113

A tanárok a legyőzendő ellenség?

Ellenőrző , 2010.04.18. 10:00

A tegnapi posztunkhoz érkezett kommentek közül ragadunk ki ma egyet, mert véleményünk szerint nagyon jól foglalja össze a tanítási-tanulási morál hibáit. A fenntartót nem érdekli, mi is folyik az általa fenntartott iskolákban, a tanárokat tartják állandó bizonytalanságban, ezzel arra kényszerítve őket, hogy minden döntést elfogadjanak.

 

"Senkit nem érdekel a végtermék, sikerült-e megtanítani a diákot bármire?, ugyan kit érdekel?"

Az, hogy a kollégákat, a szülőket és a fenntartót nem érdekli, hogy mi folyik az iskolában, az ok, ezt tudjuk. A fenti helyzet egy tipikus budapesti önkörmányzati vagy minisztériumi iskola. Ezekben a cél a gyermekmegőrzés, hogy ne csellengjenek 8-14 óráig az utcán a suhancok. Ebbe lehet nem beletörődni, de megváltoztatni nem tudod. A vicc, hogy a gyerekeket sem érdekli semmi. Lehetsz jó fej, fiatal, agilis, ambiciózus tanár, akkor is csak kettesre tanulja meg a gyerek, lehetsz autoriter, fegyelmező magázó feleltető, akkor is csak kettesre fogja megtanulni :) Te egyedül nem tudsz ezen változtatni, mert ahhoz az egész tantestületnek kéne teljesen megváltoznia. Egyszer kipróbáltam, hogy ha halandzsa nyelven tartom az órát, feltűnik-e bárkinek a gyerekek közül. Hát, nem tűnt fel :) Egy gyerek, akinek jó jegye volt az ugyan furcsán nézett, de aztán legyintett és inkább lehajtotta a fejét aludni.

És hogy miért ilyen a tantestület ezekben az iskolákban? Ugyanazért amiért az Apeh nem tudja beszedni az adót, az egészségügy nem tudja meggyógyítani a beteget, ... Mert a fenntartó leggyőzendő ellenségként kezeli a tanárokat. És megy a drill: lehet, hogy jövöre megszüntetünk titeket, lehet nem, lehet, hogy összevonunk vagy nem, lehet, hogy ezt-és-ezt a képzést elvesszük, másokra kényszerítünk titeket (pl. az általánost se bevégzett 18 évesek felzárkóztatására), ...

Aki ezt nem tűri -- mint én -- már nem tanít ott, aki bírja a gyűrődést, az nem fog egy szalmaszálat sem keresztbe tenni, csak felveszi a bennt töltött időért a fizut. Mindkettőnek igaza van. Akiket ki kell rúgni, azok az oktatási bizottságokban lévő dilettáns senkiházik, a megélhetési ismerősök. Most mennek majd a levesbe, csakhogy jönnek helyettük a fideszes megélhetési ismerősök és minden marad a régiben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr901930846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bokortalan Lajtalan · http://facebook.com 2010.04.18. 23:27:32

Én csak MENSA-tagoknak engedném, hogy tanítsanak. Az alacsony IQ-jú tanerők csak tönkreteszik a gyerek lelkét, és sorozatgyilkosok lesznek minden kurva bokor mögött.

Flúgatlan 2010.04.19. 00:11:38

"Akiket ki kell rúgni, azok az oktatási bizottságokban lévő dilettáns senkiházik, a megélhetési ismerősök.": IGEN!!!!

Ez a legnagyobb átok a mai oktatási rendszeren: a hivatásos "pedagógusok", oktatási szakértők, énnemtudommineknevezikmagukatmostanában. A legtöbb tanár magától, józan ésszel sokkal jobban oktatna, ha nem jönnének a reformötleteikkel, a mindenféle rendelkezéseikkel meg módszertani útmutatóikkal.

Ismerem a fajtájukat tapasztalatból: vagy sose tanítottak iskolában vagy spéci gyakorlóban tanítottak, ahol viszonylagosan válogatott, kísérleti programokhoz szoktatott diákokon 2 félévig jól ment egy módszerük, írtak belőle egy-két cikket, egy PhD-t, azt' jól van.

Az ilyen "szakértőknek" köszönhetjük pl. a természettudományi tárgyak összevonását, a fegyelmezési eszközök teljes elvételét a tanár és az iskola kezéből, .,.. Az efféle okostojásoktól származnak az olyan dolgok, hogy az iskola elsődleges feladata a diákok közti különbségek kiegyenlítése, azaz a tehetséggondozás káros, mert növeli az otthonról hozott különbségeket, tehát igazságtalan. Egy ilyen barom óráira jártam egyetemi éveim alatt is. A fülem hallatára mondott efféle ökörségeket, amit aztán sok helyről visszahallottam. Nem csoda, ez a fickó olyan "szakértő", aki a kormány színétől függetlenül szakértett a minisztériumoknak. Hüledeztünk a társainkkal, amikor részleteiben kifejtette, hogy nem szabad az iskolának szakköröket tartania, nem szabad több időt fordítani a tehetségekre, mert ezzel növeli a különbségeket a gyerekek közt és ez mindennél rosszabb.

Azóta azt is látom, hogy ezek kontraszelekcióval termelik magukat újra a pedagógiai intézetekben: kialakult ez a hülye szemlélet, aztán aki nem bólogat ezekre, igen kis eséllyel nyer felvételt a hivatásos pedagógusok, módszertani szakértők, ... körébe.

Tisztelet a kivételnek.

észrevétel 2010.04.19. 06:10:56

A pedagógus gyakorlatilag szinte védtelen a fenntartóval,a szülővel,sőt már a diákkal szemben is,ez már közismert.Bárki bántalmazhatja tettlegesen és verbálisan,a diákot nem tudják,a szülőt meg nem akarják felelősségre vonni.
És ha a választások után nagyobb személycserék lesznek a fenntartóknál,akkor megoldódnak a problémák?
Amíg rosszak a törvények,a szülő és a társadalom a nevelési hiányosságokat az iskolára tolja,amíg a legkényelmesebb megoldás mindenért a pedagógust hibáztatni,addig nem fog változni semmi.Szélsőséges példákból általánosítani,és bűnbakot keresni nagyon jók vagyunk,ehhez mindenki ért.
A pedagógust az egész társadalom magára hagyta,ennek az "eredményét" csak az nem látja aki nem akarja.

incognita 2010.04.19. 06:11:32

"Akiket ki kell rúgni, azok az oktatási bizottságokban lévő dilettáns senkiházik, a megélhetési ismerősök. Most mennek majd a levesbe, csakhogy jönnek helyettük a fideszes megélhetési ismerősök és minden marad a régiben."

Á, nálunk fideszes volt eddig is az önkormányzat, úgyhogy a helyzet legfeljebb fokozódni fog.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.04.19. 06:56:50

1.Budapest, mondjátok? Vidéken még inkább úgy van.
2.A "Ne" kezdetű parancsok a 10 éven aluliak 100, a tíz éven felüliek 90%-ánál pontosan az ellenkező hatást váltja ki, ugyanis a mondatkezdő "Ne" szócskát meg sem hallja, illetve nem tudja értelmezni. Tehát a fent említett "Ne ugrálj az asztalon!" felszólítást simán annak érti, hogy "Ugrálj az asztalon!" és csodálkozik, hogy a határozott felszólítás ellenére miért olyan ideges a másik fél. Hatásosabb pontosan megfogalmazni azt, amit akarunk, vagyis "Szállj le az asztalról!" Sőt, még jobb, ha az illető nevével kezdjük a mondatot, utána mondunk bármilyen fontos információt.

TroppauerHümér 2010.04.19. 07:21:25

@miriamele: "Hatásosabb pontosan megfogalmazni azt, amit akarunk, vagyis "Szállj le az asztalról!""

Nem! A nevelés egyik fontos célja arra rábírni a gyereket, hogy megtanulja: vannak korlátok. Nem elég abbahagyatni vele a rosszat, meg is kell tanulnia, hogy az a dolog rossz. Persze meg is kell értenie, miért rossz: leginkább azért, mert a másik embert bántja. Ezt meg kell magyarázni minden ilyen esetben (ha nem nyilvánvaló). De tudnia kell, hogy ez tiltás.

A nevelés elsődleges feladata elérni, hogy a másik emberre legyen tekintettel a legapróbb cselekedetekor is. Mielőtt bármit tesz, gondolja meg, hogy azzal a környezetében élő embereknek mit okoz.

bbnet1 2010.04.19. 07:22:17

A Ponyvaregény ugrott be:

"...Az üzletvezető? Baszik rá. Csak minél hamarabb kint legyél, mielőtt szétlövöd a vendégeit. Pincérnők? Basznak rá, azok is nem fogják lelövetni magukat a kasszáért. Az asztalmosók, a konyhások 1,50-es órabérért pláne basznak rá, ha kirabolod a tulajt. A vendégek meg csak ülnek teli pofával, azt se tudják hány óra. Bejöttek, kajálnak gyanútlanul, és egyszer csak egy pisztoly a képükbe...."

Itt is mindenki baszik rá.. Aki ezt az egész rendszert kezdte, az baszik rá a leginkább - kedves Magyar Bálint. A lényeg, hogy a gyerek "ne sérüljön". Nehogy a tudás is ártson neki....

Alhazred 2010.04.19. 07:28:02

@Flúgatlan: nagy-nagy taps, mélységes egyetértés.

desertstorm 2010.04.19. 08:13:46

A hozzászólások tartalmának nagy részben igaza van. A rendszerváltásnak nevezett valamiig mondhatni működött az oktatási rendszer. Már előtte is sajnos megjelentek a különböző módszerek, amik elkezdték a félrenevelést, mint gyakorló pedagógus ( igaz már hála Istennek nyugdíjban ) mondom ezt. A jelenlegi helyzet már a béka prespektívához hasonló...!!! A rengeteg minisztériumi "nagyokos" és az önkormányzatok lenullázták az oktatási rendszerünket. Miként lesz Magyarországon megint színvonalas oktatás? Na ezt jó volna tudni! Félek, hogy sehogy...!

Tibike15 2010.04.19. 08:14:59

Minek tanár, egyre kevesebb a gyerek, sokan meg írni olvasni se tanulnak meg, ahhoz nem kell tanári végzettség se, elég egy érettségi, hogy írni olvasni tanítson :(

Vissza a középkorba

d.j 2010.04.19. 08:21:59

@zoldborso: Gondolom azért, mert villany még van, fűtés már nincs. Nem azért mert a villany "ingyé" van. Te .... fogyatékos. Ha tudnál szöveget értelmezni, akkor értetted volna.

Terézágyú 2010.04.19. 08:23:04

@miriamele:
"2.A "Ne" kezdetű parancsok a 10 éven aluliak 100, a tíz éven felüliek 90%-ánál pontosan az ellenkező hatást váltja ki, ugyanis a mondatkezdő "Ne" szócskát meg sem hallja, illetve nem tudja értelmezni."

és ez így rendben van???

Terézágyú 2010.04.19. 08:24:22

Egyébként attól tartok a felnőttek sem képesek értelmezni a "ne" szócskát...

Videofon 2010.04.19. 08:44:25

@Terézágyú:
"és ez így rendben van??? "
Igen. Teljesen rendben van így. Az iskola és a tanár ugyanis szolgáltató. Vagyis kutya kötelessége, hogy motiválja a gyereket, lekösse figyelmét, felkeltse kíváncsiságát, gyarapítsa tudását.
A szülő azért fizeti a hatalmas közterheket, a versenyszféra azért roppan bele az elvonásokba, hogy a tanárok, az orvosok, a rendőrök tisztességes munkát végezzenek. Nem azért, hogy felvegyék a fizetésüket a semmiért.

Kolko 2010.04.19. 08:49:04

A mai középiskolai rendszernek a használói (tanulók), nem feltétlenül a fejlődés, a tudás megszerzésének a motivácíójával használják az intézményeket. Azok a diákok akiknek ez fontos és a megfelelő családi háttér, akarat meg van élnek a rendszerrel. A hátrányos helyzetű fiatalok is képesek résztvenni a megfelelő színvonalas képzésben. A lehetőségek adottak csak élni kell vele.
Természetesen itt már belép a pedagógus felelősége. Felismerni a tehetséget és a megfelelő támogatási programokat a gyerek és családja számára elérhetővé tenni. Sajnos sok pedagógus ezt nem tekinti a munkája részének.
A másik csoport aki kényszerűségből vesz részt a közoktatásban.
Egy sokkal nehezebben kezelhető és ha az iskola választást is megnézzük a középiskolák leggyengébb láncszemében találjuk magunkat, a szakiskolákban. Nem elvitatva, hogy a szakiskolákban tanulók nagy része ténylegesen megszeretné tanulni a szakmát, mégis bátran kijelenthetjük, hogy nagyon alacsony színten mozog a motívációjuk.
Nagyon magasszínvonalú pedagógiai munkára lenne szükség. Olvasva, hogy egyetemi képzésen mit oktatnak, legyünk tisztába vele, hogy a szakiskolai képzésben résztvevő tanárok többsége csak főiskolai szintű képzést végzett.
Nem beszélve a szakmai képzést biztosító szakoktatókról.
Hiába tesznek vagy nem tesznek meg mindent a gyerekért, a tömeges bukás elkerülése végett a színvonal csökkentése következik be.
Halottam már igazgatói utasítást, hogy a végzősők közül senki nem bukhat meg, majd csak a szakmunkás vizsgán.
Ezek a folyamatok generálják egymást: a gyerek nem tanul, úgyis átmegyek. A tanár nem tanít, mert a gyerek úgy se tanulja meg.
Elmúlik a munkaidő, a tanítási órák és mindenki boldog ???

dekás dezső 2010.04.19. 08:52:50

ne haragudjatok, nem láttatok egy fekete kiskutyát erre kóborolni?

Terézágyú 2010.04.19. 08:55:13

@Videofon:
"Igen. Teljesen rendben van így. Az iskola és a tanár ugyanis szolgáltató. Vagyis kutya kötelessége, hogy motiválja a gyereket, lekösse figyelmét, felkeltse kíváncsiságát, gyarapítsa tudását."

Akkor is ha a gyerek nem akarja? és talán a szülő sem akarja? Sőt a szülő direkt keresztbe tesz neki? Az orvos kötelessége, hogy gyógyítson, de a beteg kötelessége, hogy együttműködjön az orvossal. Ha a beteget a többi beteg, meg a hozzátartozói is rábeszélik arra, hogy ne tartsa be az orvos előírásait, akkor is az orvos a hibás?

"A szülő azért fizeti a hatalmas közterheket, a versenyszféra azért roppan bele az elvonásokba, hogy a tanárok, az orvosok, a rendőrök tisztességes munkát végezzenek. Nem azért, hogy felvegyék a fizetésüket a semmiért."

Ez minden magyar emberre érvényes kell, hogy legyen. Rád is. Mindenki pénzt kap azért, hogy elvégezzen valamit. Ezek szerint te tökéletes munkát végzel a versenyszférában, és ha beleroppansz, az nem a te hibád, hanem az elvonásoké - meg a tanároké stb. ...

"A szülő azért fizeti a hatalmas közterheket"

Gondolom valahol a szülő is szolgáltat a munkaidejében. Nyilván ő tökéletesen végzi a munkáját, ugyebár. Csupa tökéletes szülő és tökéletes dolgozó kéri számon a tanároktól hogy mi a baj az ő tökéletes gyerekével...

(De rühellem én ezt a "szolgáltatós" dumát! Ezzel mindig a másikra lehet kenni mindent!)

Videofon 2010.04.19. 08:57:32

@Flúgatlan:
"A legtöbb tanár magától, józan ésszel sokkal jobban oktatna, ha nem jönnének a reformötleteikkel, a mindenféle rendelkezéseikkel meg módszertani útmutatóikkal."
Ez persze nem igaz, de legalább populista. Lehet vitatni a reformötleteket, de a gyakorló tanárok 95%-a ettől függetlenül alkalmatlan a pályára. A módszertan általános gyűlölete csak annak a tünete, hogy fogalmuk sincs a hatékony tanításról. Lehet azzal védekezni, hogy a neveléstörténet, a pedagógia és a módszertan a felsőoktatásban a dilettáns, de kirúghatatlan professzorok parkolópályája. Csakhogy egy sintérmunkát végző sebésztől is fals lenne az a védekezés, hogy a szikehasználatot az orvosin dilettáns professzorok tanították.
Nem muszáj tanárnak tanulni, nem muszáj tanárként dolgozni. De ha egyszer tanárnak áll valaki, tisztességes módszertannal, motiváló tanmenettel, kellő alázattal és szorgalommal tanítson.

Terézágyú 2010.04.19. 08:59:31

@Videofon:
"gyakorló tanárok 95%-a ettől függetlenül alkalmatlan a pályára."

Akkor ezt tisztáztuk :)

dekás dezső 2010.04.19. 09:03:16

"Nem muszáj tanárnak tanulni, nem muszáj tanárként dolgozni. De ha egyszer tanárnak áll valaki, tisztességes módszertannal, motiváló tanmenettel, kellő alázattal és szorgalommal tanítson."

itt a lényeg, ezt nagyon szépen mondtad koma

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 09:03:58

@Videofon:
Aha.
És akkor fegyelmezni már nyilván nem is kell. Világos. Gondolom, nincs gyereked. Vagy ha mégis, hát fingod nincs arról, hogy nevelned is kéne...

Ahogy ez is sokat elárul:
"A szülő azért fizeti a hatalmas közterheket, a versenyszféra azért roppan bele az elvonásokba, hogy a tanárok, az orvosok, a rendőrök tisztességes munkát végezzenek."
Te vagy MSZP (SZDSZ) pártirodából írtad ezt a sületlenséget, vagy nagyon el vagy tájolva. Szerinted a közterhekből (elsősorban) a fenti szolgáltatásokat finanszírozzuk? Ha így lenne, ne aggódj, lenne színvonalas oktatás, egészségügy, stb. De a pénz nagy része korrupciós csatornákon folyik el, másik nagy részét az iszonyú bürokrácia emészti fel, és csak az a kevéske, ami megmarad, az jut ténylegesen a szolgáltatásokra.

Nézz körül egy kicsit, mielőtt ezeket a közhelyeket puffogtatod.

Videofon 2010.04.19. 09:04:53

@Terézágyú:
Nem tökéletes, hanem tisztességes munkáról írtam.
Igen. Egy átlag tanárhoz képest én tökéletes munkát végzek a saját szakmáimban. Ha nem így lenne, nem élnék meg. Húsz éve dolgozom a versenyszférában. Ott már megtörtént a rendszerváltás. Nem úgy, mint az iskolában.
Akármit is rühellsz, a tanár bizony szolgáltató. Ha nem tetszik, más szakmát kell választani.

Terézágyú 2010.04.19. 09:08:04

@Videofon:
"Egy átlag tanárhoz képest én tökéletes munkát végzek a saját szakmáimban. Ha nem így lenne, nem élnék meg."

Ez rá a bizonyíték??? :))))
De hiszen a tanár is megél belőle - tehát a tanár is jó munkát végez. Sőt a politikusok is megélnek - tehát a politikusok is jó munkát végeznek :))))))

"Ez persze nem igaz, de legalább populista. [...]
Nem muszáj tanárnak tanulni, nem muszáj tanárként dolgozni. De ha egyszer tanárnak áll valaki, tisztességes módszertannal, motiváló tanmenettel, kellő alázattal és szorgalommal tanítson."

Milyen jó, hogy te mentes vagy a populizmustól :)))))

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 09:08:34

@Terézágyú:
Gondolom, komoly kutatások előzték meg ezt a statisztikai TÉNYT, csak épp a posztolót a szerénysége akadályozza meg abban, hogy hivatkozzon rájuk... :)

Videofon 2010.04.19. 09:13:40

@Terézágyú:
A tanárt eltartja az állam. Akkor is ha rossz munkát végez. A vállalkozót nem tartja el az állam. Ha rossz munkát végez, éhenhal.
Ez a nagy különbség. Bármennyire is fáj.

Roy 2010.04.19. 09:14:58

@Bokortalan Lajtalan: Neked sem lehet túl nagy az IQ-d, ha ilyet írsz le.
A tanárok kitehetik a lelküket, ha a tanuló, és a szülő sz.rik mindenre. A tanároknak meg semmi fegyelmező eszköz nem áll rendelkezésére.

Videofon 2010.04.19. 09:16:44

@Cartman (ex Cartman):
Igen, komoly statisztikai kutatások előzték meg.

Videofon 2010.04.19. 09:17:30

@Roy:
Ez egyszerűen nem igaz.

Terézágyú 2010.04.19. 09:21:57

@Videofon:
"A tanárt eltartja az állam. Akkor is ha rossz munkát végez. A vállalkozót nem tartja el az állam. Ha rossz munkát végez, éhenhal. Ez a nagy különbség. Bármennyire is fáj. "

Eszerint az ország valamennyi működő vállalkozója jó munkát végez - hiszen működik. Ilyen egyszerű, ugyebár.
Vállalkozó - jó, nem-vállalkozó - rossz.

(A múltkor kihívtam egy vállalkozót, hogy javítsa meg a hűtőmet. Szar munkát végzett szerintem, de bizonyára nincs igazam, hiszen a vállalkozása működik, tehát nem végezhet rossz munkát. És nem is halhat éhen, mert elég kövér volt.)

Szeretem az ilyen populizmusmentes beszélgetéseket :)))

Roy 2010.04.19. 09:23:39

@Videofon: Mi nem igaz?
Az, hogy a tanárok semmit nem tudnak csinálni az ilyen kölykökkel. Nem nézel Tv-t? A diák, és a szülő nekimegy a tanárnak aki próbál egy kis rendet teremteni.
Nem azt mondom, hogy nincsennek rossz tanárok, azért mindegyik tanár nem hiszem, hogy rossz.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 09:24:38

@Videofon:
Na, ha meglesz hozzá a forrás is, akkor beszélhetünk róla. Addig viszont ez csak hiszti.

"Ez egyszerűen nem igaz."
Azt azért el kell ismernem, hogy érveid megfellebbezhetetlenek és támadhatatlanok. Ne vedd dícséretnek...

nemecsekerno_007 2010.04.19. 09:25:43

@Videofon:

Ebben igazad van, de a vállalkozóknak is van még mit tanulni. Nem igazán törôdnek a munkavállalókkal és sírnak ha bejön a külföldi v. belföldi konkurencia. Támogatást akarnak, pedig szerintem egyszerü adórendszer, átlátható szabályozás és kiszámíthatóság kéne aztán versenyezzen mindenki. De azt te is elismerheted, hogy elég vadkapitalista az itteni rendszer.

Flúgatlan 2010.04.19. 09:26:28

@Videofon: "Az iskola és a tanár ugyanis szolgáltató. Vagyis kutya kötelessége, hogy motiválja a gyereket, lekösse figyelmét, felkeltse kíváncsiságát, gyarapítsa tudását."

Szerintem ezt az iskolák nagy része megteszi. De, mint már többen írták itt, a diákok nagy része motiválhatatlan, mert alapvetően rossz szemlélet uralkodik ma. Hiába mutatok be kísérletet, ha nem robban vagy produkál olyat, amin röhögni lehet, a csapat fele legfeljebb unottan bambul.

Ha a gyerek kiskorában napi válogatatlan 3-4 óra TV-bambuláson vagy csimm-bumm számítógépes játékon el lett butítva a szülő által, akkor ha fejen állsz a katedrán sem tudod a figyelmét lekötni. A komoly látványelemekre odafigyel, de a lényeget gyorsan kisöpri a fejéből.

Össz-társadalmi a probléma: alapelv ma az azonnali igénykielégítés fontossága. Nincs pénzed külföldi nyaralásra: fedezd hitelből! Bárminek az elérése kitartást igényel: hibáztasd a környezetet, hogy nem terít eléd bársonyszőnyeget, amin besétálhatsz a készbe és a fejedbe erőltetés nélkül megjelenik a tudás.

Egy tanórán lehet és kell is szórakoztatni, érdeklődést felkelteni. De csak ezekből nem állhat a tanítás. Bizony, dolgozni kell. A kisgyerek még lehet, hogy izgatott az "A" megy az "E" betűnél, de a "DZS"-ig csak izzadsággal lehet eljutni. Az, hogy a kitartás hiánya össznépi probléma, nemcsak az iskolában jön elő.

"A szülő azért fizeti a hatalmas közterheket, a versenyszféra azért roppan bele az elvonásokba, hogy a tanárok, az orvosok, a rendőrök tisztességes munkát végezzenek.": meg hogy az eszetlen árú autópályák a felesleges völgyhidakkal épüljenek, meg a 4. metro építése haladjon, .... Ezekre sokkal-sokkal nagyobb összegek mennek el, mint a közoktatásra.

nemecsekerno_007 2010.04.19. 09:28:54

@Terézágyú:

Felnôttként kéne kezelni a magyar társadalmat, ami adott esetben fájhat is néhány embernek, de nincs más választásunk.
Fizetôs egészségügy és oktatás, egyéni TB számla, a munkát terhelô járulékok áthelyezése a fogyasztási és vagyon jellegû adók irányába és még sorolhatnám. Egybôl nem lenne mindegy se a szülônek, se a gyereknek, se az iskolának, hogy ki hogy tanul, ki hogy tanít és ki hogy igazgat. Tét nélkül élünk, nagyjából ezért van ez az egész.

zizizuzu 2010.04.19. 09:31:30

@Videofon: Ja. Megbeszéltétek a hasonló magasan kvalifikált barátaiddal a sarki talponállóban igaz?

Annyira jó lenne, ha tényleg behoznák a versenyszférát az oktatásba. Aztán a hozzád hasonlók csak néznének, mikor megkapnák a csekket, hogy akkor lehet versenyszférás árat fizetni.......
Amíg egy tanár egy segédmunkás bérét keresi, addig egy segédmunkás morálját-motivációját tessék elvárni. Ha többet ad, akkor örüljetek.

kukko 2010.04.19. 09:38:16

Én azt vettem észre, hogy alapvető különbség van a tanító tanárok és a laikusok között abban, hogy mindenkit lehet-e motiválni. Ebből egyesek arra következtetnek, hogy a tanárok nagy része alkalmatlan a pályájára, mert ugye nem tudják elvégezni a feladatukat. De mi van akkor, ha ez nem véletlen? Ha számos ifjú titán bekerül az oktatásba világmegváltó ötletekkel, de azt veszi észre, hogy ezek nem működnek. Nem csak neki, a kollégáknak sem. A diákok nagy része a pályaválasztáskor nem azért nem akar tanító/tanár szakra jelentkezni, mert kevés a fizetés, vagy nehéz az elhelyezkedés, hanem mert "Most nézzen körül az osztályban! Ilyen emberekkel kellene foglalkoznom."

Persze én is sokat gondolkodtam azon, hogy mi lehet ennek az oka. Valószínűnek tartom, hogy azért alakult ez így, mert már nem tudásalapú társadalomban élünk. Egy kezdő szakember vagy csinos felszolgáló többet keres, mint egy kezdő tanár vagy egy rezidens orvos. A becsületesen végzett munkánál többet ér a mutyizás, az adóelkerülés, a kiskapuk megtalálása. Remélem senki nem érti félre, de a hazaszeretetre nevelés, vallási vagy erkölcsi nevelés fontos ösztönző ereje lehetne egy pozitív szemléletváltásnak, csak a liberális gondolkodás nem látja azokat az energiákat, amik ezáltal felszabadulhatnának.

Látom sokan vannak, akik velem együtt keresik az okokat és a lehetséges megoldásokat. Csak egy valamit ne felejtsünk el: nincs meg a politikai akarat (vagy én nem látom), hogy kiemelten kezeljék az oktatás ügyét. Hogy az amúgy is hiányos költségvetésből többet fektessenek az oktatásra. Így nehéz lesz változtatni!

Videofon 2010.04.19. 09:48:50

@kukko:
Nem kell az oktatásra többet költenie az államnak. Nem árt persze, de nem ezen múlik. Alkalmazkodnia kellene az oktatási rendszernek a megváltozott világhoz. Ez nem pénz kérdése, hanem képzésé, önképzésé, mentalitásé. Egy vicc, hogy fél évszázada is túlhaladott módszertant oktatnak a tanárképzésben. A frissen végzett tanároknak is elavult a tudása. Ezért írok 95%-os alkalmatlanságról, nem előítéletből vagy gyűlöletből.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 09:50:54

@nemecsekerno_007:
Ezt mégis hogy kell elképzelni? Gondolom, minden iskolában tandíjat kellene fizetni. És mi van, ha a szülők nem tudják (nem akarják) finanszírozni csemetéjük oktatását? A gyerek nem tanul meg olvasni? Vagy a közoktatásra nem vonatkozik a fenti tétel? Ha nem vonatkozik, akkor ott hogy oldanád meg a motivációt (nyilván minden szereplőre vonatkozóan)? És ha megoldod, akkor ugyanaz a recept miért nem működhetne a felsőoktatásban és az egészségügyben (stb...) is, állami finanszírozásban?

Nem ilyen egyszerű a tétel, hogy magántőke=hatékonyság, állami finanszírozás=kidobott pénz. Mindkettőből lehet jó és rossz rendszert is építeni.

egy maréknyi dollár 2010.04.19. 09:52:20

Hetedikes v. nyolcadikos volt a fiam,mikor az egyik szülői értekezletre bejött 4-5 szaktanár is,akik panaszkodtak,hogy a gyerekek nem készülnek az órákra,nem jelentkeznek,nem írják meg a leckét,viszont kiváló poénokkal színesítik a tanórákat és a néhány igyekvőt kicikizik.Most gimnazista a fiam,több tárgyból bukásra áll,nem érdekli semmi,és ezzel nem lóg ki a sorból.Anyjától,apjától nem ezt a példát látta.
Nem tudom, milyen járvány ez és hogy lehetne megfékezni.
A tanári fizetések közismerten alacsonyak.Az e pályát választók többsége szerintem tényleg hivatásának tekinti azt és igyekszik jól csinálni.Én nem csodálom,hogy - látva a teljes érdektelenséget- egy idő után elmegy a kedvük.A szülők is belefáradnak példabeszédeik teljes hatástalanságát látván,és azzal vigasztalják magukat/én legalábbis/,hogy Einstein is rossz tanuló volt állítólag.

Terézágyú 2010.04.19. 09:54:54

@Videofon:
"Egy vicc, hogy fél évszázada is túlhaladott módszertant oktatnak a tanárképzésben."

Te elvégezted a tanárszakot??

És mi volna az új módszertan? Ájpod? esemes? internyet?

"A frissen végzett tanároknak is elavult a tudása. Ezért írok 95%-os alkalmatlanságról, nem előítéletből vagy gyűlöletből."

Szerintem meg a magyar vállalkozók 95%-a alkalmatlan arra, hogy vállalkozzon, mert nincsenek tisztában a piac törvényeivel. És ezt nem előítéletből írom vagy gyűlöletből.

desertstorm 2010.04.19. 09:56:27

A tanárok túl vannak fízetve! 100000.- bruttó kezdő fízetés túl sok!!!

Terézágyú 2010.04.19. 10:00:01

@egy maréknyi dollár:
"és azzal vigasztalják magukat/én legalábbis/,hogy Einstein is rossz tanuló volt állítólag."

:)))) na de ha belegondolsz rájössz: Einsteinből nem azért lett "Einstein" MERT rossz tanuló volt - hanem ANNAK ELLENÉRE hogy rossz tanuló volt "Einstein" lett...

Ssüni 2010.04.19. 10:00:05

A poszt lényege megint nem jut el sokak agyáig. A fenntartó felelősségéről, a dilettáns politikai mutyis okatatási-kulturális bizottságokról van itt szó.
Miért kiállt a posztoló?
Mert az intézmények védtelenek e dilettánsokkal szemben, akik csak pénznyelőként tekintenek intézményeikre.A jogszabályi kötelességüket nyűgnek tekintik, az intézményeket meg megsarcolandó jobbágyoknak. Pénzről, pozícióról szól a történet.
Kit kell kinevezni intézmény vezetőnek?
Aki a sarcot legtökéletesebben behajtja. Ha odaszólnak, a helyi politikai Istenek, haverjainak, rokonainak a közalkalmazotti állást biztosítja.
Miért vannak a (nagybetűs)pedagógusok állandó lépéshátrányban?
Mert holmi erkölcsi, etikai érvekkel próbálkoznak érvényt szerezni szakmaiságuknak, érdekeiknek egy olyan társadalmi közegben ahol e normák nem léteznek.

Foriel 2010.04.19. 10:00:21

@Videofon: "A tanárt eltartja az állam. Akkor is ha rossz munkát végez."

Miből gondolod, hogy a tanár rossz munkát végez?

A munkáltató dönti el, hogy kinek mi legyen a munkaköre. Azt, pedig, hogy mi az intézmény magas célja a fenntartó. Most ezt nézzük végig:

1) Gyakorlóiskola célja: az egyetem, mint fenntartó elitiskolát vár. Ennek csak a tudós, "magasértelmiségi" tanárok felelnek meg. Aki nem ilyen, oda föl sem veszik, vagy mivel nem lehet elbocsátani kiszekálják.

2) Nagyegyház iskolája: azt bebizonyítani, hogy a világnézetileg semleges iskola rosszabb eredményt ad, mint az erkölcsös vallásos. Ehhez elég csak rendes és kicsit nagyobb tudású gyerekeket képezni, de nem kell elitiskolának lenni. Ők ezért egy kicsit odafigyelnek, hogy jó legyen a tanítás, de csak hogy éppen szignfikáns legyen a különbség.

3) Rossz értelemben vett "fizetős" iskola: cél: pénz.

4) Kisegyházi iskola (pl a hit gyülié vagy a Lauder): Az egyetlen cél, hogy a hitközség gyerekei oda járjanak. Gyermekmegőrzés.

5) Állami iskola, állami egyetem: a fenntartó célként ezt tűzte ki: a máshova fel nem vett, vagy a rendszerből kibukott gyerekek ne az utcán legyenek (közbiztonság) és ne jelenjenek meg munkanélküliként, mert az rossz az önkormányzatnak, az államnak. Tehát: gyermekmegőrzés.

A tanárok mindenhol a célnak megfelelő munkát végeznek. Ahol kell tanítanak, ahol kell gyermeket őriznek meg. A rendszer a rossz munkavégzőt kidobja, vagy így, vagy úgy.

Fejétől bűzlik a hal.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 10:09:12

@Videofon:
"Egy vicc, hogy fél évszázada is túlhaladott módszertant oktatnak a tanárképzésben."
Ez nem igaz, két okból sem. Egyrészt a képzés során (elméleti szinten bizonyosan) a legtöbb helyen igenis előkerülnek az innovatív pedagógiai módszerek. Gyakorlatban lehet, hogy nem, de ez nem feltétlenül a képző intézmény hibája. Mindenesetre az elméletből is tud(na) meríteni a paedagógus, ha a körülmények is adottak lennének.
Másrészt a legtöbb innovatív pedagógiai módszer bizony bőven több, mint fél évszázados múltra tekint vissza...

Videofon 2010.04.19. 10:11:11

@Terézágyú:
Akik nem tanulták meg tisztességesen a szakmájukat, azoknak hiába is magyaráznék. A blog.hu itt megszólaló tanárközönségeben alig látok olyat, aki legalább alapszinten megtanulta volna. Arcoskodni mindenki tud. Tanítani nagyon kevesen. Nem az idióta kötekedésiek minősítik az itt megszólaló tanárokat, hanem siralmas tantermi eredményeik.

Terézágyú 2010.04.19. 10:14:56

@Videofon:
"Akik nem tanulták meg tisztességesen a szakmájukat, azoknak hiába is magyaráznék."

Mekkora duma!!!!!! Ezt felírom, hogy ha valaki kérdez tőlem valamit, akkor én is ezzel "vághassak vissza" :))))

"A blog.hu itt megszólaló tanárközönségeben alig látok olyat, aki legalább alapszinten megtanulta volna. Arcoskodni mindenki tud."

De nem válaszoltál a kérdésre: te elvégezted a tanárszakot?
És ha igen, akkor miért nem vagy tanár? Nu???

"Tanítani nagyon kevesen. Nem az idióta kötekedésiek minősítik az itt megszólaló tanárokat, hanem siralmas tantermi eredményeik."

Honnan tudod, hogy az itt megszólaló tanároknak milyenek a tankönyvi eredményeik?????????????

Szerinted az enyém milyen?

Segítek: nem voltam, nem vagyok, nem leszek tanár soha :)))))

Foriel 2010.04.19. 10:15:22

@Ssüni: Bizony, aki belülről nézni, csak az értheti meg igazán, mitől rosszak az iskolák. De azok közül is csak akik túl akarnak látni azon a demagóg dumán, hogy "bezzeg az én időmben jobbak voltak a gyerekek", meg hogy "a jó tanár tud bánni a gyerekkel".

Egyébként lemaradt egy kategória:

6) Egyesületi iskola. A tantestület alkotta egyesület a fenntartó és a célokat a tanárok határozzák meg. Nyiván a cél, hogy a tanár azt a munkát végezhesse, amire eredetileg vállalkozni akart és amiért az egyetemre ment tanulni. Amúgy láttam ilyet, azért tudom, hogy létezik.

Videofon 2010.04.19. 10:19:41

@Cartman (ex Cartman):
"Másrészt a legtöbb innovatív pedagógiai módszer bizony bőven több, mint fél évszázados múltra tekint vissza... "
Látod, ez sem igaz. Amikre például az oktatással foglalkozó cégem épít, mind 20 évnél fiatalabb. De biztosan mi csináljuk rosszul, a gyakorlatilag 100%-os hatékonyságunkkal, nem a 25% funkcionális analfabétát, 90% idegen nyelvet nem beszélő tanulót produkáló közoktatás.:)
De túl sok itt a zaj, túl kevés a tartalom. Pár órára lépek, hátha változik addigra a mentalitás.

Alhazred 2010.04.19. 10:21:15

@Videofon: elárulok valamit: a módszertant (a nagyját) nem az egyetemen/főiskolán tanulja meg a pedagógus, hanem éles bevetésen.

Foriel 2010.04.19. 10:21:15

@Videofon: "A blog.hu itt megszólaló tanárközönségeben alig látok olyat, aki legalább alapszinten megtanulta volna. Arcoskodni mindenki tud. Tanítani nagyon kevesen."

Mégegyszer: mi a tanár feladata, teszem azt egy nyócadik kerületi iskolában? Mire kapacitálja őt a fenntartó? Hogy a gyereket minden áron benntartsa a suliban. Ennek a feladatnak a munkaerők tökéletesen megfelelnek.

Nem azt kérik számon rajtuk, hogy megtanították-e az anyagot, okés? hanem hogy benn van-e a gyerek. Okés? Ha beledöglök, abba, hogy ezekből a gyerekekből atomfizikust faragjak, akkor is ugyanannyi fizut kapok, mintha ülünk és nézzük egymás a teremben. Okés?

Terézágyú 2010.04.19. 10:26:28

@Videofon:
"Amikre például az oktatással foglalkozó cégem épít, mind 20 évnél fiatalabb. De biztosan mi csináljuk rosszul, a gyakorlatilag 100%-os hatékonyságunkkal"

Azannya!!! Tehát jól értem: ti nem oktattok, hanem "oktatással foglalkoztok"? :))

"nem a 25% funkcionális analfabétát, 90% idegen nyelvet nem beszélő tanulót produkáló közoktatás.:)"

Sajnos a 25% szerintem kevés is. Én hajlanék az 50%-ra. Azonban nagyon kényelmes dolog szimplán a tanárokat szidni ezért... :) Mellesleg szerintem ez a szám szinte állandó. Egyszerűen el kell fogadni, hogy az olvasás sem az a tevékenység, amelyet bárki elsajátíthat - mármint bizonyos szint felett.
Egyébként ha visszaemlékszem az általános iskolai osztályomra (még a kádár-rendszerben), akkor szerintem a funkcionális analfabétizmus inkább 70%-os volt...

"De túl sok itt a zaj, túl kevés a tartalom."
Hű de fensőbbséges :)))))) Mert te aztán egyfolytában nyomattad a tartalmat :)

Ssüni 2010.04.19. 10:31:35

@Foriel: "De azok közül is csak akik túl akarnak látni azon a demagóg dumán, hogy "bezzeg az én időmben jobbak voltak a gyerekek", meg hogy "a jó tanár tud bánni a gyerekkel". "
Igen a nevelőtestületek ezért nem tudják megvédeni önmagukat, mert hiába látják hosszútávon többen a "szakmai semmittelenség" intézményre gyakorolt hatását -létszámcsökkenés, v. gyerekmegőrzés..- az inhomogén nevelőtestületben épp a semmitteleneknek az alapvető érdeke a rendszer fenntatása, így egységes álláspontot nem lehet kialakítani, az alkalmatlan intézmény vezetést ellehetetleníteni. (s itt kapcsolódik be a versenyszférás eszmefuttatás..)
ki dönti el ma Mo.-on egy intézményről h. az jól működik? megfelel-e a kitűzött céloknak- amit nagyon ötletesen felvázoltál, isk. típusok szerint.
Vajon miért akadt el a jogszabály mely növelné a nevelőtestületek jogait az intézmény vezető kiválasztásában, lehet hogy csökkenne a politikai lobbik ráhatása az intézményekre? s a végén még hatékonyabban működne?

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 10:31:42

@Videofon:
1. Akkor sorold is fel légyszíves azokat a pedagógiai módszereket, ha már ki akarsz oktatni róluk!
2. Nem írtam, hogy fél évszázada semmi újdonság nincs, de a még ma is jellemző frontális oktatás alternatívái már 100 éve is megvoltak. És még a leginnovatívabb pedagógiai módszerek gyökerei is meglepően nagy múltra vezethetők vissza.
3. Gratulálok a sikereidhez! És a hozzáértésedhez is, amiről most állítottál ki egy nagyszerű bizonyítványt. Egy piaci alapon működő képzést hasonlítasz össze a közoktatással! A mai magyar viszonyok közt...
4. Ha majd visszajössz, olvasd vissza a kommenteket, és próbáld objektíven megítélni, ki az, aki csak "zajt" produkált, és ki az, aki még ezekre a zajokra is próbált érdemben reagálni.

Videofon 2010.04.19. 10:36:54

@Terézágyú:
"Azannya!!! Tehát jól értem: ti nem oktattok, hanem "oktatással foglalkoztok"? :))"
Az ilyen infantilis kötekedések miatt írtam, hogy túl kevés a tartalom.
Ha te kötőféket gyártasz, akkor nem kötőfékgyártással foglalkozol? Hanem mivel? Vajköpüléssel?
Na, viszlát! :)

Terézágyú 2010.04.19. 10:42:31

@Videofon:
"Az ilyen infantilis kötekedések miatt írtam, hogy túl kevés a tartalom."

De te is csak ezekre reagálsz :) A valódi kérdésekre még véletlenül se :) Mert olyanok is vannak ám!

Másrészt viszont igenis van különbség aközött, hogy valaki "oktatással foglalkozik" vagy "oktat"... Bezonyám. Furcsa, hogy te ezt a különbséget nem érzékeled, pedig te olyan okos vagy...

Ez utóbbi félmondat szintén csak infantilis kötekedés volt :)

Videofon 2010.04.19. 10:50:03

@Cartman (ex Cartman):
1. Csak a legfontosabb: konstruktív pedagógia.
2. A gyökerek természetesen megvoltak. Comenius 30-40%-a ma is aktuális.
3. Ugyanaz a "célközönségünk". Persze csak részben, mert felnőttoktatással és tanárképzéssel is foglalkozunk. Azért vedd figyelembe, hogy hozzánk csak a közoktatás számára "problémás" gyerekek kerülnek.
4. Fogalmam sincs a zajforrásokról. Az eredményt látom. Vagdalkozás, kötekedés.
4a. A számítógép előtt maradok, csak értelmetlennek látom a szájkaratét. (Nekem a számítógép és a telefon a két legfontosabb munkaeszközöm. Pár éve sajnos már csak cégvezetek. :( )

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.19. 10:52:38

@Cartman (ex Cartman): Ezek konkrétumok, amikor tényleg azt akarja, amit mond. Ezekkel nincs baj.

Neolith 2010.04.19. 10:55:37

Bár "csúnyán" mondom, dee.... bizony ez csak a "szar" iskolák problémája. Azért szerencsére ahol anno én is tanultam, illetve a családom többi tagja, ott még igen is akartunk tanulni, és volt is életcélunk (azóta is van nyilván, csak átalakult) és ilyen problémák ha voltak is, de elenyésző számban. Pedig egyikünk se valami neves gimiben vagy szakközépben érettségizett.

Terézágyú 2010.04.19. 10:58:13

@Videofon:

"4. Fogalmam sincs a zajforrásokról. Az eredményt látom. Vagdalkozás, kötekedés. "

Hát, hogy melyikünk kezdte a vagdalkozást, kötekedést, ahhoz hadd idézzem be a legelső hozzászólásodat:

" Videofon 2010.04.19. 08:44:25
@Terézágyú:
"és ez így rendben van??? "
Igen. Teljesen rendben van így. Az iskola és a tanár ugyanis szolgáltató. Vagyis kutya kötelessége, hogy motiválja a gyereket, lekösse figyelmét, felkeltse kíváncsiságát, gyarapítsa tudását.
A szülő azért fizeti a hatalmas közterheket, a versenyszféra azért roppan bele az elvonásokba, hogy a tanárok, az orvosok, a rendőrök tisztességes munkát végezzenek. Nem azért, hogy felvegyék a fizetésüket a semmiért. "

Természetesen szerinted ez nem vagdalkodás és kötekedés.

Annál is inkább, mert az én kérdésem, amire "reagáltál", pusztán annyi volt, hogy jó-e az úgy, hogy a gyerek "a mondatkezdő "Ne" szócskát meg sem hallja, illetve nem tudja értelmezni."

Videofon 2010.04.19. 11:14:19

@Terézágyú:
A saját nevemben beszélni szerinted kötekedés? :D
Vedd már észre, hogy csak azokat az igényeket fogalmaztam meg a közoktatással szemben, amit a saját csapatomtól is elvárok. És meg fogsz lepődni. Az első hónapokban szenvednek nálunk a tanárok, de aztán kivirulnak, boldoggá teszi őket a siker. Alig volt rá példa, hogy valaki közülük visszament volna a magyar közoktatásba. Nem a diákok miatt nem mennének vissza, hanem a közoktatás iskolavezetési színvonala és az oktatásirányítás önkényeskedései miatt.

zizizuzu 2010.04.19. 11:15:34

@Videofon:
Konstruktív pedagógia? Legalább 200 éves alapokkal rendelkezik. Az, hogy most kapták fel, nem jelenti azt, hogy "modern" lenne.
Annyit erről, hogy Nalhalka (ha tényleg ezzel foglalkozol, tudod ki ő) 'személyes' beszélgetésen ismerte el, hogy nem minden környezetben használható ez a tanítási szemlélet. Többségében a közoktatásban felmerülő környezetben nem.......
De azért szajkózd a baromságodat a magas lovadról, majd leesel....

zizizuzu 2010.04.19. 11:22:05

@Videofon: Ja, alapítványi-fizetős iskolában lehet. Azonban mi itt közoktatásról beszélünk, ahol az esetek jelentős részében krétára sincs pénz.
Nekem is van AKG-ban tanító ismerősöm, ahol nagyon szépen alkalmazzák a Montessori módszereket, epohális oktatás, meg minden jó. A probléma csak az, hogy az állami pénzen felül iszonyat szülői-alapítványi összegeket visz el az iskola, és még így is veszteséges.
Most akkor ezt hogyan várod el egy közintézménytől?
Hiába mondod, összehasonlítottad a körtét az almával, vagy ha neked jobban tetszik egy paralimpikont egy oplimpikonnal.
Egy a pálya, nem?

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 11:29:37

@Videofon:
"1. Csak a legfontosabb: konstruktív pedagógia.
2. A gyökerek természetesen megvoltak. Comenius 30-40%-a ma is aktuális."
Akkor ugye megegyezhetünk abban, hogy a mai magyar közoktatásból szemlélve innovatív(nak gondolt) pedagógiai módszerek egyike-másika már ötven éve sem számított annyira innovatívnak... :)

"3. Ugyanaz a "célközönségünk". Persze csak részben, mert felnőttoktatással és tanárképzéssel is foglalkozunk. Azért vedd figyelembe, hogy hozzánk csak a közoktatás számára "problémás" gyerekek kerülnek."
Ez nekem így túl homályos. Továbbra sem tudom, mivel foglalkoztok. És milyen eszközökkel, milyen forrásokból, stb. Ilyen információk nélkül meg nehéz bármit is reagálni erre.

"Nem a diákok miatt nem mennének vissza, hanem a közoktatás iskolavezetési színvonala és az oktatásirányítás önkényeskedései miatt."
Tehát akkor mégsem azért nem mennek vissza, mert "a tanárok 95%-a alkalmatlan?" Mégis van valami kis szerepe az iskolavezetésnek és az oktatásirányításnak is? :)))

nemecsekerno_007 2010.04.19. 11:30:26

@Cartman (ex Cartman):

az oktatásban a felsôoktatásról és a szakképzésrôl beszélek, nyílván nem az alap- és középfokról. Nem lehet fizetôs az általános iskola. Persze itt is be lehet iktatni mondjuk adó 1%-ot, amit iskolának, óvodának, bölcsinek lehetne adni. Minden oldalon van probléma a tanárén, a szülôén, a gyerekén, a minisztériumén. A legnagyobb baj - ami a kommentekbôl is lejön- az, hogy megy az egymásra mutogatás. Magam is tanárképzôt végeztem, de sosem tanítottam. Nagyon sok tanár barátom van és hallom mi folyik ott. Le kéne ülni beszélni, mert így ebbe a rendszerbe (se) raknék több pénzt mert csak konzerválja ezt az állapotot és gondolkodást.

Videofon 2010.04.19. 11:44:08

@zizizuzu:
Nalhalka mindenre rákapaszkodik, amiről az sejti, hogy reklámozhatja vele kicsit a nevét, vagy könyvet, cikket írhat róla. Ha ezt mondta, szokás szerint butaságokat beszélt. Azért szeretném látni, milyen érvek hatására nyilatkozta ezt, és milyen formában, mert messziről jött zizizuzu azt mond, amit akar. :)

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 11:48:38

@nemecsekerno_007:
"az oktatásban a felsôoktatásról és a szakképzésrôl beszélek, nyílván nem az alap- és középfokról. Nem lehet fizetôs az általános iskola"
De - látod - épp erre céloztam. Ha meg tudod oldani az általános- és középiskolában, hogy úgy tegyél érdekeltté a jobb munkában minden érintettet, hogy alapvetően állami finanszírozású maradjon a közoktatás, akkor ez (valószínűleg) működhet a felsőoktatásban és a szakképzésben is. (Meg az egészségügyben, stb...) Tehát nem a finanszírozás forrása alapvetően a bajok gyökere.

"Le kéne ülni beszélni, mert így ebbe a rendszerbe (se) raknék több pénzt mert csak konzerválja ezt az állapotot és gondolkodást."
Egyetértünk.

Videofon 2010.04.19. 11:50:20

Az autógyártás is ezeréves alapokkal rendelkezik (fémöntés, megmunkálás), mégsem használnak sokan még csak 30 éves autókat sem. Felesleges mindig az alapokról beszélni azoknak, akik még a háború előtti autógyártás alapjait sem ismerik. Az autó egy rendszer, az oktatás is az. Tök mindegy, mik az alapjai, maga a rendszer, a szemlélet, ami eredménytelenné vagy hatékonnyá teszi.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 11:55:45

@Videofon:
Nagyon hülyének nézhetsz minket, ha néha azért egy-két érvet dobsz a mi álláspontunk mellé is... :)))

Foriel 2010.04.19. 12:04:10

@N3O: "Bár "csúnyán" mondom, dee.... bizony ez csak a "szar" iskolák problémája."

Egyfelől azok a szar iskolák sem voltak olyan szarok régen, mint amilyenek most. Bár, persze akkor sem a ügyvéd apukák iratták oda a gyerekeiket, hiszen ott nem voltak biztosítva az ismeretségek, uram-bátyám viszonyok, amik a majdani zsíros állami állások elnyerésénél alapvető fontosságúak.

Másrészt vajon az ország iskoláinak hány százaléka "szar"? És ha ez a szám tovább nő, vajon lesz-e Vona miniszterelnök kisvártatva? :) És vajon ezért nem a "finom" iskolából való Pokorni, Magyar, Hiller lesz-e a felelős? Kiírják-e majd a Fazekas büszkeségei alá, hogy: "az ő durva és lenéző elitizmusuk és hanyag vezetésük eredményeképpen nyert választást a jobbik"? :)

zizizuzu 2010.04.19. 13:21:30

@Videofon: No, a nagyotmondást nem én kezdtem, terítsük azokat a lapokat. Milyen módszerrel taníttatsz az iskoládban, kiket, milyen eredménnyel. A 100% az nagyon nem mérvadó. Minek a 100%-a, mihez viszonyítva?

Ha válaszolsz, én is fogok.

Videofon 2010.04.19. 13:26:43

@zizizuzu:
Nem vagy te hatóság, hogy számon kérj, hogy lenyomozz.
Tudod, én még a régi iskolába tartozom a fórumozás, blogolás terén. Az anonimitást olyan értéknek tekintem, amit holmi bizonyítás érdekében nem éri meg feladni.

zizizuzu 2010.04.19. 13:32:21

@Videofon:
Ja, mert a fent kérdezett tételek egyértelműen azonosítanának? Vagy csak nem tudsz/akarsz válaszolni.
Innentől lettél teljesen hiteltelen barátom......

Videofon 2010.04.19. 13:43:25

@zizizuzu:
Kit érdekel, hogy hiteltelennek gondolsz? Csak az ostoba, frusztrált netszájhősök törekednek arra, hogy a másikat hiteltelenítsék.
Én azért szóltam bele ebbe a vitába, mert felháborítónak tartom a közoktatásban dolgozó tanárok hozzáállását számos kérdésben. De egy percig nem feltételezem róluk, hogy nem mondanak igazat. A saját igazságukat mondják.
Ha te leleplezni, harcolni, győzni akarsz, keress más ellenfelet magadnak! Vagy inkább csajozz, pasizz nemed és érdeklődésed szerint, az sokkal hasznosabb a léleknek, mint a neten vadászni virtuális ellenfelekre.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.04.19. 13:56:35

Mindenki vagdalkozik és kötekedik, pedig a kommentből lett posztban benne van az egész oktatás rákfenéje, azazhogy nem a gyerek és a tanár a fontos benne, hanem mindenki más.
Ha a fenntartó jó iskolát akar, akkor olyan igazgatót és tanári kart kell kialakítania, akiknek határozott és megvalósítható elképzeléseik vannak, és nekik megadni a megfelelő eszközöket arra, hogy megvalósítsák azokat.
Ha a fenntartót nem érdekli más, mint a politika, vagy a költségtakarékosság, vagy a rokonok-ismerősök álláshoz juttatása, akkor ezeket mind szépen megvalósítja, és nem lesz jó az iskola.
A fenntartók pedig nem a tanárok,ne rajtuk köszörüljétek a nyelveteket.
Egy cégnél sem a melós tehet a pénzügyi válságról, mégis őt bocsájtják el először. :-(((((

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 13:58:37

@Videofon:
Tudod, itt nem a személyed hitelessége a kérdés, hanem a mondanivalódé. A "100%-os hatékonyságot" így benyögni, mindenféle további információ nélkül... Mit vársz? Ájuljunk el tőle? Kit, mire, milyen szinten, milyen forrásból, milyen eszközökkel, milyen módszerekkel tanítasz? Ha erre válaszoltál, akkor talán lehet értelmezni a "100%-os hatékonyságot". Nem mindegy, hogy "100% hatékonysággal" készítesz fel értelmi fogyatékos gyerekeket nulla tudásról két hónap alatt felsőfokú állami nyelvvizsgára kínai nyelvből, vagy "100% hatékonysággal" csinálsz mondjuk egy kosárfonó képzést.

A "100% hatékonyság" sem véletlenül van végig idézőjelben. Mit értesz 100%-os hatékonyság alatt?

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.04.19. 13:59:37

A mi városunkban bezárják a középiskolai kollégiumot. A szülők nem tiltakoznak, nem tartanak élőláncot a kollégium előtt, nem csinálnak semmit. Szerintem fel sem fogják, hogy szeptembertől vagy bejár a gyerekük (2 órát mondjuk), vagy csilliom-ezer forintot fizetnek ki albérletért, esetleg nem jár középiskolába a csemetéjük.
Lehet, hogy nem is tudják. :-(((((((((

Tóth-Takó 2010.04.19. 14:08:37

Hahó!

Elnézést kérek, hogy beleártom magam a nagyok dolgába: az nem lehet a közoktatás bajainak egyik oka, hogy túl sok olyan tanuló marad benne -- hála a tankötelezettség 18 éves korig is (el)tartó időszakának --, aki egyébként már jóval hamarabb kihullhatna belőle?!...

Tóth-Takó

nemecsekerno_007 2010.04.19. 14:33:42

@Cartman (ex Cartman):

Mondjuk a felsôoktatásban az önkormányzat csak az épületet adja, meg a rezsit állja. Az iskola átalakul valamilyen gazdasági társasággá, felvesznek egy gazdasági igazgatót, felveszik a kapcsolatokat a cégekkel és bevonják ôket is a finanszírozásba. Ez lenne a piaci része, az állam meg foglalkozna a többi szakmával ami nem ennyire piaci. De ez így bonyolúlt és hosszú, nem topic téma. Meg vannak akik ezé' kapják a fizetésüket.

Videofon 2010.04.19. 14:37:46

@Cartman (ex Cartman):
A 100% azt jelenti, hogy a közoktatási követelményszintet (az "5-ös szintet") mindenki teljesíti, akiket mi tanítunk.
Nem kapunk egy fillér állami normatívát sem, sőt ugyanolyan közterheket fizetünk, mint bármelyik cég a versenygazdaságban.
Ha a konkrét tevékenységeinket megnevezném, nem sokat kellene tippelgetned, hogy kik vagyunk.
Öreg vagyok én már ahhoz, hogy bizonygassam az igazam. Én tudom, hogy igazat mondok, tudom, hogy nagyságrendileg hatékonyabbak vagyunk a közoktatásnál. Az pedig lényegtelen, hogy a neten mindig akad pár önkéntes harcos, aki tehetségtelenségét, sikertelenségét, frusztrációját mások hitelességének megtámadásával próbálja kompenzálni.
Az a baj ezzel az országgal, hogy nem tanulni akarnak a náluk jobbaktól az átlagosan vagy siralmasan teljesítők, hanem minden energiájukkal a földbe szeretnék döngölni a őket.

Cartman (ex Cartman) 2010.04.19. 14:49:45

@Videofon:
"A 100% azt jelenti, hogy a közoktatási követelményszintet (az "5-ös szintet") mindenki teljesíti, akiket mi tanítunk."
Látod, ezért kérdeztem. Sok olyan iskola van, ami ennek a teljesítménykritériumnak megfelel, de amit csinál, az minden, csak nem oktatás. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy Ti is ebbe a kategóriába tartoztok, csak arra szerettem volna felhívni a figyelmedet, hogy a "100%-os hatékonyság" elég relatív lehet, ha oktatásról beszélünk.

"Én tudom, hogy igazat mondok, tudom, hogy nagyságrendileg hatékonyabbak vagyunk a közoktatásnál."
Csakhogy nem is ez az igazi kérdés! Az a kérdés, hogy MIÉRT vagytok hatékonyabbak!? Külföldről hozattok pl. tanárokat? :)

"Az pedig lényegtelen, hogy a neten mindig akad pár önkéntes harcos, aki tehetségtelenségét, sikertelenségét, frusztrációját mások hitelességének megtámadásával próbálja kompenzálni."
Én emiatt szállok ki ebből a vitából. Az elejétől képtelen vagy arra, hogy minket (engem) egyenlő partnernek fogadj el ebben a vitában. Pedig nem tudhatod, milyen tanár, milyen ember vagyok. Lehet, hogy jobban végzem a dolgom Nálad, lehet, hogy nem. De Nálad ott a bizonyosság...

Videofon 2010.04.19. 15:17:49

@Cartman (ex Cartman):
Azért vagyunk hatékonyabbak, mert alkalmazkodtunk a megváltozott társadalomhoz. Tudomásul vesszük, hogy sokkal ingergazdagabb, önérvényesítőbb környezetben élünk, mint 50-100 éve éltek az emberek. Ehhez igazítjuk a módszertanunkat, erre készítjük fel a tanárainkat. És élünk a tudomány eredményeivel, nem gondoljuk, hogy amit 5-10 éve megtanultunk, az ma is érvényes. Nem vagyunk restek tananyagokat, taneszközöket fejleszteni, ha a meglevőkkel elégedetlenek vagyunk. Gondosan válogatjuk meg munkatársainkat, megköveteljük tőlük, hogy minden órán maximálisan teljesítsenek. Persze meg is fizetjük őket, a közoktatáshoz képest elég tisztességesen.
Ilyen egyszerű. Nem is értem, a közoktatásban miért nem találunk követőkre.

Foriel 2010.04.19. 15:52:02

@Videofon: "A 100% azt jelenti, hogy a közoktatási követelményszintet (az "5-ös szintet") mindenki teljesíti, akiket mi tanítunk."

Áhháhháhhááá!

OK. Szóval innen a Katácsony Sándor utcából (Bp. nyócker állam) átküldök hozzátok egy 14 éves suhancot, mondjuk kifizetem a tandíját, négy évre uszkve 2-4 milát és 4 év múlva kijön tőletek egy olyan gyerek, aki egy független vizsgabizottságnál a binomiális tételtől a harmincéves háborúig mindenből levizsgázik ötösre.

Linkeld már be a sulid honlapját légyszi!

Foriel 2010.04.19. 16:27:57

@Videofon: "Azért vagyunk hatékonyabbak, mert alkalmazkodtunk a megváltozott társadalomhoz. Tudomásul vesszük, hogy sokkal ingergazdagabb, önérvényesítőbb környezetben élünk, mint 50-100 éve éltek az emberek. Ehhez igazítjuk a módszertanunkat, erre készítjük fel a tanárainkat. [...] Gondosan válogatjuk meg munkatársainkat, megköveteljük tőlük, hogy minden órán maximálisan teljesítsenek. Persze meg is fizetjük őket, a közoktatáshoz képest elég tisztességesen."

Na jó, hadd legyek én is bunkó veled. Tantási tapasztalatom, emberismeretem szerint te az a típus vagy, akinek
1) megvan a menedzser dumád, amivel a nem ehhez szokott átlagembert a csúsztatásaiddal, féligazságaiddal manipulálod
2) jól megtanultad a komcsik leckéjét, hogy a tanárokkal mindent meg lehet csinálni és most ebből élsz (oktatással foglalkozol :)
3) megvannak a jó ismerőseid a "gazdasági életben", azaz azoknál, akiknél nem szabad firtatni, hogy az első (értsd legutóbbi) milliót honnan szerezték

Abban még nem vagyok biztos, hogy van-e ML egyetemed, vagy tanítottál-e világnézetünk alapjait :)

Na, jólesett?! :)

És most nézzünk egy olyan iskolát, ami előtt le a kalappal. Amikor a Miép gecizett és bele akart pofázni az életükbe, akkor kilépett a fél tantestület a Baár-Madasból és csinált egy jó sulit:

www.sylvester.hu/

Videofon 2010.04.19. 17:03:09

@Foriel: Húzd le a klotyón a tanítási tapasztalatod és az emberismereted. Egy szó sem igaz abból a jellemzésből, amit leírtál rólam.
Még valami?

Foriel 2010.04.19. 18:03:45

@Videofon:
"Egy szó sem igaz abból a jellemzésből, amit leírtál rólam. "

Természetesen! Mint mondtam, ez csak feltételezés. Biztos rossz lenne az cég hírnevének, ha igaz lenne. :)

"Még valami?"

Igen! Szóval innen a Karácsony Sándor utcából átküldök hozzátok egy 14 éves suhancot, mondjuk kifizetem a tandíját, négy évre uszkve 2-4 milát és 4 év múlva kijön tőletek egy olyan gyerek, aki egy független vizsgabizottságnál a binomiális tételtől a harmincéves háborúig mindenből levizsgázik ötösre.

Garantálja ezt a ti rendszeretek? Mert a 100% ezt jelenti ám!

Videofon 2010.04.19. 19:14:29

@Foriel:
Nem értem, hogy egyeseknek a neten miért rettenetesen fontos mindenáron kideríteni mások személyazonosságát. Ez a kérdés is csak a szóba jöhető cégek szűkítésére szolgál.
Maradjunk annyiban, hogy a nyócker csibészei ugyanúgy jöhetnek hozzánk, mint a rózsadombi sokgenerációs értelmiségi porontyok. Ennek ellenére teljesítjük a 100%-ot. Ami valójában nem nagy szám. A közoktatás teljesítménye tragikus, nem a mi eredményeink fantasztikusak.

Foriel 2010.04.19. 20:54:51

Hát, jó. Én még mindig fenntartom a 3 pontot rólad, amit valószínűsítettem. 1) a mellébeszélés mestere, 2) a tanárok lenézése, miközben belőlük élsz, 3) az az elv, hogy egy iskola nem más, mint egy cég. Ha politikus lennél nem szavaznék rád :)

zizizuzu 2010.04.19. 21:58:17

Fijjug, figyu!
Nekem olyan cégem van, ahol minden csúnyácska lányból béjonszét, fiúból meg sztallónét faragunk. Garantált 140%-os siker! A legújabb módszerek, a názánál fejlesztették ki.
Nem hiszed?
Azért mert egy motiválatlan suttyó paraszt vagy, aki olyan hülye, hogy nem nálunk szabja át a gyerekeket.........
Ismerős? Teleshop.......

Videofon 2010.04.20. 04:53:41

@zizizuzu: Szerinted illetlenség lenne a részemről, ha nem reagálnék minden destruktív támadásra?

Videofon 2010.04.20. 04:54:35

@Foriel:
Gondolod, érdekel, hogy mit tartasz fenn? Végre a tartalomról kellene vitatkozni, amit itt egységfrontba tömörülve akadályoz néhány tanár és néhány közléskényszeres kívülálló. A relativitáselmélet attól függetlenül érvényes, hogy szereted-e Einsteint, hiszel-e neki, elhiszed-e az elméletet, hiszel-e a bizonyítékokban, művelt vagy-e, avagy ostoba. Az emberi lélek törvényei legalább olyan erősek, mint a természeti törvények. Lényegtelen, hogy mit hiszel rólam, mit gondolsz a nézeteimről, vagy akár az eredményeinkről.
Sajnálatos, hogy értelmiségi körökben is általánossá vált a fogyasztói relativizmus. Attól, hogy fogyasztói terméknek veszed a tudományt, amit ha akarsz megveszel (elfogadod), ha akarsz, nem veszel meg (nem hiszed el), a tudományos igazságok a te fogyasztói szemléletedtől függetlenül léteznek vagy cáfolhatóak. A fogyasztói ostobaság nem töröl el semmilyen törvényt. Még az i-re is fel fog kerülni a pont, hiába nem tetszik ez egymilliárd fogyasztónak.

Foriel 2010.04.20. 08:01:50

@Videofon: "Végre a tartalomról kellene vitatkozni, [...]"

Kíváncsian várom a részleteket, hogy milyen módszerekkel éritek el, hogy mindenki, azaz mindenki, aki bekerül hozzátok jeles szinten teljesít minden tantárgyból.

Videofon 2010.04.20. 08:38:07

@Foriel:
Szerintem összetéveszted a blogot a vizsgálóbizottsággal. Nem akarok semmit sem bizonyítani. Sem neked, sem másnak. A tartalmi vita jobb helyeken adott témákról, adott véleményekről szokott szólni. A kádárista önjelölt netnyomozók lejáratási kísérletei nem tartoznak a tartalmi vita keretébe.
De most őszintén: Ki a fene vagy te, hogy már második napja jogot formálsz a vizsgáztatásomra?
Én továbbra is oktatási, módszertani kérdésekben szeretnék hozzászólni ezen a blogon. Ha az állandó személyeskedés, vizsgáztatás, hiteltelenítési és lejáratási kísérlet ezt lehetetlenné teszi, akkor inkább ne fárasszuk egymást.

Foriel 2010.04.20. 09:51:09

@zizizuzu: "Ismerős? Teleshop....... "

Igazad van! Akárha Horst Fuchsszal beszélgetnénk :)))))))

www.horstfuchs.hu/

Veder1 2010.04.20. 13:33:09

@Videofon

Azért, ha jól értem, nálatok van tandíj, és ebből jobban megfizetitek az oktatóitokat, mint az állami intézményekben. Magyarul, nálatok a diák (szülő, aki fizet) és a tanár is motivált. Nem gondolod, hogy ebből ered az eltérés, nem pedig a tanárok tudásából?

u.i.: nem rád vonatkozik, de a magyarországi versenyszféra nagy része kalap sz@rt sem ér (tudom, én is ott dolgozom). A nagyobb része közvetlenül vagy közvetve az állam csecsét szopja és kontraszelektált (az építőipar 60%-a állami megrendelésekből él, látjuk milyen színvonalon dolgoznak...).

Foriel 2010.04.20. 19:54:44

@Vödör: Most félretéve Videfonnal szembeni ellenérzésemet, a tandíj és a tanárok megfizetése valóban motiváló tényező, bár azt hiszem nem ezen múlik első sorban.

Én azért jöttem el a középsikolából, mert nem láttam hogy értelme lenne a munkámnak, hogy elismernének amiben jó vagyok és segítenének amiben nem. Most még mindig államiban nyomulok, csak egy fokkal feljebb. Itt ugyanolyan kevés a bér, csak kevesebb a munka, értelmesebb, és elismerik, ha a szakmámban jól teljesítek. Tökéletesen elégedett vagyok.

zizizuzu 2010.04.20. 20:26:02

@Foriel: Nincs nálatok felvétel? :)
Szívesen dolgoznék többet, mint most, ha lenne értelme, és legalább vállveregetéssel szelektálnának a semmit sem csináló kollégától.....

Foriel 2010.04.21. 07:05:05

@zizizuzu: "Nincs nálatok felvétel? :)
Szívesen dolgoznék többet, mint most, ha lenne értelme, és legalább vállveregetéssel szelektálnának a semmit sem csináló kollégától....."

Óraadó vagyok egy egyetemen. Ehhez el kellett kezdenem a doktori iskolát. Azért ha felnőtt fejjel macerálják az embert úgy, mint a 18 éves hallgatót, azt nem sokan bírják, én sem rajongok érte. De a mostani körülmények között még ez is megéri, sőt, hálás vagyok, hogy ott lehetek. A vicc, hogy a többiek ugyanúgy nyavajognak, mint a középiskolai tanárok: nem jók a gyerekek, nem elég okosak, nincs elég idő kutatni, ... Háhá! Próbálnák csak ki a középiskolát, majd megváltozna a hozzáállásuk :)

Kadmon_ · https://alkony.enerla.net/ 2010.04.22. 22:20:36

Én hiszek Videofonnak. A sulijukban az első szűrő a fizetés, ez azt jelenti, hogy nem minden suttyó jut be hozzájuk. Az, hogy a tanárt válogatják-e vagy sem, ehhez képest már nem számít, mert egy középszintű ötös érettségire egy-másfél év alatt fel lehet készíteni a diákokat, feltéve, hogy úgy kezdik a tanulmányaikat, hogy tudnak olvasni, számolni és gondolkodni. Ha elég magas a tandíj, akkor valószínűleg nem azzal tellik el az óra 45 percéből 15, hogy a tanár a bicskát próbálja kicsavarni a diák kezéből, vagy a véletlenül lángra kapó padot oltogatja.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása