6

Dr. Hoffmann Rózsa 2009

Ellenőrző , 2010.06.05. 09:39

Napok óta töröm a fejem azon, hogy vajon hol is olvashattam tavaly Dr. Hoffmann Rózsa véleményét a magyar oktatáspolitika hiányosságairól, illetve a lehetséges és szükséges változtatásokról. Megtaláltam, közzéteszem, mindenki döntse el saját maga, hogy most, döntéshozóként sikerül-e tartania magát korábbi véleményéhez?

A pedagóguspolitikáról

Dr. Hoffmann Rózsa

Bölcs és kevésbé bolcs emberek hosszú évtizedek óta tudják, hogy a jó iskola és a jó iskolarendszer első számú feltétele a sok jó pedagógus. Ők viszont nem teremnek maguktól, hanem az oktatási kormányzat koncepciózus pedagóguspolitikájának eredményeképpen jelennek és maradnak meg a pályán. Ezt az evidenicát maga a pedagógusszakma régóta hangoztatja - mindhiába. Kapóra jött tehát mindannyiunknak a két éve napvilágot látott McKinsey jelentés, amely -tudományosan megalapozott kutatások eredményeképpen - ugyanerre a övetkeztetésre jutott, hogy ti. a sikeres oktatási rendszerek kulcsát a jó pedagóguskiválasztás,- képzés,- továbbképzés és konszolidált életpálya, azaz a jó pedagóguspolitika jelenti.

Ilyet azonban sem a diktatúra évtizedeiben, sem a  rendszerváltoztatás kezdete óta egyetlen kormányzat sem tudott megalkotni. Nem volnánk persze igazságosak, ha nem ismernénk el az 1998-2002 közötti polgári kormány későn jött erőfeszítéseit egy pedagógus-életpályamodell megalkotására, amelyet azonban 2002 után mélyen elástak az Oktatási és Kulturális Minisztérium iróasztalainak fiókjaiban.

Pedagóguspolitika tehát jelenleg nincs. A nyolcadik éve hatalmon lévő szocialista-liberális erők -éppen a McKinsey jelentésre hivatkozva - újabban megpróbálnak olyan látszatot kelteni, mintha volna, ám az egy-egy bedobott, majd elvetélt ötlet vagy nagy hirtelen bevezetett intézkedés sohasem alkotott összefüggő, rendszerbe illeszkedő oktatásfejlesztési koncepciót. Az ötletelgetés inkább károkat okozott, semmint hasznot hajtott. Ilyeneknek tekintjük például az utóbbi évek terméséből a nem szakrendszerű oktatásra történő erőszakolt továbbképzéseket, a pedagógusteljesítmény-értékelés ellentmondásait, a pedagógus-továbbképzések költségvetési támogatásának  megvonását stb. De  a legsúlyosabb az, ami nem történt meg:a pedagógusok bérének a magyaroszági átlagfizetések fölé emelése és a munkájuk szakszerű ellenőrzése és értékelése.

A pedagógusok helyzete ma igen rossz. Arra volna szükség, hogy a fizetésükből legalább tisztes szerénységben meg tudjanak élni. Ez volna a kiindulási helyzet, amelyre támaszkodva további jogos  elvárásokat fogalmazhatna meg a munkájukat illetően az oktatáspolitika. Ám mindaddig, amíg a megélhetésükhöz szükséges anyagiakat csak jelentős különmunkákkal  tudják biztosítani, fáradtak, fásultak, kiábrándultak maradnak, és ebben a lelkiállapotban senki sem képes a nehezedő körülmények között fejlődni és szárnyalni.

Mert a körülmények egyre nehezednek: állandóan növeszik a rájuk rakott ésszerűtlen és sok adminisztratív teher. Miközben egyre több időt kellene a mind nehezebben kezelhető gyerekekkel foglalkozniuk, állandó önadminisztrálással, minőségirányítási és egyéb programok gyártásával kénytelenek drága idejüket múlatni. A megemelt óraszámok, a megnövelt osztálylétszámok és a gyerekek heti óraszámának leszállítása pedig érezhető - matematikailag könnyen kiszámítható és ellenőrízhető - mértékben csökkentette az egy pedagógus egy gyermekre fordítható idejének átlagát. A minimális szakmai feltételek biztosítása nélkül erőltetett integráció, a szabadság jegyében már-már követhetetlenül egyre bővülő tanköny- és taneszközválaszték és annak nehezen átlátható volta tovább rontotta a pedagógusok szakmai közérzetét. Mindezt betetőzi az a kormányzati kommunikáció, amelyen direkt vagy indirekt módon átsüt a pedagógusok lenézése, szakmaiságuk megkérdőjelezése. Ezen az sem segít, hogy ünnepnapokon szóvirágfüzérek öntik el az erre az alkalomra szépen feldíszített termeket és virtuális tereket.

A kereszténydemokrata oktatás politikai műhely megfogalmazta és Iskola, erkölcs, tudás címen közzétette az oktatásügy újjáépítésének alaptéziseit (lásd a KDNP honlapján). Az öt prioritás között -a nevelés, a szakképzés, a tehetségfelesztés és a leszakadás megakadályozása mellett - ott szerepel a pedagóguspolitika. Ennek tartóoszlopai a következők:

-értelmiségi életmódhoz méltó bér és életkörülmények

-állam által garantált és biztosított bér pedagógusbértábla alapján

-pályára való alkalmasság vizsgálata a képzés megkezdésekor és a képzés során

-központi költségvetés által 80%-ban finanszírozott kötelező továbbképzési rendszer

-igazgatók kiválasztási, képzési és megbízási rendszerének felülvizsgálata

-korszerű, minőségközpontú külső szakmai ellenőrzési és értékelési rendszer bevezetése

-szakértői, szaktanácsadói, tankönyvírói és egyéb karrierpályák szabályozása

-a gyakorló pedagógusok szakmai képviseletét országos és területi szinten hatékonyan megvalósító hivatáskamara szervezése

-emberközpontú (gyermek- és pedagógusközpontú) oktatáspolitika

-őszínte, nyílt, tisztességes, kormányzati kommunikáció és cselekvés

Hangsúlyozni szeretnénk, hogy az új pedagóguspolitika nem öncélú, vagyis nem csupán a pedagógusok jobblétét hivatott elősegíteni. Az egész országnak az az érdeke, hogy ereményesebbek, sikeresebbek legyenek iskoláink, mint amilyenek ma. A mostani mély válságbó a kutúra, s azon belül az oktatás adja meg a kivezető utat, ahogy ezt több ország (Japán,Korea, Írország, Finnország) gazdasági sikertörténete vagy éppen a múlt század húszas éveinek kleblsbergi kultúrpolitikája egyértelműen bizonyította. Az említett sikertörténetek hátterében viszont mindenütt fellelhető a jó pedagóguspolitika, amelyhez a jelenleginél jóval több forrás is szükséges. Mindez tehát nem egy szűk társadalmi csoport önös érdeke, hanem Magyaroszág jövőjének záloga.

 

Megjelent: Új Katedra, 2009

 

A bejegyzés trackback címe:

http://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr992058023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Rabyn 2010.06.05. 23:53:41

Hát amennyiben ezek a változások életbe lépnek, van rá esély, hogy javuljon a közoktatás.
Szerintem.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.06.06. 00:52:44

Tűl sokszor hangsúlyozza azt, hogy amit akar, azt nem azért akarja, hogy neki jó legyen.
Az ilyen ember hazudik.

iskola, erkölcs, tudás

Mijafasz ez a sorrend?
Egy keresztény akar erkölcsről papolni?
Jóhogynem egy szadeszes a megvesztegethetetlenségről.

Iskolába a gyereket tanulni küldi az ember.
A GYEREKET, azért, hogy legyen TUDÁS a fejében, meg hogy magára szedjen némi KULTÚRÁT. Ha már mindenképpen jelszavak kellenek ahhoz, hogy eljusson az agyáig a közönségnek a mondanivaló.

Szóval azok az oktatáspolitikai alaptézisek, amikben a gyerek nem szerepel, szart sem érnek, ugyanis az oktatás és az állattartás között az a különbség, hogy a gyereket nem lehet vágásra küldeni, ha tenyésztésre alkalmatlan.

Nyunyócska 2010.06.06. 14:47:31

Hűha... De jó, hogy előástátok!
"állam által garantált és biztosított bér pedagógusbértábla alapján" Ez most is így van, nem igaz?
"pályára való alkalmasság vizsgálata a képzés megkezdésekor és a képzés során" Hogyan? Papíron kitöltendő teszttel? Vagy beküldik a 18 éves frissen felvett hallgatót mondjuk egy szakiskolai osztályba és ha nem sírva jön ki 10 perc múlva, akkor alkalmas? Vagy hogy? Mert az alkalmatlan jelzőt általában a problémás közegben tanító kollégák kapják.
"központi költségvetés által 80%-ban finanszírozott kötelező továbbképzési rendszer" Nagyon szívesen várom, mivel a saját harmadik szakomat inkább gyed/gyes alatt végeztem el -igen, október elején még benn ültem konzultáción, aztán október közepén megszületett a fiam és decemberben már mentem vizsgázni-, mert nem jutott volna rám pénze a sulinak. Én meg szerettem volna elvégezni az informatikát mindenképpen.
"A megemelt óraszámok, a megnövelt osztálylétszámok és a gyerekek heti óraszámának leszállítása pedig érezhető - matematikailag könnyen kiszámítható és ellenőrízhető - mértékben csökkentette az egy pedagógus egy gyermekre fordítható idejének átlagát."
Nagyon várom ezek korrigálását, bár ha ezt már a következő tanévtől szeretnék, akkor annak jelei kellene, hogy legyenek már most. Még semmi érdemi programról nem olvastam. :(
Boldog pedagóusnapot! :))

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.06.08. 12:07:11

@Nyunyócska: "pályára való alkalmasság vizsgálata a képzés megkezdésekor és a képzés során"

Hogyan? Például meg kell kérdezni, hogy az elmúlt 5-10 évben miért nem bukott meg senki egy gyakorlóiskolában a fizika gyakorlótanításon...

Nyunyócska 2010.06.08. 19:50:32

"Arra volna szükség, hogy a fizetésükből legalább tisztes szerénységben meg tudjanak élni. Ez volna a kiindulási helyzet, amelyre támaszkodva további jogos elvárásokat fogalmazhatna meg a munkájukat illetően az oktatáspolitika. Ám mindaddig, amíg a megélhetésükhöz szükséges anyagiakat csak jelentős különmunkákkal tudják biztosítani, fáradtak, fásultak, kiábrándultak maradnak, és ebben a lelkiállapotban senki sem képes a nehezedő körülmények között fejlődni és szárnyalni."
Ez különösen érdekes annak fényében, ami ma a 29 pontban elhangzott. Pl. a közalkalmazotti bérek befagyasztására gondolok.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.06.08. 20:57:29

@Nyunyócska: közalkalmazotti bérek befagyasztására gondolok

Én ilyen pontra nem emlékszem. A közszféra bértömegének csökkentésére igen.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.