135

Máshol sem jobb a helyzet

Ellenőrző , 2010.01.02. 08:00

Az Embertelen felsőoktatás című posztra rendkívűl sok -nagyon gyenge poénnal élve- riposzt érkezett. A beküldött levelek közül Erikét közöljük most, demonstrálandó, hogy nem lehet minden szakot otthonról elvégezni, van ahol nagyon komolyan veszik a hallgatók részvételét, habár önkényes túlkapások sajnos itt is vannak.

 

Kedves Ellenőrző!

Olvastam az "Embertelen Felsőoktatás" című cikketek. Fiatal egyetemista vagyok, az intézmény neve ahova járok maradjon megnevezetlen, elöljáróban talán annyit érdemes tudni, hogy nem "büfészakra" járok és nem egy rossz hírnévvel rendelkező egyetemre. Így vizsgaidőszakban szeretném én is megosztani a gondolataimat a felsőoktatással kapcsolatban. A Tisztelt előadó cikkére annyit szeretnék reflektálni, hogy azon a szakon ahol én vagyok, nem kötelező az előadás, de jó okkal nem... Elméletileg az előadónak azonos ütemben kéne haladnia a gyakorlatvezetőkkel, ennek ellenére előadáson 5 héttel később veszünk olyan anyagokat amik ismerete már korábban is nélkülözhetetlen lett volna egy elégséges zárthelyihez. Továbbá azt sem értem, hogy miért kéne bejárnom olyan előadásra ahol a kiadott jegyzetet olvassák fel szóról szóra, magyarázat nélkül... Nálunk nem lehet hiányozni gyakorlatról, egy igazolt hiányzást fogadnak el, kettőnél már ismételni kell az adott félévet. Teljesen hidegen hagy mindenkit, hogy éppen kórházi kezelés vagy egyéb olyan okból kifolyólag nem vehet részt a hallgató az adott gyakorlaton. ZH pótlásra igazolt hiányzás esetén sincs lehetőség, tehát egy olyan tárgyból amiből a félév során két zárthelyi van, egy hiányzás esetén  fennáll az a tény, hogy bármennyire is szeretne az illető teljesíteni, egy dolgozat alatt nem tud összehozni annyi pontot a gyakorlaton amennyi a vizsgára bocsátás előfeltétele. Továbbá azt sem igazán értem, hogyan fordulhat elő olyan eset hogy egy hibátlan ZH-ra valaki 0 pontot ad, mert "neki az a levezetés nem tetszik", holott az átalakítások, bizonyítások lépésről lépésre ekvivalensek. Természetesen fordulhatok panasszal és kérhetek lehetőséget a dolgozatom megvédésére de ezzel magam alatt vágom a fát. Az is nyilvánvalóan a hallgató hibája ha a gyakorlatvezető teljesen másnaposan érkezik az órára és ezért 135 perc helyett 45 perces gyakorlatot tartanak. Az is a hallgató hibája hogy középiskolában nem tanult integrálni, és teljesen jogos az az elv, hogy amennyiben nem tanult akkor majd otthon megtanul mert előadáson erről a tisztelt előadónak nincs kedve beszélni... Az is teljesen igazságos hogy a vizsga előfeltétele 8 pont megszerzése a gyakorlaton, ennek ellenére aki 10 pont alatt teljesített az egy előre beírt elégtelennel érkezik vizsgára. Ezek nem feltételezések, vagy keserűségből belemagyarázott téves elképzelések, az adott előadó ezt nyíltan kijelenti előadáson, mert kijelentheti. Ezek után csodálkozunk, hogy 12%-nak sikerül teljesíteni a adott kurzust. Egyetértek azzal, hogy 6-700 ember nem a legoptimálisabb létszám, de azért nézzük már meg, hogy akik "elhasalnak" azok azért hasalnak -e el mert kivétel nélkül ostobák. Természetesen aki éjjel nappal bulizik és melegedni jár be az egyetemre (ha bejár) azt ki kell szórni ezzel nincs semmi baj, a gond szerintem az, hogy az a tejhatalom amivel egy-két adjunktus,docens rendelkezik sok olyan értelmes embert kényszerít át költségtérítéses képzési formára akikben rengeteg tehetség van, és ezt a tudást már nem fogja tudni kamatoztatni mivel nem "gazdag apuka kisfia" , ezért esélye sincs finanszírozni a saját tanulmányait. Mindkét fél sáros ebben az örök előadó-hallgató vitában, és amíg egyik felette áll a másiknak addig ez a vita fenn is fog maradni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr141626665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pipas 2010.01.02. 10:58:31

@MZ/x: A számítástechnika nagyon speciális helyzetben van a felsőoktatáson belül. Nem hiszem, hogy lenne még egy téma/szak ami ennyire el lenne cseszve. Ennek több oka is van, hogy csak a legfontoabbat említsem az oktatók sokszorosan alul vannak fizetve ahhoz képest, amit a magánszférában meg tudnak keresni. Nem is megy szinte senki informatikát oktatni, vagy aki megy, az bizony a maszekben nyomul nagy ívben tesz az egyetemi munkájára.

A számítástechnika/informatika oktatás hazánkban olyan döbbeneetsen alacsony színvonalú, hogy sokkal jobb lenne, ha egyáltalán nem létezne.

Acmee 2010.01.02. 11:00:54

Sokan vannak itt, akik ténylegesen nincsenek tisztában a felsőoktatásban folyó dolgokkal kapcsolatban.

Idéznék egy elektrotechnika tanártól a PTE műszaki karáról:

"Itt mindenki bukással indul, aztán akik tanulnak, és a tantervben leírt dolgokat tudják, azok kettessel átmehetnek. Hármast kap az, akitől nem tudok olyat kérdezni, hogy ne tudná(nem villamos szakon vagyunk, ellenben a tanár ugye villamosmérnök). Négyesre tudom Én az anyagot, így feltételezhetően senki nem fog négyessel vizsgázni. Ötösre még az Isten sem tudja."

"Pluszban" volt ennek a tanárnak egy jó szokása. Akin meglátott egyetlen ékszert is a félév folyamán, az ki lett kiáltva "fukszosnak", így garantáltan egész féléves cikizés és bukott ZH-k áldozatává válva. Aki kicsit hosszabb hajjal ment be, vagy éppen "bozontos" frizkóval, az egyből megkapta a "borzi" jelzőt, a fentebb említett következményekkel egyetemben. Ja, és a legjobb. Amikor Én oda jártam még nem volt klimatizálva az épület, így az előadásokon (mert csak az volt belőle) gyakran előfordult a teremben 35-40fok. Viszont rövid gatyában nem lehetett menni, mert egyből a "gatyás" jelző és a bukta. Nem, még térdgatyában sem, vagy éppen 3/4-es lenvászon nadrágban.

Miért?

"Mert Én nem fogom nézegetni senkinek a szőrös lábát."

Hozzá sem kell tennem, hogy az a pár kósza leányzó, aki oda tévedt, nyugodtan (sőt!) járhatott a legrövidebb szoknyákban. Miniszoknyás csajok gérből hármassal indítottak.

Sokszor megpróbálták fegyelmezni az illetőt, sikertelenül, mivel "nincs más helyette", és ezzel ő is tisztában volt, megerősítve a teljhatalmat.

Valakinek az "egyetemre járás munka" hozzászólásához:

Oké, valahol munka. A tanárnak pedig a tanítás a munkája. Hogy várhatunk el az egyik féltől rendes munkát(tanulást), ha a munkájának előfeltétele a másik fél rendes munkavégzése(tanítás)?!

Bevallom a frankót, nekem is volt nem egy tantárgyam, amit 3-szor jártam (matek :) ). Volt tantárgy, amiből elmeszeltek vizsgán, 3nappal később 3-asra vizsgáztam (matek :) ). Volt vizsgám, ahol (sajnos) a tanárnak kellett elmagyaráznom az általa tanított rendszer gyakorlati működését, rávilágítva annak hátrányaira (ráadásul mindezt úgy, nehogy kioktatásnak hangozzon, mert az minden tanárnál automatice bukta). Szakmai tárgyakból viszont sok évfolyamtársam az Én hathatós közreműködésemmel végezte el a tárgyakat (házikat vállaltam, a kész házi "oktatásával" egyetemben).

Nem mondom azt, hogy a diákság a mártír, de azért a másik oldalon is bőven van szar. Ráadásul ugye az egyik oldalnak mindenképp el kell viselnie a jó nagy kupac szart, míg a másik oldal akár egy szarmolekula miatt is szophat("nekem ez a rajz így nem tetszik. -"Tanár Úr, mi a hiba benne?" -"Elvi hiba nincs benne, jó a rajz, de nem tetszik" Mellesleg 3napi görnyedés a "turbóasztal" felett ment a kukába...)

Szóval mindegyik oldalon van bőven hiba. Csak az egyik oldal "megteheti", míg a másik a "túlélése érdekében nem". Ennyi.

Pipas 2010.01.02. 11:03:32

@FanaF1: Mondjuk azt sem szabad elfeledni, hogy a hallgatók nagy mesemondók. Hihetetlen történeteket tudnak otthon előadni arról, hogy miért volt mindenki fasz és csakis ők, csak kizárólag ők voltak a becsület lovagjai, a tisztesség és a szorgalom példáképei.

A legtöbb szülő ha látná, hogy a csemetéje mit csinál az egyetem falain belül (és a közeli szórakozóhelyeken) egészen egyszerűen a helyszínen verné agyon a kis trónörököst és nem a szomszédoknak mesélgetné, hogy a kis Zsótika megbukott pedig milyen sokat tanult szegényke...

Persze tisztelet a kivételnek.

szakértőbb 2010.01.02. 11:06:50

@FanaF1:
Talan inkabb azert tart itt az orszag, amit irsz a vegen. Mert azt gondoljak a hallgatok, hogy az egyetem is olyan, mint az altalanos es kozepiskola, ahol ha nem tetszett valaki, "bekuldom majd anyamat/apamat, aztan kirugarom a tanart." Jelenleg (meg) ez nem megy a felsoktatasban. Talan DEKLARALNI kene vilagosan, exliciten: az egyetemi diploma NEM kotelezo, es vegkepp NEM JAR, ha beiratkoztal (sot, meg akkor sem, ha netan tandijat fizetsz. Az oktatas jar(hat), a tanulas oldala meg a Tied:-) Ha ezt a kettot osszeadjuk es az eleri a kivanatos szintet, akkor lesz diploma es 'bodotta' (allas akkor sem feltetlenul), kulonben meg nem. Talan ott is meg felre ez az egesz dolog, mikor azt mondjak, hogy ez egy szolgaltatas... A szolgaltatasrol meg az emberek azt gondoljak, hogy fizetek, tehat megvettem.

Annak elemzese messzebb vezetene, hogy a nepesseg hany szazaleka alkalmas mondjuk az erettsegi letetelere (nem a mostanira, az nem az:-) Aztan ezekbol hany szazalek alkalmas a felsooktatasra (szinten nem a mostanira). Ezek ugyanis nem a demokraciarol szolnak, nem is targyalhatok abban a keretben. A Termeszet ugyanis nem demokratikusan osztotta el ezeket a dolgokat:-)) Bocs a kiteroert!

En meglepo modon talalkozom eleg sok ertelmes hallgatoval is.

Krumplicukor1987 2010.01.02. 11:08:08

@Pipas:
Javaslom neked a BME Közlekedésmérnök Karát.
Ott meg tudnád mi a szigor, meg az emberrel vakó kicseszés...

Astronomy Domine 2010.01.02. 11:08:13

" Az is a hallgató hibája hogy középiskolában nem tanult integrálni, "

Ebben bizony van valami..... Elég sok delkivens úgy gondolja, hogy "elég a középszintű érettségi is a bekerüléshez, minek strapálja magát" aztán jön a pofáraesés, ha az egyetemet nem nagyon érdekli, hogy ki járt matekfaktra és ki nem....
Az meg a másik oldala, hogy ha az egyetem gyakorlatilag bárkit felvesz, aki hajlandó jelentkezni egy szakra, és _semmilyen_ követelményt nem támaszt, akkor ne mekegjen utólag, hogy milyen szarok a középiskolai tanárok, hogy nem készítik fel a diákokat...
(Műegyetemre be lehet kerülni fizikaérettségi nélkül pl, a középszintű érettségit pedig ne tekintsük már követelménynek, ugye)

Pipas 2010.01.02. 11:11:54

@Acmee: Az általad leírtak az élet minden területére igazak. Baromarcúak is vannak nmindenütt... Egy dolgot tudsz tenni, odébbmész és kész.

Viszont: "A tanárnak pedig a tanítás a munkája. Hogy várhatunk el az egyik féltől rendes munkát(tanulást), ha a munkájának előfeltétele a másik fél rendes munkavégzése(tanítás)?!": A 'másik oldal is' érvelési hiba klasszikus esete. Azazhogy nem megyek be az órára, pedig kellene, de hiszen a tanár meg nem jól ad elő ergo ő is bűnös, akkor pedig én nem vagyok az.

A hallgatót azért fizetik, hogy bemenjen az órára, az oktatót meg azért, hogy rendesen megtartsa. Ma sajnos az a legszörnyűbb, hogy a hallgatók és az oktatók hallgatólagosan megegyeztek, hogy szarnak az egészre, az oktató nem oktat, a hallgató nem tanul és kiegyeznek egy hármasban.

Az egész ország minden területén ez megy persze...

szakértőbb 2010.01.02. 11:12:01

@Acmee: Onmagaban mar az is egy oriasi szegenysegi bizonyitvany, ha csak ennyi telik ettol a csakotol (5-osre csak az Isten tudja), mert ez kb. ezer eves duma:-))) nagyon kispalyas:-P ha meg mindig ezzel jon.
Egy jo tanar mindig tud ujabb kifogasokat talalni:-))))))))))))), hiszen a hallgatok is igyekeznek naprakeszek lenni, nemdebar?

Blog.hu-s nickname 2010.01.02. 11:12:03

@FanaF1: Nézd, a gimivel vége a kényelmes időszakban, amikor a tanárok/szülők mindent a szádba raktak. Az egyetemen már fel kell nőni! Bizony 'magadra leszel utalva'.
Vagy nézzük ugyanezt a mondatot másik szemszögből: 'Néhány dolgot már önállóan is tenned kell! Magadtól, magadért.' Ezt akarta elmondani a gimis tanárod! Nyugi, majd kicsit később megérted!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 11:14:13

"Nálunk nem lehet hiányozni gyakorlatról, egy igazolt hiányzást fogadnak el, kettőnél már ismételni kell az adott félévet. "
Ha nem hamisítanának mindent a hallgatók, akkor lehetne igazolást vinni.
PTE-PMMK azért nem fogad el semmit, mert ott is orrba-szájba hamisított pár marha.

" Természetesen aki éjjel nappal bulizik és melegedni jár be az egyetemre (ha bejár) azt ki kell szórni ezzel nincs semmi baj, "
Ehh, ezért cserébe sztem rdemes bejárni előadásra.
Érted, egyetemista vagy, az a "munkahelyed", bemész, elvagy, megcsinálod amit kell, akkor részedről jogos a hőbörgés.
Igazából most ha előadáson nem a jegyzet hangzik el akkor az szokott a baj lenni, ha meg a jegyzet hangzik el, akkor az...
Ennyi erővel simán kiadják a jegyzetet, járnak az emberek gyakorlatra, azt' csók, vagy mi = levelező oktatás...

Részemről 2 szakot elvégeztem, mind a kettőn bejártam órákra, és sokkal könnyebb dolgom volt, mint azoknak akik nem jártak előadásra.

@Acmee: "3napi görnyedés a "turbóasztal" felett ment a kukába...)"
Hehh, akiéről turbóztad, az hányast kapott? Gondolom nem karót... :D

Pipas 2010.01.02. 11:14:24

@Krumplicukor1987: Minek menjek oda? Van két diplomám, ráadásul nem is ebben a szép új világban szereztem őket... és nem is könnyen. Szerinted nem tudom mi az a szigor, meg a kicseszés? Mert a mai felsőoktatás olyan szigorú, mi? Ne röhögtess...

Krumplicukor1987 2010.01.02. 11:15:02

@Astronomy Domine:
Valóban illik megtanulni integrálni meg deriválni középsuliban, de nekem sok olyan ismerősöm van, aki simán ötös volt emelt szintű matek meg fizika érettségin, és mégis bukdácsolnak az egyetemen, és jó, ha a 3,5 éves képzést 6 év alatt meg tudják csinálni...
Szóval az emelt szintű érettségi se számít olyan hú de sokat.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 11:16:50

@Blog.hu-s nickname: Hehh, pontosan ez a lényeg.
Valahogy azok, akik az utolsó pillanatban állnak neki mindennek, képtelen előre belegondolni, hogy mit mikor kell elkezdeni, ki a francnak lesznek hasznosak?
Baromira elegem volt belőle, hogy folyamatosan ezeknek segítsek, mikor nem könnyű szakokra jártam, és volt elég baja mindenkinek.

Pipas 2010.01.02. 11:16:56

@ColT: Az oktató nyilván látta, hogy turbós a rajz, merthogy nem hülye. Csak nem akarta megvádolni vele az illetőt, mert akkor az megesküszik az anyja életére, hogy nem csalt, aztán meg megy a huzavona meg a vita. A kolléga jól beégette magát ezzel a műszaki rajzos sztorival. ;)

MZ/x 2010.01.02. 11:17:31

@Szakértőbbnek: igen tanultam,s van mérnőki, tanári végzettségem.S mind a kettőt használom is. S 49 évesen szereztem meg a harmadikat is.
Annyira nem keresnek kereset a kollégák a felsőoktatásban, hogy teljesen egyetértsek @pipás kollégával. Utolsó tapasztalatom szerint a kollégák 4-5-ös óradíjjért okítanak mint én. S a mérnőki óradíj sem bp.-i vidéken.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 11:18:19

@Krumplicukor1987: Illik? Én 99-ben végeztem szakközépben, és baromira nem tanultunk ilyesmit!
De egyetemen nekünk is úgy vették már, hogy tudunk.

Krumplicukor1987 2010.01.02. 11:19:25

@Pipas:
Amíg nem jártál erre a szakra, legalább ne állíts hülyeségeket.

Krumplicukor1987 2010.01.02. 11:20:18

@ColT:
Faterom anno még tanult...
Csak hát az elmúlt 20 évben a szakközépiskolák színvonala esett kb. a legnagyobbat.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 11:20:57

@Pipas: Látta-e, azt innen meg nem mondja senki...

@MZ/x: A mérnöki, az rövid :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 11:22:34

@Krumplicukor1987: Annak a szakközépnek nem volt hova zuhanni :D
De voltak nekem elitgimnazista csoporttársaim is, és tudod? Azok voltak a leghülyébbek.
Ugyanis én műszaki érzékkel, és gyakorlattal mentem a műszaki irányú szak(ok)ra, ezek meg nagy pofával és ötösökkel.
Csak éppen gyakorlati ismeretek nélkül... :D

Pipas 2010.01.02. 11:22:55

@Krumplicukor1987: Egészen konkrétan mi volt a hülyeség abban amit állítottam? Hogy régebben is szivatták a felsőoktatásban a hallgatókat, csak egy kicsit keményebben? Vagy az, hogy az élet minden terletén van szívás, csak a hallgatók azt még nem ismerik?

MZ/x 2010.01.02. 11:25:27

Colt:stimmt, de nem ez a legnagyobb gondod ugye :-)))))))))))))

Astronomy Domine 2010.01.02. 11:27:11

@Krumplicukor1987:

hú de sokat nyilván nem számít, én viszont olyan középszinten "felkészült" pácienst nem láttam még, akinek ne lettek volna súlyos gondjai már az első évben. Olyan gondjai, amelyek egy normális matekfakt alapján jóval kisebbek lettek volna.

rou 2010.01.02. 11:27:54

Hányszor volt, hogy időközben változtattak szabályt. pl matekból elindult a tanár legmagasabb pontszámtól és csak a lejobb 20%-ot engedte át, sikerült is megbukni 70%os matek vizsgával.
Ezek után legyen kedved újra felvenni a tárgyat újra végigülni egy szemesztert csúszni egy félévet talán már bele esel abba, hogy fizetned kell 9600 ftot egy kredit után stb. stb.

Pipas 2010.01.02. 11:28:27

@ColT: Nem, ezt így utólag nem tudhatjuk.

Viszont döbbenetes, hogy mennyire a másolásra épít a felsőoktatásban a legtöbb hallgató. Egy 50 fős csoportban jó ha hárman megcsinálják önállóan a beadandót, a többi legfeljebb 10 százalék önerőből dolgozik, a beadott anyag 90%-a másolat.

Hihetetlenül hülyére veszik a tanárokat, sokszor fénymásolattal jönnek, meg könyvekből kimásolt fejezetekkel. Olyan is előfordult, hogy az általam ért programot próbálták nekem leadni mint önálló munkát. Nyilván kiveri az embernél a biztosítékot amikor még erőlködnek, hogy 'denem mer nem'.

Pipas 2010.01.02. 11:31:56

@rou: A legtöbb esetben azért módosul a pontszám, mert le kell engedni a lécet, ha legalább néhányan átmenjenek felette. Persze nyilván vannak kivételek (akik emelik a pontszámot), de az ilyet mindenféle szabályzat tiltja, tehát van esély a jogorvoslatra.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 11:32:25

@Pipas: Hehe, ahova jártam, ott még 3-4 évvel utánam is az általam írott dolgokat írták át :D
Ez igazából elég szomorú.

Szóval ismerősek a helyzetek, de ezt nyilván nem kell hagyni. Az ilyeneket lehet szórni nyugodtan.

Meg más kérdés, milyen tárgyból csinálják ezt. Akadt szak, ahol a tárgyak 1/3-a felesleges volt, mert az adott szakmához nem volt köze. De úgy kajakra nem. Na azokból én is igyekeztem minimális erőfeszítéssel egy kettest összehozni, aztán hagyjanak békén.
Szakmához kapcsolódó dolgokból még 3-asom se nagyon volt, inkább 4-5.

szakértőbb 2010.01.02. 11:32:28

@MZ/x: A Te tanultal-e kerdes nem a szemelyednek szolt:-)

A felsoktatasban pedig valoban nem keresnek tul sokat az oktatok. Egy adjunktusnak jelenleg 218 bruttoja van (es nem emelkedik evente). Ehhez jobb helyeken PhD, nyelvvizsgak es nem elhanyagolhato publikacios tevekenyseg kell - ehhez kepest szerintem ez a netto 130 koruli penz nem olyan egetvero... Szerintem egy jo mernok ennyit siman keres, nem?

Krumplicukor1987 2010.01.02. 11:32:51

@Pipas:
"bből a posztból úgy tűnik, mintha ez a felsőoktatási intézmény túlságosan is szigorú lenne. Ilyen egyetem/főiskola azonban hazánkban nincs, ezért egy kicsit érthetetlen számomra mi történhetett."
Ez így hülyeség szerintem, már bocs.
Elismerem, hogy sok hülyét is felvesznek az egyetemre, de mi anno 2006-ban kezdtük 350-en a szakot, és 25-en végezzük el időben. De gondolom szerinted ez egy lightos, egyáltalán nem szigorú egyetem/szak...

Krumplicukor1987 2010.01.02. 11:34:54

@ColT:
nálunk nem éppen így van. Műegyetemen tanulok, közlekedésmérnökként (kb 80%ban azonos a tananyag a gépészmérnöki karral), és a legjobb tanulók azok akik jónevű gimnáziumokból jöttek, Akik szakközépből, gyakorlati ismeretekkel jöttek, azok vagy kibuktak 1.évben, vagy 1-2 év csúszással végzik el az egyetemet.

MZ/x 2010.01.02. 11:34:59

@szakértőbb: Teljes mértékben egyetértek.

Pipas 2010.01.02. 11:36:07

@ColT: Gondolom van is munkahelyed. ;)

Persze a legtöbb mászaki szakon sok az irreleváns anyag, mert nem tudnak tanárt szerezni használható tudással, mert azok jó pénzért nyomulnak valahol máshol.

A régi szakik meg régi anyagot nyomnak. Az egyik ismerősön Erdélyből jött a fent emlegetett pécsi műszaki karra informatikát tanulni. Az első év végén a szakmai gyakorlaton maltert kevertek hetekig. Nyilván a hagyományosan erős építész szak miatt.

Kalapból nyúl 2010.01.02. 11:36:37

"kivétel nélkül ostobák"

Bírom az ilyen elitista kijelentéseket, hogy mindenki hülye. Nem, nem mindenki az, és sokszor a szorgalmasabbak a nyerők az egyetemen is. Persze a diákság jó része nem jár előadásokra, pontosabban nagyon megválogatja, hogy mire dugja be az orrát. (főleg ha hideg van a teremben...) Az oktatók között is van aki mormog az orra alá, nem lehet érteni, hangosítás nincs, vagy nem is hajlandó használni(!?). Meg aki ostobaságokat beszél (a saját szakterületén belül), felolvassa a saját diáit, idegbeteg, beszól a diákoknak, vagy egyszerűen dögunalom ahogy tartja az előadását. Embereket untatni bűn.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 11:37:11

@szakértőbb: Én nem mérnökként dolgozom (pedig az egyik végzettségem az), és 150 kézbe...

@Krumplicukor1987: "De gondolom szerinted ez egy lightos, egyáltalán nem szigorú egyetem/szak... "
Ez felerészben a bunkó (ki tudja miért? bingó, pár "okos" hallgató miatt azok) oktatók, felerészben a sok lusta, ki tudja miért oda "járó" hallgató eredménye.

Mondjuk azért ha módosíthatnám a felsőoktatási törvényt, akkor az lenne az első, hogy egy szakot max +2 évig, vagy esetleg +3 félévig lehet végezni, akár külföldre megy egy félévet, akármi.

Amikor nem kreditesek voltunk (az első szakomon), úgy tanult mindenki, mint a kisangyal, mert tudták, hogy elég könnyen félévismétlés a vége :D

Pipas 2010.01.02. 11:39:46

@Krumplicukor1987: Kevesen végeztetek időben, viszont kreditrendszer van, gyakorlatilag akkor végzel amikor akarsz. Amikor behozták a kreditrendszert az első gondolatom az volt, hogy a hallgatókkal basznak ki, mert ha semmi nem szorítja őket arra, hogy ahaldjanak, akkor iszonyatosan el fog húzódni a képzésük.

Most pont ez van, sokan az utolsó évben ülnek le először, hogy kiszámolják hogy állnak és akkor jönnek rá, hogy jó esetben és legalább két évet kell még járniuk.

Szóval az elhúzódó képzésnek szerintem nem a szigor az oka, hanem a halogatás, a hallgatók természetes lustasága (mindenki lusta, nem a hallgatókat fikázom).

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 11:40:00

@Krumplicukor1987: Szakja válogatja :)

@Pipas: Én tök szívesen elmennék tanítani, ha valami értelmeset taníthatnék.
Na de a (szintén) pécsi műszaki kar nálam is kib*ta a biztosítékot :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.01.02. 11:41:18

Fel kell nyomni a tanárt. Nem lehet mást tenni szerintem. A BME-n soha nem találkoztam az említett effektusokkal. Szinte mindig mindenben korrektek voltak, néha még a szabályokon túl is.

Krumplicukor1987 2010.01.02. 11:41:44

@ColT: egyetértek, mindkét fél hibás ebben.
De! Sok hallgató van, aki tényleg éjjel-nappal tanul, és mégis meg fog bukni bizonyos tárgyból, mert néhány tanárnak az a kedvenc elfoglaltsága, hogy szívatja a diákokat. És sajnos elég sokan vannak.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 11:43:04

@Krumplicukor1987: Öngerjesztő folyamat.
Lusta hallgatók felhúzzák a tanárt, aki bunkózik, emiatt a hallgatók még kevésbé tanulnak...

Krumplicukor1987 2010.01.02. 11:44:19

@Pipas:
Hidd el, nemcsak a hallgatók hibája.
A tanszékek ugyanis ugyanígy gondolkodnak. Kreditrendszer van, buktassunk meg sok hallgatót, ugyús felvehetik még 4szer a tárgyat.
Aktuális példa: egyik 2-kredites tárgyból (2 kreditért ugye pitének tűnik) 100 emberből 2 ment át az első zh-n. Szerintem ez már nem csak a hallgatók hibája.

Pipas 2010.01.02. 11:45:03

@ColT: "pécsi műszaki kar nálam is kib*ta": Igen, tökéletesen meg tudlak érteni.

Az egyik ismerősöm, aki biológus és mostanában informatikával foglalkozik megkérdezte tőlem, hogy szerintem melyik városba menjen szerezni egy informatikai diplomát, amit valamennyire aztán tud is használni a munkája során. Sajnos azt kellett mondanom neki, hogy ne menjen sehova, felesleges, haszontalan és csak potyára húzná fel magát... ez van.

Krumplicukor1987 2010.01.02. 11:45:25

@molnibalage: Megkérdezhetem milyen zszakon voltál?
Mert én anno sokat gondolkoztam, hogy közlekkarról átmegyek gépészre, mert ott sokkal korrektebbek mint nálunk.

Krumplicukor1987 2010.01.02. 11:47:02

@ColT:
De érted, a tanár megszopatja az egész kurzust, mert a hallgatók egy része leszarja. De ezért ne szopassa már meg azokat, akik tényleg tanulni szeretnének.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.01.02. 11:50:24

@Krumplicukor1987: Gépészkaron voltam. A szakirányomat at ÁT és Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék gondozta.

Pipas 2010.01.02. 11:50:47

@Krumplicukor1987: "100 emberből 2 ment át az első zh-n. Szerintem ez már nem csak a hallgatók hibája.": Ez megint egy hibás gondolatmenet. Eleve rossz a háttérben fekvő kérdésfeltevés.

Az, hogy ki a hibás, az mellékes, a lényeg, hogy mit kell tenni, hogy ne így legyen. Nyilván hibás a kormány, az egyetem és a hallgató is, mert ha csak az egyik nem lenne hibás már nem így nézne ki az eredmény.

Viszont: a hallgatók űltalában úgy látják, hogy egyszerűen több hallgatót kellene átengedni a vizsgán és akkor minden rendben lenne. Ez azonban baromság, mert nem vezet sehova, attól, hogy átengedik a vizsgán a hallgató még nem tudna többet.

Szerintem a 100 emberből valójában csak 50-et kellett volna felvenni a középiskolába, 10-et kurúgni, az egyemre a 40 végzett középiskolásból 10-et felvenni és az a tíz akkor tanult volna és 8 átment volna a ZH-n és diplomát kapott volna. Ugye látod mennyivel jobb lett volna a hatékonyság?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 11:55:55

@Pipas: Azért szerintem a BME nem lehet annyira rossz :)
(Oda nem játam :D )

@Krumplicukor1987: Na ez igaz. Ez már emberen múlik :S

szakértőbb 2010.01.02. 11:59:02

@Pipas:
Megoldottad az altalam feladott szoveges feladatot? :-)) Na jo, elegseges...

Pipas 2010.01.02. 12:02:54

@ColT: Nem tudom, a kollégák akik ott tanítanak semmi jót nem mondanak. :(
@szakértőbb: Hazudnék, ha azt mondanám, hogy értem miről beszélsz. Milyen feladatot?

venpet 2010.01.02. 12:10:54

A bejárás, nem bejárással kapcsolatban azért hogyha egy elődadáson hiányzik egy csomó ember, azok nem feltétlenül otthon fekszenek, hanem sokan dolgoznak egyetem alatt. És ha szar az előadás, akkor inkább megyek dolgozni, amiböl pénzt keresek, és meg tudok élni. És ezzel még az állam is jól jár. Szóval én örülök, hogy ahova én jártam (bme) ott nem volt kötelező az előadás, így amit én értelmesnek tartottam oda bejártam, amit nem oda meg egyszerűen nem.

szakértőbb 2010.01.02. 12:15:06

@Pipas: par hozzaszolassal (11:06) feljebb emlegettem, hogy "annak elemzese messzebb vezetne, hogy a nepesseg hany szazaleka alkalmas mondjuk az erettsegi letetelere" ... :-)

Pipas 2010.01.02. 12:16:32

@szakértőbb: Ah, ja. Nyilván! Bár pontos számokat én sem tudhatok, de saccolni lehet.

Trackback 2010.01.02. 12:17:22

Üdv!

Remekül indul ez az év!

Mivel ennek a posztnak minden mondatában van legalább egy helyesírási-stilisztikai hiba (tehát nem elütési hiba), amiktól nekem már mondjuk tizenkét éves koromban is égett volna az arcom, csak a kedvencemet ragadnám ki: "tejhatalom". Gondolom van "kolbász-", "szalámi-" és "kenyérhatalom" is. Helyesen, kedves posztíró: TELJHATALOM.

Tudjátok, az általános szájkarate csip-csup ügyeiben nyilván mindenkinek igaza van - tanárnak, diáknak egyaránt, de valójában az az IGAZI, KONKRÉT ÉS MINDENKIT ÉRINTŐ TÁRSADALMI PROBLÉMA, hogy un, "értelmiségi egyetemisták" a fenti posztban ovasható helyesírással és fogalmazási színvonallal bírnak, itt, a 21. században, Európában, ami nem csak magát az un. "oktatást", hanem az írást használó IQ-ját is minősíti (a helyesírási hiba ugyanis GONDOLKODÁSI hiba, kedves barátaim).

Ezért is van az, hogy funkcionális analfabéta főnökök, vezetők, vállalkozók és menedzserek osztják az észt mindenkinek, és vezetik a gazdaságot, aztán meg csodálkozunk, hogy itt tartunk.

MINDENESETRE SOKSZOR GONDOLTAM MÁR RÁ, HOGY ELVÁLLALOM AZ INDEX-, ÉS A AZ INDEX-EN SZEREPLŐ BLOGOK HELYESÍRÁS-ELLENŐRZÉSÉT (KORREKTÚRÁJÁT), HAVI NETTÓ 160.000,- FORINTÉRT, hogy ne úgy nézzen ki, mint egy Orkok gyülekezete, DE NINCS RÁ IGÉNY.

Értitek: "nincs rá igény".

Nos hát, mára ennyit is a "tudásalapú társadalomról", Földlakók.

Zaphod

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 12:17:45

@venpet: Az igaz, hogy sokat lendítene a dolgon, ha az előadók élvezetes, jó stílusú előadásokat tartanának.
Ellenben ez fontossági sorrendben az átadott tudás milyensége után következik.

szakértőbb 2010.01.02. 12:17:51

@venpet: semmi gond azzal, ha dolgozol egyetem helyett :-)
De ha dolgozol, ne gyere mar legy szives azzal, hogy ez nem volt benne a konyvben, mert lehet, hogy eloadason elhangzott...

Mit szolnataok ehhez a megoldshoz: tehat kb. mindenki jarhatna ugy orara, ahogy akar, de a kifogasokat meg telejes egeszben el is lehet felejteni, hm?

venpet 2010.01.02. 12:29:13

@szakértőbb: jaja. Nálunk az oktatók nagy része mindig elmondta félév elején, hogy a vizsga anyag az, ami az _órán_ elhangzott. Ha nincs benne a jegyzetben akkor is. Én ehhez tartottam magam, bár 95%-ban mindig azt kérdezték vissza, ami a jegyzetben is benne volt, tehát ezzel nekem speciel sose volt problémám

szakértőbb 2010.01.02. 12:32:57

@A Galaxis Elnöke:
Melyen Tisztelt Elnok Ur!
Meg tetszett feledkezni arrol, hogy ez egy online blog, aminek (akar sajnos, akar nem), masok a jatekszabalyai, miert az On altal elvartak. Az en arcom is egne (sot 12 evesen is egett volna), ha mondjuk nyomtatasban igy jelennenek meg az altalam leirtak, mint itt... :-)
Ide nem illene pl. ha minden masodik megszolalaskent az elozoek helyesirasi hibait gyomlalgatna az ember, masreszt a temat sem epitene.
Tobbi megjegyzesevel valamilyen szinten egyetertettem volna (regebben), de mar tultettem magam rajta:-)))

Mely hodolattal:-))

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 12:43:45

@szakértőbb: A nyelv mindig nyelv.
Kivéve talán chaten, mert ott a sebesség fontosabb mint a helyesírás. De csak ott.
Azon röhögök, amikor hungaristák nem tudnak helyesen írni - hogyan illik bele a nemzeti öntudatukba, hogy pont a nyelvet nem tudják?

Az Index meg no comment! Az egyik legnagyobb online újság, de tényleg hihetetlen gázul megírt dolgokat kitesznek néha.

"Ide nem illene pl. ha minden masodik megszolalaskent az elozoek helyesirasi hibait gyomlalgatna az ember, masreszt a temat sem epitene."
Hát pedig... Lenne mit! (Nem rád gondoltam.)

tzi 2010.01.02. 12:44:35

Off
@Pipas: Mondtak mar neked valaha, hogy demagog barom vagy?

Biztos te vagy a felsooktatas kremje (tanar, vagy diak...), de sajnos a beloled kijovo dolgok 75%-a faszsag.

/Off

szakértőbb 2010.01.02. 12:56:31

@ColT:
az indexrol mondtam volna valamit? meg aztan hungarista sem volnek:-))
De irtam, hogy nagyjabol egyetertenek, csak mar fontosabbak mas szempontok... Hiaba na, idovel romlik az ember.

betyár (törölt) 2010.01.02. 12:57:34

@FanaF1:
"igazuk volt annak idején a középiskolai igazgatómnak, tanáraimnak, akik azt mondták; "Ha innen elmentek, vége a s*ggnyalásnak, egyedül maradtok, és egyedül kell megoldanotok a problémáitokat, mert már nem fog senki segíteni!" És ez nagyon igaz."

És ez így van rendjén. Zárójelben megjegyezném, hogy azért a seggnyalás mindenhol működik:))

szakértőbb 2010.01.02. 12:58:01

@shoviet:
inkabb ez egy tipikusan magyar, arnyaltan ervelos, melyertelmu, elemzo hozzaszolas, ami rombolja a kulturat.:-)

betyár (törölt) 2010.01.02. 13:12:41

@Acmee:
"gyakran előfordult a teremben 35-40fok. Viszont rövid gatyában nem lehetett menni, mert egyből a "gatyás" jelző és a bukta. Nem, még térdgatyában sem, vagy éppen 3/4-es lenvászon nadrágban."

Gondolom, nem járok messze az igazságtól, ha úgy hiszem, hogy az oktató is hosszú nadrágban volt, és maguknak sem kellett nézni az ő szőrös lábát. Megadta a tiszteletet a helynek és maguknak, és elvárta, hogy maguk is megadják.

Valakinek az "egyetemre járás munka" hozzászólásához:

"Oké, valahol munka. A tanárnak pedig a tanítás a munkája. Hogy várhatunk el az egyik féltől rendes munkát(tanulást), ha a munkájának előfeltétele a másik fél rendes munkavégzése(tanítás)?!"

Bizony, munka, mert olyasmit kap, amit én fizetek meg a szülei az adfójukból. Ezért magának kötelessége ellenértekét nyújtani. Ez az ellenérték lenne a tudás, amit a tanulással szerez. Az egyetemi oktatók munkájáról kb. annyira vannak képben, mint az ogy. képviselőiről. Az oktató nem pedagógus. Munkája egy része valóban a hallgatók oktatása, egy másik - vélhetően nagyobb része - a tudományos munka.

"Itt mindenki bukással indul, aztán akik tanulnak, és a tantervben leírt dolgokat tudják, azok kettessel átmehetnek. Hármast kap az, akitől nem tudok olyat kérdezni, hogy ne tudná(nem villamos szakon vagyunk, ellenben a tanár ugye villamosmérnök). Négyesre tudom Én az anyagot, így feltételezhetően senki nem fog négyessel vizsgázni. Ötösre még az Isten sem tudja."

Bizony, amikor elkezdi a kurzust, akkor a tudása a bukásra teszi jogosulttá. Viszont komoly hübriszre vallana, ha azt állítaná, hogy ő maga mindent tud. hol a probléma?

melkaart 2010.01.02. 13:13:58

Érdekes dolog ez, én valahogy szívesebben jártam azokra az órákra, amik nem voltak kötelezőek - mert érdekelt, amiről szó esett, élvezetesen, érthetően adta elő a mondandóját (sőt, ma pl azt álmodtam, hogy Németh György óráján ülök, amin már vagy 8 éve nem:-). Aztán van az az óra, ahol elhangzik olyasmi, ami nélkülözhetetlen a vizsgához, ide bejár az ember. MEg van olyan óra, amire be kell járni, de egyszerűen megáll rajta az idő - de tényleg, ha nem nézed az órád, akkor az bezony nem is halad. Na ezeken az órákon lehet olvasni, szemináriumi dolgozatot írni. Könyörgöm, elvben felnőtt emberek, nem jár be és nem is tanul - megbukik. Én is buktam meg így, szavam se volt, következő félévben ugyanannál a tanárnál ötöst kaptam, röpke két és fél órás vizsga alkalmával. De buktam meg úgy is, hogy egy héttel előtte másik vizsgán (pedagógia...) ugyanazt a tételt húztam, amit szigorlaton. Egy hét alatt 4 jegy különbség...mellesleg az értékelés volt a tétel....Elfogadom, hogy nem tudtam szigorlatra, de akkor egy héttel korábban miért nem kaszáltak el ugyanazzal a tudással?:-)

csorsza 2010.01.02. 13:20:47

@A Galaxis Elnöke: tökéletesen igazad van.
Az a mérnök, amelyik a helyesírására igénytelen, az a szakmájára is.
De ez messze visz, minimum vissza a gyerekszobába. Pléjsztésönözéssel nem lehet megtanulni a helyesírást. Tudom-tudom, felgyorsult világ, meg unják a gyerekek a Tüskevár tájleírásait, de akkor is ez az igazság.

P.S.: Az "un." az "úgynevezett" rövidítése, tehát helyesen úgy írják: "ún.". Bocs :)

ikri 2010.01.02. 13:21:47

Nekem megadatott, hogy tanulhassak felsőoktatásban Magyarországon és Dániában is, így van némi összehasonlítási alapom a magyar és egy nem magyar oktatási rendszerről.
Megjegyzem, idehaza a kiváló tanári gárdával rendelkező ELTE-TTK-n végeztem, s még a tanáraimmal és vizsgáztatóimmal is sokszor szerencsém volt, tehát magam részéről inkább nem panaszkodnék... viszont, segítettem felkészülni vizsgákra (főleg mérnök és közgazdász hallgatóknak) s a mai napig eldurran tőle az agyam, hogy mi minden megtörténhet egy magyar egyetemen! Volt olyan, hogy a Miskolci Egyetem egyik közgazdászokat tanító, afrikai származású tanára, aki hírhedt vizsgáztató is volt egyben, nemes egyszerűséggel fordított sorrendben állította össze a tananyagot a lineáris algebrán belül (a determináns fogalmával a hallgatók csak az utolsó előtti előadáson találkoztak, miután "sikeresen" végig vették előtte az inverz mátrix számítást, s a lineáris egyenleteket...)
Mikor a tanítványaim a kérésemre ezt jelezték neki, flegmán csak annyit mondott, hogy itt nem az algebra eredményes megtanítása a cél, hanem a hallgatók "szelektálása"

Namost, kedves Agbeko Kwami úr: szelektálni azt a hülye is tud, méghozzá rendkívül eredményesen, én pedig javasolnám Önnek, hogy --ha eddig nem tette volna-- olvasson el, tanulmányozzon át néhány valódi matematika tankönyvet a sokszor lesajnált amerikai egyetemi hallgatók vagy előadók tollából, talán így Önre is ragadna valami abból, amiért itt kiemelkedő fizetést kap.

A magyar nyelv csodálatos kifejező ereje ellenére ott tartunk, hogy sokkal hatékonyabb egy angol nyelvű, amerikai tankönyvből tanulnunk (és tanítanunk!) mint egy magyar ilyen-olyan habil-prof könyvéből... jah igen, s nem azért, mert az amcsik kizárólag for dummies könyveket írnának, bármennyire is szeretjük hülyézni őket.

betyár (törölt) 2010.01.02. 13:24:03

@A Galaxis Elnöke:
"AZ INDEX-EN SZEREPLŐ "
helyesen: AZ INDEXEN":((

melkaart 2010.01.02. 13:24:08

@betyár: Az oktató valóban nem pedagógus. De ismerek olyat is, aki egy 20 éve megírt tanulmányából él, és az azóta elkövetett tudományos munkásságát elég gyorsan össze lehetne foglalni. Amiért ugye a fizetése egy részét kapja. Meg azt azért nem érzem olyan erős oktatómunkának (bölcsészkar, tudom, komolytalan szak), hogy kiadsz egy pár könyvből/cikkből álló listát és íratsz 10-12 oldalas dolgozatokat, amiket aztán felolvastatsz. És közben elvégezhetsz egy ELTE BTKt úgy, hogy nem tanultál meg hivatkozni, semmi hasznos segédtudományt (statisztika pl), kutatási módszertanról tipped sincs, életedben nem jártál levéltárban...az adófizetők pénzén olvasol 20-30 éves, jórészt elavult szakirodalmakat, nem tanulsz meg rendesen, kötelezően egy nyelvet...Ötödévesen hallottam szemináriumi előadásban a szerszámíj kifejezést, és senkinek nem szúrt szemet...

