260

A kettes is jó jegy!

Ellenőrző , 2010.01.27. 08:00

Helicobacter kommentjét találtuk érdemesnek arra, hogy az Elégséges orvosok posztra válaszként megjelentessük. Érdekes egy orvosis szemszögéből látni a dolgokat, azért annyit hozzátennék, hogy a Btk-n sem két nap egy vizsgafelkészülés, még puskával sem...

 

Úgy érzem, talán egy érintett többet tudna mondani ezekről a dolgokról...és lássatok csodát, érintett vagyok.

Per pillanat harmadéves vagyok a szegedi orvostudományi egyetemen, a vizsgaidőszak vége felé tartunk ugyebár... Amikor elolvastam ezt a bejegyzést, először csak ringattam a fejem elképedve, bár tudtam, hogy ez felmerülhet emberekben. DE üzenem a "mű" jól tájékozott kreálójának, -mert ugye a fent nevezett karon van idejük ilyeneken gondolkozni, hogy ki mit csinál ha vizsgára készül, mert két Kosztolányi idézet között el lehet merengeni, nekünk sajnos nincs túl sok szabadidőnk...- hogy ha hőn szeretett háziorvosának belenézne az indexébe, nem biztos, hogy ott a legfényesebb jegyeket látja, mégis őt keresi, bízik benne. Miért? Mert addigra már megtanulta az orvos, hogy mi az amire szüksége van a praxisában, és mi az, amivel egyszerűen nem tud elbánni, és továbbküldi a beteget.

Tudjátok, mondjuk a gépészmérnök sem ért annyira a villamossághoz, és fordítva, pedig rokon szakma. Ugyanez van nálunk, egy idő után mindenki azt tanulja, amit szeret, amit fontosnak tart, és abban lesz jó. A vizsgákon pedig mindent kérdeznek, néha arra hegyezik ki, hogy bebizonyítsák, szar vagy. Ebből fel kell állni, és arra kell gondolni, hogy majd ha ezen túl vagy, akkor már jó lesz, tanulhatsz mást...Addig pedig le kell nyelnünk a keserű pirulát, hogy igen, olyat is kell tanulni, amitől hányingerünk van, és mondjuk nem egyenlő a követelmény a leadott anyag minőségével, érthetőségével, hanem sokkal nagyobb... Sőt azt is be kell tudnunk egyszerűen, hogy néha pofára megy, néha egyszerűen olyan bazi nehéz feladatok vannak, hogy azt is kétlem, hogy maga a prof meg tudná csinálni.

Nem tartom magam hülyének, hiszem már minden féléves vizsgán túl vagyok, mikor a többiek még szenvednek, de én is megszenvedtem a sajátommal, volt, hogy sírógörcsöt kaptam. Minden vizsgámra minimum két hetet tanultam, volt 3 nehéz. A többit nem is számolom. Így is két hármasra és egy kettesre futotta... És mikor megláttam az ETR-ben a jegyeimet, ujjongtam. Kb 150 társam irigyel emiatt. Az évfolyam fele. és ha ebből puskázunk és elkapnak, kizárnak az egyetemről... Elenyésző mennyiségű ember meri megtenni, de minden tiszteletem az övéké, annak ellenére, hogy igen, magunkat csapjuk be. Csak mi nem ábrándos Júliákról ,meg háborúkról tanulunk, és nem két nap egy vizsgafelkészülés, mint a BTK-n...

Lássuk be, mesélni könnyebb, mint EKG-t elemezni, endokrin betegségeket magolni, mikróbákat benyalni, pathológiai rendellenességekre rámutatni, aorta nyomásgörbéket rajzolni fejből... Szóval aki nem hiszi, járjon utána. Én örülök a kettesemnek, és akkor is jó orvos leszek, ha azt a nyelvészek kétlik is. Ők ne járjanak orvoshoz. Ettől függetlenül kíváncsi lennék, ha ő bekerülne erre a karra, mit érne a puskáival. Nekünk is lehet egy kis mákunk néha. Én nem irigylem tőlük.

Remélem senki önérzetét nem sértettem meg, csak egy belsős szemszögéből szerettem volna pontot tenni a dologra, mert kicsit csípte a szememet a belefröcsögött rosszindulat. Üdv Néktek!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenorzo.blog.hu/api/trackback/id/tr801704480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Állítsuk meg a ......... 2010.01.27. 14:12:13

Az orvosi karon nem vágják át a kettes tanulókat az állami finanszírozású oktatásból a fizetősbe?

Acsabi44 2010.01.27. 14:12:36

Nálunk ez így megy (ELTE TTK):
-ötös átlag: Folyamatosan mindent szó nélkül tökéletesen beseggel, a laborban meg jómunkásember módjára megcsinálja amit a főnök mond neki. Kezdeményezőképessége nulla, őt már gimiben is arra idomították, hogy amit a főnök mond azt meg kel csinálni hatosra, és ennyi. Jó laboráns lesz, de önálló gondolatokkal nemigazán fogja gazdagítani az emberiséget.

- négyes-hármas átlag: Ami érdekli azt megtanulja ötösre, ami nem abból meg levizsgázik valahogy. Tudja, mi szeretne lenni, ismeri a saját korlátait, ami nem megy azt nem erőlteti. Esetleg a laborban is rengeteget dolgozik, emiatt kevesebb ideje van tanulni, az átlaga fél-egy jeggyel is rosszabb. De ott használható tudást szerez, élőben begyakorolja ami a többieknek csak száraz tananyag marad, kezdeményezőképessége fejlődik. Használható tudós lesz belőle.

-három alatti átlag: Ő igazából nem tudta hogy mire vállalkozott amikor ide felvételizett/ csak a diákbérlet miatt jár az egyetemre.

Egyetlen kivételt ismerek, az illető egyrészt nagyon okos másrészt annyit tanul, hogy a mennyiség átcsap minőségbe. Az évfolyam legjobb tanulója és jó kutató is.

emi19 2010.01.27. 14:14:06

pcr!

Valószínűleg a 7 szakvizsgájával vezethet intézetet az az olyan prof! Mert ugye egy szakvizsga 5 év tömény gyakorlat, meg igazi gyógyítás! Vagyis a konkrét válasz az, hogy összesen 35 év tömény napi betegkapcsolattal sikerül annak a profnak most több intézetet vezetni! A nyelvvizsgákkal kapcsolatban, mikor az orvosin ahogy mondod csak a latint kellett bebiflázni, addig a többi karon nem is kellett még nyelvet tanulniuk a diákoknak kötelezően... És ha már a profoknál tartunk elhiheted, hogy nem csak egy nyelvet beszélnek középfokon.... Ja és még így is kijelenthetjük, hogy nagyon sok olyan szakma meg főiskola van még most is, ahol nem is kell semmilyen nyelvtudás....

kukutyinnneee 2010.01.27. 14:15:37

Ne felejtsük el, hogy az orvos kezében a legnagyobb a kincs, az emberélet van! Ők ezt tudták és vállalták. Többségük gőggel, magabiztossággal és hihetetlen bizonyítási vággyal érkezik az egyetemre, hogy majd ők megmutatják a világnak, hogy kell jól elvégezni az iskolát. Aztán koppannak. Ezután talpra állnak, abbahagyják vagy mások ócsárolásába kezdenek...
És szerintem az orvostanhallgatók igenis örüljenek, hogy a vizsgán derülnek ki a hiányosságaik, nem pedig élesben, mikor a hibák már életeket, műhibapereket vonzhatnak magukkal.

BISMARCK 2010.01.27. 14:16:16

@emi19:

Nono!
Történelem szakon mindig is kötelező volt a latin. És ez nem orvosis meg jogászos gyógylatin.

standup 2010.01.27. 14:17:05

Kicsit két irányból hadd szóljak hozzá. Egyrészt az is számít, kinek mihez van "affinitása". Nekem pl a nyelvek csettintésre mennek, egyik középfokúmat 1 hónap alatt csináltam meg nulláról. Más meg vért izzad. Viszont matekból ami másnak "tökegyszerű", azt nekem a tanár hónapokig verte a fejembe.

A nyelvérzék miatt nyelvszakra mentem. Hááát, egyrészt marha kemény volt, mert az egy dolog, hogy én autodidakta módon, kedvtelésből gyorsan tanulok nyelveket, de egy fonológia és fonetika ZH-n bárki füle kettéállna.
Azért hagytam ott, mert túl "elvont"-nak tartottam. Magát a nyelvet nem gyakoroltatták.
Jelentkeztem egy idegennyelvű gazdasági képzésre. Itt most azért szívok, mert a számolós tárgyak nem az erősségeim és sokkal több energiát kell belefektetnem, mint másnak.

Értsük meg, hogy mindenki máshoz ügyes, máshoz van érzéke. Műszaki szakirányon a felvételit se érteném, annyira messze áll tőlem. Kémia totál kínai - nem is mentem vegyészmérnöknek.
Mások viszont a nyelvvizsgával szívnak éveket, mert nekik meg az a nehéz.
Ettől senki se jobb vagy rosszabb, csak nem vagyunk egyformák. Ami nekem gyerekjáték, azért más vért izzad. Ami neki gyerekjáték, azért meg én izzadtam vért...

Szóval mind a bölcsész szakot láttam belülről, mind a gazdasági szakot. Mindegyikben vannak olyan szivatós tárgyak, aminél szórják ki az embereket, vagy az okosabbja is örül a kettesnek, amikor az 5. UV-n nagy nehezen megszerzi.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.01.27. 14:17:52

@Balogh Ádám Software: Akkor el is jutottunk a számomra érthetetlenhez: tökömért kell szétszedni egy jól működő 5 éves egyetemi képzést (okl. mérnök-informatikus) egy 3 és egy 2 évesre, ha a +2 évnek akkor van értelme, ha az első 3 olyan. Ha viszont nincs +2 év, akkor az első 3 nem lehet olyan, hanem ilyennek kell lennie. Áldom az eget, hogy volt szerencsém egyben csinálni...

demizson bobby 2010.01.27. 14:18:35

@BISMARCK: annyi kiegészítést tennék, hogy aki BME-n végez az sem ér sokkal többet. Pécsen pl. amellett, hogy híg az emberanyag, a feltételek sem adottak, így a jobbak sem tudják "kifutni" magukat, a gyengébbek meg véletlenül sem tudnak "felzárkózni".
Ugyanakkor látni kell, hogy vidéken is fejre megy a játék, egy idézetet közölnék: "Vönöczky nem akarta, hogy mérnök legyek".

BISMARCK 2010.01.27. 14:19:32

@kukutyinnneee:

Ahamm.
Szt. János kórház gyerekügyelet. Lejön a 25 éves Dr. kislány. Megvizsgálja az öt éves fiamat. Majd vért akar venni. Megszúrja a jobb kézfejét, forgatja a tűt a gyerek kezében de nem talál vénát. Segond, van bal keze is. Azt is megszúrja, ott is forgatja, de ott sem talál. Jön a nővér, és lőn, ő rögtön talál. Szakértelem? Tudás?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.01.27. 14:19:55

Ja most látom: MSc 5 év, írod. Nem, az MSc 2 év, ha megvan a BSc. Igy van értelme az előző kommentemnek.

pagodalom 2010.01.27. 14:21:33

Hát öregem, te nem való vagy orvosira! Én a SOTE-n végeztem, csak hogy elhidd, értek hozzá. HArmadévben kórbonctan, kórélettan, mikrobi tárgyakból 2-3?! Hmmmmmm. Akkor mi is érdekel? Mert ez valamennyi szakmához kell. És ennyi tanulásnak mindössze ez az eredmény?! Háááát...
VAlószínűleg nem odavaló vagy. AMúgy nekem és sokunknak elég jó jegyeink voltak és nem kellett megszakadni érte. Belefért jó sok buli is. Úgyhogy én a te helyedben szépen csöndben maradnék és nekiállnék tanulni, vagy elmennék máshová.
Ráadásul ekkora marhaságokat írni!

davidmoyes 2010.01.27. 14:21:33

Egyébként, a sértett posztíró védelmében: A kettes igenis jó jegy, a legtöbb egyetemen.
Minden szaknak megvan a saját szopatása..

BISMARCK 2010.01.27. 14:21:36

@demizson bobby:

Nos, ha jól emlékszem apám is adott meg vizsgahelynek maró műhelyt. Aki öltönyben jött az rögtön bukó. A lányok azonnal mert fizikailag nem voltak elég erősek a beugró feladat végrehajtásához.
Valahogy szelektálni kell.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.01.27. 14:25:22

@Balogh Ádám Software: ja és még valami. Sztem a mérnök-informatikus nem egyenlő a "szoftveressel" meg a "programozóval". Ahhoz nem kell 5 év, de még 3 se biztos.

Ariadne12 2010.01.27. 14:26:39

@BISMARCK: Az igazán jó orvosok túlnyomó többsége már lelépett külföldre dolgozni, szerintem... Bár hálistennek nekem pont jó orvosokkal volt dolgom, amikor nemrég ebbe a kórházba volt szerencsétlenségem bekerülni, nem saját lábamon. Itt kellene tartani valahogy a jó orvosokat is, például meg kellene fizetni őket.

Állítsuk meg a ......... 2010.01.27. 14:27:20

@emi19:
Rosszul tudod, bocsi!
A külkeren és a sima kerfősulin már az első évben belépő volt még az átkosban egy nyelvvizsga az utolsóra mégegy.
Én ismertem olyan profnőt , aki 50 múlt , mire levizsgázott egy nyelvből , az orvosi latin az nem számit nyelvtudásnak.
Nos ettől függetlenül valahogy úgy tűnik nekem a régi orvosok , még nyelvvizsga nélkül is többet tudtak mint a maiak.
Lehet , hogy ez csak nekem szúrja a szemem?

Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.01.27. 14:29:30

@demizson bobby: "Vönöczky nem akarta, hogy mérnök legyek".

Azért erre van (volt) orvosság. Nekem volt olyan geodézia előadóm, aki valamiért (máig sem tudom, hogy miért) pikkelt rám. Kétszer elhúzott, harmadikra csak azért mentem át, mert épp síelni volt, és valaki más vizsgáztatott. Mondta is a vizsgáztató, hogy "harmadszorra milyen szépen megtanulta a kedves kolléga az anyagot". (Ja, meg az én anyámat. Akkor már négy nyarat figuránskodtam végig, minden csoporttársam engem kért mérőpárnak a gyakorlatokon, mert a szintidő negyede alatt álltam pontra, és mértem le a feladatot. Következő nyári munkámon meg én csináltam a szabatos szintezést a végzett geodéta helyett, mert ő egyetem óta nem csinált olyat, és elfelejtette, bennem meg akkorra már megbízott.) Szóval következő félévben vizsgaidőszak előtt lementem a tanszékre, megnéztem az előzetes mérőtábori beosztást, és akkorra írtam be magam vizsgára, amikor a faszi mérőtábort vezetett Kenesén. Gondoltam, hogy a kedvemért csak nem jön fel vizsgáztatni. :-)

emi19 2010.01.27. 14:29:37

@pagodalom:

A harmadéves laktársam üzeni, hogy igazad van! Most el is gondolkozott, hogy akkor valóban elmegy egy olyan helyre, ahol nem kell megszakadni a tanulásban, jó jegyet kapsz és még bulizni is van időd! Irány a SOTE! XD

demizson bobby 2010.01.27. 14:30:07

@BISMARCK: ez nem helyes módja a szelektálásnak. Az élet szelektáljon, ne x.y., és hidd el az élet az én szakmámban meg is teszi.
Említett "kollégánál" helyesen és szépen kellett írni, mert egy mérnöktől ez elvárható. Én meg azt várom el, hogy az emberek életét ne törje ketté egy ilyen maradi fasz.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.01.27. 14:30:53

@davidmoyes: Megint csak a műegyetemi folklórból: "Mindegy, csak görbüljön!"

demizson bobby 2010.01.27. 14:33:27

@Csokis: említett majmot nem lehetett kivédeni. :(
Vannak bizonyos kutyaszarok, amikbe mindenkinek kötelezően bele kell lépni :)

davidmoyes 2010.01.27. 14:36:36

@Csokis: "Bölcsek tanácsa"?
Olyan van a BTK-n is. :)

alumi 2010.01.27. 14:37:07

Ari, ahogy a sok iskolapadban szocializálódott azon tipródik, vajon kinek a diplomája, mennyit ér...

Nem a diploma számít, hanem, hogy az életbe kikerülve mit tesztek le az asztalra!
El lehetne már felejteni az összehasonlítgatást.

Respect az orvosoknak, de azért hadd ne sajnáljam már őket, hogy csontvázakat tanulmányoznak, és hülye latin szavakkal illetnek betegségeket, hiszen nem pisztollyal a fejüknél adták be a jelentkezésüket anno pont erre a karra!

Mindenki csinálja amit vállalt, aztán a diplomázás után lehet bizonyítani.

(ja, és közgazdász vagyok, mielőtt lebölcsészezne valaki)

emi19 2010.01.27. 14:40:35

pcr!

Ha már ennyire rámentünk a nyelvekre, megnyugtatlak, nem sokan vannak olyanok, akik ne beszélnének a latinon kívül más nyelvet! Én speciel folyékonyan beszélek angolul és olaszul, emellett még az angol szaknyelvihez és szaktolmácsolást fogom elkezdeni, és nem utolsó sorban még megértetem magam úgy ahogy spanyolul, a franciát meg most kezdem el... Szóval az egy dolog hogy az idősebbek nem beszélnek, mert nekik nem kellett, de ma már nagyon sokan ugyanúgy beszélünk angolul, mint bárki más más karon!
Abban meg nem értek veled egyet, hogy a mai orvosok kevesebbet tudnak mint a régiek! Ugyanannyit, de ha túlzásnak is tűnik egy picivel többet is tudnak, mint a régi nagyok! Mert mostmár itt a szakmai tudás mellett bejött egy jó adag technikai tudás is, ami nélkül már nem úgy lehet gyógyítani! Lehet, hogy a régi orvosok is elkövettek olyan hibákat, amikért műhibapereket lehetett volna indítani ellenük, csak akkor még a lehetőség nem adódott úgy ezeknek az elindítására mint ma! Nem védem azokat az orvosokat akik nagyon nagy hibákat csinálnak mert elkövették azokat! Csak az nem tetszik, hogy egy-kettő ilyen orvos miatt az egész szakmát ráncigálják meg! Olyan embereket, akik meg tökéletesen végzik a munkájukat!

Bohun 2010.01.27. 14:50:11

@Binary_: nem is lesz: a jobbak biztosan nem tanárnak mennek!

Acsabi44 2010.01.27. 14:56:29

"A kettesnél jobb jegy nincs, csak szebb"

Bohun 2010.01.27. 14:56:37

@BISMARCK: ez eléggé telitalálat... és amúgy a magyar régészek külföldön is elég keresettek (bár egyesek szerint a régészet nem is bölcsész szak)

Állítsuk meg a ......... 2010.01.27. 15:08:58

@emi19:
A régi orvosok nyelvtudásáról beszéltem , nem a mostani orvosokét firtattam.
Egyébként nekem az a tapasztalatom , hogy a műhibákért , ami lehet , hogy az orvos részéről kicsinek tűnik , az a beteg oldaláról egy életre szóló kellemetlenség lehet.Szülési sérülések , rossz diagnosztizálás stb, stb.
Egy dolgot tartok irigylésre méltónak azt a gépezetet , ami beindul olyankor , mikor egy orvos oltári nagy műhibát követ el és mégis védi az egész szakma.Védik az igazságügyisek , védik a munkatársak , védi a vezető.

Balogh Ádám Software 2010.01.27. 15:14:13

@droid_: Az ELTE programtervező informatikus nem mérnök szak. Egy igazi szoftvertervezőnek pedig kell a sok matek, de főleg diszkrét matek.

Állítsuk meg a ......... 2010.01.27. 15:25:36

Csak azt nem értem , hogy miért kell többnek , szebbnek , jobbnak gondolni magatokat bármelyik más egyetemistástól , főiskolástól , vagy egyszerű embertől.
Nem értem mire fel van ez nagy beképzeltség hmmm?

Kristl 2010.01.27. 15:28:40

@BISMARCK:
Így van. Máris rátapintottál a lényegre. Ált Isk és Gimis szinten hót felesleges ennyi évszámos magolás.
Töris szakon kell, bár én találkoztam nem egy törissel aki évszámot tudta ugyan meg hogy mi történt de a miértről lövése se volt.

"A példád kurv@ rossz, mert kihagyod belőle az európai történelmet például, meg a törökökét, hogy x csata idején máshol mi történt, miért történt, volt-e befolyással valamire és így tovább.
Nem arról szól a történet, hogy hónapra-napra minden csata. De 1-2 évszám?
Rajzoltál már vaktérképet, amire be kell jegyezni az adott területen a városok és földr. nevek helyét? Átlag 50 db-t. Ókortörténetből csináltunk ilyeneket. Senkinek sem okozott gondot mondjuk Egyiptomnál x korszakban a földrajzi viszonyok felidézése, ami abszolut jól jött a tanulmányokban. És - ha tanítasz, egy ilyen fölvázolásával fejből szakmai tekintélyt szerez a tanítványaid előtt. Ó, bocs, előtted a tekintély nyilván szitokszó!"

Nem hagytam ki belőle az európai történelmet. Beleírtam, úgy hívják "összefüggései" :]
Látod mennyire nehéz is érteni? Magával a kifejezéssel hadilábon állhacc.
Amúgy igen rajzoltam... Sőt szvsz meglehetősen jó vaktérképet tudnék/tudok rajzolni. :]

A szakmai tekintély nem szitokszó, de nem is ultima ratio. Hülyeséget beszélt és ennyi.
Ha valaki történész lesz tudjon évszámokat. Összefüggések és értelmezések mellett... (mellékesen hadtörténelmi/gazdaságtörténeti szinten a török kor kurvára nincs feldolgozva olyan szinten amit egyes sandhursti munkákban látni, ergo ez minősíti a magyar "szakmát" de az előtte lévő korszakok is erősen gyengék...)

Tehát vissza a kályhához. Sztem egy átlag éretségire készülő nebulo az ált iskola alatt kb szeresse meg a történelmet és sok érdekes eseménnyel legyen tisztában. Köv szinten éretségire (középsuli) vegyék át a világtörténelmet és mo vonatkozásait, mellette tanuljanak meg látni összefüggésekben hogy a napi politikában is tudjanak... ez lenne a szerepe. Tudják értelmezni kinek mi az érdeke és miért úgy viselkedik ahogy. Pont.
Aztán ha valaki évszámokat akar magolni meg stb. az menjen történésznek vagy csinálja hobbi szinten.
Magyarul az egyetem alatti képzésnek nem előegyetemnek kéne lennie.

Egyetemi témában meg továbbra is az a véleményem ami. Bár ez főleg a műszaki felsőoktatást érinti. Nézzék meg hogy 80 évvel ezelőtt vagy akár 50 évvel ezelőtt mi volt a tananyag, és mit követeltek milyen szinten. Rá fognak döbbenni hogy az anyag azóta sokkal bővült, és az alkalmazási rész elveszik a sok részletben.
Biza.
Ha már volt fent környezetmérnök, ahho kapcsolódva leírnám, hogy nevezéktanra és sztereokémiára kb harmad annyi idő jut v annyi se mint kellene a kémiai tanításban, ami nála még nem is gond de a vegyész/vegyészmérnök stb területen igen. :]

Kristl 2010.01.27. 15:29:49

@Idet:

"A példád kurv@ rossz" innentől természetesen neked, csak a "válasz erre" bigyóval hadilábon állok. :]

proli a bőcsész 2010.01.27. 15:33:59

aki szerint egy bölcsész két kosztolányi idézet felett mereng vizsgaidőszakban,ajánlom,hogy jelentkezzen klasszika-filológiára,vegyen fel mellé mondjuk egy újgörög minort,aztán utána verje itt a bő nyálát.az orvostanhallgatók illetve a műszakisok meg vannak győződve arról,hogy ebben az univerzumban csak nekik kell tanulniuk...képzeljétek,a mi karunkon is jó jegy a kettes,általában vért pisikélünk érte,tárgyaim 95 %-a gyakorlat,nem pedig kollokvium és elhihetitek nekem,hogy nem éppen leányálom egy ógörög szótár felett görnyedezni hajnali kettő körül egy átlagos hétköznap,ennek ellenére az én választásom volt és távol áll tőlem,hogy itt siránkozzak amiatt,hogy mennyit kell tanulnom...mielőtt még rámzúdulna a szitoklavina,kijelenteném,hogy abszolút nem érdekel,hogy mennyire leszek a diplomámmal hasznos tagja a társadalomnak(valószínűleg semmilyen mértékben sem...),az sem érdekel,hogy mennyire lesz piacképes a diplomám(valószínűleg semennyire sem...).bármilyen hihetetlen sok karrierista egyén számára,vannak olyan emberek,akik azért jelentkeztek egyetemre,hogy bizonyos őket érdeklő dolgokkal behatóbban foglalkozzanak.én nagyon becsülöm azokat,akik pl.:orvosnak tanulnak,leginkább azért,mert tudom magamról,hogy nem bírnám az orvosokra nehezedő felelősség súlyát,viszont égbekiáltó módon szánalmasnak tartom azt,ahogy itt páran a bölcsészettudományokról vélekednek.quo quis sapientior est,eo modestior solet esse.

eszmerálda 2010.01.27. 15:44:48

azért nincs az égvilágon semmi értelme ennek a vitának, mert egyszerűen egyeteme, tárgya válogatja, hogy mi a kettes szintű tudás. van ahol a kettes azt jelenti hogy valamit a nagy homályban talán sejteget a vizsgázó, van ahol meg a kettes az 'elégséges' tudás, azaz elég arra, hogy arra az ember ráépítse a következő tárgyát, eléggé tudja az anyagot ahhoz, hogy ezt a későbbiekben használja. példa: semmelweis egyetem, első két év: az újonnan felvett diákok teljesen random módra két évfolyamfélre lettek osztva, mindkettőben ugyanazokat a tárgyakat tanítják, más intézetek. az első félben az évfolyamátlag mindig legalább egy jeggyel alacsonyabb, mint a másodkban. most ugye van az a lehetőség, hogy az első évfolyamfélbe osztott embereknél megérzett valamit a számítógép, és azok kapásból hülyébbek, mint a második félben, avagy a számonkérési rendszer teljesen más, máshol húzzák meg a határokat. kettest kapni mindenhol körülbelül ugyanannyira nehéz, de a második félnél ha megvan a kettes szintű tudás, utána sokkal szívesebben adnak jobb jegyet. amúgy az orvosin a kettes általában azt jelenti, hogy az a használható tudás 'alja', azaz azért olyan általában nem fordul elő, hogy a 'kettes' orvos a teljesen ostoba, inkompetens valaki, aki a szájüregben keresné a vakbeledet. a kettes az 'elég'. és mindenkit megnyugtatva, a fiatal orvosokat akkortól engedik effektíve gyógyítani, amikortól már nyugodt lélekkel rá lehet bízni a beteget, a lényeg tudást úgyis a szakképzésen szedi magára az ember, tehát a diplomaátlag kb csak a helyosztóban számít, utána az a lényeg, hogy a szakorvosképzésen ki mennyire melózik. a rite orvos is lehet ugyanannyira jó szakember ha becsületesen megtanulja a szakterülett, és a másodéves tárgyakat meg általában úgyis mindenki elfelejti 32 éves korára.

BISMARCK 2010.01.27. 15:55:34

@Kristl:

"(mellékesen hadtörténelmi/gazdaságtörténeti szinten a török kor kurvára nincs feldolgozva olyan szinten amit egyes sandhursti munkákban látni, ergo ez minősíti a magyar "szakmát" de az előtte lévő korszakok is erősen gyengék...)"

A török kor elég jól fel van dolgozva. Javaslom a következő szerzők munkáinak alapos tanulmányozását: Fodor Pál, Pálffy István, Ágoston Gábor, Káldy-Nagy Gyula. Ha végeztél még adok pár szerzőt.
Szal, ez hülyeség.
Ami az összefüggéseket illeti. Ahhoz pont kellenek az évszámok, különben tudni fogja, hogy spanyol örökösödési háború és Rákóczi szabadságharc, de ha nem tudja, hogy mikor volt, azt sem fogja tudni, hogy ezek egy időben voltak, akkor hogyan vonja le az összefüggéseket?
Szal, ez is hülyeség.
Még vmi?

davidmoyes 2010.01.27. 16:05:21

Ezt a török kor nincs feldolgozva dolgot én sem értettem...

Kristl 2010.01.27. 16:09:15

@BISMARCK:
"@davidmoyes:
"mellékesen hadtörténelmi/gazdaságtörténeti szinten a török kor kurvára nincs feldolgozva olyan szinten amit egyes sandhursti munkákban látni"

Caymans 2010.01.27. 16:09:25

@proli a bőcsész: no pont az ilyen embereknek kellene fizetősön tanulniuk.

Idet 2010.01.27. 16:10:07

@BISMARCK: Erre gondoltam. Meg arra, hogy az ember harmadéves korában lehetne egy kissé szerényebb.

Meg arra, hogy Komoróczy Gézát (vagy bárkit) lehülyézni, az nagyon egyszerű. Aki ilyet tesz, az is nagyon "eccerű". Harmadéves korában. Ez azért nem semmi.

Idet 2010.01.27. 16:10:50

@Kristl: Nem azért, de szerinted ez egy értelmes mondat?

Kristl 2010.01.27. 16:11:05

Ellenőrző kérdés: "Szulejmán mohácsi csata előtt miért a duna azon partján haladt amin haladt és miért arra...?"

Kristl 2010.01.27. 16:12:16

Használhatjátok a könyveket.

@Idet:
Igen az.

Idet 2010.01.27. 16:18:42

Sandhurst?! Azannya! Nagyon érthetnek a Közép-Kelet Európai történelemhez!
A rákócziánus idők, a saját gyarmati politikájuk, a 2. vil.háb.-ról nem is beszélve, hagyatkozzunk csak az angolszász tört.-politikai megítélésre, ami a mi régiónkat illeti! Ld. követi jelentések, ami hozzáférhető. Mármint török ügyekben, anno középkor.

Kristl 2010.01.27. 16:24:12

@Idet:
ha úgy érzed nincs rá időd hogy "kikeresd" akkor a kristl@citromail.hu-ra küldheted a megfejtést.

Idet 2010.01.27. 16:24:59

@Kristl: Domborzat, kémjelentések,közelebb volt a nyugati határ, a francnak kellett volna mégegyszer átkelni a Dunán? Tisztában voltak a magyar hadak helyzetével, politikailag és hadászatilag is.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2010.01.27. 16:29:55

@Balogh Ádám Software: programtervező informatikus? Ez régen matematikus volt, nem? De fenntartom, hogy akinek egy kis integrálás felfoghatatlan, az ne menjen informatikusnak, se mérnöknek, se programtervezőnek. Ugyanez igaz a programozásra is.

Ariadne12 2010.01.27. 16:33:12

@proli a bőcsész: "az sem érdekel,hogy mennyire lesz piacképes a diplomám(valószínűleg semennyire sem...).bármilyen hihetetlen sok karrierista egyén számára,vannak olyan emberek,akik azért jelentkeztek egyetemre,hogy bizonyos őket érdeklő dolgokkal behatóbban foglalkozzanak"

Örülj, hogy megteheted ezt, megengedheted magadnak, hogy egy piacképtelen, csaknem biztos munkanélküliséget ígérő szakmát tanulj. A legtöbben nem tehetjük meg ezt, mert a számlákat akkor is ki kell fizetni, ha az én szívem vágya a skandinavisztika vagy az arab nyelv szak, és ha nem fizetem, a híd alatt kell aludnom azzal a nagyon érdekes témában szerzett diplomával...

Nem bántásként írom, de vagy milliomos vagy, vagy nagyon fiatal lehetsz, vagy pedig idealista, ez utóbbi két esetben ahogy mondani szokás, egyszer majd a bilibe lóg a kezed, és felébredsz... Nem a levegőbe beszélek, az egyik legjobb barátnőm például művészettörténész-magyar szakon végzett, mert ez érdekelte - most egy nyelviskolában kénytelen robotolni, minimálbér körül, alig tudja kifizetni a rezsijét, és szenved. :(

Kristl 2010.01.27. 16:33:50

@Idet: Domborzatnak és kémjelentésnek van hozzá köze, mégis micsoda? A hadászati és politikai értelmére vok kíváncsi.

Ariadne12 2010.01.27. 16:34:38

@crazymokus: Jut eszembe, két ismerős pedig skandinavisztikán végzett, mert ez volt az álmuk, ők most banki ügyintézőként dolgoznak. Ez utóbbi viszont nem volt az álmukban...

Idet 2010.01.27. 16:43:49

@Kristl: Pocsék, mocsaras területen foglalt hadállást a magyar sereg. Tudható volt a törökök számára - kémjelentések - hogy Tomori nem fog időre megérkezni. A kémjelentések szerint a magyar vezetés (politikai) szétforgácsoltságáról is hírt kaptak, tudták, hogy nem kell egységes fellépésre számítaniuk, így az idő nekik dolgozik. A pestisre nem számítottak, de arra nem számított senki.

emi19 2010.01.27. 16:44:48

Sértőnek találom pcr amit írsz!
Semmivel sem tartom magam többnek mint a többi ember! Miért kellene? Nem szeretem a matematikát, szégyen vagy nem szégyen nem tudok deriválni meg integrálni.... csodálom azokat, akik viszont értik is hogy mit jelentenek ezek a kifejezések és tudják is használni! Miért kellene lenéznem egy villanszerelőt vagy egy gázszerelőt? Azért mert nincs diplomája? vagy mert nem orvosira járt? Kit érdekel az ilyen? Aki intelligens és művelt, az akkor is az lesz ha csak egy szakmunkásképzőt vagy egy orvosi vagy bármilyen egyetemet végez is el! Elismerem, hogy sok arrogáns egoista orvos és orvostanhallgató van! De ugyanezt elmondhatjuk a jogi karra, a bölcsézkarra vagy bármilyen más karra! Mert mindenhol vannak ilyen emberek! Azért mert mondjuk van egy ilyen önimádó ismerősöd nem szabad egy egész kart minősíteni! Mint már a legelső kommentemnél is írtam, olyan két karra jár a legjobb barátnőm amik szerinted számomra "alantasak". Egyáltalán nem nézem le őket amiket csinálnak! Elismerem hogy más az érdeklődési körük, mást tanulnak egészen más rendszerben mint ahogy én!vÉs ennyi! Tiszteletben tartjuk egymás pályáját és megy tovább az élet!
Ebben az egészben az a legrosszabb, hogy van egy ember, aki nem lát bele a mi rendszerünkbe és ez alapján elkezd minket osztani... Mi jogon? Ki ő, hogy olyan dolgok felett hozzon ítéletet és indítson lejárató kampányt az orvosok ellen, aki semmit sem ért hozzá és nem lát bele? Ez a szomorú.... És az, hogy emiatt idegen emberek elkezdik a nem a saját karjukat szidni.... Felesleges és hülyeség is....

davidmoyes 2010.01.27. 16:53:50

@Kristl: A mondatot értettem. Azt, hogy miért mondja, na azt nem. :)

davidmoyes 2010.01.27. 16:55:58

Apropó! Hogy jön a Sandhurst Giovanni da Burgióhoz, vagy Brodarics Istvánhoz?

Kristl 2010.01.27. 17:56:37

@Idet:

Nem a kérdésre próbáltál meg válaszolni.
Vonult. Ment egyik helyről a másikra, céllal.

@davidmoyes:
Lásd a kérdésem. A mohácsi csata és előzményei elvileg a magyar történelem egyik, sokak szerint legfontosabb eseménye. Elvileg agyonelemezve és oktatva.
Tehát egy egyszerű kérdésre ha az elemzőmunkák nívósak, akkor a vitapartnerek tudnak válaszolni. Főleg hogy a könyveket is használhatják a kérdéshez, atlaszt, googlet. Tőlem holnap még a prof urakat is megkérdezhetik.

Ergo azért mondom, mert a magyar történelemszemlélet és oktatás akárcsak a többi terület le van ragadva úgy jó száz évvel ezelőtti nívón.
Már szerintem ugye, ha nincs, könnyen lehet cáfolni. Itt a kérdés. :]

Coligny 2010.01.27. 18:13:25

@Kristl: Tényleg nem kötekednék veled, de megkérdezem, mire alapozod a véleményed? Illetve az is érdekelne, hogy ezt az elmaradottságot, "leragadást", melyik területén érzed a magyar történettudománynak?
Előre is köszönöm ennek a kifejtését!

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.01.27. 19:07:58

Kedves @emi19: !

Idézlek:
"Mellesleg a mi kis bölcsészünk az utolsó mondatában saját maga minősíti a saját karját és a saját szakmai tudását..."

Na, most akkor jön a kérdés: ki néz le kit? Kissé arrogáns vagy.

Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula

BISMARCK 2010.01.27. 19:45:30

@Kristl:

Azért ott ment mert a római kor óta ott ment az út. Nándorfehérvárnál átkelt a Dunán, majd Eszéknél a Dráván és Buda felé vette az irányt a Duna jobb partján. Így jutott el Mohácsig.

Van még vizsgakérdés?

Mint már írtam egyszer ez a korszak a hazai történetírás egyik legjobban feldolgozott korszaka.

QWERT 2010.01.27. 20:59:43

Balogh Ádám Software 2010.01.27. 09:47:22

Az informatikusok nem szeretnek programozni? Igen, valóban van, hogy az elején nyögvenyelősen megy, de azért egy idő után belejön az ember. Egyébként az informatikus és a programozó nem jelenti ugyanazt. Informatikusok között vannak pl. hálózatbiztonsági szakemberek is. Nyilván programozást ők is tanulnak. Sőt az informatikatanárok is, komolyabb szinten, mint ahogy azt egy kívülálló gondolná.
Az informatika nem csak a programozásról szól.
Én sokkal nagyobb problémának látom a logikus gondolkodás hiányát, valamint hogy a tanult dolgok nem egyesülnek az ember fejében, így egy hirtelen felmerülő komplex probléma megoldása nehézségekbe ütközik.
Netről leszedni a programot? Más szakos soha nem szedett le beadandót a netről? Már középiskolába is a műelemzések egy része az internetről származik, az olvasónaplókról nem is beszélve.
Másrészt interneten rengeteg jó dolog van, és miért baj az, hogy ha az ember azokból beépít a saját programjába? Vannak dolgok, amik nem pattannak ki az ember fejéből csak úgy, de ha látod, akkor megérted, át tudod alakítani, fel tudod használni. Ez is igényel némi szakértelmet, sőt ebből még az is látszik, hogy a hallgató talpraesett, problémamegoldó készsége jó.
Egyébként a beadott programokat meg kell védeni, szinte kivétel nélkül. A tanár nem szedi le a fejedet, ha mondod neki, hogy segítséget kértél, csak akkor, ha fogalmad sincs, hogy miről van szó.
A Pitagorasz-tétel pl. általános iskola 5.-6. osztályában tananyag. De mégsem a gyerektől várjuk el, hogy találja ki, jöjjön rá a képletre, hanem megtanítjuk neki, hogy hogyan is van, elmagyarázzuk az összefüggéseket, megmutatjuk hogyan alkalmazható. A gyerek érti, kap érte egy ötöst, mégse az ő érdeme a tétel "feltalálása". Ez így van rendjén. Miért kéne megírni egy olyan programrészt, amit már más megírt? Ha tudom, hogyan működik, testreszabom, és felhasználom a saját programomban. Ha meg komplett függvényt veszek át, akkor mi van? Hiszen ez a moduláris programozás lényege.

Kristl 2010.01.27. 22:08:09

@BISMARCK:

Eszék és a korabeli út már közeledik. Ám a kérdés még mindig ugyanaz. :]
Ha feltesszük hogy Szulejmán nem volt hülye, sőt ami azt illeti kifejezetten remek hadvezér volt, akkor a választása nem automatikus az út ismeretében, bár kétségtelenül megkönnyíti a választást.
Tehát cél/eredmény stb. tükrében továbbra is nyitott a kérdés. Amiben az út léte megkönnyíti a választást de nem önmagában való ok. Eszék önmagában szintén kevés, mert az ő flottájával átkelhetett volna máshol is, ha szán rá időt.

@Coligny:
A hozzáállás, és a módszer. Vagy mese mese meskete, vagy száraz semmi adatömlesztés. Gondolkodás és próba nélkül. Lényegében megcsontosodott rendszer, amit a nevek tekintélye ural, és nem enged túl sok frissességet így a témák újragondolását is nehezíti.
Oktatásban pont ez tükröződik. Ha kapsz egy halom mesét a régmúltról meg x mennyiségű száraz tényszerű magolnivalót azzal sokra nem mész.

flort 2010.01.28. 00:22:00

@Bohun: a magyar régész, amint külföldön keresett. Hol élsz te, bakker?

BISMARCK 2010.01.28. 06:24:38

@Kristl:

Pedig ennyi az ok, nem több. Néha nincsenek világra szóló okok a cselekedetek háta mögött, ha neked mása véleményed, légyszíves oszd meg velünk, úgy is erre vársz. Rólad eszembe jut az a hobbi "történész" aki egész nap a múzeum kiállítótermében nézelődik, bele-bele hallgat a tárlatvezetésekbe és ha a tárlatvezető elvét egy fél évszámot vagy eltéveszti egy fegyver átmérőjét pár milliméterrel, akkor közbeszól és fél órás előadást tart róla.
Más kérdés van még vagy vége a vizsgának?

Állítsuk meg a ......... 2010.01.28. 09:20:38

emi19 2010.01.27. 16:44:48
19 évesen ?
Mire fel sértődsz meg?
Talán mégis sértőnek szántam?

emi19 2010.01.28. 10:30:24

@pcr: :D:D:D Ennyit a cimkézésedről.... Honnan veszed azt, hogy 19 éves vagyok???? Nem lehetek idősebb? Ha meg alapból sértőnek szánod amiket leírsz, akkor el kellene gondolkoznod azon, hogy mennyire is való vagy te ilyen oldalakra..... Amúgy meg, ha 19éves is lennék, ami nem vagyok,akkor is inkább az ilyen maradi gondolkozású rosszindulatú ember véleményére, mint amilyen te is vagy, magasból teszek. Én tudom, hogy jó orvos leszek a jegyeimtől függetlenül, szóval innentől kezdve már a te vádaskodásod sem izgat.... Erről ennyit...

Kristl 2010.01.28. 10:35:04

@BISMARCK:
Nem erre várok. Arra várok, hogy ki tudod e keresni a könyvekből, egy agyonelemzett téma kapcsán a "lényeget" vagy sem. Vagy kiderül, hogy sokszor foglalkoztak vele, de elemezni elfelejtették.
Most kiderülhet, hogy igaz e vagy sem.

Mellékesen legtöbbször van oka a cselekedeteknek. A történelem nem valamiféle embertől távoli erők szimpla áramlása. Emberi döntések húzódnak meg mögötte és okok.
Nyilván a járványok és éghajlat változása ennek némileg ellent mond, de ezért tettem fel olyan kérdést amilyet. :]

Amúgy még támpontokat is adtam. Domborzat pl. Tedd fel a kérdést magadnak, hogy ha nem húzódik arra út, akkor is arra ment volna v sem, stb.

Amúgy ha jól számolom ez volt a 3. személyeskedés a vitában :)
és nem miliméterekről vitázunk. Sőt ami azt illeti az az évszámos eposziaskodó történészek mániája.
Úgyhogy visszautasítanám. :]

BISMARCK 2010.01.28. 10:42:56

@Kristl:

Nos, adtam egy választ ami szerintem megállja a helyét, ha szerinted nem, az a te bajod. Engem ez a téma kb. ennyire érdekel.
Talán a névválasztásomból is rájössz, hogy én a történelemnek más korszak iránt érdeklődöm. Ha ez téged ennyire érdekel és mindenáron a "tudásodat" akarod fitogtatni, akkor menj be az ELTE múzeum körúti épületébe, keresd meg Horn Ildikót és beszélgess erről el vele. Többek között magyarázd meg neki, hogy szerinted ez a téma nincs jól feldolgozva.

Állítsuk meg a ......... 2010.01.28. 11:25:17

@emi19:
Csak annyit árulj el , milyen szakterületen?
Nehogy "VÉLETLENÜL" találkozz velem:DDDDD

davidmoyes 2010.01.28. 11:36:04

@Kristl: Ami azt illeti, én sem értelek. Ez az egész annyira agyonelemzett, hogy bármelyik tanulmány górcső alá veszi a kérdésedet és (sajnos) több választ is ad rá..
Példának okáért Perjés Géza bácsi szerintem ezzel feküdt és kelt.

BISMARCK 2010.01.28. 12:37:04

@Kristl:

Még egy apróság. A törökök - és általában a hódító - nem azért nyer meg egy csatát vagy veszít el mert kiváló hadvezér az uralkodó vagy vmelyik parancsnok, hanem mert felkészültebb, összességében. A törökök sem Szulejmán zsenialitása miatt nyertek, hanem mert Magyarország a széteséshez közeli állapotban volt.

Kristl 2010.01.28. 13:10:07

@BISMARCK:

Apróság igen. Ám Sun Tzu óta tudjuk hogy a parancsnok/vezető ennek megfelelően választ, és a választása döntő sok esetben.
Mo szétesés közeli állapota meg igencsak köszönhető a korábbi török tevékenységnek (déli portyák és elnéptelenedés, a hivatásos álomány kivéreztetése stb).
A "felkészültség" meg mintha összetevője lenne a hadvezéri képzettségnek. Tipikus, hogy kendőzzük el a személyi döntéseket a történelemből.

Nyilván a duna azon partján ment az út, és Eszéknél volt az átkelő. Római út. Eddig okés, a Rómaiak hasonló dologra használták a folyót amire ő. Fedezéknek (mellette utánpótlásszállítás). A keletről jövő bárminemű segélyhad a nyugati csapatokkal nem tud egyesülni csak ha átkel a folyón, és zargatni sem a felvonulását (utánpótlását) a pár évvel korábban kivérzett magyar folyami flottilla" híjján pláne a török fölény mellett ez eleve nehéz vállalkozás lett volna. A felvonulási terület megválasztásával elért 2 másik stratégiai célt is. A horvát/potenciális itáliai segélyhadak felvonulását nehezíti, hisz a balaton környéki római út még portyatávolságban van... ergo a Horvát 7-15kra becsült segélyhad sem érhetett fel "időben". Ugyanakkor ismét keleti szerzők munkái (ha a kínaival nem is, de a bizánci és perzsa szerzők műveit ismerhette sőt valszeg ismerte is) a székes főváros" ellen intézett támadás pszichikai hatása... amely csatavállalásra készteti a kevéssé kompetenseket sokszor a kompetenseket is.
Ergo lépéskényszerbe hozta a királyt. Mindezt egy korlátozott célú háborúval (mivel mo meghóditása v szétverése nem volt még napirenden).
RÓmai + kereskedelmi út ment másfelé is, ha szimpla hódítás vagy későbbi hódító terv lett volna a célja, akkor egy Zágráb elleni támadás, vagy egy olt mentén erdélybe irányuló csapás ugyanolyan sőt lehet jobb irány lett volna (a zágrábi mindenképp).
Ellenben sem az erdélyi hadakat nem kötötte le, sem a horvátot. A cél és felvonulási terület megválasztásával nem is volt rá szüksége. (Domborzati viszonyok + a magyar kulcs haderő állapotának ismerete).
Lényegében a diplomáciai rendezés szempontjából tökéletes volt az irány.
Lényegében a védelmi jellegű hadiutat fordította a visszájára. (Vélhetően római térképeket is látott v azok feldolgozását...)
Ám ha az út másfelé húzódik akkor már más a szitu, akkor ha az a part járhatatlan, más terv után néz.

Ezt a magyar történetírás úgy kezeli, hogy a déli területek "nyitottak voltak" meg "logisztikai rémálom". Elfelejtik hozzátenni hogy miért. Hisz ennyi jófelé folyó folyó mellett alig pár természetes átkelővel megtámogatva érezhetően hülyeségnek tűnik. (Ha ránézel egy domborzati térképre láccik.

@davidmoyes:
Módszer és felfogás kérdése. A szimpla sodródó leírás kényelmes, és olyan "papírtermő" jellegű. Csak van különbség aközött hogy leírom hány szírma van egy margarétának meg aközött hogy miért annyi.

Kristl 2010.01.28. 13:14:58

@BISMARCK:

Ez nem nektek szánt vizsga akart lenni, hanem egy olyan téma ami "agyonelemzett" és oktatott. Elvileg összefüggéseiben...
Éretségi téma, ergo egy történelmet szerető/tanuló kommentelő is ismerheti.

A logikusan felépített és gondolkodásra sarkallo tanítás és a szimpla magoltatás különbsége ezen sztem jól tetten érhető.
Az egyik ilyen pl Eszék szerepe és fontossága. Sztem ezerszer fontosabb mint az hogy mikor vette be a török v mikor égette fel Zrínyi a hidat percre pontosan.
Mégis, a szerepét a legtöbb törikönyvben sem találod meg. Sőt.

emi19 2010.01.28. 13:17:03

@pcr: :D:D Ennyi izgalomra neked is szükséged van pcr! Nehogy biztonságban érezd magad amiatt, hogy nem találkozhatsz velem....:D:D:D:D:D

BISMARCK 2010.01.28. 13:22:13

@Kristl:

Ha ennyire érdekel akkor ne a laikusoknak szánt irodalmat olvasd, hanem vedd a fáradságot és nézz meg egy szakirodalmi bibliográfiát, vedd a kezedbe a Hadtörténeti Közlemények számait és kezd el lapozgatni. Nagyon sok erről szóló komoly írást fogsz találni.
Ez a korszak az egyik legjobban feldolgozott és publikált korszaka hazánk történelmének, mindenféle szempontból.

davidmoyes 2010.01.28. 13:50:15

"Mo szétesés közeli állapota meg igencsak köszönhető a korábbi török tevékenységnek (déli portyák és elnéptelenedés, a hivatásos álomány kivéreztetése stb)." Marhaság. A törökök csak kihasználták a kedvező lehetőségeket. (igazad van, de ez csak egy összetevő a sok közül)
"Ergo lépéskényszerbe hozta a királyt. Mindezt egy korlátozott célú háborúval (mivel mo meghóditása v szétverése nem volt még napirenden)." Marhaság. A király hónapokkal (ha nem évekkel) előtte lépéskényszerbe került.
"a székes főváros" ellen intézett támadás pszichikai hatása... amely csatavállalásra készteti a kevéssé kompetenseket sokszor a kompetenseket is." mi?
"Lényegében a diplomáciai rendezés szempontjából tökéletes volt az irány." Oké, de ez önmagában kevés ahhoz, hogy így is maradjon...

"A keletről jövő bárminemű segélyhad a nyugati csapatokkal nem tud egyesülni csak ha átkel a folyón,.." Mi van Szapolyaival?

"Ezt a magyar történetírás úgy kezeli, hogy a déli területek "nyitottak voltak" Ami azt jelenti, hogy az összes határvédelemért felelős végvár török kézen volt.. Egyébként nem vonulhatott volna fel ilyen zseniálisan...
Értelek, csak az a bajom, hogy mindent ennek a hadtörténeti vonatkozásnak rendelsz alá..

davidmoyes 2010.01.28. 13:59:38

Jut eszembe: Ha ekkora géniusz volt (a törvényhozó), miért nem tudta ezek után megoldani a logisztika kérdését egészen haláláig..

Állítsuk meg a ......... 2010.01.28. 14:05:21

@emi19:
Az izgalom és a félelem nem ugyanaz.
Ha pathológus , akkor már nem tudsz nagy kárt tenni bennem:DD
Bár ha a szövettant nézzünk ..........

emi19 2010.01.28. 14:47:07

@pcr:
Ha te félni akarsz, akkor félj..... Nem akadályozlak meg benne! Meg őszinte leszek, nem is nagyon akarom! Ha neked ez kell, akkor megkapod... :D:D

Állítsuk meg a ......... 2010.01.28. 15:00:55

@emi19:
Mondjuk nagyon kicsi az esélye , hogy mi valaha is összetalálkozzun, mert
1.Pathológiára ritkán járok:DD
2.Inkább a spontán égést választom
3.?
4.Még lehet , hogy nem is leszel orvos:DDDDD

emi19 2010.01.28. 15:35:26

1. Ki mondta, hogy patológus leszek? Mert hogy én egy szóval sem az is biztos....:D
2. Ha szenvedni akasz, akkor szenvedj
3. Retteghetsz, mert meg fogom kapni a diplomám!:D:D:D:D
4. Ha egyszer kiderülne hogy hol is élsz pontosan, odaköltöznék, hogy az elégséges jegyekkel megszerzett diplomámmal megédesítsem napjaid!:D:D:D:D:D:D:D

Állítsuk meg a ......... 2010.01.28. 15:44:46

@emi19:
1. A mi járó-és fekvőbeteg ellátó intézményünkben nem alakalmaznak 50 %-os orvosokat
2.A kettesekből lesznek az egyesek:DDDDD
3.Nem szeretek orvoshoz járni
4.Rettegni egy orvostól?Akkor te bérgyilkosnak készülsz nem is orvosnak

emi19 2010.01.28. 15:52:42

@pcr:
Szerintem te is meglepődnél, ha látnád egy-kettő orvosnak a diplomáját abban az intézetben; ha már a kettest megkapom egyes nem lehetek; senki sem szeret orvoshoz járni; és az orvostól nem kell rettegni... vagyis az átlag nem retteg, csak azok, akiknek van arra idejük, hogy ilyeneken filózzanak, mint a kiinduló cikk is volt...
Arra jöttem rá, hogy teljesen felesleges is nekünk most itt ilyen hülye pontokba szedett nagy véleményekkel dobálózni, mert én úgysem foglak meggyőzni az igazamról, te úgysem fogsz engem meggyőzni az igazadról.... Akkor most minek vesztegessük el erre az időnket?!
Ha neked az a véleményed, hogy a kettes orvos nem orvos, akkor nincs is miről beszélgetnünk egymással...:S
Legyen további szép napod!

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.01.28. 17:17:13

Kedves @pcr: !

Szerintem hívd el randira emi19-et!

Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának ötödéves hallgatója

Helicobacter 2010.01.28. 19:37:02

Hát most láttam, hogy kirakták a hozzászólásom önálló posztként. Nem gondoltam volna, hogy ekkora vihart kavar, csak védtem a mundér becsületét. Ahogy bárki más megtette volna a helyemben, mert védi a saját szakát. És válaszolva itt egy-két megjegyzésre:
1.: nem vagyok beképzelt, engem is bántottak már egy pár dolog miatt, ez némileg elvette az önbizalmam. Sajnálom, ha valakinek így jött le.
2.: Csak a karomat ért támadás miatt fejtettem ki a véleményem, mellesleg a harmadév saját fórumán elég nagy felháborodást keltett BTK-s poszt.
3.: Sajnálom, hogy az irományom alapján ítéltek meg, lehet hogy élőben is találkozunk és azt sem fogjátok tudni, hogy én voltam. Sőt, még szimpatikusnak is találhattok. Lehet, hogy nagyon sok bölcsésszel jóban lehetek, anélkül, hogy tudnák, mit írtam.
4.: Nem nézem le a szakokat, mindegyik nehéz a maga nemében.
5.: A véleményem a saját szakommal kapcsolatban, függetlenül attól, mit írtam: Aki kurvának áll, ne sírjon, ha basszák... Így felvállalom, hogy nem sírok, mert sokat kell tanulni.
6.: felesleges a további vita, részemről kiszálltam.
7.: Elég sok BTK-s barátom van, akiknek eszükbe sem jut baszogatni, mert én orvosnak tanulok.

Sziasztok

emi19 2010.01.28. 19:58:23

@ifj. Farkas Gyula:

:D Szerintem azzal a randival senki sem járna jól....:D

Állítsuk meg a ......... 2010.01.29. 08:02:28

Szerintem sem.
Rég kinőttem a hallgatói korból és már nem hiszek a mesékben:DD

M. Péter 2010.01.29. 18:07:37

@Bohun: Az a problemad, hogy nem tudod elkepzelni, hogy valaki annyira okos legyen, hogy magolas nelkul egyszeruen megertse az anyagot es negyed- vagy tizedannyi ido alatt megtanulja, mint a magolos, es igy marad boven ideje, hogy pl. sajat dzsesszzenekart vezessen.

Aaaarrrggghhh.... 2010.01.30. 01:44:58

@pagodalom: A SZOTE és a SOTE harmadéve közt van némi különbség. Nem azért vannak a harmadéves sotésoknak jobb jegyeik átlagban mint nekünk, mert hülyék vagyunk, elhiheted. Nálunk eléggé kevés ember van aki átmegy elsőre kórélettanból (volt egy nap pl, mikor a 107 vizsgázóból 8-at ment át, pedig mindenki széttanulja magát), és a legjobbak is keservesen megszenvednek a kettesért.
Én is három hetet tanultam már rá, de ez is kevés volt (remélhetőleg jövő héten nem így lesz). És nem azért, mert nem érdekel, hülye vagyok vagy lusta vagyok, mert eddig szinte mindenből tudtam hozni legalább egy hármas-négyes szintet, vagy még jobbat, csak ez egyszerűen így megy a szotén, sajnos. Ha ez felétek máshogy van/volt, akkor valószínűleg kevésbé kérik szigorúan számon a dolgokat.

¤ 2010.01.30. 13:04:37

@Nade: no igen, akinek csak ennyi jön le az egészből... biztos nyelvtant fogsz tanítani általános iskolásoknak.

¤ 2010.01.30. 13:12:07

@pagodalom: tessék megnézni a statisztikákat, különösen az orvosi egyetemek rangsorát illetően.

Bohun 2010.01.31. 20:48:56

@flort: csak néhány ország: Anglia, Olaszország, Spanyolország, Franciaország, Írország, Dánia, Németország; és ahová csak szakmai együttműködés céljából hívták: Szudán, Törökország, Peru, Kazahsztán. Hírtelen ennyi jutott eszembe. Hát itt élek...

Bohun 2010.01.31. 20:57:47

@M. Péter:
sajnos nem egészen értem a válasz lényegét. Ha arra vonatkozik, hogy valaki különösebb megerőltetés nélkül is lehet színötös, egyszerűen azért, mert zseni, de legalábbis kimagaslóan tehetséges, akkor egy szóval nem írtam sehol, hogy kizártnak tartom a lehetőséget. Ha jól látom, kifejezetten az osztálytársaimra és évfolyamtársaimra gondoltam, és azt is lírtam, hogy általánosítás. Akkor mi értelme kötözködni?

akrosztikon 2010.02.01. 16:27:55

@Blackes Eyes: Te most komolyan azt akarod itt elhitetni a naív, idetévedő olvasókkal, hogy a SZOTE a legjobb orvostudományi egyetem Magyarországon?

Most komolyan?

Te tényleg nem tudod elképzelni, hogy sok, nálad jobb képességekkel rendelkező hallgató van, aki ad absurdum a SOTE-t választotta és fel is vették?

Aaaarrrggghhh.... 2010.02.01. 21:49:29

@akrosztikon: Én nem ezt mondtam, de végül is mondhattam volna ezt is. Mert nézd meg a statisztikákat, nem a SOTE-t fogod az élen találni, hanem Szegedet. (Az idetévedő naiv olvasóknak ugyanezt tanácsolnám.) Az, hogy nehezebb oda bekerülni, csak azért van, mert a budapestiek és a környékbeliek inkább a sotét választják közelsége miatt.

Egyébként meg te aztán rohadtul nem tudhatsz semmit az én képességeimről, de ha még tudnál is, akkor sem arról beszéltem. Én egy szóval nem mondtam, hogy a SZOTE azért keményebb, mert én nem bírtam eddig megcsinálni a kórélettant. Az bizonyítja, hogy a szote harmadéve durvább, hogy míg egy előtted szóló sotés elmondta, hogy náluk a többség 3-4 körül vizsgázott, addig nekem van több olyan csoporttársam aki eddig színötös volt, most meg második nekifutásra kapta meg a kettest, meg úgy általában a vizsgát teljesítettek 95%-a kettest kapott. Ha erre azt mondod, hogy azért mert a sotén ennyivel jobb képességű hallgatók vannak, akkor ott biz vissza kéne venni az arcból rendesen, mert meglehetősen nagy. Én egyébként nagyon kényelmesen kerültem volna be a sotéra is, csak inkább szegedet választottam, és nagyon sokan vannak még így rajtam kívül. Tehát ha azt hiszed, hogy hozzánk csak az aljanép jár (ami kb a kommented üzenete volna), akkor ajánlanám, hogy tégy egy kisérletet nálunk a harmadéven, azután amikor annyi tanulással amennyi a sotén elég volt a továbbmenetelhez elbuksz, de csúnyán, akkor talán ráébredsz, hogy itt nem elég az, ha kellően nagy az arcod. Mert nekünk nem az jutott, hogy megcsináljuk kényelmesen 4-5-re a vizsgákat úgy hogy még közben bulizgatunk is.

Még annyit, hogy Szegedről nem véletlenül mennek át jópáran harmadévre a sotéra...

Aaaarrrggghhh.... 2010.02.01. 22:40:46

@akrosztikon: Hozzátenném, hogy nem úgy értem ezt, hogy mi annyira nagy istenek vagyunk, csak azt akartam ezzel mondani, hogy nem kéne lenézni a szotét és a szotésokat, akik akár hiszed, akár nem, nem kevésbé kiválóak mint a sotésok.

mikrokozmosz 2010.02.01. 23:00:15

A jó orvos egyik ismérve számomra az, hogy képes felmérni saját képességeit, de van hozzá elég intelligencája, hogy azokat ne fitogtassa, ugyanis tudja, hogy a cél, amit kitűzött, a betegek gyógyítzása sokkal többet ér annál, semhogy elmerüljön az exhibicionizmus bugyraiban.. ha Te, kedves SOTÉS, azért lettél orvos, hogy ezt csináld,m és közben lenézz másokat, akkor el kell, hogy keserítselek, de Te mentél rossz helyre. Ettől ugyanis nem leszel több, de sokkal inkább kevesebb.. Majd ha bemegy hozzád egy munkás a rendelőbe, aki azt mondja, hogy fáj a lába, akkor mit fogsz neki mondani? Hogy ember, mekkora balfasz vagy, nem látod, h beütötted, miért nem borogatod vizes ruhával?? Mert ha a saját fajtádat is képes vagy lenézni, az számomra azt jelenti, hogy nem tisztelsz se Istent, se embert.. A tudást midneki megszerzi, bármelyik egyetemre megy, a magyar orvoskarok hihetetlen lexikális biztonságot adnak. Mond csak, kinek képzeled magad, hogy ezt, vagy akár a Vidéki egyetemek diákjainak képességeit megkérdőjelezd? A praxisodban majd lehet, hogy te szarod a spanyol viaszt öcsém, de hogy az életben nem, az tuti.. és ezt a betegek is tudni fogják...

Aaaarrrggghhh.... 2010.02.02. 00:10:31

@mikrokozmosz: Úgy van. Így elolvasva mit írtál, jobban kifejezted mit akartam írni.
Tehát mégegyszer, helyesbítésképpen: semmi bajom a sotéval, egyedül azzal van bajom, ha valaki lenézi a szotét, és akrosztikon kommentje pont erről szólt. Nekem soha eszembe nem jutott, hogy lenézzek akárkit, azért mert más orvosi egyetemen tanul.
Egyébként én eredeti kommentemben nem írtam olyat, hogy a szote jobb, csak annyit írtam, hogy abból amit pagodalom írt az következik, hogy nálunk szigorúbban kérik a kórélettant. Ebből szerintem nem feltétlenül következik, hogy a szote jobb mint a sote.

a viki. · http://ezerlepes2.blogspot.com 2010.02.22. 13:33:15

Elég rossz indulatú vagy, és ez igencsak elveszi az élét a panaszodnak. Mindenkinek a maga terhe a legnehezebb... Ki mondta, hogy orvos légy... Ha a vizsgáid miatt hisztizel, mit fogsz csinálni a betegeiddel?
Remélem, nem találkozunk.
Az idegeidet ki fogják készíteni az értetlenkedő betegek, lusta nővérek, fáradt kollégák...
Akkor majd rájössz, hogy jó elővenni egy olyan kikapcsoló írást, amit az általad degradált irodalmár és bölcsész "kortársaid" írtak meg. Amíg te hisztiztél egy beteggel... Senki nem kérte, hogy te artériákat rajzolj ahhoz, hogy meg tudj élni. És a kettes, az nem jó jegy! Nem jó jegy! Annak, akit egy hármas tudással megmenthetnél (-tél volna), annak nem mindegy. Gratulálok..

Helicobacter 2010.03.03. 19:35:10

@sarkanyka: Abban az esetben, ha ez nekem szólt, szeretnék rá reagálni. Nem, nem tartom magam rosszindulatúnak, csupán egy rosszindulatú írást reagáltam le ilyetén módon. Mert ha támadnak, védekezem, és rosszul esett, hogy a kemény munkával megszerzett jegyeimet minősítik. Általában olvasok könyveket, amiket általam nagyra becsült, intelligens írók, költők, történészek stb produkáltak. Azokból tudom, hogy a bölcsészek értelmes változata nem degradál le egy szakmát sem, csak mert nem olyan, mint az övé. Igenis, megbecsülik a jó orvosokat. És ha olvastad volna, hármasaim vannak többségében a nagy tárgyakból. Szóval az általad emlegetett, áhított hármashoz kicsit több közöm van, mint gondoltad. Oké, most azt fogjátok írni, hogy kevés... Meg hogy nagyképű vagyok. Hát, nekem elég, a másik meg hidegen hagy.

Híresen nagy empátiával és jó beszélőkével rendelkezem, tehát az értetlenkedő betegeken mosolygok, és türelmesen elmagyarázom nekik, mit hogyan kell érteni. Lusta nővéreket nem ismerek, ennek az általam nagyra becsült szakmának olyan jeles képviselőivel találkoztam, akit szorgalomban nagyon sok orvos megirigyelhetne... Kedves párom édesanyja is az, szóval nekem Te ne beszélj. A fáradt kollégákkal meg csak el tudok bánni, én is fáradt leszek sokszor, ebben biztos vagyok. Hiszti??? Apukám, hol élsz? Tenni kell a dolgot, nem hisztizni. Mellesleg a címet nem én adtam a posztnak, de a kettes hogy úgy fogalmazzak: nem rossz jegy. A rossz jegy az elégtelen. Bár ha kis tárgyakról van szó, mindig maximális elvárásaim vannak magammal szemben. Többnyire csak ötöst fogadok el magamtól. Nah ott rossz jegy a kettes.

Nem panaszkodom, hiszen nem kenyerem. És lehet, én is abban reménykedem, hogy nem találkozunk. Az egész SZOTE harmadév ebben bízik, amely évfolyam 2/3-ának kettes lett a féléve egy bizonyos tárgyból. És nem vagyunk sötétebbek, mint a SOTÉ-sok. Ezt bizton állíthatom.

Jah és egyébként lehet nincs szerencséd, mert már találkoztunk :) Szép napot és vegyél be egy vérnyomáscsökkentőt vagy egy nyugtatót!!! :D

Üdv Néktek!

Helicobacter 2010.03.03. 19:39:55

Éééééés még valami: az általunk megszerzett diploma valamennyire biztos megélhetést teremt minden végzett orvos számára. Nem akarok senkit sem bántani, de hány olyan bölcsészt ismersz -elnézést a szakmától- aki meg tud élni csupán a diplomájából? Nah öcsém, erre varrjál gombot!

Pampogo 2010.03.05. 15:52:03

Egy dolgot mondhatok, mint SOTÉS:

1) NINCS különbség a négy magyar orvosi egyetem között. Van aminek éppen ez az erőssége, van aminek az, de a végzett orvos képességeit a saját képességei határozza meg, és hogy mennyit volt hajlandó befogadni a tanulása során. Szóval részemről SOTE=POTE=SZOTE=DOTE

Helicobacter 2010.03.06. 18:54:46

Köszi! Nekem is ez a véleményem, tulajdonképpen nem egymást kéne alázni. Mindenki ugyanolyan hallgató, mint én vagy akárki a DOTÉ-n, POTÉ-n, SOTÉ-n. Ámen.

Copyright © 2008 Theme Preview All rights reserved. Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása