9

MA-képzés a pénzbeszedés új formája

Ellenőrző , 2009.09.26. 18:20

Levélírónk a bolognai rendszerben próbál másoddiplát szerezni, és nagy reményekkel vágott neki az MA képzésnek. Reményei gyorsan elpárologtak, és hirtelen rájött, gyakorlatilag egy szép, egészséges pénzlehúzás az egész. A fejőstehén szerep nem tetszett neki, ennek írásában hangot is adott. Íme:

Sziasztok!

A bolognai rendszerben kezdtem meg a másoddiplomás tanulmányaimat és mivel első évfolyam voltunk, senkinek sem volt világos,  hogy mi is vár ránk a 3 év után. Igazából most sem világos, hogy mihez is tudnék kezdeni ezzel a 3 éves képzéssel, de folytatni akartam, ezért nem is nagyon nyomoztam utána. Felvételiztem az elvégzett BA képzéshez tartozó MA képzésre, fel is vettek és itt kezdődtek a problémák. Az első diplomám is tanárszakos, tehát nem szükséges még egy tanári képesítő vizsgát tennem, de akkor minek is járok oda? Csupa olyan tárgyam van, amit már végeztem -pedagógia, pszichológia, de általános nyelvészet, esztétika, stb. is- felmentést nem kapok, mert nem egyeznek meg a tárgyi kódok az előző intézményben kiállított indexemben és a mostaniban. Meglepő lenne, ha egyezne -vajon Magyaroszágon mi egységes-, egy 10 évvel ezelőtti képzéssel.

Kifizetek félévente 200 000 ft-ot azért a végzettségért, ami már megvan, illetve 1-2 szakspecifikus tárgyam van, amiket viszont már BA-n teljesítettem. Olyan érzésem van, hogy ráugrottak az egyetemek, főiskolák (!) erre a plusz hallgatóvadász lehetőségre, konkrét program és elképzelés nélkül, beszedik a pénzt, amíg még lehet. Én konkrétan főiskolára járok MA-ra, egyszerűen nevetséges. Már az is korrektebb lenne ennél, hogy fizessük be a pénzt, ne is lássanak minket 2 évig, aztán postán küldjék a diplomát.

Ha valaki érti a rendszert, vagy legalább látott olyat, aki ismert valakit, a hallott valami biztatót, kérem jelentkezzen!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr581406809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csavarhúzós 2009.09.27. 00:05:13

Ezt nem egészen értem. A "másoddiploma" az azt jelenti, hogy már van egy Bologna előtti tanári diplomád (egyetem, főiskola?) és utána kezdtél el egy másik tanárszakot?
Ebben az esetben nem kellett volna Bsc-t végezned. Én is újabb szakot szerzek most (egyetemi diploma után másik szak Msc), a képzési idő egy év (2 félév), erről törvény van, nem az egyetem jóindulatán múlik. Pedpszi tárgyak nincsenek, szakdolgozat sincs, helyette legyártandó valami portfóliónak nevezett dolog, ami a gyakorlótanításról szól meg egyéb pedagógiai dolgok (egy konfliktus elemzése, ilyesmik). Az más kérdés, hogy bemeneti feltételként ott van, hogy milyen kurzusok után lehet a képzést elkezdeni, ami csak akkor szokott teljesülni, ha ugyanabból a szakból van egy főiskolai diplomája. Különben még az egy éves képzés előtt két félévben lehetőség van "részismereti képzés" keretében megszerezni a bemenethez szükséges krediteket, azaz gyakorlatilag négy félév a képzés, semmiképpen sem kell a Bsc-t elvégezni. Bár nem tudom, nagyon extrém esetben mi van, mondjuk főiskolai technika-testnevelés után matematika Msc.

Vagy a Bsc-ről beszélsz úgy, hogy "Az első diplomám is tanárszakos, tehát nem szükséges még egy tanári képesítő vizsgát tennem"? Ilyen viszont a Bolognai rendszerben nincs, a tanárszak az Msc.

Remy 2009.09.27. 07:13:28

Két kolléganőm is jár MA-ra, mind a kettőnek tanárszak az első diplomája, mégis vannak pedpszi tárgyaik tömbösítve. Állítólag semmit nem fogadtak el az előző tanárszakjuból, illetve kérelmezni kellett és nem engedélyezték a felmentést.
Kicsit olyannak tűnik kivülállóként -szigorúan az ő elmondásuk alapján-, mint az amerikai literacy test a választók kiszűrésére, mindegy mit írtál, mi az input az output ugyanaz.

hanger 2009.09.27. 09:09:12

Csavarhúzósnak igaza van. elvileg is, és gyakorlatilag is. de csak általában. a probléma, amiről itt szó van, szerintem inkább az, hogy a tanulmányi osztályok nincsenek felkészülve arra, hogy érdemben tanácsadást nyújtsanak, illetve nincsenek felkészülve és nem is lehetnek a kérelemelbírálók, hogy mit fogadnak el miért, vagy mit nem és miért nem. így teljességgel eseti, kiszámíthatatlan a szabályozás, illetve annak tűnik, ezáltal csekély a legitimitása.

fura helyzet ami a háttérben lehet. egyrészt él még mindig a főiskola-egyetem hierarchia, vagyis ha valaki főiskolán tanult meg bármit is, az egyetemen újra kell tanulja, ha ugyanarról a tárgyról is van szó, ami az esetek igen jelentős százalékában főiskolája és egyeteme válogatja ugyan, de teljességgel indokolatlan. pláne, hogy bologna után elvileg nincs főiskola és egyetem, csak felsőoktatási intézmény, így még furább a kép.

pláne ismerve a tíz évvel ezelőtti tanárképzést, én biztosan nem fogadnék el jó érzéssel egy tanári diplomát tanári diplomaként. mint ahogy ha valaki piócásembernek tanult, az se kapjon sebészi szakvizsgát.

aztán erre rárakódik az is, hogy hogyan találták ki az egyetemek a bologna képzést. a legritkább esetben sikerült a sok lobbi kereszttüzében még arra is figyelni, hogy az adott papírhoz adekvát legyen a képzés. inkább az döntött, hogy kinek vehetik el az óráját, kinek nem. ki milyen kapcsolatokkal rendelkezik, ki kinek a barátja, és ki kinek mit ígér miért. ezt még egyetemről belülről néztem végig. szomorú volt látni. de nem újdonság. az egyetemeken szakmai kérdések ritkán tudnak őszintén felmerülni. nincs érdekeltté téve senki döntéshozó abban, hogy pont azt a célt tartsa szem előtt, amelyiket kellene.

és még egy problémát feszeget a bejegyzés. azt, hogy milyen volt a bologna rendszer bevezetésének a kommunikációja. pocsék. oktrojálták, aztán eszi-nemeszi-nemkapmást alapon így csinálják. nincs egy bologna.okm.hu vagy egy kulturált helpdesk, ahol bármilyen bonyolult kérdésre konkrét segítő válaszokat adnak. aztán csodálkozunk, hogy rettentő a félretájékozottság diákok, tanárok, egyetemi tantervírók, tanulmányi osztályok és a köznép esetében, akik esetleg éppen azért nem döntenek saját továbbképzésük mellett, mert nem tudják, hogy milyen lehetőségeik vannak. honnan is tudnák.

én ezeket a problémákat látom a bejegyzés hátterében.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.09.28. 17:13:35

Az ELTÉ-n az a szabály, hogy az elvégzett kurzusok vizsgatételeit kell összeegyeztetni, és gyakran eltérés esetén elég csak a különbségből vizsgázni.

Föltételezem, ez máshol is igaz kell, hogy legyen. Annál is inkább, mert a szigorlatok mindenképp érvényesek.

hanger 2009.09.28. 18:42:35

azt állítani, hogy az eltén ez a szabály, az legeslegfeljebb csak 10%-ban igaz. én az eltére jártam egy évvel ezelőttig. 15 éven keresztül 5 különböző karra. oly sokszínű tapasztalataim vannak, amiket e blog kereteiben nem lehet leírni.

Csavarhúzós 2009.09.29. 09:51:10

>Két kolléganőm is jár MA-ra, mind a kettőnek tanárszak az első diplomája, mégis vannak pedpszi tárgyaik tömbösítve.
-Hmm, ez aggasztóan hangzik. Ha főiskolát végeztek, akkor érthető. Amúgy a törvény úgy fogalmaz, hogy ha már van Msc végzettsége, akkor fel van mentve. Ha nincs, akkor külön részletezi végzettségenként, egyetemi végzettségnél nulla pedpszi kreditet kell teljesíteni. Lehet hogy ettől függetlenül becsempészik a képzésbe úgy, hogy betesznek egy nulla kredites tárgyat, ami előfeltétele egy másiknak, s így lesz kikerülhetetlen? Ebben az esetben viszont az a másik tárgy nem lehet pedpszi, hanem egy nem nulla kredites kell legyen. Furcsán hangzik, hogy mondjuk a "konfliktuskezelés" nevű tárgy előfeltétele a "diszkrét matematika" nevűnek. Van valami infó arról, hogy ezt hogy oldják meg?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.09.29. 10:52:23

@Csavarhúzós: Épp a minap olvastam, hogy van a BSc-ben tanári SZAKIRÁNYÚ képzés, amihez azonban külön ki van hangsúlyozva, hogy nem jelent tanári képesítést, csak javasolt tantárgyösszeállítás azoknak, akik tanári MSc-re akarnak utána menni: egy csomó tanári tárgyat megcsinálhatnak így a BSc alatt, de messze nem mindent.

Mercer395 · http://www.minerva-szki.hu/szakkepzesek/gazdasagi-informatikus.php 2009.09.29. 13:04:03

Számomra ez a felfoghatatlan:
"Igazából most sem világos, hogy mihez is tudnék kezdeni ezzel a 3 éves képzéssel, de folytatni akartam, ezért nem is nagyon nyomoztam utána."
Az még oké, hogy egy frissen érettségizett 19 éves suhanc nem néz utána a dolgoknak, anno én is beleestem ebbe a hibába, de hogy egy diplomás ember ennyire hanyag legyen, amikor súlyos százezrekről van szó, az érthetetlen. Mi az, hogy nem nyomozok utána egy olyan dolognak, ami éveken át ki fogja tölteni az életem nagy részét?

hanger 2009.10.02. 09:04:56

@Mercer395: azért a postoló védelmében mindenképp tegyük hozzá, hogy az egyetemek nem demokratikus, nem jogállami szervezetek. még nyomaiban is alig. ami azt jelenti, hogy hiába mond bármit a betű, hiába mondanak bármit a tanulmányi osztályon, azt bármikor megváltoztatják, letagadják, mégsem úgy értelmezik, és a végeláthatatlan kérvényezgetés, és be nem tartott válaszhatáridők teljesen ellehetetlenítik a diákot. vagyis ha valaki a tömeggel megy, akkor nagyobb eséllyel nem lesz baja, mint ha jó alaposan utánaérdeklődik akárminek is.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.