?aztaaa? 2010.01.02. 13:26:47

sajat tortenet:

30akarhany evesen kitalaltam hogy nekem is kell diploma. Termeszetesen bejutottam koltsegteriteses szakra. Ami engem nem zavart, mivel 18 evesen szartam a tanulasra. Ugyhogy tisztaban voltam vele hogy ez van.

DE: matek tanar: felirt a tablara kb 50 oldal anyagot, hogy a kovetkezo eloadasra kerem megtanulni. Termeszetesen fuggveny derivalas es tarsai. Gondolom nem kell magyarazni hogy nem ment igy munka mellett. Irasbeli vizsgan a tanar a diakok 98% at kidobta. En peldat megoldottam ugyan, de nem ugy vezettem le ahogy O azt elkepzelte, ugyhogy 0 pont. Megfizettem a korrepetalast, erre azt mondja a kistacsko hogy nem jo a levezetes.........

Talan en voltam a naiv.... Azt hittem a hogy a tandijert oktatast kapok. Mivel en nem melegedni szerettem volna bejarni az iskolaba, hanem tanulni. Megjegyzem: a tobbi tantargy rendben volt, korrekt oktatok, korrekt szamonkeres. DE a MATEK.... es ez a buzerans vette el a kedvemet az egesztol. Igy 30 felett azert mar van nemi elettapasztalatom, es teljes biztonsaggal kijelenthetem: ha nem tudsz ugy derivalni, mint ahogy ez az allat elkepzeli, meg lehetsz sikeres ember.

Roviden: a mai fizetos felsooktatas felejtos. Lehet majd egyszer befejezem a tanulmanyaimat, de az nem itthon lesz. ( ausztriaban ingyenes.....)

ikri 2010.01.02. 13:34:10

@elinnen: Magam fényezése nélkül állítom, én mindenkit meg tudtam tanítani deriválni :)
(sok más egyéb, hasonlóan fontos dologra az analízisen belül)

Az ELTE-n volt egy roppant egyszerű elv, amit országos szinten is kötelezővé lehetne tenni: amit nem adtak le (fél)évközben, azt egyszerűen nem is kérhették számon (nagyon kevés ilyen, rendesen le nem adott tananyaggal találkoztam)

Rókakígyó 2010.01.02. 13:35:18

A papír a lényeg, azt kell mindenáron megszerezni. Akit izgat az is, h mit tanul az úgyis megkeresi a módját, h megtanulja, amit akar. 1 biztos: a jelenlegi fizetések mellett nem a legjobban képzettek fognak a felsőoktatásban dolgozni. Ez sajna marad is, amíg nem tudnak megélni a fizetésükből:)

kukatr 2010.01.02. 13:47:02

@Pipas: demonstrátor csoporttársaim mesélik, hogy a tanárok megmondták nekik, hány embert engedhetnek át gyakorlaton... még ha szükség van szűrésre, ez akkor sem korrekt megoldás.

?aztaaa? 2010.01.02. 13:47:33

@ikri:

Igy latatlanban elhiszem Neked hogy van valami egyszeru megoldas a derivalasra.

Csak miert erzem ugy hogy ebben az orszagban a tankonykiado/tankonyveket iro tanarok sem igazan erdekelt abban hogy evrol evre uj kiadas jelenjen meg.

Persze lehet hogy remeket latok...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 13:57:18

@elinnen: Pedig elvileg azért lóvé jár nem?

gabcigirl 2010.01.02. 13:59:06

@ifj. Farkas Gyula:

Kedves Gyula!

Engedd meg hogy szóvátegyek valamit. Reál végzettségűként elég általános hogy a nem reál szakokat büfészaknak csúfolják.

Közben: rengeteg ember van, aki humán jellegű diplomával, nyelvtudással tök jó állásokban ül protekció nélkül is. Eközben számtalan sztárszakost dobtak már ki a 10 ezredik állásinterjúról és nem kellenek senkinek sem mert rosszul beszélnek nyelveket és három épkézláb mondatot sem mernek kinyögni, ha történetesen arra kerül sor...

?aztaaa? 2010.01.02. 14:02:22

@ColT:

gondolnam hogy igen.

De itt is az a kerdes hogy KINEK ????

Siman el tudom kepzelni hogy a nagy OREG szakik siman eltapossak a fiatal,torekvo ifju pedagogus generaciot.

de mint irtam lehet hogy csupan kepzelodom. Es itt tenyleg a legjobb konyvek jelennek meg, es a legjobb pedagogusok irjak a konyveket, akik aztan a tehetseges kollegaikat kiemelik :):)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 14:04:34

@gabcigirl: Azért elég bölcsészt ismerek (laktam velük évekig) hogy tudjam, sok BTK-s szakot tök jól el lehet végezni lébecolva. Persze akad, aki igazán szeretetből csinálja, amit, de azoknak nem egy kéjhömpöly az egyetem.

Műszaki szakokon a lébecolással elvégzést nehezebb kivitelezni, de nem lehetetlen. Annyi az egész hogy bölcsészkarokon sokkal több ilyen ingyenélő akad.

ikri 2010.01.02. 14:15:48

@elinnen: Inkább úgy mondanám, hogy létezik egy egyszerű, bárki által járható út a megtanulására. Olvasd el a fentebb leírt véleményem a hazai és a s sokszor lehülyézett amerikai tankönyvszerzőkről s oktatókról.

takaroska 2010.01.02. 14:16:10

Szerintem mindenki előtt világos a probléma, csak összefoglalom a magam kedvéért.
Ált.isibe kisdiák bejár(nem jár be), tanul(nem tanul), amit tanítanak(nem tanítanak) neki - tanító teszi(nem teszi) a dolgát...
A középsuli már többesélyes, mert ugyan kötelező 18. éves korig iskolába járni, de van egy elenyésző kis lemorzsolódás...
Tanár és diák teszi(nem teszi) a dolgát. Lehet érdeklődni, hogy mennek manapság a dolgok középszinten, de talán elegendő az érettségi feladatok megtekintése.
Felsőfokon persze ezzel a diákanyaggal szembesül az oktató akinek a fentiek alapján több lehetősége is van. Lehet akár szigorúbb is az átlagnál és elégedetten hátradőlhet - persze fennáll a veszély, hogy érdemei elismerése mellett megkérik/utasítják a szigor átmeneti (adott vizsgára vonatkozó) enyhítésére, de ettől még mindig elégedett hátradőléssel jutalmazhatja magát.
A hallgatónak is sok lehetősége van, szívatósabb helyről bármikor átmehet egy könnyebb helyre... Kellő kitartással bizony előbb-utóbb diplomája lészen.
Végül persze szegény munkaadónak is van több lehetősége. Elképzelhető, hogy egyre kevésbé érdekli a papír és más módon szelektál, ha állásra pályáztat.
A megoldást majd valaki más...

?aztaaa? 2010.01.02. 14:21:28

@ikri:

elolvastam.

annyit hozzafuznek: jomagam is a tengerentulon elek.
Igaz nem tul regota, es majd egyszer tervezem hogy hazakoltozok:)

Valoban, lehet mondani sok rosszat az amcsikrol. DE az biztos hogy lenyegretoro, mindenfele sallangtol mentes az elet szinte minden terulete.
Csak azt tanitjak amit neked feltetlen tudnod kell. Es csak azt. persze puffoghatunk hogy ilyen kukak, meg olyan kukak.... de a vegeredmeny az, hogy tisztessegesen felneveli a gyereket, iskolaztatja, es az iskola vegen ha nem tul hulye, meg el is tud helyezkedni.

kukatr 2010.01.02. 14:22:23

sokan hiszik azt, hogy amit matek fakton tanultak analízist, azzal már tudnak integrálni. közben csak a felszínt karcolják.
@A Galaxis Elnöke: lehet tanultál nyelvtant, de netikettet nem. ne üvölts!

SirDexthor 2010.01.02. 14:52:28

@Pipas: Valahol azt írtad, hogy ha nem kötelező az előadás, a hallgatók 90%-a nem jár be.
Hát erről volt érdekes tapasztalatom a BME-n (ahol gyakorlatilag nem kötelező az előadás látogatás,) párhuzamos kurzusok kapcsán, ahol az anyagot érthetően leadó előadó kurzusára 90% járt, sőt, az első zh után a másik előadó hallgatói is hozzá jártak, (már aki befért a terembe) hogy legyen esélyük elvégezni a tárgyat. No Comment...

SirDexthor 2010.01.02. 14:56:28

@betyár:
Feltűnt, hogy a Felső OKTATÁS-ról van szó? Na nehogy már az oktatónak ne az legyen az elsődleges feladata, hogy megtanítsa az anyagot! A Kutatási munka egy oktatási intézményben nem szabadna, hogy a képzés rovására menjen! Azért hívják Főiskolának/Egyetemnek. Érted, ISKOLA!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.02. 15:04:23

@SirDexthor: És ahol szarul oktatnak, és alibi kutatások folynak?
Manapság a hallgatók egy jó részének eszébe sem jut, hogy alkosson valamit.
Mindig lehülyéznek (-tek) hogy egy csomó dolgot magam építek.

SirDexthor 2010.01.02. 15:12:14

@ColT: Hát, ott nincs mit tenni, csak sajnos, ezt a hallgatók nem tudják előre, legfeljebb néhány hírhedt intézményről...
Viszont nekem alkotni az egyetem mellett főleg első három évben sajna nagyon nem volt időm, pedig nagyon kéne a kreativitás fejlesztés, meg a gyakorlati ismeretek, de erre sajnos nálunk is csak néhány eldugott kurzuson volt hivatalos lehetőség...

SirDexthor 2010.01.02. 15:16:32

@ColT: Én visszatekintve elég korrekt oktatásban részesültem a villanykaron például, de jól elterjedt példa, hogy simán el lehetett végezni úgy, hogy a hallgató az öt év alatt nem vett a kezébe forrasztópákát...

betyár (törölt) 2010.01.02. 15:37:23

@SirDexthor:
így van, nem közoktatás, hanem felsőoktatás. Az ott dolgozók nem pedagógusok, nem is kell ilyesmit tanulniuk, hanem tudományos kutatók, akik oktatják, érted? nem nevelik, oktatják az egyetemi hallgatókat elvileg, és közben kutatnak. Szóval nem ált. isk. meg gimnázium, hanem elvileg egyetem. Ééértem, de te is?

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2010.01.02. 15:37:37

@elinnen: Nem rég találkoztam egy amerikai professzorral aki
a CEU dékánja volt még tavaly.

Halál komolyan megkérdezte bazmeg, hogy a pingvin az hal, vagy madár,
mert olyan hal szaga van..

betyár (törölt) 2010.01.02. 15:39:58

@SirDexthor:
Az egyetemen az oktató feladata nem az, hogy megtaníccsa az anyagot. Azt neked kell megtanulnod, hiszen azér mentél oda, hogy célzottan azt tanuld, ami érdekel. Az ő dóga, hogy irányíccson, nyesegessen tégedet, segíccsen abba, hogy mit tanújj meg magad!

KiNG 2010.01.02. 15:40:15

Üdvözlet!

Sok érdekességgel találkoztam magam is egyetemi tanulmányaim során, sokkal inkább emberi butaságokkal, semmint geciséggel. Sztorik:

1. Tőkepiaci ismeretekre a NEPTUN-ban 50 valamennyi hallgató jelentkezett, és egy 20 fős szemináriumi termet rendeltek hozzá, mivel gyakorlati jellegű volt az oktatás. Reggel 5-kor keltem otthon, vidékről jártam le, és amikor 8-ra a terembe értem, már állóhely sem volt. Akkor nagyon pipa lettem. Senki nem szólt (ez a nemtörődömség is jellemzi a mai magyar hallgatóságot), nekem kellett valamit csinálni. Igaz, nem vett többet igénybe 20-30 percnél az intézkedés, de nem az én feladatom lett volna, ezalatt mást is csinálhattam volna, hanem a semmirekellő HÖK, oktató, TO vétett. Vagy akár a programozó, hogy egy kurzushoz hozzá enged rendelni a terembe beférő hallgatóknál nagyobb létszámot, vice versa.

2. Szokás volt mifelénk, hogy általában az előadások a hét közepén voltak, egy időpontban, a szemináriumok pedig hétfőtől péntekig több időpontban kijelölve. A ZH-kat úgy jelölték ki, hogy egy bizonyos héten (rendszerint 7. és 14.) kell tartani, a szemináriumok időpontjában. Namármost, előfordult, hogy a hétfői szemináriumon azt az elméleti anyagot kérték számon, amit a szerdai előadáson adtak le. Természetesen volt hasalás, elnézéskérés semmi. Ez a valószínűségszámítás tárgynál volt.

3. Volt olyan vizsga (pénzügyi számvitel), ahol a 18 főből 18 megbukott. Azaz 100%. Érdekes volt még a menedzsment vizsga, amit a rektor tartott (ki is merne vele szemben kritikát megfogalmazni?). 300-emberből 6 embernek sikerült a beugrója, és végül ebből a 6-ból 4 vizsgázott le.

4. Olyan tárgyaknál, ahol azt az évfolyam 500 hallgatója tanulja, a könyvtárban rendelkezésre áll 3-4 db könyv. Bezzeg a Háború és Békéből és egyéb fosból volt 20 pár kötet...

És ezek vezetik az intézményeket, ezek oktatnak.

Igaz, a hallgatók 70-80%-át ki kellene szórni. De az oktatók felét is.

betyár (törölt) 2010.01.02. 15:43:07

@melkaart:
Nem azt mondtam, hogy az oktatók között nincsenek favágók:)). Dehogy
nincsenek. Egyébként én is zenész. De ez nem menti a diákok lustaságát, érdektelenségét, butaságát. El kell kerülni a hülye oktatót, azt tanulni attól, akitől lehet.

betyár (törölt) 2010.01.02. 15:45:05

@melkaart:
szerszámíj:)) jó, ez mindent elmond a közoktatás és a felsőoktatás színvonaláról:)

betyár (törölt) 2010.01.02. 15:53:21

@SirDexthor:
A főiskola az tényleg iskola. De nézz már utána az egyetem jelentésének. Ki mondta neked, hogy az iskola az, ahol a fejedbe töltik a tudást és nem kell ezért semmit tenned? Az az álommanó tr butus!

SirDexthor 2010.01.02. 16:37:23

@betyár: Hol mondtam, hogy a tudásért a hallgatónak mit sem kell tennie? De amiről te beszélsz, az levelező oktatás. Igenis fenntartom, hogy azért tart az oktató x előadást egy kurzusban, hogy az anyagot leadja, és azt érthetően elmagyarázza.
És engem mint (volt) hallgatót had ne érdekeljen már, hogy neki emellett milyen tudományos munkája van. Akkor fizessék azért, és ne órát tartson.

kutasbandi 2010.01.02. 18:11:14

Hölgyeim, Uraim!
Végigolvastam a kommenteket, és sok dolog kavarog bennem.
Nekem az a legfőbb kérdésem, figyelembe veszi-e valaki, hogy milyen ismeretekre van szüksége az adott szak elvégzése után a diáknak.
Mármint napra kész tudásra gondolok. Vagy legalább "évrekész"-re. Gondolok itt olyanra, hogy műszaki pályára készülve miért kellett egy fél éven át számvitel tárgy keretében akasztófára könyvelnem. Vagy kívülről megtanulnom a számlaszámokat 3-as mélységben. Egy könyvelő a való életben számlattükröt használ, és könyvelési programot.

Tanultam, sőt szigorlatoztam kibernetika és rendszeranalízisből, amit a folyamatmérnöki tanszék oktatott. Rendben, a folyamat mérnöki szemlélet fontos. De hogy miért kellett mindent a vegyipar szemszögéből nézni.. KTO, azaz kémiai technológiai objektum volt mindennek a kiinduló pontja. Egyébként vegyész ismerőseim átnézték a tananyagot, és meglepve tapasztalták, hogy a fizkém és még 3-4 alapozó tárgyak után tanulták ugyan azt, amit mi.

A humán menedzsment tárgyakat olyan oktató tartotta (idősebb tanárúr), aki soha nem dolgozott semmiféle HR-en. Amikor egy esettanulmányban ő játszotta a begyöpösödött, változtatni nem akaró cégalapítót, és mi az eltávolítását javasoltuk a cég fejlődése érdekében, akkor komolyan megsértődött, mondván az idősebbekkel nem lehet így bánni, és a cég alapítója mindenkinél jobban ismeri a vállalatot, stb. Hiába magyaráztuk neki, hogy a világ felgyorsult, és lépést kell tartani a trendekkel, meg fontos, fizetőképessé vállt piacokat kell meghódítani (úgy mint fiatalok), nem fogadta el, hogy el akartuk távolítani. Azóta is emlegeti, ha találkozunk. Bár az értékelésnél a sajátját (amivel lehúzta a pontjainkat) nem relevánsnak minősítette, mivel az összes többi (csapat) értékelésétől élesen elütött. Szóval nem csinált belőle patáliát.

Nekem a legfőbb problémám mindig azokkal a tanárokkal volt, akiknek a vizsgája köszönő viszonyban sem volt a számonkérésével, illetve az előadásain a saját (egyébként sok helyen pontatlan) jegyzetét kivetítve felolvasta azt. Hírből sem hallott olyasmiről, hogy a projektorral nem vetítünk fel könyveket a hallgatóságnak óráról órára, mert egy ilyen eszköz vizualizálásra való, vagyis támogatni a mondandóját, nem kivetíteni azt.

Voltak olyan tanáraim, akikért tűzbe ment volna mindenki. Ilyen volt az egyik matektanárom, leírom a nevét tiszteletből: GYŐRVÁRI JÁNOS (csupa nagybetűvel). Akkor is, ha megbuktatott (mármint engem nem), csak nála vetted fel a tárgyat, mert élmény volt minden órája. Nem akartál csalódást okozni neki, nyugodtan meg lehetett kérni, hogy magyarázza el máshonnan, vagy még egyszer, amit nem értettél. Na ő a TANÁR!

Olvastam itt mindenféle kommentet, tanár és diák részéről is, és én úgy látom, hogy mindenkinek lehet valamiféle igaza. Viszont azt soha nem értettem, hogy aki kutat, és nagyszerű kutató de csapnivaló tanár, annak miért kell tanítania. Vagy aki soha nem dolgozott az adott szakterületen, az miért tanítja, főleg a 20 évvel ezelőtti dolgokat, melyek már régen elavultak? Nem kellene felkészültnek lenni?
Azt szokták mondani, hogy aki elvégzett egy iskolát, az még éppen semmit nem tud az adott szakmájáról, mert ha bekerül az első céghez, akkor ott specializálódnia kell, gyakorlatot kell szereznie.

Szerintem a piaci, társadalmi igényeknek kell megfelelnie egy képzésnek, nem pedig egy elvont, régen talán aktuális, ma már sokszor elavult "tudást" kell számonkérni a ma diákjaitól.

Minden oktatásban érdekelt félnek ez lenne az érdeke, és szerintem kutya kötelessége a folyamatos fejlesztésen dolgozni.

tzi 2010.01.02. 18:14:07

@szakértőbb: Hehe :D
Ezt most tenyleg nem annak szantam. Eleg ritkan szoktam kommentben beszolni valakinek csak ugy, ellenszenvemet kifejezendo, de ez a tag reszemrol tagra nyitotta a bicskat. Tudom miert, de nem fogom elemezni neki :D

A post meg hat... egyetemista vagyok en is... es mar annyiszor lejatszottuk, miert jo, meg miert szar az elte. Nem fog ettol megvaltozni.
(tudom hogy a postolo nem eltes, most nem is ra gondoltam).

pszichoapu 2010.01.02. 20:23:53

Nme olvastam az ööszes kommentet, a posztoló által felvetett problémákra az lenne a javaslatom , hogy ha házon belül nme veszik komolyan a jelzéseit( értsd: az egyetem semmit sem csinál hiába jelzi ezeket a problémákat)akkor marad a nyilvánosság Telefonnal felvenni, elküldeni a helyi TV-nek, feltenni netre, stb. Híre megy és kénytelenek lesznek lépni az érintettek.

Acmee 2010.01.03. 09:42:56

@Pipas:

bizonyos szakokon bizonyos tantárgyakból megy a "kiegyezés", hozzátenném, jogosan. Mondok pár példát.

Nekünk mechanika 3-ból kellett csőtartó hidat méretezni (távvezetékhez). Mostanság statikus véleményezése, ellenőrzése nélkül nem engednek semmilyen szerkezetet megépíteni (ami tulképp teherbírásra van tervezve). Ha eleve egy statikusnak kell ellenőriznie, akkor minek Én számoljam, mikor neki ez napi gyakorlat, van hozzá szoftvere, gyak. tized annyi idő alatt meglesz vele, mint Én. Ő viszont nem fog tudni leméretezni pl. egy fűtési rendszert. Tehát suszter és a kaptafa esete.

Amúgy pedig ez a mechanika nem volt kiegyezéses, kőkeményen megkövetelték. Viszont a nagy kupac menedzsment tantárgy biza' kiegyezéses volt (tudta a tanár is, hogy az a pirinyó tudás semmit nem ér, ráadásul mérnökök nem is fognak menedzserkedni). Plusz üzleti jog tantárgy. Fogok egy ügyvédet, neki ez gyakorlat, elintézi, feltehetőleg jobban, mint Én azzal a tudással, amit az egyetemen oktattak.

Erről beszélek. A szimplán "faszság" tantárgyakból létezik a kiegyezés fogalma. A szakmához fontosakat az életben nem fogod megkapni a "két szép szemedért".

@ColT: Nem nagyon turbóztam máséról. AutoCAD, kinyomtat, aztán turbo. Vagy AutoCAD, kinyomtat, aztán pauszra fénymásol+áthúzkodni a vastag vonalakat tusfilccel. Ebben persze akkor volt bukta, ha egy kicsi hiba sem nagyon volt benne, nem lehetett belekötni, ekkor jött a "nemteccik"...

@betyár: Fogadok, hogy Ön is tanár.

A 35-40fokos melegre: Valaki jobban bírja a meleget, Ő 40fokban is csak kicsit izzad, viszont -10ben már meg akar fagyni. Valaki pedig a -10ben érzi jól magát, 40fokban elájul.

Konkrétan előadásonként szinte mindig volt 1-2ember, akit úgy kellett kivinni a teremből. Ez Önnek a tisztelet megadása? Az, hogy leszopatjuk az embertársaink, ráadásul súlyos sérüléseket kockáztatva(ha úgy esik ki a padból)?

Már bocsánat, de minden marhaságra rá lehet húzni egy gyak. tökéletes indokot. Az nem indok, hogy egy barom, aki jól bírja a meleget, szívat egy egész teremnyi másik embert. Ráadásul a leghülyébb ember is tudja, hogy meleg ellen rövid gatya. Ez nem tisztelet kérdése, szimplán "megmutatom Én kivagyok". Ha annyira a tisztelet kérdése, akkor az összes többi tanár "tiszteletlen" volt az intézménnyel és a diákjaival szemben? Tipikus "mindenki hülye, csak Én vagyok úthenger" hozzáállás...

"Bizony, munka, mert olyasmit kap, amit én fizetek meg a szülei az adfójukból. Ezért magának kötelessége ellenértekét nyújtani. Ez az ellenérték lenne a tudás, amit a tanulással szerez. Az egyetemi oktatók munkájáról kb. annyira vannak képben, mint az ogy. képviselőiről. Az oktató nem pedagógus. Munkája egy része valóban a hallgatók oktatása, egy másik - vélhetően nagyobb része - a tudományos munka."

Szerintem itt Önt a "szülei és Én fizetek az adójukból" a hangsúlyos, ami Önt leginkább zavarja. Az nem zavarja, hogy az öregek kertjeiből mindent ellopóknak adnak segély címén az Ön adójából?
Hozzátéve: Azt hiszem Én nyújtottam is a "perkálás" ellenértékét. Lediplomáztam, erős közepessel(nem felfelé kerekedett közepesre), az évfolyamomon nekem volt egy kutatási szintű diplomamunkám (amelyben egy olyan rendszer megoldásait feszegettem, amelyből itthon még egy darab sem üzemel). Már bocsánat, de az nem a mi hibánk, hogy boldog-boldogtalant felvesznek főiskolára, akik közül nagyon soknak tantárgya nem lesz meg, nemhogy államvizsgája. (Az évfolyamon ~140-en indultunk, ~25-en diplomáztunk le, szerintem ez mindent elmond).

Nem vagyunk tisztában az oktatók munkájával? Könyörgöm ne vicceljen. Szinte mindegyik oktatónak van másodállása a tanítás mellett, mert szimplán _nem_tudnának_megélni_ abból a pénzből, amit az egyetemen kapnak. Csináltam oktatómmal terveket, találkoztam össze szakmai egyeztetésen oktatómmal(mert az egyetem mellett már "praktizáltam"), nem kell bemutatni. Tudományos munka? Rendszeresen olvasom a szakmámban kiadott "tudományos" újságot. Hát ha azt kutatni kell, akkor rég rossz. Mik vannak benne leírva? Pl. kimérték, hogy a ~60-as években kiadott gyakorlati kézikönyben lévő képletek helyes eredményt adnak. Jééé, nem is gondoltam volna. Azt aláírom, hogy némely dolgokat aktualizálni kell a megváltozott körülmények miatt, de azok általában "nyugatról" jönnek, szabványok formájában, nagy kutatást nem igényelve.

Nomeg a mérnöki szakmákban 99%-ban már a gyártók kutatnak, nincsenek külön kutatóintézetek, akik innen-onnan megbízásokat kapnak(esetleg ellenőrző intézetek, ahol a készterméket visszaellenőrzik).

Gondolom, hogy igyekszik menteni a "szakmája" hírét, de nyugtázhatja, hogy aki járt a felsőoktatásban (és el is végezte azt) annak nem kell bemutatni, hogy mit és hogyan csinálnak az oktatók.

"Bizony, amikor elkezdi a kurzust, akkor a tudása a bukásra teszi jogosulttá. Viszont komoly hübriszre vallana, ha azt állítaná, hogy ő maga mindent tud. hol a probléma?"

Ott a probléma, hogy az osztályozási rendszer nem "Istenre" van kitalálva, de nem is az oktatóra. Sőt, nem is az adott tantárgy mérnök-tanoncaira (ha van ilyen, pl. elektrotechnika->villamosmérnök). Miért ne tudná egy diák jelesre teljesíteni az adott tantárgyat? Ha tudja a tanterv szinte egészét, megfelelő részletességgel, akkor az nem érdemli meg a jelest a _tantárgyból_? Nem egy szakmában praktizáló mérnökhöz kell hasonlítani a diák tudását, hanem a tantervhez, tananyaghoz. Itt a probléma. Ha ezt nem látta meg, akkor csak sajnálni tudom, kb. ugyanolyan lehet, mint a fentebb felvázolt oktató. Sőt, egy kis "józan paraszti észnek" sincs birtokában.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása