Szeretnék az elmúlt napokban megjelent írásokhoz egy kevéske kiegészítést is tenni, a saját véleményem és meglátásaim, tapasztalataim alapján.
1. Bsc
Az országban az első tizenpár diák között voltam, aki BSC képzésben részt vehetett. Az érintettek ugyan hamar rájöhetnek, hogy ez megyik egyetem, és melyik jelzett szakja (ugyanis összesen 8-an végeztük el a Bsc-t 3 év alatt a 108 indult főből...).
A Bsc képzést nappali tagozatosként végeztem el, és megvallom őszintén - kövezzetek meg ezért - nagyon tetszett az új képzési forma. A régi képzéshez képest a tárgyaink kicsit át voltak rendezve, újabb/modernebb tantervünk is volt, pár újabb, érdekes órával (illetve kötelező tananyaggal).
Az oktatók közül sokan nem igazán tudták, hogy mivel kellene másabb anyagot tanítaniuk - ez okozott is pár kisebb-nagyobb problémát. Pl. az egyik tantárgyunkat egy külsős előadó tartotta. A tantárgy anyaga különbözött a már korábbi, osztatlan képzésben szereplő tananyagtól, minket mégis velük együtt kezeltek előadás/gyakorlat/zh/vizsga szinten. A szerencsénk az volt, hogy a vizsga előtt én időben figyelmeztettem a tanárt, hogy a tananyag bizonyos része ránk nem vonatkozik - ő utánajárt, elfogadta, és abból a témakörből tényleg nem kérdezett minket.
2. Msc
Az alapképzés után teljes munkaidősként kaptam állást, így az Msc képzést már levelezőn kellett elvégeznem. Ami nagyon felháborított - és itt szólnék hozzá a 2010 04. 08-is post tartalmához -, hogy amíg a Bsc képzésen normálisan kezeltek minket, és oktatni/tanítani akartak minket, addig a mester képzésen, levelezőn nem is érdekeltük a tanárokat.
Mikre is gondolok?
- levelezősként nem kaptunk részletes listát arról, hogy mely tantárgyak kötelezőek, kötelezően választhatóak, vagy választhatóak számunkra (míg Bsc-n rögtön első napon a kezünkbe nyomtak egy részletes tájékoztató füzetet)
- sajnos a választható tárgyak csak nevükben voltak választhatóak, mivel lehetőségek nem voltak, pontosan annyi tárgy volt meghirdetve, hogy a 120 kreditet tudjuk teljesíteni, azaz mégis csak választhattunk, mert vagy felvettük, és lediplomáztunk, vagy nem...
- tantárgy felvételi időszakban nem hirdették meg a tantárgyainkat, csak akkor, amikor már lezárult a tantárgyfelvétel, ami ugye plusz pénzt jelentene, hogy a tárgyakat felvehessük. Szerencsére velünk ilyenkor kivételt tettek, és nem kellett.
- az óráink tömbösítve voltak, de azok időpontjátminden félévben az első kurzus időpontja előtt 1 héttel tudtuk meg (ez elég problémás volt, lévén mindenki dolgozó ember volt, és valahogy a főnökkel is meg kellett beszélni, hogy mikor lesznek óráink...)
- átlag 4 alkalom jutott egy tantárgyra (egy alkalom 3-4 órát jelentett), ami akkor volt problémás, amikor a tanárt nem érdekeltük, első két alkalmon nem jelent meg, a 3.-on tartott egy órát, majd közölte, hogy másnap a 4. alkalmon vizsgát irat...
- a nappalisok hozzánk képest nagyságrendekkel jobb oktatást kaptak eközben, illetve velük foglalkoztak is a tanárok
- volt olyan tantárgyunk, ahol a gyakorlaton lego robotokkal kellett volna foglalkoznunk, illetve azok programozásával (Bevezetés a robotikába), a tanár viszont közölt velünk, hogy sajnálja, de a nappalisok megkapták az összes lego mindstorms készletet, ezért mi játszunk valamelyik robotos szimulációs játékkal (ajánlott volt a Nero, vagy a MS robotics), és a mentett állásért cserébe kaptunk érdemjegyet (5-öst), mellékesen ez a tárgy érdekelt volna leginkább az egész mesterképzésből...
- összesen 600.000 Ft-ba került a 4 félévnyi képzés + utazási költség ( 4*4 alkalom, alkalmanként átlag 16.000Ft = 256.000Ft), és bevallomm őszintén a Bsc alapokhoz képest szinte semmi újat nem tanultam (amit tudnék is használni a való életben, vagy a munkámban...)
3. Konklúzió
Szerintem ha valaki minőségi képzést szeretne, akkor ne levelezősön keresse. A tanárok hozzáállása mögött pedig az áll, hogy egy nappalis diák után több fejpénz jár nekik, mint egy levelezős, fizető (!!!) hallgató után - ezt az egyik egyetemi tanárom közölte velünk... -, ezért nem is fogja őket érdekelni az adott diák igénye. Ha valaki viszont diplomát szeretne mihamarabb, minél kevesebb tanulással, akkor fizessen! Ugyanis a legtöbb vizsgán fele akkora tudással, mint egy nappalis, jobb jegyet lehet elérni (ez a hallgatók/tanárok hozzáállása miatt is van - "Ha már fizetek, akkor minimum a 2-es!").