383

Embertelen felsőoktatás?

Ellenőrző , 2009.12.25. 17:33

Sok szó esett már az arctalanná vált felsőoktatásról, illetve arról, hogy egyes főiskolák és egyetemek diplomagyárrá alakulva ontják magukból a felkészületlen hallgatókat. Levélírónk saját tapasztalatát osztja meg velünk, megmutatva, hogy az oktatóknak is nehéz ebben a rendszerben dolgozniuk, hiszen nem is az oktatást, tanítást várják el tőlük, csak azt, hogy asszisztáljanak ennek a tökéletlen rendszernek a működéséhez.

Kedves Ellenőrző!

Saját történetemet szeretném megosztani veletek, válaszként a felsőoktatás szinvonal romlásáról panaszkodó posztokra. Nem vagyok már fiatal, a II. Világháború után születtem egy elszegényedett családba, ahol a legfontosabb érték a tudás volt, nálunk ugyanis sajnos tényleg igaz volt, hogy csak azt nem vehetik el tőlünk, ami a fejünkben van. Minden testvérem továbbtanult, a szüleink mindent megtettek, hogy segítsék a tanulmányainkat. Jó tanuló voltam középiskolában, így nem is volt kérdéses számomra, hogy továbbtanulok, egyből fel is vettek egyetemre, ahol az évfolyamunkon a mi szakpárunkon 6 hallgató volt összesen -csak összehasonlításképpen írom, hogy nem ritka az évfolyamonkénti 600 hallgató sem napjainkban-. Végzés után az egyetemen maradtam doktorálni, utána pedig  egy ideig középiskolában tanítottam, amit nagyon szerettem. A város legjobb gimnáziumában tanítottam, okos, továbbtanulni vágyó diákokat, sokukat fel is vettek. Nagyon szép 10 éve volt ez az életemnek, de engedtem a csábításnak és elmentem az egyik helyi főiskolára tanítani. Hízelgett a lelkemnek, hogy főiskolán tanítok, és a fizetésem is sokkal több lett, mint a középiskolában, de a kellemes érzés csak az első vizsgaidőszakig tartott és a kínjaim csak nőttek az elmúlt 12 év alatt. A felsőoktatás embertelen, szeptemberben megérkezik egy arctalan tömeg és ez a tömeg gyakorlatilag arctalan is marad, mert gyakran 200-300 ember ül az előadásaimon, írásban vizsgáznak, szemináriumra csak kevesen járnak, ugyanis nem vezethetünk katalógust, legfeljebb saját használatra, de az, hogy valaki nem járt szemináriumra még nem jelenti azt, hogy nem kaphat félévkor gyakjegyet. Előfordult pár éve, hogy nem adtam egy diáknak gyakjegyet, mert nem láttam egész félévben, de írt a rektornak, ő pedig utasított, hogy adjak lehetőséget a hallgatónak a gyakjegyszerzésre. Írt egy 2 oldalas dolgozatot, nekem pedig adnom kellett rá egy kettest. Ott tartunk, hogy gyakorlatilag el lehet egy bölcsész szakot végezni úgy, hogy be sem dugja a hallgató az orrát az intézménybe. Vizsgán persze megbuktathatom, ha akarom, de miután elolvastam és értékeltem kb. 400 dolgozatot, nem nagyon van kedvem a felével újraíratni. Vajon hogy lehetne szinvonalas felsőoktatást elvárni egy olyan rendszerben,  ahol bejön a hallgató szeptemberben, esetleg néha megjelenik előadáson, bead egy nagyon gyenge dolgozatot és kettest kap rá, pedig legszívesebben az érettéségijét is megnézettetném, hogy valódi-e a tudása alapján. Nekem személy szerint az is gondot okoz, hogy a hallgatók nagy része gazdag hülyegyerek, akit apuci befizetett egy diplomára.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr961622720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

==T== 2009.12.26. 09:02:09

@Nymus: De a diák a pénzéért nem azért reklamálna, hogy keményebb legyen a suli.

Tudom, mert nálunk is ez volt. A hallgatók kb. fele fizetős volt, és nem a szigorúbb vizsgákért, alaposabb előadásokért reklamáltak, hanem hogy az előadásnak legyen vége amikor megy ez vagy az a busz/vonat, mert a későbbivel már nincs kedve menni, és fel voltak háborodva ha valahol ne mpuskázhattak.

==T== 2009.12.26. 09:03:53

@Beela: Nézd, a kiművelt emberfők sokasága sohasem rossz. Magyarország egyik baja, hogy tele van hülye, buta emberekkel, akiket meg lehet vezetni. Korunk legsikeresebb országai - főkleg akik az utóbbi pár évtizedbewn lettek sikeresek pedig tele vannak jól képzett emberekkel.

==T== 2009.12.26. 09:05:08

@Beela: A létszámot nyilván differenciáltabban kellettvolna emelni, de sajnos az emberek inkbb akartak egy könnyű szociális munkás/intézményi kommunikátor oklevelet, mint egy mérnökit/természettudományit.

min 2009.12.26. 09:17:01

fejétől bűzlik a hal...

Ленина · http://szanalmas.hu 2009.12.26. 09:40:15

Ezért tart itt ez a szerencsétlen ország, mert minden bunkó kaphat diplomát, függetlenül attól, hogy a hamburgeren kívül ragad-e más is a fejébe...

Don Quixote de la Ferko 2009.12.26. 09:42:01

Jó olvasni a kommenteket. Szinte minden diák hülye, az oktatók a zsenik.

Van egy rossz hírem. Az oktatók is azokból kerülnek ki, akik pár éve hasonló színvonalon zavarták le a felsőoktatást.

belagezabela 2009.12.26. 09:45:00

Ezt kell csinánie?
Produkcijó.

Ленина · http://szanalmas.hu 2009.12.26. 09:47:02

A túlképzett ostobák pedig, akik csak simán azért akarnak diplomát, hogy "ne kelljen dolgozni", sokkal több kárt okoznak hosszútávon, mint egy köztörvényes bűnöző. A bűnözőt egyszer elkapják, a buta diplomás élete végéig a köz pénzéből nézegethet köldököt. Mert ugye mindegyiküket "nyomja valaki" aki szintén proletár szartakarítóból lett vezérigazgató..

Borsodban nemrég két köztisztviselőről is kiderült, hogy nem is volt érettségijük, mégis vezető beosztásban voltak. Velük mi lesz? Hiszen súlyos tízmilliókról döntöttek úgy, hogy eleve csalással szereztek döntési pozíciót. Ez miért nem minősített eset? Nem értem ezt az országot.

==T== 2009.12.26. 09:47:41

@luciferko:Igazad van, az oktatás színvonalához az oktatók nagyban hozzájárulnak...

Don Quixote de la Ferko 2009.12.26. 09:51:07

@0o0o:
Üdv a szép új világban.
A baj az, hogy a mai világban senkit nem érdekel a képzettség. Teljesen elfogadott az, hogy a 8 fős csapatunkban vagyunk négyen diplomával, a csoportvezetőnk középfokú, a műszaki vezetőnk középfokú, oszt a vicc kedvéért a középfokú műsz.vez. oktat a felsőfokú végzettséget adó tanfolyamunkon.

heraklész 2009.12.26. 09:51:22

Aki olyat leir, hogy úgy lehet bölcsész diplomát szerezni,hogy valaki be sem jár az egyetemre az még életében nem látott egyetemet belülröl.Nehogy beszopjátok ezt a hülye bloggot!

Vorta 2009.12.26. 10:08:23

Helló

Én BMF-es vagyok és nálunk kötelezőek az előadások, katalógus, fényképezés az ottlévő hallgatókról, minden van. Hogy lehet az, hogy valahol ez "nem törvényes", nálunk meg már csak retina szkennelésig nem megy el a dolog?

érdeklődő 2009.12.26. 10:11:07

Nálunk ( gazdálkodástudományi kar...) kurvára felesleges bejráni bizonyos szemináriumokra, mert inkább magadnak ártasz vele. Bizonyos esetekben meg létfontosságú. Nem ez fogja megoldani a problémát, hanem a létszámkorlátozás. De tényleg magyarázza már el nekem valaki, hogy a 5438953297293172910219743927 médiakommunikációs szakosra milyen piaci igény van? ( azon kívül, hogy a junijónak egy némileg jobb munkanélküliségi képet vetít...? )

Mackó 2009.12.26. 10:16:54

Két műegyetemista találkozik:
-Szia, te bölcsész vagy?
-Á dehogy! Csak elbambultam...

Szakállas, de nem tudtam kihagyni ;)

thehandsomest (törölt) 2009.12.26. 10:39:04

PTE KTK

Nálunk az oktatók kurva jól megoldották de tényleg. Előadásokra nem kell bejárni. Azokra a gyakorlatokra amikre pedig nem fontos bemenni ott katalógus van ahova pedig >érdeked< hogy bemenj ott semmi nincs. Azonban meg kell említeni hogy a 12 előadásból 3-on katalógus van belső használatra. Ez annyit tesz, hogy ha pl 53 pontod van és átmennél, de nem voltál benn: megbuksz. Bennvoltál: átmész. (50%-tól adják meg a kettest ált.-ban)

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.12.26. 10:40:51

a levélírónak nincs igaza és nem való tanárnak, általános iskolába sem.

szerény meglátásom szerint a TUDÁS a lényeg, és nem az, hogy a hallgató hányszor ülte végig az első sorban a dögunalmas előadást. ha a vizsgán tudja az anyagot, akkor tudja. a tanár hogy jön ahhoz, hogy azt firtassa, hogy hol és mikor és miből és hogyan készült fel? ha tudja, átmegy, ha nem, nem. ennyi. felnőtt emberek vagyunk, nem ovodások.

molnibalage 2009.12.26. 10:43:18

Nyugtasson mega tudat, hogy komoly műszaki iskolában ez nincs így. BME-n elég nehéz lenne így végezni, mert van olyan félév, hogy heti 2 mérésed van, vagy több. Azon ott kell lenni, mérni is kell, és sok esetben midegyikről JK-t kell beadni.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.12.26. 10:46:01

"Nekem személy szerint az is gondot okoz, hogy a hallgatók nagy része gazdag hülyegyerek, akit apuci befizetett egy diplomára."

még ha van is benne egy hajszálnyi igazság, ez akkor is előítéletes, osotba, primitív és aljas kijelentés. azonnal elbocsátanám, ha én lennék a rektor.

Parajpuding 2009.12.26. 10:46:15

Mára sajnos a diploma egyszerű dokumentummá degradálódott - néhány ritka kivételtől eltekintve - amely mögött tudás, értelem, teljesítmény, szorgalom egyáltalán nem feltételezhető. Ennek megfelelően az sem meglepő, ha egy takarítónői álláshoz is lassan diplomát várnak el. Felborult a világ értékrendje e területen is.

Én a mai diplomásokat nem tartom sokra (semmire), egy jó szakiparost annál többre. Az az idő sincs távol, amikor egy jó szakiparos többszörösét keresi a diplomás semmirekellőnek.

Természetesen az, hogy mindez a helyzet kialakult, éppen a diplomagyárakból kikerülő íróasztal-szakembereknek köszönhető, akiknek lassan már elméleti tudása sincs, gyakorlati pedig már régóta nincs. Diplomából hajtogatott tasakkal a fejükön élnek, így semmit nem látnak és értenek a világból. De ez bőven elég a nagy archoz.

Ha röviden akarom összefoglalni: értéktelen és kártékony emberhorda lett a felsőoktatásból kikerülőkből. Különösen értendő ez a himi-humi z kategóriás intézmények hallgatóira, valamint a haszontalanul sok bölcsész, szociológus, politológus, jogász, közgazdász stb. diplomásra.

És ne feledjük, lassan ezek fognak oktatni is, vagyis irány a tudatlan és értéktelen világ, vak vezet világtalant alapon.

molnibalage 2009.12.26. 10:52:57

@Parajpuding: Azért kedves, hogy így élből leszólsz olyan diplomásokat, akik valóban értenek is valamihez. Egy jó szakiparos is ahhoz ért, amihez. Ő valamihez ért, amihez én nem és ez fordítva is igaz. Mindenkinek meg van a maga helye.

szakiii 2009.12.26. 10:58:41

Én is BME-villanykarosként elmondhatom,hogy a BME a mérnökképzésén vmit nagyon jól csinál,vagy csak próbál csinálni annak ellenére hogy belerondítottak a magyar felsőoktatásba ezzel a Bsc/Msc képzéssel//mondom ezt kicsit rossz szájízzel,mert hát minket szívatnak,de én azt nézem ,hogy a diplomám mennyit fog érni a jöbőben.A számonkéréseknek tömkelege van,főleg a szaktárgyakon,de a gyakorlatok 90%-a is katalógusos,és ha már háromról vagy 4ről hiányzik az ember akkor bukta a tárgyat.Valamint heti felkészülést is kérnek,melyet kiszhárthelyik formájában illetve nagyzárthelyik formájában kérnek számon.Egy szemeszter alatt van olyan tárgy amiből 2-3 nagyzárthelyi,ill. hetente vagy kéthetente kiszárthelyi van vagy ezek kombinációja,és ha az ember nem lángelme,zseni akkor ezekre a nagyzárthelyikre még az sem elég ha bent vagy az előadásokon,gyakorlatokon,kemények kell még egy zárthelyire is órákat,akár 2 napot is tanulni...hát még a vizsgák:)nem véletlenül van az h 25ike este leültem a január 5-ikei vizsgámra készülni,mikor január 7ikén van egy másik is...

Egy kitartó és szakmáját szerető villanykaros

Steve the Great 2009.12.26. 11:03:26

@Bukowszky: Elvben ez igaz lenne, csak éppen általában a be nem járók kb. 20%-a tudja valóban jól a dolgokat, a maradék meg kettessel átküzdi magát valahogy. Megérte bárkinek is?

lüke 2009.12.26. 11:03:27

ott:)
nemcsak a bölcsészkart.....
talán boncolni nem lehet otthon,
csak az egzisztencializmust:)

coloska8 2009.12.26. 11:13:59

@Advocatus_Diaboli: Sejtettem, hogy a politikai jellegű példa valakinek nagyon nem fog tetszeni. Én hiszek abban, hogy az is egy szakma és lehet jól csinálni. És ahhoz pedig kellenek azok az információk, amiket a szociológusok szolgáltatnak.

dr.pupak30 2009.12.26. 11:20:38

levelezőn végzek, végeztem több főiskolát. a matematika tanár reflexiója az volt, hogy a nappalisok kutyaütők, a levelezősök akik komolyan veszik a tanulást.
egyébként nem értem miért baj, az ilyen jellegű tömegoktatás. annál jobb, minél szélesebb réteg jut minél magasabb szintű oktatáshoz. legyen tömegoktatás, legyen szigor, legyen egy pár elitegyetem, ahol a leendő táltosokat képzik, akik majd megmondják nekünk a tutit. a baj az, hogy nincs elitképzés, mert a magukat sztárnak képzelő egyetemek európai viszonylatban sehol sincsenek, nemhogy világviszonylatban. látszik is a mindenkori magyar értelmiségi rétegen. nemhogy meghatározni és befolyásolni nem képesek egy ország gondolkodásmódját arculatát, még vezetni sem képesek azt.

anarch 2009.12.26. 11:21:30

Nem bejárásnak sok oka lehet. Példák az életből: tanulás mellett dolgozni is KELL, különben nem fog összejönni a nem létező tandíj vagy éppen most minek nevezzük meg ugye a kolesz/albérlet. Sokan csinálnak párhuzamosan több intézményt is (jellemzően műszaki + valamiféle pénzügy/gazdasági), ütköznek a gyakorlatok/mérések/előadások. S vannak a felolvasó tanárok is, akikhez értelmetlen bejárni mert csak felolvas egy jegyzetet, vagy egyszerűen nem tud előadni és könnyebb valaki jegyzetéből megtanulni. Szóval a személyes nem-jelenlét szerintem kevésbé problémás.

Az már sokkal inkább az, hogy ha valaki elvégzi és utána totálisan alkalmatlan. Elkezd dolgozni, de nem érti ami le van írva. Nem tanult meg tanulni vagy értelmezni egy szöveget. Nomeg veszi fel a svájci frank hitelt, ráadásul többet mint amit fizetni tud, mert összeadni azt már nem tud.

qhanti 2009.12.26. 11:26:31

Sziasztok!

Előre bocsájtom, hogy bölcsész vagyok, de a postban leírt probléma nemcsak a bölcsészkarokon létezik (műszaki, TTK, közgáz)a tömegképzés mindenütt a minőség hanyatlásával jár együtt. Arról ,hogy a bölcsész tudásra szükség van-e, csak annyit: praktikus okokból nincs szükségünk képzőművészetekre,zenére, irodalomra, filozófiára, szociológiára,stb.
Ebben az esetben úgy élnénk mint a robotok, én pedig nem szeretnék ilyen világban élni.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.12.26. 11:26:33

@Steve the Great: egy tanárnak akkor sem az a feladata, hogy önmagában az órai jelenlétet bármilyen formában értékelje. Arra ott a vizsga: a hallgató meg vagy tudja az anyagot a vizsgán, vagy nem. És egy tanár nem beszélhet ilyen stílusban a hallgatóiról. Nem kötelező tanítani, ha ennyire nem érti, miről szól ez az egész.

ursus artos 2009.12.26. 11:28:57

Miért baj az, hogy egy előadásra kétszázan járnak? helyes, járjanak csak, ráadásul költséghatékony.
Minadozáltal aki a félévi vizsgán nem teljesít: kirugni.
A poszt írójának javaslom, hogy először a mérnök szakokon ismert "tíz kicsi kérdés, tíz perc" szűrja ki a felkészületleneket, aztán írásbeli és jöhet a szóbeli. Sokkal kevesebb munkát igényel ez, mint 200 írásbeli dolgizatot kijavítani.
(Egyébként is a kollokvium lényege a szóbeli felelet. Írásbeli számonkérésnek ott vannak a zárthelyik.)
Ki van itt kérem dolgozva a rendszer, csak mindent arra kellene felhasználni, amire való. A beadandó beszámoló, az kérem az aláírásért megy. A gyak.jegyért a zh, a vizsgajegyért a kollokvium. Ha valahol spórolsz, akkor annak a minőségromlás lesz az eredménye.

ursus artos 2009.12.26. 11:30:16

@Bukowszky: Ez a baj. Önérzet az van. De alázat és tudás az már nuku.

kpityu2 2009.12.26. 11:31:03

Bölcsészeket Magyarországnak! Le a mérnökökkel, gazdákkal, esztergályosokkal, utcaseprőkkel! Termeljenek a kínaiak ! Cserébe kapnak tőlünk színes-szagos Excel-táblát, Powerpont-bemutatót. Biztos sok cipőt, ruhát, kenyeret, mobiltelefont adnak ezekért cserébe.

coloska8 2009.12.26. 11:32:11

@qhanti: egyetértek, én sem szeretnék olyan világban élni. Viszont a képzőművészetekre, zenére stb. teljesen praktikus pszichológiai okokból is szükségünk van (lásd művészeti terápiák). A szociológia meg nem nagyon való a sorba az egy alapvetően tök praktikus tudomány (persze, vannak elszállt elméletek, de mindent lehet alkalmazni valahogy.)

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.12.26. 11:32:20

@ursus artos: alázat? alázatomat a tudásnak és a szakmának tartogatzom, nem a dilettáns, inkompetens oktatóknak, akik csak a múlt rendszerbeli kommunista kapcsolataiknak köszönhetik a főiskolai állásukat!

qhanti 2009.12.26. 11:34:40

@coloska8: Én csak azért raktam1 sorba, mert ezek az ágak direkt módon nem termelnek profitot sem nemzetgazdasági sem egyéb szinten. Jómagam történelem szakon végeztem és szerintem azért van szükség a történelmi tudásra, hogy felelős döntéseket hozhassunk a jövőnkről, amit a múlt ismerete nélkül nem tudunk megtenni.

coloska8 2009.12.26. 11:35:24

@kpityu2: Egyetlen, bölcsészeti képzés mellett érvelő kommentelő sem mondta, hogy nincs szükség a reálosokra, úgyhogy nem tudom, kivel vitatkozol.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.12.26. 11:38:34

Egy jó oktató sosem írna ilyen végtelenül szűklátókörű, előítéletes, osotba levelet. Egy jó oktató előadásán még a csilláron is lógnak a hallgatók, akkor is, ha nincs katalógus.

lyesmith 2009.12.26. 11:38:45

@qhanti: "Arról ,hogy a bölcsész tudásra szükség van-e, csak annyit: praktikus okokból nincs szükségünk képzőművészetekre,zenére, irodalomra, filozófiára, szociológiára,stb."

Praktikus okokból szükség van mindezekre szakonként kb 10-re minden évben.

Nincs szükség évi több ezer végzős bölcsészre akiknek 95 százaléka nem fog a szakmájában dolgozni.

Csak azért mert valaki szereti az irodalmat nem kell magyar szakra járni. Akkor kell magyar szakra járni ha feltett szándéka az illetőnek hogy egész életében a magyar irodalommal, nyelvészettel stb-vel foglalkozik. Nem kell angol vagy skandinalisztika szakra járni csak azért hogy valaki megtanuljon angolul vagy svédül.

coloska8 2009.12.26. 11:39:22

@qhanti: "felelős döntéseket hozhassunk a jövőnkről, amit a múlt ismerete nélkül nem tudunk megtenni." És ez miért nem termel direkt profitot? Főleg, hogyha profitnak számítjuk a negatív hatású döntések elkerülését.

dean23 2009.12.26. 11:42:31

Véleményem szerint 2-3 szaktól eltekintve az összesen túlzott tömegképzés folyik. Van ahol tanulnak egy szakon 3-400-an és elég lenne 20-30, ill. vannak olyanok ahol tanulnak 80-an, de szintén elég lenne 20-30. Tehát mások az arányok.
Arról nem beszél senki, h. a középiskolákban 1-1 osztályban miért tanulnak 36-37-en? A színvonal pofáncsapása itt is jelen van.
Amíg a rendszer fenn áll úgysem lesz változás. Az oktatás csak egy eszköz a politikusoknak a szavazatszerzésre, tehát marad az amit mindenki hallani szeretne. Mindenkinek ingyen diploma! Az más kérdés, h.-e miatt egy kalap sz...rt se ér már sem az érettségi, sem a BSc végzettség!

qhanti 2009.12.26. 11:43:22

@lyesmith: A pici probléma ezzel az, hogy kb. 15 éve sok jogászra volt szükség, rá is álltak az egyetemek. 5 év alatt be is telt az ország jogásszal, most már nem kell, de ettől még nem végez kevesebb jogász. Természetesen nem kell magyar szakot végezni ha szereted az irodalmat, ugyanakkor ha igazán érdekel, akkor ott kapod meg azt a tudást amire vágysz, már ha jó az egyetem. Arról meg ne is beszéljünk, hogy nem minden állásnak van szakja az egyetemen, tehát mindenhol működik az, hogy orvosi egyetemet végzek mert orvos akarok lenni. Sok munkához bölcsész diplomát kérnek, mert műveltség és jó kommunikációs képesség kell a betöltéséhez.

ursus artos 2009.12.26. 11:45:31

@Bukowszky: mondom én, hogy nincs benned alázat, a szakma iránt meg főleg. Az oktató olyan, amilyen. De a főiskolai létnek pontosan az volt az értelme, hogy a huszadik visszadobott tervezési feladat után, huszonegyedjére is meg kell csinálni és mosolyogva beadni. Előbb-utóbb sikerül. Ha csak hepciáskodsz az adott esetben nettó seggfej tanárral, akkor csak rövidebbet húzhatod.

coloska8 2009.12.26. 11:45:47

a médiatudomány állítólagos szükségtelenségéhez: nincs szükség olyan szakemberre, aki azzal van tisztában például, hogy a műsorok hogyan hatnak a gyermekekre? Hogy milyen médiatartalmak segítenek hozzá egy kevésbé agresszív társadalomhoz? Vagy hogy milyen médiaszabályzás hat egy nyílt, egészséges demokrácia kiteljesedésének, megerősödésének irányába?
Persze, azzal egyet értek, hogy túl sokan vagyunk (és igen, ez divat, és el fog múlni), de órákon keresztül tudom sorolni, hogy mire használható az a tudás, amit kapunk.

zeroember 2009.12.26. 11:46:06

Mindnképpen szeretném kifejezni a véleményem, mert én például nem úgy gondolkodom az egyetemről hogy akkor jó ha megmondják nekem hogy mit csináljak. Egyáltalán nem leszek boldog attól ha egy tanár annyi beadandót ad, hogy ezzel kb meg is szabja hogy mennyit készülök az adott tárgyból a következő zh-ra/vizsgára. Azt hiszem egy egyetemistától elvárható hogy meg tudja ítélni hogy készül és mikor, mennyit tanul, nem kell ehhez egy tanár(vagy apuci, nagymami stb.) hogy megmondja.

Hogy bemegyek-e egy adott órára egyáltalán nem attól függ hogy van-e katalógus vagy nincs. Vannak órák melyekre akkor bemegyek egy oda-vissza átbulizott éjszaka után tökmásnaposan is mert 1. jók 2. fontosak. Számomra egy egyetem egy nagyon nagy tudástár amiből meríthetek amennyit szeretnék. A beadandókat is így fogom fel. Azok lehetőségek hogy megmutassam hogy önálló munkára milyen szinten vagyok már képes. Mert ez lesz az igazán fontos a későbbiekben, hogy önállóan, saját kútfőből mit tudsz kezdeni. Ma szerintem az a jó az egyetemekben (az enyémen legalábbis feltétlenül), hogy a diákra bízza a döntést hogy mennyire kíván belemélyedni az anyagba. Nem irdatlan sok kötelező tananyaggal, hanem inkább sok választható, fakultatív tanulási lehetőséggel operál. Ez tényleg ahhoz vezet hogy kevesen érzik úgy hogy rosszul választottak szakot/intézményt, mert nagyon sokfelé el lehet szépen kanyarodni, úgy hogy minden úton értékes tudást szerezhet a diák, továbbá jelentős önállóságra nevel. Azt hiszem ez sokkal jobb annál mint néhány helyen, ahol a temérdek beadandó és irdatlan nehéz zh-k meg vizsgák keltette "félelem" viszi rá a tanulókat a tanulásra.

Attól hogy nagyon szépen megírod az 5000. zh-t és nincs hiányzás a neved mellett lehetsz még teljesen alkalmatlan az értékes munkára. És az állítás ellentettje is működik. Mert igaz az, hogy vannak akik fogékonyabbak, rátermettebbek az önálló problémamegoldásra. Ezek közül fognak kikerülni akik azt mondják hogy na jólvan nekem ez most nem kell megtanulom inkább otthon, tök logikus, nem fog problémát okozni. Szerintem ez elfogadható. A tudás megszerzésének mikéntje magánügy.

Azok akik azért nem járnak órára mert nem érdekli őket mert ellazázzák, egy óriási lehetőséget hagynak ki azzal hogy nem használják ki amit az egyetemen kaphatnának. Majd megbánják 5-10-15 év múlva, akkor panaszkodhatnak. De büntetni szerintem őket sem kell. Aki államilag támogatottként bekerült az egyetemre annak (elvileg, sajnos ma ez kurvára nem valósul meg ami nagyon nagy hibája a rendszernek a mindenféle 300 pontos szakokkal...) meg kell lennie a tudásának és értelmének hogy értékes, értelmiségi tagja legyen a társadalomnak, így megérdemli a lehetőséget hogy tanuljon az egyetemen. Ha ezzel a lehetőséggel nem, vagy csak részben él az az ő döntése. Szerintem a költségtérítésesekről itt nem érdemes beszélni, ők gyakorlatilag megvásárolnak egy szolgáltatást. A szomszédodra sem szólsz rá hogy használja gyakrabban a porschéját ha már egyszer megvette.

KiNG 2009.12.26. 11:46:49

Véleményem pontokba szedve:

1. Hasznosság. A felsőoktatási szakok anyagai sok helyen még csak nem is közelítik azt a tudáskört, amire a szakmában tevékenykedő munkaadóknak szüksége van; legyen szó itt elavult, pusztán elméleti informatikai tudásról, vagy elvont közgazdasági elméletekről. Valahol humorosan megjegyezték, hogy egy BCE-s közgáz oktató még a sarki zöldségest is csődbe vinné. :)

Megoldás lenne az, ha gyakorlati ismereteket oktatnának, akár egy-egy későbbi munkáltató tehetne javaslatokat, milyen ismeretek szerepeljenek egy szak tantervében. Hiszen a hallgató, az egyetem, a tudás, a szak nem önmagáért létezik céltalanul, hanem azért, hogy a későbbi munkavállaló biztosítani tudja anyagi szükségleteit, a szektorok még nagyobb profitot termeljenek, emelve így a közjót és az átlagos életszínvonalat.

2a. Motiváció. A hallgató nem motivált a tananyag elsajátításában. Ez egyrészt azért van, mert kevésbé hasznos dolgokat tanul (lásd 1. pont), másrészt csupán azt a tudását értékelik, amit úgy szerez, hogy szorgalmi időszaki semmittevése után egy vizsgaidőszaki 3-5 nap időtartam alatt magol. Aztán vizsga után másnap elfelejt.

2b. Vizsgarendszer. Érthetetlen módon Magyarországon egy tárgyból többször is lehet vizsgázni, szinte kínálva azt a mentalitást, hogy "Nem baj, ha megbukok, vagy el se megyek, majd másodszorra sikerülni fog. Hülye lennék nem kihasználni ezt a lehetőséget ebben a laza környezetben."

Az érdemjegy kialakításában nagyobb szerepet kell kapnia az egyéni kutatómunkának, önálló alkotásoknak, beadandó dolgozatoknak, és a kötelező, szükséges anyagot akár heti, kétheti rendszerességgel zárthelyik formájában visszakövetelni. Nem arról van szó tehát, hogy ne legyenek vizsgák, hanem arról, hogy naprakészen tartott ismereteket értékeljenek, ne pedig pár nap alatt bemagolt, s utána köddé váló ismereteket.

3a. Tömegképzés. Természetesen senkitől nem szabad elvenni a szabad szakválasztás jogát, de a bölcsész, jogász, kommunikációs és egyéb súlyosan tömegtermelő szakok csupán kis százalékát államilag finanszírozottként működtetni, a többit - a választási jogot meghagyva s a hallgató igénye miatt - költségtérítéses képzésként.

3b. Oktatói összetétel. Siralmas, hogy lassan 2010-ben járunk, és egy egyetemi oktató vagy pszichésen alkalmatlan a tudás átadására idegbetegség, kisebbségi érzések vagy egyszerű szenilitás miatt (ez esetben azonnali áthelyezés lenne szükségszerű), vagy pedig nem rendelkezik azokkal az ismeretekkel, hogy egy egyszerű .ppt anyagot összeállítson vagy egy e-mailt elküldjön. A jövő embereit képezik, és elég szomorú, ha arra alkalmatlanok teszik ezt.

4. Jelenléti ív. Szükségtelen, az oktatók hozzáállásával és a tudás hasznossá tételével kell elérni azt, hogy a hallgatók az órákra bejárjanak. Az egyetem van a hallgatókért és nem a hallgatók az egyetemért.

5. HÖK. Menjen a jó kurva anyjukba az a semmittevő, lusta, alkoholista, bukdácsoló banda, akik ráadásul korruptak, hazugok, seggnyalók, és még pénzt is kapnak ezért. Felkértek anno erre, de értelemszerűen nem fogadtam el a fertő-tagságot.

:)

dean23 2009.12.26. 11:47:58

@szakiii: Az ismerősöm a Pollackon végzett villamosmérnökként és elmondása szerint utoljára volt színvonal, mert az idős tanáraik nyugdíjba mennek. Ők nem csak az anyagot követelték meg, de a mérnökhöz és úriemberhez méltó viselkedést is elvárták a hallgatóktól. A nem megjelenés órákon fel sem merült hisz azt gyakorlatilag emberszámba se vették aki csak beesett félév végén!
Most meg jönnek a "jófej" fiatal suhancok tanárnak akik semmit sem tanítanak...

szakiii 2009.12.26. 11:48:22

@dean23: az összes villamosmérnök,gépészmérnök,mechatronikai,építőmérnököt felszívja a munkaerőpiac:)
nem csak a BME-set
csak hát ezek a karok nem nagyon népszerűek,mert gógyi is kell hozzá:)

lyesmith 2009.12.26. 11:52:11

@qhanti:

" 5 év alatt be is telt az ország jogásszal, most már nem kell, de ettől még nem végez kevesebb jogász."

Ahogy 15 éve felfuttatták a jogász szakot most ugyanúgy le kéne építeni. Mivel ahogy mondtad nicns rájuk szükség. Egyszerűen tandíjjal, magas szintű felvételivel és számonkéréssel meg kéne válogatni hogy csak a legkiválóbb és lehelhivatottabb emberek menjenek jogásznak. Ez esetben elegendő számú kiváló jogász lenne az országban. Az viszont nem működik hogy csak azért mert fejpénzt kap az egyetem továbbra is ontsuk a jogászokat akik aztán nem tudnak elhelyezkedni.

"ugyanakkor ha igazán érdekel, akkor ott kapod meg azt a tudást amire vágysz, már ha jó az egyetem"

Ugyanakkor ezt meg kéne fizetni. Ugyanis az nagy probléma, hogy az állam az adófizetők pénzén taníttat olyanokat akiknek nincs szándékában a a kapott tudást felhasználni.

"Sok munkához bölcsész diplomát kérnek, mert műveltség és jó kommunikációs képesség kell a betöltéséhez."

Például? Én soha nem tapasztaltam azt, hogy a bölcsész végzettség feltétele lenne a műveltségnek és a jó kommunikációs képességnek.

Rókakígyó 2009.12.26. 11:53:15

Ez a levél tipikusan mutatja a tanári kar minőségét. Miután kedves posztíró ezekből az emberekből él, soha, érti! soha nem hülyézheti le őket. És ha ilyet teszm akkor az ön fejében a tizede sincs annak, mint azoknak, akiket tanítania kellene.

dr.pupak30 2009.12.26. 11:54:19

@KiNG: nem a höknél gyakorolnak a későbbi politikusok? :)

versense (törölt) 2009.12.26. 11:54:38

Kodolányi (tudom, tudom...:)) kommunikációszak (tudom, tudom.. :)) volt olyan csoporttársam, akit félév elején a beíratkozáskor láttam, illetve vizsgaidőszakban tűnt fel újra... de ugyanez van most a külkeren. van olyan csoporttársam, akiről már azt hittem, hogy otthagyta a sulit. az egyik vizsgán kiderült, hogy tévedtem. na jó, ez mondjuk már levelező..

lyesmith 2009.12.26. 11:55:21

@coloska8: "hogy a műsorok hogyan hatnak a gyermekekre? Hogy milyen médiatartalmak segítenek hozzá egy kevésbé agresszív társadalomhoz?"

LOL nézel TV-t? Olvasol újsgot??? A média "szakembereknek" halvány fingjuk nincs arról, hogy mi hogyan hat a gyerekekre vagy hogy mi tesz agresszívvá valakit.

qhanti 2009.12.26. 11:55:42

"Például? Én soha nem tapasztaltam azt, hogy a bölcsész végzettség feltétele lenne a műveltségnek és a jó kommunikációs képességnek."

Nem feltétele, mint ahogy a matematika szak elvégzése sem feltétele annak, hogy tudjál számolni, de azért nagyobb esély van arra, hogy 1 matematikus jobban megbirkózik a számokkal, mint más.

Sajnálatos, hogy ma szakbarbárokat képeznek és szaktól függetlenül is félművelt a diplomások jó része.

szakiii 2009.12.26. 11:59:01

@KiNG:
abban igazad van h a gyakorlati képzés nulla,vagyis szinte nulla...
azért a BME diákjaiban a motivációnak muszáj elvként kell meglennie,mert ha elbuksz egy vizsgát,és van még 4 rajta kívül,akkor hiába van ott a lehetőség,hogy pótolhasd ott van már a többi is mellette,és nekünk nem olyan tárgyaink vannak melyekre felkészül az ember fél-1 nap tanulással,még ha másodjára is megy rá:S
szóval adott karokon jóó a több vizsgalehetőség,így is meg van nehezítve a diák dolga,máshol meg lehetne szigorítani,mert én is elképedve hallom más egyetemen főiskolán tanulóktól hogy tényleg be sem tezsik a lábukat az egyetemre,és csak a buli a szórakozás a semmittevés...
én meg vért izzadok hogy az építész barátnőmmel hétközben pár órát együtt töltsek:S

dean:
nálunk is öregednek ki a tanárok de a suhancok kifejezés itt azért erős túlzás akik átveszik az előadó szerepet a 70 éves bácsiktól,azok 45-50 éves ha nem idősebb emberek/ami nem is baj,mert egy 70 éves bácsi mire képes most retorikailag,de komolyan??/,uhogy nálunk szerencsére nem suhancok tartják az előadásokat
a gyakorlatokat pedig nem baj h fiatalabbak tartják,legyen az egy 24-25 éves doktorandusz,ő úgy is közelebb áll a diákhoz,mint egy 50 éves ember,közvetlenebb,jobban magyaráz,szerintem:)

dr.pupak30 2009.12.26. 12:00:21

@versense: a tudás megszerzésének rengeteg módja van. a tudásbázis mindenki rendelkezésére áll. nem értem miért lovagol mindenki azon, hogy bejárnak vagy nem járnak be. a tudást önnállóan is meg lehet szerezni.
nem régen volt a hvg-n egy jó cikk a szovjet atomtudósokról akik a szovjet hidrogénbombát fejlesztették. volt akinek középiskolai végzettsége volt, amikor a projekten elkezdett dolgozni. a szakmát laboratóriumokban kezdték és menet közben fejlesztették magukat arra a szintre, hogy később bevonják őket ilyen jellegű kutatásokba

bontottcsirke 2009.12.26. 12:01:32

Szerintem a felsőoktatás egy egyszerű papírgyárrá alakult. Nálunk (tanári kar) 180 ember volt egy évfolyamban, a többsége ostoba és igénytelen.
Nem mondom, hogy én egy patent-tájékozott-megaisten tanár lettem, de még így is gáz visszagondolni. Sok tag még középfok szinten sem tudta az angolt, így meg elég érdekes volt Hemingway novellákról beszélgetni.

lyesmith 2009.12.26. 12:03:01

@qhanti: ", mint ahogy a matematika szak elvégzése sem feltétele annak, hogy tudjál számolni"

Szerintem ezzel nagyon mellé lőttél. :)

tölgyes 2009.12.26. 12:03:51

Magyar Bálint nem élt hiába.. Hiller segítségével akkora pusztítást vittek végbe a felsőoktatásban is, hogy azt még megkeserüljük!!

coloska8 2009.12.26. 12:04:34

@lyesmith: Nézek TV-t, olvasok újságot. A médiakutatók érdemi munkáját szakmai folyóiratokból ismerd meg, ne a médiából. Abban természetesen igazad van, hogy a médiahatás még ma is egy nehezen megfogható valami, de pár elméletről (agenda settig, framing, priming) már bebizonyosodott, hogy jól használható a befogadás modellezéséhez. A társadalomtudományokban nem igazán vannak törvények, az ok-okozatiság általában bizonytalan, a megismerés sosem lehet teljes (lásd Popper műveit ezzel kapcsolatban.) Az lenne a gáz, ha a médiakutatók azt mondanák, hogy mindenre tudják a választ. Megjegyzem, hogy az agykutatók sem tudják. Meg persze a fizikában is van egy csomó megoldatlan probléma, a tudomány már csak ilyen.

Rókakígyó 2009.12.26. 12:04:36

Mellesleg senkit nem lehet megtanítani semmire. Amíg felsőoktatásban vettem részt annyi sz.. előadásra kellett volna járnom, hogy csak na. A tekintélyuralom ebben az országban teljesen bevett szokás. A sikeresség korántsem múlik azon, hogy i hogyan teljesít a főiskolán, egyetemen. A mi toronymagas évfolyamelsőnk most vadászmester. De bőven vannak munkanélküliek és alkoholisták és betegek is az ismerettségi körben. Sajna ez az ország sok tehetséges embert darál be. Műveljétek kertjeiteket!

qhanti 2009.12.26. 12:06:43

@lyesmith: Miért is? Csak az tud számolni aki matematikus? Csak az beszél angolul aki angol szakot végzett. Szerinted amíg az egyetemeken a társadalom 0,00001% végzett, addig senki nem értett semmihez?
De mondhatok konkrét példát (bár úgyis azt mondod majd, hogy a kivétel erősíti a szabályt)
Gerald Durrell semmilyen biológia, zoológia szakot nem végzett, még is kiváló zoológus lett, amit több egyetem is díszdoktori címmel ismert el és mellesleg jó író is volt (irodalom szakot sem végzett)

snakekiller23 2009.12.26. 12:08:00

Mondják itt sokan, hogy bezzeg a Kádár-rndszerben akkor ez még nem csesződött így el. Hát _ennyire_ még valóban nem, de a leépülés már akkor megindult. Amikor már lassan 40 éve anyukám volt középiskolás már akkor olyan tanárokkal és olyan minősíthetetlen színvonallal találkozott (egy jobbnak tartott suliban) ami már jelezte, hogy nagy bajok vannak. Egyszerűen mióta az úri, polgári elit kiváltságából tömegtermékké tettük a gimnáziumot és az érettségit a fokozatos romlás szinte bele van kódolva a rendszerbe. Jóval Pokorni-Magyar-Hiller előtt tömegével képezték és alkalmazták a semmirevaló, alkalmatlan embereket tanárnak, mert a Ratkó indukálta demográfiai bumm szívta fel a tanerőt, mint a szívacsot; a mennyiség és a minőség szorzata azonban e téren nem nagyon változott. Így lett nagyátlagban közepesen szar a középiskolai oktatásunk, a szakképzésünk meg egyszerűen kritikán aluli. Persze ez lassacskán totál anullálta az érettségi értékét és a tömegeket, meg a munkaadókat is a felsőoktatás irányába ösztökélte. Egy alapvetően elitképzésre, szocialista tervgazdaságra berendezkedett felsőoktatásra zúdult így rá először az intézményi liberalizáció, kreditrendszer, párhuzamos költségtérítéses képzés, aztán a bolognai rendszer segítségével az addiginál min. 3-4-szer nagyobb diáksereg. A ballaszt legnagyobb részét persze az új intézmények, kihelyezett tagozatok, kvázi diplomagyárak szívták fel; de az elit egyetemeken is félelmetes létszámrobbanás ment végbe, ami a fejpénz-rendszerrel, alulfinanszírozottsággal együtt elkerülhetetlenül a színvonal zuhanását hozta. Régen pl. gyógyszerészt 1-2 helyen képeztek az országban és már akkor is a SOTE-t tartották egyedül mértékadónak, ma min. féltucat helyen folyik képzés jórészt az ezerfelé szétszórodott régi pesti oktatógárda és utódaik által, ami miatt kb. egyenletesen pocsék lett a színvonal a régihez képest. Az oktatói gárda, az infrastruktúra a legjobb helyeken is alig bírja el a megnövekedett létszámot és a rengeteg crossover, specializálódó képzést: nincs elég tanár, nincs elég tanársegéd, nincs elég terem, labor, eszköz; a meglévő tanerő meg annyira be van fogva egy arctalan, személytelen húsdarálóba, (többszázfős évfolyamok, keresztfélévek, stb.) hogy halkan ugyan de fel-fel merül, hogy ilyen BSc képzésstruktúra mellett képes-e a valaha 5 éves képzést nyújtó intézmény valamirevaló MSc-t indítani, pláne minőségi doktoranduszképzést fenntartani. A másod- harmadrangú sulikról már sokan, sokat írtak, már szinte szóra sem érdemesek. Kevés és felelőtlenül osztogatott a pénz, rossz a struktúra, rosszak az alapok és bizony rosszak az eredmények is. Tessék megnézni a rangsorokat, a nagy arcunk ellenére a külvilág szemében olyan messze vagyunk az un. világszínvonaltól, hogy az kétségbeejtő (gazdasági, társ. tudományi képzésben egyenesen botrányos a lemaradás).

Nem látom az ötleteket a kiútra; a deklarációk szintjén megrekedő politikai akaratból, meg civil panaszkodásból és ötletelésből sose volt hiány.

dr.pupak30 2009.12.26. 12:11:20

ja ez a papírmizéria csak itt van. itt nem is adnak lehetőséget olyan tehetséges embereknek, akik nem tudnak papírokat lobogtatni. informatikában számít, hogy mit végeztél? az számít mikor végezted és hogy az új technológiát meg tudod-e tanulni. ennyi

Harald hardrode 2009.12.26. 12:11:33

Komolyan, miért sír mindenki azon, hogy be kell járni, nem kell bejárni? Meg péntek 18.00 előadás. Egyetemre azért mész, hogy tudást szerezzél, önszántadból. Akkor fogadd el, amit diktálnak, aztán kussolsz ha államin vagy. Ha fizetősön, akkor meg elmehetsz, ha nem tetszik, nem kötelező fizetni. Sok hülye bölcsész picsog, hogy svéd irodalom miért péntek délután van. Csak, bazzmeg az is nap, akkor is be kell járni. Miért az egyetem legyen rád tekintettel, hogy dolgozol, hazautazol. Ha akkora májer vagy és mindent meg tudsz oldani, akkor ezt is. Egyeseknek nagyon nagy az egoja, hogy milyen a kapcsolat közte meg az egyetem között. Képzeld el, hogy nem halsz bele ha bejársz és tanulsz. Üregi bölcsészként havi 50.000 ösztöndíjam van, így dolgoznom nem kell. Jah, hogy tanulok? Meg, hogy a tanárok le se szarják, hogy szabályzat szerint nem lehet külföldi anyagot feladni? Minden németül, angolul és franciául van, jah kérem ez egy ilyen szakma. Tanulni kell, hasznos, de tényleg.

lyesmith 2009.12.26. 12:26:53

@qhanti: Azért mert a hsz-edben azt írtad hogy sok állást direkt bölcsészeknek hirdetnek meg mert fontos a jó kommunikáció és a műveltség. Erre írtam hogy hozzál példát, mert szvsz a bölcsész szakkal sem jó kommunikációs képesség sem műveltség nem jár jobban együtt mint bármelyik TTK-s szakkal.

Egy két autisztikus zsenin kívül senki nem lett úgy kiválló matematikus hogy ne tanult volna felsőoktatásban matematikát. Azonban írók, művelt, kommunikatív emberek ezrei nem jártak bölcsész szakra.

Egyszerűen nincs kapcsolat a között hogy valaki mennyire kommunikatív vagy mennyire művelt és a között hogy járt e BTK-ra vagy sem.

Agent Cooper 2009.12.26. 12:55:06

1. Az, hogy lehet szerezni jegyet bejárás nélkül, az nem feltétlenül rossz. Ha bejárás nélkül is felszedi az ember a tudást, akkor tökmindegy.

2. Bejárni az MIT-n sem kell. A lényeg, hogy tudod-e a dolgot, vagy sem. Ez meg a vizsgán/dolgozaton kiderül.

3. Abból, hogy kötelezően bent kell lenni, nem következik, hogy minőségibb lesz az oktatás. Sőt, saját tapasztalat alapján egy tanári objektivitást csökkentő tényező. Pofára lehet jegyet adni, általában ezt is teszik.

4. A teljes magyar felsőoktatás elavult, nem csak a BTK. Ha 1000 embert képzünk egy szakmába, amiben reálisan csak 10 ember tud megélni, akkor ott a pozíciókért való harcban elsődleges lesz a személyes ismeretség, a tekintélyelven alapuló "szakmaiság", a seggnyalás, a klasszikus urambátyámrendszer.

5. Az előbbi a következőket biztosan érinti: Építész, építőmérnök, közlekedésmérnök, jogász, közgazdász, bölcsész, politológus, pszichológus, biológus, filmrendező, grafikus, a sort lehetne folytatni.

6. Amit TTK-t, BME-t illeti. Programozó szakon az oktatott ismeretek 90%-a kamu, pusztán valamilyen tantárgy, a valós szakmai-keresleti viszonyokhoz semmi köze.

7. Az egész rendszer teljesen diszfunkcionális. Az egyetemre járás célja nem a tudás megszerzése, hanem a tárgyak teljesítése, a jegyek megszerzése, és vizsgák leküzdése, de legfőképpen a diploma, a papír megszerzése.

8. A komolyabb cégek nem diplomát kérnek, hanem felmutatott szakmai referenciát.

Stupidella 2009.12.26. 13:05:42

"miután elolvastam és értékeltem kb. 400 dolgozatot, nem nagyon van kedvem a felével újraíratni."

Pedig nem ártana...

Nálunk mostanában az államvizsgán derül ki, hogy úgy lavírozott el a diák a végszóig, hogy olyan dolgokat sem tud, amit még egy laikus is simán megválaszol... Aztán meg balhéznak, hogy megbuktak az államvizsgán, mennek panaszra a dékánhoz, hogy szerintük pikkelt rájuk a vizsgáztató.

Nagymedve 2009.12.26. 13:23:15

Még emlékszem, pont a BBC-n hallgattam (angolul:)))nagyon anno egy rektori interjút ahol elhangzott: "please, open the doors" azaz nyissák meg az egyetemek, főiskolák kapuit,majd közben eldől,hogy ki marad, ki megy, kinek való,kinek nem.
Aztán nem ez lett belőle amiről beszámolt a blogger.
Most annyiból változik a helyzet,hogy kevesebb lesz az új tanuló egyrészt demográfiai okokból,másrészt rohadt drága lett a fizetős suli, plusz a közlekedés.
Mindamellett nálunk a kontra-szelekció érvényesül,azaz megfelelő helyre kell születni,megfelelő embereknek megfelelő dolgokat mondani, a megfelelő helyen ott lenni és így valóban lehet boldogulni(ettől nem biztos,hogy boldogokleszünk!)
Hiába van diplomám,(a második BKF-es:)), elhelyezkedni, ha lehet egyáltalán,csak valami olyan helyre lehet hathatós ismeretség nélkül,ahol átlagbért (se)adnak. Az meg nem elég,mert most diákhitelre 40 et kell fizetnem(nekem is hazudott Kovács László),lakásra meg 50-est...
Inkább elmentem biztosítási ügynöknek:))
www.egytankbenzin.hu

Aztán próbálom ezt csinálni,mert 37 évesen pl.Írországba menni mosogatni nem perspektíva. Nem a meló miatt,mert most is 10-12 órát dolgozom mint EV.,hanem szellemileg rombolja az embert. Ezt láttam egy barátomon.

Kasia 2009.12.26. 13:25:34

@Harald hardrode:
Ez nem ér, én kishíján megszakadtam, ami havi 15.000 ösztöndíjra volt elég... hol fizetnek ennyire jól? :)
Egyébként meg érdekes, mostanában mennyire divat lett leszólni a bölcsészeket...kb. mint az emo-sokat. :) Bölcsész vagy? Fúj, semmirekellő! Emo-s vagy? Szintén! Főleg, ha a kettő együtt. :D
Am. a bölcsészkar nem csak a kommunikáció, magyar, filozófia szakból áll, nem ezek alapján kéne általánosítani. (Tudom, valaki mindjárt felsorolja a felsőoktatási tájékoztatót, hogy megmutassa, ő aztán tájékozott...)
Nincs rájuk szükség? Legyen. Jövőre diplomázok, de állásom már van,leendő végzettségemnek megfelelően, protekciómentesen... Szóval nem lehetetlen.

Nagymedve 2009.12.26. 13:25:52

Aztán ez lett belőle...(nem tudom miért maradt ott a nem, medvebocs!)

coloska8 2009.12.26. 13:34:03

@Kasia: A bolognai rendszeres kommunikáció szak nem is a bölcsész képzési területhez tartozik, hanem a társadalomtudományihoz, szociológiára épül az egész. Persze ettől még sokszor a bölcsészkaron van neki hely, meg más nem bölcsész szakoknak is.

weekthor · http://budapestkave.blog.hu 2009.12.26. 13:42:08

Azért mert az arctalan tömeg megkapja a diplomáját, attól még ugyanúgy arctalan tömeg marad az egyetem falain kívül is. Körülbelül úgy kell elképzelni az egészet, mintha ugyanaz lenne a helyzet mint mondjuk 30-40 évvel ezelőtt. Egy szakon továbbra is ugyanúgy csupán néhány hallgató és néhány oktató jár össze diskurálni nagyokat az adott tudományággal kapcsolatban, mindössze annyi változott, hogy az idők során odakeveredett még 3-400 további hülyegyerek is. Ám attól még mert ott vannak, még nem valószínű, hogy megkapják azt, amit egy egyetem és az oktatója nyújthat. Természetesen ők is kapnak egy diplomát, de hát most tényleg ez a fontos? Ugyan már!

Kasia 2009.12.26. 13:46:50

@coloska8: Attól,h. BA-ban átsorolták, még ugyanúgy a bölcsész szakokhoz tartozik. Ami viszont nem értek, h. a pszichológia mit keres itt...
A témához is hozzászólva: Jelenleg úgy tűnik, nem vizsgázhatok egy tárgyból, mert óraütközés miatt nem jártam be az előadásra, az oktató viszont szabályzatra hivatkozik, miszerint kötelező a részvétel. Tehát a témaindító post tuti nem nálunk íródott... Szemináriumokról 3-at lehet hiányozni, nyomós indokkal esetleg 4-et, ebből nem engednek.

coloska8 2009.12.26. 14:17:27

@Kasia: "Az így létrejött közös alapszakon szerezhető diploma megnevezése kommunikátor, melynek választható szakirányai intézményenként eltérőek, és a társadalomtudományi képzési terület részét képezik."

http://www.felvi.hu/felveteli/szakok_kepzesek/szakleirasok/!Szakleirasok/index.php?b_id=51

És mint mondtam szociológiára és egyéb társadalomtudományokra épül a képzés, nem mondjuk irodalomra, de persze pár bölcsész tárgy is van. És nem lehet kommunikáció és médiatudomány mellé minort választani, mert az csak a bölcsészettudományi képzésben van.

coloska8 2009.12.26. 14:19:43

@Kasia: meg az online szakkeresőben is társadalomtudományi képzéseknél kell keresni, meg a nagy kék könyvben is. Az OKTV-n is a társadalomtudományi kategóriában indulhatnak a kommunikációsok. De a lényeg persze, ahogy már mondtam, hogy maga a képzés teljesen társadalomtudományi alapokon nyugszik, ha megnézed, hogy milyen órái vannak a hallgatóknak.

Mindfield 2009.12.26. 14:23:39

"hogy valaki nem járt szemináriumra még nem jelenti azt, hogy nem kaphat félévkor gyakjegyet. "

Ezt nem értem, hogy csinálják. Három hiányzás, utána bye-bye gyakorlat nem?

Kasia 2009.12.26. 14:26:18

@coloska8:
Akkor legyen igazad. :)

malar 2009.12.26. 14:40:23

@belzebubó:
Való igaz, a svédek, dánok, norvégok remekül beszélnek angolul és sok esetben németül is. Persze az ő dolgukat megkönnyíti, hogy rokonnyelvekről beszélünk a magyar pedig teljesen idegen mind nyelvtanában, mind kiejtésében az említett nyelvektől.

Ettől függetlenül tény marad, hogy az idegen nyelvű műsorok a tévében nagyban hozzájárulnának ahhoz, hogy az emberek idegen nyelveket beszéljenek. Sajnos ez egy 22-es csapdája, ugyanis addig nem életszerű idegen nyelvű, feliratos műsorokat adni, amíg az emberek nagy része nem hogy az adott nyelven beszélni, de még magyarul olvasni sem tud helyesen. Ugyanakkor az idegennyelv ismeret nem lesz készség szintű mindaddíg, amíg az emberek nem kényszerülnek rá, hogy napi szinten használják a nylvet.

molnibalage 2009.12.26. 16:14:07

@Bukowszky: Ezt remélem nem a komoly műszkai tudományt oktatókról gondolod. Ők nem véletlenül vanak, ott ahol. Majd, ha csak felfogod kis % annak, pl. amit egy Stépán Gábor vagy Lajos Tamás tud, akkor esetleg szólj. Vagy te is ilyen szinten levő ember vagy?

molnibalage 2009.12.26. 16:23:12

@Agent Cooper: Csak éppen műszaki terülten sokszor nincs elég ember. Én 2008-ban végeztem. Nyelvvizsgám nem volt még akkor, de 1 hét alatt találtam állást, magasan az áltagos kezdőfizetés felett és pontosan a szakmámban. Az elkövetkezednő 4 hónapban még engem hívogattak, hogy lenne egy állás NEKEM! Volt aki tőlem kér tanácsot, hogy adjam meg haver vagy akárki számát, aki most végzett, mert olyan sürgősen kell neki ember. A valáság előtt ilyen igyény volt műszaki szakemberre. Csak az nem talált állást, aki nem akart.

Életemben 2 interjún voltam összesen életemben. A fejvadászcégnél és a főnökömnél, mikor felvettek. Soha semmilyen állsábörzén és hasonló rendezvényen nem jártam. Ja, hogy a BME-s gépész diploma az nem csak papír, hanem tényleg tudás is van mögötte? :)

Agent Cooper 2009.12.26. 16:36:14

@molnibalage: Amit te most mondasz, az egy ismert logikai/kognitív baki, vagy a hamis érvelés egy fajtája. Úgy hívják, hogy anekdota.

en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_Evidence

vagy más formában

en.wikipedia.org/wiki/Availability_heuristic

Sajnos a helyes érvelés szabályait nagyon kevés helyen oktatják.

ppppalika 2009.12.26. 17:19:24

@dru.: "És méghogy a reálosok bukdácsolnak matekból? mivan? hol élsz te? akik műszaki/természettudományi pályára készülnek, mind 4es 5ös szinten teljesítenek. jó eszük van."

Sajnos legalább a fele nem ilyen az oda kerülőknek...

ppppalika 2009.12.26. 17:28:45

@z: "Ezért azt nem vitatom, hogy jobban kéne szelektálni magán a tanárképzésen (ami ugye egy külön szak),"

:)

Nem külön szak az... Ugyanarra a matematika, kémia alapszakra jelentkezik, mint akiből matematikus vagy vegyész lesz. Aztán 3 év után a 40 helyre jelentkező kb. 20 főből ki lehet válogatni a legjobbakat. :)

ppppalika 2009.12.26. 17:42:42

@Claritas: "Pokorni az elmúlt 8 évből melyikben irányított oktatást? "

Ahogy minden oktatási miniszternek, úgy neki is része van a mai állapotok kialakulásában. A tömegesítés az ő ideje alatt öltött tűrhetetlen méreteket - szerintem.

ppppalika 2009.12.26. 17:48:29

@ursus artos: "(Egyébként is a kollokvium lényege a szóbeli felelet. Írásbeli számonkérésnek ott vannak a zárthelyik.)"

Szerinted a tanárként végzők hányszor kollokvál[t/n]ak szóban mostanság, mire államvizsgára bocsáttattak? Nem kell hozzá két kezed, hogy összeszámold! :(

molnibalage 2009.12.26. 18:07:39

@Agent Cooper: Miért is? Az összes közeliu haverom már az egyetem elvégzése előtt dolgozott és inkább az volt a gátja a suli elvégzésének, hogy volt aki többet dolgozott, mint tanult.

Esetleg valami érv tőled két nevetséges linken kívűl?

we 2009.12.26. 19:15:01

@molnibalage: nem annyira nevetséges, mert az érvelésed tényleg csapnivaló. A saját/baráti társaság helyzetedből levonni következtetést az általános egészre sajnos nem minősül bizonyításnak, maximum önigazolásnak.

Egyébként abban egyetértek, hogy a válság előtt könnyebb volt műszakinak lenni. 5 éve végeztem vidéki fősulin és nagyon gyorsan találtam jó állást. Tavaly jöttem haza külföldről akkor is rengeteg helyre hívtak interjúzni, nem volt probléma elhelyezkedni. Most úgy látom a mérnökök sem pattoghatnak, jobb ha mindenki ül a seggén és megpróbálja kibekkelni ezt a helyzetet. Nem szivesen cserélnék a mostani végzősökkel, mert száguld lefelé az ipar, emiatt kevesebb ember kell. Dehát ez van.

we 2009.12.26. 19:24:08

a témához néhány gondolat:
a bölcsész-műszaki ellentét szítása tipikus komplexusos problémákra vezethető vissza:) Pl. vannak bölcsészek akik a kultúra letéteményeseinek hiszik magukat, de szerintem a többség tök jófej tud lenni. Ugyanígy a mérnököknél meg vannak, akik hejjj de okosnak hiszik magukat de könyvet utóljára általános iskolában olvastak (leszámítva a "kötelezők rövident":). Ez egy mesterségesen generált ellentét, aminek a hátterében a diákság identitáskeresése állhat ("bunkó műszakiak" --><-- "semmirekellő bölcsészek"). Szerintem ezt azért fősuli után már ki lehetne nőni.

Szerintem 1 félév felsőoktatás alanyi jogon járhatna, de aztán legyenek szivesek szórják ki azt aki nem odavaló, de kőkeményen. Minden szakról legyen az mérnök vagy tanár! Sajnos hozzá kell tegyem, hogy a mérnökin is nagyon esik a szinvonal, nem csak a tanári szakokon.

molnibalage 2009.12.26. 20:18:34

@we: 8-ból 8? Még ha van szórás is köztük és erősen eltér az áltagtól, akkor is durva arány. Az ikertesóm építészként végzett. Már a 3. év után dolgozott részmunkaidőben.

Atlasz 2009.12.27. 04:03:04

@Rigor_mortis: Iiigen, neha bekeverek 1-2 hibat, ilyenkor belul elszegyellem magam es kibeszelem magam arra, hogy csak informatikus vagyok :-)
Megesett velem, hogy egy ilyen adott orszag teruleten szulettem es nem az anyaorszagban.

Atlasz 2009.12.27. 04:06:23

@Rigor_mortis: Iiigen, neha bekeverek 1-2 hibat, ilyenkor belul elszegyellem magam es kibeszelem magam arra, hogy csak informatikus vagyok :-)
Megesett velem, hogy egy ilyen adott orszag teruleten szulettem es nem az anyaorszagban.

Binary_ 2009.12.28. 08:44:16

Majd ha a felsőoktatási tanulmányaim (BME villany MSc) során találkozom olyan előadóval, aki eltöltött legalább egy évet az iparban, és tanít olyat, amiről én a magam másfél éves ipari gyakorlatával úgy gondolom, hogy hasznos a való életben, akkor lesz értelme arról beszélni, hogy hány órára járjak be a munkanélküli, zöldfülő előadógárdához.

Ági0917 2010.01.04. 15:04:09

Mindenkinek megvan a véleménye az oktatásról, a diákokról, a tanárokról! Van mindenféle diák, és tanár is! És az oktatás romlásáról is tehet a tanár is szerintem!
Ennek a cikknek az írója szidja a diákokat és a rendszert amikor maga bevalja hogy inkább ad egy 2-est a diáknak mint h végig kelljen olvasnia még 1 dolgozatot! Aztán csodálkozik hogy a hülye diák az is marad (miért is erőltetné meg magát ha így is megvan a tárgy)
Ha ennyire unja a munkáját fogjon valami másba mert így sose fog javulni a rendszer!
Ha az állam nem tesz semmit akkor annak kell aki tud (kezdve a tanároktól), mert mindig van kiskapu!
Én 1 természettudományi karos diák vagyok! Nekem se tetszik a rendszer, de én is keresem a kiskapukat (ideje korán elkezdeni szakdolgozni, kutatásokba bekapcsolódni, stb...), hogy minél képzettebb legyek és megérje ez a jó pár év amit itt töltök!

Ouaid (törölt) 2010.01.06. 14:54:42

@we: Szerintem a levélíró arra gondolt, hogy a bölcsészetet nehezebb tanítani. Például mert nincsenek jó tankönyvek. Tehát nem elég elolvasni és megérteni a tankönyvet, hanem kell hozzá a tanár magyarázata is, azaz bemenni az órára.

Persze a mérnöknek sem árt, ha tippeket hall a nála sokkal tapasztaltabb oktatójától.

gabcigirl 2010.01.06. 16:42:45

@szakiii:

Bocs de nem nagyon csípem ezt az állandó bölcsészrugdalást minden fórumon. Ugyanis: rengeteg humán végzettségű embernek van fenomenális melója, miközben műszakisokat gyakran nem veszik fel a kritikán aluli kommunikációs képességek meg a gagyogó szintű angoltudásuk miatt.

Aki szerint a humán dolgokhoz nem kell ész, az sem tanult még semmit életében komolyan szerintem...

Ouaid (törölt) 2010.01.06. 21:59:17

@gabcigirl: Lehet ezt ragozni. Programozó ismerős mesélte, rémüldözve, hogy "állítólag végeztek egy kísérletet, behívtak egy állásra tíz programozót és egy bölcsészt, és az nyerte meg az állást, mert el tudta adni magát."

Ez meg a másik véglet.

A humán diplomáról röviden a munkaadók annyit szoktak mondani, hogy "hát, nem jelent FELTÉTLENÜL hátrányt".

Alapvetően aki normális, jól szituált, van esze és munkafegyelme, az találni fog munkát, legalább minimálbéren. A mérnökökből tipikusan a munkafegyelem hiányzik, a bölcsészekből a gyakorlati érzék.

De ez a megkülönböztetés ostobaság, mert például a jogászok is bölcsész területnek számítanak, pedig hát nekik vastagon kell a gyakorlati érzék (nem egyszerű ám a zavarosban halászni). Az egész bölcsészabuzálás a meglévő különbségek gyerekes félreértelmezése. Én láttam már ötvenéves matektanárt hirtelen rádöbbenni arra, hogy a szavaknak formájuk van. A legtöbb értelmes ember azért tisztában van a humán műveltség értékével, még akkor is, ha csak távolról tiszteli.

Cinnouse 2010.01.07. 14:24:50

@Ouaid: :)
én egy időben TTK-BTK-s voltam, és az egyik helyen az egyiket szidták az oktatók, a másikon a másikat. azóta csak azt tartom igazán széleslátókörű embernek, aki mindkettőben látja az értéket. ehhez hasonlóan: a tudóst pedig aki nem látja be, hogy bármilyen kutatást is végez, a végén biztos filozófiai kérdésekbe fog botlani, azt nem érdemes komolyan venni.

Ouaid (törölt) 2010.01.07. 17:31:55

@Cinnouse: Jó tudni, hogy vannak ilyen emberek, de azért azt gondolom, hogy a sztereotípiák nem véletlenül alakultak ki. A legtöbb előítélet a valóságon alapul, csak eltúlozza vagy félreérti azt.

gabcigirl 2010.01.27. 10:49:43

Nem nagyon csípem hogy a humán diplomásokat sokan nemes egyszerűséggel csak a "nem akar dolgozni" kategóriába akarják állandóan begyömöszölni.

Én pl. újságcikkeket gyártok napi szinten - nem bulvárt, nem celebeset meg igénytelen vackokat, hanem sokkal fajsúlyosabb és utánajárósabb témákat viszek. Ami legalább annyira fárasztó tud lenni mint matekfejjel programozni meg tárgyakat tervezgetni. Persze nyilván vannak szép számmal akik "médijábaakarokdógozni" szemlélettel meg 2-es IQ-val állnak neki ilyesmit tanulni, de nem kéne általánosítani azért.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.01.28. 19:16:26

@dru.: www.nol.hu/belfold/20091224-azt_a_lecet_ugorjak_at__amit_elejuk_allitunk

Készül egy tanulmány, amiben az idén szeptemberben az ország fontos intézményeiben egységesen megíratott fizika és kémia kritérium-zárthelyik eredményeit elemzik. A konklúzió kb. az, hogy az egyetemisták fele, ha egyetemi saját, nem központi fölvételi vizsga lenne, be sem kerülne, jelenleg pedig melegedni járnak be.

Ugyanez a környezettan, stb. tanszakokon valószínűleg még rosszabb.

members.iif.hu/rad8012/kriterium/felmeres2009.ppt

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.