307

Tényleg felesleges tanulni?

Ellenőrző , 2009.10.11. 08:35

Köszönjük a leveleket, amiket küldtetek, és továbbra is bátorítanánk mindenkit, hogy a írja meg nekünk akár a véleményét valamely iskolai dologgal kapcsolatban, avagy osszon meg velünk egy konkrét esetet, ami rávilágít az iskolai problémákra. Ezúttal Endo tisztelt meg bennünket azzal, hogy leírta elkeseredettségét, amit a diákok motiválatlansága, tanácstalansága és cinikussága miatt érez. Nehéz kérdéskört boncolgat, Azt, hogy lehetne a mai diákságot, akik elé a média elérendő célként a pénzt és hírnevet állítja rávenni arra, hogy megértsék, nem csak ezek az értékek vannak a világon, és nemcsak a magamutogatással lehet ezekhez közelebb jutni.

Kedves Ellenörző blog!

Először is szeretném elmondani, hogy kedvelem a blogot, örülök neki, hogy valahol végre az iskolai problémákat is meg lehet beszélni. Én lassan 30 éve vagyok tanár, sok mindent láttam és hallottam már, kevés dolog lep meg -egyesek szerint ez a fásultság jele, szerintem Buddha sem kapta fel a vizet mindenen-, de nagyon elszomorít, ahová a mai fiatalság tart. Össze sem lehet hasonlítani akár az 5 évvel ezelőtt érettségiző osztály tudását, hozzáállását az idei év 12-eseivel. Semmi nem érdekli őket, motiválni szinte lehetetlen, nincsenek célok, illetve egy van: a sok pénz. Az, hogy odáig hogyan lehet eljutni, nem világos számukra, egyet tudnak, tanulással nem. Be kell látnom, igazuk van valamilyen szinten...

Más kérdés, hogy jól jelzi a színvonalat, hogy a "nem csak kenyéren él az ember", náluk úgy fogytatódik, hogy: hanem sörön is. Miért is tanuljon ma egy fiatal?

Általános iskolai végzettséggel elhelyezkedni lehetetlen, ez meg is kérdőjelezi az általános iskola mai formában való létjogosultságát. Egyfajta szűrőként funkcionál, ki, hová menjen továbbtanulni. Gimnáziumba az megy -legalábbis eddig így gondoltam-, aki érettségizni szeretne, onnan továbbtanulni, vagy olyan szakmát választani, ami érettségihez kötött. Ehhez képest, beülnek a padba 9.-ben és 4 évig várják, hogy valaki kitalálja helyettük, hogy mi is legyen, mihez kezdjenek az életükkel. Ahelyett, hogy körülnéznének, hogy mihez értenek, mihez lenne kedvük és tehetségük, negatív példaként tekintenek a tanárokra, hogy ugye-ugye, nem éri meg tanulni! "Tanár úr is mennyit tanult, aztán mire vitte?! Bezzeg a mittudoménmelyik celeb, annak milyen kocsija van, pedig le sem tudja írni a nevét!" Hát, igen. Én le tudom, anyagilag viszont nem tudom felvenni a versenyt egyik B-ketegóriás hírességgel sem. Segítsetek, hogy motiváljam őket?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr21435705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orbán Castro Rákosi Viktor , "itt az idő" elhúzni! 2009.10.11. 15:21:00

Sok a diplomás orbánféle /semmihez sem értő/, reform kellene itt is!

Asszem 2009.10.11. 15:21:28

@Mike36: nyilván te a saját példádat látod csak és nem túl erős az empátiás készséged, ha el sem tudsz képzelni olyan szituációt, amikor egy vezetőnek is meg van kötve a keze és nem tud változtatni azon, ami szar, pedig szerintem nem csak pedagógusok, hanem multinál dolgozó közép vagy akár felsővezetők is tudnának mesélni olyasmiről, amiről tudják hogy szar, szenvednek tőle, mégsem tudnak rajta változtatni. Ha ez nem így volna, nem lenne a Dilbert olyan sikeres...

Mike36 2009.10.11. 15:21:48

@dtk74: ok, mindenkinek más az élete

Uhu20 2009.10.11. 15:22:56

@Mike36: Persze. De mikor pénzügyi alapismeretkről beszélünk, akkor nem a multi JIT elvéra (vagy a tőzsdei P/E mutatóra) gondolunk. Inkább egyszerű, tényleg alapismeretekre, az meg azért megy nekem is...:)

Mike36 2009.10.11. 15:23:02

@Asszem: de, el tudom képzelni :) komolyan
csak ennek nem így kéne működnie

Mike36 2009.10.11. 15:24:06

@Uhu20: ok, nem akartam megsérteni senkit

Uhu20 2009.10.11. 15:24:07

@Orbán helyett jobbat, hiteleset érdemlünk!: szerintem eltévesztetted a topikot. Keress valamilyen orbánozó fórumot, van belőle épp elég.

Asszem 2009.10.11. 15:24:40

@Az igazi Svarc Enegger: nekem az a bullshit, ami jól hangzik itt a fórumon, de hétfőn az osztályteremben nem működik. Megnéznélek téged egy osztály élén, mit tudnál kihozni azokból a dolgokból, amiket itten elmondtál...

Próbálj meg már valami konkrétumot mondani, te mivel motiválnál? Mivel tudnál rávenni 25-30 eléggé különböző hátterű, képességű, személyiségű és motivációjú embert, hogy időt és energiát fektessen a tárgyad megtanulására?

Uhu20 2009.10.11. 15:25:14

@Mike36: Nem vettem magamra. :)De tényleg, a szakmánkívüliek úgy beszélnek a tanárokról, mintha egyféléek lennének. Pedig több 10ezren vagyunk...:D

manyuska 2009.10.11. 15:25:25

@Mike36: Neked szimpla üldözési mániád van. "Gyalázlak", "szemétkedtem", azt írod. Írd már, milyen szavakkal gyaláztalak. (Nem tudod leírni, mert kitaláltad az egészet csak.)
Azt írtam, ha nem akarsz, ne tanulj. EZ gyalázás??????

Zrinyi2 2009.10.11. 15:25:52

@Mike36: Jó, oké, igazad van kissé rosszul fogalmaztam.
Normális szinvonalú felsőoktatási intézményekben(nem is a képzésen van a hangsúly, hanem az intézményen), nagyobb eséllyel fogsz találkozni olyan emberekkel, akik kihatással lehetnek a szakmai pályádra, mint egy egyszerű vidéki kultúrdiszkóban.
Lévén párszor már meg lett szűrve a társaság mire odáig eljutott.
És véletlenül sem azt akartam írni, hogy csak és kizárólag egyetemen lehet kapcsolati tőkét építeni, de egy 18-19 éves embernek szerintem rohadt jó hely erre.

manyuska 2009.10.11. 15:25:56

@Asszem: Érdekes órákat kell tartani.

manyuska 2009.10.11. 15:29:20

Jó pár idegroncs ír ide, úgy tűnik:(
Én vissza dolgozni, pá mindenkinek.

Mike36 2009.10.11. 15:32:43

@manyuska: "Érdekes, az én kapcsolati tőkém fele az egyetemről származik. Te oda nem jártál, nyilván azért nincs neked onnan. "

"Mike, senki se mondja, hogy tanulj, ha így utálod.
Ne tanulj.
Nem kell az neked."

mindezt azért, mert azt merészeltem mondani, hogy a kapcsolati tőkét nem az egyetemről szerzi az ember. ez ennyire sértő, hogy egyből személyeskedni kell? vagy mondom, ettől érzed magad erősebbnek?

Mike36 2009.10.11. 15:34:04

@Zrinyi2: teljesen igaz
csak én már nem vagyok 18

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2009.10.11. 15:34:19

@Asszem: épp ez a lényeg, leírtam az előbb: nem hétfőn kell működnie az osztályteremben, hanem benned.

A kérdésed tipikusan hárító jellegű, már önmagában is hazugság.
A konkrétumokat neked kell kitalálnod, ez a szakmád. Vagy talán azt hitted, hogy olyan iskolában fogsz majd tanítani, ahol mindenki baromira érdekelt, jó hátterű, diplomás családból jön és az orvosira készül?

Asszem 2009.10.11. 15:34:37

@manyuska: Baszki, hogy erre eddig nem jöttem rá! Tartsak érdekes órákat! Köszönöm! Edutainment! Jeee! Még sosem hallottam. Bárcsak ne lennék ilyen unalmas fasz, és akkor minden gyerek arcon pörögve akarna az asztalon állva kapitány-ó-kapitányt szavalni :-)

Jó, egyébként igen, ha az óra unalmas, akkor végképp nehéz motiválni, ezt elismerem, de azért hidd el, a dolog ennél azért kicsit több.

johnyb (törölt) 2009.10.11. 15:35:02

mivan? minek kellene motiválni? mindenki el tudja dönteni, hogy megtanulja-e az anyagot, vagy sem. az én ofőmnek is mindig az votl a nagy "küldetése" hogy motiváljon, vagy javítgasson minket. Kit érdekel ez? első éves egyetemista vagyok mo top3-as egyetemén, mindig is leszartam ezt a fajta "javítgatást&motivációt" azt tanultam meg amit akartam, csaltam, és rohadt sokat ittunk,téptünk meg cigiztünk (ahogy most is) és semmit sem bántam meg ebből. Miért kellene? gazdasági szakon vagyok és az első hét után világos volt, hogy a középiskolás tantárgyaim adtak egyfajta általános műveltséget, de semmire sem megyek vele az egyetemen. Ha orvos vagy tudd a kémiátbiológiát, ha közgazdász a matekot, ha bölcsész az irodalmat és a törit blablabla, mindenki azt tanulja amire szüksége LESZ, ne azt amire azt próbálják mondani hogy szüksége van.
"az öt évvel ezelőtti osztály..blablabla" kit érdekel de tényleg??

Mike36 2009.10.11. 15:36:34

@manyuska: bizonyára
legközelebbi témánál majd benyögöm, hogy biztos érettségid sincs, azért irsz ekkora botorságokat, ez lesz a fő érvem, milyen vidám leszel majd!

Asszem 2009.10.11. 15:42:14

@Az igazi Svarc Enegger: a kérdésem nem hárító jellegű, csak rávilágít arra, hogy kívülről könnyű okosokat mondani. "Benned kell működnie", hehe, ja, meg "legyél érdekelt a minőségben, keress értelmet a munkádban, és találj is.", viszont a "konkrétumokat neked kell kitalálnod"...

Ha jobban megfigyeled, azok a bölcs tanácsok, amikkel elláttál olyan általános bullshitek, hogy MINDEN szakmára igazak, persze nyilvávalóan a konkrétumokat az adott szakma képviselőjének kell tudni...

És itt ezen a blogon épp egy szakma képviselője panaszkodott erről, tehát ezért lenne célszerű ebben a szakmában konkrétumokról vitatkozni, nem a levegőbe beszélni. Te pedig a levegőbe beszélsz.

surranómacska 2009.10.11. 15:43:19

@johnyb: Abszolút egyetértek. Nagyon demagóg duma ez a "motiválni kell mert különben mi lesz". Mindenki a maga életét alakítja és aki hülye és motiválatlan, az így járt, a többi úgyis megtalálja a saját útját szentbeszédek nélkül is.

lyesmith 2009.10.11. 15:44:04

Nem tudom most milyen az oktatás az általános iskolában. 20 éve amikor én jártam oda az okatás színvonala a béka segge alatt volt. Most már látom hogy annyi szemetet tanítottak velünk állatalános és közép iskolában hogy az egyszerűen elképesztő.

Ha a diákok nem akarják azt megtanulni, akkor nekik van igazuk. Abban is nekik van igazuk, hogy sok pénzt akarnak keresni. Attól függ a jövőjük, attól függ a családjuk jövője.

A kérdés az hogy miért nem azt tanítják meg általános és közép iskolában hogy hogyan lehet pénzt keresni???

Általános iskolában meg kéne tanulni írni-olvasni, fogalmazni, emberek előtt beszélni, érvelni, meg kéne tanulni a matematika, kémia, fizika azon alapjait amlyet a az emberek a való életben nap mint nap használnak. pl kamatszámolás, lakáselektromosság alapjai, gépjárművek alapjai, kémia gyakorlati alapja, háztartási vegyiruk mibenléte és biztonságos használata. Történelem alapja, összefüggések szintjén.

Felesleges magyar nyelvtani szabályokat magolni, felesleges verseket magolni, felesleges évszámokat megtanulni, felesleges ének-zenét tanítani (legyen fakultáció ha valaki igényli)

Középiskolában lehet foglalkozni történelemmel (enciklopédiát tömni a gyerek fejébe hanem megtanítani hogy hogyan használja az enciklopédiát), lehet foglalkozni bővebben természettudományokkal, tervezéssel, de leginkább a logikát kéne megtanítani és azt hogy hogyan lehet céget alapítani, hogyan lehet egy céget menedzselni, mi az a csőd stb. Azt kéne megtanítani hogy milyen szakmák vannak a világban, miből csinálnak mások pénzt, azért hogy tudják milyen tényleges lehetőségeik vannak.

Az sem árt ha tényleges gyakorlati példákon keresztül tanítják a matematikát, fizikát és kémiát.

A diákok nem idióták ha látják hogy a tanár ténylegesen szem előtt tartja a jövőjüket, ha látják hogy amit tanulnak az ténylegesen használható valamire akkor oda fognak figyelni.

Ja és mindenkit meg kéne tanítani angolul.

Asszem 2009.10.11. 15:46:00

@Mike36:
"mindezt azért, mert azt merészeltem mondani, hogy a kapcsolati tőkét nem az egyetemről szerzi az ember. ez ennyire sértő, hogy egyből személyeskedni kell?"

azt azért tegyük hozzá, hogy nem pontosan ilyen szerényen merészelted ezt mondani, hanem kijelentetted, hogy:

"de gondolkodási köre beszükült az iskolákra (hiszen végül is abban éli mindennapjait)mintha kapcsolati tőkére az egyetemen lehetne szert tenni na ne! de most komolyan köze nincs hozzá
max a ti fejetekben (már bocsánat)"

Mike36 2009.10.11. 15:48:35

@Asszem: hm... jogos, tényleg ezt irtam, ő meg magára vette :S

Uhu20 2009.10.11. 15:49:16

@lyesmith:

"Nem tudom most milyen az oktatás az általános iskolában."

Ez volt a kulcsmondat.

lyesmith 2009.10.11. 15:50:58

Azért arra is kíváncsi vagyok hogy a szerző tanár mit tanít? Meg arra hogy ha szívére teszi a kezét akkor szerinte mi használható abból amit tanít.

"Gimnáziumba az megy -legalábbis eddig így gondoltam-, aki érettségizni szeretne, onnan továbbtanulni, vagy olyan szakmát választani, ami érettségihez kötött."

Akkor most azért van a gimnázium hogy érettségit adjon, vagy azért hogy a diákokat hasznos dolgokra tanítsa?

Ha csak azért van hogy bemagoltassa a magyar irodalmat/nyelvtant történelmet mert azokat a pontokat továbbviszi az ember a felvételihez akkor ássák el magukat. Ráadásul ezt a tanárok is így látják. Akkor a rendszer rossz. Akkor ássák el magukat a tanárok, mert ez esetben nem tanítani akarnak hanem pontot szerezni.

robill760 2009.10.11. 15:53:25

@lyesmith: Ja és mindenkit meg kéne tanítani angolul.

De csak azt lehet megtanítani, aki legalább egy icipicit akarja. Te vajon mit csinálnál egy olyan osztályban, ahol 28-ból csak 3 akarja egy kicsit, de ők sem elég okosak ahhoz, hogy felfogják a passzív szerkezeteket? Én 5 évig voltam ebben a helyzetben, tehetetlen voltam, ma már nem tanítok...

johnyb (törölt) 2009.10.11. 15:54:26

igen a gyakorlat tényleg fontos lenne, matematikánál főleg. Amit nálunk, és bárhol az országban "gyakorlati fizika oktatásnak" az nevetséges.
A poszt írójától kérdezném, hogy mért gondolja azt egy középiskolai tanár hogy a 30 gyerek aki bent van az óráján annak végig rá kellene koncentrálnia, odafigyelnie "motiválva lenni"? Miért nem jó hogy ha van 30-ból 12 akit érdekel a történelem akkor azzal a 12-vel foglalkozik az adott anyag normális leadása közben? Ezzel megteremti az esélyt mindkét oldal számára, akit nem érdekel annak is ott van, oda tud figyelni (ha akar), jegyzetelnie, másolni stb. Az a 12 akit meg ténylegesen érdekel, és a továbbiakban is szüksége lenne rá meg megkaphatná azt a megfelelő figyelmet amit a tanár 30 diák között osztana el.
Teszem azt ha én sebésznek tanulok, készülök és csak oda jelentkezem miért kellene történelmet tanuljak még 17-18-19 évesen??

R.M.E. 2009.10.11. 15:55:35

csökkenthetnék a tananyagot is, pl. fakultációs rendszert már korábban be lehetne vezetni, (nem tudom volt e már erről szó, lusta vagyok végigolvasni kommenteket) hogy mindenki csak azt tanulja ami érdekli őt. Persze nyilvánvalóan mindenből kellene valamit kötelezően megtanulni, de teszem azt, ne kelljen már a sejtplazma összetevőiről tanulni, szerintem az csak orvosokat érdekli...

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2009.10.11. 15:59:22

@Asszem:
Igen, én tényleg a pálya széléről kiabálok be és nem tartom kezemben a tanári hivatás kulcsát.

Általános emberi kívánságaim és elvárásaim vannak, mint mindenkivel szemben. A konkrétumok ott vannak a te osztályodban, hiába nyafogsz, senki nem fogja helyetted megoldani. (hacsak nem az utódod)

Talán készíts egy táblát "Adjatok már nekem konkrétumot!" és tüntess vele, ha végképp ilyen tanácstalan vagy. Semmi használhatót nem találtál ezen a fórumon? Egyetlen mondat sem volt értelmes? Akkor tényleg itt az ideje, hogy feladd.

Uhu20 2009.10.11. 15:59:46

@johnyb: Mert gondolkodó embernek nevelnek, nem pedig gépnek.

Uhu20 2009.10.11. 16:01:01

@Az igazi Svarc Enegger: Kezd(?) sima demagógiává fajulni a vita.

Asszem 2009.10.11. 16:04:26

@Az igazi Svarc Enegger: na örülök, hogy ezt beláttad, egy lépéssel közelebb kerültél a valódi probléma megértéséhez, amiről a poszt szólt. Véleményem szerint a kérdést nem lehet azzal lesöpörni az asztalról, hogy azért, mert vannak tehetségtelen, nyavalygó, motiválni képtelen, unalmas, nem életrevaló, abszolút nem pedagógusnak való emberek akik mégis a tanári pályán maradtak kényszerből (mert máshol esélyül sincs), szóval azért, mert sajnos sok ilyen pedagógus van, minden pedagógus, aki panaszkodik vagy elkeseredett, az utóbbi kategóriába tartozik.

Soha nem lehet tudni, hogy egy-egy kifakadás mögött mennyi küzdelem, szenvedés, próbálkozás, csalódás, újrakezdés, lemondás, megaláztatás, siker, elismerés, stb. van.

Az is biztos, hogy változik a világ és változnak az emberek. Most pedig megyek dolgozni, mert készülnöm kell a holnapra.

theresa 2009.10.11. 16:04:49

Nagy érdeklődéssel olvastam a hszeket, ugyanis napi szinten csinálok magamnak problémát abból, mivel és hogyan motiváljam a 17 éves gyerekemet. Először a környezetről: én elég nagy baráti körrel rendelkezem, heti szinten fordulnak meg nálunk értelmiségi barátok, szinte mind diplomás - engem kivéve, de állom a sarat a társaságban. Az apja ötvenes, mai napig sportol, élni nem tudna nélküle. A gyerek pedig csak neten csetel, könyörögni kell neki, hogy néha menjel el a barátaival, mert ápolni kell a barátságot. Sportról hallani sem akar. Tesped és engem ver a víz ettől.
Tanulás: amikor én voltam ált.iskolás, még volt technika óra, amit valaki feleslegesnek vélt fentebb. Azon alapvető dolgokat lehetett megtanulni, kiderülhetett, valakinek van kézügyessége, felkeltette az érdeklődést valami iránt, leginkább fiúknál a szerkentyűk. Tavasszal nyáron pedig a "gyakorlati kertben" dolgoztunk. Voltak szüreti munkák, nyáron pedig mezőgazdasági táborok vagy diákmunkák, ahol a gyerek valóban rájöhetett, hogy mi az a fizikai munka. Aztán eldöntötte, tanul inkább vagy neki az is bejön. Ma semmi nincs, nyáron képtelenség munkát találni diáknak. Inkább rohadjon le a gyümölcs, de már nincsenek táborok, amelyek keretében dolgozhatnának a diákok. De miután egyedül nevelem a fiamat, nekem kell elmutogatni az alapvető csavarhúzást, mert persze nem érdekli, de úgy gondolom, egy fiúnak ezt illik tudni. Ilyen háttérrel nem meglepő, hogy nem érdekli a szakmunka. Középiskolába jár, és naponta csak ezt hallom: nyugggi, tudom, hogy érettségi lesz - és a legaktívabb napokon tanul kb. 20 percet.

Az igazi Svarc Enegger · https://www.youtube.com/watch?v=Ik9qunsZZtY&index=21&list=RDJVoyWQSNr8I 2009.10.11. 16:06:53

Itt a fórumon a tanarak teljesen figyelmen kívül hagyják, hogy a tanár, maga a probléma része. Amíg ezt nem ismerik fel, csak szócséplés várható.

Lehet itt mondani borzasztó körülményeket, de amíg ilyen önmagába forduló, érdektelen a szakma, nem lesz semmi.

Ugyan mi akadályozza, hogy értelmes javaslatokat dobjanak be a köztudatba?

johnyb (törölt) 2009.10.11. 16:09:44

vagy csak mért olyan nehéz elismerni hogy változott a világ?
hogy 17 évesen az ember netpókeren keres pénzt nem pedig gyümölcsöt szed vmi szánalmas építőtáborban?

theresa 2009.10.11. 16:14:43

@johnyb:
nem a pénzkereseten van a lényeg, hanem, hogy megismerkedjen a munkával. Mert szerintem az nem hátrány akkor sem, ha valaki diplomás. mindeközben társaságban van, míg a netpóker közben is a gép előtt ül, mint ált. egész nap. Ettől szűkül be. Ezen tudna változtatni az iskola.

Uhu20 2009.10.11. 16:23:53

@johnyb: Azon nem gondolkoztál el, hogy hogy lehet az, hogy te bekerültél a szakodra? Hisz' magad írtad, hogy nem igazán tanultál, csaltál stb és mégis egy topegyetemen vagy?

Nincs hiba a mátrixban? :)

psr6 2009.10.11. 16:24:19

A tanárok nekem se voltak példák, de nem anyagi okoból, az sose érdekelt. Hanem azért, mert úgy éreztem, nem túl hasznos amit tanítanak. És 80%-a nem is az. Fentebb olvastam a gazdasági és háztartási dolgokat - na, az akkor még nem is volt.... Ezért megkerestem ami engem érdekel, és ez a szerencsém. (92-ben érettségiztem, és én voltam a tanárok rémálma).

Vannak a rokonságban kamaszok, és pont úgy van, ahogy a postoló írta - maga a nihil... üres fejek, motiválatlanság, én se tudok mit kezdeni velük, pedig nem vagyok tanár, és korban is csak 35.

Nekem akkor szerencsém volt, hogy sokminden érdekelt, és nem tudom, ha majd az én gyerkőceim nagyobbak lesznek, mit is tudok kezdeni velük. Nem csak a tanárokon múlik ez, sőt, hiszem, hogy nem rajtuk, elsősorban. Ha nem tanul történelmet meg irodalmat, az nem érdekel. Érdekelje bármi, csak valami...

üdv
R

lyesmith 2009.10.11. 16:26:10

Nem tudom most milyen az oktatás az általános iskolában. 20 éve amikor én jártam oda az okatás színvonala a béka segge alatt volt. Most már látom hogy annyi szemetet tanítottak velünk állatalános és közép iskolában hogy az egyszerűen elképesztő.

Ha a diákok nem akarják azt megtanulni, akkor nekik van igazuk. Abban is nekik van igazuk, hogy sok pénzt akarnak keresni. Attól függ a jövőjük, attól függ a családjuk jövője.

A kérdés az hogy miért nem azt tanítják meg általános és közép iskolában hogy hogyan lehet pénzt keresni???

Általános iskolában meg kéne tanulni írni-olvasni, fogalmazni, emberek előtt beszélni, érvelni, meg kéne tanulni a matematika, kémia, fizika azon alapjait amlyet a az emberek a való életben nap mint nap használnak. pl kamatszámolás, lakáselektromosság alapjai, gépjárművek alapjai, kémia gyakorlati alapja, háztartási vegyiruk mibenléte és biztonságos használata. Történelem alapja, összefüggések szintjén.

Felesleges magyar nyelvtani szabályokat magolni, felesleges verseket magolni, felesleges évszámokat megtanulni, felesleges ének-zenét tanítani (legyen fakultáció ha valaki igényli)

Középiskolában lehet foglalkozni történelemmel (enciklopédiát tömni a gyerek fejébe hanem megtanítani hogy hogyan használja az enciklopédiát), lehet foglalkozni bővebben természettudományokkal, tervezéssel, de leginkább a logikát kéne megtanítani és azt hogy hogyan lehet céget alapítani, hogyan lehet egy céget menedzselni, mi az a csőd stb. Azt kéne megtanítani hogy milyen szakmák vannak a világban, miből csinálnak mások pénzt, azért hogy tudják milyen tényleges lehetőségeik vannak.

Az sem árt ha tényleges gyakorlati példákon keresztül tanítják a matematikát, fizikát és kémiát.

A diákok nem idióták ha látják hogy a tanár ténylegesen szem előtt tartja a jövőjüket, ha látják hogy amit tanulnak az ténylegesen használható valamire akkor oda fognak figyelni.

Ja és mindenkit meg kéne tanítani angolul.

lyesmith 2009.10.11. 16:27:47

na ez mi volt?? Bocs a duplázásért, egy áramszünet bekavart.

A blog moderátor esetleg törölhetné

pucratlan 2009.10.11. 16:28:24

Tanulni nem felesleges, csak senki nem látott még olyat. DE olyat se, aki tudja, hogy hogy kell.

A közoktatás az összes szereplőjével azt hiszi, hogy a tanulás az vagy a tanítás szükségszerű következménye, vagy pedig olyasmi, amit rá lehet hagyni a gyerekre hogy itt van ezt tanuld meg.

Az egy iszonyat ami idő és energia elfecsérlődik állítólagos tanulással.

A gyerekeim agya mint a szivacs, a 12 éves lányom simán elmondja nekem a hétrétegű OSI modellt, de amikor megkérdezem hogy és mindez mit jelent, azt mondj, fogalma sincs... de szerinte az infótanár néni se tudja, mert könyvből diktálta nekik. És persze nem is értheti, mert amit eddig informatikából tanultak, az vagy ilyenfajta lediktált de érthetetlen szöveg amit be kell magolni, vagy pedig tipográfia, azaz hogyan kell használni a Microsoft Word-öt.

És nemcsak infó, ilyenek vannak természetismeretből, töriből, mindenből.

Amikor néha elakad a leckeírásban és megmutatja milyen feladatokat kell megoldaniuk, égnek áll a szőr mindenemen. A feladatmegoldás felerészt abból áll, hogy ki kell találni, milyen korlátok között gondolkodott és mire gondolt a feladat kitalálója.

Komolyan, én szoktam mondani, hogy ne tanuljanak. Így ne. Csak az számít, hogy milyen képességekere tesznek szert. Magolni csak verset, a többit 1. értse meg, 2. tudja kifejezni, amit ért. De amúgy azt tapasztalom, hogy inkább csak pocsékolják az iskolában és rabolják az otthon töltött időt.

georg 48 2009.10.11. 16:30:31

Egyáltalán nem kell tanulni!
Manegernek, üzletkötőnek, autóversenyzőnek, motorversenyzőnek, mindenféle ribi celebnek hülyén is jó.
Másra meg úgysincs szükség ebben a nyomoronc országban!

johnyb (törölt) 2009.10.11. 16:31:30

@Uhu20: nincs hiba mert kiderült hogy odavaló vagyok, a képességeim megfelelők egy ilyen szintű felsőoktatási intézményhez, még ha a jegyeim és a könyvek fölött eltöltött idő nem engedne erre következtetni.
Ha hibát keresünk akkor az az hogy SEMMI kapcsolat sincs a középiskola és az egyetem között.

lyesmith 2009.10.11. 16:33:06

@robill760: Esetleg fel lehetne hívni a figyelmüket arra hogy a sok pénz keresése az angol tanulással kezdődik. Hogy esélytelen ténylegesen celebritynek lenni angol nélkül. Jó lehetőség népszerű filmeken keresztül tanítani az angolt.

SZVSZ én betiltanám a filmek szinkronizálását. Ámbár ez már nem tanári hanem politikai kérdés.

kondor 2009.10.11. 16:35:00

Én is pedagógus vagyok, és nem a mundér becsületét védeném, de...
Az elmúlt két évtized oktatáspolitikájára meglehetősen rányomta bélyegét a neoliberális gondolkodás, elsősorban Magyar Bálint hatása. Törekvései nagyrészt megvalósultak, az oktatásnak egyre kevésbé meghatározó tényezője a pedagógus. Egyetlen szempontból maradt jelentős tényező: a felelősség oldaláról. Ha szarul működik a rendszer, akkor bizonyára szarul dolgozik a pedagógus. Amúgy semmi szükség rá, a fejlődés kerékkötője, sokkal fontosabb a tanulók egymásra hatása, az alkalmazott módszerek korszerűsége és a modern infokommunikációs technikák jelenléte az oktatásban, valamint az iskola minden polgárától egyforma jogokat és kötelességeket elváró demokratikus légköre. (Ahol, ha a diáknak fegyelmit kellene adni, először egyeztető tárgyaláson kell megpróbálni elérni, hogy igérje meg, jó lesz. S ha ezt megteszi, nem kaphat fegyelmit.) S hogy mennyire felesleges kerékkötő a pedagógus, azt tökéletesen jellemzi a bére!
gyermekek.blog.hu

lyesmith 2009.10.11. 16:40:08

@theresa: Érdekli a számítógép? Ha komolyan foglalkozik vele akkor remek megélhetési forrás. Esetleg bátorítsd hogy használja a számítógépet munkára, pénz szerzésre, tanuljon tovább abba az irányba.

17 éves gyereket nem fogsz tudni rászoktatni a sportra. Azt 5 éves korában kellett volna megtenni. Most már csak abban reménykedhetsz hogy magától rájön jobb izmosnak és fitt-nek lenni mint nyeszlettnek. Már csak a csajozás miatt is.

Uhu20 2009.10.11. 16:40:11

@johnyb: Nem a képességeidre céloztam, hiszen azokat nem is ismerem. Arra akartam kilyukadni, hogy szerinted rendben van-e az, hogy az általad top3-nak nevezett egyetemre így be lehetett kerülni (gondolok itt a felvételire).

johnyb (törölt) 2009.10.11. 16:47:11

@Uhu20: nincs tökéletes rendszer, de az előzőhöz képest ez egy előre lépés. Kiélezett a verseny, az osztálytársaid is az ellenfeleid; csak teljesen személytelen. lehet a sarokba huzódó kis senkiházit felveszik, és kiképzik hogy legyen ő mindenféle ceo mindenféle kompániánál, csak soha a büdös életbe nem lesz az, mert természeténél fogva alkalmatlan. A rendszer korántsem tökéletes szerintem de haladunk egy nagyon elfogadható felé (nehéz a korábbi kiskapuk miatt; '90-es évekbeli bizonyítvány + nyelvvizsga=érettségi)

theresa 2009.10.11. 16:49:10

@lyesmith:
Nem érdekli a számítógép, csak "idióta" játékokat játszik.
Gyerekként sok mindent kipróbált, mindig volt valami nyűgje, hát kerestünk mást. Mindig bedőltünk neki, míg végül ráhagytuk. Ez volt a baj. Én is már csak a csajokban bízom :)))))

lyesmith 2009.10.11. 16:53:07

@werem: Tévedsz boldog vagyok sokat olvasok verset is prózát is.

De nem az iskolában szerettették meg velem. Általános iskolában utáltam mert csak egy haszontalan kötelező időhúzás volt. Ha a tanáromon múlik akkor az általános iskolában felgyújtom a könyvtárat. Kötelező versekm, kötelező irodalom. Egy nagy kalap sz@r. Az akit érdekel a művészet az nem az isolában fogja megszeretni.
Megszerttethetik az olvasást, de nem a kötelező irodalommal. (Legnagyobb mellétrafálása az oktatási rendszernek hogy olyan alkotásokkal próbálják meg megszerettetni az olvasást, amiknek a megértése/szeretet még egy felnőttnek is gondot okozna)

Soha nem fogod bemesélni nekem hogy van az a 14 éves gyerek aki felfogja és élvezettel olvassa pl az Íliászt (Azt csupán az egyetem alatt szerettem meg). Soha nem fogod bemesélni nekem azt hogy van olyan gyerek aki József Attilát nem tartja nyamvadt köcsögnek, Adyt meg szifiliszes narkósnak. Nesze neked példakép :) (Na ők ma sem a kedvenceim) Mit kéne leszűrnie egy gyereknek A Pál utcai fiúkból? Hogy legyél kis nyamvadt mint Nemecsek Ernő és majd jól meghalsz fiatalon?

Zrinyi2 2009.10.11. 16:54:25

Szerintem igenis hasznosak voltak azok az órák, amikor fizikát kémiát biológiát történelmet stb-t oktattak nekem középiskolában. Megismertem az adott területek alapvető szakzsargonjával. Hiába lettem közgazdász, használnom kell ezeket az ismereteket.

Milyen szép kis szituáció lenne, ha menedzseri szaknyelven elkezdenék beszélgetni egy mérnökkel az adott problémáról, mire az mérnöki szaknyelven válaszolna. Magyarul beszélnénk mindketten, de valahogy nem igazán értenénk egymást, vagy ha igen, akkor is csak nagyon nehezen szvsz.

Mindenki tanuljon meg angolul és.....?

Mihez kezd az angollal? Félreértések elkerülése végett, nem akarom degradálni, de az angol is csak egy eszköz, a mai világban egy nagyon-nagyon hasznos eszköz, és szinte nélkülözhetetlen, de pont olyan eszköz, mint mondjuk a kémiai szakzsargon ismerete, önmagában nem sokat ér szvsz.

Uhu20 2009.10.11. 16:56:58

@werem: Greenspean is azt mondta, hgy a 21. században azok lesznek a nyerők, akik a közgazdaságtan mellett jártasak lesznek a filozófiában, etikában, művészetekben.

Azt nem tudom, hogy miért pont ezeket emelte ki, de pl. nálunk is Jaksity (az egyik vezető brókercég igazgatója) is hasonlóan gondolkodik.

lyesmith 2009.10.11. 17:00:44

@theresa: Passz. Még sohasem találkoztam olyannal akit semmi nem érdekelt volna. Alapvetően úgy gondolom hogy meg kell találni azt hogy kit mi érdekel és meg kell adni a lehetőséget arra hogy az mélységben megismerhesse. (Ismerek olyat aki ólomkatona gyártásból gazdagodott meg. Nekem eszembe se jutott volna mint szakma.) A számítógépes játékok általában jók arra hogy növeljék az összpontosítást, motiválhatják az angol tanulást.

Uhu20 2009.10.11. 17:05:25

@johnyb: Hogy érted, hogy az "előzőhöz képest"?

lyesmith 2009.10.11. 17:07:16

@Zrinyi2: A szakzsargont meg lehet tanulni kb 3 óra alatt. Nem kell hozzá 4 év.

Az angol csupán arra jó, hogy ma gyakorlatilag feltétel minden munkához. Aztán lehet vele szakirodalmat olvasni, hogy ne avuljon el a tudásod két év alatt. Nem mellesleg ha beszélsz angolul akkor lehet külföldi munkát találni. Meg lehet ismerni a külföldi módszereket, technikákat hazahozva lehet azokat kamatoztatni.

Az sem árt ha mégérted az zenét/filmet, amit halgatsz/nézel

theresa 2009.10.11. 17:16:53

@lyesmith:
Hááát, látod, ez az én nagy problémám. Durva hibákat nem találok a nevelésében.
Az angollal kapcsolatban igazad van, a német középfokúja megvan, angolul meg simán eltársalog játék közben úgy, hogy azt suliban még nem tanulta.
Sajnos, elméletben ezt jól meg lehet vitatni, de gyakorlatban nem sok esély van a változásra. Talán meg kell várni, míg maguktól megtalálják a célt, amiért küzdeni kell.

Zrinyi2 2009.10.11. 17:25:30

@lyesmith: Megtanulni meg lehet, de használni is fogod tudni rendesen 3 óra után? Fogod is érteni, hogy mi-mit jelent?

Angol: (szóval csak angollal, más tudást nem feltételezve):
1. tudsz tanulni, tudod csiszolni a tudásodat. De mivel csak angolul tudsz, máshoz nem értesz, ezt vegyük most tárgytalannak(elnézést a tolmácsoktól, tényleg értékes a szakmájuk)
2. El tudsz menni vele külföldre angolul beszélőnek
3. Ki tudod tölteni a segélykérő űrlapot
Lényegében semmire sem tudsz csak angollal menni.

Kell hozzá más mögöttes tudás is, hogy tényleg tudd hasznosítani.

lyesmith 2009.10.11. 17:57:03

@Zrinyi2: Ugye nem akarod most azt bemesélni hogy azért tudod a történelmi vagy a magyar irodalmi szakzsargont használni mert tanultad közép iskolában. Tényleg tudod annélkül hogy rákeresnél hogy mi a hexameter, vagy hogy mikor élt Platón? Esetleg hogy mit írt Arisztotelész a mérsékelt kormányzásról? Hogy mi a szerepe egy praetornak az ókori Rómában esetleg hogy kicsoda Jámbor Lajos?

És nem egy nyelv nem fogja megváltani az életedet. De lehetőséget ad arra hogy jobban kamatoztasd azt amit megtanulsz. Lehetőséget ad olyan dolgokat megtanulni amit Magyarországon nem tanítanak. Lehetőséget ad kommunikálni külföldiekkel, kapcsolatokat építeni. Többet használ mint 4 évig rajzot tanulni. (egyetlen művész sem rajzórán tanulta meg amit tud)

lyesmith 2009.10.11. 18:05:08

@Zrinyi2: Nem mellesleg ha elolvasod az eredeti commentemet azt láthatod hogy támogatom a TTK-s tantárgyak középiskolás oktatását. A történelm oktatást is.

Csak nem olyan módon ahogy azt ma tanítják. Nem látom értelmét lexikális tudás magoltatásának.

Heckantrieb (törölt) 2009.10.11. 18:27:34

@johnyb: "hogy 17 évesen az ember netpókeren keres pénzt"

Ne fogsz te attol bofogni, amit a netpokeren keresel.
A szerencsejatek a hulyek adoja.

Zrinyi2 2009.10.11. 18:34:07

@lyesmith: Na akkor olvass vissza egy picit kérlek.:D
Szerintem azt írtam, hogy egy nagyon-nagyon hasznos eszköz az idegen nyelv. Önmagában nem sokat ér. Pont olyan, mint egy szakmának, egy területnek a szakzsargona.
Ha tudod használni, nagyon sokat ér, de ehhez kell egy háttértudás.:D

Nem, igazad van, sajnálatos módon nem tudom milyen verslábakból áll össze a hexameter. Viszont alapvetően nem biológia jegyzeteket szednék elő, hogy megnézzem miaz.
Az ókori görögök és rómaiak az öltözködésükön, harcászatukon, fegyvereiken kívül nem igazán érdekeltek. Nem tudom neked megmondani milyen szerepe volt pontosan a szenátusban a preatornak:D Jámbor Lajosról sem maradt fenn sok írásos emlék(pontosan el tudjam neked mondani milyen ember lehetett) viszont nagyon szépen el tudom neked mondani a frank nehézlovasság és gyalogság felszerelését, alkalmazott harcászati módszereiket stb. :D Ezek hogyan fejlődtek ki és hogyan hatottak egymásra.

Igazad van: Nem vagyok művész, nem lettem az, de pl le tudok rajzolni nagyvonalokban ábrákat, szemléltető eszközöket. Vagy éppen egy mesterembernek azt, hogy mire gondoltam.
És egy ilyen ábra sokszor ezerszer többet ér, mint akármennyi szó.

Megélhetési rasszista 2009.10.11. 18:36:08

@Uhu20: Miért kéne mindenkinek pl. néptáncot tanulnia? Én azt érzem a hozzászólásaidból, hogy neked még mindig sokkal jobban tetszik a poroszos rendszert, ahol minden gyerekbe ugyanazt akarják beleverni. Magyar Bálint abban nagyon tévedett, hogy fűnyírószerűen csökkentette a tananyagot, holott sokkal inkább differenciálni kellene a tananyagot. Pl. létrehozni reál és humán gimnáziumot, ennek megfelelően szortírozni. Egy vegyészpalántának miért kellene tudnia a Rimbaud verseit? Vagy egy magyartanárnak készülődő gyereknek miért kellene tudnia a peptidek felépítését? És középiskolában miért kell újrakezdeni sok tananyagot?

Heckantrieb (törölt) 2009.10.11. 18:41:46

@lyesmith: "SZVSZ én betiltanám a filmek szinkronizálását."

Egyetertek. Skandinav orszagokban sem szokas, es en meg eletemben nem lattam olyan sved turistat, aki ne beszelt volna folyekonyan angolul.
Bar nem tudom, vegulis hulyenek maradni ma mar alkotmanyos jog.

Megélhetési rasszista 2009.10.11. 18:41:48

@theresa: Na de miért kéne megismerkedni? Az ilyen emberek szoktak puffogni a cégeknél, hogy az IT-s semmit nem dolgozik, "mert egész nap a gép előtt ül". Miért csak az a munka, hogy ha valaki betonozik gyümölcsöt szed, csövet hajlít? Részben a netpóker is munka - agymunka. Valaki ott találja föl magát és ott fut be karriert.

Heckantrieb (törölt) 2009.10.11. 18:45:44

@Megélhetési rasszista: "Valaki ott találja föl magát és ott fut be karriert."

Van aki meg nyer a lotton. Akkor most ez a perspektiva?

Uhu20 2009.10.11. 18:47:08

@Megélhetési rasszista: Nem értem, hogy ezeket miért nekem címezted. Ugyanakkor, annak komoly okai vannak:
1. Egy 12 éves kisdiák egyszerűen nem képes bizonyos dolgok felfogásra és, maradva a példádnál, ha mindent csak egyszer tanulnánk, akkor mondjuk Goethe vagy Zrínyi esne ennek áldozatául,
2. Ennél fontosabb, hogy az emberi agy nem úgy működik, mint egy winchester, hogy egyszer rákerül az adat és - ha nem éri baleset - ott marad évtizedekig. Az emberi agy szereti a ciklikus, koncentrikus tanulást....így működik.

Rimbaud-t meg nem azért kell ismernie valakinek, mert irodalmárnak megy (és még jöhetne sok-sok példa más tárgyak kapcsán), hanem mert nem vegetatív gépek vagyunk.

theresa 2009.10.11. 19:00:39

@Megélhetési rasszista:
Nekem semmi bajom az IT-s kollegákkal, miután én analfabéta vagyok e téren, kifjezetten csodálom őket és igénylem, hogy a közelemben üljenek. :))
A netpókerrel sem lenne semmi gondom, ha lenne egy biztos szakmája, aztán az mellett csinálja, ha meg annyira fut a szekér, felhagyhat a munkájával. De erre alapozni, hogy majd befut....
Az egész nap a gép előtt üléssel viszont van bajom, mégpedig az, hogy antiszociális lesz.

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2009.10.11. 19:31:42

@Heckantrieb:
"A szerencsejatek a hulyek adoja. "

Ez többnyire így is van, DE nem igaz a pókerre. Alapvetően azok a szerencsejátékok, amik a bank, vagy a szervező cég "ellen" mennek (pl. rulett, lottó)tényleg csak lehúzzák az embert (statisztikailag). A póker más. Ott ha jó vagy, elnyerheted a hülyék pénzét. Persze többen vesztenek mint ahányan nyernek, de némi ésszel+gyakorlással pozitívba viheted a mérleget. Szóval szerintem érdemes megpróbálkozni vele, a gondok akkor kezdődnek, ha valaki nem ért semmihez (a pókerhez sem!), és kijelenti hogy ebből fog élni.

Heckantrieb (törölt) 2009.10.11. 19:41:17

@Pitypalatty úrfi: "Ott ha jó vagy, elnyerheted a hülyék pénzét."

Oke. Es mi sugja neked, hogy a nyertesek kozott leszel?
Mert ugye oda mindenki ugy megy be, hogy majd o jol megkopasztja a hulyeket. Ha nem igy lenne, uresek lennenek a pokerszobak.

lyesmith 2009.10.11. 19:52:34

@Zrinyi2: "viszont nagyon szépen el tudom neked mondani a frank nehézlovasság és gyalogság felszerelését, alkalmazott harcászati módszereiket stb. :D Ezek hogyan fejlődtek ki és hogyan hatottak egymásra."

Na EZT biztos nem történelem órán tanultad... :D

lyesmith 2009.10.11. 19:57:01

@theresa: A játék is szocializál, de alapvetően igazad van. Kérdés persze hogy mennyit szocializálódik pl az iskolában. Van akinek az után hogy 8-9 órát emberek között van már nem hiányzik a társaság. Ha főiskolába, egyetemre megy főleg ha kollégiumban lakik szocializálódhat még eleget. Ha jól értelmezem nem netpókerezik hanem WoW-ot tolja egész nap. :)

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2009.10.11. 19:57:56

@Heckantrieb: Részben igazad van, nincs rá garancia, hogy nem te leszel a fish (azaz a béna játékos, aki sokat veszít), ezért rizikós a dolog. Viszont a képességek és a játéktudás döntenek a szerencse mellett, ezért ha jó vagy, nyersz hosszú távon. Kis téttel is el lehet kezdeni, és akkor kezdőként (=rossz játékosként) nem fogsz annyit bukni, hogy tényleg fájjon. Ha látod, hogy neked ez nem megy, abbahagyod.

Bármilyen valódi munkával is előfordulhat, hogy nem vagy benne elég jó, ezért nem tudsz vele pénzt keresni. Igaz, itt veszíthetsz is, de csak akkor veszítesz sokat, ha hülyén állsz hozzá. Nyilván veszélyes dolog tud ez lenni, de akinek van esze,annak megéri.

Remy 2009.10.11. 21:10:24

www.underline.cz/objednavka/
Aztán, majd ha nálunk is elkezdik nyomni ezeket a pólókat, senki se mondja, hogy nem szóltunk időben.

ördög_ (törölt) 2009.10.11. 21:20:08

@lyesmith: az fel sem merül benned, hogy valakit nemcsak a vállalkozás érdekel, hanem orvos, mentős, tanár, vegyész, biológus akar lenni? Szerinted a fő tananyag középiskolában a vállalkozásalapítás és management legyen?

Ezek nem mindenkinek kellenek. Majd megtanulja szakirányú oktatás keretei között...."miből csinálnak mások pénzt", jah, nem mindenkinek ez az életcélja.

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2009.10.11. 21:26:10

@ördög_:
"jah, nem mindenkinek ez az életcélja. "

Az biztos. A többségnek egyáltalán nincs is.

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2009.10.11. 21:26:53

Az otthoni helyzetnél, már ami az iskolákat és az oktatást illeti sokkal rosszabb is van.
3 éve Svédországban élünk. Az itteni oktatás színvonalát a béka azon bizonyos alsó testrészével összemérni erős pozitív túlzás. Sajnos otthon még mindig mintának állítják a svéd rendszert. Itt már rájöttek, hogy tévedés volt és elkezdtek visszakozni, de mire rendbe teszik a dolgaikat az bizony jó néhány évtized lesz.

Akit bővebben érdekel a téma itt olvasgathat róla:
psycho.blog.hu/tags/oktat%C3%A1s

ördög_ (törölt) 2009.10.11. 21:57:54

@Pitypalatty úrfi: hát lehet, de azért vannak olyan emberek is a világon, akik egy bizonyos hivatást választanak és azért képzik magukat. Van, akit a pályaválasztásnál nem az motivál, hogy mennyire tud belőle meggazdagodni, hogyan tud vele ügyeskedni. Bár ezt sok embernek nagyon nehéz elképzelni :D

lyesmith 2009.10.11. 22:06:04

@ördög_: De felmerül bennem. Ezért ÍRTAM hogy nyomni kell a TTK-s tárgyakat. Azt áruld el hogy szerinted egy "orvos, mentős, tanár, vegyész, biológus"-nak mi a jó francért kell a felvételihez magyar nyelv és irodalom??? Miért kell enciklopédikus tudás magoltatásával tölteni az időt? ének-zenével, testneveléssel (fontos de nem oktatásban a helye), rajzal? Azzal hogy József Attila milyen verset írt és melyik évben éppen miért volt maga alatt? Ha valakit érdekel úgyis utánnanéz, akit meg nem érdekel az úgys elfelejti. De NINCS RÁ SZÜKSÉG!

Nem olyan sok az a négy év középiskola hogy minden szeméttel töltsék az ember fejét. EHELYETT bőven lehetne gazdaságtant, válalkozási és alapvető közigazgatási ismereteket tanítani. Hogy a szerencsétlen diák az iskolából kikerülve tudjon ügyet intézni, tudja milyen jogai és kötelességei vannak. Hogy ha van egy ötlete akkor meg tudja azt valósítani. Akár az egyetem után. Meg arra is gondolni kell aki mondjuk nem akar vagy tud továbbtanulni, hanem szakközépet végzett vagy ne adj isten gimnáziumot (továbbtanulás nélkül) és NEKIK igenis égető szükségük van arra hogy tudják mi a következő lépés. Akár válalkoznak akár alkalmazottak lesznek.

lyesmith 2009.10.11. 22:08:45

@lyesmith: Felmerül a kérdés hogy mi van azzal aki rajztanár akar lenni, vagy nyelvész. Nos ebben az esetben a válaszom az hogy nagyon sajnálom őket de ők az a kisebbség akiknek az elhivatottságát fakultatív órán kell(ene) követnie.

Schocex 2009.10.11. 22:21:06

én csak annyit mondok, hogy az embereknek meg kéne tanulni beszélgetni és eszmét cserélni és egymás tudásából okulni. mert ordibálni, veszekedni, arcoskodni azt már nagyon tud a magyar, de biztos hülye vagyok én is

ördög_ (törölt) 2009.10.11. 22:22:28

@lyesmith: hát, fene tudja, én nem láttam kárát annak, hogy humán irányú pályaválasztásom ellenére tanultam reál tárgyakat is gimnáziumi szinten, a faktrendszer nem tudom, most létezik-e, nálunk működött.

Nyomni kell a humánt is, nemcsak a reált. Egyrészt műveltség miatt (most nem a költők születési idejéről beszélek, nemcsak az volt irodalomórán), majd a faktválasztásnál eldönti az ember, merre tovább és azt tanulja emelt óraszámban.

Valahogy nem hiszem, hogy ezt a vállalkozás-dolgot kéne tizenévesek között agyonmantrázni.

monyon le 2009.10.11. 22:47:18

@Schocex: ehez még hozzá tenném hogy MEGBÍZNI! Meg kellene végre bízni egymásban!

Csavarhúzós 2009.10.11. 22:47:26

>Én le tudom, anyagilag viszont nem tudom felvenni a versenyt egyik B-ketegóriás hírességgel sem. Segítsetek, hogy motiváljam őket?
-Ha nagyon jól fizetett lenne a tanári pálya, mondjuk minden diák szülőjénél gazdagabb lennél, akkor az motiválná őket a tanulásra? Ez akkor azt is jelentené, hogy nagyon nehéz lenne tanárnak bekerülni, tehát akiknek most nincs motivációja, azoknak akkor sem lenne, mert elérhetetlen célnak éreznék. Szóval ez egy mellékvágány, pszichológiai játszma. Én visszakérdeznék, hogy "Miért, szerinted én azért tanultam sokat, mert azt gondoltam, hogy majd sokat fogok keresni?" Nem gondoltam azt, sőt, hanem egyszerűen szeretek okos lenni, érdekeltek a dologok, ma is folyamatosan utánajárok, ha valamit nem értek, (pl. hogy miért csökkenti az inflációt, ha a jegybank kamatot emel, pedig akkor a kamatokkal növelve több pénz lesz majd) akkor is ha távol esik az eredeti szakomtól. Nem az a lényeg, hogy ezt el is mondjam, elindul egy beszélgetés, azzal lehet valamit kezdeni. Csodát tenni persze nem lehet, nem is várom el magamtól, ezért nem is bosszant a diákjaim motiválatlansága. Én megteszem, ami szerintem a legjobb, de a világ meg olyan, hogy sokkal több szórakozást kínál, mint nekünk annak idején. Némileg emiatt rosszabb a helyzet, de ugrásszerű változást nem látok. Annak idején egy gyenge gimibe jártam, csak hárman tanultunk tovább, szörnyű dolgok derültek ki érettségin egyesekről... A lustaság általános volt, sőt tulajdonképpen én is alig tanultam gimiben. Ehhez képest jártam angol nyelvtanfolyamra (én még az a generáció vagyok, aki nyelvvizsga nélkül kapott diplomát), és a középiskolás csoporttársak nagy szorgalommal készültek, sőt távolabbi terveik is voltak. Tehát régen is sokféle diák volt, meg ma is, csak optikai csalódást okoz az, hogy a tanár általában szorgalmas osztályokból jutott be a felsőoktatásba, s így nem ismeri a lusta osztályok hangulatát, azt hiszi hogy vele vagy a korszakkal van valami baj. Gyors tréningként ajánlom a "Story telling" c. film második részét (a film ugyanis két független film egymásutánja, ahol egy extrém alulmotivált diák az egyik főszereplő, akinek irreális életcélja, hogy TV-show-t vezessen. Akár a diákok is megnézhetik, szintén hogy legyen közös téma a beszélgetéshez. A film első részét nem ajánlom, mert hátha a "fuck me nigger, fuck me hard" résznél jön be az igazgató az osztályterembe... De a blogolvasóknak azt is ajánlom, végül is egy tanár-diák viszony közben hangzik el.

Csavarhúzós 2009.10.11. 22:48:55

...mármint hogy NEMRÉG jártam nyelvtanfolyamra...

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.10.11. 22:54:46

@ördög_: "Nyomni kell a humánt is, nemcsak a reált."

A humánt nyomják. A reált is, csak azt el... 10-15 éve is röhejesek voltak a reáltárgyak óraszámai, most meg abból is visszavettek egy csomót... a humán meg megy orrba-szájba. Irodalom, nyelvtan, töri, művészetek mindenféle fajtái, a megszokottakon kívül már kiegészítve filmmel, tánccal, médiával is... naná hogy fontosak, de a másik oldalon mi van és hány órában??? Milyen egy 12-es órarendje? A kötelező tárgyak közt egyedül a 3 matekóra képviseli a reált, ennyit kell "elviselnie" egy humánosnak.
Nézd meg az érettségit is: 3 humán, 1 reál és 1 választott. Tehát a humánosok 80 % humánnal és 20 % reállal mehetnek, a reálosok meg 40-60-as arányt kapnak, nem annak a javára, ami az érdeklődésüknek megfelel. Arról ne is beszéljünk, hogy a középszintű matek érettségit egy közepesen visszamaradott kölyökmacska három nap éheztetés után megírná hármasra.

Anke 2009.10.11. 23:02:54

Szerintem az egyik oka a motiválatlanságnak, hogy annak ellenére, hogy információs társadalomban élünk, a gyerekek nagyon kevés foglalkozást ismernek. Így volt már egy-két generációval ezelőtt is, amikor már nem volt szokás a szülők foglalkozását örökölni, követni.
Érdemes lenne heti rendszerességgel iskolai szinten szakmabemutatót szervezni, ahogy kóborló is írta szuperexpressz fejlesztővel, szakáccsal, aki a neurológia és a kémia eredményeit használja fel a főzésnél, biofizikussal, mentőssel.
A másik oldalról a gyerekeknek kellene feladatként kiadni, hogy egy-egy kétkezi szakma képviselőjével rövid riportot készítsenek, mutassák be annak a szakmának a szépségeit és a professzionális szinthez szükséges háttértudást, mutassák be, hogy az a szakma az egyik embernél miért sikeres, a másiknál pedig miért nem,vagy hogy mely országokban becsülik meg a kétkezi munkát és miért. Mindenképpen pozitív kimenetele legyen az előadásnak.
OFF téma: nemrég olvastam Feynman Mit érdekel mások véleménye könyvében, hogy az Indiai útján elment egy szegénynegyedbe egy bevándorlót kért meg, hogy vigye körbe. Az illető bemutatott neki pár helyi ember, (nem szó szerint idézem) az az öreg a sarokban Amerikában taníttatja a fiát, az a két asszony közösen vett egy varrógépet és most másoknak varrnak, stb stb. majd megjegyezte a riksás, nem értem pedig kevesebbet keresnek mint én, mégis vitték valamire, én is szeretném valamire vinni, de sehogysem sikerül, na majd talán ma sikerül, mert X lóra fogok ma tenni a versenypályán és hátha nyerni fogok.

Anke 2009.10.11. 23:17:32

Ahogy a topikban is jól lejött, a főiskolát, egyetemet végzett emberek lenézik a kétkezi munkát végzőket. Csoda, hogy a gyerekek is? Egy kémikus ismerősöm felháborodott, hogy hogy merem az ő "értékes" munkáját összehasonlítani egy buszvezetőjével. Az ilyenkor eszébe sem jut, hogy ő is buszon jár dolgozni. Vagy itt a topikban is ajánlotta valaki, hogy a szülő vigye ki a gyereket a reggeli buszhoz, hogy lássa milyen rossz a sok melósnak korán kelni. Ennyire nem kellene lebecsülni a munkájukat.

Valószínűleg ezek a melósok is azt látták a tanáraiktól, hogy tanáraik még a saját érdekeik megvédéséért sem tudnak összefogni, hogy nemcsak szegények, de magányos harcosok is. Persze ez nagyon jellemző úgy általában a magyarokra. Azt tudjuk, hogy az ember csoportban érzi jól magát. Meg kellene tehát tanítani a gyerekeket, hogy hogyan tudnak minőségi jólétet szervezni maguk köré, megtanítani nekik, hogy ne az államtól várják, hogy munkahelyet és szociális jólétet teremtsen nekik, mert igen is egy egyszerű melósnak is lehet normális életszínvonala, sőt ugyanolyan színvonalú életet is élhetne, mint egy vállalkozó (nyilván más előnyökkel és hátrányokkal), de ehhez meg kell tanulni együttműködni. Ha például érdekvédelmi egyesületükkel bölcsit, ovit szerveznek a munkahelyükre, vállalati segítséggel önképző körökben fejlesztik magukat, hogy előre léphessenek, a jól képviselt érdekvédelemmel pedig normálisabb anyagi biztonságot érhetnének el stb.
Legyen az egy bármilyen kis egyszerű egyesület, amit megalapítanak az iskolában a gyerekek tanári segítséggel, például a kóbor kutyákért, bármi, csak tanuljanak meg együttműködni, és a kis eredményeknek is örülni.

Szerintem nagyon sok ember valójában kevesebbel is teljesebbnek érezhetné az életét, ha nem szajkóznák neki azt, hogy többre is vihette volna. Tudjuk jól, hogy a szellemi képességek nem ugyanolyanok mindenkinél, ezzel nem azt akarom mondani, hogy rosszabb, vagy jobb, hanem valaki inkább kreatívabb, valaki pedig analitikusabb képességgel rendelkezik.

ördög_ (törölt) 2009.10.11. 23:21:59

@bm613: fene tudja, abban a városban, ahol én jártam középiskolába, messze jobban nyomatják a reál tárgyakat, ami amúgy az azokat tanító tanárok színvonalán is meglátszik...mármint jobbak a reálos tanárok. Bár régen jártam már középiskolába, úgy hallottam, még mindig ugyanez a helyzet "odahaza".

Abból a gimiből, ahová én jártam, nagyobb arányban és nagyobb sikerrel felvételiztek reál irányú egyetemekre, főiskolákra.

Szerintem ezt intézménye válogatja amúgy...

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.10.11. 23:30:12

@ördög_: Sok múlik az iskolán és a tanárokon, igen. Lehet pluszórákat is tartani, lehet tagozatos osztályt is indítani. De a követelmény, a hivatalos elvárás egyértelmű. Humánból mindenképpen kell egy csomó óra és vizsga, reálból alig.

ördög_ (törölt) 2009.10.11. 23:37:05

@bm613: teljesen átlaggimi voltunk, csak a humán részt leszarták :(
Mindegy, szóval annyira erős volt a reál, hogy még alapvetően humános diákok között is volt, aki felmérte, hogy reálból nagyobb esélye van felvételizni és arrafelé mozdult. Humános tanárok között volt olyan, akivel 3. év végén még épphogy elkezdtük a 3. éves anyagot, reálból ez egész egyszerűen megengedhetetlen volt.

Alapvetően azonban egyetértünk abban, hogy a reált nagyon is kell nyomatni, mert egészen másféle tanítást és tanulást igényel, fontosabb a szerepe a tanárnak az anyag megértetésében.

Zrinyi2 2009.10.12. 08:26:38

@lyesmith: Igazad van, ezeket nem konkrétan a történelem órán tanultam.
Viszont volt egy nagyon jó töritanárom, aki az órákat rendszerint színesítette valamilyen az adott részhez, korhoz tartozó tárgyi anyagok körbeadásával, bemutatásával. pl: hozott be sisakokat, láncinget, kardot, pajzsot, puskákat, gázálarcot stb. Ezeket meg lehetett taperolni, fel lehetett próbálni, megnézni a súlyukat stb. Megtanultunk egy rakat korhű kocka és kártyajátékot. Vagy éppen megnéztünk egy jó filmet délután. Ardeneki offenzíva kapcsán a "halál 50 órája".
Akármennyire is ömlik a színes szagos info a netről, ezzel még nem tud versenyezni az internet. Naná, hogy sok mindenkit megfogott, és sok mindenkinek felkeltette az érdeklődését, és tanultuk a törit rendesen matek-fizika tagozatos osztály létünkre.
Nekem annyira megfogta a fantáziámat, hogy a mai napig hobbiként foglalkozok történelemmel, kísérleti régészettel, pedig nem ez a szakmám.

elod72 2009.10.12. 10:14:43

"A szenvedés alapvető oka a nem-tudás, a rálátás hiánya." (Buddha)

Elnezest, ha mar irta valaki, nem olvastam az osszes hozzaszolast. Buddha tudott valamit...

s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.10.12. 16:11:01

@johnyb: sok középiskolásnak lövése sincsen róla, hogy az érettségi után milyen területen tanuljon tovább, a tanár nem vállalhatja a felelősséget azért a 12 diákért, aki esetleg tudja, hogy ő jogász, bölcsész stb akar lenni, és tudatosan tanulja a történelmet, nekik is és a másik 18-nak is ugyan úgy meg kell tanulnia!

Középiskoláig az alapműveltséget szedjük össze, hogy legyen fogalmunk dolgokról, a világról, a környezetünkről. Lehet, hogy aztán soha az életben nem lesz szükség Pitagorasz tételére, de legalább lesz róla fogalmad.

Uhu20 2009.10.12. 20:02:22

@Anke: "Ahogy a topikban is jól lejött, a főiskolát, egyetemet végzett emberek lenézik a kétkezi munkát végzőket."

Én ezt nem éreztem.

boogieee · http://www.pallas70.hu/logisztikai-ugyintezo.php 2009.10.13. 16:14:08

A páromat nem érdekelte a tanulás, amikor középiskolás volt,leérettségizett, és akkor nem tanult tovább, most felnőtt fejjel jött rá, hogy hiba volt, és most 10 év elteltével ült be ismét az iskolapadba. Idővel az ember rájön (jobb esetben) a tanulás fontosságára, tinédzserkorban pedig a szülő feladata a gyerekére figyelmi és terelgetni a megfelelő irányba.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.10.20. 08:07:54

@Uhu20: én csak azt tudom, hogy a több szakvizsgás egyetemen is tanító, kandidátus kutató- és kórházi főorvos professzor doktor péhádé stb stb apám egyszerűen nem tud szót érteni a nem éppen agysebész mesteremberekkel.. ha nem dolgozik tisztességesen, percek alatt elzavarja őket a francba.. mosolyogni szoktam azon, hogy egyszerűen nem tud lesüllyedni az ő kommunikációs szintjükre és így elég nehéz együttműködiük, ezért inkább (szintén dr) anyukám szokta az ilyen dolgokat koordinálni..

ugyanakkor egy biztos, és ez a lényeg, ezért mondom ezt most itt:

a korrekt, rendesen dolgozó szakikat nagyon is megbecsülik szüleim és nagyra tartják, elismerik, hogy kitűnőek a szakmájukban és jó emberek! csak hát ilyenből sajnos nagyon kevés van!

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.