Mit felügyel a szakfelügyelő?
Több olvasónk is billentyűzetet ragadott Sólyom László különítményének véleménye kapcsán, levélírónk konkrétan a szakfelügyelői rendszer értelmetlenségét nehezményezi -tegyük hozzá-, joggal.
Az Indexen megjelent oktatással foglalkozó cikk, az oktatás színvonalának javítását részben a szakfelügyelői/szakértői rendszer megerősítésében látja. Milyen szép is lenne, ha évente kétszer jönnének a szakértők, hospitálnának, azután pedig jóindulatúan javaslatot tennének a hibák javítására, ötletekkel, tanácsokkal látva el a gyakorló pedagógust.
Hogyan is néz ki napjainkban a szakfelügyelői látogatás? Küld egy levelet az Önkormányzat az iskolának, hogy nem használta ki kellőképpen a rendelkezésére álló kapacitást -magyarul a szakfelügyelőnek nincs dolga- és legyen szíves igényeljen szakfelügyelőt. Az iskola igényli, a szakfelügyelő elmondja, mikor is tud jönni. Aztán jön. Az adott tanár már egy héttel korábban a bemutató órát gyakoroltatja a diákokkal, minden óramű pontossággal működik. A vezetés üdvözli a szakértőt, etetik-itatják, bekísérik, kikísérik, mindenki nagyon boldog, de ki profitált a szakfelügyelő véleményéből, tudásából, szakértelméből. Mondjuk ki nyugodtan senki. Jött, látott, de mit? Semmit abból, ami egy iskolai órán igazából történik, nem látott fegyelmezetlenséget, új anyag tanítást, gyakorlást, hiszen az nem mutatós, sőt unalmas. A pedagógus heti 25-30 óráját nem képes azon színvonalon tartani, amit a szakfelügyelő előtt produkál és ezt mindenki tudja. Kirakat óra, mégis miért van rá szükség?