74

Diktatúra a demokráciában

Ellenőrző , 2009.10.19. 08:02

Sok írást olvashattunk arról, hogy miért is nem működik eredeti céljának megfelelően az iskola. Az egyik hozzászólásból kölcsönözöm a kifejezést, "ennek a bogárnak legalább ezer lába van", ezek közül most csak egy párra szeretne Mandrill cipőt adni, hátha más olvasó társunk vállalkozik majd a többire is.

A magyar oktatás lassan teljes káoszba fullad, nem látszik a cél, csak értelmetlen kapkodás, egymásnak ellentmondó rendelkezések halmaza jellemzi az oktatás ügyben döntéshozók áldatlan tevékenyégét. A legfőbb gondnak már régen nem a gyerekanyag -micsoda buta kifejezés- elbutulását, érdektelenségét látom, nem is a tanárok kontraszelekcióját, hanem a vezetés teljes alkalmatlanságát. Itt elsősorban nem a helyi igazgatóságra gondolok -bár hajmeresztő történeteket hallunk az egyes iskolaigazgatók viselkedéséről-, hanem az önkormányzati, minisztériumi, miniszteri vezetés alkalmatlanságáról. Amíg olyan emberek döntenek iskolák, tanárok, diákok sorsáról, akiknek csak nagyon halvány elképzelése van arról, hogy milyen is ma egy iskola, addig nem is várhatunk túl sok jót.

Egy nagyon kedves barátnőm dolgozik az Egészségügyi Minisztériumban, ő mondta egyszer, hogy olyan emberek dolgoznak az egészségügy reformján, akiknek annyi közük van hozzá, hogy kórházban születtek. Sajnos ugyanez a helyzet az oktatással is. Jártak iskolába, értenek hozzá. Igaz, azóta eltelt 20-30-40 év, az akkori iskola köszönő viszonyban nincsen a maival. Nagyjából így néz ki napjainkban egy, az oktatás ügyet érintő döntés. Valaki álmodik valamit miniszteri, mininsztériumi szinten. Volt valahol tanulmányúton, tetszett neki, de jó lenne nálunk is egy ilyen, vagy egyszerűen erre lehet még elkölteni valamennyi úniós pénzt. Készíttet egy hatástanulmányt -sok pénz megy el rá-, kiadja az Önkormányzat oktatási bizottságának, ott tanulmányozzák, és kiküldik az iskolának, ott pedig végre kell hajtani. Az egész mechanizmusban egyszer nem jelenik meg az, hogy kérdezzünk már meg talán egy gyakorló tanárt, működhet-e ez egyáltalán? Egyszerű példa erre: általános iskola alsóban nem adnak jegyet, csak 4. végén, csak szülői beleegyezéssel lehet buktatni.

Miért nem ellenkeznek a tanárok?

Kihez fordulhatnának? Az igazgatójukhoz? Meg van kötve a keze, az iskola jövője nagyban függ az adott Önkormányzat jóindulatától. Gyakorlatilag az iskola jövője függhet attól, hogy mennyire ápol jó kapcsolatot a Fenntartóval -körzetes iskolává nyilvánítás, beiskolázási körzetek alakítása, irrentábilis iskolák alapítványnak való felajánlása-. A tanár függ az igazgatótól -mennyi és milyen órát kap, stb.-, az igazgató az Önkormányzattól, az Önkormányzat függ a Minisztériumtól. Honnan várhatnánk akkor a változást?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr171457324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.10.19. 09:56:55

Egyrészt mindig a fejétől bűzlik a hal, másrészt a fürdővízben már rég nincs benn a gyerek,csak még nem vették észre.
Fel kéne már fogni: a pedagógus nem zseni, nem csodalény, hanem ember!! Ki az a teljesen kompetens minisztériumi elmebeteg ,aki azt hiszi, hogy egy óvónő 20 feletti létszámnál a topon van egész évben, ki az aki azt hiszi, hogy 20 feletti osztálylétszámban lehet tanítani?! Nevelni meg egyáltalán nem lehet.Gondoljatok bele, ti hány gyerekkel nem bírtok otthon?
Kérdezzétek meg a pedagógusokat,szerintem 100% a létszám azonnali felezését kérné.Pont azért, hogy el tudja végezni, ami a dolga.
Aki azt mondja most ,hogy régen bezzeg..., az már a 2. lépésnél tart, erről beszéljünk később.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.10.19. 15:52:38

Aki tudja, csinálja.
Aki nem tudja, tanítja.
Aki tanítani sem tudja, abból lesz a tornatanár.
Aki pedig tornatanárnak is hülye, elmehet szakmapolitikusnak.

Az a baj, hogy mindenkinek van az oktatásüggyel kapcsolatban egy kurvajó ötlete, de senki nem marad elég ideig, hogy meg is valósítsa. Ja, és az ötletek is általában kurvaszarok, így kívülről nézve.

Egyébként nem értem, mit kell itt reformálni, én 84-ben kezdtem a tanulmányokat, amit és ahogy akkor megtanultam, az a mai napig hasznomra válik. Tudok olvasni, számolni, a nyűveltségi vetélkedőket unom, helyesen írok. Emellett tudok egy csomó felesleges dolgot (mi az a nagy szekund a zenében, meg hogy a nehézségi gyorsulás csak hozzávetőlegesen 9,81 m/s-négyzet, és hogy Ady legtöbb versének háromszavas (névelővel) a címe, meg hogy "Áalapú logaritmus b jelenti azt a számot, amire Á-t emelve b-t kapom..." ). Nem volt kis idő megtanulni, de káromra sem válik.

A személyiségem sem lett torz, nem hülyültem bele, nem lettem lelkisérült csak azért, mert tanulni kellett.

Ezt azért a legtöbb mai suhanc nem mondhatja el magáról. Szorongó, céltalan, sodródó nyikhaj hülyepicsákat, és nekik pitiző pincsikutyákat látok. Olvasni nem tudnak, írni még úgy sem, és akármelyik helyett leérettségiznék holnap is, és ő járna jobban.

Persze lehet mondani, hogy a sorozatos reformkísérletek így meg úgy, de a 2x2 az 4, könyvelőknek 5 vagy 3, ahogy jobb, az ABC még mindig úgy kezdődik, hogy a-á-b-c-cs, Aranybulla 1222. és Mohács 1526., "Ejjmiakő-tyúkanyókend", "Isten, álld meg a magyart..."

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.10.19. 16:36:14

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: teljesen egyetértek veled.Viszont hidd el, ahol ennyi az otthon megtermelt pincsikutya, számít a létszám.Én összevont alsó 1-4 osztályba jártam,(nem volt ezer éve,csak kicsi volt a falu),amit ott tanultam abból diplomáztam le. Négyen voltunk az osztályban,királyság volt.Igaz.egyetlen ének óránk sem volt,de helyette korcsolyáztunk,kirándultunk és tanultunk.Azóta tudok írni olvasni ...stb., ahogy te is írtad.Viszont van egy új gond, amivel te még nem szembesültél: a mai gyerekek azt hiszik,hogy elég a felületes tudás,és van idejük mindent százszor újratanulni.

karnagyúr 2009.10.19. 19:16:15

Hogy miért nem ellenkeznek a tanárok? Mert tökéletesen impotens a hazai pedagógus-társadalom. Olvasom a szakszervezet aszongya, hordjunk kék szalagot, ezzel is kifejezve, hogy mennyire de mennyire nem tetszik nekünk a büdzsé tervezete. Ez aztán kemény!
Szóval, a hazai pedagógusokkal mindent meg lehet csinálni, és bizony aláznak is bennünket rendesen. Megérdemeljük.

Nge Swazili Mbeko 2009.10.19. 21:54:31

Mindenkinek reszpekt aki ide belép. Nem furcsa ugyanakkor, hogy egy ilyen mindenki jövőjét érintő kérdésben összesen 4 (négy) hozzászólás született 16 óra alatt? Nekem igen és én ezért félek. Féltem a Jövőt. Biztos baj van velem....

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2009.10.19. 21:56:36

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Azért azokon a tanulmányokon csiszolnék még és restellném magam a tanárod helyében. De beszéljenek inkább a te soraid helyettem:

"Isten, álld meg a magyart..."

Egyes. Leülhetsz.

karnagyúr 2009.10.19. 22:05:53

@1szerű mozdonyfütty: Egyetértek veled. Egyébként az egyik legértékesebb blog (vagy talán inkább fórum?) ez az oldal, ajánlottam is kollégáknak, tanítványoknak.

Bergeroth 2009.10.19. 22:48:06

"általános iskola alsóban nem adnak jegyet, csak 4. végén, csak szülői beleegyezéssel lehet buktatni."
Az igen. :DD
Mégegy ok, hogy még véletlenül se szülessen gyerekem ebben az országban.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.10.19. 22:51:19

Én csak a felsőoktatásra látok rá, és szerintem van valami a tanári szakma felhigulásában is. 98-ra tehető az, amikor vadul elkezdtek állami szabályozásra nőni a felsőoktatásbeli helyek, ezzel párhuzamosan az összes olyan oktató, aki szakmailag is elegendően erős volt, és nem végletekig elhivatott oktató, a többletlétszámból eredő túlterhelés miatt átment az iparba. Az első években már nyilvánvaló lett, hogy a követelményeket csökkenteni kell, mert különben az egyetemek csak görgetik a tengernyi elsőévest, majd másodévest, stb. A színvonal tehát esni kezdett. Akik ilyenkor kezdtek és 6-7 év alatt végeztek tanári szakon, elkezdtek oktatni, és az első osztályuk 2008-2009-ben végzett, és sajnos érezhető az elsőévesek tudásának esése.

Persze ez középiskola és felsőoktatás, de valószínűleg a jelenség általános.

Az egyik megoldása a problémának az, amit a középiskolám csinált: nagy ívben leszarta a nemzeti alaptantervet, amit hírneve miatt büntetlenül megtehetett, a minisztérium valószínűleg szemet hunyt.

A másik, hogy szakmai érvekkel neki kell menni, és tovább kell menni a kékszalagosdinál, és elfogadtatni, hogy oktatási intézmények egyedi (akár független) bírálatra alapozva más tanterv szerint haladhassanak, ahogy az alapítványiak is megtehetik, és bár a legtöbb alapítványi iskola még rosszabb, mint a sima, az autonómia alapvetően jó dolog, csak az a baj, hogy a mindenkori vezetés nem bízik meg a tanárokban.

Ugyanakkor néhány dologban egyértelműen igaza van a jelenlegi friss szabályozásnak, a totál ellenállás nem csak szakmailag nem megalapozott, de simán összekeverhetővé teszi a szakmai és a politikai küzdelmeket, amiből csak a szakma jöhet ki vesztesként.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.10.19. 22:56:35

@Bergeroth: ez a kitétel egyébként szakmailag ugyan valóban vitatható, de elsősorban szemléleti eltérés: a buktatásnak kétféle szerepe van: visszajelzés, hogy a gyerek még éretlen, az érdeke az, hogy még egy évet várjon a következő évvel, illetve büntetés a hanyagságért, egyfajta ítélet, amit rossz tanulmányi eredménnyel lehet megérdemelni.

Ez utóbbi valóban nem jó dolog ilyen fiatalon, viszont az előbbire szükség lenne. A probléma a szülők lobbiereje, ugyanis a(z átlagos) szülő kizárólag az ítéletet látja a buktatásban, minősített esetben még magára is veszi, mint sértést.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.10.19. 23:01:59

@Cyr: Ez gonosz volt. XD

@karnagyúr: Ez tény. A legdurvább amit csináltak az a 2 órás sztrájk volt. De ez is csak a leghardcoreabb tanároknak.

Másfelől az is tény, hogy végig bizonytalanságban tartották a tanárokat. Rengeteg volt a kirúgás, az "átszervezés". Aki nem úgy táncolt, ahogy fütyültek az repült. És ott van mondjuk egy 40 éves tanár 15 év gyakorlattal, létszámsoppal. Mehet a Tescoba árufeltöltőnek, ha egyáltalán felveszik oda.
Ilyen légkörben lehet, hogy én sem ugrálnék annyira.

balage_81 (törölt) 2009.10.19. 23:16:03

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: kissé sztereotip tetszik lenni ugye? én 28 éves vagyok, most olvasom Uzonyi Pál német nyelvtan könyvét, mintegy felfrissítendő rég elfeledett tudásomat. Nem jelentett gondot folyékonyan megtanulni angolul, és a német is jól ment 15 éve, de ebből a könyvből egy BÜDÖS SZÓT nem értek. Úgy magyaráz, ahogy a magyar nyelv- és matektanárok zöme: szárazan és k...va bonyolultan! Namost az lenne a probléma, hogy ez a könyv középiskolásoknak íródott, tehát feltételezem ebből szegényeknek érteniük kéne amit én sem értek példák és gyakorlatiasság híján a 28 évemmel, diplomásként. Ja, hogy a poroszos iskolát tetszik favorizálni? Az más. Azért valamit érdemes volna figyelembe venni: ez a világ már nem a századelő világa, és még csak nem is a nyolcvanas éveké. Most már nem elég egyszer megtanulni egy konkrét ismeret anyagot, aztán egy egész életet leélni belőle. Ma könyvelő vagy, holnap a tescóban kell dolgoznod. Utána ismét tanulnod kell, mert épp villanyszerelőkből van hiány. Ehhez pedig KÉSZSÉGEK kellenek, nem a Thalesz-tétel. Ami nyilván baromi hasznos, bár kamatos kamatot sajnos nem tudunk számolni. Még azok sem, akik a régi rendszerben tanultak....

El Argentino 2009.10.20. 00:20:08

Liberalizmus. Túlzott liberalizmus, ez volt itt a hatalmas gond, a többi már jött magától.

Squazee 2009.10.20. 01:29:58

Naiv dolog azt hinni, hogy 2 napos vagy akár egy hetes tanár sztrájk ér valamit. Az ember majd'hogynem rosszabbul jár vele, mint a kék szalaggal. Ide összefogás kell és megfelelő támogatottság és kapcsolatok.
El kéne ereszteni azokat a fene nagy idealista illúziókat az ilyesfajta sztrájkokról. Az, hogy két iskola sztrájkol, körülbelül annyit ér, mint a mi vasutas sztrájk, vagyis semmit. Szervezett, szoros és széleskörű ellenállással már lehetne kezdeni valamit, de annak az esélye, hogy az ország összes iskolája és annak tanárainak 80%-a összefog egy közös ügy érdekében sajnos a nullához áll a legközelebb.
Hogy lehetne változtatni azon, hogy ne inkomptensek üljenek fent a minisztériumban és döntsenek látatlanul a dolgokról? Vagy meggyőzzük őket, hogy váljanak jobb emberekké, akik rendesen, becsületesen végzik a dolgukat vagy leváltatjuk őket. De nem mi nevezzük ki őket. Hopsz.
Bár többen lennének, akikkel tényleg közösen tudnánk tenni valamit a jövőért, az értékek javításáért, vagyis, hogy a minisztériumban kötelességnek vennék a dolgukat, nem csak valami nyűgnek.
Szép jövőkép.

gitáros 2009.10.20. 01:32:27

Azért az rendben van, hogy mindenki ismer valakit, aki "a minisztériumban" dolgozik, és ettől kurvára tudja a tutit...
Azt már egyszer sikerült eljátszanunk az ötvenes években, hogy a szakiból, aki jó volt a műhelyben, a gép mellett (és persze jó elvtárs volt), hirtelenjében górét csináltak. Asztalos rokonom így lett bútorgyár-igazgató... Annyi is lett a bútorgyárnak, de legalább jó sokáig tartott belátni, hogy a dolog nem így működik.
Attól, hogy valaki húsz éve tanít, még nem biztos, hogy felső szintű vezetőnek is alkalmas lenne.

acsa77 2009.10.20. 01:35:17

Miféle liberalizmus? Épp az a gond, hogy diktatórikusan erőltetik a szar oktatási rendszereket. A szülőknek meg már túl nagy aránya leszarja a gyerekét. Ami szintén antiliberális, mert KORLÁTOZZA a gyerekének fejlődését.

A finneknél ugyanakkora a tanár/diák arány, mint itt, és valahogy mégis befér a három nyelv tanítása, fél nap sport és a szabad foglalkozásos önálló tanulás. Szinte bármi, ami amolyan alaptantervi készség, asszociálható/átalakítható egy kellemes tevékenységgé. Akár humán, akár reál tárgyról van szó. Kicsit fel kellene fogni a számot: 12 évet adnak rá!!

Mindemellett a tisztán absztrakt gondolkodásra (azaz matekra) is szükség van. Persze a Thalész-tételt bemagolni látszólag nincs értelme, de annak igen, hogy rávezessék a tanulót a lényegre, a bizonyítás képességére. És a kamatos kamat, meg az összes hétköznapi pü. számítás magától értetődő, ha valaki önállóan (nem csak a betanultakat használva) tudja alkalmazni a matekot, számára ÚJ módszert levezetve.

A fizika is alapvető, mert ordenáré baromságokkal, trivialitásokkal verik át magukat az emberek, ami súlyos pénzekbe kerül. (Pl. lakás/ház dolgai.) És nem kell szupertehetségnek lenni - egy koncentrációhiányos, nem túl éles eszű, érdektelen kamasznak is el lehet magyarázni 7-8 tanóra alatt egy TELJES évi középiskolai fizika-tananyagot. Csak ennek módszertanát még nem nagyon ismerik...

Lehetne még folytatni, melyik tárgy mire lenne jó. Pl. a töri a hatékony és eredményes közösségi döntések, konfliktuskezelés megtanulására - persze hiányos, szubjektív, torzított információk és mindenféle idétlen egoizmusok által nehezítve. Mellékesen persze tudni fogod a Mohácsi csata időpontját.

Ja és azért létrehozható olyan közösség (osztály), ahol a jobb diákok hozzák fel a gyengébbeket (ugye szabad foglalkozás), mely az előbbieknek is drámai időnyereséget jelent. Mert amúgy már az átlagnál kissé gyengébb diákok is szétunják magukat 12 év alatt.

Ecsedy Áron 2009.10.20. 02:25:46

Én ott (MKM aztán OM) dolgoztam 9 évig. Nemzetközi összehasonlító elemzésekhez gyűjtöttem anyagot (egy EU-s program keretében), illetve a hazai döntéshozás számára adtunk tájékoztatást az ismert európai gyakorlatról (itt ugye ahány ország annyi megoldást). A benyomásom az volt, hogy a politika diktálta az alapelveket, amelyekhez a minisztérium szolgáltatta az elvi muníciót (meg mi: találjunk EU-s példákat arra, amit keresztül akarnak tolni), és egy oktatáskutatók végezték a konkrét szakmai munkát - viszont akiket odafent bíztak meg/neveztek ki. A káosz leginkább meg abból volt, hogy kétévente cseréltek kormányt/minisztert és vele már módosult is a Ktv. Volt időszak, amikor kétoldalas magyarázatot kelett egyes indiktárokhoz fűzni az EU-nak mert kurvára nem értették, hogy miért nem tudjuk értelmesen megválaszolni, hogy az aktuális jogszabályok miként rendelkeznek a tanterv menetéről: nem volt neki - még. Egyidőben volt érvényben (bizonyos osztályokban és iskolákban) az 1976-os, az 1985-ös, 1996-os, '98-as tanterv és módosításaik. Már pl. 18 évig volt kitolva a kötelező oktatás (felmenő rendszerben), csak még nem volt egy sor se a 16-18 éves szakaszra (mert ugye még sok év mire odaérünk)... Lehet tervezni...

gorillka 2009.10.20. 05:55:05

"Egyes. Leülhetsz." Ez milyen gyenge.
Tipikus tanár...
Tanítani kéne, nem dumálni.

Megjegyzem, két gyerekem van és nem értem, hgy miért gond, hogy nem lehet osztályozni. Számomra több információt hordoz egy korrekt szöveges értékelés, mint pl. egy négyes.
Az pedig hogy fordulhat elő, hogy buktatni kell egy gyereket alsóban? Hogy juthat odáig a dolog? Ha lemarad a gyerek, fel kell zárkóztatni. Nem olyan nehéz egy alsós tananyag.
A lányom osztályában az egyik kisfiú a másodikat ismételte az anyukája kérésére, mert kicsit lassú volt a gyerek. Biztosabb alapokat akart. Szerintem ez tök normális.

gorillka 2009.10.20. 06:03:37

Abban egyetértek, hogy kisebb létszám kellene a hatékony tanításhoz. De, hogy vitába szálljak a fiatalabbakkal, nem haszontalan a lexikális tudás, számtalan esetben éltem vele. Kamatos kamatot pedig már a hetvenes években is tanultunk...
Harminchatan voltunk egy osztályban. Voltak a jó tanulók (jó fejű gyerekek) a hármas négyesek és a rosszak (lehet ma figyelemhiányos és egyéb tanulási nehézséggel küzdők csoortjába tartoznának).
Jó, hogy ezeket gyerekeket nem írják rögtön le.
Úgy tűnik számomra, hogy nem interaktív táblára és kakaóbizts számítógépre lenne szükség, hanem tbb pedagógusra.
Erre kéne pénzt fordítani.
És a tanároknak nem kékszalagot kéne kitűzni, hanem az észnélküli pazarlást eutasítani, "tökösebb" igazgatót választani, aki ki tud állni az oktatásért.

Cyr · http://gyermekszoba.blog.hu 2009.10.20. 06:25:08

@gorillka: Tévedsz. Nem vagyok tanár. Négy gyereket nevelek. És nagyon remélem, ők így soha nem fogják ezt a mondatot leírni.

közlekedési bűnöző (törölt) 2009.10.20. 06:55:21

gorillka:

"A lányom osztályában az egyik kisfiú a másodikat ismételte az anyukája kérésére, mert kicsit lassú volt a gyerek. Biztosabb alapokat akart. Szerintem ez tök normális"

Ez a szülő az üdítő kivételek egyike és nagyon ritka. A legtöbb ordítva rohant be az iskolába, ha rossz jegyet kapott a gyerek, illetve hisztizett és ripákolt, ha megbuktatták. Már amíg lehetett. Pedig szankcionálás nélkül vazze a gyerek azt tanulja meg, hogy a tetteinek / lustaságának nincsen következménye. Aztán lehet sírni, ha 18 évesen sittre kerül. (Akkor fog elgondolkozni a b..f.sz szülő, hogy mit rontott el. Vagy akkor sem, hanem szidja a rendőrséget, aki a kicsi fijját elvitte.

kitudja 2009.10.20. 07:22:23

ma már alap az a vélemény is a fiatalok között, hogy minek tanulni, mikor ott van minden az interneten.
bármi kell, bárhol, bármikor gyorsan letölthető...
és minek olvasni, van már hangoskönyv is, amúgy :(

beszélő 2009.10.20. 07:37:06

Nyolc-kilencszáz-ezer magyar lakosra jut ma egy magyar Nobel-díjas.
Nincs a földön még egy ilyen nemzet.Ebbe nem számoltuk bele a Los-Alamosban dolgozó magyar feltalálókat.
Ezt a közel 50 éve jól működő oktatási rendszert alakítják át fércelik mindenféle bolognai stb. demagógiával.
Ha a nyelvoktatást anyanyelvi szinten oktatnák a világ élvonalába kerülhetünk.
Így is sok tudós dolgozik az államokban.
Általános iskolás koromban a nulláról indulva olyan szintre jutottam a szlovák nyelvben, hogy kiváló tanárom Knyihár János (áldott emlékét örökre őrzöm)javasolta hogy szlovák gimnáziumban tanuljak tovább.
Egyik leányom középiskolában a nulláról a III. osztály végére olyan német tudást szerzett, hogy könnyen le is érettségizett németből is.
Mind két esetben anyanyelvi szintű tanárok tanítottak.
Az oktatási rendszert nem szabad bántani.
Mondogatta apám:járt utat járatlanért el ne hagyd.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.10.20. 07:44:49

@kitudja: És ebben tökéletesen igazuk van. Mára az a fajta tanítás, hogy mikor volt a Rákóczi szabadságharc, vagy hogy hogyan hívták Ady kedvesét, elvesztette a lexikális fontosságát: ha valaki nem tudja de szüksége van rá, nagyságrendekkel könnyebben tudja meg: hozzáfér, és kényelmesen keres a neten. Amíg ez nem volt, meg lehetett indokolni az adatok tanítását.

Tanulni tehát nem az adatokat kell. Még csak nem is az adatok megtalálását (emlékszem nekem még tananyag volt a könyvtári rendezés is, hogy ha mégis kell valami, akkor könnyen megtaláljam), mert az is meg van oldva.

Azt hiszem az elhanyagolt ám igazán fontos dolgok a következők:
- logika, logikus gondolkodás, következetesség, illetve az ellentmondás felismerése. Ebből lesz a szövegértés.
- forráskritika. Van net, de televan hülyeséggel is.

cuttysark 2009.10.20. 07:47:04

@gorillka: Sajnos tapasztalatom szerint ritkán döntenek a tanárok saját igazgatójukról. Véleményezési joguk van, amit rendszerint az önkormányzat oktatási bizottsága is nagyívben leszar, mert a polgármester csókosai vannak benne, és arra szavaznak aki szintén az. Ez Magyarország+oktatás.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.10.20. 07:48:16

@beszélő: Az a helyzet, hogy a világ akkorát változott, hogy a járt útról tudható, hogy baj van vele. Kényelmetlen, de ez a valóság.

is 2009.10.20. 08:01:12

ott sántít a dolog, amikor az önkormányzati iskola fél az Önkormányzatától. amikor a település választópolgára fél a település vezetőitől, akiket ő választ, és akiknek elküldéséhez neki (nekik, a település lakóinak) volna elég ereje. amikor a polgár nem érzi, hogy neki van hatalma a választott vezetőkön és nem fordítva.

az a baj, hogy ebből az alapállásból az jön ki, hogy NINCS alulról jövő kezdeményezés. az a baj, hogy az utólagos tanári véleményzesét csinálták 10 évig, és MINDIG az jött ki, és az élet összes területén csak az jön ki (lásd egészségügy, REIT), hogy SOHA SEMMI SE JÓ. tehát alulról nem jön javaslat, az utólagos vélemény pedig mindig negatív. a franc fog itt a továbbiakban véleményezősdit játszani, pont az Magyarország baja, hogy mindent megvéleményeztetnek, kezdve a tavaly népszavazással, ami megmutatta, hogy az indulat képes bármely észérvet lesöpörni, az emberek a véleményüket még csak véletlenül sem észérvek alapján alakítják ki.

ez Magyarország, a 10 millió ember hozta ezt össze.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.10.20. 08:16:19

@balage_81: Ne viccelj ezzel, megnézed az OTP-kölcsönödet,és 1-2 év alatt magadtól is rájössz,mi a kamatos kamat.Így tanulunk az életből.

Mayday 2009.10.20. 08:24:21

Az a legnagyobb baj a mai oktatással hogy mindenkinek csak jogai vannak. Pl ma már nem lehet fegyelmezni a gyereket, mert nincs mivel (hozzá nem érhetsz, ha megbünteted, apuci bejön és szétver stb).

Ehhez képes anno (80as évek vége) a magyartanárnőmnek volt egy másfél kilós kulcscsomója, amivel centis pontossággal találta el az osztály (42en is voltunk olykor, mégis síri csend volt!!!) bármelyik pontját... vagy kaptunk vonalzóval is ha kellett. És ha otthon panaszkodtunk akkor kaptuk mellé a másik kettőt, hogy hogy merjük a tanár igazát kétségbe vonni.

Emellett az öltözködés/megjelenés is elég vegyes lett, olykor ez is akadályozza az oktatást - még mielőtt elkezdetek hőzöngeni: tessék megpróbálni 15-20 miniszoknyás, 17 éves lány között mondjuk 35-40 éves férfiként rendesen tanítani, amikor akkor a szoknyája hogy ülve kilátszik hogy nincs rajta alatta semmi - szemben a régi undorító, de hasznos köpennyel.

Vissza kéne venni a jogokból de nagyon, aki nem tud, azt megbuktatni és nem félni a mindenféle szülői/ombudsmani megtorlásoktól, mert mindenki abból a tudásból és életszemléletből él, amit az általánosban belenevelnek/belevernek.

Mayday 2009.10.20. 08:25:29

amikor akkor a szoknyája = amikor akkora a szoknyája

evangelista 2009.10.20. 08:48:14

Ott tévednek nagyon sokan (a laikusok esetében nem olyan nagy baj, de a minisztérium esetében már bűn), hogy kompetenciát nem lehet fejleszteni tudás, megfelelő ismeretanyag nélkül. A logika, a következetesség képességének kialakításához is szükség van az alapos tudásra. Egyébként valóban nem kell tudni, ki volt Ady kedvese, azt sem, hogy mikor volt a mohácsi vész, helyesen írni sem kell tudni. Hiszen ezt egyszerűen csak úgy hívják: műveltség.
A buktatásról annyit: a tanárok (tanítók meg különösen) nagyon alapos megfontolás után buktatnak meg valakit. Higgyétek el: átgondolják százszor, ezerszer. Ha így döntenek, annak nagyon súlyos oka van. A bukás hivatalos neve egyébként évismétlés. Ez fedi a lényeget. Nem megfelelő a tudása, tehát ismét meg kell tanulnia. Ha másodikban nem tanulta meg a szorzót, akkor ne az ötödiket ismételje, hiszem ott nem fog szorzást tanulni. A szülői kérés meg álszent dolog. Ott, ahol a szülő követi a gyerek előmentelét, ő maga kéri a tanítót, hogy ismételjen évet.
Gondolom, írásomból kiderült: tanár vagyok. Itthon meg van négy gyerekem. A legnagyobb gimnazista, a legkisebb 3 hónapos. A két középső általános iskolás. Egész életemet iskolában töltöttem (vagy én tanultam, vagy én tanítottam, vagy szülőként voltam jelen). Az oktatási rendszer minden hibáját a magam bőrén tapasztalom. Az egyik legnagyobb hibának mégis azt tartom, hogy megszűnt a munkára nevelés és a felelősségvállalás. Ezeket is az iskolában kellene megtanulni ugyanis. Már ha az életre akar nevelni. Mert ezek a gyerekek egyszer felnőnek, dolgozniuk kell (akkor is, ha nincs kedvük, fáradtak). Nem lesz ott anya vagy apa, aki megcsinálja helyettük, aki megoldja a konfliktusokat. A gyerekeknek manapság ezt nem tanítjuk meg.

sertésmájkrém 2009.10.20. 08:52:57

@Mayday: Buktatni nem lehet, emrt osztályok szűnhetnek meg, ezen kívül a lóvét is /kopf adják. :)
Ennek a rendszernek (is) annyi. Olyan folyamatok indultak be a társadalomban, ami az oktatás (és persze sok más) teljes szétzülléséhez vezet.
Megállíthatatlan, srácok rossz hír, de szembe kell nézni vele: ez csak rosszabb és rosszabb lesz még sokáig.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.10.20. 09:02:47

@evangelista: "kompetenciát nem lehet fejleszteni tudás, megfelelő ismeretanyag nélkül. A logika, a következetesség képességének kialakításához is szükség van az alapos tudásra."

Természetesen, hiszen legkönnyebben példa alapján tanulunk szabályokat. Példából viszont van sok, ami már kéznél van, és nem kell megtanítani.

A műveltség az, aminek az értéke a legtöbbet csökkent az utóbbi 10 évben. Kábé a műveltségi vetélkedők típusú játék vagy kérkedés maradt meg, a komoly munkához nincs rá szükség, mindennek utána lehet nézni. Manapság jóval értékesebb a szakterületén mélyen járatos ember, mint a mindenről egy kicsit tudó művelt ember. (persze ha egyszerre igaz, az sem hátrány)

A gond akkor van, ha a megismerés képessége nem fejlődik ki, amikor gond van a szövegértéssel, és így se nem tanulja meg, se nem tud utánanézni. Elsőévesek között is látok ilyesmit, pedig már túlvannak egy felvételin..

evangelista 2009.10.20. 09:03:26

@Mayday: És ha otthon panaszkodtunk akkor kaptuk mellé a másik kettőt, hogy hogy merjük a tanár igazát kétségbe vonni. Megbünteted, apuci bejön és szétver.
Az ilyen mondatokon felháborodnak ám, rendesen. Mert azt veszik le, hogy te verni akarod a gyereket. (Pedig akarja a fene.)
Csak a szülő megtorol (alkalmasint egy rossz jegyet is). Az ombudsman meg kijelenti (miután megvertek egy tanárt), hogy nem volt joga meghúzni a lány haját. Ez majd akkor lesz vidám, amikor ezek a jogokkal felruházott gyerekek "rászabadulnak" a társadalomra. Ilyen szépen és jól megtanulták a konfliktuskezelést. Igazságtalanság ér: ütök. Erre a hatalom lelkesen bólogat.
Persze nem általánosságban beszélek. A gyerekek jelentős része megtanulja otthon a viselkedési normákat. (Nem is keverednek konfliktusba a tanárral; sem a gyerekek sem a szülők.) De mi a helyzet azokkal, akik nem???
Lehet, hogy én elrontok valamit, de nálunk a családban csak korlátozott demokrácia van. Mert a gyereket azért neveljük, hogy jó ember legyen belőle. Ugyanez a helyzet az iskolában is. Ahogy a hajón is csak egy kapitány van...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.10.20. 09:04:59

@Cyr: Nos, ebben valóban igazad van... nem mentség az sem, hogy siettem már, mikor írtam...

elod72 2009.10.20. 09:08:16

@Mayday: Jajj, jajj, jajj! Ne tessek mar ilyen butasagokat irni! Azert, mert On rendesen megszivta, utottek az iskolaban, utottek otthon, nem kene ezt a "szep" hagyomanyt tovabbvinni. (Azonosulas az agresszorral.)

A TANARnak rengeteg eszkoze van. Rogton ott van a szemelyisege. Ha hiteles, erdemes ra odafigyelni. Persze ha oran inkabb a lanyok szoknyaja ala kukucskal, es ezert rossz a lelkiismerete...

On tenyleg abbol az eletszemleletbol el, amit Onbe vertek, de higgye el latatlanban, letezik a paternalista vilagszemleletenel jobb is. Igen, az agresszion alapulo neveles rendkivul latvanyos eredmenyekre kepes. Sot, valamennyi "finom" modszer osszehasonlithatatlanul tobb energiat igenyel. Megis azt hiszem, hogy az csak az utobbi vezethet egy jobb vilaghoz. Csak remelni merem, hogy On nem tanar, igy karokozasa nem olt szamottevo merteket!

kultúrterrorista (törölt) 2009.10.20. 09:08:57

Kissé sarkított ez a poszt. Nem, mondom, bőségesen akadnak minisztériumi szinten olyanok, akik annyi kapcsolatban vannak az oktatással, hogy jártak iskolába. De az ELTE BTK-n végeztem tanár szakon, részt vettem kutatásban és módszertan, tananyag fejlesztésében. A tanáraim egy része maga is aktív pedagógus (vagy legalább 2 évtizeden át az volt), és pontosan tudták mit csinálnak és javasolnak. Az integrált oktatás, amit oly sokat átkoznak, tulajdonképpen szintén onnan indult. (most nem fejteném ki, miért tartom hasznosnak)
Több javaslatukat és kutatásukat is beemelhetnék az oktatáspolitikába. Sajnos kis részével történik ez, de azért fontos kérdésekben ott vannak szakértő pedagógusok is.
Sokkal nagyobb bajnak tartom, hogy maguk a pedagógusok nem tesznek semmit azért, hogy változások legyenek. Hősiesen védelmeznek egy elvet vagy egy tradíciót (pl érettségi) és nem fordítanak arra energiát, hogy valóban, kritikai módon szóljanak hozz valamihez, kutassanak, kötelező óraszámon túl képezzék magukat, akár csak kíváncsiságból, érdeklődésből. Aki meg megteszi, azt rövid időn belül lefújozza a saját tantestülete... Főleg vidéken.

"Egyszerű példa erre: általános iskola alsóban nem adnak jegyet, csak 4. végén, csak szülői beleegyezéssel lehet buktatni.
Miért nem ellenkeznek a tanárok?"
újabb tévedés és elszánt tradíció védés. A gyereke 6-10 éves koruk közt (valójában 6-12) igen nagy egyéni fejlődésbeli különbségeket mutatnak. Például van aki 6 és fél évesen iskolaérett, unja az óvodát, kár lenne visszafogni, de még az írás-olvasással meggyűlik a baja. (A legtöbb gyerek 7 és fél ill. 8! évesen válik az olvasásra igazán éretté.) Nem osztályozás arra szolgál, hogy ezek az egyéni különbségek ne okozzanak a kezdet kezdetén frusztrációt, téves megítélést, vagy a teljesítménykényszer miatt gátlásokat. A gyerek egyébként sem azt érti hogy fekete pont mert nem tudtam, hanem fekete pont, rossz vagyok, elutasítottak.
Csak hát Magyarországon:
1, csak az jó és elfogatható ami skatulyázott és keményvonalasan beértékelt, attól se jobbra se balra
2, a tanárok (főleg a régebbiek) semmiféle támpontot nem kaptak arra, hogy hogyan értékeljenek az új helyzetben és hogyan zárkóztassák, kezeljék azokat, akik fél, egy, másfél évvel később válnak valamire éretté.
E két ok miatt pedig valóban bukik az egyébként jó módszer, rendszer.

Csavarhúzós 2009.10.20. 09:12:04

Túl általános a poszt, és így nem tudom mi értelme. Mindenki szidhatja a rendszert a kommentekben?
A túl általános fogalmazással az a baj, hogy nem igaz. Például itt egy Horn Gábor cikk a NAT bevezetéséről:
www.onkorkep.hu/7_kulonszam/3.html

Horn Gábor konkrétan tanít, tehát nem 30-40 éve jár utoljára iskolában.

Pokorni is tanított, aztán lett szakszervezetis (PDSZ). Pálinkás otthon van a felsőoktatásban.
Vannak persze kivételek, de általánosítani nem lehet.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.10.20. 09:13:49

Az alapvető probléma, hogy az országban úgy általában kevés a pénz. Ezért MINDEN országos szintű döntéshozói pozícióban azért vannak emberek, mert az ipam-napam odaterelgette őket, mert ott lehet lopni. Egró MINDEN o.sz.d. pozícióban alkalmatlanok ülnek.
Mit vártok?
Ha majd nem KELL az államtól lopni ahhoz, hogy valaki g*cigazdag legyen, (pontosabban, amikor majd a magánszektorból több pénzt lehet kitermelni, mint amit az államtól el lehet lopni) akkor majd tényleg azok lesznek o.sz.d. poziban, akik ezt többé-kevésbé szívügyüknek érzik, vagy legalábbis ilyet tanultak az iskolában.
Ez előreláthatóan sohanapján lesz. Kis ország, kis piac, itt mindig az állam lesz a fő pénzforrás.

Mayday 2009.10.20. 09:14:36

@elod72: mi is az a rengeteg eszköz? Személyiség? Legyen személyiséged 30 üvöltöző 16-17 éves előtt, akik még életükben nem tiszteltek soha semmit, viszont szívbaj nélkül a képedbe fúj egy fél palack CS-gázt, ha megpróbálsz egyest adni neki.

Csak a félreértések tisztázása végett: SOHA nem bántottak az iskolában fizikailag és a 8 év alatt összesen 2 esetben volt a soksok tanár és a 40-42 diák között ilyen irányú fizikai érintkezés.

Csore60 2009.10.20. 09:17:45

Evangelista a szívemből szóltál! Tudás nélkül nem lehet kompetenciát fejleszteni. Csak halkan merem megjegyezni, hogy a 60-as években ezt tudták, és eszerint cselekedtek tanítóim. Nem volt az osztályban ennyi analfabéta gyerek... Valójában egy sem, volt egy-kettő, aki gyengébben írt, olvasott, de TUDOTT írni, olvasni.

Hogy messzről jött emberek mondják meg, mit csináljanak az iskolák? Ez már régen így van...

Demokrácia? Ugyan, ne nevettessetek... Én erre bevezettem a DIKTOKRÁCIA fogalmát... Iskolában dolgozom, minden hülyeségről szavaztatanak bennünket, közben tudjuk, merő formalitás az egész, csak meg kell lennie, hogy megmaradjon a demokrácia látszata. Akkor ez most micsoda, tessenek megmondani?

Valamikor sokat szidták az átkost, mert rengeteg felesleges adminisztráció volt, kevesebb idő maradt a gyerekekkel foglalkozni. Most az adminisztráció az isten személyesen. 10-szer annyi van belőle, mint az "átkosban". Mindegy, hogy mit csinálsz, csak legyen leadminisztrálva! Milyen szép magyar szó....

elod72 2009.10.20. 09:19:00

@evangelista: A problema a demokracia szo felreertelmezesebol adodik. Ha egy keteves gyerek at akar maszni az erkely korlatjan a 7. emeleten, akkor nyilvan nem fogom neki megengedni. Ugyanakkor ha reggel az oteves lanyom nem a piros zoknijat akarja felvenni, hanem a keket, akkor ertelmetlen hatalmi szoval az en opciomat eroltetni.

Ennel sulyosabb kerdes a testi fenyites. Igenis, a tanar nem huzhatja meg a gyerek hajat, nem dobalhatja kulccsal, nem adhat neki kormost. Intelligens emberek nem hasznalnak ilyen eszkozoket konfliktusok megoldasara, a tobbieknek meg tilos.

(A verbalis eroszak ugyanolyan megiteles ala esik mint a testi, es hat ebben magam sem vagyok teljesen buntelen. :-)

Mayday 2009.10.20. 09:21:29

@kultúrterrorista: nem ilyen súlyos ez a fekete pont. az 5 éves gyerekem simán tudja, mi az a fekete pont meg a piros pont... és a kis lelkével kb 2 másodperc alatt megérti hogy a fekete pont azt jelenti, hogy rossz volt, a piros meg azt hogy büszke rá az óvónénije.

nem mellesleg az elsősök igen nagy része már tud olvasni mire elsőbe megy; ha a gyerek nem tanul meg olvasni 7-8 éves korára akkor az a SZÜLŐ hibája, ugyanis anno a mi osztályunkban kb azok tudtak rendesen olvasni, akikkel a szüleik eleget foglalkoztak otthon. igaz akkor még nem volt maunikasó.

persze a gyerekek között tényleg vannak különbségek, de ezek kellően elhivatott szülőkkel erősen csökkenthetőek, viszont ezt már a gyerek 2-3-4 éves korától szem előtt kell tartani és úgy nevelni hogy legyen benne ambíció, akarjon a legjobb lenni.

Az van, hogy mimózaként bánnak sokan a gyerekkel, pedig értelmesen és ésszel terhelve sokkal jobban okosodik és fejlődik a jelleme is.

Mayday 2009.10.20. 09:23:52

@elod72: Már Murphy is megmondta, hogy a gyereknevelésről szóló 1000 oldalas könyv akkor a leghatásosabb, ha fejbevered a gyereket vele.

Viccet félretéve: VAN az a helyzet, amikor a gyerek egy fülesből örökre megtanulja, hogy pl nem futhat át az úton vagy nem ihat alkoholt/nem cigizhet. Lehet persze próbálkozni szép szóval, de az ember olyan, hogy olykor csak a fülesből ért, ez alól a gyerek se kivétel.

elod72 2009.10.20. 09:30:01

@Mayday: Ez egyszeruen tevedes. Nincs olyan, hogy csak a fulesbol ert. Felreertes ne essek, magam is utottem ra parszor a lanyaimra (max. 5 alkalom), de ennyiszer sem kellett volna. Hiba volt. Egyelore nem cigiznek, alkoholt is csak mertekkel fogyasztanak (beledugjak a nyelvuket a sorbe), de hat 5 es 7 evesen ez meg nem olyan nagy eredmeny. Majd 20 ev mulva megirom, mi lett beloluk :-)

kuki123 2009.10.20. 09:31:08

elolvasás előtt tudtam mit fogok ide írni,de azért elolvastam..hát igen "Magyar" Bálintnak sok minden köszönhető :)

JOBBIK-ot kormány erőnek

kukko 2009.10.20. 09:32:13

Pedagógusként nem értem, hogy miért nem vagyunk felháborodva pl. az osztálylétszámok további növekedése miatt. A jövő évben a gazdasági visszaesés mértékénél nagyobb elvonás sújtja az oktatást, ráadásul az önkormányzatok is kevesebb pénzt fordíthatnak jövőre az oktatásra. Pedagógusok részéről: csönd. Az egészségügyben dolgozók komolyan tudják érvényesíteni akaratukat, mi nem.

Arról beszélgettem kollégákkal, hogy egyedül az érettségi bojkottálása lehetne hasznos, hiszen arról külön szerződést írunk alá, ha ez nem történik meg, akkor talán nem lehetne kötelességmulasztás miatt jogi következménye. Csak lenne-e ehhez elég bátorságunk? Nem esne-e meg a diákokon a szívünk?

Mayday 2009.10.20. 09:35:01

@kukko: talán azért nem, mert anno a mi osztályainkban 35 alatti létszám soha nem volt, ellenben 40 feletti elég gyakran, mégis emberek lettünk. nem az osztálylétszám a baj.

Mayday 2009.10.20. 09:36:07

@elod72: na én nem engedem 5 éves gyerekem sem alkohol sem szénsavas üdítő közelébe.

mondjuk a kólát utálja, mióta 2 évesen megkóstoltattuk vele, azóta ki lehet kergetni vele a világból :)

evangelista 2009.10.20. 09:59:05

@elod72: Ugyanazt mondtad, amit én (csak ékezetek nélkül - bocsika :))A demokráciát azok értelmezik félre, akik csak a jogokkal vannak tisztában. (A jogok közül is csak a sajátjaival.) Egyébként fel sem merült a gyerekek verésének kérdése - legalábbis részemről. Mellesleg én még nem ütöttem meg a lányomat (tizenöt éves), s ő sem iszik alkoholt, nem cigizik.
Azt kellene eldönteni, milyen iskolát várunk el. Oktasson vagy neveljen is. Mert ha a nevlést is elvárjuk, akkor más jogok illetik meg a gyereket. (Pl.: dohányzást, alkoholfogyasztást csak az iskola területén tilthatod. Innentől a gyerek a kapuban röhögve gyújt rá.) A szülök kikérik maguknak a gyerek fegyelmezését (nem verésről beszélek!!), de ha rosszat csinál, az első kérdések egyike: ezt tanultad az iskolában?

evangelista 2009.10.20. 10:06:56

@kukko: Rossz az érdekérvényesítési képességünk. Pedig a pedagógusoké a legnagyobb értelmiségi réteg. Mégis, amikor a sztrájk felmerült, az is azért bukott meg, mert csak a tanítást lehet beszüntetni, a felügyeletet nem. (Elégséges szolgáltatás.) Akkor meg mi értelme? Csak magaddal tolsz ki, pótolhatod (a sztrájk napjára meg biztosíthatsz programot, hogy ne szedjék szét az iskolát).
Ahányan vagyunk, annyi felé megyünk. Félelemből (elküldenek, bezárják az iskolát, stb.) vagy társadalmi nyomásra. (Mit akarnak a tanárok már megint? Délben már otthon vannak, ott a nyári szünet...) Társadalmi megítélésünket a rengeteg oktatási botrány sem erősíti. Olybá tűnik, mintha minden pedagógus ordítozós, verekedős barom lennne. Ez ellen sem teszünk semmit.

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.10.20. 10:27:42

@kitudja: és szerinted van értelme megtanulni dátumokat, neveket, adatokat, ha azok az ember mindennapi munkájában nem játszanak szerepet? Ha kell valamihez, akkor megnézed a wikipedian. Manapság annyi információ van a világban, hogy lehetetlen mindent megtanulni. Azt kellene az iskolákban elsajátítani, hogy ha szükséges, hogyan tanuljon meg valamit az ember minél rövidebb idő alatt. Tehát az iskola tanítson meg tanulni.

A hangoskönyvet egyébként én sem szeretem, elvész az olvasás öröme általa. Meg nem is lehet annyira odafigyelni rá.

Liora · http://www.pallas70.hu/marketing-kepzes.php 2009.10.20. 10:41:33

A tanároknak már csak azért sincs akkora érdekérvényesítő erejük egy sztrájk esetén, mert az ember nem érzi meg a tanítás hiányát a saját bőrén. Annyi történik, hogy a gyerek este azt újságolja el, hogy "képzeld anyu, ma nem volt tanítás, így egész nap fociztunk a többiekkel".

Ellenben ha a vasutasok vagy az eü dolgozók sztrájkolnak, akkor azt lehet érezni: nem jutsz be a munkahelyedre, többet kell várnod a sorodra az orvosnál.

Mit vonok le ebből? A szülők szarnak a gyerek fejére.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.10.20. 11:02:30

@danaz: Amikor pedig élőben kellene valakivel beszélned bármiről, akkor is mondat közben felcsapod a laptopot, hogy megnézd, mit lehet róla a wikin találni?

Persze ha valaki csak virtuális kapcsolatokat ápol, ott mindig van idő 30 mp alatt átfutni a gugli első találatát. Munkához is jó, hogy ha valamit elérsz. És tényleg kiváló beszélgetesek lehet lefolytatni különösebb tárgyi tudás nélkül - legfeljebb a fociválogatott, meg a Barbárok közt lesz a téma. Végül is van, akinek ez elég.

Nem lehet azonban abból élni, hogy úgysem tudok mindent megtanulni, akkor minek elkezdeni! Az interneten meg tényleg ott van minden, de saját tudás nélkül elveszel a sok információ között még akkor is, ha az mind helyes és tényszerű. Hát még az interneten!

És ha nincs szükség dátumok, nevek és adatok megtanulására, akkor minek a megtanulásával tanuljon meg tanulni a gyerek? Mit rendezzen akkor ok-okozati viszonyba, hogy tanuljon érvelni, ha tényeken alapuló érvei nincsenek, mert hát a tények ott vannak az interneten úgyis?

elod72 2009.10.20. 11:09:42

@evangelista: Orulok, ha egyetertunk. En kizarolag oktatast varok el az iskolatol, a nevelest igyekszunk mi intezni. Az iskolaban (+ napkoziben) eltoltott ido miatt azonban ez a ketto nem valaszthato teljesen szet.

Ugyanakkor vilagos, hogy adott "gyerekanyag" mellett sok iskolaban a nevelesnek kell dominalni, es az oktatas hatterbe szorul. Ilyen iskolakat szerencsere nem ismerek szemelyesen.

Erre a kettossegre abszolut nincs felkeszulve az iskolarendszer. A szocializmusbol ittmaradt gondolat, hogy tarsadalmi helyzettol fuggetlenul mindenkit ugyanolyan mertekben illetnek meg bizonyos dolgok (ld. egeszsegugyi ellatas). Ez (lenne) a "baloldali" megkozelites. Ezzel szembehelyezheto, hogy jarjanak a jobb kepesseguek olyan iskolakba, ahol tenyleg az oktatas van eloterben, a rosszabbak pedig oda, ahol a neveles. Ez lenne a jobboldali filozofia.

Az idealis talan a ketto tudatos/egeszseges keverese lenne. Francia ismerosom szulei nagyon gazdagok voltak, de gyerekuket tudatosan olyan iskolaba irattak, ahol a gyerekek fele zuzosabb kornyezetbol erkezett. Ezt az iskola szandekosan igy szervezte, egymas melle ultettek "jot" es "rosszat", a tanitas jelentos resze "csapatepitessel" (utalom ezt a szot) telt. Es a "jok" tenyleg huztak felfele a "rosszakat", mikozben a "jok" is profitaltak az egeszbol.

PS: A magyar partok programja (ha van ilyen), bal-jobb kategorizalasa nyilvan koszonoviszonyban sincs a bal-jobb ertekekkel.

PPS: Magyarorszagon rendkivul alacsony a tarsadalom onszervezodo ereje. Ez is a 40 ev oroksege; a nep felulrol (kormany, miniszter, onkormanyzat, szakszervezet, igazgato, akarki) varja az iranyitast.

kukko 2009.10.20. 13:16:48

@Mayday: Persze, csak ha 40 emberrel foglalkozik az ember, akkor gyakorlatilag csak az a lehetősége, hogy frontális órát tart, csoportmunkák meg "ötletes feladatok", amiket minden továbbképzésen javasolnak, nem ekkora osztálylétszámra vannak szabva. Az oktatás struktúrája is más, olyan érdektelen emberekkel lehet találkozni szakközépiskolákban és gimnáziumokba, akik régebben simán megrekedtek volna a 8. után. Ebből adódóan a magatartás sem olyan az osztályokban és a motiválás sem egyszerű. Ezzel persze a mi dolgunk lett nehezebb. És ma már a társadalom sem úgy áll hozzá, hogy ha a diákot nem sikerült valamire megtanítani, akkor hülye, hanem a tanár nem tudta megfelelően motiválni.

Bergeroth 2009.10.20. 13:19:20

@flugi_:
Akkor most a szülő feladata eldönteni, hogy megbukhasson-e a gyereke, vagy a tanáré aki oktatja és nap mint nap látja, hogy mit tud, vagy mit nem tud a gyerek?
Ha a szülőé, akkor a tanár teljesen felesleges, hiszen ennyi erővel a szülő is oda tudja adni a szakkönyvet a gyereknek, hogy nesze fiam tanulj.
Ha a tanáré, akkor viszont végképp nem értem, hogy a szülőnek ugyan mégis milyen jogon van akármilyen beleszólási joga abba, hogy a tanár hogyan ítéli meg a gyerek értelmi szintjét.
Amikor én jártam általános iskolába, akkor még az volt a divat, hogy aki jól tanult az továbbtabulhatott, aki meg rosszul tanult azt megbuktatták.
Lehet, hogy a rossz tanulók később nem vitték semmire, így jártak, viszont nem is volt ám annyi analfabéta, hülye, sötét és seggbuta végzős mint most.
És ez tény.

kukko 2009.10.20. 13:23:00

@evangelista: Hát annak biztosan nagy lenne a visszhangja, ha egy-két pedagógus nem írná alá az érettségiztetésre szóló megbizást. Arra is kíváncsi lennék, hogy ezeket a gyerekeket leérettségizetné-e (idén már ingyen) valaki csak úgy szívességből pár csésze kávéért meg néhány szendvicsért.

Bergeroth 2009.10.20. 13:30:17

@kukko:
Ki nem szarja le?!? Tudsz vagy nem tudsz? Ha tudsz átmész ha nem akkor buktad. Nem értem, hogy ezen mit nem képesek megérteni az emberek?
Az jobb ha átengedik jóindulattal és később még utcaseprőnek sem veszik majd fel?
Tanulj vagy segghülye maradsz, ennyi és nem több. Ha nem egy ilyen elbaszott oktatási rendszerünk lenne, ahol a tanárnak ki kell nyalnia a tanulók seggét és még azokat is át kell engedniük, akik a saját nevüket nem tudják normálisan leírni, attól mégis mit várunk? Hogy életképes, intelligens, határozott, szorgalmas és dolgozni akaró munkaerőt fognak kiegedni a kezeik közül?
Ugyanmár! Ne vicceljünk kérem!!

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.10.20. 17:15:34

@Bergeroth: nyilván a konszenzus lenne áldásos, csakhogy a konszenzusnak csak akkor van értelme, ha ugyanazok a szempontok. Sok szülőnek az a szempont, hogy a bukott gyerek ciki, amit minden eszközzel el kell kerülni. Ha nincs egyetértés, akkor már kész a baj, azzal kezdeni, hogy kinek áll hatalmában dönteni, már eleve egy vesztett helyzetből indul.

Sokszor egyszerűen a szülő az, akit oktatni kéne.

lyesmith 2009.10.20. 17:18:07

@beszélő: A Nobel díjjasok, Los Alamos-ban kutatók kevés kivételtől eltekintve a a II. VH előtt jártak közép iskolába egyetemre.

Ezzel együtt ez "Nyolc-kilencszáz-ezer magyar lakosra jut ma egy magyar Nobel-díjas. Nincs a földön még egy ilyen nemzet.Ebbe nem számoltuk bele a Los-Alamosban dolgozó magyar feltalálókat."

csupán egy önféyező mítosz.

Alhazred 2009.10.20. 17:21:00

amíg XY kilencedikes nem tudja saját születési dátumát és anyja nevét, addig miről is beszélünk? ráadásul szakKÖZÉPbe vették fel, mert csupa négyes-ötössel érkezett az iskolába, ugyanis nem MERT neki rosszabbat adni az általános iskolás tanár.

Alhazred 2009.10.20. 17:32:30

@kukko: hát még ha érettségiztetés helyett inkább megbuktatná a gyereket, szórakozzanak vele a pótérettségin mások.

Bergeroth 2009.10.20. 17:36:31

@flugi_:
Attól a gyerek nem lesz okosabb, intelligensebb, hogyha puszira adunk neki jobb jegyet, csakhogy érezze, törődnek vele.
Az, hogy a bukott gyerek ciki, ahhoz a tanárnak semmi köze nincsen. Arról csak és kizárólag a szülő és a gyerek tehet, senki más. A tanár maximum szarul adja le az anyagot. De ha a diákot egy kicsit is érdekelné a tananyag, akkor otthon utánaolvasna és megtanulná.
Nem a tanár a hibás azért, mert a gyerek lusta tanulni és segghülye marad.
Itt ebben az országban, jelenleg, a szülők kb. 90%-a, minden tekintetben, teljesen alkalmatlan a gyereknevelére.
rossz jegyet kap a gyerek mert segghülye, erre a szülő megveri a tanárt ?!!?? Ez mi!!???
Szánalmas.

IZs 2009.10.20. 19:14:03

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: egyetértek, mert pl. verseket nem (csak)azért tanulunk, hogy legyen miből idézni, hanem a szókincs bővítése végett és hogy ne billiárdgolyó sima legyen az agykéregünk. Ha csak a munkához szükséges ismereteket tanítanánk (14-18 évesen ki tudja ki milyen munkát fog végezni?) elég érdekes lenne egy 30 fős osztályban a tananyag!?
elod72: ha elvárod, ha nem oktatni nevelés nélkül szerintem nagyon nehéz lehet, már azzal is nevel a tanár ahogy kinéz, megszólal, szereti-e a munkáját,a személye hat, ha akarja-ha nem, nagyon nehéz lehet manapság a kezdők tanárnak lenni, annó helyből kaptam valamennyi tiszteletet csak azért, mert tanár volt a foglakozásom, ma lesajnáló szavakat kap azért, mert csak a tanárságra futotta

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.10.20. 20:28:48

@Bergeroth: úgy érzem te nem nekem válaszoltál :D

Bergeroth 2009.10.20. 22:37:16

@flugi_: Igazából csak úgy általánosságban mindenkinek. :P

melkaart 2009.10.21. 02:27:55

@kultúrterrorista: NEm áll szándékomban megkérdőjelezni az általad említett kutatók tudását, ugyan nekem más emlékeim vannak az ELTE tanárképzéséről, azt tippelem, némelyik tanárom nehezen boldogulna a legszelídebb osztályomban is. Ugyanakkor érdemes megnézni, mi lett a következménye - ötödikben szembesül azzal a tanár, a szülő, sőt a diákok egy része is, hogy nem tud olvasni, számolni, írni. Ötödikben ezeket már nincs idő megtanítani, főleg úgy, hogy az osztály másik fele ezalatt halálra unja magát, teljes joggal. (Jelzem, a túlélési stratégiát megtanulják erre a korra: ötödikes lány, tanulószoba - "Ne tessék ezt kérdezni, most írtunk dolgozatot belőle" - úgy véli, a maradék időt kibekkeli a törtek ismerete nélkül). Így aztán ötödikben csupa kudarc éri - esélye sincs teljesíteni az elvárásokat, s lesz hatodikos 16 évesen, kegyelemből...Nem jobb lett volna elsőben ismételni, és megtanulni azokat a fránya betűket?

melkaart 2009.10.21. 02:35:15

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Erről van szó - a lexikális tudás tényleg nem minden, de ahhoz, hogy fejlődhess, valamennyit tudni kell. Hogy láthatod át az összefüggést két dolog között, amiket nem ismersz - nem fontos, hogy mikor volt Mohács, de arról vitázni, érvelni, hogy vajon törvényszerű volt-e, már érdekes lehet (amúgy nem idegen az emberi élettől a középiskolai tananyag elsajátítása, többen képesek voltak már rá állítólag). De amikor az az érv, hogy ez hülyeség, azértmertcsak...azzal nagyon nehéz mit kezdeni.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.10.21. 09:37:59

Múltkor olvastam Gilbert Haefs: Nagy Sándor c. két kötetes művét, ajánlom nektek a hosszú hétvégére.Mindent tudok róla,erőfeszítés nélkűl tanultam meg ezt a korszakot (Jobb későn, mint soha.)A lényeg:van egy kedves ismerősöm, aki innen onnan felszedett, általam demagógnak tartott félmüvelségével vizsgáztat engem,hogy melyik témáról mit tudok.Muszáj neki egyébként, mert évekig tanítottam a gyerekeit.
Azt kérdezte:-Aztán ahhoz mit szólsz, hogy Nagy Sándor homokos volt??
Ez vékony jég,(a demagógia miatt) ezért azt kérdeztem:
-Azt tudod-e.hogy akkoriban az egész görög társadalom így élt?
Nagyrészük kipróbálta gyerekként a fiúszerelmet, illetve sokan biszexként éltek.Legalább fél órát beszéltem a görögök-macedon társadalomról,és a végén már nem is haragudott szegény Sándorra.
A lényeg:a tanítás arról kellene, hogy szóljon,hogy a tanulót érdekelje valami az anyagból,és ha te jó vagy akkor az is érdekelni fogja,amit te akarsz tanítani.jA, HOGY NEM ÉRDEKLI SEMMI? Akkor vissza a kályhához: az elején rontottuk el.

sorstárs 2009.10.22. 21:25:44

Sajnos akarata ellenére senkit semmire nem lehet megtanítani. Többen írták, hogy mindenki meg tud tanulni olvasni, írni, számolni. Igen csak nem azonos szinten.Ugyanazt tanítom minden gyereknek, sőt a gyengébbeknek még heti két óra korrepetálást is tartok. Mégis van aki 10 évesen még mindig hibázik a 20-ig számolásban is. A szorzótábláról nem is beszélve. Azért gondolom ezeket nem tartjátok felesleges lexikális tudásnak, amit majd megkeresünk az interneten?!
A legnagyobb marhaság pedig, hogy ne neveljünk az iskolában. Jó akkor nem szólok a 6 éveseknek, hogy wc után mossanak kezet. Nem szólok, hogy ne a csokis kezével fogja meg az írás füzetét, nem szólok, hogy ne lökje ki a társát a sorból, nem szólok, hogy ne dobják egymást arcon a hógolyóval, nem szólok ha csúfolják egymást stb. Ja és anno úgy tanultuk , hogy az óravázlaton fel kell tüntetni az oktatási, képességfejlesztési és nevelési feladatokat is. Szóval a nevelés a tanárnak munkaköri kötelessége, még ha ez nem mindenkinek tetszik is. De ezzel a legtöbb szülőnek nincs is problémája, mert már az elején megbeszéljük, hogy mindketten azért dolgozunk hogy a gyerekből a legjobbat hozzuk ki

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2009.10.22. 22:49:32

@sorstárs: Két dolog:

1. a motiválás valóban művészet, nem hiszem, hogy elvárás lehet minden tanárral szemben, hogy mindent mindenkivel képes legyen megtanultatni.

2. A nevelés kérdésében két dolog keveredik itt. Az iskola is nevel, természetesen, mint minden közösség. Ami a szülőre hárul, az a nevelés _felelőssége_.

sorstárs 2009.10.24. 15:15:01

@flugi_: 1. Sajnos bármennyire motivált is némelyik tanuló, ha sajnos az IQ-ja 75 .
2. De ha egy gyerek utazik a buszon és rendetlenkedik, akkor mégsem azt kérdi a kedves utas, hogy ki az anyja , hanem hogy nem tanítottak meg az iskolában rendesen viselkedni. A kedvencem egyébként, amikor a köszönés megtanítását kérik számon az iskolán.

elod72 2009.10.24. 19:53:52

@sorstárs: Osztom flugi véleményét. Nem ismerem a "kedves utast", én biztos nem azonosulok a véleményével. Mint már írtam, van egy szint, ahol az iskolának alapvetően nevelni kell. Ez szomorú. Főleg az, hogy ez egy kudarcra ítélt vállalkozás, ráadásul csak energiát von el a tanítástól. 75-ös IQ-val pedig speciális iskoláknak kellene foglalkozni.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.