15

Emberi sorsok 1.

Ellenőrző , 2009.10.23. 08:00

Orsi leveléből megtudhatjuk, hogy mi sodor valakit a tanári pálya közelébe és milyen véletlenek sodorják el onnan. Igazán érdekes történet, amely végigkíséri életét az általános iskolai megpróbáltatásoktól, felnőttkoráig. Íme az első rész:

 

Sziasztok! 

Nagyon tetszik a blogotok!  Kisvárosi panellány voltam egy átlagos, kétszülős, kétgyerekes családban. Ha jól emlékszem, anyám közalkalmazotti-, apám köztisztviselői bért kapott.  (Kb. tíz évvel ezelőtt)  Szüleimről annyit, hogy egész nap gürcöltek, hogy mindent megadhassanak nekünk. Nem voltunk szegények, de inkább nem mentünk sehová, inkább azt a pénzt is a taníttatásunkra, ruháztatásunkra költötték. (Érdekes módon viszont mikor tizenhat évesen nyári munkára akartam menni, nem engedtek el, mondván, úgyis csak kihasználnak.) Anyukám sokszor mondta is, hogy nincs más dolgom, csak tanuljak. Később, mikor már középiskolás voltam, sokszor tettettem csak, hogy tanulok, a tankönyv alatt ott lapult a naplóm, vagy egy újság, ha egyedül voltam, akkor is csak tévét néztem, hisz ha itthon voltam, akkor meg nem nézhettem soha azt, amit akartam).

Az általánost hatodik osztályig jártam. Akkor jött divatba a "hatosztályos gimnázium".  Az átlagosnál kicsit jobban tanultam, bár sosem voltam kitűnő, meg elég szépen rajzoltam, hát fel is vettek egyből egy képzőművészeti hatosztályos gimnáziumba. Szerencsére ugyanabban a városban volt az új suli, ahol laktunk.  Tetszett a gimi, bár nem értettem, hogy például magyarból miért nem a hetedik és a nyolcadik osztályos tananyagot tanítják, hanem a kilenc, majd tizedikeset.  Matekból voltak csak gondjaim, egyrészt tényleg nem erősségem az a tárgy, másrészt meg alig volt matekóránk, mert egy igencsak idős és bogaras matektanárt fogtunk ki, aki egyben igazgatóhelyettes is volt, így legtöbbször a matekóráink maradtak el.  Közben rajzból  volt  3-4 nagyon ügyes, de a többiek, s köztük én is inkább átlagos képességű. 

A baj abban volt keresendő, hogy  nagyon unatkoztam rajzórákon. A héten volt egy nap, hogy négy órát benn kellett ülni délután a rajzteremben és egy síkidomot, vagy egy összegyűrt drapériát kellett azalatt megkomponálni.   Általában félóra alatt elkészült a rajzom, aztán unatkozhattam.  Aztán hiányozni kezdett  az általánosban megszokott némettagozat is.  A művészetis osztályban valószínűleg teljesen véletlenül, de többségében nagyon rossz nyelvérzékkel megáldott osztálytársaim voltak.  Nagyon zavart, hogy csak felejtek németből. Ráadásul a németkönyvünk is szerintem nagyon nem a mi korosztályunknak való volt, a szakközépbe járó nővéremék tanultak belőle-tehát minimum két évvel idősebbek és mégiscsak nem gimnazisták- Deutschexpress. 

Ebben az időben  kezdtem el különtanárhoz járni németből, hogy majd hamar letehessem a nyelvvizsgát, és esetleg iskolát válthassak.  Művészettörténet óránk ha jól emlékszem, nem is volt.   Két év múlva felvettek egy kis szülői protekcióval   a város második legjobb gimnáziumába  speciális német tantervű osztályba.   Hát ott meg éppen a nyelvórákat keveseltem. Igaz, volt vagy nyolc egy héten, meg még második idegen nyelv-voltak többen is, akik nem fértek be az angol csoprtba, így arra kötelezték őket, hogy tanuljanak olaszt négy éven keresztül.  Tehát volt sok nyelvóránk, de egy nyugdíj előtt álló szívbeteg, kedves nénike tanított, aki már kezdte elfelejteni a névelőket és arra sem vette a fáradtságot, hogy németül utasítgasson minket óra közben. Rengeteget beszélt magyarul, elmesélte nekünk az egész fiatalkorát, ráadásul volt egy kislány, akivel folyton kivételezett.   A matektanárom nagyon jó volt, még bekerültem az ügyesebb matekcsoportba is.  Viszont a magyar-töri tanár maga a megtestesült démon.   Úgy jött be órára, hogy "Mi ez a hullaszag?"   Az egész osztály könyörgött neki, hogy adjon kevesebb házifeladatot, mert minden energiánkat az ő tantárgyaira kellett már fordítanunk. Még azt is beleírta a dolgozatába hogy "Ki volt Nagy Sándor lova?"    "Addig tanuljatok, míg vért nem izzadtok! " "Erőszakoljátok meg magatokat!" 

Kevesebb leckét akartok? "Rókaprém, rókaprém, más is kurva, nem csak én!"  Sosem felejtem el, mikor a saját tollamat marokra fogta és úgy véste be az egyest a jegyzetfüzetébe,  mert nem tudtam végig elmondani egy verset, amiből a szünet alatt! feleltetett engem.  Egyszerre öten menekültünk el évközben abból az osztályból.  Abban az iskolában még a földrajz tanárt nem szerettem.  Mondta, hogy nyugodtan írjunk neki üzenetek a dolgozat hátlapjára.  Próbáltam viccesen megírni, hogy én nehéznek találtam a dolgozatokat.  Erre ő, mielőtt kiosztotta a dolgozatokat, hangosan felolvasta az üzeneteket, mielőtt az enyémhez hozzálátott volna, mondta, na, ki volt ez a bunkó, és a válaszban azt írta, hogy nem a dolgozat volt nehéz, hanem én nem tanulok semmit, hanem csak bambulok ki a fejemből.   Átjelentkeztem három másik osztálytársammal együtt egy gyengébb, kertvárosi gimnáziumba. Ott legalább nyugalmam volt.  (folyt. köv...)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr731450379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2009.10.23. 15:58:16

Nagyon szép, igényes kiállítású a blogotok (gratulálok hozzá!), és beleolvasgatva több érdekes cikket is találtam, de érdemesebb lenne talán rámenni húsbavágóbb kérdésekre, mint ez a történet is itt éppenséggel, bár bájos, mondhatni diákos hanglejtésű, de mégiscsak kevéssé mozgatja meg a fantáziát.

Üdv.

smartdrive 2009.10.23. 16:04:43

Egy közalkalmazott-köztisztviselő páros esetében az "egész nap gürcöltek" nem több üres szóvirágnál.

misc · http://misc.blog.hu 2009.10.23. 16:12:28

ha megy ki a történet: mindenkinek voltak rossz tanárai, de mégse lett mindenkiből tanár :)

egy hozzászóló 2009.10.23. 16:15:29

Aki ezt írta, az nem lehet tanár. Erősen kétlem, hogy elmúlt 16.

wovbagger 2009.10.23. 16:19:52

nem értem a szerző rinyálását. az eddig leírt sztori nudli. mi lett volna, ha versenyistálló elitiskola diákjaként töltötte volna el középiskolás éveit? ugyan már...

Modigliani 2009.10.23. 16:25:19

Amúgy Nagy Sándor lovának neve (Bukhepalos) azért szerintem benne van a köztudatban... Sőt, elébe megyek a kérdésnek: Caligula lovának neve Incitatus volt:) Mondjuk az tény, h amikor gimiben kilencedikben matekórán(!!!) ez felmerült, először én se tudtam, de abban a közegben pont ez volt a ciki, ezért akkor egy életre megtanultam. Most jövök rá, h szerettem gimibe járni... Na megyek tanulni, mert meghúznak államvizsgán:D

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2009.10.23. 16:38:58

Csatlakozom az előttem szólókhoz: elmebeteg és szadista tanarakkal mindenki találkozott, miért hiszi a szerző, hogy ez valami kivételes, ami vele történt?

Netuddki. 2009.10.23. 17:09:51

Hát basszus, ez a magyar oktatás. Ezen most nagyon elszörnyülködtem.
Mi lesz a gyerekeinkből?

sertésmájkrém 2009.10.23. 17:26:34

@kovi1970: amivé neveled őket, pontosan az.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2009.10.23. 17:52:01

Őszintén szólva, én sokkal több jóindulatú, emberséges tanárral találkozom, mint másmilyennel. Sajnálom, h mindig a kisebbségből általánosítanak néhányan. Ez kb. olyan, mintha azt mondanánk, h minden cigány bűnöző, vagy minden jobbikszavazó náci.

Ne általánosítsunk, könyörgöm!

hitomi 2009.10.23. 18:08:09

@malac69 zsákutcakutató és botrányfotós: vedd úgy, hogy kurva nagy mákod volt. a helyzet az, hogy tényleg a csicskáztató, szemétkedő, a frusztrációit a gyerekeken kiélő tanárból van több. sajnos.

sulijuli 2009.10.24. 09:55:15

Általánosítani valóban nem szerencsés. Elég nagy baj, hogy diákok ilyen keserű élményekkel hagyják el az iskolát. A korábbi évtizedekben is akadtak embertelen, a hatalmukkal visszaélő, a saját kisebbrendűségi érzésüket kompenzáló, frusztrációikat a gyerekeken levezető pedagógusok. Most sem hiszem, hogy több lenne ilyen, mint korábban, de a rendszer egészének működészavarai miatt nagyobb a bizonytalanság, és a sokat emlegetett kontraszelekció következtében több a pályára alkalmatlan pedagógus. Ráadásul elöregszik és végzetesen elnőiesedik a pálya. Korunk gyermekei egészen mást igényelnének, nagyon nehéz ezeknek az igényeknek megfelelni, a valódi szükségleteket kielégíteni, ha a pedagógus sem tudja mit hoz számára, az iskolája, a települése (és az ország!) számára a közeljövő. Az általános bizonytalanság pedig bizalmatlanságot eredményez, szülők és pedagógusok egymásra (esetleg közösen a médiára) hárítják a felelősséget, és elhanyagolják azt a meglévő lehetőséget, ami az oktatás szereplői közötti folyamatos dialógusban rejlene. Kedves "Malac69", hidd el, éppen eléggé húsbavágó kérdéseket vetnek fel az utóbbi bejegyzések, a saját életútjukból, élményeikből kiindulva az egész iskolaügyet érintő problémákat jeleznek csak éppen induktív módon. Persze abban egyetértek Veled, hogy nagyon sok emberséges, felelős, színvonalas pedagógus is működik a pályán. Egyéni pech vagy szerencse, hogy kinek milyen tanárok jutnak.

sorstárs 2009.10.24. 15:34:38

@hitomi: Neked meg baromira nem volt szerencséd, de lehet ,hogy talán benned is volt hiba. Én 1968-tól '84-ig diákként, azóta tanárként, 12 éve szülőként is látom a közoktatást és bizony sokat változott 40 év alatt. Viszont diákként egy szemétkedő tanárra emlékszem, de az is csak a lusta, rossztanuló, szófogadatlan osztálytársaimmal szemétkedett.Középiskolában kifejezetten emberséges , kedves tanáraim voltak, akikre még ma is nagy szeretettel gondolok. Tanárként sajnos az utóbbi években találkoztam kettővel,aki kimondottan utálta a gyerekeket. Szerencsére az egyik el is hagyta a pályát. Talán azt is érdemes lenne megnézni, hogy melyik szinten vannak ezek az alkalmatlan tanárok. Az alsótagozatban, a felsőben, a gimiben, a szakmunkásképzőben, az egyetemen. Nos a felsőoktatásban van szerintem a legtöbb alkalmatlan. Nem azért mert szemétkedik, hanem mert egyszerűen nem tud tanítani.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.10.24. 22:29:40

@sorstárs: Ennek egyszerű az oka: azért van, mert a főiskolán/egyetemen az oktatók nem tanárok, csak az oktatási intézményben dolgozó szakemberként ez is munkaköri kötelességük. Van, amelyik szereti, de nagyon soknak nyűg ez a heti pár óra. Emiatt viszont természetes, hogy a szemétkedés is köztük gyakoribb.

Medve úr 2011.02.08. 10:34:29

Erős a gyanúm, hogy ez a zalaegerszegi Kölcsey iskola, a tanárok jellemzése nagyon ismerős:D

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása