diák és az osztályfőnök jelenlétében. Ha nem változik a viselkedése, egy idő után bevonják a beszélgetésbe az önkormányzat ifjúságvédelmisét is.

Amiért hasznosnak tűnik a rendszer:
- A rendbontó diákot kiemelik az osztályból, így egyrészt nincs közönsége, másrészt nyugodtan folyhat tovább a tanítás.
- Amikor a rendbontó távozik, a többi gyerek is megnyugszik.
- Az órából a tanárnak csak annyi ideje megy el a rendszabályozásra, amíg egyszer rákérdez, hogy tud-e normálisan viselkedni, vagy inkább távozna; illetve amíg kitölti a kísérő lapot.
- A rendbontóra személy szerint figyel valaki, elbeszélget vele olyan hosszan, amire a csemetének igénye van. Nem csak leüvöltik, hogy fogja be a száját, hanem tényleg meghallgatják.
- A diák nem csak egy beírást kap az ellenőrzőbe, hogy nem bír magával, hanem át kell gondolnia, hogy mit csinált, és le is kell írnia. Bele kell egy kicsit gondolnia, hogy más szemével nézve milyen a viselkedése.
- A szülő felé azonnali jelzés történik.
.....

Rántott máj (törölt) 2010.02.14. 23:38:28

@prolee:
1. Cartman - talan tapintatossagbol - a legkezenfekvobbet kifelejtette. Pl. streberrozsi leanykaid butak a matematikahoz, esetleg meg lustak is. Az elozo tanar gyenge volt, szorta a jo jegyeket. Az uj meg a kozepeseknek, joknak ill. szorgalmasaknak egy tanora keretein belul el tudja magyarazni, a hatarozottan gyengeknek es lustaknak mar nem. Ezert kell a mernok palanta. Aki nem tud feltetlen jobban magyarazni a matektanarnal, de csak a ket butuska leanykaval kell foglalkoznia, igy meg tudja erteni veluk az anyagot (akkor mar azt nem is emlitem, hogy egy tizenkilenc eves jokepu mernokpalantara valoszinuleg a leanyaid is intenzivebben figyelnek).

petya.bacsi 2010.02.14. 23:49:19

@kolbászoszsömle: a fiú/lány témát nem a rocker kinézetre értettem. Nézzél szét majd a fiatalok között, és szerintem meglátod, hogy mire gondoltam.

Cartman (ex Cartman) 2010.02.15. 08:17:12

@piro:
Nem tapintatosság, inkább csak a személyeskedést szerettem volna elkerülni. Az eddigi benyomásaim prolee-vel kapcsolatban elég ambivalensek. Nem kételkedem a jóindulatában, de szerintem (ha nem változtat a hozzáállásán) nagy csalódások várják még lánykáival kapcsolatban.

Persze, minden szülő a legjobbat szeretné a gyermekeinek, de nem jó, ha ez úgy működik, hogy a gyerekekhez szabjuk a körülményeket (ld. reggeli elindulós-pisilős sztori), inkább azt kell velük megértetni, hogy nekik is alkalmazkodniuk kell, és vannak szabályok, amiket be KELL tartani, attól függetlenül, hogy értelmesnek gondolják-e. A késős sztori szerintem egyenes következménye annak, hogy korábban anyuci a tenyerén hordozta a gyermekeit, és mindent az ő igényeikhez formált. Ha a szülő vívja meg a csemetéi harcait, akkor azok nem tanulnak meg küzdeni. (Az irányításmánia kudarca sem véletlenül pont az iskolában csapódott le: az iskolára nincs közvetlen befolyása anyucinak. Szerencsére pl. nem ő dönti el, ki a jó tanár, és kit nyilvánítanak alkalmatlannak. És az is biztos, hogy ilyen helyzetek adódnak még majd bőven a lányok életében. Jobb lenne ezért, ha ezeket inkább ők kezelnék.)

A másik, hogy nekem az is érdekes, hogy az egyik lányka pont közgazdász, a másik pedig épp jogász akar lenni, mint a két közvetlen felmenő. Ráadásul a családi vállalkozáson belül... (Vajon a lányok nyugdíjára is tesznek már félre pénzt minden hónapban? :) ) Ebből arra következtetek, hogy az érzelmi leválás még nem történt meg (el sem kezdődött?). Leszenek még itt meglepetések... Legalábbis remélem, mert láttam már pár olyan példát, amikor a leválás sikertelen lett (a gúzsba kötő szülői szeretet miatt), és annak sem szívderítőek a következményei.

Prolee sztorijaihoz kapcsolódik (és lehet, hogy ezzel többen nem fognak egyetérteni), de szerintem a rossz tanártól is sokat lehet tanulni. Pl. a ma divatos kifejezéssel szociális kompetenciának nevezett készség kialakulásában - úgy gondolom - fontos szerepet töltenek be a rossz tanárral lezajló konfliktusok is.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.15. 08:33:39

@Cartman (ex Cartman): A késős sztoriban nekem annyi jött át, hogy dolgozatot írat a későssel büntetésül a tanár.

Ez kb olyan dolog, mintha zöld-sárgával kötném be a fázist.

Nincs olyan oktatási, nevelési elmélet, ami elfogadja a számonkérést, mint büntetést.
Hibás eszközöket használ a tanár, valószínűleg szakmailag nem elég felkészült.
Vagy, ha az és tudja, hogy nem helyes, amit csinál, szabályt szeg, hogy szabályszegőt büntessen.
(és ez nem az eszköztelenségről szól)

Cartman (ex Cartman) 2010.02.15. 08:34:46

@Csoszka:
Láttad már működés közben a rendszert? Kíváncsi lennék, hogy az igazán nehéz esetekkel, akik semmiféle együttműködésre nem hajlandóak, azokkal hogy boldogul? Különösen középiskolában... A PPT-ben lévő grafikonok mindenesetre elég ígéretesek. (A 8.c-nek nyilván Teri néni tartotta az Arizonás "elbeszélgetéseket"! :) )

Cartman (ex Cartman) 2010.02.15. 08:41:31

@kolbászoszsömle:
Akkor legyen Neked Karácsony: nem büntetés, hanem formatív (fejlesztő-formáló) számonkérés... :)

Szerintem mindannyiunk életében volt már olyan tanár, aki hasonló módszerekkel élt a későkkel szemben. Mi a megoldás? Elemezzük módszertani szempontból, vagy indítsunk ellene szabadságharcot? És mit szólnál, ha - csak úgy heccből - inkább időben bemennénk az órájára? :)

melkaart 2010.02.15. 16:57:29

@kolbászoszsömle: Amúgy miért lenne büntetés dolgozatot írni? Mi anno angolon remekül ki tudtuk használni, e fegyelmező dolgozatot, megtanultad az 50-100 szót és lőn egy ingyenötös, akár egy héten ötször - jónevű gimiben, maradjon a név homályban:-) Ne késs, vagy tanuld meg annyira, hogy sima ügy legyen, nem gondolom olyan bonyolultnak a megoldást. Egyébként a tanár attól és akkor kér számon, akitől és amikor csak akar, amíg ezzel nem sérti a törvényt/házirendet. HA én merő emberbarátságból megadom a hét minden napján a lehetőséget a javításra, akkor már magam vagyok az Antikrisztus? Mitől jobb, ha van 3 témazárójegye, meg max 1-2 felelete a félévben, és ha egyszer is elrontja azzal meg is alapozta a félévi jegyet, mintha rendszeresen, de kis anyagrészekből van számonkérés?

Csoszka 2010.02.15. 20:23:25

@Cartman (ex Cartman): Nem tudom, hogy egy gimis "nehézfiú" elég nehéz esetnek számítható-e, de ezek a süvölvények meglepően máshogy viselkednek, ha az ember nem az egész osztály előtt osztja őket, hanem négyszemközt, közönség nélkül kénytelenek szembesülni a viselkedésükkel. Az a fura, hogy sokszor az órán legkezelhetetlenebbekkel lehet a legjobban elbeszélgetni négyszemközt. Tulajdonképpen értik is ők, hogy nem tolerálható az órai viselkedésük, de az osztály előtt játszani kell, és bizony sokszor az a "legtökösebb legény" a vidéken, aki a legjobban ki tudja akasztani a tanerőt.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.15. 21:51:00

@Cartman (ex Cartman): A dolgozat (alap esetben) nem elkerülhető jó magaviselettel, hanem az iskola része, plusz, ha a gyereket érdekli az egész, ami az órán folyik, de elkésik, mert vékonyfosást kapott, vagy lerohadt a busz, akkor nem elég az, hogy ez miatt van stresszben, de még a büntetés miatt is.

Ez a hozzáállása a tanárnak, a késés miatti büntetésnek a késés eltúlzásával elkerülhető volta miatt nagyon nagy módszertani hiba.
Gyakorlatilag arra szocializál, hogy ha dolgozat van, hiányozni kell (lehet), mert az csak egy igazolatlan óra, szemben a témazáró egyessel.

Persze lehet azt mesélni, hogy de ne késsen el, meg pont leszarni, hogy mire nevel az iskola, meg a tanár a hozzánemértése! felelőtlensége! miatt, de ha valaki szar a szakmájában, mert egyszerűen nem ért hozzá, az ne várjon el se tiszteletet, se fizetést.

Amúgy nagyon egyszerű a feladat, ha a tanarak szerint az efféle tanítási módszer eredményes: be kell bizonyítani azt, hogy averzív módszerekkel eredményes a tanítás, fel kell rá építeni egy módszertant, és olyan iskolát kell működtetni.
Ám, amíg a ma általánosan elfogadott szakmai protokoll alapján a számonkérés nem lehet fegyelmezési eszköz, addig nem lehet fegyelmezési eszköz.

Ezt nem betartani legalább olyan súlyos kihágás, mint késni az óráról.
a különbség csak annyi, hogy az egyiket egy cselekvőképességében korlátozott személy követi el, a másikat meg egy olyan személy, akire sok-sok cselekvőképességében korlátozott személyt bíztak rá.

@melkaart: Mert a számonkérés nem fegyelmezési eszköz.
A legtöbb helyen a Házirend is rögzíti ezt a tényt ÉS ha ez nem lenne elég, módszertani hiba is.
Mellesleg érdekes helyre jártál iskolába, hogy ugyanolyan súllyal esett latba egy szódolgozat, mint egy témazáró.

melkaart 2010.02.15. 22:59:55

@kolbászoszsömle: VAlóban, a számonkérés nem fegyelmező eszköz, ugyanakkor a tanulási folyamat lezárása - ugyan mi félnivalóm van egy számonkéréstől, ha tanultam? Sok diák érzi büntetésnek a dolgozatot, szóbeli felelést is, mert nem tud rá válaszolni - le van írva a füzetébe, órán tudta is a választ, megértette, használta is az információt - és 24 órával később semmi sincs belőle. Egy hónap első vh. után volt, aki nem tudta évszázadra belőni, mikor is zajlott. És én voltam a szemét tanár, mert merészeltem javasolni, hogy ugyan helyezzük már el időben, miről is beszél.
Amúgy az érettségim évben a felvettek aránya a legmagasabb nálunk volt, nem volt az rossz hely - és bezony ott is megestek ilyesmik.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.16. 02:06:05

@melkaart: Azért érzi büntetésnek, mert arra használták a tanárok.
Ha a dolgozatot büntetésre használják, akkor azzal averzívan kondicionálnak.
Az averzív kondicionálás igen gyorsan sikerre vezet, amennyiben valóban averzív az inger.
Egy inger megítélése nagyban függ attól, hogy a környezetedben hogyan vélekednek arról a többiek.
pl, ha ha büntetésből gyerekkorodban erős paprikával kenik a szádat, felnőttkorodban nem fogod megenni.
Ha felnőttként találkozol vele először, akkor nagyon csínján fogsz vele bánni. - így viselkedik a dajcse turiszty
Ha azt láttad, hogy a példaképeid megeszik, meg fogod enni. - ez meg a magyar paraszt

És olyan félnivaló is van, hogy ha a tanár büntetésből kérdez, akkor nem arra kíváncsi, hogy mit tud, hanem arra, hogy mit nem.

Én pl. elég jó szakembereket is össze tudok zavarni saját szakterületükön, amikor arról van szó, hogy valakit basztatni kell és az a valaki függő viszonyban van tőlem.
A diák meg messze nem szakember, és ha tanult, ha szokott tanulni, érdekelni fogja az érdemjegy amit kapni fog, így ha a tanár összezavarja, kétszer-háromszor megakasztja a gondolatmenetét, befrusztrálja, akkor rossz esetben azt sem fogja tudni megmondani, hogy milyen nap van.
Ehhez nem is kell sok mindent csinálni: ha írat a tanár, belépni az intimszférába, ha meg feleltet, sürgetni a választ.
Vagy olyan kérdést feltenni, ami hiányos/nincs rá válasz/esetleg a válasz, amit vársz nem a kérdésre adott válasz.

melkaart 2010.02.16. 07:08:16

@kolbászoszsömle: Igazad van, annyi megjegyzéssel, hogy az averzív esemény igen könnyen elkerülhető, érjen be a tanuló csengetésre - mellesleg a tanárnak is be kell. NEm vagyok naiv, pontosan tudom, hogy a tanárok sem mind a pontosság mintapéldányai, és bezony őket meg kéne büntetni a késés miatt, ami el szokott maradni. Azt nem értem, hogy ez mitől ekkora probléma - rigolyás a tanár, mániája a késés, akkor beérsz és nem nyújtasz támadási felületet (és itt nem arra gondolok, hogy megalázkodsz - egyszerűen betartod az iskolai társas együttélés egy szabályát).
NEm vitatom, lehet büntetésre használni a dolgozatot, felelést - én is kérdeztem már meg, hogy ugyan miről beszéltem az elmúlt 3 percben, és mikor nem tudott válaszolni, finoman jeleztem, hogy holnapra a helyében kicsi angyalként megtanulnám, mert nem teljesen kizárt, hogy ő lesz a felelőnk...Arra gondoltam, hogy aki semmit nem tud, annak minden nehéz, mindent büntetésnek érez, a legjobb szándék mellett is. Pl. 9. osztály, a 3X-6=0 rettenetes bonyolultságú egyenletet a 26 fős mezőnyből nyolcan egyáltalán, és további 4-5 ember csak segítséggel volt képes megoldani, mikor bementem helyettesíteni. Egyszerűen hiányoznak az alapjaik, és így nem nagyon lehet olyasmit kérdezi, amit tudnának, érettségire viszont kell. Ja, és mindezek után megdumáltam velük, hogy szívesen maradok, bejövök reggel nulladikra és gyakorlok velük (ingyen természetesen), 2-3 ember jött egyszer, azóta se - és nem csinálom ennyire rosszul, pusztán a "leszarom" alapállás részükről.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.16. 09:43:24

@melkaart: "Igazad van, annyi megjegyzéssel, hogy az averzív esemény igen könnyen elkerülhető, érjen be a tanuló csengetésre -"

Pont arról beszéltem, hogy NEM kerülhető el azzal ez az averzív esemény azzal, hogy beér pontosan, mert a számonkérés egy (esetleg kellemetlen) része az iskolai munkának, és egy nem elkerülhető büntetés alkalmazása a tanult tehetetlenséghez vezet, vagy mint ahogy azt prolee lányai kitalálták, lógáshoz, a kellemetlen szituációt adó helyzetek (az órák) kerüléséhez vezet.

Ennél még az is jobb, hogy durr egy pofon, mert azt el lehet kerülni azzal, ha nem késik, és ki lehet osztani órán kívül is.

Az meg, hogy nem tudnak összeadni-kivonni a gimnazisták, az komoly gond, de ezen nem segít az, ha a fegyelmezési módszerek miatt be se megy a gyerek az órára.

Igazából ezt kisiskolás korban kellene elkezdeni. Már a probléma gyökerének a felszámolását.
Jutalmazni kellene, ha jól viselkedik a gyerek (kis papírkorong, nyomda a füzetbe, ha jelentkezik, ha egyáltalán megpróbál válaszolni a feltett kérdésre) és akkor arra fog törekedni, hogy jól viselkedjen, nem pedig arra, hogy ne viselkedjen rosszul.
Te is azért dolgozol, mert jutalmat (pénzt) kapsz érte, és nem azért, hogy elkerüld a "verést".
A rabszolgaság is ezért bukott meg. Annál csak egy kevésbé hatékony dolog van, a közbeszerzés.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.02.16. 11:19:18

Miért nem lehet kiküldeni az óráról? Két dologgal tudnám indokolni. Aztán pedig ezek mentén felmutatni a megoldást.

1: Joga van az oktatáshoz. Rendben. Fontos, szép, hasznos jog. De lemond róla, amikor viselkedésével, magatartásával zavarja a oktatást, nem figyel rá úgysem, lemondott a jogáról. Ahogy nekem van szavazójogom, dönthetek úgy, hogy nem élek vele.

2: A gyereknek joga van, szüksége van az állandó felügyeletre. Erre is van megoldás, az egyik tantermet ki kell nevezni állatkertnek, beültetni a pedasszisztenst (ha nincs, akkor fel kell venni egy munkanélkülit, szinte ingyen van, vagy a tanárképző főiskolák hallgatóit ki kell küldeni oda gyakorlatra 1-1 hétre), aki fogadja a tanulni nem szándékozó gyereket és vigyáz rá. Természetesen a gyereknek ez igazolatlan hiányzás, úgyhogy 2-3 hét alatt össze is jön neki a kirúgáshoz objektíven elegendő igazolatlan, ha rendszeresen az Állatkerti gondozó szolgáltatásait választja.

noirp 2010.02.16. 13:23:32

@melkaart: A késésre dolival reagáló tanár már nincs messze attól, hogy_bármilyen_dologra, amivel az agyát felbaszta a drága gyermek, dolgozatírás legyen a büntetés.
Nekem volt ilyen tanárom. B@kker, 8.-ban a matek-és kémiajegyemet majdhogynem a markomban hoztam el tőle, úgy kellett vigyáznom rájuk, az átlagom sorsa (meg mindenki átlagáé az osztályban) bizonytalanabb volt, mint az ukrán tőzsdeindex, mert csak az a drótszakállú úristen tudta, mikor fog a hölgy dührohamot kapni, és miért.
Hol "csak" a bűnös írt, hol az egész osztály. Csodás, nem?
Továbbtanulás idején marha jól jött, mit mondjak, azonfelül merő egy stressz volt az egész. Tudnék mesélni. A gimnáziumi matektanárom meg első évben csak nézett, mért vagyok annyira meggübbedve idegileg. (A kémiás kolléga szintén)
Nem tanár vagyok, az igaz (vegyészmérnök vónák :)) de sztem aki magatartásbeli problémát, nyegleséget, közömbösséget, pofátlanságot, mocskos beszédet... bármit, _tanulmányi_téren büntet, az rossz irányba megy.
Hát kifakadtam, bocsi. 15 éve volt. Mégse elég régen.

noirp 2010.02.16. 13:28:19

@noirp: jav.:mért=miért. Elnézést. A drótszakállút le tudom írni, a miértet nem, úgy látszik... külön bocs a magyarszakosoktól ;)
Felzaklattak az emlékek.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása